1

A Magyar Köztársaság Kormánya

T/2469.. számú

törvényjavaslat

az öregségi nyugdíjkorhatár emelésérõl

és az ezzel összefüggõ törvénymódosításokról

Elõadó: Szabó György

népjóléti miniszter

Budapest, 1996. május

1996. ............ törvény

az öregségi nyugdíjkorhatár

emelésérõl és az ezzel összefüggõ

törvénymódosításokról

Az Országgyûlés az öregségi nyugdíjkorhatár emelésével kapcsolatosan a

társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény, a foglalkoztatás

elõsegítésérõl és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény, a

Munka Törvénykönyvérõl szóló 1992. évi XXII. törvény, a közalkalmazottak

jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény, a köztisztviselõk jogállásáról

szóló 1992. évi XXIII. törvény módosításáról a következõ törvényt alkotja:

Elsõ rész

A társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény módosítása

1. §

Az 1975. évi II. törvény (a továbbiakban: T.) 39. §-a helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"39. § (1) Az öregségi nyugdíjkorhatár - az e törvényben foglalt

kivételekkel - a betöltött 62. életév.

(2) Az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérõen a nõ öregségi

nyugdíjkorhatára, ha

a) 1940. január 1-je elõtt született, az 55.,

b) 1940-ben született, az 56.,

c) 1941-ben született, az 57.,

d) 1942-ben született, az 58.,

e) 1943-ban született, az 59.,

f) 1944-ben született, a 60.,

g) 1945-ben született, a 61.

betöltött életév.

(3) Az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérõen a férfi öregségi

nyugdíjkorhatára, ha

a) 1938. január 1-je elõtt született, a 60.,

b) 1938-ban született, a 61.

betöltött életév.

(4) Öregségi teljes nyugdíjra jogosult az, aki a születése évének, illetve

az életkorának megfelelõ (a továbbiakban: a reá irányadó) öregségi

nyugdíjkorhatárt elérte és legalább 20 évi szolgálati idõt szerzett.

(5) Az igényérvényesítés idõpontjától függetlenül öregségi teljes nyugdíjra

jogosult továbbá az 1991. január 1-je elõtt az 55. életévét betöltött nõ,

illetõleg a 60. életévét betöltött férfi, ha az említett idõpontig legalább

10 évi szolgálati idõt szerzett.

(6) Öregségi résznyugdíjra jogosult az, aki a reá irányadó öregségi

nyugdíjkorhatárt elérte és legalább 15 évi szolgálati idõt szerzett.

(7) Az igényérvényesítés idõpontjától függetlenül öregségi résznyugdíjra

jogosult továbbá az 1990. december 31-ét követõ és 1993. július 1-jét

megelõzõ idõszakban az 55. életévét betöltött nõ, illetõleg a 60. életévét

betöltött férfi, ha az említett idõszakban legalább 10 évi szolgálati

idõvel rendelkezett.

(8) Az (1)-(2) bekezdésben meghatározott öregségi nyugdíjkorhatárnál

legfeljebb öt évvel alacsonyabb életkorban, de legfeljebb az 55. életév

betöltésétõl elõrehozott öregségi nyugdíj jár a nõnek, ha

a) 1945. december 31-e után született és 35 évi,

b) 1945-ben született és 34 évi,

c) 1944-ben született és 33 évi,

d) 1944. január 1-je elõtt született és 32 évi

szolgálati idõt szerzett, illetõleg

e) az a)-d) pontokban elõírtnál 5 évvel kevesebb szolgálati idõt szerzett

, de három vagy több gyermeket szült.

(9) Az (1) és (3) bekezdésben meghatározott öregségi nyugdíjkorhatárnál

alacsonyabb életkorban, de legfeljebb a 60. életév betöltésétõl elõrehozott

öregségi nyugdíj jár a férfinek, ha legalább 35 évi szolgálati idõt

szerzett.

(10) A (8)-(9) bekezdésen alapuló elõrehozott öregségi nyugdíjat - ideértve

az öregségi nyugdíj legkisebb összege szerinti ellátást is -

a) az elõírt szolgálati idõvel rendelkezõknek

annyiszor 0,5 % százalékkal,

b) az elõírtnál 1-450 nappal hosszabb

szolgálati idõvel rendelkezõknek annyiszor 0,4 % százalékkal,

c) az elõírtnál 451-900 nappal hosszabb

szolgálati idõvel rendelkezõknek annyiszor 0,3 % százalékkal,

d) az elõírtnál 901-1350 nappal hosszabb

szolgálati idõvel rendelkezõknek annyiszor 0,2 % százalékkal,

e) az elõírtnál 1351-1800 nappal hosszabb

szolgálati idõvel rendelkezõknek annyiszor 0,1 % százalékkal,

csökkentett összegben kell megállapítani, ahányszor 30 nap hiányzik a

jogosultnak a reá irányadó öregségi nyugdíjkorhatár betöltéséhez. A (8)-(9)

bekezdésben elõírt szolgálati idõnél legalább 1801 nappal hosszabb

szolgálati idõt szerzett személyeknek csökkentés nélküli elõrehozott

öregségi nyugdíj jár. Az (1)-(3) bekezdésben szereplõ életkorok betöltése a

csökkentést nem érinti."

2. §

(1) A T. 40. §-ának (2) bekezdése felvezetõ mondata helyébe a következõ

szöveg lép:

"A T. 39. §-ának (1)-(3) bekezdésében meghatározott és az igénylõre

irányadó öregségi nyugdíjkorhatárhoz képest két évi korkedvezményben

részesül"

(2) A T. 40. §-a a következõ (5)-(6) bekezdéssel egészül ki:

"(5) A korkedvezményt szerzett személynek a (2)-(3) bekezdés szerint reá

irányadó öregségi korhatárhoz képest annyi évvel alacsonyabb életkorban jár

az elõrehozott öregségi nyugdíj, ahány évvel korábban a 39. § (8)-(9)

bekezdése szerint - korkedvezményre jogosultság nélkül - az elõrehozott

öregségi nyugdíj megilletné.

