1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/2423..

törvényjavaslat

az egészségügyi ellátási kötelezettségrõl

és a területi ellátási

normatívákról

Elõadó: Szabó György

népjóléti miniszter

Budapest, 1996. május

1996. évi ....

t ö r v é n y

az egészségügyi ellátási kötelezettségrõl és a területi ellátási normatívákról

Az Alkotmány 70/D. §-ának (2) bekezdésében foglalt egészségügyi ellátás

megszervezésével kapcsolatos állami kötelezettség alapján az Országgyûlés az

egészségügyi ellátási kötelezettség rendjét a következõk szerint határozza

meg:

1. §

Az egészségügyi ellátó rendszer része minden olyan egészségügyi

szolgáltató, amely a szakmai normák alapján meghatározott egészségügyi

szolgáltatás nyújtására - a külön jogszabályban foglalt eljárási rend szerint

- mûködési engedéllyel rendelkezik.

2. §

(1) Az 1. §-ban foglalt szolgáltatók mûködtetõi közül a központi

költségvetés egyes fejezeteiben szereplõ egészségügyi intézmények fenntartóit

és az egészségügyi intézménytulajdonos helyi önkormányzatokat, valamint a

területi egészségügyi ellátásra állami szervvel vagy helyi önkormányzattal

szerzõdést kötött egyéb fenntartókat - egyház, alapítvány, egészségügyi

vállalkozás, magángyakorlatot folytató orvos stb. (a továbbiakban: fenntartó)

- együttesen és a kötelezõ egészségbiztosításban az Egészségbiztosítási Alap

kezeléséért felelõs szervet kötelezettség terheli, hogy a 3. §-ban

meghatározott mértékig, a kapacitáslekötési megállapodásokban kijelölt

szolgáltatások tekintetében, a szakmai szabályok szerinti minõségben az

egészségügyi szolgáltatónál ellátásokat biztosítsanak.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott kötelezettség keretében a fenntartó

biztosítja a szolgáltatás nyújtásához szükséges tárgyi és személyi

feltételeket, valamint az intézmény mûködõképességét, az Egészségbiztosítási

Alap kezeléséért felelõs szerv a szolgáltatásokhoz szükséges kapacitás idõben

történõ lekötését és a végzett szolgáltatások finanszírozását (a továbbiakban

együtt: ellátási kötelezettség).

3. §

(1) Az ellátási kötelezettség mértéke

a) az egészségügyi alapellátásban a helyi önkormányzatokról szóló 199O.

évi LXV. törvény 8. §-ának (4) bekezdése és a helyi önkormányzatok és

szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségû

szervek feladat- és hatásköreirõl szóló 1991. évi XX. törvény 129. §-ának (1)

bekezdése szerint a települési önkormányzat számára a finanszírozási

jogszabályokban foglalt ellátási körzetek mûködtetéséig,

b) a járóbeteg szakellátásban a megye, illetve a fõváros (a továbbiakban

együtt: megye) területén mûködõ fenntartók összessége számára az e törvény

hatálybalépése napján teljesített, de legfeljebb az 1. számú melléklet

szerinti szakrendelési összóraszámig - azzal, hogy amennyiben ez nem éri el az

1. számú mellékletben meghatározott maximális összóraszámot, a fenntartók a

törvény hatálybalépésekor teljesített szakrendelési óraszámokat a maximális

összóraszám keretén belül, a szakmai felsõ határértékeket betartva, legfeljebb

10 %-kal megemelhetik -,

c) a fekvõbeteg szakellátásban a megye területén mûködõ fenntartók

összessége számára az 2. számú mellékletben meghatározott területi normák

teljesítéséig

terjed, beleértve a b) és c) pont alatti óraszámokba és normákba az országos,

a regionális és a speciális szakfeladatokra jutó óraszámokat és normákat is.

(2) A 2. számú melléklet szerinti területi normák alapján számított

kapacitásokból az országos, a regionális és speciális feladatokra, az Országos

Egészségbiztosítási Pénztár és a megyei (fõvárosi) egészségbiztosítási

pénztárak (a továbbiakban együtt: OEP) által kötelezõen lekötendõ intézményi

kapacitásokat a 3. számú melléklet tartalmazza.

4. §

A 3. §-ban foglalt szolgáltatásokat meghaladó ellátás nyújtására

valamennyi szolgáltató jogosult, azonban az önként vállalt feladatok

teljesítése nem érinti az Egészségbiztosítási Alap kezeléséért felelõs szerv

finanszírozási kötelezettségének a 3. §-ban meghatározott mértékét.

5. §

(1) Az OEP és a fenntartó a területi ellátást szolgáló kapacitásokról a

6-9. §-okban foglaltak szerint kapacitáslekötési szerzõdést köt. A szerzõdés

tartalmazza intézményenként a lekötött kapacitásokat - a járóbeteg

szakellátásban szakrendelési óraszámban, a fekvõbeteg szakellátásban

ágyszámban meghatározva -, azok szakmai összetételét, továbbá az adott

kapacitással ellátandó körzet meghatározását. A kapacitáslekötési szerzõdések

megkötésének határidejét (a továbbiakban: szerzõdéskötési határidõ) a

társadalombiztosítási alapok költségvetésérõl szóló törvény tartalmazza.

(2) Az OEP a lekötött kapacitásokkal teljesítendõ szolgáltatások

finanszírozására a szolgáltatást nyújtó egészségügyi szolgáltatóval köt

szerzõdést, a járó-, illetõleg a fekvõbeteg ellátás finanszírozásának

részletes szabályairól rendelkezõ jogszabályokban foglaltak szerint.

6. §

(1) A kapacitáslekötési szerzõdésekre a 3. § (1) bekezdés b) és c)

pontjában elõírt ellátási kötelezettség mértékéig - a 3. § (2) bekezdésében

foglaltakat kivéve - a megye egészére vonatkozó összesített szerzõdési

ajánlatokat kell készíteni, külön a járóbeteg és külön a fekvõbeteg

ellátásokra (a továbbiakban: szerzõdési ajánlat). A szerzõdési ajánlatban a

járó-,illetõleg a fekvõbeteg ellátásra szolgáló kapacitásokat fenntartók

szerint elkülönítve, intézményenként és ezen belül szakmánként kell

részletezni. A szerzõdési ajánlatban az egyes intézményekhez rendelve fel kell

sorolni továbbá azokat a településeket (településrészeket, lakóterületeket),

amelyek lakossága részére az intézmény köteles a szolgáltatást nyújtani (a

továbbiakban: ellátási körzet).

