ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/2505..

Képviselõi önálló indítvány!

Dr. Gál Zoltán úrnak

Az Országgyûlés Elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

Önálló indítványt kívánunk beterjeszteni az állam tulajdonában lévõ

vállalkozói vagyon értékesítésérõl szóló törvény módosítására az alábbiak

szerint.

1996. évi sz. törvény

az állam tulajdonában lévõ vállalkozói vagyon értékesítésérõl szóló

1995. évi XXXIX. törvény módosításáról

1. § A törvény 1. § (4) bekezdésének helyébe az alábbi szöveg lép:

"(4) E törvény alkalmazása szempontjából magántulajdonosnak minõsül a

természetes személy, az egyéni vállalkozó (1990. évi V. törvény), a polgári

jogi társaság, a gazdasági társaság (ha abban az ÁPV Rt. nem rendelkezik 50% +

1 szavazatot elérõ többségi részesedéssel), a szövetkezet, a közhasznú

társaság, a befektetési alap, az önkéntes kölcsönöí biztosító pénztár (1993.

évi XCVI. törvény), a Munkavállalói Résztulajdonosi Program (a továbbiakban

MRP), a vízgazdálkodási és erdõbirtokossági társulat, továbbá az egyesület.

Alapítvány csak akkor tekinthetõ e törvény szempontjából magántulajdonosnak,

ha alapítói kizárólag az elõzõekben meghatározott magántulajdonosok."

2. § A törvény 5. § (2) bekezdésének f) pontja helyébe az alábbi szöveg lép:

"f) Az állam többségi tulajdonában álló gazdasági társaság által létrehozott

egyszemélyes társaság privatizációjánál e társaságoknak a törvény 27-34. §-

ainak megfelelõ alkalmazásával kell eljárniuk".

3. § A törvény 28. § (2) bekezdése b) illetve c) pontja helyébe az alábbi

szöveg lép:

"b) a több befektetõnél történõ tõkepiaci jellegû zártkörû elhelyezés és

tõzsdei értékesítésre adott megbízás esetén; c) az állami tulajdonon belüli,

privatizáció elõkészítését avagy a tartós állami tulajdon biztosítéká célzó

részvénycsere esetén".

4. § A törvény 29. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki (és a további

bekezdések számozása (3),(4),(5),(6)-ról (4),(5),(6),(7)-re változik):

"(7) A pályázati felhívásban foglalt, a (2) bekezdésben felsorolt feltételek a

pályázat eredményhirdetéséig vagy eredménytelennek nyilvánításáig nem

módosíthatók."

5. § A törvény "Az ajánlatok értékelése" címet követõen a következõ 31/A §-al

egészül ki:

"31/A §

(1) A pályázatot eredményesnek kell nyilvánítani, ha a pályázati felhívásra a

pályázati kiírásban foglalt feltételeknek megfelelõ egy vagy több érvényes

ajánlat érkezett.

(2) Ha a pályázati felhívásra nem nyújtottak be érvényes ajánlatot, vagy ha a

benyújtott pályázatok egyike sem felel meg a pályázati kiírásban foglalt

feltételeknek, akkor a pályázatot eredménytelennek kell nyilvánítani, és az

érintett társasági részesedés illetve egyéb vagyon értékesítésére kilencven

napon belül új pályázatot kell kiírni."

6. § A törvény 34. §-a kiegészül a következõ (2) bekezdéssel (és a 34. §

jelenlegi szövege (1) bekezdéssé válik):

"(2) Az emlékeztetõt csatolni kell a 3. § (2) bekezdésében meghatározott

nyilvátartáshoz. Az emlékeztetõt bárki megtekintheti."

7. § A törvény 38. § (4) és (5) bekezdése helyébe az alábbi szöveg lép:

"(4) Az e § hatálya alá esõ készpénzes ajánlatokat az ÁPV Rt. a (2)

bekezdésben megjelölt határidõ leteltétõl számított 60 napon belül köteles

elbírálni. Több azonos ajánlat esetében az ajánlattevõk között licitálási

eljárást kell további 15 napon belül lebonyolítani és a legmagasabb árat

kínálóval kell az értékesítésre a szerzõdést megkötni.

(5) A 31. és 34. §-ok rendelkezéseit az e § szerinti készpénzes értékesítésnél

is megfelelõen figyelembe kell venni."

8. § A törvény III. fejezete a következõ 38/A §-al egészül ki:

"38/A §

(1) A 38-45. §-ban foglalt rendelkezések szerint kell értékesíteni azoknak a

közöp- ös kismöretû gazdasági társaságoknak állami tulajdonban levõ gazdasági

részesedéseit is, amelyek

a) 1994-ben nem feleltek meg a 37. § (1) bekezdésében meghatározott

ismérveknek, de 1995-ben saját tõkéjük 800 millió forint alatt volt, és 1995-

ben teljes munkaidõben foglalkoztatott dolgozóik létszáéa ,ves átlagban az 500

fõt nem haladta meg;

b) 1994-ben vagy 1995-ben megfelelt a 37. § (1) bekezdésében meghatározott

ismérveknek, de az ÁPV Rt. igazgatósága a 37. § (2) bekezdésében

megfogalmazott felhatalmazás alapján a 38. § (1) bekezdésében meghatározott

jegyzék 1995-ben esedékes közzétételét megelõzõen kivont az egyszerûsített

privatizáció körébõl, és az e döntésnél figyelembe vett okok idõközben

megszûntek.

(2) Az ÁPV Rt. 1996. augusztus 31-ig köteles a 38. §-ban meghatározott módon

közzétenni azoknak az egyszerûsített privatizációra kerülõ társaságoknak a

jegyzékét, amelyek nem kerültek bele az 1995. szeptember 30-ig illetve

december 31-ig közzétett jegyzékbe."