(6) A korkedvezményt szerzett személy elõrehozott öregségi nyugdíjra

jogosultságánál, valamint a 39. § (10) bekezdése szerinti nyugdíjcsökkentés

mértékének meghatározásánál a tényleges szolgálati idõt a megszerzett

korkedvezmény idõtartamával növelve kell figyelembe venni."

3. §

(1) A T. 43. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a

jelenlegi (3)-(4) bekezdés jelölése (4)-(5) bekezdésre változik:

"(3) Az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérõen annak a személynek, aki a reá

irányadó korhatár, de nõ esetében a legalább 56., férfi esetében a

legalább 61. életév betöltését követõen igényli az öregségi nyugdíjat, az

öregségi teljes nyugdíj összege 33 év szolgálati idõ elérése esetén a havi

átlagkereset 71 % százaléka. Ez a mérték minden további szolgálati idõ

megszerzésével évi 1-1 százalékponttal nõ."

(2) A T. 43. §-ának az (1) bekezdéssel átszámozott (5) bekezdése helyébe a

következõ (5)-(6) bekezdés lép:

"(5) Az, aki a 39. § (4) bekezdése szerinti öregségi teljes nyugdíjra

jogosultság megszerzése, valamint a 62. életév betöltése után és nyugdíj

megállapítása nélkül legalább 365 naptári napra szolgálati idõt szerez,

nyugdíjnövelésben részesül. A nyugdíjnövelés mértéke minden 30 nap után a

nyugdíj 0,3 százaléka.

(6) A (4) bekezdésben foglaltaktól eltérõen a (5) bekezdés szerinti

nyugdíjnöveléssel az öregségi nyugdíj a megállapítás alapjául szolgáló havi

átlagkeresetet meghaladhatja."

4. §

A T. 48. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"48. § Az öregségi - ideértve az elõrehozott öregségi nyugdíjast is - és a

baleseti rokkantsági nyugdíjas rokkantsági nyugdíjra nem jogosult.

Rokkantsági nyugdíj nem állapítható meg annak sem, aki a 39. § (1)-(3)

bekezdés szerint a reá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt elérte, kivéve,

ha öregségi nyugdíjra korkedvezmény címén jogosult, vagy rokkantsági

nyugdíjat a jogosultság feléledése címén igényel."

5. §

A T. 52. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"52. § (1) Ha a rokkantsági nyugdíjas állapotváltozás miatt más rokkantsági

csoportba kerül, rokkantsági nyugdíja mértékét ennek megfelelõen módosítani

kell. A 39. § (1)-(3) bekezdésében meghatározott öregségi nyugdíjkorhatár

betöltése után azonban a rokkantsági nyugdíj mértékét állapotváltozás miatt

módosítani nem lehet."

6. §

A T. 60. §-ának (1) bekezdése a) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

[Állandó özvegyi nyugdíjra az egyéb feltételek (T. 59. §-a) mellett az

jogosult, aki házastársa halálakor]

"a) a 39. § (1)-(3) bekezdésben meghatározott, a reá irányadó öregségi

nyugdíjkorhatárt elérte, vagy"

7. §

A T. 62. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"62. § (1) Az, akinek házastársa a házasság megkötésekor a 39. § (1)-(3)

bekezdésben meghatározott reá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt már

betöltötte, özvegyi nyugdíjra csak abban az esetben jogosult, ha a

házasságból (korábbi együttélésbõl) gyermek származott, vagy a házastársak

a házasság megkötésétõl öt éven át megszakítás nélkül együtt éltek.

(2) Az (1) bekezdésben foglaltak nem alkalmazhatók, ha a 39. § (1)-(3)

bekezdésben meghatározott öregségi nyugdíjkorhatár betöltése elõtt kötött

házasságot felbontották és - a bármelyikükre irányadó korhatár betöltése

után - ismét házasságot kötöttek."

8. §

A T. a következõ 68/A. §-sal egészül ki.

"68/A. § Ha az özvegyi nyugdíjat 1997. január 1-je elõtti idõponttól

állapították meg, az özvegyi nyugdíjra jogosultság akkor éled fel, ha a

férfi a 60., a nõ az 55. életévét eléri."

9. §

A T. 118/A. §-a a következõ (2) bekezdéssel egészül ki:

"(2) Az egyéni vállalkozót [103/D. § (1) bekezdés a)-d) pont] az (1)

bekezdésben foglaltakon túl akkor is kiegészítõ tevékenységet folytatónak

kell tekinteni, ha egyidejûleg társas vállalkozás tagjaként [10. § (2)

bekezdés] járulék fizetésére kötelezett."

Második rész

I. fejezet

A foglalkoztatás elõsegítésérõl és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991.

évi IV. törvény módosítása

10. §

A foglalkoztatás elõsegítésérõl és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991.

évi IV. törvény (a továbbiakban: Flt.) 58. §-ának (5) bekezdése a következõ

h)-i) ponttal egészül ki:

[E törvény alkalmazásában:]

"h) öregségi nyugdíjkorhatár: a személyre irányadó öregségi

nyugdíjkorhatár, a társadalombiztosítási jogszabályok által egyes

munkakörökben biztosított korkedvezmény figyelembevételével,

i) öregségi nyugdíjra jogosult személy: aki a reá irányadó öregségi

nyugdíjkorhatárt - a társadalombiztosítási jogszabályok által egyes

munkakörökben biztosított korkedvezmény figyelembevételével - elérte és az

öregségi nyugdíjhoz szükséges szolgálati idõvel rendelkezik, továbbá az is,

aki elõrehozott öregségi nyugdíjban részesül."

11. §

(1) Az Flt. - a foglalkoztatás elõsegítésérõl és a munkanélküliek ellátásáról

szóló 1991. évi IV. törvény módosításáról rendelkezõ 1995. évi LII. törvény (a

továbbiakban: Fltm.) 10. §-ával megállapított - 30. §-a (1) bekezdésének a)

pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

[A munkanélküli részére - kérelmére - nyugdíj elõtti munkanélküli segélyt kell

megállapítani, ha]

"a) a kérelem benyújtásának idõpontjában a reá irányadó öregségi

nyugdíjkorhatár betöltéséhez - a (2) bekezdésben foglalt kivételekkel -

legfeljebb három év hiányzik."