(2) A megye területén járó-, illetõleg fekvõbeteg ellátást nyújtó

egészségügyi szolgáltatót (intézményt) fenntartó állami szervek, helyi

önkormányzatok és területi ellátásra állami szervvel vagy helyi

önkormányzattal szerzõdésben kötelezettséget vállaló egyéb fenntartók az (1)

bekezdés szerint közös szerzõdési ajánlatot állíthatnak össze, melyet

legkésõbb 60 nappal a szerzõdéskötési határidõt megelõzõen el kell juttatniuk

az OEP-hez. A 8. § (1)-(2) bekezdése szerinti megyei egyeztetõ fórumok

egymással egyeztetett szerzõdési ajánlattal élhetnek az OEP-hez.

(3) A megyei egyeztetõ fórumon kialakított közös szerzõdési ajánlatra az

OEP válasznyilatkozatát, vagy közös szerzõdési ajánlat hiányában az OEP a

saját szerzõdési ajánlatát legkésõbb 40 nappal a szerzõdéskötési határidõt

megelõzõen köteles megküldeni a (2) bekezdésben felsorolt fenntartóknak.

(4) A szerzõdési ajánlat összeállításakor az ajánlattevõ köteles

figyelembe venni:

a) az egyes egészségügyi intézményekre és az egyes szolgáltatásokra

elõírt szakmai követelményeket,

b) a települési és a közlekedési viszonyokat.

(5) Ha a megyében mûködõ, területi feladatot ellátó járó-, illetõleg

fekvõbeteg ellátást szolgáló intézményi kapacitás összességében meghaladja a

területi normák szerint szükséges mennyiséget, az ajánlattevõ a szerzõdési

ajánlatát úgy köteles összeállítani, hogy

a) ha a normákat meghaladó kapacitások mennyisége és szakmai összetétele

alapján lehetséges, akkor egy-egy intézmény teljes kapacitását ki kell vonni

az ellátási kötelezettség alól;

b) ha meghatározott szakellátási területen a normákat meghaladó

kapacitások vannak és egy-egy szolgáltató elkülönült telephelyének vagy

részlegének

ba) átalakításával e többletkapacitás kiváltható oly módon, hogy a

telephely/részleg más típusú olyan szolgáltatás nyújtására alkalmas, amelybõl

a rendelkezésre álló kapacitás a megyei normát nem éri el, az ajánlatban

javaslatot kell tenni a szolgáltatási struktúra átrendezésére,

bb) ellátási kötelezettség alóli kivonásával a többletkapacitás

megszüntethetõ, az elkülönült telephely/részleg egészét ki kell vonni az

ellátási kötelezettség alól;

c) ha a területi normákat meghaladó kapacitás összessége nem teszi

lehetõvé az a) és b) pontok szerint egy intézmény, illetve elkülönült

telephelye vagy részlege kivonását az ellátási kötelezettség alól, az

ajánlattevõ köteles arra törekedni, hogy a többletkapacitás önálló szervezeti

egységek, illetve osztályok megszüntetésével kerüljön leépítésre.

(6) Az ajánlattevõ az ajánlata összeállítása során köteles kikérni az

ajánlatban szereplõ szolgáltatókra és szolgáltatásokra vonatkozóan a megyei

(fõvárosi) tisztifõorvos (a továbbiakban együtt: megyei tisztifõorvos)

állásfoglalását.

(7) A megyei tisztifõorvos - az ajánlattevõ megkeresésétõl számított 15

napon belül - állásfoglalásában

a) az 1. § szerinti engedélyezési rendre vonatkozó jogszabályok hatályba

lépéséig nyilatkozik az állami és helyi önkormányzati fenntartású, illetõleg

az egyéb, mûködési engedéllyel nem rendelkezõ szolgáltatók szakmai

megfelelõségérõl,

b) állást foglal a tervezett ellátási körzetekrõl.

(8) A megyei tisztifõorvos állásfoglalása kialakításához kikéri a Magyar

Orvosi Kamara véleményét.

(9) Az ajánlattevõ nem tehet, illetõleg az OEP nem fogadhat el ajánlatot

olyan szolgáltatói kapacitásra, melynek szakmai megfelelõségét a mûködési

engedély vagy a megyei tisztifõorvos nem tanúsítja.

7. §

A 6. § (2) bekezdésében meghatározott fenntartók közös szerzõdési

ajánlatukat a 6. § (2) bekezdésében meghatározott határidõig, az OEP

ajánlatára vonatkozó válasznyilatkozatukat pedig legkésõbb a szerzõdéskötésre

nyitva álló határidõ elõtt 20 nappal, megyei egyeztetõ fórumon alakítják ki.

8. §

(1) A megyei egyeztetõ fórum tagjai:

a) a megyében járó- és fekvõbeteg szakellátó intézményt fenntartó helyi

önkormányzat(ok), önkormányzati társulás(ok) 1-1 képviselõje,

b) állami szervtõl vagy önkormányzattól járó- vagy fekvõbeteg

szakellátási feladatot átvállaló szolgáltató(k) képviselõje,

c) a megye területén mûködõ, a központi költségvetés fejezeteiben

szereplõ egészségügyi intézmény fenntartójának képviselõje,

d) a megye területén mûködõ orvostudományi egyetem képviselõje,

e) a megyei tisztifõorvos vagy képviselõje.

(2) A megyei egyeztetõ fórumon állandó meghívott a Magyar Orvosi Kamara

és az Egészségügyben Dolgozók Demokratikus Szakszervezete megyei

szervezetének, továbbá a Magyar Kórházszövetség képviselõje.

(3) Az 1. és 2. számú melléklet Pest megye területi normáit a fõvárosi

normákkal együtt tartalmazza, ezért e terület egyeztetõ fórumán értelemszerûen

részt vesznek mind a fõváros, mind pedig Pest megye (1)-(2) bekezdésben

foglalt képviselõi .

9. §

(1) A megyei egyeztetõ fórum titkársági teendõit a megyei tisztifõorvos

látja el.

(2) A fórum ülését levezetõ elnököt a jelenlevõ tagok minden ülés

alkalmával maguk közül, szótöbbséggel választják meg.

(3) A megyei egyeztetõ fórumon külön kell tárgyalni a 3. § (1) bekezdés

b) és c) pontja szerinti kapacitásokra vonatkozó szerzõdési ajánlatokat. Az

ajánlat (módosító ajánlat) kialakításában az adott szakellátásban intézménnyel

rendelkezõ fenntartó vesz részt.

(4) A fenntartók 6. § (2) bekezdése szerinti szerzõdési ajánlata

összeállítására a megyei tisztifõorvos legkésõbb 70 nappal a szerzõdéskötésre

elõírt határidõt megelõzõen hívja össze a fórum tagjait, amelyre meg kell

hívni az OEP képviselõjét is.

