ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Képviselõi önálló indítvány!
Dr. Gál Zoltán úrnak
Az Országgyûlés Elnökének
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
Önálló indítványt kívánunk beterjeszteni az állam tulajdonában lévõ
vállalkozói vagyon értékesítésérõl szóló törvény módosítására az alábbiak
szerint.
1996. évi sz. törvény
az állam tulajdonában lévõ vállalkozói vagyon értékesítésérõl szóló
1995. évi XXXIX. törvény módosításáról
1. § A törvény 1. § (4) bekezdésének helyébe az alábbi szöveg lép:
"(4) E törvény alkalmazása szempontjából magántulajdonosnak minõsül a
természetes személy, az egyéni vállalkozó (1990. évi V. törvény), a polgári
jogi társaság, a gazdasági társaság (ha abban az ÁPV Rt. nem rendelkezik 50% +
1 szavazatot elérõ többségi részesedéssel), a szövetkezet, a közhasznú
társaság, a befektetési alap, az önkéntes kölcsönöí biztosító pénztár (1993.
évi XCVI. törvény), a Munkavállalói Résztulajdonosi Program (a továbbiakban
MRP), a vízgazdálkodási és erdõbirtokossági társulat, továbbá az egyesület.
Alapítvány csak akkor tekinthetõ e törvény szempontjából magántulajdonosnak,
ha alapítói kizárólag az elõzõekben meghatározott magántulajdonosok."
2. § A törvény 5. § (2) bekezdésének f) pontja helyébe az alábbi szöveg lép:
"f) Az állam többségi tulajdonában álló gazdasági társaság által létrehozott
egyszemélyes társaság privatizációjánál e társaságoknak a törvény 27-34. §-
ainak megfelelõ alkalmazásával kell eljárniuk".
3. § A törvény 28. § (2) bekezdése b) illetve c) pontja helyébe az alábbi
szöveg lép:
"b) a több befektetõnél történõ tõkepiaci jellegû zártkörû elhelyezés és
tõzsdei értékesítésre adott megbízás esetén; c) az állami tulajdonon belüli,
privatizáció elõkészítését avagy a tartós állami tulajdon biztosítéká célzó
részvénycsere esetén".
4. § A törvény 29. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki (és a további
bekezdések számozása (3),(4),(5),(6)-ról (4),(5),(6),(7)-re változik):
"(7) A pályázati felhívásban foglalt, a (2) bekezdésben felsorolt feltételek a
pályázat eredményhirdetéséig vagy eredménytelennek nyilvánításáig nem
módosíthatók."
5. § A törvény "Az ajánlatok értékelése" címet követõen a következõ 31/A §-al
egészül ki:
"31/A §
(1) A pályázatot eredményesnek kell nyilvánítani, ha a pályázati felhívásra a
pályázati kiírásban foglalt feltételeknek megfelelõ egy vagy több érvényes
ajánlat érkezett.
(2) Ha a pályázati felhívásra nem nyújtottak be érvényes ajánlatot, vagy ha a
benyújtott pályázatok egyike sem felel meg a pályázati kiírásban foglalt
feltételeknek, akkor a pályázatot eredménytelennek kell nyilvánítani, és az
érintett társasági részesedés illetve egyéb vagyon értékesítésére kilencven
napon belül új pályázatot kell kiírni."
6. § A törvény 34. §-a kiegészül a következõ (2) bekezdéssel (és a 34. §
jelenlegi szövege (1) bekezdéssé válik):
"(2) Az emlékeztetõt csatolni kell a 3. § (2) bekezdésében meghatározott
nyilvátartáshoz. Az emlékeztetõt bárki megtekintheti."
7. § A törvény 38. § (4) és (5) bekezdése helyébe az alábbi szöveg lép:
"(4) Az e § hatálya alá esõ készpénzes ajánlatokat az ÁPV Rt. a (2)
bekezdésben megjelölt határidõ leteltétõl számított 60 napon belül köteles
elbírálni. Több azonos ajánlat esetében az ajánlattevõk között licitálási
eljárást kell további 15 napon belül lebonyolítani és a legmagasabb árat
kínálóval kell az értékesítésre a szerzõdést megkötni.
(5) A 31. és 34. §-ok rendelkezéseit az e § szerinti készpénzes értékesítésnél
is megfelelõen figyelembe kell venni."
8. § A törvény III. fejezete a következõ 38/A §-al egészül ki:
"38/A §
(1) A 38-45. §-ban foglalt rendelkezések szerint kell értékesíteni azoknak a
közöp- ös kismöretû gazdasági társaságoknak állami tulajdonban levõ gazdasági
részesedéseit is, amelyek
a) 1994-ben nem feleltek meg a 37. § (1) bekezdésében meghatározott
ismérveknek, de 1995-ben saját tõkéjük 800 millió forint alatt volt, és 1995-
ben teljes munkaidõben foglalkoztatott dolgozóik létszáéa ,ves átlagban az 500
fõt nem haladta meg;
b) 1994-ben vagy 1995-ben megfelelt a 37. § (1) bekezdésében meghatározott
ismérveknek, de az ÁPV Rt. igazgatósága a 37. § (2) bekezdésében
megfogalmazott felhatalmazás alapján a 38. § (1) bekezdésében meghatározott
jegyzék 1995-ben esedékes közzétételét megelõzõen kivont az egyszerûsített
privatizáció körébõl, és az e döntésnél figyelembe vett okok idõközben
megszûntek.
(2) Az ÁPV Rt. 1996. augusztus 31-ig köteles a 38. §-ban meghatározott módon
közzétenni azoknak az egyszerûsített privatizációra kerülõ társaságoknak a
jegyzékét, amelyek nem kerültek bele az 1995. szeptember 30-ig illetve
december 31-ig közzétett jegyzékbe."
