1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/2422.. számú

t ö r v é n y j a v a s l a t

az egyes sportcélú ingatlanok tulajdoni helyzetének rendezésérõl

Elõadó: Kuncze Gábor

belügyminiszter

Budapest, 1996. május

1996. évi .... törvény

az egyes sportcélú ingatlanok tulajdoni helyzetének rendezésérõl

A társadalmi szervezetek kezelõi jogának megszüntetésérõl szóló 1990. évi

LXX. törvénnyel érintett, valamint az állam tulajdonában lévõ vállalkozói

vagyon értékesítésérõl szóló 1995. évi XXXIX. törvény hatálya alá tartozó

egyes sportcélú ingatlanok tulajdoni helyzetének rendezése, a sportcélokat

szolgáló ingatlanok funkciójának megõrzése érdekében az Országgyûlés a

következõ törvényt alkotja:

1.§

E törvény hatálya kiterjed:

a) a társadalmi szervezetek kezelõi jogának megszüntetésérõl szóló

1990. évi LXX. törvény alapján a Kincstári Vagyoni Igazgatóság

(a továbbiakban: KVI) kezelésében lévõ sportcélú ingatlanokra, valamint

b) az állam tulajdonában lévõ vállalkozói vagyon értékesítésérõl szóló

1995. évi XXXIX. törvény (a továbbiakban: Priv. tv.) alapján az Állami

Privatizációs és Vagyonkezelõ Rt. (a továbbiakban: ÁPV Rt.) hozzárendelt

vagyoni körébõl az ingatlan vagyonba tartozó sportcélú ingatlanokra.

2.§

E törvény alkalmazásában :

a) sportcélú ingatlan: az az ingatlan, amelynek alapvetõ rendeltetése,

hogy

aa) a sportról szóló ... évi ... törvényben meghatározott

sporttevékenységre használják, továbbá

ab) az 1.§ a) pontja vonatkozásában az az ingatlan, amelyet a

társadalmi szervezetek kezelõi jogának megszüntetésérõl szóló 1990. évi

LXX. törvény hatálybalépéséig, illetõleg

ac) az 1.§ b) pontja vonatkozásában az az ingatlan, amelyet az ÁPV Rt.

- ideértve jogelõdjeit (az Állami Vagyonügynökséget, az Állami

Vagyonkezelõ Rt.-t ) - kezelésébe kerüléséig

sporttevékenységre használtak, és a sportszervezet rendeltetésszerû

mûködtetéséhez szükséges;

b) sportszervezet: az a társadalmi szervezet, amelyet alapszabálya

szerint sporttevékenység folytatására az egyesülési jogról szóló 1989. évi

II. törvény, illetõleg az országos sportági szakszövetségekrõl szóló 1989.

évi 9. törvényerejû rendelet alapján létesítettek.

3.§

(1) Az 1.§ a) pontjában meghatározott ingatlan tulajdonjogát - figyelemmel

az 5.§ (1) bekezdésében foglalt feltételekre - a következõ sorrend szerint

ingyenesen szerezheti meg:

a) a sportszervezet, amelynek a kezelõi jogát a társadalmi szervezetek

kezelõi jogának megszüntetésérõl szóló 1990. évi LXX. törvény alapján

megvonták, de ingyenes használati joga fennáll;

b) az ingatlan fekvése szerinti

ba) települési önkormányzat, a fõvárosban a fõvárosi önkormányzat,

bb) a megyei önkormányzat, a fõvárosban a kerületi önkormányzat.

(2) Az 1. § a) pontjában meghatározott ingatlan tulajdonjogát kérelemre,

a KVI köteles szerzõdésben átruházni, a szerzõdésnek tartalmaznia kell a

nyilvántartási (könyvszerinti) értékét, valamint az 5. § (1) bekezdésben

foglalt feltételeket.

4.§

(1) Az 1.§ b) pontjában meghatározott ingatlanok tulajdonjogának

átruházása iránt a privatizációért felelõs tárca nélküli miniszter

intézkedik és biztosítja, hogy az ingatlanokat - figyelemmel az 5.§ (1)

bekezdésében foglalt feltételekre - ingyenesen szerezheti meg a következõ

sorrend szerint:

a) az ingatlant egyéb jogcímen használó sportszervezet

b) az ingatlan fekvése szerinti

ba) települési önkormányzat, a Fõvárosban a fõvárosi önkormányzat,

bb) a megyei önkormányzat, a Fõvárosban a kerületi önkormányzat;.