(5) A közös szerzõdési ajánlat kialakításában a fórumon jelenlévõ tagok

vesznek részt. Közös szerzõdési ajánlat akkor jön létre, ha a jelenlévõ tagok

az ajánlat 6. § (1) bekezdés szerinti tartalmában megegyeznek és az írásba

foglalt ajánlatot valamennyi jelenlévõ tag képviselõje aláírja. A közös

szerzõdési ajánlatot az ülést követõ munkanapon a megyei tisztifõorvos küldi

meg az OEP-nek.

(6) Az OEP válasznyilatkozatáról vagy szerzõdési ajánlatáról tárgyaló

megyei egyeztetõ fórum ülése elõtt a megyei tisztifõorvos köteles gondoskodni

arról, hogy az állandó meghívottak a tervezett ülést megelõzõen 10 nappal

kézhez kapják az OEP válasznyilatkozatát vagy szerzõdési ajánlatát.

(7) Az OEP a 6. § (3) bekezdése szerint megküldött válasznyilatkozatához

vagy szerzõdési ajánlatához a megyei egyeztetõ fórum ülésének megkezdéséig

kötve van.

(8) Az OEP válasznyilatkozatáról, illetõleg szerzõdési ajánlatáról a

megyei egyeztetõ fórumon jelenlevõ tagok állást foglalnak: azt elfogadhatják,

illetõleg arra közös módosító ajánlatot tehetnek. A közös módosító ajánlat

kialakítására a 6. § (1) bekezdésében, valamint a jelen § (5) bekezdésben

foglaltak az irányadók.

(9) Az OEP a közös módosító ajánlatra lehetõleg az ülésen, de legkésõbb 5

napon belül válaszol. Az OEP a módosító ajánlatot csak akkor utasíthatja el,

ha az nem felel meg a megyei normatíváknak és nem teljesülnek a 6. § (4)-(6)

bekezdésében foglalt feltételek.

(10) Ha az OEP a módosító ajánlatot

a) elfogadja, errõl írásban értesíti a megyei egyeztetõ fórum tagjait és

ennek megfelelõen köti meg a kapacitáslekötési szerzõdéseket,

b) elutasítja, döntését köteles megindokolni, és egyidejûleg a 6. § (4)-

(6) bekezdésében foglaltak betartásával köteles ismételt szerzõdési ajánlatot

tenni a megyei egyeztetõ fórum tagjainak.

(11) Az ismételt ajánlat megtárgyalására a megyei tisztifõorvos annak

kézhezvételét követõen haladéktalanul, 8 napon belüli idõpontra köteles

összehívni a megyei egyeztetõ fórum újabb ülését. A megyei egyeztetõ fórum

tagjai és az OEP képviselõje az újabb ülés idõpontjáról a (8) bekezdés

szerinti módosító ajánlat összeállításakor is megállapodhatnak.

(12) Ha a megyei egyeztetõ fórum újabb ülésén az OEP ismételt ajánlata

alapján sem születik megállapodás az OEP és a fenntartók között a megye

ellátásához szükséges valamennyi kapacitás lekötésérõl, a vitatott

kapacitásokra a 2. és a 3. §-ban foglalt ellátási kötelezettség alapján az OEP

és a fenntartók az OEP ismételt szerzõdési ajánlata szerint kötelesek megkötni

a kapacitáslekötési szerzõdést.

(13) A megyei egyeztetõ fórumok 6. § (2) bekezdésében szereplõ

egyeztetett ajánlata elõkészítésére a (2)-(4) bekezdésben foglaltak

megfelelõen irányadók azzal, hogy az egyeztetést a szomszédos megyék fórumai

kezdeményezhetik titkáraik útján. Az egyeztetésre felhívott megyei egyeztetõ

fórum titkára köteles az egyeztetési felhívásról és az egyeztetésre javasolt

idõpontról haladéktalanul értesíteni a saját megyei egyeztetõ fórumának

tagjait és állandó meghívottait.

10. §

A 6. § (2) bekezdése szerinti fenntartó,

a) ha a tulajdonában vagy a kezelésében lévõ intézmény kapacitásainak

lekötésére és finanszírozására az OEP nem köt szerzõdést, jogosult azt

egészségügyi vállalkozás keretében mûködtetni, vagy vállalkozás részére

használatba adni vagy más módon hasznosítani,

b) amennyiben az intézményben nyújtott szolgáltatásokra az OEP nem köt

szerzõdést, az intézmény tulajdonával rendelkezõ helyi önkormányzat a le nem

kötött szolgáltatások tekintetében véglegesen mentesül az ellátási

kötelezettség alól.

11. §

(1) A megyei egyeztetõ fórum tagjai egyeztetett javaslatot tehetnek

a) a megyei egészségpolitikai célokra,

b) az egészségügyet érintõ munkaerõmozgás tervezésére a megyei

munkaerõpiaci, illetve területfejlesztési tanácsnak,

c) a megyei egyeztetõ fórum tagjai tekintetében a címzett és

céltámogatások felosztására, a szakmai fejlesztési programokra kiírt

pályázatokra.

(2) A címzett és céltámogatások elosztására vonatkozó javaslatot a

népjóléti miniszter a támogatás iránti igény szakmai véleményezése során

figyelembe veszi.

12. §

(1) Ez a törvény a kihirdetését követõ 8. napon lép hatályba. A 13. §

szerint megkötött kapacitáslekötési szerzõdések 1997. december 31-ig

érvényesek.

(2) A törvény hatályba lépésével egyidejûleg a társadalombiztosítás

pénzügyi alapjainak 1995. évi költségvetésérõl és a természetbeni

egészségbiztosítási szolgáltatások finanszírozásának általános szabályairól

szóló módosított 1995. évi LXXIII. törvény (a továbbiakban: tv.) 9. § (2)-(3)

bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A finanszírozás az Országos Egészségbiztosítási Pénztár, valamint a

Megyei (Fõvárosi) Egészségbiztosítási Pénztár (a továbbiakban együtt: OEP)

által kötött kapacitáslekötési és finanszírozási szerzõdések alapján

történik.

(3) A kapacitáslekötési szerzõdések megkötésére vonatkozó szabályokat

külön törvény tartalmazza. A szolgáltatások finanszírozásának, valamint az

erre vonatkozó finanszírozási szerzõdések megkötésének részletes

szabályait a Kormány rendeletben határozza meg."

(3) A tv. 10. § (2) bekezdése a következõ mondattal egészül ki:

"A területi normákat meghaladó kapacitásokra - a járó- és fekvõbeteg

ellátás elõirányzatának maximum 5 %-áig - az OEP az e törvény hatályba

lépése napján finanszírozott szolgáltatókkal szerzõdést köthet."

(4) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy az 1. § szerinti mûködési

engedélyezési eljárást rendeletben szabályozza.

