1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/2421.. számú

törvényjavaslat

a sportról

Elõadó: Kuncze Gábor

belügyminiszter

Budapest, 1996. május

1996. évi .... törvény

a sportról

Az Országgyûlés - az egyetemes kultúra részeként elismerve a sport

kiemelkedõ jelentõségét az egészségmegõrzésben, a személyiség

formálásában, a közösségi magatartás kialakítása területén, különleges

szerepét az ifjúság fizikai és erkölcsi nevelésében - a sportról, a sport

igazgatásáról, mûködtetésérõl a Alkotmánnyal, az Európai Sport Chartával

és a nemzetközi szerzõdésekkel összhangban a következõ törvényt alkotja.

Értelmezõ rendelkezések

1.§

E törvény alkalmazásában:

1. sporttevékenység: meghatározott szabályok szerint idõtöltésként, vagy

versenyszerûen végzett testedzés, szellemi gyakorlat, amely az egyetemes

kultúra része, és magában foglalja mind a szabadidõsport, mind a

versenysport mûvelését;

2. versenysport: a sportszövetség, sportági szakszövetség által

szervezett versenyrendszer keretében végzett sporttevékenység;

3. sportoló: a sporttevékenységet folytató természetes személy;

4. amatõr sportoló: aki sporttevékenységet az egészség megõrzése, a

szabadidõ hasznos eltöltése vagy kedvtelés céljából végez, függetlenül

attól, hogy részt vesz-e sportági szövetség vagy szakszövetség versenyén;

5. hivatásos sportoló: aki hivatásszerûen, szerzõdéses jogviszony

keretében sporttevékenységet folytat;

6. nem amatõr sportoló: aki sportszövetségnél, sportági szakszövetségnél

nyilvántartott és e szervezetek által szervezett versenyrendszerben

rendszeresen részt vesz, sporttevékenységet nem hivatásszerûen végez, de a

sporttevékenységével elért eredménye alapján díjazásban részesülhet;

7. sportszervezet: kizárólag sporttevékenység folytatására, az egyesülési

jogról szóló 1989. évi II. törvény (a továbbiakban: Etv.) alapján

létrehozott sportegyesület, sportszövetség, és e törvény alapján létrejött

sportági szakszövetség, köztestület, valamint az alapvetõen

sporttevékenység folytatására, támogatására alapított alapítvány,

közalapítvány, közhasznú társaság, valamint gazdasági tevékenységét

döntõen sporttevékenység folytatása érdekében végzõ, vagy

sporttevékenységgel megvalósító gazdasági társaság.

Az állam feladatai

2.§

A sport társadalmilag hasznos funkcióinak kiteljesítése érdekében az

állam:

a) meghatározza a szervezetszerû sporttevékenység gyakorlásának

jogszabályi feltételeit;

b) gondoskodik a mindennapos testedzés nevelési-oktatási

intézményekhez kötött feltételeirõl;

c) támogatja a gyermek- és ifjúsági sportot, a fogyatékosok sportját,

az olimpiai mozgalmat és a versenysportot;

d) elõsegíti a egészséges életmód és a szabadidõsport

népszerûsítését, feltételeinek megteremtését;

e) gondoskodik egyes sportegészségügyi és sportszakember-képzési

feladatokról;

f) támogatja a sporttudomány fejlõdését;

g) mûködteti a sportinformatikai rendszert;

h) az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvényben

meghatározottak szerint gazdálkodik a törvény hatálybalépésekor

tulajdonában lévõ sportcélú ingatlanokkal, mint kincstári vagyonnal;

i) támogatja a Magyar Köztársaság képviseletét a nemzetközi

sporteseményeken;

j) támogatja az olimpiai felkészülést és a versenysport központi

céljait szolgáló létesítmények mûködtetését.

A helyi önkormányzatok feladatai

3. §

(1) A helyi önkormányzat a mûködési területén:

a) meghatározza a testnevelési és sportfejlesztési célkitûzéseit és

feladatait;

b) a célkitûzéseivel összhangban támogatja a testneveléssel és

sporttal foglalkozó szervezeteket;

c) fenntartja és mûködteti a tulajdonát képezõ sportlétesítményeket;

d) együttmûködik az illetékességi területén tevékenykedõ

testneveléssel és sporttal foglalkozó szervezetekkel.

(2) Az (1) bekezdésben foglaltakon túl a megyei, a fõvárosi önkormányzat

a testnevelési és a sportszervezési feladatai körében:

a) segíti a területi versenyrendszerek kialakítását, mûködtetését,

sportrendezvények szervezését;

b) közremûködik a sportszakemberek alapfokú képzésében és

továbbképzésében;

c) részt vesz a nemzetközi testnevelési és sportkapcsolatokban.

Az Országos Testnevelési és Sporthivatal

4.§

(1) Az e törvényben meghatározott egyes központi állami feladatokat az

Országos Testnevelési és Sporthivatal (a továbbiakban: OTSH) látja el,

amely a Kormány irányítása alatt mûködõ önálló országos hatáskörû

államigazgatási szerv.

(2) Az OTSH felügyeletét a Kormány kijelölt tagja (a továbbiakban:

miniszter) látja el.

(3) Az OTSH élén elnök áll.

5. §

Az OTSH elnöke:

a) kidolgozza a sporttal kapcsolatos központi fejlesztési elveket,

irányokat, programok tervezeteit, kezdeményezi és elõkészíti a sportra

vonatkozó állami döntéseket;

b) gyakorolja az e törvényben és egyéb jogszabályokban meghatározott

jogkörét, irányítja az OTSH alá tartozó intézményeket;

c) a 7.§ (1) bekezdése a) pontjában meghatározottak szerint dönt a

33.§-ban részletezett sportcélú központi állami pénzeszközök

felosztásáról;

d) ellátja a nemzetközi sportkapcsolatokkal összefüggõ állami

feladatokat;

e) elõsegíti a testnevelési- és sporttevékenységet végzõ szervezetek

tevékenységének összehangolását, és együttmûködik e szervezetekkel;

f) közremûködik a sporttal kapcsolatos tudományos kutatómunka

összehangolásában és fejlesztésében, a kutatási eredmények gyakorlati

hasznosításában;

g) gondoskodik az érdekelt miniszterekkel és társadalmi szervezetekkel

együttmûködve a sportszakemberek képzésérõl és továbbképzésérõl;

h) együttmûködik az érdekelt miniszterekkel a sportegészségüggyel, az

iskolai testneveléssel és a sporttal kapcsolatos feladatok

meghatározásában,

i) mûködteti a nemzeti válogatottak központi felkészítését szolgáló

létesítményeket;

j) az OTSH vagyonkezelésében lévõ vagyon tekintetében a 2. § h)

pontjában meghatározott feladat végrehajtása érdekében a miniszter -

pénzügyminiszterrel egyetértésben kiadott - engedélyével a kincstári

vagyon kezelésére, mûködtetésére közhasznú társaságo(ka)t alapíthat;

k) szervezi a meg nem engedett teljesítményfokozó szerek, készítmények

és módszerek tilalmának betartását, ellenõrzését;

l) kialakítja és mûködteti a sportinformatikai rendszert;

m) elõsegíti az egészséges életmód és a szabadidõsport

népszerûsítését, feltételeinek megteremtését;

n) a külön törvényben meghatározott sportcélú ingatlan mûködtetést

ellenõrzi.

