- 1 -

- 1 -

Magyar Országgyûlés

vizsgáló bizottsága az adós-

és bankkonszolidáció

körülményeinek tisztázására

_________________

ossze925.doc

J/2508..

Az adós- és bankkonszolidáció körülményeinek tisztázására alakult

vizsgáló bizottság

részjelentése

1996. május 15.

I.

B E V E Z E T É S

Az alábbi dokumentum az 1995. júliusában, a bank- és adóskonszolidáció

körülményeinek vizsgálatára alakult parlamenti bizottság elsõ részjelentését

foglalja össze a Parlament számára. Az anyag a munka közbensõ állapotát

tükrözi. A Bizottság azért döntött mégis a tájékoztató kiadása mellett, hogy

bemutassa a hatalmas dokumentációs háttérre támaszkodó, hosszadalmas vizsgálat

eddigi eredményeit és beszámoljon a további munka lépéseirõl.

A csatolt vizsgálati tematika jól tükrözi, hogy a bizottság a

bankkonszolidáció felülvizsgálatát több szakaszban végzi el. Ezt a

munkamódszert indokolja az a körülmény, hogy a bankkonszolidáció folyamata

maga is több lépcsõben és az egyes szakaszokban erõsen eltérõ elvek,

módszerek mentén zajlott le.

Magának a vizsgálati tematikának az összeállításánál a Bizottság abból indult

ki, hogy figyelmét nem a részletkérdések aprólékos feltárására kell

összpontosítania, hanem a folyamat mindenkori kormányzati irányításának

módjára, megalapozottságára. Ennek során mindenekelõtt azokra a kérdésekre

keressük a választ, hogy:

- mennyire volt körültekintõ a hatalmas költségkihatással járó döntések

kormányzati elõkészítése, milyen információk alapján születtek a döntések, és

milyen volt azok szakmai megalapozottsága?

- mennyire volt összehangolt és késedelem nélküli a szükségesnek itélt lépések

végrehajtása?

Ugyancsak kiemelt figyelmet szentel a bizottság annak is, hogy:

- feltárták- e a konszolidáció során a banki veszteség- képzõdés okait,

körülményeit,

- milyen követelményeket támasztottak a konszolidált bankok vezetésével

szemben a további veszteség képzõdés megelõzése érdekében,

- mennyire érvényesül szigorú tulajdonosi ellenõrzés a konszolidált állami

többségi tulajdonú bankok mûködése, vezetésének tevékenysége felett?

II.

Az 1992-es hitelkonszolidáció és elõzményei

1. A problémás hitelek nagyságrendje a nemzetgazdaságban

Magyarországon a GDP reálértéke 1990-1992 között - a cserearányromlás

figyelembevétele nélkül - 19 %-kal csökkent. A vállalati szektor 1992-es

adóbevalláson alapuló vesztesége 380 MdFt volt, ami a GDP 13 %-át érte el. A

veszteségek igen széles körûek, a vállalatok mintegy fele veszteséges, a

veszteségek egyformán oszlanak meg a többségi állami tulajdonú cégek és az

egyéb cégek között. A veszteséges cégek adóssága 385 MdFt, ami a banki hitelek

csaknem 60 %-át teszi ki. A vállalati szektor tartozásainak sorrendje: banki

tartozások (644 MdFt), köztartozások (415 MdFt), szállítói tartozások (415

MdFt).

A kétes és rossz követelések összege és aránya a teljes bankrendszerben

(takarékszövetkezetekkel együtt) 1992. szeptemberében 193,2 MdFt, az összes

követelés 21,7 %-a.

Ebben a közgazdasági környezetben az állami tulajdonú bankok többsége

technikailag inszolvenssé vált, azaz a saját tõkéjük nem fedezi a hitelezési

veszteségeket, csak a betétesek pénze. (Az egyes bankok forráshiányát mutatja

be az 1 sz. melléklet.)