(2) Az Flt. - az Fltm. 10. §-ával megállapított - 30. §-ának (1) bekezdése a

következõ f) ponttal egészül ki:

[A munkanélküli részére - kérelmére - nyugdíj elõtti munkanélküli segélyt kell

megállapítani, ha:]

"f) vállalja, hogy a munkaügyi központtal a 25. § (3) bekezdésében

foglaltak szerint együttmûködik."

(3) Az Flt. - az Fltm. 10. §-ával megállapított - 30. §-a (2)-(3) bekezdése

helyébe a következõ rendelkezések lépnek:

"(2) Az (1) bekezdésben meghatározott idõtartamot

az 1943. január 1. és 1947. december 31. között született nõk esetében meg

kell növelni azzal az idõtartammal, amellyel a nyugdíjkorhatáruk az 55.

évhez képest emelkedett.

(3) Ha a munkanélküli járadék folyósítására az Flt. 27. §-ának (6)

bekezdése szerint kerül sor, a nyugdíj elõtti munkanélküli segély akkor

állapítható meg, ha a munkanélküli járadék folyósítása ténylegesen

befejezõdött."

(4) Az Flt. - az Fltm. 10. §-ával megállapított - 30. §-ának (6) bekezdése a

következõ c) ponttal egészül ki:

[Szüneteltetni kell a nyugdíj elõtti munkanélküli segély folyósítását]

"c) ha a munkanélküli a 25. § (1) bekezdésének e) pontjában meghatározott

együttmûködési kötelezettségének nem tesz eleget, a mulasztás

idõtartamára."

II. fejezet

A Munka Törvénykönyvérõl szóló 1992. évi XXII. törvény módosítása

12. §

A Munka Törvénykönyvérõl szóló 1992. évi XXII. törvény (a továbbiakban: Mt.)

91. §-a (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A 90. §-ban felsorolt felmondási tilalmak nem vonatkoznak a felmondás

közlésének, illetõleg legkésõbb a felmondási idõ kezdetének napján öregségi

nyugdíjra jogosult, vagy rokkantsági nyugdíjban részesülõ munkavállaló

munkaviszonyának és a további munkaviszonynak a felmondására."

13. §

(1) Az Mt. 95. §-a (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Az (1) bekezdéstõl eltérõen nem jár végkielégítés a munkavállalónak,

ha legkésõbb a munkaviszony megszûnésének idõpontjában öregségi nyugdíjra

jogosult, korengedményes nyugdíjat állapítottak meg részére, vagy

rokkantsági nyugdíjban részesül, valamint a további munkaviszony

megszûnésekor."

(2) Az Mt. 95. §-a (5) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(5) A végkielégítés (4) bekezdésben meghatározott mértéke három havi

átlagkereset összegével emelkedik, ha a munkavállaló munkaviszonya az (1)

bekezdésben meghatározott módon az öregségi nyugdíjjogosultság megszerzését

megelõzõ öt éven belül szûnik meg."

14. §

Az Mt. 97. §-a a következõ (1) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a §

jelenlegi szövegének megjelölése (2) bekezdésre változik:

"97. § (1) A 90. § (2) bekezdése, a 91. § (2) bekezdése, valamint a 95. §

(2) és (5) bekezdése alkalmazása szempontjából a munkavállaló öregségi

nyugdíjra akkor jogosult, ha - a társadalombiztosítási jogszabályok által

egyes munkakörökben biztosított korkedvezmény figyelembevételével - a reá

irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt elérte és az öregségi nyugdíjhoz

szükséges szolgálati idõvel rendelkezik."

III. fejezet

A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény módosítása

15. §

A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény (a

továbbiakban: Kjt.) 30. §-a (1) bekezdésének d) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

[(1) A munkáltató a közalkalmazotti jogviszonyt - a (3)-(4) bekezdésben

foglalt korlátozással - felmentéssel akkor szüntetheti meg, ha]

"d) a közalkalmazott a felmentés közlésének, illetõleg legkésõbb a

felmentési idõ kezdetének napján öregségi nyugdíjra jogosult, vagy

rokkantsági nyugdíjban részesül."

16. §

(1) A Kjt. 37. §-a (2) bekezdésének második mondata helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"Nem jár továbbá végkielégítés a közalkalmazottnak, ha legkésõbb a

közalkalmazotti jogviszony megszûnésének idõpontjában öregségi nyugdíjra

jogosult, korengedményes nyugdíjat állapítottak meg részére, vagy

rokkantsági nyugdíjban részesül, valamint a további munkaviszony

megszûnésekor."

(2) A Kjt. 37. §-a (6) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(6) A végkielégítés (5) bekezdésben meghatározott mértéke négy havi

átlagkereset összegével emelkedik, ha a közalkalmazott az öregségi

nyugdíjjogosultság megszerzését megelõzõ öt éven belül válik

végkielégítésre jogosulttá."

17. §

A Kjt. a következõ 37/B. §-sal egészül ki:

"37/B. § A 30. § (1) bekezdés d) pontja, valamint a 37. § (2) és (6)

bekezdése alkalmazása szempontjából a közalkalmazott öregségi nyugdíjra

akkor jogosult, ha - a társadalombiztosítási jogszabályok által egyes

munkakörökben biztosított korkedvezmény figyelembevételével - a reá

irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt elérte és az öregségi nyugdíjhoz

szükséges szolgálati idõvel rendelkezik."

IV. fejezet

A köztisztviselõk jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény módosítása

18. §

A köztisztviselõk jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény (a továbbiakban:

Ktv.) 17. §-a (1) bekezdésének f) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

[(1) A közszolgálati jogviszony - a (3) és (4) bekezdésben foglalt

korlátozással - felmentéssel akkor szüntethetõ meg, ha]

"f) a köztisztviselõ öregségi nyugdíjra jogosult, vagy rokkantsági

nyugdíjban részesül"

19. §

A Ktv. 19. §-a (8) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

[(8) Végkielégítésre nem jogosult a köztisztviselõ, ha]

"b) legkésõbb a közszolgálati jogviszony megszûnésének idõpontjában

öregségi nyugdíjra jogosult, korengedményes nyugdíjat állapítottak meg

részére, vagy rokkantsági nyugdíjban részesül;"

20. §

A Ktv. a következõ 19/A. §-sal egészül ki:

"19/A. § A 17. § (1) bekezdés f) pontja, valamint a 19. § (8) bekezdés b)

pontja alkalmazása szempontjából a köztisztviselõ öregségi nyugdíjra akkor

jogosult, ha - társadalombiztosítási jogszabályok által egyes munkakörökben

biztosított korkedvezmény figyelembevételével - a reá irányadó öregségi

nyugdíjkorhatárt elérte és az öregségi nyugdíjhoz szükséges szolgálati

idõvel rendelkezik."