A Sporttanács

6.§

Az a sporttal kapcsolatos állam feladatok ellátásának társadalmi segítése,

összehangolása, a végrehajtás ellenõrzése céljából, a sportigazgatás

társadalmi jellegének erõsítése érdekében a sport kiemelkedõ

szakembereibõl, tizenegy fõbõl álló Sporttanács mûködik.

7.§

(1) A Sporttanács:

a) kidolgozza a sportszervezetek támogatására szolgáló központi

költségvetési pénzeszközök elosztásának elveit, irányait és ellenõrzi az

ennek megfelelõ felosztást;

b) javaslatot tesz a sporttal kapcsolatos központi fejlesztési

elvekre, irányokra, programokra, részt vesz azok kidolgozásában;

c) véleményezi a sportra vonatkozó állami döntések tervezeteit,

valamint döntést kezdeményezhet.

(2) A Sporttanács az (1) bekezdésben foglalt feladatainak ellátásával

összefüggésben a miniszternél intézkedést kezdeményezhet.

8.§

(1) A Sporttanács tagjai:

a) a Magyar Olimpiai Bizottság,

b) a Magyar Sportszövetség,

c) a Sportegyesületek Országos Szövetség,

d) a helyi önkormányzatok országos érdekképviseleti szervezet

ei,

e) az OTSH,

f) a miniszter,

g) a magyar diáksport szövetségek,

h) a Magyar Szabadidõsport Szövetség,

i) a Magyar Technikai és Tömegsportklubok Országos Szövetség

,

j) a Magyar Természetbarát Szövetség,

k) a Magyar Egyetemi és Fõiskolai Sportszövetség

egy-egy jelöltje.

(2) A Sporttanács tagjait az érdekelt szervezetek javaslatára a

miniszterelnök kéri fel négy éves idõtartamra.

9.§

(1) A Sporttanács elnökét a testület tagjai maguk közül választják meg

négy éves idõtartamra; elnökké nem választható az OTSH, illetve a

miniszter jelöltje.

(2) A Sporttanács szervezeti és mûködési rendjét maga határozza meg, és a

miniszter hagyja jóvá.

(3) Az OTSH látja el a Sporttanács titkársági feladatait és biztosítja

mûködési költségeit.

A Magyar Olimpiai Bizottság

10.§

A Magyar Olimpiai Bizottság (a továbbiakban: MOB) önkormányzati elven

szervezett, jogi személyként mûködõ köztestület.

11.§

(1) A MOB feladatai különösen:

a) a Nemzetközi Olimpiai Bizottság (a továbbiakban: NOB)

alapszabályában és szabályaiban a nemzeti olimpiai bizottságok számára

meghatározott feladatok ellátása és az azokban meghatározott célkitûzések

megvalósítása;

b) a szakszövetségekkel együttmûködve a sportolók olimpiai játékokon

való részvételének elõkészítése és segítése, a sportágak és a sportolók

nevezése az olimpiai játékokra;

c) a sportmozgalomban ható káros jelenségek - elsõsorban a meg nem

engedett teljesítményfokozó szerek, készítmények és módszerek alkalmazása

- elleni fellépés a NOB szabályait és elveit figyelembe véve;

d) az olimpiai játékok jelképeinek védelmezése az olimpiai mozgalom

érdekében;

e) a sportoló ifjúság testi, erkölcsi és kulturális nevelésének

segítése, jellemének fejlesztése, egészségének megszilárdítása, érdekeinek

képviselete és védelme.

(2) A MOB kizárólagosan jogosult:

a) a sportágak és a sportolók nevezésére az olimpiai játékokra;

b) az olimpiai zászló, jelvény, jelmondat, valamint az "olimpia" és az

"olimpiai" elnevezés kereskedelmi célú használatára és használatának

feltételekhez köthetõ engedélyezésére, a NOB elõírásaival összhangban;

c) az "olimpiai" elnevezésnek és az olimpiai jelvénynek sportcélra,

vagy ezzel összefüggõ egyéb célra való felhasználásának engedélyezésére.

12.§

(1) A MOB tagja kizárólag magyar állampolgár lehet.

(2) A MOB legfelsõbb szerve a közgyûlés, mely a tagok összességébõl áll. A

közgyûlést szükség szerint, de évenként legalább egyszer össze kell hívni.

A közgyûlést össze kell hívni akkor is, ha azt a törvényességi felügyelet

gyakorlója elrendeli, illetõleg a tagok egyharmada az ok és a cél

megjelölésével kezdeményezi.

(3) A MOB tagjai sorában az alapszabályában rögzített helyet kell

biztosítani az olimpiai sportágak szakszövetségei képviselõinek, úgy hogy

a képviseleti arányuk a közgyûlésben meghaladja a tagok számának több mint

a felét.

13.§

A MOB szervezetét és mûködésének részletes szabályait - a NOB szabályainak

és e törvény rendelkezéseinek figyelembevételével a közgyûlés által

elfogadott alapszabálya határozza meg.

A sportági szakszövetségek

14.§

(1) Az e törvényben, valamint a nemzetközi sportszövetségek

alapszabályaiban a nemzeti szövetségek számára meghatározott feladatok

ellátására, önkormányzati elven alapuló köztestületként, országos sportági

szakszövetség (a továbbiakban: szakszövetség) mûködik, amennyiben megfelel

a következõ együttes feltételeknek:

a) a sportág nemzetközi szövetsége a Nemzetközi Sportszövetségek

Szövetségének (AGFIS) tagja, vagy a NOB által elismert sportágak között

szerepel;

b) legalább a sportágában tevékenykedõ két jogi személy tagja van,

továbbá a versenyrendszerben rendszeresen résztvevõ ötven fõ

nyilvántartott sportolóval rendelkezik;

c) legalább három éven keresztül folyamatosan mûködtetett országos

jellegû bajnoki versenyrendszert és

d) rendelkezik a jogszabályban vagy alapszabályában elõírt

szabályzatokkal.

(2) Sportáganként csak egy szakszövetség mûködhet.

(3) Az olimpiai sportágakra az (1) bekezdés b) pontjának a sportolói

létszámra vonatkozó elõírását és a c) pont rendelkezését nem kell

alkalmazni.

(4) Az e törvényben foglalt feltételeknek megfelelõ sportszervezeteket

szakszövetségként az OTSH veszi nyilvántartásba.

(5) A nyilvántartásba vett szakszövetség a sportszervezet általános

jogutódja.

15.§

(1) A szakszövetségnek az alapszabályban meghatározottak szerint

közvetlenül vagy a területi szövetség útján tagja lehet minden, az adott

sportágban sporttevékenységet folytató jogi személyiséggel rendelkezõ

szervezet és magánszemély. A szakszövetség taglétszámában a magánszemélyek

aránya nem érheti el a teljes taglétszám felét.

(2) A szakszövetségbe való felvétel nem tagadható meg, ha a kérelmezõ a

szakszövetség alapszabályát magára nézve kötelezõen elfogadja, kivéve ha a

kérelmezõ magánszemély felvétele által a magánszemélyek aránya meghaladná

az (1) bekezdés szerinti kötelezõ létszám arányt.

