- 1 -

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

H/2451..

Képviselõi önálló indítvány

Az Országgyûlés

....../1996. ( ) OGY

h a t á r o z a t a

( j a v a s l a t )

a Magyar Köztársaság Országgyûlésének Házszabályáról szóló 46/1994. (IX.30.)

OGY határozat módosításáról

1. § A Magyar Köztársaság Országgyûlésének Házszabályáról szóló - a

62/1995. (VI.17.) OGY határozattal módosított - 46/1994. (IX.30.) OGY

határozat (a továbbiakban: Házszabály) 19. § (2) bekezdése új g) ponttal

egészül ki, ezzel egyidejûleg a g)-m) pontok betûjelzése h)-n) pontokra

változik:

/(2) Az Országgyûlés elnöke az (1) bekezdésben meghatározott feladatai

körében/

"g) javaslatot tesz a bizottság elnökének, alelnökének és tagjainak

személyére vonatkozó változásra,"

2. § (1) A Házszabály 23. § e) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

H/23.. § A Házbizottság:/

"e) az állandó bizottságok számára, elnevezésére, feladatkörére,

tagjainak számára, elnökének, alelnökének és tagjainak megválasztására

javaslatot tesz az Országgyûlésnek (31. § (1) bekezdés);"

(2) A Házszabály 23. §-a új r) ponttal egészül ki, egyidejûleg a

jelenlegi r)-t) pontok betûjelzése s)-u) pontokra változik:

H/23.. § A Házbizottság:/

"r) a köztársasági elnök és a miniszterelnök napirenden kívüli

felszólalásánál megállapítja a felszólalások és hozzászólások idõkeretét (51.

§ (2) és (5) bekezdés)."

3. § A Házszabály 26. § (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"26. § (1) A Házbizottság ülését az Országgyûlés elnöke hívja össze és

vezeti. Az Országgyûlés ülésének ideje alatt az elnök összehívhatja a

Házbizottság ülését."

4. § A Házszabály 30. § (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(3) Az állandó bizottság a mûködési területét érintõ bármely kérdést -

az Országgyûlés felkérése vagy saját elhatározása alapján - megtárgyalhat, és

abban állást foglalhat. A bizottság az állásfoglalását bizottsági

tájékoztatóban nyilvánosságra hozhatja."

5. § A Házszabály 31. § (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"31. § (1) Az állandó bizottságok számára, elnevezésére, feladatkörére,

tagjainak számára, elnökének, alelnökének és tagjainak megválasztására - a

28. §-ban és a 33. § (1)-(2) bekezdésében foglaltak alapján - a

képviselõcsoportok vezetõi ajánlásának megfelelõen a Házbizottság terjeszt elõ

javaslatot az Országgyûlésnek. A bizottság elnökének, alelnökének és tagjainak

személyére vonatkozó változásra - a képviselõcsoportok vezetõi ajánlásának

megfelelõen - az Országgyûlés elnöke tesz javaslatot."

6. § A Házszabály 34. § (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(2) Az ideiglenes bizottság létrehozatalára irányuló határozati

javaslathoz nem lehet olyan módosító javaslatot benyújtani, amely

a) a vizsgáló bizottság elnevezésére, a vizsgálat tárgyára,

b) az eseti bizottság elnevezésére, a feladatkörébe utalt ügyre

vonatkozik."

7. § A Házszabály 37. § (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(4) A Házszabály 2. számú melléklete szerinti képviseleti megbízást

legkésõbb a helyettesítés megkezdésekor az elnöknek be kell mutatni. Az elnök

a helyettesítés tényét bejelenti. A benyújtott képviseleti megbízást a

jegyzõkönyvhöz kell csatolni."

8. § A Házszabály 38. § (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(3) Az Országgyûlést - megalakulását követõen lehetõleg harminc napon

belül, egyébként minden ülésszak végén - tájékoztatja a Kormány a következõ

ülésszakra vonatkozó törvényalkotási programjáról."

9. § A Házszabály 41. § (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"41. § (1) Az Országgyûlés ülései nyilvánosak. Az Országgyûlés üléseinek

jegyzõkönyvei az Országgyûlési Könyvtárban, azok irattárban elhelyezett

mellékletei és a számítógépes szavazási lista az Országgyûlési Könyvtár útján

a nyilvánosság számára hozzáférhetõek."

10. § A Házszabály 43. § (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(2) Ha az Országgyûlés nem határozatképes, az elnök megkísérli a

határozatképesség helyreállítását. Amennyiben ez nem lehetséges, az elnök

megállapítja a hiányzó képviselõk névsorát, a napirendi pont tárgyában a

határozathozatalt elhalasztja, és a bejelentés nélkül távol lévõk jegyzékét -

napirendben elõre feltüntetett határozathozatal esetén - az Országgyûlés

legközelebbi ülésén közzéteszi. Az ülést a következõ napirendi pont

tárgyalásával kell folytatni. Amennyiben az elnök az Országgyûlés

határozatképességét utóbb megállapítja, döntése alapján a határozathozatalra

vissza lehet térni."

11. § (1) A Házszabály 45. § (1) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"45. § (1) A köztársasági elnök, a Kormány tagja, az Alkotmánybíróság

elnöke, a Legfelsõbb Bíróság elnöke, a legfõbb ügyész, az országgyûlési

biztos, az Állami Számvevõszék elnöke, továbbá az általa benyújtott beszámoló

országgyûlési vitája során az Országgyûlés elõtt beszámolásra kötelezett részt

vehet és felszólalhat az Országgyûlés ülésén."

(2) A Házszabály 45. § (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Ha a Házszabály kivételt nem tesz, a köztársasági elnök, a

miniszterelnök, továbbá - a Kormány nevében - a Kormány tagja bármikor

felszólalhat."

12. § A Házszabály 51. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"51. § (1) A napirenden nem szereplõ, országos jelentõségû,

halaszthatatlan és rendkívüli ügyben (a továbbiakban: rendkívüli ügy) az

ülésnap napirendi pontjainak tárgyalása elõtt - a felszólalás tárgyát és okát

megjelölve - a képviselõcsoport nevében a képviselõcsoport-vezetõ által

megnevezett képviselõ legfeljebb öt percben felszólalásra jogosult. A

képviselõcsoport vezetõje a felszólalási szándékot az ülés megnyitása elõtt

legalább egy órával írásban köteles bejelenteni az elnöknek. Az elnök a

felszólalási szándékról - a felszólalni kívánó által megjelölt tárgy és ok

közlésével együtt - tájékoztatja a Kormányt és valamennyi képviselõcsoport-

vezetõt.

(2) A köztársasági elnök, a miniszterelnök és a Kormány tagjai rendkívüli

ügyben napirenden kívül felszólalhatnak. A felszólalási szándékot - amennyiben

az ügy körülményei azt lehetõvé teszik - az ülés megnyitása elõtt legalább egy

órával be kell jelenteni az elnöknek. A felszólalási szándék bejelentésével

egyidejûleg közölni kell a felszólalás tárgyát és okát. Az elnök a

felszólalási szándékról az (1) bekezdésben felsoroltakat tájékoztatja. A

köztársasági elnök és a miniszterelnök felszólalásának idõkeretét a

Házbizottság állapítja meg. A Kormány tagjai legfeljebb ötperces felszólalásra

jogosultak.

(3) A képviselõ - akinek mentelmi jogát az Országgyûlés felfüggesztette -

jogosult kétperces idõkeretben az ülésnap napirendi pontjainak tárgyalása

elõtt az eljárás jogerõs befejezésérõl az Országgyûlést tájékoztatni. A

felszólalási szándékot az ülés megnyitása elõtt legalább egy órával írásban be

kell jelenteni az elnöknek.

(4) Rendkívüli ügyben az ülésnap napirendi pontjainak tárgyalása után -

az (1) bekezdésben meghatározott módon, de az ott megjelölt felszólalási

idõkeret figyelmen kívül hagyásával - bármely képviselõ felszólalásra

jelentkezhet.