Harmadik rész

Záró rendelkezések

21. §

(1) Ez a törvény - a (2)-(3) bekezdés kivételével - 1997. január 1-jén lép

hatályba. Ezzel egyidejûleg a T. 40/A. § és a T. 41. §, a

társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény módosításáról rendelkezõ

1995. évi XII. törvény 25. §-ának (6) bekezdése hatályát veszti.

(2) E törvény 9. §-a 1996. június 30-án lép hatályba.

(3) Az Fltm. 10 §-a - az e törvény 11. §-ával megállapított módosításokkal -

1998. január 1-jén lép hatályba.

(4) Annak részére, akinek az elõnyugdíjra való jogosultságát 1997. december

31-ig már megállapították, az elõnyugdíjat kell folyósítani.

(5) Annak részére, aki az elõnyugdíjhoz szükséges feltételekkel legkésõbb

1997. december 31-én rendelkezik és az elõnyugdíj iránti kérelmét legkésõbb

eddig az idõpontig benyújtja, elõnyugdíjat kell megállapítani.

(6) Annak a nõnek, aki 1996. december 31-ig elõnyugdíjra, korengedményes

nyugdíjra, átmeneti járadékra jogosultságot szerzett, illetõleg szerez, az

öregségi nyugdíjkorhatára változatlanul 55 év. Annak a nõnek, aki 1997. január

1-je és december 31-e közötti idõszakban szerez elõnyugdíjra jogosultságot, az

öregségi nyugdíjkorhatára 57. év. Annak a férfinak, aki 1996. december 31-ig

elõnyugdíjra, korengedményes nyugdíjra, átmeneti járadékra jogosultságot

szerzett, illetõleg szerez, az öregségi nyugdíjkorhatára változatlanul 60 év.

(7) Az 1944. január 1-je és 1944. december 31-e között született nõ esetében

az 1997. január 1-je és 1997. december 31-e közötti idõszakban az Flt. 30. §-a

(1) bekezdésének a) pontjában meghatározott idõtartam négy év.

(8) Az, akinek munkaviszonya, közszolgálati jogviszonya, közalkalmazotti

jogviszonya, bírósági, ügyészségi szolgálati viszonya e törvény kihirdetésének

idõpontjáig tett nyilatkozat, illetõleg kötött megállapodás alapján szûnik

meg, a törvény kihirdetését követõ tizenkét hónapig - választása szerint - az

1996. december 31-ei feltételek szerint is jogosult öregségi nyugdíjra.

(9) Az 1-8. §-ok rendelkezéseit az 1996. december 31-ét követõ idõponttól

megállapításra kerülõ nyugellátásokra, hozzátartozói nyugellátásokra kell

alkalmazni, azzal az eltéréssel, hogy az a nõ, aki 1997. évben az 56. életévét

betöltötte és nyugdíját ebben a naptári évben igénybe veszi, a 39. § (8) és

(10) bekezdésben elõírtaktól függetlenül jogosult elõrehozott nyugdíjra.

Általános indokolás

Az öregségi nyugdíjkorhatár egységesítésének és további emelésének

szükségességét már a társadalombiztosítás reformjáról szóló 60/1991. (X.29.)

OGY. határozat is elõírta. Az egységesítésrõl 1993. március 1-jén hatályba

lépett törvény rendelkezik, miszerint a nõk nyugdíjkorhatára 1995. január 1-

jétõl kezdõdõen két évenként egy-egy évvel emelkedik. Az 1995-96. évekre 56

évben elõírt korhatár azonban csak részlegesen - munkajogi szempontból -

érvényesül. Ez azt jelenti, hogy a nõk változatlan nyugdíjfeltételek mellett

55 évesen nyugdíjba mehetnek, s a korengedményeket is 55 éves életkorhoz kell

számítani. A társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény 39. § (5)

bekezdése írja elõ, hogy a korhatár betöltése elõtti idõponttól történõ

nyugdíjba vonulás lehetõségérõl és feltételeirõl, illetõleg a korhatár további

emelésérõl külön törvényben kell rendelkezni.

A nyugdíjreform koncepció minden változatában szembe kell nézni a hazánkban az

ezredfordulót követõen bekövetkezõ demográfiai változásokkal és a hosszabb

távon várható trendekkel, az idõskorú népesség arányának növekedésével.

Magyarországon jelenleg a nyugdíjasok és a járulékfizetõk aránya (nyugdíjasok

száma osztva a becsült járulékfizetõi létszámmal) kb. 60 %. Az ezredfordulót

követõen kb. 20-25 év múlva ez az arány megközelíti a 80 %-ot akkor is, ha a

nyugdíjreform elképzelések mindegyikében feltételezett módon (elsõsorban a

munkanélküliség mérséklésével, a járulékfedezettel nem bíró szolgálati éveknél

a járulékfizetés megvalósításával) a járulékfizetõk száma növelhetõ.

Ez azt jelenti, hogy a jelenlegi átlagos (nettó 60 %-os) nyugdíjszínvonal

tartásához a járulékmértékeket nem csökkenteni, hanem jelentõsen - akár 10

százalék ponttal - növelni kellene a nyugdíjkorhatár javasolt emelése nélkül.

Az élõmunka jelenlegi magas terhelése azonban tovább nem növelhetõ, ugyanakkor

az átlagos nyugdíjszínvonal sem csökkenthetõ. Ezért mindegyik reformelképzelés

tartalmazza a nyugdíjkorhatár emelését, sõt a reformok megvalósításának

elõfeltétele, hogy a fokozatos korhatáremelés minél elõbb elkezdõdjön.