(5) Az e törvény hatályba lépése napján mûködõ egészségügyi szolgáltatók

- ide nem értve az egészségügyi vállalkozásról szóló 113/1989. (XI. 15.) MT

rendelet és az orvosi magángyakorlatról és az egészségügyi magántevékenységrõl

szóló 30/1989. (XI. 15.) SZEM rendelet hatálya alá tartozó szolgáltatókat - az

1. § szerinti mûködési engedély hiányában 1996. december 31-ig jogosultak

egészségügyi szolgáltatás nyújtására. A mûködési engedélyek kiadását 1996.

augusztus 31-ig kell kezdeményezni az ÁNTSZ területileg illetékes megyei

(fõvárosi) intézeténél.

(6) Azokban a megyékben, ahol a fekvõbeteg ellátásra szolgáló kapacitás

jelenleg nem éri el a 3. § (1) bekezdés c) pontja szerinti területi normáknak

megfelelõ mennyiséget, a hiányzó kapacitásokat 2000. december 31-ig kell

pótolni, ha a hiány nem fedezhetõ a szomszédos megyék többletkapacitásainak a

megyei egyeztetõ fórumok 6. § (2) bekezdésében foglalt megegyezésén alapuló

lekötésével.

Átmeneti rendelkezések

13. §

(1) A mellékletekben foglalt területi normák érvényesítéséhez elsõ ízben

az 6. § (2)-(3) bekezdésében foglaltaktól eltérõen, az OEP készíti el a

kapacitások lekötésére vonatkozó szerzõdési ajánlatot, amit a törvény

hatálybalépését követõ 15 napon belül megküld a megyei egyeztetõ fórum

tagjainak és állandó meghívottainak. A szerzõdési ajánlat összeállításához a

megyei tisztifõorvos a törvény hatályba lépését követõ 3 munkanapon belül

megküldi az OEP-nek a 6. § (7) bekezdés a) pontjában foglalt kérdésekben a

szakmai állásfoglalását. A tervezett ellátási körzetekrõl a megyei

tisztifõorvos a megyei egyeztetõ fórum ülésén nyilatkozik. Az OEP szerzõdési

ajánlatának megvitatására a megyei tisztifõorvos az ajánlat kézhezvételét

követõ 10 napon belüli idõpontra hívja össze a megyei egyeztetõ fórumot.

(2) A megyei egyeztetõ fórum jelenlévõ tagjainak a fórumon tett és a 6. §

(4)-(6) bekezdésében foglalt szempontoknak megfelelõ közös módosító ajánlatára

az OEP képviselõje az ülésen, de legkésõbb az ülést követõ 5 napon belül a

tagoknak írásban válaszol. Ha az eredeti vagy a módosított ajánlat alapján

megegyezés jön létre az OEP és a fenntartók között, az 5. § (1) bekezdésében

foglalt kapacitáslekötési szerzõdéseket ennek alapján köti meg az OEP a

fenntartókkal.

(3) Ha az OEP elutasítja a megyei egyeztetõ fórum tagjainak közös

módosító ajánlatát, az elutasítással egyidejûleg megtett ismételt szerzõdési

ajánlatának megtárgyalására a megyei tisztifõorvos az ismételt ajánlat

kézhezvételét követõen haladéktalanul, 5 napon belüli idõpontra köteles

összehívni a megyei egyeztetõ fórum újabb ülését. A megyei egyeztetõ fórum

tagjai és az OEP képviselõje az újabb ülés idõpontjáról a (2) bekezdés

szerinti módosító ajánlat összeállításakor is megállapodhatnak.

(4) Ha az OEP ismételt ajánlata alapján sem születik megállapodás az OEP

és a fenntartók között a megye ellátásához szükséges valamennyi kapacitás

lekötésérõl, a le nem kötött szolgáltatásokra a 2. és a 3. §-ban foglalt

ellátási kötelezettség alapján, az OEP és a fenntartók az OEP döntése szerint

az eredeti vagy a módosított szerzõdési ajánlata szerint kötelesek megkötni a

kapacitáslekötési szerzõdést.

(5) A kapacitáslekötési szerzõdések megkötésének határideje 1996.

augusztus 15. A kapacitáslekötési szerzõdések alapján az OEP 1996. szeptember

15-ig módosítja - 1996. október 1-jei hatállyal - a finanszírozási

szerzõdéseket a szolgáltatókkal.

(6) Azoknál az intézményeknél, melyek kapacitásaira az (1)-(4) bekezdés

alapján lefolytatott egyeztetés eredményeként az OEP nem köt szerzõdést a

fenntartóval, a finanszírozási szerzõdést az OEP 1996. augusztus 15-ig

felmondja, 1996. október 1-jei hatállyal. A felmondási idõ alatt a szolgáltató

- a sürgõsségi ellátást kivéve - nem fogadhat új beteget és szeptember 30-ig

köteles gondoskodni az általa ellátott betegek áthelyezésérõl.

INDOKOLÁS

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

A társadalom mûködésének egyik alapfeltétele a megfelelõ egészségügyi

ellátórendszer, amelynek megszervezése, mûködtetése, felügyelete az állam

alapvetõ kötelessége. Az ellátórendszer szervezetében hosszú folyamat után az

1990-es évekre oly torzulások alakultak ki, amelyek sem a valós ellátási

igényeknek, sem a korszerû szakmai követelményeknek nem felelnek meg, és nem

biztosítják az ellátás egyenletes területi hozzáférhetõségét sem.

Az elmúlt idõszakban az egészségügyi ellátás fejlõdését a korszerû orvos-

technika koncentrálására, a magas szintû ellátás biztosítására alkalmas

kórházrendszer fejlesztése jelentette. Mára ez a tendencia megfordult. A

korszerû diagnosztikai és terápiás eszközök megjelenése és tömeges elterjedése

lehetõvé tették az ápolási idõ jelentõs lerövidülését, illetve a kórházi

kezelések egy részét feleslegessé tették.

Az egészségügy szakmai fejlõdését Magyarországon nem követte megfelelõen

az ellátórendszer átalakulása, továbbra is a kórházrendszer jelentette az

ellátás alapját, meghatározó szegmensét. A kórházi ágyak száma az 1980-as évek

végéig igen gyors ütemben növekedett, amelynek eredményeként az európai

normákhoz képest is túlméretezett, sem a valós ellátási igényeknek, sem a

korszerû szakmai követelményeknek nem megfelelõ, mintegy 110 ezer szervezett

kórházi ággyal mûködõ egészségügyi ellátó hálózat jött létre, amely ma is

93.000 ággyal mûködik. A túlméretezett kórházi ellátó rendszer kihasználtsága

nem megfelelõ, ugyanakkor jelentõs területi különbségek vannak mind az ellátó

kapacitások szempontjából, mind az ellátó személyzet számát és

szakképzettségét tekintve.