(5) Az (1)-(2) és (4) bekezdés szerinti felszólalással kapcsolatos

észrevétel céljából a Kormány képviselõje, valamint az, aki személyében

érintett, továbbá a képviselõcsoport vezetõje kétperces hozzászólásra kérhet

szót. Ha a képviselõcsoport-vezetõ nem kér szót, az elnök a

képviselõcsoportból elsõként szólásra jelentkezett képviselõnek adhatja meg a

szót. A köztársasági elnök és a miniszterelnök napirenden kívüli felszólalása

esetén a hozzászólás idõkeretét a Házbizottság állapítja meg.

(6) Ha a (4)-(5) bekezdésben felsorolt esetekben az elnök nem adja meg a

szót, a képviselõ kérésére e tárgyban az Országgyûlés vita nélkül határoz.

(7) A felszólalás felett vitának és határozathozatalnak egyebekben helye

nincs."

13. § A Házszabály 52. § (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"52. § (1) A napirendet vagy a tárgyalt napirendi pontot érintõen

bármelyik képviselõ bármikor egy percben ügyrendi javaslatot tehet, amelyet

két percben indokolhat. Az ügyrendi javaslat elhangzása után

képviselõcsoportonként legfeljebb egy képviselõ, továbbá az elsõként szólásra

jelentkezõ független képviselõ kétperces hozzászólása engedélyezhetõ,

egyébként az Országgyûlés a javaslatról vita nélkül határoz."

14. § A Házszabály 54. § (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(4) Ha a felszólaló kitöltötte a saját vagy a képviselõcsoportja

idõkeretét (53. §), akkor az elnök harminc másodperc után megvonja tõle a

szót."

15. § A Házszabály 65. § (2) bekezdésének felvezetõ szövegrésze helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"(2) A jegyzõkönyv irattárban elhelyezendõ mellékletei:"

16. § A Házszabály 66. § (6) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(6) A szó szerinti jegyzõkönyv jegyzõk által hitelesített példányát el

kell helyezni az irattárban, a nyomtatott, hiteles jegyzõkönyvet és az

Országgyûlési Naplót át kell adni az Országgyûlési Könyvtárnak."

17. § A Házszabály 74. § (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(4) A bizottság elnökét tartós akadályoztatása esetén az általa kijelölt

alelnök helyettesíti. Valamennyi alelnök távolléte esetén az elnök a bizottság

tagjának adhat írásban eseti képviseleti megbízást. Az elnököt helyettesítõ

bizottsági tag jogai és kötelezettségei az elnökével azonosak."

18. § A Házszabály 78. § (2) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

/(2) A jegyzõkönyv elkészítésére és kezelésére a 65. és 66. §-t kell

megfelelõen alkalmazni a következõ eltérésekkel:/

"b) A szó szerinti jegyzõkönyv hitelesített, eredeti példányát el kell

helyezni az irattárban, valamint egy másolatát az Országgyûlési Könyvtárban. A

bizottsági ülésen részvételre jogosultaknak - kérésükre - a szó szerinti

jegyzõkönyvet ki kell adni."

19. § A Házszabály 79. § (1) bekezdés b) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

H/79.. § (1) Az Országgyûlés elnöke - a Házszabályban foglaltakra is

tekintettel - a döntési javaslat vagy bizottsági ajánlás elkészítésére:/

"b) az elsõ helyen kijelölt bizottság megnevezésével két vagy több

bizottságot jelöl ki, illetõleg"

20. § A Házszabály 82. § (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(2) Az ideiglenes vagy az év közben újonnan alakuló állandó bizottságok

mûködésének költségeire az Országgyûlés költségvetésén belül - csak erre a

célra felhasználható - tartalékot kell képezni."

21. § A Házszabály 84. § (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(3) Az (1) bekezdésben foglaltakon kívül más anyag - a 143. § (4)

bekezdésében meghatározott kérelmet kivéve - az Országgyûlés tárgysorozatára

nem kerülhet. A Házszabály szerint elõterjeszthetõ egyéb javaslatok, kérelmek,

indítványok nem minõsülnek az (1)-(2) bekezdés szerinti indítványnak; ezekre a

Házszabály megfelelõ rendelkezéseit kell alkalmazni."

22. § A Házszabály 86. §-a új (2) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a §

eredeti szövege az (1) bekezdés jelölést kapja:

"(2) Az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott esetben a 99. § (3)

bekezdésében, harminc napban megállapított határidõt nem kell figyelembe

venni."

23. § A Házszabály 91. § (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(2) A kérdés tárgyát címszerûen meg kell jelölni, és utalni kell arra

is, hogy a kérdezõ a választ az Országgyûlés ülésén szóban, vagy ülésen kívül,

írásban kéri. Az írásbeli választ igénylõ kérdésre a kérdezett tizenöt napon

belül ad választ. A 90. § (3)-(4) bekezdés rendelkezéseit a kérdés esetén is

alkalmazni kell."

24. § A Házszabály a következõ új 91/A. §-sal egészül ki:

"91/A. § Országgyûlési bizottság a kormányzati munka ellenõrzésével, vagy

a bizottság mûködési területét érintõ bármely más kérdéssel kapcsolatos -

országgyûlési határozati formát nem igénylõ - megállapításairól bizottsági

tájékoztatót készíthet. A bizottsági tájékoztatót az Országgyûlés elnökének,

az országgyûlési bizottságoknak és a képviselõcsoportok vezetõinek meg kell

küldeni, ezzel egyidejûleg a képviselõk számára hozzáférhetõvé kell tenni."

25. § A Házszabály 96. § (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(3) Az alkotmányügyi kérdésekkel foglalkozó állandó bizottság (a

továbbiakban: Alkotmányügyi bizottság) - ha nem kijelölt bizottságként jár el

- az Országgyûlés elnöke vagy a kijelölt bizottság felkérésére ajánlást nyújt

be, továbbá saját kezdeményezésére ajánlást nyújthat be minden

törvényjavaslathoz, országgyûlési határozati javaslathoz a 95. § (3) bekezdés

a)-c) pontjában meghatározott kérdésekrõl. Az Alkotmányügyi bizottság szükség

szerint módosító javaslatot tesz."

26. § A Házszabály 98. § (5) bekezdésének utolsó mondata helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"Ilyen tárgysorozatba vétel iránti kérelmet minden képviselõcsoport

kizárólag a rendes ülésszakon, és ülésszakonként legfeljebb öt alkalommal

nyújthat be, azon az ülésszakon, amelyen a törvényjavaslat tárgysorozatba

vételét a kijelölt bizottság elutasította."

27. § A Házszabály 100. § új (2) bekezdéssel egészül ki, a § eredeti

szövege az (1) bekezdés jelölést kapja:

"(2) Az Országgyûlés a tervezett törvény elveit országgyûlési

határozatban állapítja meg."

28. § A Házszabály 102. § (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(3) A kijelölt bizottság a módosító javaslatokat értékeli és állást

foglal, hogy azokat támogatja-e vagy sem. Az elsõ helyen kijelölt bizottság

valamennyi módosító (kapcsolódó módosító) javaslatról állást foglal. A

bizottság a részletes vitát elõkészítõ ajánlásában terjeszti az Országgyûlés

elé a módosító javaslatokat."

29. § (1) A Házszabály 103. § (1) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"103. § (1) Az elõterjesztõ a törvényjavaslatát a zárószavazás

megkezdéséig bármikor visszavonhatja, a részletes vita lezárása után azonban

ehhez az Országgyûlés hozzájárulása szükséges. Visszavontnak kell tekinteni

azt a törvényjavaslatot, amely helyett az elõterjesztõ új változatot nyújtott

be. Az új változatban elõterjesztett törvényjavaslatra az újonnan benyújtott

javaslatra vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni."

(2) A Házszabály 103. § (2) bekezdésének második mondata helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"(2) Sürgõsséggel kell megtárgyalni az átdolgozott

törvényjavaslatot, ha az Országgyûlés az átdolgozásra visszakért

törvényjavaslat tárgyalását már megkezdte, és az elõterjesztõ az átdolgozott

törvényjavaslatot a visszakérést követõ három hónapon belül benyújtja."

