ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/2398..

Képviselöi önálló indítvány!

Törvényjavaslat

a társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény módosításáról

1.§

A társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény a következö

39/A.§-al egészül ki:

"39/A. (1) A gyermeket saját háztartásukban nevelö nök és gyermeket

saját háztartásukban egyedül nevelö férfiak korkedvezményben

részesülnek.

(2) A T. 39.§-ában meghatározott korhatárhoz képest az az (1) bekezdés

szerinti nö, illetve férfi aki gyermekét 14 éves koráig és legalább

gyermekenként 10 éven át saját háztartásában nevelte

a, egy gyermek esetében egy évi,

b, két gyermek esetében három évi,

c, három gyermek esetében öt évi

korkedvezményben részesül.

(3) A (2) bekezdés szempontjából gyermeken a vér szerinti gyermeken túl

a jogosult saját háztartásában élö örökbefogadott, mostoha illetöleg

nevelt gyermeket is érteni kell.

(4) A korkedvezményre jogosultság kivételesen méltányos eseteit továbbá

a korkedvezménnyel kapcsolatos egyéb részletes szabályokat a Kormány

állapítja meg.

2.§

Ez a törvény 1997. január 1-én lép hatályba.

INDOKOLÁS

Az elmúlt évek kedvezötlen családtámogatási és szociálpolitikai

intézkedései, de különösen az elmúlt egy év intézkedései már a

statisztikai mutatókban is jól látszanak. A lakosság természetes

fogyatkozása már 1994-ben is meghaladta az 30.000-t, tavaly 32.000-t,

idén pedig elérheti az 50.000-es számot is. ennek oka elsösorban abban

keresendö, hogy a születési számok évröl évre kisebbek. Tavaly

mindössze 112.000-es volt a gyermekáldás, ami alacsonyabb mint bármikor

az utóbbi évtizedekben. Ennél is aggasztóbb azonban, hogy a 70-es évek

demográfiai fellendülése során világra jött sok gyerek már az un.

reproduktív korba lépett (második demográfiai hullám), így tavaly

95.000-el több gyermeket vállalni képes ember élt Magyarországon mint

1990- ben, az élveszületések száma azóta mégis csökkent. Ugyancsak

kedvezötlen tendencia figyelhetö meg a házasságkötéseknél is. 1996 elsö

három hónapjában például 17%-kal kevesebb házasságot kötöttek mint az

elözö év hasonló idöszakában. Bár a házasságkötések és a

gyermekszületések között a direkt összefüggések nem mutathatók ki, de a

köztudatban a gyermekvállalás szorosan kapcsolódik a házassághoz,

vagyis a szülések és a házasságok alacsony száma közötti összefüggés

mégiscsak egyértelmü.

Mindezek az adatok is alátámasztják, hogy az évröl-évre tapasztalható

szociális megszorító intézkedések illetve a családtámogatási formák

kiesése vagy csak reálértékének elfogyása milyen kedvezötlen hatásokat

tud kiváltani. Elég csak elöbb a személyi jövedelemadóban a

gyermekkedvezmények megszüntetésére, majd a családi pótlék illetve a -

GYED-et felváltó - GYES jövedelmi viszonyoktól függövé tételére

gondolni. Továbbá elég csak azt jelezni, hogy a családi pótlékra még

jogosultak esetében is a családi pótlék reálértéke évröl évre kevesebb,

hiszen a nominál értékek 1994 óta változatlanok az infláció pedig csak

az elmúlt évben közel 30 %- os volt.

Az Alkotmánybíróság korábban a szociális ellátórendszerek átalakítását

vizsgáló határozatában utalt arra, hogy az államnak kötelezettségei

vannak a gyermekvállalás ösztönzésében is. Ilyen intézkedés azonban a

közelmúltban talán egy sem született. Javaslatunk ezért most olyan, a

gyermekvállalást ösztönzö rendszert kíván bevezetni, amelynek

kedvezötlen kihatásai sem a költségvetésre sem a társadalombiztosítás

költségvetésére nincsenek. Ugyanakkor a mindenkori nyugdíjkorhatárhoz

képest alkalmazandó nyugdíjkedvezmények hosszútávon mégis ösztönözhetik

a gyermekvállalást és a fent vázolt negatív folyamatokat ha nem is

változtathatják meg, de lelassíthatják.

A javaslat lényege, hogy mindazok a nök (és kivételes esetben férfiak)

akik gyermeket nevelnek, a nevelt gyermekek számától függöen

korkedvezményre válnak jogosulttá. Természetesen ez a javaslat sem

lehet jelenlegi formájában tökéletes mert egy olyan elavult

társadalombiztosítási törvénybe kell illeszkednie, amely a teljes körü

szabályozásra törvényi szinten nem is ad lehetöséget. Szükséges ezért,

hogy igazodva a társadalombiztosítási törvény illetve végrehajtási

rendeletének szabályozásához a jelen javaslathoz kapcsolódó számos

elemet, így pl. a különös méltánylást érdemlö esetek körét, az

igényjogosultság elbírálását, ellenörzését, stb. kormányrendelet fejtse

ki.

Budapest, 1996. április 26.

Selmeczi Gabriella Pokorni Zoltán

FIDESZ-MPP FIDESZ-MPP

Eleje Honlap