A Nyugdíj Alap közép- és hosszabb távú várható pénzügyi helyzete mielõbbi

lépést sürget. A mindenkori nyugdíjasok törvényben - relatív értékmegõrzéssel

- garantált ellátásának biztonságos finanszírozása szükségessé teszi, hogy a

járulékfizetõ aktívak és nyugdíjasok arányában tapasztalható jelentõs romlást

mielõbb megállítsuk és fokozatosan javítsuk. 1994. évben 100 aktív keresõre 60

korhatárt betöltött nyugdíjas személy jutott, míg 1990. évben ez a mutató 50

volt. Még kedvezõtlenebb ez az arány, ha azt a teljes korhatár alattiakat is

tartalmazó nyugdíjas létszámra számítjuk. Ez a mutató az 1990. évi 57 fõrõl

1994. évre 70 fõre változott. E kedvezõtlen folyamatot döntõen a

munkanélküliség növekedése okozta.

A keresõk és nyugdíjasok arányának a következõ évtizedtõl bekövetkezõ

demográfiai eredetû romlásával is számolni kell, mivel az '50-es években

született nagy létszámú korosztályok ekkor töltik be a jelenlegi

nyugdíjkorhatárt. Az ezredforduló elsõ évtizedének végére a jelenlegi

korhatárnál idõsebb népesség száma mintegy évi 70 ezer fõvel, 2015-ben évi 130

ezer fõvel több lesz. Az ún. függõségi hányadnak - a nyugdíjkorhatár feletti

népességnek az aktív korú népességhez viszonyított arányának - a növekedése

egyértelmûen jelzi azt az objektív összefüggést, hogy a nyugdíjkötelezettségek

a jelenleg is magas nyugdíjjárulék mértékek mellett sem finanszírozhatóak.

Elkerülhetetlen, hogy a demográfiai hullám bekövetkezése elõtt a

nyugdíjkorhatár emelés átmeneti idõszaka lezáruljon és a nyugdíjazások az

egységes 62 évre emelt korhatár közelében valósuljanak meg.

A javasolt konstrukció szerint a nõk nyugdíjkorhatárának a két évenként 1

évvel történõ emelése folytatódik 62 éves életkorig. A férfiak korhatárának

hasonló ütemû emelése 1998. január 1-jén kezdõdik.

Az új korhatár konstrukciónak gyökeresen új eleme az öregségi nyugdíjkorhatár

magasabb centrumának meghatározása mellett az ezt megelõzõen, illetve ezt

követõen választható - egyéni nyugdíjba-vonulási döntéseket befolyásoló -

feltételrendszer szabályozása.

Ez a számunkra újfajta, de a piacgazdaságokban már régóta kiterjedten

alkalmazott szabályozás elõsegíti a pénzügyi, a foglalkoztatási és az egyéni

érdekek összehangolását.

Az adminisztratív módon elõírt konkrét nyugdíjkorhatár funkciója a korhatár

szabályozásban új tartalmat nyer. Azt a centrális viszonyítási mértéket

jelenti, amihez képest a rendszer megkülönbözteti a korábbi és a késõbbi

nyugdíjazási idõsávokat, az ehhez kapcsolódó nyugellátási mértékszabályokat,

és munkajogi szempontból a nyugdíjra jogosultság normatív értékét.

A javasolt konstrukció kidolgozásánál elsõdleges szempont volt a fokozatos

átmenet, valamint a már szerzett jogok megtartása és a hatálybalépésnél a

kellõ felkészülési idõ biztosítása.

Az öregségi nyugdíj megállapítására leírt javaslatoknak megfelelõen

módosításra kerülnek a társadalombiztosítási korkedvezményes, özvegyi, szülõi,

rokkantsági nyugellátások megállapítási szabályai is.

A gazdasági aktivitás - figyelemmel a nyugdíjkorhatár tervezett emelésére is -

az ismert prognózisok szerint 2005-ig kismértékben várhatóan nõ, de legalább

szinten marad. A foglalkoztatási lehetõségek az idõszak elején szûkülnek, majd

a gazdasági növekedés megélénkülésével összhangban kis mértékû bõvülésre lehet

számítani.

A jelenlegi foglalkoztatási helyzet a nyugdíjkorhatár emeléséhez nem biztosít

kedvezõ hátteret. A korhatár emelést rövid idõn belül mégis szükséges

elkezdeni annak érdekében, hogy egy korosztály számára se kelljen átmenet

nélkül drasztikus korhatáremelést végrehajtani. A tervezett nyugdíjkorhatár

emelési konstrukció - figyelemmel a foglalkoztatás-politikai szempontokra - a

jelenleg nyugdíjhoz közel álló korosztályok számára megfelelõ átmenetet kíván

biztosítani a korhatáremelés lépcsõzetes rendszerével, illetve saját

rendszerén belül biztosítási elven kezelni tudja a munkaerõpiacról kiszoruló

magas szolgálati idõvel rendelkezõ idõskorú munkavállalókat. Ennek

eredményeként elkerülhetõ az érintett réteg munkanélkülivé válásának

robbanásszerû növekedése, és a nyugdíjkorhatár emelés által érintett, vagy

ennek kiszorító hatása miatt a munkaerõpiacról kiszorulóknak - amennyiben

aktív összkormányzati foglalkoztatás-politika révén sikerül enyhíteni a

keletkezõ munkaerõ-piaci feszültségeket - érdemi segítség nyújtható.

A foglalkoztatás-politikai célú nyugdíj elõtti munkanélküli ellátások a

következõk szerint kapcsolódni fognak a módosuló nyugdíjrendszerhez:

Az elõnyugdíj megállapításának lehetõsége az 1995. évi LII. tv. szerint az

1975. évi II. törvény 39. § (5) bekezdésében foglalt módon 1997. december 31-

ével, tehát a korhatár emelést követõ 1 év múlva megszûnik, szerepét jelentõs

mértékben átveszi a rugalmas nyugdíjba-meneteli rendszer. A korhatár elõtti

nyugdíjba-menetel feltételeivel nem rendelkezõ, de nyugellátásra jogot

szerzett munkanélküliek az elõnyugdíj helyébe lépõ nyugdíj elõtti munkanélküli

segélyre szerezhetnek jogosultságot. A korhatáremeléssel érintett korosztályok

esetében a nyugdíj elõtti munkanélküli ellátásra születési évenként változó

mértékû többletjogosultságot indokolt biztosítani.