30. § (1) A Házszabály 106. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"106. § (1) A részletes vita lezárása után a módosító javaslatokról

történõ szavazás következik. Szavazni csak arról a módosító javaslatról

(kapcsolódó módosító javaslatról) kell,

a) amely elnyerte a kijelölt - több kijelölt bizottság esetén

bármelyik - bizottság jelen lévõ tagjai egyharmadának támogatását, vagy

b) amelyet a kijelölt bizottság nyújtott be, vagy

c) amelyrõl a szavazást a képviselõcsoport vezetõje kérte.

(2) Az (1) bekezdés c) pont szerinti jogával egy képviselõcsoport

vezetõje egy döntési javaslat határozathozatalakor legfeljebb öt alkalommal

élhet. Szavazást az Országgyûlés elnökéhez benyújtva, írásban lehet kérni,

legkésõbb annak az ülésnek a megnyitása elõtt egy órával, amely ülés tervezett

napirendjén szerepel az adott törvényjavaslathoz érkezett módosító (kapcsolódó

módosító) javaslatokról történõ szavazás.

(3) Azokról a módosító javaslatokról (kapcsolódó módosító javaslatokról),

amelyekkel az elõterjesztõ egyetért, az Országgyûlés egy szavazással szavaz.

Bármely képviselõcsoport vezetõje, továbbá, ha nem a Kormány az elõterjesztõ,

akkor a Kormány is írásban kérheti, hogy valamely módosító javaslatról

(kapcsolódó módosító javaslatról) az Országgyûlés külön szavazzon.

(4) Az elõterjesztõ írásban tájékoztatja a képviselõcsoportok vezetõit,

továbbá, ha nem a Kormány az elõterjesztõ, akkor a Kormányt is arról, hogy

mely módosító javaslatokkal (kapcsolódó módosító javaslatokkal) ért egyet. E

tájékoztatást legkésõbb azt az ülést megelõzõ második munkanapon kell

megküldeni, amely ülés tervezett napirendjén szerepel az adott

törvényjavaslathoz érkezett módosító (kapcsolódó módosító) javaslatokról

történõ szavazás. Az elõterjesztõ álláspontját a képviselõk számára ugyanilyen

határidõvel hozzáférhetõvé kell tenni. Bármely képviselõcsoport vezetõje,

illetve, ha nem a Kormány az elõterjesztõ, akkor a Kormány legkésõbb az

elõterjesztõ tájékoztatásától számított egy napon belül az Országgyûlés

elnökéhez benyújtva, írásban kérheti, hogy valamely módosító javaslatról

(kapcsolódó módosító javaslatról) az Országgyûlés külön szavazzon.

(5) Ha a zárószavazásra a részletes vitát követõ szavazás lezárásától

számított öt napon belül kerül sor, az elõterjesztõ a részletes vita lezárása

után tájékoztatja az Országgyûlést arról, hogy mely módosító javaslatokkal

(kapcsolódó módosító javaslatokkal) ért egyet. Az elõterjesztõi tájékoztatást

követõen azonnal bármely képviselõcsoport vezetõje, továbbá, ha nem a Kormány

az elõterjesztõ, akkor a Kormány is kérheti, hogy valamely módosító

javaslatról (kapcsolódó módosító javaslatról) az Országgyûlés külön szavazzon.

Az eljárás során az 56. § rendelkezéseit azzal az eltéréssel kell alkalmazni,

hogy az elnök köteles elrendelni a tárgyalási szünetet.

(6) Ha a törvényjavaslat adott részéhez több módosító javaslatot

nyújtottak be, a szavazás során - lehetõség szerint - a következõ sorrendben

kell szavazni:

a) az adott rész elhagyását javasoló,

b) tartalmilag több módosítást magában foglaló módosító (kapcsolódó

módosító) javaslat,

c) egyéb módosító (kapcsolódó módosító) javaslat.

(7) A módosítással érintett rendelkezések feletti szavazás során a

törvényjavaslat eredeti szövegérõl nem kell szavazni.

(8) A részletes vita és a módosítással érintett rendelkezések feletti

szavazás után - legkorábban e szavazást követõ öt nap elteltével -

zárószavazást kell tartani a törvényjavaslat egészérõl. Elfogadott módosító

(kapcsolódó módosító) javaslat hiányában a zárószavazást a módosító

javaslatokról történõ szavazást követõen meg lehet tartani.

(9) A módosítással érintett rendelkezések feletti szavazást követõen -

legkésõbb a zárószavazást megelõzõ második munkanapon - a zárószavazásra

bocsátandó egységes javaslatot - az elõterjesztõ ellenjegyzésével - a

képviselõcsoport-vezetõknek és az Alkotmányügyi bizottságnak meg kell küldeni,

a képviselõk számára hozzáférhetõvé kell tenni.

31. § (1) A Házszabály 107. § (1) bekezdésének helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"107. § (1) A zárószavazás megkezdése elõtt módosító javaslatot lehet

benyújtani bármely - korábban megszavazott - rendelkezéshez kapcsolódóan, ha a

megszavazott rendelkezés nincs összhangban az Alkotmánnyal vagy más

törvénnyel, a törvényjavaslat már megszavazott rendelkezésével, vagy a

törvényjavaslat módosítással nem érintett valamely rendelkezésével.

Zárószavazás elõtti módosító javaslatot az elõterjesztõ is benyújthat.

Zárószavazás elõtti módosító javaslatot írásban lehet benyújtani legkésõbb

annak az ülésnapnak a megnyitása elõtt egy órával, amely ülésnap napirendjén

szerepel az adott törvényjavaslat zárószavazása."

(2) A Házszabály 107. § (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(2) A zárószavazás elõtti módosító javaslatot az elnök az

Alkotmányügyi bizottságnak adja ki. A költségvetési, pótköltségvetési,

zárszámadási, illetve költségvetést módosító törvényjavaslathoz benyújtott

zárószavazást megelõzõ módosító javaslatot az elnök a Költségvetési

bizottságnak is kiadja."

(3) A Házszabály 107. § (4) bekezdésének utolsó mondata helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"A zárószavazást megelõzõen benyújtott módosító javaslat esetén a

zárószavazást csak a törvényjavaslat záró vitája után lehet megtartani."

(4) A Házszabály 107. §-a új (5) bekezdéssel egészül ki:

"(5) Ha a zárószavazás során minõsített többséget igénylõ döntés is

szükséges, akkor a zárószavazást két részletben kell lefolytatni úgy, hogy

elõször a minõsített többséget igénylõ döntést kell meghozni. A szükséges

minõsített többség hiányában az 56. § rendelkezéseit azzal az eltéréssel kell

alkalmazni, hogy az elnök köteles elrendelni a tárgyalási szünetet."

32. § A Házszabály 114. § (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(2) A jelentés elfogadásáról az Országgyûlés határozattal dönt."

33. § A Házszabály 119. § (5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(5) Ha a miniszterelnök vagy a miniszter nem személyesen válaszol, a

képviselõ személyes válaszadást kérhet. Ebben az esetben a megkérdezett

legkésõbb a harmadik soron következõ azonnali kérdések órájában köteles

személyesen válaszolni. Ezen határidõ alatt a kérdést a képviselõcsoport

vezetõje csak olyan helyre sorolhatja, ahol annak feltételére lehetõség

nyílik, ellenkezõ esetben a személyes válaszadás kötelezettsége megszûnik."

34. § A HSZ 120. §-a és az azt megelõzõ cím helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"A költségvetési, a pótköltségvetési és a zárszámadási törvényjavaslatokra

vonatkozó eljárás

120. § (1) A Magyar Köztársaság költségvetésérõl szóló törvényjavaslat (a

továbbiakban: költségvetési törvényjavaslat), a pótköltségvetési

törvényjavaslat és a központi költségvetés végrehajtásáról (a továbbiakban:

zárszámadás) szóló törvényjavaslat tárgyalásakor és határozathozatalakor a

Házszabály általános rendelkezéseit a 120-121. §-okban foglalt eltérésekkel

kell alkalmazni.

(2) A költségvetési, a pótköltségvetési, a zárszámadási törvényjavaslatot

minden bizottság külön véleményezi. A bizottságok véleményét a Költségvetési

bizottság foglalja össze és terjeszti az Országgyûlés elé.