A szakmai feltételrendszer nélkül történt kapacitásfejlesztés, az

évtizedeken át jellemzõ forráshiány, az egészségügyben dolgozók rendkívül

alacsony bérezése, a kórházon kívüli ellátási formák leértékelése együtt

vezetett azokhoz a válságjelenségekhez, amelyek az ellátás színvonalának

stagnálásában és a rendszer funkciózavaraiban, a magas abszolút ágyszám igen

kedvezõtlen funkció szerinti összetételében nyilvánulnak meg.

Az 1990-es években meghirdetett egészségügyi reform a piaci viszonyok

szimulálásával önszabályozó pénzügyi mechanizmusokon keresztül kívánta a valós

igényekhez igazítani az egészségügyi ellátó-hálózat nagyságát és szerkezetét.

Ez azonban nem hozta meg a kívánt eredményt. A bevezetett teljesítmény-

finanszírozás következtében a kórházak nem kapacitásaik szûkítésével

válaszoltak a gazdasági feltételek szigorodására, hanem a valós- és látszat-

tevékenység fokozásával próbálták meg pótolni a hiányt.

A struktúra-átalakítás elmaradása és a finanszírozási, érdekeltségi

rendszer hibái együttesen a funkcionális zavarok további mélyüléséhez

vezettek, Az egészségügyben tapasztalható "költségrobbanás", az évek óta az

inflációt sem követõ finanszírozás, a stabilizációs intézkedésekbõl és az

államháztartási reform folyamatából következõ megszorítások változatlan

intézményrendszer és struktúra mellett kezelhetetlen folyamatokat indíthatnak

el, más szavakkal: az intézményrendszer összeomlása ma reális veszély. Ehhez

adódik az egészségügyben dolgozók jogos - és más forrásokból nem kielégíthetõ

- bérkövetelése. A válság megoldása még javuló gazdasági helyzetben is

kilátástalan az intézményrendszer alapvetõ megváltoztatása, átalakítása

nélkül.

Az intézményrendszer strukturális átalakítása, a valós szükségletekhez

igazítása kiemelt, sürgõsen megvalósítandó céllá vált, ezért a népjóléti tárca

elõkészítette és az 1995. évben megkezdte az ellátórendszer

szerkezetátalakítását.

A szerkezetátalakítás elsõ ütemében megvalósult a szervezett ágyként,

illetve a ténylegesen mûködõ ágyként nyilvántartott intézményi kapacitásokból

adódó különbségek megszüntetésével a finanszírozás alapjául elfogadott ágyszám

kialakítása. Az egyeztetések eredményeként 8700-zal csökkent a mûködõ kórházi

ágyak száma, ezen belül az aktív kórházi ágyaké a megyékben 6200-zal, a

fõvárosban 2500-zal lett kevesebb. Az aktív és a krónikus ágyak aránya az

utóbbi javára kedvezõ irányban változott, ezzel közeledett a nemzetközileg

elfogadott arányok felé.

A tervezett változások eredményeként a struktúra-átalakítás során az

1996. évben további, mintegy 10 000 akut kórházi ágy szûnik meg, illetve

részben átalakul krónikus ellátást szolgáló vagy szociális ággyá. Az elõzõ évi

átalakításokhoz adódóan ez már olyan rendszerszerû változást jelent, ami

nemzetközi összehasonlításban is helytálló, valóban korszerûbb összetételû és

gazdaságosabban mûködtethetõ ellátórendszert eredményez. Az elkövetkezendõ

néhány évben a kialakult új struktúra nagyobb léptékû szûkítésre nem szorul, a

korszerûsítésnek a még fennmaradó egyenetlenségek csökkentésére és a mûködõ

rendszer fejlesztésére kell irányulnia.

Az átalakulások egzisztenciális változtatásokra kényszerítik az

ellátásban dolgozókat. Bár a humán erõforrás mozgások nehezen becsülhetõk, a

tervezett átalakítás eredményeként 1996-ban több mint 10 000 egészségügyi

dolgozó kényszerül pályamódosításra. A szakdolgozói területen érdemi mozgással

nem számolunk, hisz gyakorlatilag az ellátórendszer minden szintjén jelentõs

hiány tapasztalható. Az orvosok egzisztencia-váltása nagyobb léptékûnek

becsülhetõ. Számításaink szerint nem több, mint 3-400 orvos munkanélkülisége

tervezhetõ, a leépítések ellensúlyozására a nyugdíjazások, az újonnan

kialakuló háziorvosi- és csoportpraxisok és a hiányszakmákra való átképzés

jelentõs tartalékkapacitást nyújtanak, mintegy 1000 orvos számára. Becsléseink

szerint nagyobb számban kerülnek más ágazatba a valóban túlméretezett

gazdasági-mûszaki ellátó hálózatban dolgozók, itt 3-4 ezer fõs

létszámmozgással kell számolnunk.

A struktúraváltás megvalósításán túljutott országok a felszabadult

költségekbõl az ellátás színvonalát emelték. A leépítésekbõl származó

pénzösszeg ugyanakkor az egészségügyben maradó dolgozók bérhelyzetének

javítására fordítható.

Az egészségügyi ellátó-szolgálat tervezése, szabályozása nem idegen a

piacgazdaságtól, a fejlett államok mindegyikében mûködik valamilyen direkt,

vagy indirekt központi szabályozás, kvótarendszer, vagy koordinált beruházás-

politika, és az egészségügy általánosan tapasztalható költségrobbanása a

fejlett országokban fokozza a központi szabályozás szerepét. A szabályozáson

belül jelentõs kórház-leépítés zajlott és zajlik szinte minden nyugat-európai

országban. Németországban 1990 és 1994. között a kórházak száma 110-zel, az

ágyak száma 68 000-rel csökkent, egyedül az új tartományokban 68 kórházat

zártak be, de jelentõs és hasonlóan tervezetten lezajló kórházi

ágyszámcsökkentés folyik Ausztriában és Svájcban is.

A Javaslat a kialakult problémákat kívánja a nemzetközi gyakorlattal

összhangban rendezni a valós igényeknek megfelelõ ellátási kapacitások

országosan egységes elvû normatívák szerinti meghatározásával. Ez a

szabályozás biztosítja a szükségletekhez - és nem az igényekhez - igazodóan

az egészségügyi ellátás azonos esélyû igénybevehetõségét az országban, és

megteremti az egészségügyi ellátó-hálózat korszerûsítésének, a tényleges

struktúraváltásnak az alapjait. A Javaslat ugyanakkor csak a szükséges

területi normatívák meghatározását tekinti központosított feladatnak, a

konkrét, tényleges kapacitások kialakítását széles konszenzuson alapuló

területi egyeztetõ mechanizmusokra bízza. Ez biztosítja a tulajdonosok és a

mûködtetõk érdekegyeztetésével a helyi igényeknek és a helyi körülményeknek

megfelelõ legjobb, de költséghatékony megoldás kialakításának lehetõségét.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

Az 1. §-hoz

A Javaslat rögzíti, hogy az egészségügyi ellátórendszer az egészségügyi

szolgáltatás nyújtására a tulajdoni és mûködési formától függetlenül,

szektorsemleges szakmai követelményrendszer alapján jogosult szolgáltatók

összességébõl áll. A szakmai szabályokban rögzített személyi és tárgyi

feltételek meglétét a szolgáltatók részére kiadott mûködési engedély

tanúsítja.