A Munkaerõ-piaci Alapból biztosítható jelentõs átmeneti kedvezmények mellett

is 1999. december 31-ig csak azok a korosztályok válhatnak jogosulttá nyugdíj

elõtti munkanélküli segélyre, amelyeknek tagjai már 1996-ban is nyugdíj elõtti

ellátásra szerezhetnek jogot. Pl. Az 1945-ben született nõ a jelenlegi

szabályok szerint 1997-ben lenne jogosult elõnyugdíjra, az emelt korhatárhoz

viszonyítva 2003-ban nyílna erre joga, míg a többletjogosultságot biztosító

átmeneti szabály szerint 2001-ben részesülhet nyugdíj elõtti munkanélküli

segélyben.

Szükséges, hogy a nyugdíjkorhatár emelésébõl adódó többletkiadást a

Nyugdíjbiztosítási Alap és a Munkaerõ-piaci Alap megosztva finanszírozza.

A már elõnyugdíjban, illetve nyugdíj elõtt állók munkanélküli segélyében

részesülõk nyugdíját az ellátás megállapításakor hatályos öregségi

nyugdíjkorhatár betöltésétõl a Nyugdíjbiztosítási Alap finanszírozza, míg a

munkanélküli ellátások (nyugdíj elõtti munkanélküli segély, munkanélküliek

jövedelempótló támogatása, stb.) korhatáremelésbõl adódó többletkiadásai a

Munkaerõ-piaci Alapot terhelik.

A javasolt új korhatár konstrukció várható hatásait a külön háttéranyag

tartalmazza.

Részletes indokolás

Elsõ rész

Az 1. §-hoz

Ezzel a módosítással 1997. január 1-jei hatállyal meghirdetésre kerül a nõkre

és a férfiakra a 62 év egységes öregségi nyugdíjkorhatár.

A nõknél a 62 éves korhatár a jelenlegi törvényi szabályozásnak megfelelõ

átmenetekkel valósul meg.

Az 1975. évi II. törvény 39. § (2) bekezdése szerint:

"(2) A nõ öregségi nyugdíjkorhatára 1994. december 31-ét követõen kétévenként

egy-egy évvel emelkedik, ezért a legalább húszévi szolgálati idõ megszerzése

esetén

a) 1995. január 1-jétõl az ötvenhatodik,

b) 1997. január 1-jétõl az ötvenhetedik,

c) 1999. január 1-jétõl az ötvennyolcadik,

d) 2001. január 1-jétõl az ötvenkilencedik,

e) 2003. január 1-jétõl a hatvanadik életévét

betöltött nõ öregségi nyugdíjra jogosult."

Az egyértelmû, világos szabályozás érdekében szükséges, hogy az átmeneti

idõszakban ne a naptári évenként változó korhatár kerüljön rögzítésre mint

jelenleg, hanem a születési évekhez tartozó korhatár.

Ez a szabályozás - kiegészítve a 62 évre emeléssel - azt eredményezi, hogy:

- az 1940-ben születettek számára az 56. életév,

- az 1941-ben születettek számára az 57. életév,

- az 1942-ben születettek számára az 58. életév,

- az 1943-ban születettek számára az 59. életév,

- az 1944-ben születettek számára a 60. életév,

- az 1945-ben születettek számára a 61. életév,

- az 1946-ban és késõbb születettek számára a 62. életév

betöltése a nõk nyugdíjazásának egyik alapfeltétele.

Az 1940-ben és 1941-ben született nõk már 1995-ben, illetve 1996-ban - tehát

1997. január 1-je elõtt - nyugdíjba mehetnek, s ilyen egyéni döntés esetén az

1997. január 1-jétõl történõ változások õket nem érintik.

A férfiaknál 1998. január 1-jétõl 61 év, 2000. január 1-jétõl 62 év a javasolt

korhatár. Ily módon a korhatár az 1938-ban született férfi korosztályoknál 61

év, az 1939-ben és ezt követõen született korosztályoknál 62 év lesz.

A fenti életkorok betöltése esetén lehet nyugdíjcsökkentés nélkül nyugdíjba

vonulni, s e korhatárhoz kell szabályozni az elõrehozott nyugdíj

igénybevételének lehetõségét.

Ezzel az átmeneti szabályozással az alkotmányossági jogelvek nem sérülnek,

mert a már kihirdetett törvény szerinti nyugdíjkorhatár kerül elõírásra az

érintett korosztályoknak és a jelenleg javasolt további nyugdíjkorhatár emelés

a nõknél és a férfiaknál is ugyanezt a fokozatosságot biztosítja.

Az egyéni döntéseket közvetetten befolyásoló feltételrendszert, vagyis az

emelt korhatár elõtti nyugdíjazás esetén a nyugdíjcsökkentés mértékét

alapvetõen biztosítás-matematikai számítások figyelembevételével kell

meghatározni.

Az elvégzett számítások alapján egy évvel korábban választott nyugdíjazás

esetén évi 4-6 %-os nyugdíjcsökkentés lenne indokolt. A jelenlegi degresszív

szolgálati idõ beszámítás és a kétszámjegyû nyugdíjemelési mérték mellett az

érdemi érzékelhetõ ösztönzés érdekében az évi 6 %-os nyugdíjcsökkentés lenne

célszerû. A Nyugdíj Alap pénzügyi helyzete is a késõbbi nyugdíjazás

erõteljesebb késztetését igényelné, amellyel a tényleges nyugdíjba vonulási

átlagos életkort hathatósabban növelni lehetne. A munkaerõ-piaci szempontok

azonban a nyugdíjazás megválasztásában az egyéni döntések szabadságfokát

erõteljesen és differenciáltan korlátozzák. A korábbi nyugdíjazás

feltételrendszerénél még az is mérlegelendõ, hogy a nõk jelentõs arányának

nyugellátása - a férfiakénál rövidebb szolgálati idõ és alacsonyabb kereset

miatt - csökkentés nélkül is igen alacsony.