(3) A központi költségvetés bevételeinek és kiadásainak fejezetenkénti

összegére, fõösszegére, továbbá a költségvetési hiány, illetve többlet

mértékére, valamint a központi költségvetés általános tartalékának összegére

kizárólag a Költségvetési bizottság nyújthat be módosító javaslatot.

(4) A költségvetési törvényjavaslat 121. § (3) bekezdése szerinti

határozathozatalát megelõzõ vitában és a pótköltségvetési törvényjavaslat

vitájában benyújtható módosító javaslatokra a 94. § (5) bekezdését nem kell

alkalmazni.

(5) A központi költségvetés bevételi és kiadási elõirányzatainak

változtatására, új elõirányzat megállapítására irányuló módosító (kapcsolódó

módosító) javaslatban meg kell jelölni, hogy az rendes vagy rendkivüli

bevételnek, illetve kiadásnak minõsül.

(6) A költségvetési, pótköltségvetési és zárszámadási törvényjavaslat

részletes vitájában a 105. § (2) bekezdésében foglalt, a rendelkezések

sorrendjére vonatkozó elõírásokat nem kell alkalmazni.

(7) A központi költségvetés egyes bevételi és kiadási elõirányzataira

elfogadott több módosító javaslat, továbbá a fejezeteken belüli rendes és

rendkivüli bevételi és kiadási elõirányzatok közötti átcsoportosításra

elfogadott módosító javaslatok számszaki átvezetését az egységes javaslat

(106. § (9) bekezdés) tartalmazza, kivéve a normatív támogatásokkal érintett

elõirányzatokat, melyekre a 107. §-ban foglaltak az irányadók."

35. § A HSZ 121. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"121. § (1) A költségvetési törvényjavaslat sürgõs tárgyalását nem lehet

kérni.

(2) A Költségvetési bizottság - az Országgyûlésnek november 30-ig

meghozandó, a következõ évre vonatkozó költségvetési törvényjavaslat központi

költségvetési fejezeteinek bevételi és kiadási fõösszegérõl, a hiány és

többlet mértékérõl történõ határozathozatalát megelõzõen - a részletes vitát

elõkészítõ ajánlásának, valamint kiegészítõ ajánlásának I. részében azokat a

módosító javaslatokat és bizottsági állásfoglalásokat teszi közzé, amelyek a

költségvetési törvényjavaslatnak a központi költségvetés bevételeinek és

kiadásainak fejezetenkénti összegét és fõösszegét, továbbá a költségvetési

hiány, illetve többlet mértékét érintik. Az e kérdéseket nem érintõ módosító

javaslatokat - azok szövegszerû ismertetése nélkül - az ajánlások II. részében

kell feltüntetni.

(3) Az Országgyûlés november 30-ig dönt a (2) bekezdés szerinti ajánlások

I. részében foglalt módosító (kapcsolódó módosító) javaslatokról; nem dönt az

ajánlás, kiegészítõ ajánlás II. részében felsorolt módosító (kapcsolódó

módosító) javaslatokról.

(4) Az (3) bekezdés szerinti határozathozatal során a módosító

javaslatokról való döntést követõen, annak figyelembevételével, illetve

eredményeként a Költségvetési bizottság módosító javaslatot készít a központi

költségvetés általános tartalékának összegére, majd a központi költségvetés

bevételeinek és kiadásainak fejezetenkénti összegére, a fõösszegére, továbbá a

hiány, illetve többlet mértékére, a hiány finanszirozására (a többlet

felhasználására). Errõl a javaslatról az Országgyûlés haladéktalanul, vita

nélkül határoz.

(5) A (4) bekezdésben meghatározott módosító javaslat tartalmazza a 120.

§ (7) bekezdésében foglalt szempontok szerinti számszaki átvezetéseket.

(6) A határozathozatalt követõ három napon belül a Költségvetési

bizottság tájékozatja az Országgyûlést a költségvetési törvényjavaslat azon

részeirõl, amelyekrõl az Országgyûlés határozott.

(7) A (6) bekezdés szerinti tájékoztatást követõen sor kerül a részletes

vita újbóli megnyitására. A tájékoztatást követõ nyolc napon belül a fejezetek

bevételi, kiadási fõösszegét, a hiány, illetve a többlet mértékét nem érintõ

kapcsolódó módosító javaslatot lehet benyújtani.

(8) Az újból megnyitott részletes vita lezárását követõen a Költségvetési

bizottság újabb ajánlást készít, amely tartalmazza az Országgyûlés (4)

bekezdés szerinti határozathozatalával nem érintett módosító javaslatokat,

valamint a részletes vita újbóli megnyitása után beérkezett módosító

javaslatokat, kapcsolódó módosító javaslatokat."

36. § A Házszabály 124. § (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(2) Ha az Alkotmány értelmében a törvény elfogadásához az országgyûlési

képviselõk, illetve a jelen lévõ országgyûlési képviselõk kétharmadának

szavazata szükséges, továbbá a Magyar Köztársaság éves költségvetésérõl, annak

módosításáról, végrehajtásáról, valamint a pótköltségvetésrõl szóló

törvényjavaslat tárgyalásánál kivételes eljárás nem kérhetõ."

37. § (1) A Házszabály 128. § (1) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"128. § (1) A törvényjavaslat kivételes és sürgõs tárgyalása esetén a

kijelölt bizottság a módosító javaslatok benyújtására nyitva álló határidõ

leteltét követõ harminc napon belül lefolytatja a vitát. A vita lezárását

követõ ülésen a törvényjavaslatot az Országgyûlés napirendjére kell tûzni."

(2) A Házszabály 128. § (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(3) A (2) bekezdésben meghatározott felszólalások után az

Országgyûlés egy szavazással dönt a kijelölt bizottság által támogatott

módosító javaslatokról."

(3) A Házszabály 128. § (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(4) A 106. § (9) bekezdésében és a 107. §-ban foglalt

rendelkezéseket kivételes eljárás esetén is alkalmazni kell."

38. § A Házszabály 129. § (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"129. § (1) A Kormány vagy a képviselõk legalább egyötödének írásbeli

indítványára - az indítványban megjelölt átfogó politikai témakörben - az

Országgyûlés vitát tart. Ilyen indítványt kizárólag a rendes ülésszakon lehet

benyújtani és tárgyalni. Minden képviselõ ülésszakonként legfeljebb két

politikai vita tartására irányuló indítványt támogathat."

39. § A Házszabály 132. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"132. § (1) A vezetõ közjogi tisztségek betöltõinek megválasztása során a

Házszabály általános rendelkezéseit az e §-ban foglalt eltérésekkel kell

alkalmazni.

(2) Az Országgyûlés az Alkotmányban, illetõleg külön törvényekben

megállapított szabályok szerint választja meg a köztársasági elnököt, a

miniszterelnököt, az Alkotmánybíróság tagjait, a Legfelsõbb Bíróság elnökét, a

legfõbb ügyészt, az országgyûlési biztosokat, továbbá az Állami Számvevõszék

elnökét és alelnökeit. A választás titkos szavazással történik, kivéve a

miniszterelnök megválasztását.

(3) Ha törvény valamely tisztségviselõ megválasztása vagy kinevezése

elõtt a jelölt országgyûlési bizottság elõtt történõ meghallgatását írja elõ,

az erre hatáskörrel rendelkezõ bizottság a jelöltet meghallgatja, és a

személyi javaslatot véleményezi. A jelölt miniszterré történõ kinevezésének

támogatásáról a bizottság nyílt szavazással határoz.

(4) Az Országgyûlés által választott tisztségviselõk esetében a

kialakított véleményt a bizottság elõadója az Országgyûlés ülésén ismerteti. A

többi jelöltrõl a véleményt a bizottság elnöke az Országgyûlés elnökének küldi

meg, aki azt a javaslattételi és a kinevezési jogkör gyakorlójához eljuttatja.

(5) A (2) bekezdésében felsorolt személyek a megválasztásuk, a

miniszterek a kinevezésük után - ha a rájuk vonatkozó szabályok nem írnak elõ

más esküszöveget - az Országgyûlés elõtt a Házszabály 3. számú melléklete

szerinti esküt tesznek, és aláírják az esküokmányt. Az eskü letételének

elmulasztására a 8. § (4) bekezdésének rendelkezéseit kell megfelelõen

alkalmazni.