A szakszövetség feladatai

16.§

(1) A szakszövetség a sportágában kizárólagosan jogosult:

a) megállapítani a verseny, a játék-, az igazolási és az átigazolási

(nyilvántartási), valamint a fegyelmi szabályokat;

b) meghatározni a hazai és a nemzetközi versenynaptárt;

c) kialakítani és annak alapján szervezni a versenyrendszerét, a

Nemzeti (Magyar, Országos) Bajnokságot és a Magyar (Köztársasági) Kupa

versenysorozatot;

d) mûködtetni a válogatott kereteket és általuk képviselni a Magyar

Köztársaságot a nemzetközi sporteseményeken;

e) megadni a nemzetközi szövetségek által megkívánt versenyzési

hozzájárulást a sportolók külföldi versenyzéséhez;

f) képviselni a Magyar Köztársaságot a sportág nemzetközi

szervezetében;

g) az általa szervezett, illetõleg rendezett sporteseményekkel

kapcsolatos vagyoni értékû jogok hasznosítására.

(2) A szakszövetség a sportágában az (1) bekezdésben foglaltakon túl:

a) meghatározza a fejlesztési célokat és gondoskodik

megvalósításukról;

b) gondoskodik a játékvezetõk, versenybírók képzésérõl,

továbbképzésérõl és minõsítésérõl;

c) a külön jogszabályban meghatározottak szerint gondoskodik a

sportolók nyilvántartásáról, versenyzési engedélyük megadásáról és

minõsítésérõl, továbbá sportfegyelmi jogkört gyakorol;

d) fellép a sportmozgalomban ható káros jelenségek - elsõsorban a meg

nem engedett teljesítményfokozó szerek és módszerek alkalmazása - ellen;

e) engedélyezi tagjai számára a hazai és a nemzetközi versenynaptár

alapján a hazai és a nemzetközi sportesemények megrendezését, illetõleg az

azokon való részvételt;

f) ellátja a nemzetközi sportszövetségek által meghatározott egyéb

feladatokat;

g) meghatározza a sportesemények megrendezésének, valamint a

sportlétesítmények sportszakmai feltételeit;

h) közremûködik a sportszakemberek képzésében és továbbképzésében;

i) versenyeket és sportrendezvényeket szervez, illetve a tagjai

számára ilyen események szervezését engedélyezi;

j) ellátja az alapszabályban meghatározott egyéb feladatokat.

17.§

A szakszövetség az alapszabályában rögzített, jogi személyiséggel

rendelkezõ területi szakszövetséget hozhat létre.

A szakszövetség szervezete és mûködése

18.§

(1) A szakszövetség alapszabályában rendelkezni kell a szervezet nevérõl,

mûködésének céljáról, székhelyérõl és a szervezeti összetételrõl. Az

alapszabálynak biztosítania kell a szakszövetség demokratikus,

önkormányzati elven alapuló mûködését, a tagok jogainak és kötelességeinek

érvényesülését.

(2) A szakszövetség elnevezésében a "magyar" megjelölést használhatja.

19.§

A szakszövetség ügyintézõ és képviseleti szervének az a magyar

állampolgár, illetõleg bevándorlási engedéllyel rendelkezõ nem magyar

állampolgár lehet a tagja, aki nincs eltiltva a közügyek gyakorlásától.

20.§

A szakszövetség tagja - amennyiben eleget tesz az alapszabályban

meghatározott kötelezettségeinek - részt vehet a szakszövetség

tevékenységében és rendezvényein, közvetlenül vagy képviselõje útján

választhat és választható a szakszövetség szerveibe.

21.§

(1) A szakszövetség legfelsõbb szerve a tagok összességébõl álló

közgyûlés.

(2) A szakszövetség ügyintézõ és képviseleti szerveit legalább kettõ, de

legfeljebb négy évi idõtartamra - az alapszabály eltérõ rendelkezése

hiányában - titkos szavazással kell megválasztani. Az ügyintézõ és a

képviseleti szervek tagjai újraválaszthatók.

(3) A közgyûlést szükség szerint, de legalább évente kell összehívni. A

közgyûlést össze kell hívni akkor is, ha azt a törvényességi felügyeletet

gyakorló szerv elrendeli, illetõleg, ha a tagok legalább egyharmada az ok

és a cél megjelölésével azt kezdeményezi.

22.§

(1) A közgyûlés kizárólagos hatáskörébe tartozik:

a) az alapszabály elfogadása és módosítása;

b) az ügyintézõ szerv szakmai és pénzügyi éves beszámolója,

költségvetése és a mérleg elfogadása;

c) az ügyintézõ és képviseleti szerveinek megválasztása,

visszahívása;

d) döntés mindazokban az ügyekben, amelyeket az alapszabály a

közgyûlés kizárólagos hatáskörébe utal.

(2) A közgyûlés az éves költségvetés meghatározását az ügyintézõ szerv

hatáskörébe utalhatja.

23.§

A szakszövetség a tartozásaiért saját vagyonával felel. A szakszövetség

tagja - a tagdíj megfizetésén túl - a szakszövetség tartozásaiért saját

vagyonával nem felel.

24.§

(1) A szakszövetség vagyona elsõsorban a tagok által fizetett díjakból,

felajánlásokból, a központi költségvetési, a helyi önkormányzati és az

alapítványi támogatásból, valamint a szakszövetség vállalkozási

tevékenységébõl képzõdik.

(2) A szakszövetség részére központi költségvetési támogatás a 32. §-ban

foglalt feltételek fennállta esetén adható.

(3) A szakszövetség kizárólag olyan vállalkozást alapíthat, olyan

vállalkozásban vehet részt, vagy olyan vállalkozást végezhet, amelynek

alapján a felelõssége nem haladja meg vagyonának mértékét.

25.§

A szakszövetség megszûnése esetén a vagyon a hitelezõk kielégítése után

állami tulajdonba kerül és azt sportcélokra kell fordítani. A közgyûlés

ettõl eltérõen nem rendelkezhet. A vagyon felhasználásáról a

nyilvánosságot az OTSH tájékoztatja.

A szakszövetségek törvényességi felügyelete

26. §

(1) Az OTSH elnöke törvényességi felügyeletet gyakorol a szakszövetségek

felett.

(2) Az OTSH elnöke ellenõrzi, hogy a szakszövetség :

a) alapszabálya és egyéb szabályzatai megfelelnek-e a jogszabályoknak;

b) szervezete, mûködése, döntéshozatali eljárása, határozatai nem

sértenek-e jogszabályokat, az alapszabályt vagy egyéb szabályzatokat.

27.§

(1) Az OTSH elnöke a jogszabály, a szakszövetség alapszabálya, egyéb

szabályzatai megsértése (a továbbiakban: jogszabálysértés) esetén -

határidõ kitûzésével - felhívja a szakszövetséget a jogszabálysértés

megszüntetésére.

(2) A szakszövetség a felhívásban foglaltakat köteles megvizsgálni és a

megadott határidõn belül, az annak alapján tett intézkedésrõl vagy egyet

nem értésérõl az OTSH elnökét tájékoztatni.