A bankok tõkehelyzetét tovább súlyosbította, hogy az adószabályok

sokmilliárdos összegben olyan jövedelmeket is megadóztattak, amelyek be sem

folytak a bankokhoz (pl. a be nem folyt kamat utáni fiktív eredményt), vagy

olyan forrásokat, amelyeket a jövõbeli kockázatok fedezésére kellett volna

fordítani. Nem volt lehetõség az adózatlan nyereség terhére céltartalékot

képezni a nem kamatozó eszközök (pl. befektetések), a függõ kötelezettségek

(pl. bankgarancia), valamint az árfolyamkockázatok után, és nem volt mód a

kamatozó kinnlevõségek közül a még le nem járt hányadok utáni céltartalék-

képzésre sem. A fentiek miatt a magyar bankrendszer több száz MdFt-os

kockázatos kötelezettségre nem készült fel fedezettel.

A banki veszteségek nyomán csökkentek a vállalkozási szféra felé nyújtott

hitelek, magasak a hitelkamatlábak, a pénzügyi rendszer nem képes

finanszírozni a piacgazdasági átmenetet. 1992-ben a bankok aktivitása

reálértéken 12 %-kal szûkült, a külföldi bankoké nominálisan sem bõvült.

2. A bankok mûködési jellemzõi

Az állami bankfelügyeleti ellenõrzések tapasztalatai szerint a problémás hitel

állomány kialakulásában a magyar gazdaság piacvesztésén túl szerepet

játszottak a hitelezési gyakorlat hiányosságai, a banki vezetõk és ügyintézõk

tapasztalatlansága is. Egyes bankok 1992-ben még nem rendelkeztek hitelezési

szabályzattal, nem volt a hitel életét végigkísérõ hiteldokumentáció, nincs

dokumentálva a hitelbiztosítékok megléte, nincsenek megalapozott

adósminõsítési, fedezetértékelési szabályzatok, a döntéselõkészítés rendje nem

tárja fel a hitelnyújtásban rejlõ kockázatokat.

3. Az 1992-es hitelkonszolidáció indokai

A konszolidáció révén a kormány egyszerre kívánta elõsegíteni az érintett

bankok fizetésképtelenségének elhárítását, a banki céltartalék hiányok

megszüntetését (1992. év végén a megképzett céltartalék 77,7 MdFt, a becsült

hiányzó céltartalék 92,3 MdFt), és a bankok alkalmassá tételét a

privatizációra.

A konszolidáció legfontosabb deklarált célja a bankok megszabadítása a

problémás követelések egy részétõl, de egyúttal megfogalmazódott a követelések

további piacszerû kezelésének, valamint az adósok reorganizációjának igénye

is.

4. Az 1992-es hitelkonszolidáció lebonyolítása

A hitelkonszolidáció elsõ szakaszának koncepcionális vitái fõleg a bankoktól

kivásárolt rossz hitelek elhelyezésének és kezelésének módja körül forogtak.

A privatizációért felelõs tárca nélküli miniszter tanácsadója egy újonnan

létrehozandó, központi állami reorganizációs szervezethez javasolta átadni a

bankoktól a kormány által kivásárolt hiteleket, mert ebben látott megfelelõ

garanciákat arra, hogy a bankkonszolidáció során a vállalatok reorganizációja

ne szoruljon háttérbe. A PM és az MNB szakértõi nem értettek egyet a

javaslattal, mert az ÁVÜ, ÁVRt után egy újabb bürokratikus állami intézmény

létrehozásának szándékát látták benne, amelyet nem tartottak alkalmasnak arra,

hogy a vállalatok tartozásainak sorsáról döntsön.