(6) Külön törvényben meghatározott tisztségek betöltõinek megválasztására

- eltérõ rendelkezés hiányában - e § rendelkezéseit kell alkalmazni."

40. § A Házszabály 139. § (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(2) Az Országgyûlés mûködésével kapcsolatban a titokvédelemre vonatkozó

külön szabályokat - a Házszabály mellékleteként meghatározandó Titokvédelmi

Szabályzat megalkotásáig - az Országgyûlés elnöke által megállapított

Titokvédelmi Szabályzat tartalmazza."

41. § A Házszabály 143. § (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép, s egyúttal új (4)-(9) bekezdéssel egészül ki:

"(3) A Házszabály értelmezésével az Országgyûlés állandó bizottságainak

feladatairól szóló országgyûlési határozatban megjelölt állandó bizottság (a

Házszabály-értelmezésért felelõs bizottság) foglalkozik, amely az Országgyûlés

választott tisztségviselõje, továbbá bármely képviselõcsoport vagy bizottság

kérésére állást foglal. A Házszabály-értelmezésért felelõs bizottság - saját

döntése alapján - általános érvényû vagy eseti jellegû állásfoglalást hoz. A

Házszabály-értelmezésért felelõs bizottság általános érvényû állásfoglalását

az Országgyûlés elnöke ismerteti. A Házszabály-értelmezésért felelõs bizottság

az eseti jellegû állásfoglalását írásban teszi közzé.

(4) Az általános érvényû állásfoglalás ismertetésétõl, illetve az eseti

jellegû állásfoglalás kiküldésétõl számított tizenöt napon belül bármely

képviselõcsoport kérheti az Országgyûlés döntését. A kérelem az állásfoglalás

elutasítására vagy fenntartására irányulhat. A kérelem tárgyalását legkésõbb

annak beérkezését követõ harminc napon belül az Országgyûlés napirendjére kell

tûzni.

(5) A plenáris ülésen való tárgyalás során elõször az Országgyûlés

döntését indítványozó képviselõcsoporthoz tartozó képviselõ szólal fel. Ezt

követõen a Házszabály-értelmezésért felelõs bizottság elõadója ismerteti a

bizottság állásfoglalását és annak indokait. A képviselõcsoportok álláspontját

csoportonként egy-egy képviselõ fejtheti ki. Az e bekezdésben foglalt

felszólások nem haladhatják meg az öt percet.

(6) Valamennyi képviselõcsoport álláspontjának elhangzását követõen

képviselõcsoportonként legfeljebb egy képviselõ öt-öt percben hozzászólhat.

(7) Az (5)-(6) bekezdés szerinti felszólalások után az Országgyûlés

döntését indítványozó képviselõcsoporthoz tartozó képviselõ, majd a

Házszabály-értelmezésért felelõs bizottság elõadója tíz percben hozzászólhat.

(8) Az Országgyûlés a (5)-(7) bekezdések szerinti felszólalások után dönt

az állásfoglalásra vonatkozó kérelemrõl.

(9) Az Országgyûlés ellenkezõ döntéséig a Házszabály-értelmezésért

felelõs bizottság állásfoglalását alkalmazni kell."

42. § A Házszabály 145. § (1) bekezdésének k) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

H/145.. § (1) A Hivatal az Országgyûlés ülésszakai, ülései, továbbá a

bizottsági ülések elõkészítése és lefolytatása keretében:/

"k) az elfogadott és az elõterjesztõ kézjegyével ellátott

törvényeket, országgyûlési határozatokat és egyéb döntéseket az elfogadástól

számított három munkanapon belül az Országgyûlés elnökének megküldi, és

gondoskodik a parlamenti információs rendszerben történõ hozzáférhetõségrõl."

43. § A Házszabály 147. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"147. § (1) Az Országgyûlés a képviselõk, a bizottságok, a

képviselõcsoportok, az említettek mellett dolgozó szakértõk, az Országgyûlés

hivatali szervei, valamint a nyilvánosság számára az Országház épületében

könyvtárt tart fenn. A könyvtár neve: Országgyûlési Könyvtár.

(2) Az Országgyûlési Könyvtár prézens könyvtár. Könyvtári és információs

szolgáltatásokat nyújt az (1) bekezdésben felsoroltak részére.

Alapszolgáltatásai ingyenesek. Egyéb szolgáltatásai térítés ellenében vehetõk

igénybe. Az országgyûlési képviselõk, a bizottságok, a képviselõcsoportok, az

említettek mellett mûködõ szakértõk és az Országgyûlés hivatali szervei a

könyvtári és informatikai szolgáltatásokat kedvezményesen vehetik igénybe. A

kedvezmények körét és mértékét a Könyvtár Szervezeti és Mûködési Szabályzata

határozza meg.

(3) Az Országgyûlési Könyvtár az állam- és jogtudomány, a

politikatudomány, a legújabbkori magyar és egyetemes történelem, valamint a

magyar parlament dokumentumainak országos feladatkörû tudományos, nyilvános

szakkönyvtára és információs központja. Országos tudományos szakkönyvtári

kiemelt feladata e körben a hazai szakirodalom teljes körû és a külföldi

szakirodalom válogató jellegû beszerzése és feldolgozása, valamint a külföldi

parlamentek, az ENSZ és szakosított szervezetei kiadványainak gyûjtése és

feldolgozása.

(4) A Könyvtár az Országgyûlés fejezet költségvetésében a részére

elkülönített költségvetésbõl önállóan gazdálkodik.

(5) A Könyvtár vezetõje a fõigazgató, aki a Könyvtár dolgozóit illetõen

gyakorolja a munkáltatói jogokat.

(6) A Könyvtár mûködése felett az Országgyûlés elnöke gyakorol

felügyeletet.

(7) A Könyvtár Szervezeti és Mûködési Szabályzatát a fõigazgató készíti

el, és az Országgyûlés elnöke hagyja jóvá."

44. § Ez az országgyûlési határozat a kihirdetését követõ nyolcadik napon

lép hatályba, s ezzel egyidejûleg a Házszabály 26. § (3) bekezdésében a "23. §

a), d), e), f), g), m) pontjáról" szövegrész helyébe a "23. § a), d), g), h),

n) pontjáról" szövegrész, a 32. § (2) bekezdésében "a Házbizottság" szövegrész

helyébe "az Országgyûlés elnökének" szövegrész, a 43. § (3) bekezdésében az

"51. § (5) bekezdése" szövegrész helyébe az "51. § (6) bekezdése" szövegrész,

az 50. § (6) bekezdésében a "106. § (9) bekezdés" helyébe a "106. § (8)

bekezdés" szövegrész lép; továbbá a Házszabály 36. § (6) bekezdése, a 49. §-

a, a 99. § (2) bekezdés elsõ mondata, a 103. § (4) bekezdésének elsõ mondata,

a 104. § (3) bekezdésének utolsó mondata a hatályát veszti.

Dr. Toller László Dr. Hack Péter

(MSZP) (SZDSZ)

- 13 -

Á L T A L Á N O S I N D O K O L Á S

A Házszabály 1994. õszén történt elfogadásakor olyan elhatározás

született, hogy egy év elteltével sor kerül a Házszabály felülvizsgálatára. A

Házszabály alapvetõen beváltotta a hozzá fûzött reményeket. A Házszabály

felülvizsgálata - összegezve a hatályba lépése óta szerzett tapasztalatokat -

megtörtént. Ez a felülvizsgálat erre alapozva tartalmazza a szükséges

módosításokat.

R É S Z L E T E S I N D O K O L Á S

1-2. §-okhoz:

A Házbizottság általános érvényû állásfoglalásán alapuló gyakorlatot

vezeti be, egyszerûsítve a bizottsági tagok sorában történõ változásokkal

kapcsolatos eljárást. E módosítás alapját a Házszabály 31. § (1) bekezdésére

vonatkozó javaslat adja meg. A változtatás eredményeként a Házbizottság az

alakuló ülést követõen tesz javaslatot a bizottságok tagjainak,

tisztségviselõinek személyére.