(3) Ha a megadott határidõn belül intézkedés nem történt, az OTSH elnöke:

a) a szakszövetség határozata ellen keresettel fordulhat a Fõvárosi

Bírósághoz;

b) a verseny, a játék, az igazolási és az átigazolási

(nyilvántartási), valamint a fegyelmi szabályzatok alapján, továbbá a 16.

§ (2) bekezdés c) pontjában meghatározott ügyekben hozott határozatot

megsemmisíti és új eljárás lefolytatását rendelheti el;

c) a jogszabálysértés megszüntetése érdekében összehívhatja a

szakszövetség közgyûlését;

d) ismételt vagy súlyos jogszabálysértés esetén a szakszövetség, vagy

egyes szerveinek, tisztségviselõinek mûködését felfüggesztheti. Ha a

törvényességi felügyelet gyakorlója a szakszövetség mûködését

felfüggesztette, egyidejûleg felügyelõ biztost rendel ki a

jogszabálysértés megszüntetésére és a törvényes mûködés helyreállítására.

28.§

A 27. § (3) bekezdés a) pontja alapján indított eljárásban a bíróság a

jogszabálysértõ határozatot megsemmisítheti és új eljárás lefolytatását

rendelheti el.

A sport közalapítványok

29.§

(1) Az Országgyûlés:

a) létrehozza 1997. január 1-ei hatállyal az olimpiai mozgalom,

versenysport, valamint az utánpótlás nevelés állami feladatainak

ellátására a Nemzeti Sport Közalapítványt (a továbbiakban: NSKA);

b) közalapítvánnyá alakítja át, 1997. január 1-ei hatállyal a Nemzeti

Ifjúsági- és Szabadidõsport az Egészséges Életmódért Alapítványt -

kuratóriuma kezdeményezésére - a gyermek-, ifjúsági- és szabadidõsport,

valamint a fogyatékosok sportjának támogatására, (továbbiakban: NISZKA).

(2) Az NSKA kuratóriuma kilenc fõbõl áll, tagjait a miniszter, a MOB, a

Magyar Sportszövetség, a Sportegyesületek Országos Szövetsége, a helyi

önkormányzatok országos érdekképviseleti szervezetei, a Magyar Egyetemi és

Fõiskolai Sportszövetség és a fõvárosi önkormányzatok javaslata alapján a

miniszterelnök kéri fel a sportélet kiemelkedõ személyiségei közül.

(3) A NISZKA kuratóriuma kilenc fõbõl áll, tagjait a népjóléti miniszter,

a Nemzeti Egészségvédelmi Intézet, az Országos Egészségbiztosítási

Önkormányzat, a Magyar Természetbarát Szövetség, a Magyar Szabadidõsport

Szövetség, a fogyatékosok érdekvédelmi szervezetei és a diáksport

szövetségek javaslata alapján a miniszterelnök kéri fel a sportélet

kiemelkedõ személyiségei közül.

(4) Ugyanaz a személy egyidejûleg nem lehet tagja mindkét kuratóriumnak.

A közalapítványokra vonatkozó közös rendelkezések

30.§

(1) A kuratórium megbízatásának idõtartama öt év.

(2) A kuratórium határozatát egyszerû szótöbbséggel hozza meg, minden tagnak

egy szavazata van, szavazategyenlõség esetén az elnök szavazata dönt.

(3) A kuratórium tevékenységét három fõbõl álló felügyelõ bizottság

ellenõrzi, tagjai az Országgyûlés Oktatási, Tudományos, Kulturális és

Sport Bizottsága által kijelölt személyek.

31. §

Az állam a nyugdíjas olimpiai és világbajnoki érmes sportolók, valamint a

sport szakemberek megbecsülése céljából külön közalapítványon keresztül

nyújt támogatást.

Sport célokat szolgáló pénzeszközök megosztása

32. §

(1) Központi költségvetési és közalapítványi támogatásban (továbbiakban:

támogatás) az a sportszervezet részesülhet, amely elszámolt az elõzõ évben

kapott támogatással, és nincs lejárt köztartozása, illetve köztartozását

folyamatosan az elõre meghatározott törlesztõrészlettel teljesíti, és ezt

a tényt az Adó- és Pénzügyi Ellenõrzési Hivatal, a Vám- és Pénzügyõrség

Országos Parancsnoksága valamint az Országos Egészségbiztosítási Pénztár

területileg illetékes fõvárosi vagy megyei szervezete által hatvan napnál

nem régebben kiállított okirattal igazolja.

(2) Központi költségvetési és közalapítványi támogatás kizárólag a

szervezet saját forrásának ismeretében nyújtható. A támogatás iránti

kérelméhez, pályázatához mellékelni kell az elõzõ évi beszámolót és a

támogatás tárgyára vonatkozó pénzügyi tervet, amely nem tartalmazhat

hiányt.

(3) A sportszervezet köteles éves pénzügyi tervet készíteni, megtervezni

az állami kötelezettségek fedezetét, mely összeg más célra nem használható

fel.

(4) A támogatás folyósítása azonnali hatállyal felfüggeszthetõ, ha a

sportszervezet

a) a támogatás igénylésekor lényeges körülményrõl, tényrõl valótlan

vagy hamis adatot szolgáltatott, vagy

b) a támogatást a megjelölt céltól eltérõen használja vagy használta

fel, vagy

c) a köztartozása lejárt.

33. §

(1) Az e törvényben meghatározott állami feladatok ellátásához az OTSH

bevételi forrásai a következõk:

a) az éves költségvetési törvényben e célra jóváhagyott támogatás

;

b) a szerencsejáték szervezésérõl szóló többször módosított 1991.

évi XXXIV. törvény 3. § (3) bekezdése alapján az OTSH tulajdonosi

felügyelete mellett szervezett szerencsejátékokból származó adozott

eredmény,

c) a külön törvényben meghatározott sportcélú ingatlanok értékesít

ésébõl származó bevétel;

d) egyéb bevételek;

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott bevételi források elsõdlegesen a

következõ célokra használhatók fel:

a) az olimpiai mozgalom, a versenysport, az utánpótlás nevelés, a

gyermek- és ifjúsági sport, valamint a fogyatékosok sportjának támogatás

ára;

b) a kiemelt sportlétesítmények fejlesztésére és fenntartására;

c) a hivatal mûködési kiadásaira;

d) a sporttudomány és a sportegészségügy támogatására;

e) a meg nem engedett teljesítményfokozó szerek, készítmények és

módszerek tilalmának ellenõrzésére,

f) a nemzetközi kapcsolatok és a sportdiplomáciai feladatok ellá

tására.

(3) A sportcélú ingatlanok értékesítésébõl származó bevétel elsõsorban a

sportszervezetek - a törvény hatályba lépésekor fennálló -adótartozásának

rendezésére fordítható, ezt követõen sportlétesítmény korszerûsítésére és

létesítésére használható fel.

34.§

(1) A központi költségvetési források kiegészítése az olimpiai mozgalom, a

versenysport, valamint az utánpótlás nevelés állami feladatainak

ellátására az NSKA útján történik.