A 2-3. §-okhoz

Az Alkotmány az állampolgárok lehetõ legteljesebb testi és lelki

egészséghez való jogának biztosítására az állam feladatává tette az

egészségügyi ellátás megszervezésének kötelezettségét. Ennek alapján

garantálni kell, hogy megfelelõ mennyiségben, összetételben és minõségben

álljon rendelkezésre olyan egészségügyi szolgáltatási kapacitás, amely

biztosítja a zökkenõmentes ellátást. Az ellátási kötelezettséget a Javaslat a

mellékleteiben meghatározott területi normatívák szerinti mértékig -

feladatkörüknek megfelelõ tartalommal - a területen mûködõ egészségügyi

intézmények fenntartói és az Egészségbiztosítási Alap kezelõje számára írja

elõ, azaz a fenntartók kötelezettsége a szolgáltatás nyújtásához szükséges

személyi és tárgyi feltételek és az intézmény mûködõképességének

biztosítására, az OEP-nek pedig a normák szerinti intézményi kapacitások

lekötésére és a végzett szolgáltatások finanszírozására terjed ki.

A Javaslat 1. számú melléklete a megyékben maximálisan leköthetõ

szakorvosi órák számát tartalmazza.

A 2. számú melléklet a fekvõbetegellátó kapacitások meghatározásához

használt képletet és az ennek alapján kiszámított megyei ágyszámokat

tartalmazza szakmánkénti bontásban. A megyében lekötendõ ágyszámok

meghatározásával lehetõvé válik annak a kapacitásnak a korlátozása, amelyen

belül a fekvõbetegellátásban szolgáltatás nyújtható. A kevesebb ágyszám

rövidebb ápolási idõre, gazdaságosabb szolgáltatás nyújtására ösztönzi a

szolgáltatókat és korlátozza annak lehetõségét, hogy a járóbetegellátásban is

ellátható betegek nagy számban kerüljenek kórházba.

A Javaslat 3. számú mellékletében azokat kapacitásokat tüntetjük föl,

amelyek a megyei szinten el nem látható feladatok regionális vagy országos

ellátásához feltétlenül szükségesek és amelyek ezért nem képezhetik a megyei

egyeztetésekben alku tárgyát. Ezen kapacitások meghatározása az ellátás

biztonsága érdekében szükséges a progresszivitás elvének szem elõtt

tartásával.

A 4. §-hoz

Természetesen az ellátási kötelezettség mértékének meghatározása nem

korlátozhatja a szakmai követelményeknek megfelelõ szolgáltatókat

tevékenységük végzésében, azaz minden intézmény jogosult a kapacitásának OEP

általi lekötésétõl függetlenül egészségügyi szolgáltatás nyújtására, azonban e

jog gyakorlása nem jár együtt az OEP finanszírozási kötelezettségével, így

szolgáltatásaik a fizetõképes kereslethez igazodnak.

Az 5. §-hoz

A kapacitáslekötési szerzõdés tartalmazza a lekötött intézményi

kapacitásokat, annak szakmai összetételét és az ellátási terület

meghatározását. Ennek alapján tehát rögzítésre kerül, hogy mely intézményben,

mekkora osztályon, milyen szolgáltatásokat fog finanszírozni az OEP, illetve e

szolgáltatásokat mely terület lakosai részére köteles garantálni a

szolgáltató.

A 6. §-hoz

A Javaslat az ellátási kötelezettség teljesítéséhez szükséges konkrét

kapacitások meghatározásának eljárási rendjét úgy rögzíti, hogy lehetõség

nyíljon az ellátásra kötelezettek közötti konszenzus megteremtésére oly módon,

hogy ne sérülhessenek az ellátottak érdekei sem. A szükséges kapacitások

lekötésére - külön a járóbeteg és külön a fekvõbeteg ellátásra - az

intézmények fenntartói tehetnek közös ajánlatot az OEP-nek. Amennyiben az

ajánlat nem elégíti ki a Javaslatban meghatározott követelményeket az OEP

javaslatot tesz annak módosítására, illetve amennyiben a fenntartók nem

tesznek az OEP-nek közös szerzõdési ajánlatot, az OEP állítja össze és

juttatja el számukra a Javaslatban foglalt követelményeknek megfelelõ

szerzõdési ajánlatot. Az ajánlat a lekötésre javasolt intézményi kapacitások

megjelölésén túl figyelemmel kell, hogy legyen a szolgáltatásokhoz való

hozzáférhetõségre, a területen rendelkezésre álló erõforrások hatékony

felhasználására, azaz a korszerû egészségügyi ellátási struktúra

kialakítására. Azokon a területeken, ahol a mellékletben meghatározott

ellátási normákat meghaladó intézményi kapacitások mûködnek, a szükséges

kapacitásokat úgy kell kijelölni, hogy amennyiben a szolgáltatások mennyisége

és összetétele lehetõvé teszi, egész intézményeket, illetve elkülönült

részlegeket, telephelyeket, illetve önálló szervezeti egységeket, osztályokat

vonjanak ki az ellátási kötelezettség alól, vagy alakítsanak át hiánypótló

ellátásra.

A 7-9. §-okhoz

A közös szerzõdési ajánlatok kialakításának lehetõségét segíti elõ a

megyei egyeztetõ fórumok mûködése, amelyben tagként részt vesznek az ellátásra

kötelezett egészségügyi szolgáltatók képviseletében a megye területén mûködõ

egészségügyi intézmények fenntartói; a szakmai követelmények érvényrejuttatása

érdekében a megyei tisztifõorvos; állandó meghívottként az egészségügyben

dolgozók érdekeinek érvényesítése céljából a MOK, a Magyar Kórházszövetség,

továbbá az EDDSZ megyei szervezetének képviselõi, valamint a terület ellátási

struktúrájának konszenzuson alapuló kialakítása érdekében a szolgáltatásokhoz

szükséges kapacitás lekötésére és a szolgáltatások finanszírozására kötelezett

OEP.

Amennyiben az intézményfenntartók szerzõdési ajánlata megfelel a megyei

normáknak és az ajánlat összeállítására vonatkozó követelményeknek, az OEP az

ajánlat szerint köteles megkötni a szerzõdéseket.