A Javaslat 2. § (2) bekezdése a Házszabály 51. § (2) bekezdésére

vonatkozó javaslat külsõ összefüggését tartalmazza.

3. §-hoz:

A Házszabály szerint a Házbizottság ülését az Országgyûlés elnöke

hívhatja csak össze. A gyakorlatban elõfordul, hogy a plenáris ülés során

válik szükségessé a Házbizottság összehívása. A Javaslat ezért ezt a jogot az

ülést levezetõ elnök hatáskörébe is utalja.

4. §-hoz:

A Házszabály jelenlegi konstrukciója nem ad eligazítást abban a

kérdésben, hogy az állandó bizottságok hogyan, milyen módon hozhatják az

Országgyûlés tudomására a kormányzati munka ellenõrzésével kapcsolatos

megállapításaikat akkor, ha azok nem igényelnek országgyûlési határozati

formát.

A Javaslat ezért egy új indítványtípust vezet be, amelynek elnevezése:

bizottsági tájékoztató. A bizottsági tájékoztató tartalmát, az értesítendõk

körét a javasolt 91/A. § rendezi.

5. §-hoz:

Lásd a Javaslat 1-2. §-ához fûzött indokolást.

6. §-hoz:

A Házszabály az ideiglenes (vizsgáló és eseti) bizottságokra

fõszabályként úgy rendelkezik, hogy az azok létrehozására irányuló határozati

javaslathoz nem lehet módosító javaslatot benyújtani. Az eseti bizottságok

tekintetében ez a szabály változatlan. A vizsgáló bizottságokra azonban a 36.

§ (6) bekezdése szerint e szabály szûkebb formában alkalmazható: csak a

vizsgáló bizottság elnevezését, valamint a vizsgálat tárgyát érintõ módosító

javaslatot nem lehet benyújtani. E kettõsségre ad megoldást a Javaslat a 36. §

(6) bekezdésének elhagyásával és a 34. § (2) bekezdésének olyan

átalakításával, hogy az mindkét bizottságra vonatkozóan tartalmazza a 36. §

(6) bekezdése szerinti szûkítést.

7. §-hoz:

A Házszabály szerint az eseti képviseleti megbízást legkésõbb az ülés

megkezdésekor az ülés elnökének be kell mutatni, vagy egy korábbi bizottsági

ülésen jegyzõkönyvbe kell mondani. A gyakorlat azt mutatja, hogy a

helyettesítés igénye a bizottsági ülés alatt is felmerül.

Elégségesnek látszik egy olyan - kevésbé szigorú - szabályozás, amely

lehetõvé teszi a helyettesítés bejelentését legkésõbb a helyettesítés

megkezdésekor.

8. §-hoz:

A Házszabály formálisan érvényesülõ rendelkezését alakítja át a Javaslat

végrehajtható rendelkezéssé.

9. §-hoz:

Az ülési jegyzõkönyvek irattári mellékletei nem tartoznak az

Országgyûlési Könyvtár gyûjtõkörébe, hanem az Irattár rendeltetésszerûen

gyûjti és kezeli azok eredeti példányait. Az Országgyûlés Hivatala a

felhasználók igénye esetén maga, vagy az Országgyûlési Könyvtár útján

másolatban biztosítja az irattári mellékletek nyilvánosságát.

10. §-hoz:

A Házszabály 43. § (2) bekezdése szerint amennyiben az Országgyûlés nem

határozatképes, akkor az elnök megállapítja a hiányzó képviselõk névsorát, a

napirendi pont tárgyában a határozathozatalt elhalasztja, és a bejelentés

nélkül távol lévõk jegyzékét az Országgyûlés következõ ülésén közzéteszi. Az

ügyrendi javaslatokról történõ döntés soha nem elõre bejelentett

határozathozatal, így a 43. § (2) bekezdésében foglaltak következetes

érvényesítése méltánytalan helyzetet teremt.

A Javaslat a 43. § (2) bekezdésénél is alkalmazza a 44. § (2)

bekezdésében használt "napirendben elõre feltüntetett szavazás" szófordulatot.

11. §-hoz:

A Házszabály 45. § (1) bekezdése tételesen felsorolja, hogy kik vehetnek

részt az Országgyûlés ülésén, de nem említi meg azokat akiknek valamilyen

oknál fogva alkalmanként megszólalási lehetõséget kellene biztosítani. Tipikus

példája ennek az amikor az Országgyûlés olyan beszámolót vitat, amely olyan

szervtõl érkezett melynek vezetõje nem lehet jelen az Országgyûlés ülésén (pl.

KSH elnöke).

A Javaslat lehetõvé teszi, hogy egy-egy beszámoló tárgyalásánál az abban

érintett az ülésen résztvehessen és felszólalhasson.

12. §-hoz:

A Javaslat az elmúlt idõszak gyakorlati tapasztalatai alapján rendezi a

napirend elõtti felszólalások kérdését.

A Házszabály a miniszterelnök, illetõleg a köztársasági elnök

tekintetében - figyelemmel a napirend elõtti felszólalásuk speciális voltára -

házbizottsági állásfoglalásra utal úgy, hogy - lehetõség szerint - alkalmazni

rendeli a Házszabály 51. § (1) bekezdése szerinti határidõt, illetve elõírja,

hogy értesíteni kell a frakcióvezetõket, továbbá a köztársasági elnök

felszólalási szándéka esetén a Kormányt.

A Javaslat a Kormány tagjai tekintetében konkrét szabályokat alkalmaz.

A Javaslat szerint a napirend elõtti felszólalás és a hozzászólás joga

nem csak a frakcióvezetõt, hanem a frakció bármely tagját megilleti úgy, hogy

a frakcióhoz tartozó képviselõ a képviselõcsoport-vezetõ útján jelentkezhet

napirend elõtti felszólalásra, illetve a hozzászólás joga csak a frakcióvezetõ

távollétében illeti meg.

A napirend elõtti felszólalások jellegére és a bizottsági elnök

feladatkörére figyelemmel a Javaslat nem ad lehetõséget a bizottsági elnök

felszólalására.

13. §-hoz:

A Házszabály lehetõséget biztosít arra, hogy bármely képviselõ öt percben

szót kérhessen és ügyrendi javaslatot tehessen. A Házszabály szerint az

ügyrendi javaslat indokolása megelõzheti magát az ügyrendi javaslatot. A

Javaslat azt a célt szolgálja, hogy a képviselõ elõször tegye meg az ügyrendi

javaslatát, majd ezután indokoljon. A Javaslat az idõkeretet is szûkíti.

14. §-hoz:

A Házszabály 54. § (4) bekezdésének alkalmazása a gyakorlatban

problémákat vetett fel, ezért a Javaslat konkrétan meghatározza, hogy idõkeret

kitöltése esetén az elnök mikor vonhatja meg a szót.

15. §-hoz:

A Javaslat a közokiratokról, a közlevéltárakról és a magánlevéltári anyag

védelmérõl szóló 1995. évi LXVI. törvény 9. § (1) bekezdés e) pontjában

foglalt rendelkezést veszi alapul, mely szerint a jegyzõkönyv irattári

mellékleteit a szerv irattárában kell elhelyezni.

16. §-hoz:

A Javaslat egyértelmûvé teszi, hogy az irattári és levéltári anyagot

képezõ eredeti, hitelesített, szó szerinti jegyzõkönyvek rendeltetésszerû

õrzési helye az Országgyûlés Irattára, ugyanakkor a nyomtatott jegyzõkönyvek,

mutatókkal ellátott naplók a nyilvánosság számára az Országgyûlési Könyvtár

által is hozzáférhetõk.

17. §-hoz:

A Javaslat megoldást ad arra az esetre, hogy mi a teendõ, ha a bizottság

elnöke és valamennyi alelnöke akadályoztatva van a bizottsági elnöki teendõk

ellátásában.