A kormány végül is úgy döntött, hogy alakuljon szakértõi bizottság egy új

javaslat kidolgozására. Ez a bizottság arra az álláspontra helyezkedett. hogy

a bankok portfolió tisztítása piaci alapokon, decentralizált intézményrendszer

kialakításával történjen. A piaci szervezetek piaci áron megvásárolják a

bankoktól a szóban forgó követelésállományt, míg az állam megtéríti az eladó

bankoknak a követelések névértéke és piaci értéke közötti veszteség egy

részét. Mivel azonban a piaci intézményrendszer kiépítése idõt igényelt, a

döntéshozatal viszont elhúzódott, átmeneti megoldásként a kormány vette meg a

problémás követeléseket, majd azokat az MBF Rt.-re ruházta át a követelések

nyilvántartása és adminisztrálása végett. A piaci intézményrendszer

kiépülésének elõsegítése a késõbbiekben elsikkadt, így a megvásárolt portfolió

aktív kezelése csak abban a viszonylag szûk körben valósult meg, amelynek

megvásárlására maga az MBF Rt. tett vételi ajánlatot.

A hitelkonszolidációban történõ részvétel feltételeit a kormány a következõk

szerint szabta meg:

- az adott bankban legyen állami tulajdonrész

- bank tõke-megfelelési mutatója 7,25 alatt van

- a konszolidáció az 1992. október 1. elõtt nyújtott rossz hitelekre

terjedhet ki

- szükséges az adós tartozást elismerõ nyilatkozata

- az adós által elismert követeléseknek csak azon hányada képezheti a

hitelkonszolidáció tárgyát, amely az adós részvényeinek a tartozás

törlesztésébe való bevonását követõen fennmarad

- a bank auditora igazolja a hitel minõsítésének helyességét

(a banki hitelportfólió könyvvizsgálói átvizsgálását tehát a bank

auditora végzi, de szempontjait a PM adja meg, a munka költségeit

az érintett bank viseli)

Az érintett vállalatok adósságai közül, az 1991 végéig rossznak minõsített

hitelek a névérték 50 %-áért, a késõbbi rossz minõsítésû hitelek a névérték 80

%-áért kerülnek megvételre. A vételár kifizetése 1993. I. negyedévében

esedékes államkötvénnyel történik, amely 20 éves lejáratú, a futamidõ végén

lejáró, kamata évente egyszer fizetendõ. Az államkötvények átadása fejében a

bank köteles a jövõbeli jövedelmei terhére folyamatos befizetést teljesíteni a

PM javára (az állam tehát olyan kamatozó értékpapírt ad a bankoknak, amelyek

azt több év alatt a nyereségük terhére visszaszolgáltatják az államnak).1

Az értékpapírok átadásáig a bankok jelképes árért és részesedésért (1,5 %)

kezelik a hiteleket. Az eredetileg egynegyedévre tervezett átmeneti banki

követeléskezelés ideje végül is 2 évig tartott. Egy 1993. februárjában

született megállapodás szerint az MBFB vételi joggal rendelkezik a kezelésébe

adott követelések tekintetében, ahol a vételár az MBFB tevékenysége nyomán

befolyt összeg 30 %-a. Az MBFB, az általa kezelt, de nem megvásárolt

követelések után sikerdíjban részesül, amelynek összege a nettó befolyás 2 5

%-a.

5. Az 1992-es hitelkonszolidáció mérlege

A hitelkonszolidációban 14 bank és 68 takarékszövetkezet vett részt. A kormány

98,4 MdFt értékû Hitelkonszolidációs államkötvényért 125,8 MdFt értékû

követelést vásárolt meg, a kivásárolt követelések kezelése az MBFB-hez került.

A konszolidációban érintett bankok, adósok és követelések nagyságrendjét

mutatja a 2 sz. melléklet.

Az 1992-es hitelkonszolidáció nyomán a konszolidációt megelõzõ állapothoz

képest a problémamentes hitelek aránya 90 %-ra emelkedett, a kéteseké 3,7 %-

ra, a rosszaké 4,8 %-ra csökkent.

____________________

1 Az államkötvény-átadás visszterhességét 1993 közepén eltörölték.

Javult az érintett bankok tõkepoziciója és tõke-megfelelési mutatója a

lecsökkent céltartalékképzési kötelezettség miatt. Nem javult azonban a

nyereségpozició, a 14 bank együttesen -9,8 MdFt veszteséget mutatott ki.