9. § A törvény 39. § (1) bekezdése helyébe az alábbi szöveg lép:
"(1) A gazdasági társaság egyszerûsített privatizációjának megindításáról az
ÁPV Rt-nek a készpénzes értékesítés meghiúsulásáról szóló értesítésének
kézhezvétele után - e törvény 27-34. §-ainak keretei között - a társaság
igazgatósága illetve ügyvezetõje jogosult illetve köteles dönteni, valamint
megtenni a privatizáció elõkészítéséhez szükséges intézkedéseket. A társaság
igazgatósága nem alkalmazhatja a 27. § (3) e) és g) pontjait."
10. § A törvény 45. §-ának helyébe az alábbi szöveg lép:
"Az egyszerûsített privatizáció keretében értékesítendõ társaságoktól az ÁPV
Rt. 1997. június 30-ig vagyont - kivéve az 1994., 1995. és 1996. évre esõ
osztalékot - tõkeleszállítás vagy más jogcímen nem vonhat el."
11. § A törvény VI. fejezete a következõ 69/A §-al egészül ki:
"69/A §
Az ÁPV Rt. 1997. március 31-ig köteles legalább egyízben értékesítésre
felajánlani minden, e törvény hatálya alá esõ és az 1. sz. mellékletben fel
nem sorolt társaságnak az ÁPV Rt. saját vagy hozzárendelt vagyonát alkotó
üzletrészét illetve részvényeit."
INDOKLÁS
Általános indoklás
Az 1995 tavaszán elfogadott privatizációs törvény alapjaiban az Országgyûlés
által támogatott kormányzati gazdaságpolitika megvalósítását szolgálja.
Ugyanakkor egy év elteltével jól érzékelhetõek a folyamat gyenge pontjai is.
Miközben a nagy közszolgáltató társaságok privatizációjában jelentõs siker
született, a versenyszféra vállalatainak privatizációja továbbra is lassú. A
törvényben elõirányzotthoz képest késett és a szándékoltnál szûkebb kört érint
az egyszerûsített privatizáció. Indokolt ezért a törvényben is rögzíteni az
ÁPV Rt. kötelezettségeit a versenyszféra vállalatainak mielõbbi
privatizációjára és bõvíteni az egyszerûsített privatizáció lehetõségét.
A kormány többször kinyilvánította eltökéltségét a privatizáció átláthatóvá
tételére és ellenõrzésének biztosítására, hogy oldódjék a privatizációt övezõ
bizalmatlanság. Az Országgyûlés ebben ismételten támogatásáról biztosította a
kormányt. Néhány olyan eset azonban, amikor menet közben módosították a
pályázatok feltételeit (például a határidõt), érthetetlen módon
eredménytelennek nyilvánítottak pályázatot, széles körben kelt
bizalmatlanságot a privatizáció tisztaságát illetõen. Indokolt ezért
szigorítani a privatizáció bonyolításának rendjét.
Részletes indoklás
Az 1. §-hoz:
A módosítás célja, hogy az értékesítésre kerülõ társaságokat ne az ÁPV Rt.
többségi tulajdonában álló társaságok vegyék meg, mert ezzel nem kerülne
valódi magántulajdonosok kezébe a társaság.
A 2., 3., 7., 9., 10. §-hoz
Ezek a rendelkezések pontosabban fejezik ki az eredeti törvényben
megfogalmazódó törvényhozói szándékot.
A 4. §-hoz
A törvényjavaslat a privatizáció tisztasága érdekében kizárja a meg hirdetett
pályázat feltételeinek (ideértve a határidõt is) menet közben történõ
módosítását, a kiíró és az egyes ajánlattevõk közötti összejátszást. A
javasolt rendelkezés kizárja a határidõ módosítását és a pályázati felhívás
visszavonását.
Az 5. §-hoz:
A törvényjavaslat a privatizáció tisztasága érdekében szabályozza a pályázat
eredménytelennek nyilvánítását, akadályozva a kiíró és egyes potenciális
pályázók közötti összejátszást. A privatizáció gyorsítása érdekében kötelezõvé
teszi ismételt pályázat kiírását.
A 6. §-hoz:
A törvényjavaslat rendezi az eredeti törvényben a privatizáció tisztasága
érdekében, az átláthatóság és ellenõrizhetõség biztosítására bevezetett
emlékeztetõ kezelését és hozzáférhetõségét.
A 8. §-hoz
Az eredeti törvényben meghatározott egyszerûsített privatizációba a vártnál
jóval kevesebb kis és közepes nagyságú társaság került meghirdetésre. A
törvény kivételként tette lehetõvé, hogy az ÁPV Rt. kivonjon társaságokat az
egyszerûsített privatizációból, mégis széles kört illetõen született ilyen
döntés. Célszerû módot adni egy harmadik fordulóra. Ebben a harmadik
fordulóban az infláció figyelembevételével magasabb értékhatár alapján
kerülhetnek be a társaságok.
A 11. §-hoz:
Az 1995. évi XXXIV. törvény 1. §-a az ÁPV Rt. kötelességévé teszi az állam
tulajdonában álló részvények és üzletrészek mielõbbi értékesítését. A javasolt
5. § ezt a kötelezettséget teszi egyértelmûvé annak érdekében, hogy a
privatizáció 1997. évi befejezésére irányuló kormányzati szándék
megvalósulhasson.
Budapest, 1996. május 14.
Tisztelettel:
Bauer Tamás Dornbach Alajos Tardos Márton
SZDSZ SZDSZ SZDSZ