18. §-hoz:

A Javaslat a közokiratokról, a közlevéltárakról és a magánlevéltári anyag

védelmérõl szóló 1995. évi LXVI. törvény 9. §-ában elõírtaknak megfelelõen az

irattári elhelyezési és kezelési kötelezettséget hajtja végre úgy, hogy

megkülönbözteti egymástól a bizottságok nyílt ülései jegyzõkönyveinek irattári

hiteles példányait, illetve a másolatokat; utóbbiak nyilvánosság számára való

hozzáférhetõségét az Országgyûlési Könyvtárban biztosítja.

19. §-hoz:

A Házszabály jelenlegi szabályozási módja alapján két vagy több bizottság

kijelölése esetén elõfordulhat, hogy egyes módosító javaslatokról egyik

bizottság sem foglal állást, mert egyik bizottság sem ítéli hatáskörébe

tartozónak az indítványt. A Javaslat ezért bevezeti az "elsõ helyen kijelölt"

bizottság fogalmát. E bizottságnak - a Javaslatnak a Házszabály 102. § (3)

bekezdésére vonatkozó rendelkezése szerint - kötelessége valamennyi módosító

(kapcsolódó módosító) javaslat megtárgyalása.

20. §-hoz:

A Javaslat a biztonságos gazdálkodás feltételeit teremti meg.

21. §-hoz:

A Javaslat megteremti a lehetõségét annak, hogy az Házszabály-

értelmezésért felelõs állandó bizottság állásfoglalását vitató kérelem a

plenáris ülés tárgysorozatára kerülhessen.

22. §-hoz:

A Javaslat feloldja a Házszabály 86. §-a és 99. § (3) bekezdése közti

ellentmondást.

23. §-hoz:

A Házszabály nem ad határidõt arra, hogy az írásbeli választ igénylõ

kérdésre hány napon belül kell választ adni. A Javaslat normaszöveggé teszi a

Házbizottság állásfoglalását, mely szerint e határidõ tizenöt nap.

24. §-hoz:

Lásd a Javaslat 4. §-ához fûzött indokolást.

25. §-hoz:

A Házszabály csak törvényjavaslat esetén teszi lehetõvé az Alkotmányügyi

bizottság különleges jogosítványait. A Javaslat - összhangban a Költségvetési

bizottságra vonatkozó rendelkezésekkel - lehetõséget teremt arra, ne csak

törvényjavaslat, hanem országgyûlési határozati javaslat esetén is megillesse

az Alkotmányügyi bizottságot a különleges eljárás lehetõsége.

26. §-hoz:

A Házszabály nem tartalmaz határidõt a 98. § (5) bekezdésében

meghatározott tárgysorozatba vétel iránti kérelem benyújtására. A Javaslat ezt

a határidõt abban az ülésszakban állapította meg, amelyen a törvényjavaslat

tárgysorozatba vételét a kijelölt bizottság elutasította.

27. §-hoz:

A Házszabály nem rendelkezik arról, hogy - két fordulóban történõ

tárgyalás esetén - milyen eljárási renddel lehet megtárgyalni, illetve

megállapítani a tervezett törvény elveit.

A Javaslat az egységes eljárás érdekében bevezeti az országgyûlési

határozati forma alkalmazását a tervezett törvény elveinek megállapításához.

28. §-hoz:

Lásd a Házszabály 79. § (1) bekezdés b) pontjára tett javaslat

indokolását!

29. §-hoz:

Több esetben elõfordult, hogy egy döntési javaslatot az elõterjesztõ új

változatban is beadott. Ez a folyamatos munkát akadályozza, például azzal,

hogy a legutolsó változat a bizottsági tárgyalás olyan stádiumában érkezik,

amikor a képviselõk már nem tudnak módosító javaslatot beadni.

Az "új változat" kategória nincs a Házszabályban. Ezt a kategóriát a

parlamenti gyakorlat alakította ki. A Javaslat szerint - a gyakorlatot

egységesítendõ - minden új változat beérkezése esetén újra kell indítani a

teljes eljárást.

A Házszabály 103. § (2) bekezdése szerint az átdolgozott és újra

benyújtott törvényjavaslatot sürgõsséggel kell megtárgyalni. Ez lehetõséget

biztosít arra, hogy egy önálló indítvány elõterjesztõje - akár egy napon belül

is - az Országgyûlés döntése és szándéka nélkül elérje a sürgõs tárgyalást. A

Javaslat erre a problémára ad megoldást.

30. §-hoz:

A Házszabály nem tartalmaz határidõt arra vonatkozóan, hogy a bizottsági

tárgyalás során 1/3-os támogatást sem kapott módosító javaslatokról meddig

lehet szavazást kérni. Ez a technikai elõkészítést megnehezíti, ugyanakkor a

frakciók számára is kedvezõtlen, mert nem tudnak felkészülni a szavazásra.

Ezért a Javaslat ugyanazt a határidõt állapítja meg, mint amit a

Házszabály 106. § (4) bekezdése tartalmaz más vonatkozásban a frakció által

kérhetõ szavazásról.

A döntési javaslatok egy része nem a Kormánytól érkezik. A Házszabály

kötelezõ erõvel írja elõ, hogy a Kormány állásfoglalását ki kell kérni minden

- döntési javaslathoz érkezett - módosító javaslatról.

Az egyéb elõterjesztõktõl érkezett döntési javaslatok esetén szükséges az

elõterjesztõ állásfoglalásának a megismerése is. Ezért a Javaslat a mindenkori

elõterjesztõt jogosítja fel arra, hogy a módosító javaslatok támogatásáról

nyilatkozzon. E módosítás nyomán szükségessé vált annak biztosítása is, hogy -

ha nem a Kormány az elõterjesztõ, akkor - a Kormány is kérhesse az

elõterjesztõ által támogatott módosító javaslatokról történõ külön szavazást.

Ennek elõfeltétele, hogy az elõterjesztõ a Kormányt is értesítse az általa

támogatott módosító javaslatokról.

A Házszabály a "támogatott-sor" megküldését a részletes vita lezárásához,

illetve a kiegészítõ ajánlás elkészültéhez kötve írja elõ. A Javaslat ezt a

határidõt akként változtatja meg, hogy a benyújtás határideje ne az elõzõekben

írtakhoz, hanem ahhoz az üléshez igazodjék, amelyen az adott módosító

javaslatról megtörténik a szavazás. A Javaslat megfogalmazása a jelenleg

szokásos keddi szavazásra tekintettel azt jelenti, hogy a "támogatott-sort" a

keddi szavazást megelõzõ hét péntekéig kell megküldeni.

A Házszabály hiányossága, hogy a független képviselõk a szavazás elõtt

nem vagy csak eshetõlegesen értesülnek arról, hogy a Kormány mely módosító

javaslatokkal ért egyet. A Javaslat ezért - a képviselõcsoportok vezetõinek

tájékoztatása mellett - a képviselõk általi közvetlen hozzáférés lehetõségét

is biztosítani kívánja.

A Házszabály 106. § (7) bekezdése szerinti sorrend betartása

szavazástechnikai problémákat vet fel. Az esetek egy részében ugyanis elõbb

kell szavazni az alap módosító javaslatról és csak utána kerülhet sor a

kapcsolódó módosító javaslatra. Ezért a Javaslat megszünteti a kapcsolódó

módosító javaslat kiemelt jellegét.

A Házszabály jelenlegi rendelkezései szerint akkor is várni kell öt napig

a zárószavazással, ha nincs elfogadott módosító javaslat. Ez célszerûtlen

rendelkezése a Házszabálynak, hiszen a zárószavazást megelõzõ záróvita a

koherencia-zavar feloldását szolgálja. Elfogadott módosító javaslat hiányában

a koherencia-zavar fogalmilag kizárt. Ezért a Javaslat lehetõséget biztosít

arra, hogy elfogadott módosító javaslat hiányában a zárószavazást a módosító

javaslatokról történõ szavazást követõen meg lehessen tartani.

A Házszabály 106. § (10) bekezdése (a Javaslatban: 106. § (9) bekezdés)

technikai pontosításra szorult.

31. §-hoz:

A Házszabály 107. § (1) bekezdése szerint a zárószavazás megkezdése elõtt

módosító javaslatot "a részletes vitában megszavazott" rendelkezéshez

kapcsolódóan lehet benyújtani. Valójában azonban nem a részletes vitában kerül

sor a szavazásra, hanem annak lezárása után. A Javaslat ezt a korrekciót

tartalmazza.