Amennyiben a szerzõdési ajánlat nem felel meg a Javaslatban foglalt

követelményeknek, az OEP az ajánlatot korrigáló válasznyilatkozatot, illetve

amennyiben nem készül közös szerzõdési ajánlat, szerzõdési ajánlatot állít

össze, amelyet a fórum megvitat. Ha a fórumon nem születik megállapodás a

megye ellátásához szükséges valamennyi kapacitás lekötése tekintetében, a le

nem kötött szolgáltatásokra az OEP ismételt szerzõdési ajánlatot terjeszt elõ.

Amennyiben errõl sem születik megegyezés, az intézményfenntartók az

egészségügyi ellátás biztosítását garantáló ellátási kötelezettségük alapján a

OEP ismételt szerzõdési ajánlata szerint kötelesek megkötni a

kapacitáslekötési szerzõdéseket.

A 10. §-hoz

Az egészségügyi intézmények fenntartói a Ptk 206. §-a alapján jogosultak

bírósághoz fordulni, ha a megyei egyeztetõ fórumon kötött megállapodás,

illetve megállapodás hiányában az OEP szerzõdési ajánlata alapján az

intézményeire az OEP nem kötött szerzõdést. Az ellátási kötelezettség a megye

területén lévõ szolgáltatók fenntartóinak összességét csak a megyei területi

normákban meghatározott mértékben terheli, a bíróság amennyiben a megyében

lekötött kapacitások alapján nem biztosítható a területi normáknak megfelelõ

mennyiségû szolgáltatás, a szerzõdést létrehozza.

Az OEP által le nem kötött kapacitások további hasznosításáról -

tekintettel arra, hogy a kapacitáslekötés hiánya az ellátási kötelezettség

alóli mentesüléssel jár - a fenntartó szabadon dönt.

A 11. §-hoz

A megyei egyeztetõ fórum tagjai a kapacitások lekötésére vonatkozó

szerzõdéskötési alkun túl a megye egészségügyi ellátási struktúráját érintõ

egyeztetett fejlesztési javaslatokat is megfogalmazhatnak.

A 12. §-hoz

A Javaslat felhatalmazza a Kormányt arra, hogy rendeletben határozza meg

a mûködési engedélyezési eljárás szabályait. Tekintettel arra, hogy jelenleg

kizárólag az egészségügyi magánszektor tekintetében szükséges a mûködés

engedélyeztetése, a Javaslat határidõ tûzésével elõírja a mûködési engedélyek

kiadásának szükségességét az állami, illetve önkormányzati egészségügyi

szolgáltatók tekintetében is.

A Javaslat megoldási lehetõséget biztosít arra, hogy abban a három

megyében, ahol a fekvõbeteg ellátásra szolgáló kapacitás jelenleg nem éri el a

területi normáknak megfelelõ mennyiséget. Eszerint a hiányzó kapacitásokat

2000. december 31-ig kell pótolni, ha a hiány nem fedezhetõ a szomszédos

megyék többletkapacitásainak a megyei egyeztetõ fórumok 6. § (2) bekezdésében

foglalt megegyezésén alapuló lekötésével.

A 13. §-hoz

A területi normákon alapuló ellátási rendszer kialakításának általános

szabályaitól eltérõen határozza meg a Javaslat a normáknak megfelelõ

kapacitások elsõ ízben történõ lekötésének rendjét. Az eltérés nem érinti a

szerzõdési ajánlatra vonatkozó követelményeket, azonban ezen elsõ alkalommal

az OEP készít szerzõdési ajánlatot. Az eltérést az indokolja, hogy a jelenlegi

jogszabály szerint 1996. június 30-ig szükséges a szerzõdéskötés feltételeinek

felülvizsgálata. Az addig rendelkezésre álló rövid idõt is figyelembe véve az

újonnan létrejövõ egyeztetõ fórumok számára segítséget jelent, ha az OEP a

nála hozzáférhetõ adatok alapján elkészíti ajánlatát, amelyet a megyei

egyeztetõ fórum megvitat.

Az 1-3. sz. mellékletekhez

Az 1. sz. melléklet a járóbeteg szakellátás szakmánkénti és

összóraszámainak felsõ határát tartalmazza. A következõ évek fontos szakmai

feladata lesz e normák folyamatos karbantartása, figyelembe véve a kórházi

ellátás kiváltására alkalmas járóbeteg szolgáltatások bõvülését és fejlõdését.

A 2. sz. melléklet a fekvõbeteg ellátás mutatóit részben az ágyszámot

meghatározó matematikai összefüggéssel és az ennek alapján kiszámított

megyénkénti megoszlás táblázatba foglalásával, részben a szükséges ágyak

szakmánkénti bontásával adja meg.

Az alkalmazott matematikai összefüggés alapján az adott megye (fõváros)

ágyszámának 10 ezer lakosra vetített értékét kapjuk meg

A képlet komponenseinek magyarázata

X*: konstans szám, melynek 1996-97-re javasolt értéke 52, majd évenként eggyel

csökkentve 2000-ben 49. Ez azt jelenti, hogy minden terület ágyszámának

meghatározásakor ez jelenti a kiindulási alapot, azaz a többi komponens ehhez

adódik hozzá.

Akron: az adott terület 10 ezer lakosra számított krónikus ágyainak száma. A

jelenlegi ágystruktúra átalakítás egyik alapvetõ tényezõje a krónikus ágyak

számának és arányának növelése, ezért a krónikus ágyak 50 %-át (azaz

0,5*Akron) számítunk még hozzá az alapértékhez.

Aregio: a klinikai, központi intézeti ágyszám 10 ezer lakosra.

Azokon a területeken, ahol orvostudományi egyetem, illetve központi intézet

mûködik, a többi megyékhez képest a kórházi ágyszükséglethez többletként

hozzáadódik az ágyszámuk 30 %-a (0.3* Aregio). Ez tehát nem azt jelenti, hogy

ezen ágyaknak csak a 30 %-ával számolunk, hanem azt, hogy az egyetemek,

országos intézetek országos, regionális és speciális szakfeladataik ellátása

érdekében más területekhez képest az adott megyékben ennyivel több ággyal kell

számolni. Ez az ágyszám az adott terület (fõváros, illetve megye) összes

ágyszámához adódik hozzá, a matematikai képlet csak területre vonatkoztatható,

intézményi szintekre nem.

Fdem: Demográfiai mutatók alapján számított megyénkénti pontértékek (ún.

score-ok) szerint megállapított korrekciós tényezõ.