Összességében a hitelkonszolidáció után a megképzett céltartalék állomány a

szükséges 2/3-át sem érte el.2

Nagyrészt kimaradtak a konszolidációból a többségi állami tulajdonú

veszteséges nagyvállatok adósságai. Az ÁVÜ és az ÁV Rt által a konszolidációba

javasolt 370, ill. 150 vállat közül csak 39 ( azaz 7,5 %) szerepel a banki

listákon 22,5 MdFt-os összegben, ami 22,3 %-át teszi ki a teljes

konszolidációs hitelállománynak.

Az IKM által kiemelt 12+1 cég közül egyet sem tartalmaztak a banki listák.

Az így kialakult helyzet ellensúlyozására a kormány 1993 végén újabb

hitelkonszolidációt készít elõ, néhány (12) ipari nagyvállalat és a MÁV

adósságrendezése érdekében.

6. Az 1993-as konszolidációs szakasz elõkészítése

Az elõzõek szerint az már 1993 elején is világos volt, hogy a

bankkonszolidáció nem állhat meg az 1992-es hitelkonszolidációnál. 1993.

márciusa és szeptembere között még a korábbi - lazább -

minõsítési szabályok szerint is további 50 MdFt -tal nõtt a bankok problémás

hitelállománya. Az 1992. évi csõdtörvény (kötelezõ öncsõd a 90 napon túli

lejárt tartozások után) alapján 1993. februárjában 4 478 csõd és 11 408

felszámolás kezdeményezésére került sor. A fejlett piacgazdaságokban szokásos

csõd-felszámolási ráta 5-10 %, a Magyarországi 23 %-ra szökött fel.

1993 elején az ÁV. Rt. a bankprivatizációk koordinálása érdekében

Bankprivatizációs munkacsoportot hozott létre. A bankkonszolidáció

folytatásának kormányzati elõkészítése e munkacsoport kompetenciájába került.

____________________

2 A bankok a Pénzintézeti törvény elõirása szerint 1994.december 31-ig kaptak

haladékot a céltartalékképzési kötelezettség maradéktalan teljesitésére.

III.

Az 1992-évi hitelkonszolidáció problematikus kérdései

A döntések elõkészítésének megalapozottsága

1. A bankok tõke- és jövedelmi helyzetének felmérése

Az állami költségvetés a bankok javára 1991-ben 50 %-os mértékig kezességet

vállalat a kétszíntû bankrendszer létrehozásakor az MNB-tõl átvett, majd

kétessé, illetve rosszá vált követelésekre. A bankok portfoliójának minõsége

1992-ben és 1993-ban tovább rosszabbodott, ekkor már nagyrészt függetlenül az

ún. öröklött hitelektõl. Az 1992-tõl életbe lépõ Pénzintézeti törvénynek a

kinnlevõségek minõsítésére vonatkozó besorolási elõírásai a korábbiaknál

egyértelmûbben jelezték a várható veszteségek nagyságrendjét.

A hivatalban levõ kormány 1992-ben helyesen ismerte fel, hogy a bankrendszer

stabilitása - a bekövetkezett veszteségek nagyságrendje miatt - kormányzati

beavatkozást igényel. A kormányzati anyagok azonban a banki eszközök valós

állapotát jelentõs - több milliárdos összegû - hibával becsülték meg, a

becslési hiba 1992 után 1993-ban is megismétlõdött. A téves becslések fõ oka a

banki eszközök minõsítési és a banki jövedelmek adózási szabályainak és

szabály-értelmezéseinek idõközi változásaira vezethetõ vissza.