Biztosítási szempontból a csökkentés mértékénél a megszerzett szolgálati idõ

sem hagyható figyelmen kívül.

Mindezek alapján a korhatár elõtti nyugdíjba vonuláshoz a megszerzett

szolgálati idõ hossza szerint differenciált nyugdíjcsökkentés javasolható. A

törvényjavaslat szerint csak az elõírt szolgálati idõvel (nõknél 32-35 év,

férfiaknál 35 év) rendelkezõknél havi 0,5 %, évi 6 %-os nyugdíjcsökkentés

történik. A szolgálati idõ hosszának növekedésével arányosan ez a

nyugdíjcsökkentés mérséklõdik és nõknél 37-40 év, férfiaknál 40 év szolgálati

idõ elérése esetén már nincs nyugdíjcsökkentés. Az átlagos nyugdíjcsökkentési

mérték havi 0,3 %, évi 3,6 %-os.

A korábbi nyugdíjazáskor az így megállapított öregségi nyugdíj végleges

nyugdíjnak számít, az öregségi korhatár betöltésekor nem kerül átszámításra.

A számítások szerint nyugdíjfedezeti szempontból minimálisan 30-35 év

szolgálati idõ elõírása szükséges az elõrehozott nyugdíjhoz. Általános

szabályként a 35 év elõírása javasolható. Ez az érintett nõk 40 %-a, a férfiak

80 %-a számára enged választást, a többieknél továbbdolgozási kényszert

jelent. Átmeneti szabályként azonban - mivel ez a mérték jelentõsen növelné a

munkaerõ-piaci kínálatot - a nõknél fokozatosságot javasolunk. Az 1943-ban és

ezt megelõzõen született nõknél 32 év (60 % választhat), az 1944-ben

születetteknél 33 év, az 1945-ben születetteknél 34 év legyen a minimális

szolgálati idõ feltétel. Így csak az 1946-ban illetve ezt követõen született

nõi korosztályoknál érvényesül a 35 év szolgálati idõ. A férfiaknál már az

1938-ban és ezt követõen születetteknél is 35 év minimális szolgálati idõ

javasolható.

Az átmeneti feszültségeket oldja, hogy a javaslat szerint a 3 és több

gyermekes anyák már 5 évvel kevesebb szolgálati idõ megszerzése esetén is

jogosultak a korábbi nyugdíjazásra.

Nem indokolt, hogy a jelenlegi korhatárnál korábban is lehessen az elõrehozott

öregségi nyugdíjazást választani. A mai korhatár elõtti nyugdíjazás csak a

jelenlegi korkedvezmények esetén érvényesüljön. Ez egyben azt jelenti, hogy az

egységes 62 éves korhatár eléréséig terjedõ átmeneti idõszakban a férfiak és a

nõk számára korosztályonként eltérõ mértékû a korhatár elõtti nyugdíjazási

lehetõség. A 62 éves egységes korhatár mellett azonban a nõk számára maximálni

szükséges, hogy a korhatárt megelõzõen legfeljebb 5 évvel korábban vehetõ

igénybe a csökkentett nyugdíj. Ez azt jelenti, hogy pl. az 1942-ben született

nõk 3 évvel, az 1943-ban születettek 4 évvel, az 1944-ben és a késõbb

születettek 5 évvel korábbi nyugdíjba vonulást választhatnak. Ily módon a

nõknél 2001. évtõl 1, 2003. évtõl 2 év adminisztratív korhatár emelés valósul

meg.

A férfiaknál az 1938-ban született korosztály 1 évvel, az 1939-ben és a késõbb

született korosztályok 2 évvel korábbi nyugdíjazást választhatnak.

A T. 39. § módosítása változatlanul tartalmazza a korábbi idõszakban az akkori

szabályok szerint már megszerzett jogosultságokat (pl.: a teljes nyugdíjhoz

1991. elõtt érvényes minimális 10 évi szolgálati idõt, 1990-1993. között pedig

résznyugdíjhoz a 10 évi minimális szolgálati idõ elõírást).

A 2. §-hoz

A Javaslat szerint a társadalombiztosítási korkedvezményt szerzett

személyeknél az új korhatárhoz viszonyítva kell a megszerzett korkedvezményt

biztosítani és az így kiszámított egyéni korhatárhoz alkalmazható az általános

szabályok szerinti rugalmas feltétel. Pl. Az 1943-ban született nõ korhatára

2002-ben 59 év és ha 32 év szolgálati idõvel rendelkezik, akkor 55 éves

életkorban, tehát 4 évvel korábban mehet leghamarabb nyugdíjba. Ha azonban 3

év korkedvezményt szerzett, akkor 56 év a korhatára és ennek betöltésekor

nyugdíjcsökkentés nélkül mehet nyugdíjba, de csökkentett nyugdíjjal választása

szerint - az általános szabályoknak megfelelõen - ennél 4 évvel korábban, 52

évesen is nyugdíjba mehet.

Átmeneti szabályokra azonban ebben az esetben is szükség van, mert a születési

évenként meghatározott korhatár emelés egyes korosztályoknál - az elért

korkedvezmény mértékétõl függõen - a korábbi nyugdíjazáshoz elõírtnál kevesebb

szolgálati idõ esetén 5 évet is meghaladó továbbdolgozási kényszert jelentene.

Ezért javasoljuk, hogy a jogosultságok megállapításánál és a nyugdíjcsökkentés

mértékének meghatározásánál a ténylegesen elért szolgálati idõ a megszerzett

korkedvezményes évek számával növelésre kerüljön.

A 3. §-hoz

Az egyéni nyugdíjazási döntések befolyásolásához indokolt a továbbdolgozás

ösztönzése is. Ezzel teljes a rugalmas konstrukció, amely nem csak negatív,

hanem pozitív ösztönzõ elemekkel is azt kívánja elõsegíteni, hogy minél

késõbbi nyugdíjba vonulásra motiválja az egyéneket. Ez szükségessé teszi a

hosszú szolgálati idõt leértékelõ, degresszív nyugdíjmérték szabály

korrekcióját kizárólag azok számára, akik az elõrehozott nyugdíj lehetõségét

nem vették igénybe és az új egyéni korhatár betöltését követõen kérik

nyugdíjazásukat. A javaslat szerint a 32 év szolgálati idõ felett a

nyugdíjmérték skála nem évi 0,5-0,5 %, hanem 1-1 %-ponttal növekszik.