9. § A törvény 39. § (1) bekezdése helyébe az alábbi szöveg lép:

"(1) A gazdasági társaság egyszerûsített privatizációjának megindításáról az

ÁPV Rt-nek a készpénzes értékesítés meghiúsulásáról szóló értesítésének

kézhezvétele után - e törvény 27-34. §-ainak keretei között - a társaság

igazgatósága illetve ügyvezetõje jogosult illetve köteles dönteni, valamint

megtenni a privatizáció elõkészítéséhez szükséges intézkedéseket. A társaság

igazgatósága nem alkalmazhatja a 27. § (3) e) és g) pontjait."

10. § A törvény 45. §-ának helyébe az alábbi szöveg lép:

"Az egyszerûsített privatizáció keretében értékesítendõ társaságoktól az ÁPV

Rt. 1997. június 30-ig vagyont - kivéve az 1994., 1995. és 1996. évre esõ

osztalékot - tõkeleszállítás vagy más jogcímen nem vonhat el."

11. § A törvény VI. fejezete a következõ 69/A §-al egészül ki:

"69/A §

Az ÁPV Rt. 1997. március 31-ig köteles legalább egyízben értékesítésre

felajánlani minden, e törvény hatálya alá esõ és az 1. sz. mellékletben fel

nem sorolt társaságnak az ÁPV Rt. saját vagy hozzárendelt vagyonát alkotó

üzletrészét illetve részvényeit."

INDOKLÁS

Általános indoklás

Az 1995 tavaszán elfogadott privatizációs törvény alapjaiban az Országgyûlés

által támogatott kormányzati gazdaságpolitika megvalósítását szolgálja.

Ugyanakkor egy év elteltével jól érzékelhetõek a folyamat gyenge pontjai is.

Miközben a nagy közszolgáltató társaságok privatizációjában jelentõs siker

született, a versenyszféra vállalatainak privatizációja továbbra is lassú. A

törvényben elõirányzotthoz képest késett és a szándékoltnál szûkebb kört érint

az egyszerûsített privatizáció. Indokolt ezért a törvényben is rögzíteni az

ÁPV Rt. kötelezettségeit a versenyszféra vállalatainak mielõbbi

privatizációjára és bõvíteni az egyszerûsített privatizáció lehetõségét.

A kormány többször kinyilvánította eltökéltségét a privatizáció átláthatóvá

tételére és ellenõrzésének biztosítására, hogy oldódjék a privatizációt övezõ

bizalmatlanság. Az Országgyûlés ebben ismételten támogatásáról biztosította a

kormányt. Néhány olyan eset azonban, amikor menet közben módosították a

pályázatok feltételeit (például a határidõt), érthetetlen módon

eredménytelennek nyilvánítottak pályázatot, széles körben kelt

bizalmatlanságot a privatizáció tisztaságát illetõen. Indokolt ezért

szigorítani a privatizáció bonyolításának rendjét.

Részletes indoklás

Az 1. §-hoz:

A módosítás célja, hogy az értékesítésre kerülõ társaságokat ne az ÁPV Rt.

többségi tulajdonában álló társaságok vegyék meg, mert ezzel nem kerülne

valódi magántulajdonosok kezébe a társaság.

A 2., 3., 7., 9., 10. §-hoz

Ezek a rendelkezések pontosabban fejezik ki az eredeti törvényben

megfogalmazódó törvényhozói szándékot.

A 4. §-hoz

A törvényjavaslat a privatizáció tisztasága érdekében kizárja a meg hirdetett

pályázat feltételeinek (ideértve a határidõt is) menet közben történõ

módosítását, a kiíró és az egyes ajánlattevõk közötti összejátszást. A

javasolt rendelkezés kizárja a határidõ módosítását és a pályázati felhívás

visszavonását.

Az 5. §-hoz:

A törvényjavaslat a privatizáció tisztasága érdekében szabályozza a pályázat

eredménytelennek nyilvánítását, akadályozva a kiíró és egyes potenciális

pályázók közötti összejátszást. A privatizáció gyorsítása érdekében kötelezõvé

teszi ismételt pályázat kiírását.

A 6. §-hoz:

A törvényjavaslat rendezi az eredeti törvényben a privatizáció tisztasága

érdekében, az átláthatóság és ellenõrizhetõség biztosítására bevezetett

emlékeztetõ kezelését és hozzáférhetõségét.

A 8. §-hoz

Az eredeti törvényben meghatározott egyszerûsített privatizációba a vártnál

jóval kevesebb kis és közepes nagyságú társaság került meghirdetésre. A

törvény kivételként tette lehetõvé, hogy az ÁPV Rt. kivonjon társaságokat az

egyszerûsített privatizációból, mégis széles kört illetõen született ilyen

döntés. Célszerû módot adni egy harmadik fordulóra. Ebben a harmadik

fordulóban az infláció figyelembevételével magasabb értékhatár alapján

kerülhetnek be a társaságok.

A 11. §-hoz:

Az 1995. évi XXXIV. törvény 1. §-a az ÁPV Rt. kötelességévé teszi az állam

tulajdonában álló részvények és üzletrészek mielõbbi értékesítését. A javasolt

5. § ezt a kötelezettséget teszi egyértelmûvé annak érdekében, hogy a

privatizáció 1997. évi befejezésére irányuló kormányzati szándék

megvalósulhasson.

Budapest, 1996. május 14.

Tisztelettel:

Bauer Tamás Dornbach Alajos Tardos Márton

SZDSZ SZDSZ SZDSZ

Eleje Honlap