A kétszintû bankrendszer létrehozásától kezdve a mindenkori állami

költségvetés a bankrendszerbõl olyan jövedelmeket szívott ki adó formájában,

amellyel a bankok tõkéjét emésztették fel. Ennek a folyamatnak csak az 1991-

ben elfogadott új Pénzintézeti Törvény életbe lépése vetett véget, de még

1992-ben is éles belsõ viták folytak a kormányban a bankok adóköteles

jövedelmének meghatározásáról. A bankfelügyelet állandó konfliktusban állt az

adózási-számviteli apparátussal a banki jövedelmek valós mértékérõl és a banki

eszközök jövõbeli megtérülésének értékelésérõl. A fiktív (nem realizált)

banki kamatjövedelmek 1991-92-es megadóztatásával a banki forráshiány

mesterséges felduzzasztása következett be. A céltartalék-képzési elõírások

költségvetési (adóbevételi) érdekek miatti gyengítése laza banki minõsítési

és szabályozási elõírások alkalmazását segítette elõ. A banki befektetések

kihagyása a konszolidálható eszközök közül, valamint a céltartalék képzési

kötelezettség alóli kivonásuk hozzájárult a banki portfoliók romlásához és a

banki portfolió-tisztítási mozgástér beszûküléséhez. Bár a bankkonszolidációt

vezénylõ szervezet a Pénzügyminisztériumban székelt, a Pénzügyminisztérium

költségvetési (adózási) érdekekbõl hibás jelzéseket adott a bankok felé,

esetenként informális módon késztetve a bankvezetõket a céltartalékképzés

visszafogására.

A banki céltartalékhiányok feltárásának objektivitását megkérdõjelezte az a

körülmény, hogy a munka elvégzésével a bankok auditorait bízták meg. Az

auditor ugyan jogállását tekintve a banktól független, de érdekeltségét

tekintve nem teljesen az, hiszen kiválasztásuk, alkalmazásuk, honorálásuk

erõsen függ a vizsgált bank operatív menedzsmentjétõl.

A konszolidáció elsõ szakaszában inkább a tényleges veszteségek elrejtése, a

második szakaszban azok felnagyítása válhatott az érintett bankok érdekévé.

Ennek magyarázata abban rejlik, hogy az elsõ - hitelkonszolidációs -

szakaszban a kormány viszonylag kedvezõtlenebb feltételekkel tett vételi

ajánlatot a bankoknak, így a cserében kapott értékpapírok nagysága és nettó

hozama nem kompenzálta volna teljesen a követelések kiemelése nyomán elõálló

veszteséget. A banki eszközök minõsítésének megszigorítását a problémás

portfolióval súlyosan terhelt bankok mindaddig általában igyekeztek elkerülni,

amíg nem vált egyértelmûvé, hogy a kormány hajlandó lesz az így felszínre

kerülõ veszteségek kompenzálására.

Az 1992-es hitelkonszolidáció anyagi ráfordításainak és technikai

kivitelezésének tervezésénél a kormányzat arra számított, hogy a tartós

mûködõképesség biztosításához, a kívánatos tõke-megfelelési mutatók eléréséhez

szükséges pótlólagos források a privatizáció során, a szakmai befektetõktõl

reálisan elérhetõk lesznek. E felfogás jegyében vette át 1992 közepén az ÁV.

Rt. akkori vezérigazgatója a bankprivatizációs bizottság vezetését, amelynek

keretében folyt a bankkonszolidáció lebonyolításával kapcsolatos teendõk

elõkészítése is. A bankok valós tõkehelyzetének feltárása nyomán azonban utóbb

illúziónak bizonyult az elképzelés, mely szerint a bankok konszolidációjának

anyagi terheit sikerül majd a költségvetés helyett a befektetõkre hárítani. A

bankok tõkehelyzetének rendezése a privatizáció elõfeltételévé vált.

2. A döntés-elõkészítés menedzselése

A konszolidációs folyamat kormányzati menedzselése nehezen követhetõ nyomon a

megküldött dokumentumokból. Az elsõ javaslatok kormánybiztosi szintû

irányítást tartalmaztak, végül jóval alacsonyabb színtre (fõosztályvezetõi

színtre) delegálták a folyamat operatív menedzselését.