(2) Az NSKA bevételi forrásai:

a) a Kormány által biztosított egyszeri induló vagyon és hozadéka;

b) az éves költségvetési törvényben jóváhagyott támogatás;

c) totó játékadójának 100 %-a

d) támogatói befizetések;

e) adományok;

f) magánszemélyek hozzájárulásai.

(3) A Kuratórium a forrásokat a következõk szerint használhatja fel:

a) általa kialakított pontrendszeren alapuló normatív támogatás

;

b) cél és címzett támogatás;

c) pályázati rendszeren alapuló feladat finanszírozás;

d) magánszemélyek számára nyújtott sportösztöndíjak;

e) közalapítvány mûködési kiadásai.

(4) Az NSKA támogatást - a (3) bekezdés d) pontjában foglaltak

kivételével - csak sportszervezet számára nyújthat.

35.§

(1) A gyermek-, ifjúsági- és szabadidõsport, valamint a fogyatékosok

sportjának támogatása a NISZKA útján történik.

(2) A NISZKA bevételi forrásai:

a) a Kormány által biztosított egyszeri induló vagyon és hozadéka;

b) az éves költségvetési törvényben jóváhagyott támogatás;

c) önkormányzatok hozzájárulásai

d) adományok;

e) támogatói befizetések;

f) magánszemélyek hozzájárulásai.

(3) A NISZKA kizárólag pályázati úton nyújthat támogatást.

(4) A (2) bekezdésben meghatározott bevételek biztosítják a közalapítvány

mûködési kiadásait.

Vegyes rendelkezések

36.§

(1) Az "országos sportági szakszövetség" megjelölést kizárólag az e

törvényben meghatározott, köztestületként mûködõ országos sportági

szakszövetség használhatja.

(2) Az a sportszervezet, melynek megjelölése "országos sportági

szakszövetség", 1996. december 31-ig köteles alapszabályát az e törvénynek

megfelelõen módosítani.

(3) Ha a sportági szakszövetségekrõl szóló 1989. évi 9. törvényerejû

rendelet alapján mûködõ sportági szakszövetség a (2) bekezdésben

maghatározott határnapig nem felel meg a köztestületre vonatkozó

rendelkezéseknek, az Etv. alapján mûködik tovább, de alapszabályát köteles

e törvényben foglaltaknak megfelelõen módosítani.

(4) Az Etv. alapján alakuló és mûködõ sportszövetség, ha megfelel a 14.§-

ban foglaltaknak, köztestületté alakulhat át.

(5) A köztesületté átalakult szakszövetséget a Fõvárosi Bíróság, mint

társadalmi szervezetet nyilvántartásából törli.

37.§

(1) A versenysport tevékenységet folytató személy külön jogszabályban

foglaltak szerint köteles:

a) a sportorvosi alkalmassági vizsgálaton részt venni,

b) alávetni magát a meg nem engedett teljesítményfokozó szerek,

készítmények és módszerek használatát ellenõrzõ vizsgálatnak.

(2) A sporteseményeken elõforduló sérülések és balesetek megelõzése,

valamint a szükséges sportegészségügyi intézkedések megtétele érdekében a

sportesemény rendezõje a külön jogszabályban foglaltak szerint köteles az

egészségügyi ellátást biztosítani.

38. §

A szakszövetség és a társadalmi szervezetként mûködõ sportszövetség

szabályzatban határozza meg a sportág jellegének megfelelõen, hogy mely

sporteseményen, versenyen résztvevõ sportolók számára írja elõ a

versenyzési engedély feltételeként a sporttevékenységgel kapcsolatos élet-

és balesetbiztosítást (Ptk. 560.§-566.§).

39.§

A Sporttanácsot e törvény hatálybalépését követõ harminc napon belül kell

megalakítani.

Záró rendelkezések

40. §

(1) E törvény a kihirdetését követõ 10. napon lép hatályba.

(2) E törvény 32.-35.§-ainak rendelkezéseit 1997. január 1.-tõl kell

alkalmazni.

(3) Az a magánszemély, jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem

rendelkezõ gazdasági társaság, aki (amely) e törvény hatályba lépésekor a

16. § (1) bekezdésének g) pontjában meghatározott vagyoni értékû jogok

hasznosítására jogosult e jogát - abban az esetben, ha nem felel meg a 16.

§ (1) bekezdésének g) pontjában foglaltaknak -, a törvény hatályba lépését

követõ hatodik hónap utolsó napjáig gyakorolhatja.

41.§

E törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti:

- a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak valamint

az egyes centrális alárendeltségû szervek feladat és hatásköreirõl szóló

1991. évi XX. törvény 110. §-a, a 111.§ (1) bekezdésének " valamint a

testneveléssel és a sporttal" szövegrésze, a (2) bekezdésének

"testnevelési, valamint sportintézmények" szövegrésze, a 121. § c)

pontja;

- a sportági szakszövetségekrõl szóló 1989. évi 9. törvényerejû rendelet;

- az Országos Testnevelési és Sport Hivatalról szóló 169/1991. (XII. 26.)

Korm. rendelet és a módosítására kiadott 176/1992 (XII. 30.) Korm.

rendelet;

- a Magyar Olimpiai Bizottságról szóló 1025/1975. (X.25.) MT. határozat;

- az "olimpia" elnevezés és olimpiai jelvény védelmérõl szóló 1075/1953.

(XII. 10) MT. határozat.

42.§

(1) A Kormány gondoskodik a 29. §-ban meghatározott közalapítványok

alapításával kapcsolatos feladatokról.

(2) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben állapítsa meg:

a) a sportági szakszövetségek és sportegyesületek gazdálkodásának;

b) a 37.§ foglaltak végrehajtásának, továbbá a sporttevékenységgel

összefüggõ fegyelmi felelõsségnek;

c) a sport területén képesítéshez kötött tevékenységek jegyzékét és a

szükséges képesítési elõírások;

d) a sport orvoslás és a meg nem engedett teljesítményfokozó szerek,

készítmények és módszerek tilalmának

szabályait.

***

25

I n d o k o l á s

a sportról szóló törvényjavaslathoz

Általános indokolás

A testedzés és annak intézményesült formája a sport alapvetõen az

állampolgárok szabad és önkéntes elhatározásán alapul. A társadalom számára

hasznos funkcióinak kiteljesítése a közösségek és az egyén számára is egyaránt

fontos.

A sport egyik sajátossága, fontos jellemzõje, hogy önerejébõl jutott el a

szervezettség magas fokára. Autonómiája révén mind az országokon belül, mind

nemzetközileg széles körû szervezetrendszerrel rendelkezik. Az állam elismeri

és támogatja a sport társadalmilag hasznos funkcióit, törekvéseit, elõsegíti

ezek intézményesülését, tiszteletben tartja a sportszervezetek önállóságát.

Az európai országok zömében többé-kevésbé a belsõ jog részévé váltak a

sporttevékenységhez kapcsolódó szabályok. Az állam sportbarát jogi környezet

megteremtésével, anyagi eszközökkel támogatja a sportot, megõrizve azonban a

sport társadalmi jellegét, biztosítva önszabályozó képességét.

Hazánkban a múlt században indult meg a szervezett sportélet. A tevékenység

társadalmi elismertségét jelzi, hogy - az európai nemzetek sorában az elsõk

között - 1921-ben törvény született a sportról, világossá vált az állam

szerepe és felelõssége, kibontakozhatott a sportegyesületek autonómiája.