(2) Az 1.§ b) pontjában meghatározott ingatlanok tulajdonátruházó

szerzõdésének tartalmaznia kell az ingatlan nyilvántartási (könyvszerinti)

értékét, valamint az 5. § (1) bekezdésben foglalt feltételeket.

5.§

(1) A 3. § és a 4. § szerinti jogosult az ingatlan tulajdonjogát a

következõ feltételek együttes fennállása esetén szerezheti meg:

a) az ingatlant a KVI-vel (vagy jogelõdjével) megkötött megállapodásban

meghatározott mértékben - ennek hiányában a tényleges használat 1995.

december 31.-i állapota szerint - használja sportcélú tevékenységre;

b) vállalja, hogy a tulajdonszerzéstõl számított legalább 15 évig az

ingatlant sportcélra, illetve sportlétesítményként használja, hasznosítja;

c) nincs lejárt köztartozása, vagy köztartozását folyamatosan az elõre

meghatározott törlesztõ részlettel teljesíti, ezt a tényt az Adó- és

Pénzügyi Ellenõrzési Hivatal, a Vám- és Pénzügyõrség Országos

Parancsnoksága, valamint az Országos Egészségbiztosítási Pénztár

területileg illetékes fõvárosi vagy megyei szerve által 60 napnál nem

régebben kiállított okirattal igazolja.

(2) A jogosult a tulajdonszerzési kérelmét a vagyonkezelõ szervezethez

nyújthatja be az ingatlan jegyzék közzétételére biztosított határidõtõl

számított 90 napon belül, e határidõ jogvesztõ.

(3) A társadalmi szervezetek kezelõi jogának megszüntetésérõl szóló 1990.

évi LXX. törvény hatálybalépésekor és a kérelem benyújtásakor fennálló

tényleges használati aránnyal azonos mértékben szereznek tulajdonjogot a

3. § és a 4. § szerinti jogosultak.

(4) Az ingatlanon - a tulajdonjog átruházása esetén - 15 évig

elidegenítési és terhelési tilalom keletkezik. Az elidegenítéshez,

illetõleg a terheléshez e törvény szerint az 1.§ a) pontban meghatározott

ingatlanok esetében a KVI, az 1.§ b) pontban meghatározott ingatlanok

esetében az OTSH-t felügyelõ miniszter hozzájárulhat.

(5) A KVI vagy az OTSH-t felügyelõ miniszter hozzájárulhat az ingatlan

a) korszerûsítését szolgáló hitelfelvétel érdekében történõ

megterheléséhez;

b) elidegenítéséhez, ha azt azonos vagy hasonló sportcélú, értékében

egyezõ, vagy azt meghaladó ingatlan szerzése, építése érdekében kérik.

(6) A (5) bekezdés b) pontja alapján szerzett, vagy épített ingatlanra e

törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.

6. §

Az 1.§-ban meghatározott ingatlant - amennyiben annak tulajdonjogát a

3-4.§-ban foglaltak szerint sem a használati jogot gyakorló

sportszervezet, sem a helyi önkormányzat nem szerezte meg -, a KVI az

államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: Áht.),

az ÁPV Rt. a Priv. tv. rendelkezései szerint vagyonkezelésbe adhatja a

tényleges használónak.

7. §

(1) Az e törvény alapján átadott ingatlanok mûködtetését, az 5.§ (1)

bekezdésben foglalt feltételek teljesülését az Országos Testnevelési és

Sport Hivatal (a továbbiakban: OTSH) elnöke ellenõrzi. Jogsértés észlelése

esetén az ingatlan tulajdonosát határidõ tûzésével felhívja a jogszerû

állapot helyreállítására, a határidõ eredménytelen lejártát követõen

kezdeményezi a szerzõdés felmondását a KVI-nél az Áht., illetõleg az ÁPV

Rt.-nél a Priv tv. rendelkezései szerint.

(2) Ha az 5.§ (1) bekezdés b) pontjában meghatározott idõtartam alatt a

tulajdonjogot megszerzõ sportszervezet jogutód nélkül megszûnik, a

tulajdonjog az államra száll. Az ingatlan kezelésére a KVI az Áht., az ÁPV

Rt. a Priv. tv. rendelkezései szerint jogosult.