Az 1991-92-ben ténykedõ hitelkonszolidációs munkacsoport ugyan lényeges

kérdésekben (pl. a kivásárolt követelések további kezelésének intézményi

rendszere) konszenzusra jutott, a kormány mégis lassan és idõzavarba kerülve

hozta meg döntését.

A szakmai viták a bankokon kivûli intézményi kérdésekre (pl. a kivásárolt

követelések kezelése) összpontosultak, kevesebb figyelmet kapott a banki

veszteségek körültekintõ felmérése, a bankok mûködésének felülvizsgálata, a

banki vezetõk minõsítése, a veszteségrendezés alternatív megoldásainak

keresése (a banki felszámolások, összevonások, átstrukturálások lehetõségei és

következményei). A bankok belsõ mûködésének, menedzsmentjének és szervezeti-

döntési rendszerének felülvizsgálata az elsõ konszolidációs szakaszban (1992-

ben) nem történt meg. Független szakértõ cég, a KPMG, csak késõn, 1993 végén

és igen rövid teljesítési határidõvel kapott megbízást a konszolidálandó

bankok átvilágítására. A banki vezetõ testületekbe az állami tulajdonos által

delegált tagok nem jelezték idõben a súlyos belsõ mûködési, irányítási

problémákat és az állami tulajdonosi szervezetek sem számoltatták be a

felügyelõ-bizottsági, igazgatósági tagokat a bankoknál végzett munkájukról,

nem közölték velük milyen célokat kell elérniük és milyen feladatokat kell

megoldaniuk a vezetõ testületekben. Kritikával illethetõ a banki testületekbe

történt delegálás kritériumrendszere, mert a konszolidálásra került bankok

tulajdonosi testületeibe az indokoltnál és szükségesnél kevesebb felkészült,

banki tapasztalatokkal, gyakorlattal rendelkezõ szakember került.

Az Állami Bankfelügyelet a feltárt problémák súlyossága ellenére sem

rendelkezett azokkal a szakmai, és anyagi erõforrásokkal, amelyek a szükséges

gyakoriságú és alaposságú helyszíni vizsgálathoz indokoltak lettek volna.

IV.

A meghozott döntések konzisztenciája, következményei

1. A hitel és adóskonszolidáció összekapcsolódása

Az adósok reorganizációját a kormányzati elõterjesztések a még kezdetleges

tõkepiacra próbálták bízni, keveset tettek ugyanakkor a piaci intézmények

létrejöttének támogatásáért, a reorganizációhoz szükséges tõkeemelési források

megteremtéséért, illetve az azt folyósító intézmények kiépítéséért. A kormány

nem dolgozott ki világos kritériumokat az exportpotenciáljuk, foglalkoztatási

súlyuk, regionális szerepkörük, vertikális-horizontális kapcsolatrendszerük,

stb.- miatt stratégiai fontosságú, ám eladósodott állami tulajdonban levõ

cégcsoport további sorsának eldöntésére. Az állami privatizációs ügynökségek

sem rendelkeztek elképzelésekkel a csõdhelyzetbe került állami vállalatok

privatizációjának módjáról, vagy éppen privatizáció elõtti pénzügyi

stabilizálásáról. Az adósok helyzetének rendezetlensége visszaütött a

bankkonszolidációra. A reálgazdaság mûködési feltételeinek változatlansága, a

legnagyobb veszteségtermelõ, illetve a legsúlyosabban eladósodott cégek

sorsának bizonytalansága újratermelte a rossz kölcsönök tetemes részét, ezzel

tovább rontotta a bankok tartalékképzési, likviditási és tõkemutatóit.