1945 után ez a kedvezõ folyamat megtorpant, háttérbe szorult az egyesületek,

szövetségek önigazgató szerepe. Az állam vette kezébe a sport irányítását,

elhibázott politikája következtében a sport helyzete súlyosabbá vált. A

rendszerváltással együtt járó tényezõk - az állam szerepének csökkenése, a

tulajdoni struktúra átalakulása - megerõsítették az igényt a sport

rendszerének korszerûsítésére, a jogállami követelményeknek megfelelõ

szervezeti, mûködési keretek kialakítására.

A Javaslat elismeri a sport társadalmi jellegét, ennek megfelelõen lényegi

eleme a sport szervezeti rendszerének meghatározása, amely illeszkedik a

közjogi intézményrendszerhez. A sporttevékenység alapvetõen az egyesülési

jogról szóló 1989. évi II. törvény alapján létrejött és mûködõ társadalmi

szervezetekre épül, de a sport szervezettségébõl, nemzetközi jellegébõl

következõen meghatározóak a sportági szakszövetségek, amelyek a Javaslat

szerint köztestületként mûködnek a jövõben a sportágak zömében. A Magyar

Olimpiai Bizottság az olimpiai mozgalomban betöltött kiemelkedõ szerepének és

az általa ellátott közfeladatoknak megfelelõen szintén köztestület.

A jogállami követelményeknek megfelelõ szervezetrendszer meghatározásán túl a

Javaslat rögzíti az állam és az önkormányzatok alapvetõ feladatait is a sport

területén. Az állam támogatja a versenysport mellett a gyermek- és

szabadidõsportot, valamint a fogyatékosok sportját is. A Javaslat a központi

költségvetési támogatáson túl külön forrásokat biztosít a sport számára.

Közalapítványok létrehozásával olyan finanszírozási megoldásokat alakít ki,

amelyek hosszú távon biztosítják a közcélú mûködést.

A Javaslat szerint az állam olyan szerepet vállal a sport területén, amely

elõsegíti az eredményes mûködést, ugyanakkor biztosítja a sportszervezetek

autonómiáját, önszabályozó képességük erõsödését.

Részletes indoklás

Az 1-2. §-okhoz

A Javaslat meghatározza a sporttal kapcsolatos, a törvény alkalmazásához

szükséges fogalmakat, továbbá rögzíti az állam feladatait, melyek a sport

társadalmilag hasznos funkcióinak kiteljesítéséhez szükségesek.

Az Alkotmány 70/D. § (2) bekezdése szerint a rendszeres testedzéshez való jog

alapvetõ jog, melynek szabályait törvényben kell megállapítani. Ennek

megfelelõen az állam elsõdleges kötelezettsége a jogi szabályozás. A normatív

rendelkezések alapvetõen a szervezeti keretek meghatározására, a

sporttevékenység gyakorlásához szükséges egységes feltételekre terjednek ki,

biztosítva a sportszervezetek széles körû szabályozási lehetõségét is.

Az állam kiemelt kötelezettsége a rendszeres testedzés nevelési, oktatási

intézményekhez kötött feltételeirõl való gondoskodás, melyet oly módon

biztosít, hogy normatív támogatást nyújt az intézmény fenntartójának.

Az állam - elsõdlegesen - anyagi eszközökkel támogatja a sport különbözõ

területeit központi költségvetésén, és közalapítványokon keresztül, továbbá a

központi felkészülést szolgáló sportlétesítményeket fenntartja és mûködteti. A

testi-lelki egészség kibontakoztatása érdekében a rendelkezésére álló

eszközökkel népszerûsíti az egészséges életmódot és a szabadidõsportot.

Az állam szerepet vállal egyes sportegészségügyi és sportszakember képzési

feladatok megoldásában, együttmûködve az érintett sportszervezetekkel, és

támogatja a sporttudományt.

A 3. §-hoz

A helyi önkormányzatok önállóan, lehetõségeiket és a lakosság szükségleteit

figyelembe véve határozhatják meg feladataikat, sportfejlesztési

célkitûzéseiket. Ezekkel összhangban, megállapított feladataik megvalósítása

érdekében támogatásban részesíthetik a testneveléssel és a sporttal foglalkozó

szervezetek. A helyi önkormányzat szabadon határozhatja meg, hogy a sport mely

területét ítéli fontosnak és milyen eszközökkel segíti elõ mûködését.

A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 1994. évi módosításakor

meghatározta a jogalkotó a megyei és a fõvárosi önkormányzat kötelezõ

feladatát a testnevelési és sportszervezés területén. Kerettörvényi jellegébõl

adódóan nem bontotta ki a kötelezettség tartalmát, melyet a Javaslat állapít

meg - ágazati törvényként - más jogterületekhez hasonlóan. A területi

versenyrendszerek kialakításának, mûködésének elõsegítése, a sportszakember

képzésben való közremûködés olyan feladatok, melyeket korábban az OTSH

területi szervei láttak el. E szervek megszûnésével feladataikat a megyei,

fõvárosi önkormányzatok látják el. Tevékenységük kapcsolódik a sportági

szakszövetségekhez.

A 4-5. §-okhoz

Az alapvetõen önkormányzásra épülõ sporttevékenység viszonylag szûk körben

igényli az állam közremûködését. Az állami feladatok ellátásában meghatározó

az Országos Testnevelési és Sporthivatal (OTSH), mely a Kormány irányítása

alatt mûködõ önálló országos hatáskörû szerv. Felügyeletét a Kormány kijelölt

tagja látja el.

Az OTSH elnöke készíti elõ a sportra vonatkozó állami döntéseket, kidolgozza a

sport hosszú távú mûködésére vonatkozó fejlesztési elveket, programokat.

Irányítja a hivatal alá tartozó intézményeket, és gondoskodik a központi

felkészülést szolgáló létesítmények mûködésérõl.

Szerepe jelentõs a központi költségvetési források elosztásában. Az erre

vonatkozó döntését a Sporttanács által meghatározott elveknek, irányoknak

megfelelõen hozza meg. A Javaslat alapján az állami feladatok között megjelölt

sportinformatikai rendszer kialakítása és mûködtetése is az OTSH

kompetenciájába tartozik.

A 6-9. §-okhoz

A sport jellegébõl következõen indokolt az állami feladatok ellátásának

társadalmi ellenõrzését, segítését biztosítani. Ezért a Javaslat a sport

kiemelkedõ szakembereibõl álló Sporttanács létrehozását rendeli el. Tagjaira a

sportéletben meghatározó szerepet játszó szervezetek (például MOB,

Sportegyesületek Országos Szövetsége) tesznek javaslatot. A Javaslat alapján a

Sporttanács olyan sajátos szervezet, amely nem kötõdik az állami

szervezetrendszerhez. Magas fokú autonómiáját biztosítja, hogy elnökét maga

választja meg és maga határozza meg mûködési rendjét. Szerepe jelentõs a

sportszervezetek támogatására szolgáló központi költségvetési pénzeszközök

elosztásában, mert ennek elveit és irányait kidolgozza. Az OTSH ennek

figyelembevételével dönt a források elosztásáról. A Sporttanács jogosult

ellenõrizni, hogy az elosztás az általa kidolgozott elveknek megfelelõen

történt-e és amennyiben eltérést tapasztal, intézkedést kezdeményezhet az

OTSH-t felügyelõ miniszternél.