A Javaslat a Házszabály 107. § (2) bekezdésében lehetõséget teremt arra,

hogy a költségvetési témájú törvényjavaslatokhoz érkezett zárószavazás elõtti

módosító javaslatot a Költségvetési bizottság is megtárgyalja.

A Házszabály nem rendelkezik arról, hogy mi a teendõ, ha a zárószavazás

során minõsített többséget igénylõ döntés is szükséges. A Javaslat ezért

megadja a tartalmi és eljárási kereteket.

32. §-hoz:

A Házszabály nem ad konkrét eligazítást arra, hogy a jelentést az

Országgyûlés milyen formában fogadja el, illetve - adott esetben - utasítsa

el.

A Javaslat ezért az országgyûlési határozati formát tartalmazza. Így a

jelentés elutasítása esetén mód nyílik arra, hogy a határozat tartalmazza az

új jelentés elkészítésének szempontjait. Ez lehetõséget teremt egyúttal arra

is, hogy a határozati javaslathoz a képviselõk módosító javaslatot

nyújthassanak be.

33. §-hoz:

A személyes választ igénylõ kérdések besorolásának jelenlegi módja nem

teszi kellõen kiszámíthatóvá az eljárást. A Javaslat ezért meghatározza, hogy

milyen helyre kell sorolni azokat az azonnali kérdéseket, amelyeknél a

személyes válaszadás igénye fennáll.

34-36. §-okhoz:

A költségvetési törvényjavaslat Házszabály szerinti különleges eljárási

szabályainak megtartása mellett a Javaslat - a Házszabály 120-121. §-ának

szerkezeti és tartalmi módosításával - beemeli a pótköltségvetési

törvényjavaslatot és a zárszámadásról szóló törvényjavaslatot is ebbe a

különleges eljárási szabályokat tartalmazó körbe.

37. §-hoz:

Kivételes és sürgõs tárgyalás esetén a törvényjavaslatot a kijelölt

bizottság vitájának lezárását követõ ülésnapon kell az Országgyûlés

napirendjére tûzni. A bizottságok általában szerdán vagy csütörtökön

tárgyalnak, így a szokásos menetrend szerint a következõ ülésnap hétfõ. Az

eddig kialakult parlamenti gyakorlat szerint szavazásokra általában kedden

kerül sor. A Javaslat ezért az "ülésnap" helyett az "ülés" kifejezést

használja, s egyúttal - tekintettel a sürgõsséggel - határidõt szab a bizott-

ságnak is.

A gyakorlat kialakította a záróvitára, illetve zárószavazásra vonatkozó

rendelkezések alkalmazásának módját, azonban annak házszabályi rendezése

szükséges oly módon, hogy a szavazás elõször csak a bizottság által támogatott

módosító javaslatokról történik, nem pedig a módosító javaslatokról és a

törvényjavaslatról együtt.

38. §-hoz:

A Házszabály 129. § (2) bekezdése szerint a politikai vitát az

Országgyûlés az indítvány benyújtásától számított 14 napon túl és 28 napon

belül tartja meg. A határidõk számításáról szóló 137. § nem rendezi

egyértelmûen, hogy mi a teendõ akkor, ha a fent jelzett idõ intervallum

rendkívüli idõszakra vagy parlamenti szünetre esik. A Javaslat ezért kimondja,

hogy ilyen indítványt kizárólag rendes ülésszakon lehet benyújtani és

tárgyalni.

39. §-hoz:

A Házszabály jelenleg csak azoknak a vezetõ közjogi tisztséget betöltõ

személyeknek a megválasztását szabályozza, akik az Alkotmányban nevesítve

vannak. Ezen túl azonban más tisztségekre is választ az Országgyûlés: MNB

Felügyelõ Bizottság elnöke és tagja, Országos Választási Bizottság titkára és

négy tagja, egyes fontos tisztségeket betöltõ személyek ellenõrzését végzõ

bizottságok tagjai.

A Javaslat ezért az eljárási rendet kiterjeszti. A Javaslat nem ad

tételes felsorolást, mert a választottak körének bõvülése esetén a Házszabályt

is módosítani kellene.

A személyi javaslatot a bizottság - a jelölt meghallgatása után -

véleményezi, és a véleményt a bizottság elnöke a javaslattételi és a

kinevezési jogkör gyakorlójának küldi meg akkor, ha nem az Országgyûlés által

választott tisztségviselõrõl van szó. A bizottságok gyakorlata nem pontosan e

Házszabályi rendelkezésnek megfelelõen alakult: a bizottság elnöke a véleményt

az Országgyûlés elnökének küldi meg, aki errõl tájékoztatja a javaslattételi

és a kinevezési jogkör gyakorlóját. A fenti gyakorlat annak is köszönhetõ,

hogy számos esetben a jelöltet több bizottság is meghallgatja, és az

Országgyûlés elnöke ilyen esetben már valamennyi kijelölt bizottság

véleményérõl tájékoztatást tud adni.

A Javaslat ezért ezt a kérdést úgy rendezi, hogy a bizottsági véleményt,

illetve véleményeket az Országgyûlés elnöke küldje meg a javaslattételi és a

kinevezési jogkör gyakorlójának.

40. §-hoz:

A Házszabály 139. § (2) bekezdése szerint a Házszabály melléklete lesz a

"Titokvédelmi Rendtartás". Az államtitkokról és a szolgálati titkokról szóló

1995. évi LXV. törvény végrehajtására kiadott 79/1995. (VI.30.) Korm. rendelet

3. § (1) bekezdése szerint a minõsített adatok kezelésének rendszerét,

mûködésének rendjét "Titokvédelmi Szabályzat"-ban kell megállapítani. A

Javaslat igazodik a törvény végrehajtására kiadott kormányrendelet

szóhasználatához.

41. §-hoz:

Az Alkotmányügyi bizottság - amely a Házszabály-értelmezéssel foglalkozik

- általános érvényû és eseti jellegû állásfoglalásokat hoz. A Javaslat ehhez a

kialakult gyakorlathoz igazodik, s egyúttal rendezi azt a kérdést is, hogy

milyen eljárási rendben dönt az Országgyûlés. A Javaslat szerint mód nyílik

arra, hogy a képviselõcsoportok a bizottság által hozott állásfoglalás

elutasítására vagy fenntartására vonatkozó kérelmet terjesszenek elõ. A

Javaslat meghatározza a plenáris ülésen történõ vita eljárási szabályait is. A

kérelmet benyújtó képviselõcsoportot követõen az Alkotmányügyi bizottság

elõadója ismerteti a bizottság állásfoglalását, majd ezt követõen - két körben

- a képviselõcsoportok szólhatnak hozzá. Az Országgyûlés ezt követõen dönt a

kérelemben foglalt indítványról. Az Országgyûlés a kérelmet vagy elutasítja,

vagy elfogadja.

42. §-hoz:

A Házszabály 106. § (10) bekezdése az egységes javaslatot elõterjesztõi

ellenjegyzéshez köti. Amennyiben a záróvita során módosító javaslatok kerülnek

elfogadásra, az új egységes szerkezetû törvény elõterjesztõi ellenjegyzése a

Házszabály szerint nem kötelezõ annak ellenére, hogy az egységes javaslathoz

képest az elfogadott módosító javaslatok miatt változás történt.

A Javaslat a Házszabály 145. § (1) bekezdés k) pontjának módosításával

lehetõvé teszi, hogy az elõterjesztõi ellenjegyzés Házszabályi követelménnyé

váljon. Ez az eljárás megegyezik a jelenlegi gyakorlattal.

43. §-hoz:

A Javaslat rögzíti az Országgyûlés és az Országgyûlési Könyvtár

viszonyát, meghatározva a Könyvtár alaptevékenységi körét, gyûjtõköreit és az

ebbõl fakadó feladatokat.

44. §-hoz:

A Javaslat e §-a rendelkezik a szükséges jogtechnikai módosításokról,

illetõleg hatályon kívül helyezésekrõl.

Eleje Honlap