2. A konszolidált követelések sorsa

A kormány által közel 100 MdFt összegû államkötvény fejében kivásárolt

követelések, biztosítékok és adósok szisztematikus felülvizsgálata elmaradt,

ennek következtében nem történt meg az elvárható adósság-behajtási minimumok

meghatározása sem. Az adósságok értékesítésének, kezelésének, behajtásának

ellenõrzésére hivatott Hitelkonszolidációs Alap létrehozása elsikkadt. A

tervezetek a követelésbehajtások hatékonyságát a piaci versenyhelyzet

kiépülésétõl várták. A behajtási piac aktivizálása érdekében azonban kevés

történt, hiányoztak az egyébként életre hivható versenyeztetési-,

finanszírozási-érdekeltségi konstrukciók. A piac csak késve (érdemben 1994-

tõl) kezdett kiépülni, addig a piacon az MBFB egyedül ténykedett. Miközben a

konszolidált hitelek kezelésében az MBFB Rt-t a követelésbeszedési

megállapodások kedvezõ helyzetbe hozták (halasztott fizetési konstrukciók

relatíve magas sikerdijkulcs mellett), az MBFB által érdektelennek

nyilvánitott nagy tömegû kivásárolt követelés kezelését a korábban ezeket

kihelyezõ bankokra bízták, ahol viszont már nem érvényesült érdemi behajtási

érdekeltség, még kevésbé felelõsség a megtérülés maximalizálása irányában.

3. A konszolidációs költségek idõbeli terítése

A hitelkonszolidációra használt kötvénykonstrukció eredetileg pusztán

technikai eszközként funkcionált volna, mivel a bankoktól már rövid távon és

folyamatosan vissza kívánták szedni a kötvénykamatokat, sõt a tõketörlesztést

szolgáló forrásokat is. A valóságban a banki veszteségek már említett, téves

becslése és az infláció megemelkedése miatt a kötvénykonstrukció a

tervezetthez képest jelentõs költségnövekedéssel járt, ami egyaránt

megnyilvánult a kötvénykibocsátások értékében, és a költségvetés által

fizetendõ kamatok nagyságrendjében.

4. A banki mûködési mechanizmusok felülvizsgálata

Mivel az 1992-es hitelkonszolidáció alig foglalkozott a banki mûködési

rendszerek, belsõ szabályzatok és a vezetés felülvizsgálatával, ezért nem

érvényesült erõs kényszer a banki veszteségek újratermelõdésének lefékezésére.

Ugyancsak megkerülik a dokumentumok a "nem prudens" (értsd felelõtlen) módon

kiadott hitel döntésekért viselendõ felelõsség kérdését, egyoldalúan a

gazdasági környezet negatív hatásait hibáztatva a tömegessé váló

hitelcsõdökért. E megközelítés demoralizáló hatása az érintett bankokban nem

kíván bizonyítást.

5. A konszolidáció jogi környezete

A nem pénzintézeti vállalkozások körében a tulajdonosok és a menedzsment

felelõsségét, anyagi kockázatviselését erõsíti a csõd-felszámolási helyzet

bekövetkezésének veszélye. A bankszektorban ezt az esélyt jelentõsen tompítja

az állami mentõ akciók kikényszerülése, amit az összgazdasági kockázatok és

veszteségek elkerülése indokol. Hiányoztak ugyanakkor azok a törvényi

feltételek, amelyek az állami beavatkozás kikényszerülése esetén rendkívüli

jogosultságot biztosítanának az állami szervek számára a tulajdonosok és a

menedzsment felett. A hiányzó jogosultságok miatt a kormány még olyan alapvetõ

kérdésekben is alkukba kényszerült a bank- tulajdonosi és vezetõi

csoportokkal, mint a valós helyzet feltárásához szükséges információk

megszerzése és elemezhetõsége. Ezek a tényezõk nagyban hozzájárultak ahhoz,

hogy a döntések végül is a kellõ információs háttér nélkül és jelentõs idõbeli

késedelemmel születtek meg.

A Magyar Országgyûlés

az adós- és bankkonszolidáció körülményeinek

tisztázására létrehozott vizsgáló bizottsága

Eleje Honlap