A fentieken túl a Sporttanács véleményezi a sportra vonatkozó állami döntések

tervezeteit, valamint javaslattételi és kezdeményezési jog illeti meg. Maga is

részt vehet a sporttal kapcsolatos központi fejlesztési elvek, programok

kidolgozásában.

A 10-13. §-okhoz

A Magyar Olimpiai Bizottság önálló jellegét, az olimpiai mozgalom jelentõsége,

a nemzetközi szabályozás és gyakorlat alapozza meg. Az önkormányzás elvére

épülõ mûködése és az olimpiai mozgalomhoz kapcsolódó közfeladatokat indokolják

köztestületi meghatározását. A Magyar Olimpiai Bizottság nevezi az olimpiai

játékokra a sportágakat és sportolókat, biztosítva ezzel a Magyar Köztársaság

képviseletét. E tevékenységéhez - a sportszövetségekkel folytatott

együttmûködésre alapozva - kapcsolódik az olimpiai játékokon való részvétel

elõkészítése, segítése.

A Nemzetközi Olimpiai Bizottság elõírásaival összhangban kizárólag a MOB

jogosult az olimpiai zászló, jelvény, jelmondat, valamint az "olimpia" és az

"olimpiai" elnevezés kereskedelmi célú használatára, illetve annak

engedélyezésére. A Javaslat rögzíti, hogy a MOB tagja kizárólag magyar

állampolgár lehet, illetve hogy legfelsõbb szervében, a közgyûlésben az

olimpiai sportágak szakszövetségeinek meghatározó szerepét biztosítani kell.

A MOB mûködésére az e törvényben nem szabályozott kérdésekben az egyesülési

jogról szóló 1989. évi II. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.

A 14-17. §-okhoz

A sport nemzetközi jellegébõl és szervezettségébõl következõen a sport

szervezeti rendszerének meghatározó eleme a sportági szakszövetség. Ahhoz,

hogy a sportolók, egyesületek összemérhessék képességeiket, meghatározott

szabályok szükségesek, indokolt az egységesség, melyek megvalósítása a

nemzetközi elõírásoknak megfelelõen a szakszövetségekben történhet. Ezért az

adott sportágban a versenyszerû sportéletben való részvétel a

szakszövetségekkel való szervezetszerû kapcsolat keretében lehetséges. A

szakszövetségekben ellátott képzési, nyilvántartási, fegyelmi jogkörök, a

játék és versenyszabályok megállapítása összhangban a nemzetközi

sportszövetségek elõírásaival egy sportágban csak egy szervezet által

végezhetõk. A nemzetközi sportszövetségekben tagsággal rendelkezõ sportágakban

a szakszövetségek olyan közfeladatokat is ellátnak, mint a válogatott keretek

mûködtetése és általuk a Magyar Köztársaság képviselete a nemzetközi

sporteseményeken, továbbá képzési feladatok, valamint a sportszakmai szabályok

megállapítása. Autonómiájuk magas fokú, önkormányzati elven mûködnek, ezért

indokolt jogállásukat ennek megfelelõen meghatározni, összhangban a

jogállamiság követelményeivel. Ezért a szakszövetségek a Ptk. 65. § (1)

bekezdésében meghatározott köztestületi formában mûködnek, amennyiben

megfelelnek a Javaslatban meghatározott követelményeknek. Köztestületté azok a

sportszervezetek alakulhatnak át, amelyek a Nemzetközi Sportszövetségek

Szövetségében tagsággal rendelkeznek, vagy a Nemzetközi Olimpiai Bizottság

által elismert sportágban mûködnek és megfelelnek a további együttes

feltételeknek. A Javaslat az olimpiai sportágakat - jelentõségükre figyelemmel

- mentesíti egyes követelmények teljesítése alól.

Azok a sportszövetségek, amelyek nem felelnek meg a Javaslatban meghatározott

követelményeknek, az egyesülésrõl szóló 1989. évi II. törvény alapján

mûködhetnek tovább, de kérhetik köztestületté minõsítésüket, ha késõbb

teljesítik a törvényi feltételeket. Ezek a szabályok alkalmazhatók az újonnan

alakuló sportágakban is, így biztosítható a sport természetes fejlõdése

alapján létrejövõ sportszervezetek számára a szervezett sportéletben való

bekapcsolódás és a köztestületi mûködés.

A köztestületeket az OTSH veszi nyilvántartásba, amennyiben megfelelnek a

meghatározott feltételeknek.

A Javaslat meghatározza, hogy az adott sportágban mely jogkörök gyakorlására

jogosult kizárólag a szakszövetség, a szükségszerûen indokolt egységes mûködés

érdekében. Ezek között szerepel a játék-, verseny-, fegyelmi szabályok

megállapítása is. A Javaslat a szövetség számára biztosítja az általuk

szervezett vagy rendezett sporteseményekkel kapcsolatos vagyoni jogok

hasznosításának lehetõségét is, kivéve ha jogszabály másképp rendelkezik.

A fentieken túl a szakszövetségeknek jelentõs szerepük van a sportszakemberek,

a játékvezetõk, versenybírók képzésében, továbbképzésében is. A Javaslat

szerint a szakszövetség határozza meg - a nemzetközi elõírásokkal összhangban

- a sportesemények rendezésének biztonsági követelményeit, valamint fellép a

sportmozgalomban ható káros jelenségek (nézõtéri erõszak, meg nem engedett

teljesítményfokozó szerek, készítmények és módszerek használata) ellen.

A 18-25. §-okhoz

A Javaslat meghatározza a szakszövetségek szervezetének és mûködésének

alapvetõ szabályait, a demokratikus önkormányzás legfontosabb elveit.

A szakszövetség legfelsõbb szerve a közgyûlés, amelyet évente legalább egyszer

össze kell hívni. A közgyûlés dönt a szakszövetség mûködését meghatározó

kérdésekben. Éves költségvetésének meghatározását átruházhatja ügyintézõ

szervére. A költségvetésrõl szóló beszámolót (mérleget) azonban a közgyûlés

fogadja el. A szakszövetség tartozásaiért saját vagyonával felel. A

szakszövetség megszûnése esetén vagyona az állam tulajdonába kerül, de azt

kizárólag sportcélokra lehet fordítani és errõl a nyilvánosságot tájékoztatni

kell.

A 26-28. §-okhoz

A szakszövetségek felett az OTSH elnöke gyakorol törvényességi felügyeletet.

Ennek alapján ellenõrzi, hogy a szakszövetség mûködése megfelel-e a

jogszabályoknak, illetve alapszabályának és más belsõ szabályzatainak.