A 62 éves új egységes nyugdíjkorhatáron túl tovább dolgozóknak az átlagosan

elõírt nyugdíjcsökkentéssel azonos mértékû nyugdíjnövelést kell biztosítani.

Az átmeneti idõszak korhatáraihoz azonban még nem javasolható ez a

"továbbdolgozási prémium", mert a lépcsõs emelés azt jelentené, hogy 2 év

különbséggel ugyanazon korhatár melletti nyugdíjba vonulásnál az egyik

korosztálynál növelést, a másiknál már csökkentést alkalmaznánk. E

nyugdíjkülönbségek a fokozatos korhatár emeléssel érintett korosztályok között

elfogadhatatlanok.

A 4-5. §-hoz

A rokkantsági nyugellátások megállapításánál a Javaslat a jelenlegi jogelv

alkalmazását tartalmazza. A rokkantsági nyugdíjra jogosultságot az új

korhatárig lehet szerezni, de ha valaki a korhatár elõtti elõrehozott öregségi

nyugdíjat választotta, akkor megrokkanás esetén sem igényelhetõ már a

rokkantsági nyugdíj. Az Egészségbiztosítási Alapból az új korhatárig

finanszírozott rokkantsági nyugdíjterhek arányosan emelkednek. Ezt a többletet

az emelt korhatárig dolgozók járulékfizetése csak részben ellentételezi, ezzel

a többlettel elõször az 1997. évi költségvetés készítésekor kell számolni.

Az 6. §-hoz

Az özvegyi nyugdíjasoknál csak a korhatár betöltése után megnyíló, illetve

feléledõ jogosultságot érinti a korhatár emelés. A Javaslat szerint az

özvegyi nyugdíj csak az özvegy születési éve szerinti új nyugdíjkorhatáron

jár. Az emelt korhatár elõtti özvegyi nyugdíj választása - illetve a minimális

szolgálati idõ elõírás - itt nem értelmezhetõ. Ezzel az érintett korosztályok

késõbb részesülnek nyugellátásban, s emiatt szociális támogatási igény is

jelentkezhet. Egyidejûleg az özvegyi nyugdíjterhek fokozatosan mérséklõdnek.

A 7. §-hoz

Az özvegyi nyugdíjra jogosultság szabályait befolyásolja az özvegy életkora és

az, hogy a házasságkötés az öregségi nyugdíjkorhatár betöltése elõtt, vagy azt

követõen történt. A Javaslat azt tartalmazza, hogy a jogosultság minden

esetben az életkor szerinti új nyugdíjkorhatáron nyíljon meg.

A 8. §-hoz

A nyugdíjkorhatár emelése nem érintheti kedvezõtlenül a korhatár emelése elõtt

már korábban megözvegyült személyek jogosultsági feltételeit. A szerzett jog

védelmét a Javaslat úgy biztosítja, hogy az 1997. január 1-je elõtt

megözvegyülteknél a feléledési életkort a megözvegyüléskor érvényes

nyugdíjkorhatáron határozza meg.

A 9. §-hoz

Az Alkotmánybíróság 73/1995. (XII.15.) döntése szerint alkotmányellenes, hogy

az egyidejûleg egyéni és társas vállalkozásban is részt vevõknek

vállalkozásonként kell a járulékplafonig járulékot fizetni, de csak egyik

jogviszony alapján jogosultak ellátásokra.

Így mindaddig, amíg a jövedelmek összeszámításának ügyviteli feltétele nem

teremthetõ meg, az Alkotmánybíróság döntésének megfelelõen soron kívül vissza

kell állítani a korábbi szabályozást, az 1975. évi II. törvény 118/A. §-a (2)

bekezdésének hatályon kívül helyezett szövegét.

A 10-20. §-okhoz

A társadalombiztosítási szabályoknak a nyugdíjkorhatár emelésével kapcsolatos

módosítása - a jogszabályok közötti összhang megteremtése érdekében -

szükségessé teszi a munkajogi és a foglalkoztatási jogszabályok módosítását

is.

A módosítás értelmezi az "öregségi nyugdíjkorhatár" és az "öregségi nyugdíjra

jogosult" fogalmakat. E fogalmak értelmezése során a munkajogi és a

foglalkoztatási jogszabályokban meghatározott jogosultságok (felmondási,

felmentési korlátozás, emelt összegû végkielégítés), továbbá a felmentésre és

a végkielégítés kizárására vonatkozó szabályok tekintetében az adott személyre

irányadó öregségi nyugdíjkorhatárból indul ki. Az "öregségi nyugdíjra

jogosult" fogalmat pedig az öregségi teljes, valamint résznyugdíj tekintetében

összefoglaló kifejezésként használja.

A 21. §-hoz

A törvénymódosítások - a (2) és (3) bekezdés kivételével - 1997. január 1-jén

lépnek hatályba, egyidejûleg hatályukat vesztik a korhatáremeléshez kapcsolódó

korábbi átmeneti társadalombiztosítási rendelkezések.

Az átmenet fokozatossága érdekében a javaslat szerint az 1997. évben az 56.

életévüket betöltött személyek (1941-ben születettek) - a rájuk vonatkozó 57.

éves korhatár mellett - még nyugdíjcsökkentés nélkül jogosultak lesznek

nyugdíjra. Az érintett személyek 1996. évben még 55 évesen igénybe vehették

volna az öregségi nyugdíjat.

A módosítás a szerzett jogok védelme érdekében átmeneti szabályokat tartalmaz

az elõnyugdíj, valamint a korengedményes nyugdíj vonatkozásában. Átmeneti

szabállyal biztosítja a törvény azoknak a munkavállalóknak a védelmét, akiknek

munkaviszonyát, közalkalmazotti jogviszonyát, közszolgálati jogviszonyát,

bírósági, ügyészségi szolgálati viszonyát a hatálybalépést megelõzõen érvényes

nyugdíjkorhatár figyelembevételével szüntették meg.

Eleje Honlap