(3) A KVI, az ÁPV Rt. engedélye nélkül, vagy az engedélyben foglaltaktól

eltérõen megkötött szerzõdés semmis.

8.§

(1) A 3. és 4.§ szerint át nem ruházott, valamint a 6.§ szerint

vagyonkezelésbe nem adott, és az 1.§ a) pontjában meghatározott

ingatlanokat a KVI pályázat útján értékesíti; az 1.§ b) pontjában

meghatározott ingatlanok értékesítése iránt az ÁPV Rt. a Priv. tv.

alapján intézkedik.

(2) Az 1. §-ban meghatározott ingatlanok értékesítésébõl befolyó bevétel

- a költségek levonása után - az OTSH-t illeti meg, az átutalásáról a

pénzügyminiszter, illetõleg a privatizációért felelõs tárca nélküli

miniszter intézkedik. Az OTSH a bevételt a külön törvényben meghatározott

célokra fordíthatja.

9.§

Az e törvény alapján történõ tulajdonjog változás mentes a

vagyonátruházási és az eljárási illetékek, valamint az általános forgalmi

adó alól.

10.§

(1) Az 1.§ a) pontjában meghatározott ingatlanok jegyzékét a KVI e

törvény hatálybalépését követõ 15 napon belül közzéteszi.

(2) Az 1.§ b) pontjában meghatározott ingatlanok - a rendelkezésére álló

adatok alapján összeállított - jegyzékét e törvény hatálybalépését követõ

15 napon belül a privatizációért felelõs tárca nélküli miniszter

közzéteszi. A második jegyzék közzétételérõl a Priv. tv. 70.§ (12)

bekezdése alapján meghatározott határidõ eltelte után a Kormány

határozatban intézkedik.

11.§

(1) A társadalmi szervezetek kezelõi jogának megszüntetésérõl szóló 1990.

évi LXX. törvény alapján létrejött használati jog megszûnik:

a) ha a törvény hatályba lépését követõen a jogosult az ingatlant nem

használja folyamatosan sportcélú rendeltetésének megfelelõen, vagy az

ingatlan használatát másnak átengedte;

b) legkésõbb e törvény hatálybalépését követõ két év elteltével.

(2) A használati jog (1) bekezdés a) pontja szerinti megszûnésérõl az

OTSH elnöke határoz.

(3) Az (1) bekezdés b) pontja szerinti esetben a megszûnt használati jog

jogosultját öt évig elõbérleti jog illeti meg.

12. §

(1) E törvény hatályba lépésével egyidejûleg a Priv. tv. 28. § (2)

bekezdése a következõ g) ponttal egészül ki:

" g) ha törvény eltérõen rendelkezik"

(2) E törvény hatályba lépésével egyidejûleg a Priv. tv. 35. §-a a

következõ d) ponttal egészül ki:

" d) ha az átadás külön törvény alapján sportszervezet részére történik."

13. §

E törvény a kihirdetését követõ 30. napon lép hatályba.

I n d o k o l á s

az egyes sportcélú ingatlanok tulajdoni helyzetének

rendezésérõl szóló törvényjavaslathoz

Általános indokolás

A törvényjavaslat rendezni kívánja mindazon vagyontárgyak tulajdonjogi

helyzetét, amelyek a sporttevékenység célját szolgálják, tulajdonjoguk az

államot illeti és kezelõi jogukat a KVI vagy az ÁPV Rt. gyakorolja.

A jogalkotó érvényesíteni kívánja valamennyi sportcélú ingatlannal szemben azt

a követelményt, hogy a jövõben is sportcélokat szolgáljon.

Részletes indokolás

1.§-hoz

A Javaslat a tárgyi hatályt a társadalmi szervezetek kezelõi jogának

megszüntetésérõl szóló 1990. évi LXX. törvény alapján a Kincstári Vagyoni

Igazgatóság kezelésében lévõ sportcélú ingatlanokra, továbbá az állam

tulajdonában lévõ vállalkozói vagyon értékesítésérõl szóló 1995. évi XXXIX.

törvény alapján az Állami Privatizációs és Vagyonkezelõ Rt. kezelésében lévõ

ingatlanokra terjeszti ki. A Javaslat kizárólag a sportcélra használható

ingatlanokat vonja a szabályozás körébe, ezen belül azonban nem szabályozza

azokat az ingatlan vagyontárgyakat, amelyek rendeltetése vegyes jellegû,

részint sportcélokat, részint jóléti célokat szolgál. A Javaslat ugyancsak nem

szabályozza a központi költségvetési szervek kezelõi jogában lévõ

ingatlanvagyoni kört.