Jogszabálysértés esetén felhívja a szakszövetséget a szükséges intézkedés

megtételére és amennyiben az elmarad - fõszabályként - a bírósághoz fordul. A

Javaslat szûk körben - amikor indokolt a gyors intézkedés (fegyelmi-,

versenyszabályok megsértése) - lehetõvé teszi a törvényességi ellenõrzés

gyakorlójának, hogy a szakszövetség jogszabálysértõ döntését megsemmisíthesse

és szükséges esetben új határozat hozatalát rendelhesse el. A Javaslat

garanciát ad arra, hogy a szakszövetségek önkormányzatisága, függetlensége ne

csorbuljon, mert sem az OTSH, sem a bíróság számára nem teszi lehetõvé a

szakszövetség határozatának megváltoztatását.

Ismételt vagy súlyos jogszabálysértés esetén a törvényességi felügyelet

gyakorlója vagy a bíróság a szakszövetség, vagy egyes szerveinek,

tisztségviselõinek mûködtetését felfüggesztheti és felügyelõ biztost rendelhet

ki a jogszabálysértés megszüntetésére és a törvényes mûködés helyreállítására.

A nem köztestületként mûködõ szakszövetségek felügyeletére az egyesülési

jogról szóló 1989. évi II. törvény rendelkezései az irányadóak.

A 29-31.§-okhoz

1995. december 31-ével megszüntetett Nemzeti Sport Alap, mint elkülönített

állami pénzalap szolgálta a magyarországi diák-, szabadidõ- és versenysport

támogatását, lehetõséget teremtett arra, hogy a belföldi és külföldi jogi

személy és magánszemélyek önkéntes befizetései közvetlenül kerülhessenek

felhasználásra a sport valamennyi területén. Ez az alapvetõ cél nem szûnt meg

- az államháztartási reformmal összhangban - azonban az elkülönített állami

pénzalapok helyett az ilyen jellegû közfeladatot finanszírozó formát

alapvetõen a Polgári Törvénykönyv 1993-ban hozott módosítása teremtette meg,

ez a közalapítvány.

A sportban az olimpiai mozgalom, a versenysport, az utánpótlás nevelés

valamint a gyermek-, ifjúsági- és szabadidõsport támogatásában és

finanszírozásában jól elkülöníthetõ terület, jóllehet kétségtelen, hogy

egymásra épülnek és egymás számára nélkülözhetetlenek. Az állam a különbözõ

területeken felmerülõ feladatainak támogatását ezért a két közalapítvány

létrehozását kezdeményezi a Javaslatban.

A Nemzeti Sport Közalapítvány a sportegyesületek, ezek szövetségei, a Magyar

Olimpiai Bizottság szervezeti és személyi bázisára építve az olimpiai

mozgalom, a versenysport, az utánpótlás nevelés feladatainak támogatását tûzi

ki céljául.

A gyermek-, ifjúsági- és szabadidõsport, valamint a fogyatékosok sportjának

állami feladatainak támogatását az 1992. évtõl alapként indult, majd

alapítványi formában mûködõ Nemzeti Ifjúsági- és Szabadidõsport az Egészséges

Életmódért Alapítvány látta el és látja el. Ez az alapítvány mind a

támogatottak, mind támogatók szerint hatékonyan végezte és végzi munkáját, így

bizonyítottan alkalmas ezen közfeladatok további ellátására, elismert mûködése

mintául szolgálhat a most alakuló Nemzeti Sport Közalapítvány számára is.

A közalapítványok kuratóriumaiban helyet kapnak a sportélet kiemelkedõ

személyiségei, akiket azon szervezetek javasolnak, amelyek reprezentálják a

sportélet valamennyi területét és korosztályát. A sporttudomány és

sportegészségügy meghatározó szerepét húzza alá a Javaslat azzal, hogy e

területek is kapjanak képviseletet a kuratóriumokban.

32-35. §-hoz

Az állam feladatainak ellátásához, a sport társadalmilag hasznos funkciójának

kiteljesítéséhez, a központi költségvetésbõl származó pénzeszközök elosztását

a Javaslat szerint létrehozott Nemzeti Sport Közalapítvány, a Nemzeti

Ifjúsági- és Szabadidõsport az Egészséges Életmódért Közalapítvány, valamint

az OTSH útján biztosítja. Ebben a finanszírozási rendszerben megteremtve a

lehetõséget arra, hogy a szponzorok és magánszemélyek hozzájárulásai, a

különbözõ adományok és felajánlások, és a sportcélra már nem hasznosítható

ingatlanok értékesítésébõl származó bevételek közvetlenül szolgálják a sport

különbözõ területeit.

A Javaslat valamennyi támogatott személy és szervezet tekintetében olyan

feltételeket állapít meg, amelyek biztosítják, hogy ne részesüljön állami

támogatásban olyan igénylõ, aki nem számolt be elõzõ évi tevékenységérõl, nem

készített átfogó tervet sporttevékenységének végzésére, aki nem fizette meg

köztartozásait, vagy bármilyen módon félrevezette a kuratóriumokat, illetve az

OTSH-t. A sportegyesületek és szakszövetségek egyértelmû igényének is

megfelelnek ezek a követelmények, hiszen a különbözõ formában mûködõ

sportszervezetek valódi fejlõdése, feltételeinek javítása csak abban az

esetben várható el mind az állam, mind a magánszemély részérõl, ha a felek

számára tiszta és áttekinthetõ jogi környezet.

Az OTSH által ellátott állami feladatok végrehajtásához - az OTSH mindenkori

éves költségvetésében meghatározott mûködési kiadásain túl - meghatározó

mértékben az OTSH, mint állami játékszervezõ által szervezett bingó játék

adózott eredményét biztosítja a központi költségvetés. Ezen pénzeszközök

elosztására a Sporttanács kidolgozza a meghatározó elveket, és azok alapján

dönt az OTSH elnöke a pénzeszközök felosztásáról.

A Nemzeti Sport Közalapítvány feladatainak ellátásához rendelt források a totó

játék játékadójának 100%-a, valamint az éves költségvetési törvényben

jóváhagyott támogatás. A Nemzeti Ifjúsági- és Szabadidõsport az Egészséges

Életmódért Közalapítvány által ellátott közfeladatok végrehajtását az éves

költségvetési törvényben jóváhagyott támogatás biztosítja. Mindkét

közalapítvány forrásait bõvíti az adományok, szponzori befizetések és a

magánszemélyek befizetései.

A 36-39.§-okhoz

A Javaslat rendelkezik a törvény hatálybalépésével összefüggõ egyes

kérdésekrõl, rögzíti, hogy az "országos sportági szakszövetség" megjelelölést

kizárólag a köztestületként mûködõ szakszövetségek használhatják.

A Javaslat kötelezõvé teszi - meghatározott esetekben - a sportorvosi

alkalmassági vizsgálatokon, valamint a dopping vizsgálatokon való részvételt.

A Javaslat a sportesemény rendezõjének kötelezettségévé teszi a sportesemények

egészségügyi ellátásának biztosítását.

A Javaslat szerint a sportszövetség szabályzatában meghatározhatja, hogy

milyen élet- és balesetbiztosítás alapján vehetnek részt a sportolók egyes

sporteseményeken, versenyeken.

A 40-42. §-okhoz

A Javaslat rendelkezik egyes jogszabályok hatályon kívül helyezésérõl,

meghatározza azon szabályozási tárgyakat, valamint felhatalmazza a Kormányt

végrehajtási szabályok megalkotására.

Eleje Honlap