A szükséges ágyszámok meghatározásában egyik alapvetõ szempontként kell

kezelni az adott területen élõ lakosság egészségi állapotát, illetve az ezzel

szoros kapcsolatban lévõ demográfiai, társadalmi-gazdasági tényezõket. Ezeket

vettük figyelembe a következõ mutatókkal:

- A férfiak születéskor várható átlagos élettartama a legáltalánosabban

használt, nemzetközileg elfogadott statisztikai mutató, mely a lakosság

egészségi állapotának egyik legjobb mutatója. Az ágyszám meghatározásánál

többlet ágyszükséglet indokolt azokon a területeken, ahol kedvezõtlenebb ez a

mutató.

- Standardizált halálozási hányados (SHH) a lakosság halandósági viszonyait,

azaz egészségi állapotát fejezi ki. A kedvezõtlen halandóságú területeken az

ágyszámok növelése indokolt.

- A 60 éven felüli lakosok aránya is fontos tényezõ az ágyszámok

kialakításánál, ugyanis a kórházi igénybevétel jelentõs részét a 60 éven

felüliek adják. Ahol az idõskorúak aránya nagyobb, ott bizonyos ágytöbblettel

kell számolni.

- A felsõfokú végzettségûek aránya. Hazai és nemzetközi adatok azt mutatják,

hogy az egészségi állapot szorosan összefügg az iskolai végzettséggel,

mégpedig úgy, hogy az alacsonyabb iskolai végzettségûek megbetegedési aránya

jóval nagyobb, mint a magasabb iskolai végzettségûeké. Ott, ahol a felsõfokú

végzettségûek aránya kicsi, (azaz az iskolázottsági szint alacsonyabb) nagyobb

kórházi ágyszámot indokolt biztosítani.

- A munkanélküliség kedvezõtlen irányban befolyásolja a lakosság egészségi

állapotát. Magyarországon igen nagy területi különbségek vannak e tekintetben,

ezért azokban a megyékben, ahol az átlagosnál nagyobb a munkanélküliségi ráta,

ott az ágyszámok arányos növelése indokolt.

- Az állandó ingázók aránya is befolyásolja a megbetegedési viszonyokat. Több

hazai vizsgálat kimutatta, hogy az ingázók egészségi állapota rosszabb az

átlag lakosságénál, ezért ahol az ingázók aránya jelentõs, az ágyszám növelése

javasolt.

A felsorolt demográfiai, társadalmi-gazdasági tényezõk mellé még egy

infrastruktúrára vonatkozó faktor került bevonásra, nevezetesen a

csatornahálózatba bekötött lakások aránya.

A vállalkozások száma is összefügg az adott terület társadalmi-gazdasági

fejlettségével, közvetve az ott élõ lakosság szociális körülményeivel,

áttételesen az egészségi állapottal. Ahol a vállalkozások fajlagos száma

kisebb, ott az ágyszám növelése indokolt.

Az ágyszámot meghatározó összefüggés Fdem komponense a fenti 8 tényezõbõl

számított pontszám érték.

Feü.szoc: A megye egészségügyi és szociális helyzetét kifejezõ mutatókból

számított pontértékek (score-ok) szerint megállapított korrekciós tényezõ.

A kórházi ellátás összefügg az egészségügyi szolgálat más ellátási formáival,

valamint a szociális ellátó rendszerrel is. Azokon a területeken, ahol ezeknek

az ellátási formáknak a hozzáférhetõsége rosszabb, ott a kórházi ágyszámok

növelése indokolt.

Az Feü.szoc faktorba bevont statisztikai mutatók:

- egy háziorvosra jutó bejelentkezett lakosok száma,

- házi gyermekorvosok száma 10 ezer 0-14 éves lakosra,

- rendelõintézeti szakorvosi óraszám/100 lakos,

- egy lakosra jutó laboratóriumi vizsgálatszám,

- pszichiátriai gondozói szakorvosi óra/ezer lakos,

- tartós bentlakásos szociális intézményi férõhelyek száma/10 ezer lakos.

Feü.szoc számítási módszere megegyezik az Fdem számítási módjával.

Ftöbblet tényezõ: a kórházi betegforgalom területi elemzése alapján jelentõs

mértékû a területen kívüli (nem az állandó lakhely szerinti megye kórházában)

történõ betegellátás. Ez részben a regionális ellátással, részben egyéb

tényezõkkel (pl. a szabad intézmény választás) magyarázható.

A Ftöbblet tényezõ számítási módja

Területen kívüli betegellátás statisztikai mutatója:: területen kívüli ápolási

eset/10 ezer lakos (a lakosságszám a befogadó megyére vonatkozik) levonva

ebbõl a megyébõl távozó eset/10 ezer lakos számot. Az Ftöbblet tényezõ ettõl a

statisztikai mutatótól abban különbözik, hogy a területen kívüli ápolási

eseteket nem 10 ezer lakosra, hanem 100 lakosra vonatkoztatjuk.

Az adatokat és a számítás részletes matematikai levezetését a Népjóléti

Közlöny teszi közzé.

A 2. sz. melléklet 1. sz. táblázata a fenti matematikai összefüggés alapján -

összesített táblázatban rögzíti a megyei ágyszámokat. A táblázat külön

oszlopban feltünteti az összes megyei ágyszámokból a 3. sz. mellékletben

részletezett országos, regionális és speciális szakfeladatokra szolgáló

kapacitásokat.

A 2. sz. táblázat a fekvõbeteg ellátás szakmái szerint %-os megoszlásban adja

meg, hogy az összmegyei ágyszámon belül hogyan kell kialakítani a szakmai

összetételt. Az egyes szakmára vonatkozó - az Egészségügyi Tudományos

Tanáccsal egyeztetett - mértékek megyékre vonatkoznak.

A 3. sz. melléklet szakmánként és intézményenként részletezi a megyei összes

ágyszámokból az országos, regionális és speciális szakfeladatokra szolgáló

ágyak számát. Ezek a kapacitások tartalmazzák

- a speciális mûszerezettséget vagy szakértelmet igénylõ, csak országosan vagy

több megyére kiterjedõ módon megszervezhetõ ellátáshoz szükséges ágyszámokat,

- a különleges szakellátást igénylõ foglalkozási csoportok számára létrehozott

egészségügyi szolgálatok kapacitásaiból a foglalkoztatás jellegébõl adódó

speciális ellátáshoz szükséges ágyakat,

- az egyetemi klinikák és az országos intézetek országos és regionális

szakfeladataira szolgáló kapacitásain túl azt az ágyszámot, ami az

orvosszakmai gyakorlat megszerzéséhez és az orvosok szakmai tudásának szinten

tartásához és továbbfejlesztéséhez minimálisan szükséges.

Ebben a körben az OEP-et szerzõdéskötési kötelezettség terheli. A 6-9. §-okban

foglalt szerzõdéskötési eljárást ezen intézmények esetében csak a fennmaradó

kapacitásokra kell lefolytatni.

Eleje Honlap