2. §-hoz

A Javaslat értelmezõ rendelkezése meghatározza a sportcélú ingatlan, valamint

a sportszervezet fogalmát. A sportcélú ingatlan fogalom meghatározásában utal

a külön törvényben meghatározott sporttevékenység fogalmára, amely alapján

állapítható meg az ingatlan rendeltetése. A sportszervezet meghatározása eltér

a külön (a sportról szóló) törvényben meghatározott fogalomtól, szûkíti azt.

3-6.§-hoz

A tulajdoni rendezést döntõen a sportszervezetek tulajdonszerzése jelenti. A

tulajdonjog megszerzését a Javaslat meghatározott feltételekhez - elsõsorban a

sportcélú hasznosításhoz - köti.

Mind a KVI-nél, mind az ÁPV Rt.-nél lévõ ingatlanok esetében a Javaslat a

használati joggal rendelkezõ sportszervezetet részesíti elõnyben az

önkormányzattal szemben.

A Javaslatban konjuktív feltételeket szab a jogosulttal szemben. A kérelem

beadására nyitva álló határidõ pedig jogvesztõ.

7. §-hoz

A Javaslat alapján átadott tulajdon korlátozottan hasznosítható, többek között

meghatározott ideig elidegenítési- és terhelési tilalom alatt áll. A

korlátozást lehetõvé teszi, hogy fõszabályként ingyenes a tulajdonszerzés, s

mint ilyen nem sérti az arányosság elvét, továbbá az, hogy a korlátozásra

alkotmányos jog biztosítása érdekében /Alkotmány 70/D. § (2) bekezdésben

biztosított rendszeres testedzéshez való jog/ kerül sor.

A Javaslat a törvény szerint átadott ingatlanok mûködtetésének ellenõrzését az

OTSH elnökének hatáskörébe utalja, részletezi azokat a jogosítványokat,

amelyeket az ellenõrzési jog kapcsán gyakorolhat. A Javaslat általános

jelleggel mondja ki az elidegenítés és terhelés tilalmat. Kivételt jelent ez

alól azonban meghatározott feltételek fennállta esetén a KVI vagy az OTSH-t

felügyelõ miniszter hozzájárulása. Az elidegenítéssel szerzett ingatlanra e

törvény rendelkezései kógensek.

A Javaslat a sportszervezet jogutód nélküli megszûnése esetén a tulajdonjog

államra szállását írja elõ.

A Javaslat semmisnek nyilvánítja azt a szerzõdést, amelyet jogszabályban

foglalt rendelkezés megkerülésével, megsértésével kötöttek.

8-9. §-okhoz

A Javaslat rendelkezik azon vagyontárgyakról, amelyek e törvény alapján nem

kerültek a sportegyesület, az önkormányzat, a tényleges használó tulajdonába.

Rendelkezik továbbá ezen ingatlanok hasznosítási lehetõségérõl és módjáról.

A Javaslat a tulajdonjog változására mentességet biztosít mind az

illetékfizetési, mind pedig az általános forgalmi adó megfizetési

kötelezettség alól, az illetékmentességet az ingatlannyilvántartási eljárásra

is kiterjeszti.

10-13. §-okhoz

A Javaslat kötelezõvé teszi a vagyonkezelõi jogot gyakorló szervezetek

tekintetében, hogy a vagyonkezelõi jogkörükben tartozó ingatlanok jegyzékét

közzétegyék. E közzétételi kötelezettségre a KVI vonatkozásában egy határidõt,

míg az ÁPV Rt.-t illetõen egy határnapot és egy külön törvényben foglalt

határidõtõl függõ határnapot szab.

A Priv. tv. 35. §-a nevesíti azt a személyi kört, amelynek kivételes esetben

az ÁPV Rt. pénzbeli térítés nélkül adhat át állami vagyont. Tekintettel arra,

hogy a Javaslat érinti az ÁPV Rt.-nél lévõ sportcélú ingatlanokat és a

törvényi feltételek fennállta esetén elrendeli azok ingyenes átruházását,

indokolt a Priv. tv. 35. §-ának kiegészítése.

Eleje Honlap