1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/2516..

Képviselõi önálló indítvány!

1996. évi ....... törvény

a családi pótlékról és a családok támogatásáról

1990. évi XXV. törvény módosításáról

1. §

A családi pótlékról és a családok támogatásáról szóló 1990. évi XXV. törvény

1. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

(1) Családi pótlékra - amennyiben nemzetközi szerzõdés eltérõen nem

rendelkezik - a Magyar Köztársaság területén tartózkodó magyar állampolgár,

az állandó tartózkodásra jogosító személyi igazolvánnyal rendelkezõ

bevándorolt, vér szerinti, örökbe fogadó és nevelõszülõ (a továbbiakban:

szülõ) jogosult, ha

a) háztartásában gyermeket nevel és

b) a családnak az e törvényben foglalt kivételekkel a tárgyévet megelõzõ

naptári évben az egy fõre jutó havi jövedelme a nettó 19 500, a gyermekét

egyedül nevelõ esetében a nettó 23 400 forintot nem haladja meg, valamint

c) tanköteles korú gyermek esetén gondoskodik arról is, hogy gyermeke óvodai

nevelés keretében folyó iskolai életmódra felkészítõ foglalkozáson vegyen

részt, illetve tankötelezettségének vagy képzési kötelezettségének eleget

tegyen.

2.§

E törvény a kihirdetését követõ nyolcadik napon lép hatályba, rendelkezését a

hatályba lépést követõ harmadik hónap elsõ napjától kell alkalmazni.

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

Magyarország számára rendkívül fontos, hogy a felnövekvõ generáció iskolai

képzése és oktatása a kornak megfelelõ színvonalú legyen. A "kimûvelt

emberfõk " jelentõsége a reformkor óta minden politikus számára nyilvánvaló.

Ennek érdekében az ország erõforrásaiból az iskolai rendszer fenntartására

nagyon sokat áldoz. Azonban a legnagyobb áldozatok is hiábavalóak, ha a

gyerekek egy része nem tesz eleget tankötelezettségének.

Az állam nem tudja biztosítani, hogy minden gyerek járjon iskolába, vagy

vegyen részt valamilyen képzésen. Az iskolai felügyeleti rendszer szétesése

miatt, és az oktatás ismert gondjai közepette az iskolák sem tudják elérni,

hogy mindenki járjon iskolába. A parlamentnek minden eszközt meg kell ragadnia

annak érdekében, hogy a szülõket arra ösztönözze, hogy gyerekeiket járassák

iskolába.

Ma különösen a leghátrányosabb helyzetben lévõ családok gyerekeire jellemzõ

az, hogy tankötelezettségüknek nem tesznek eleget. Annak, aki még a 8

általánost sem végezte el, vagyis hiányzik az elemi képzettsége, semmi esélye

arra, hogy valaha is jobb munkát találjon, vagy kitörjön halmozottan hátrányos

helyzetébõl. A mai világban az iskolai végzettség, nyugodtam mondhatjuk, egy

bizonyos élethelyzet fölött létszükséglet.

Módosító indítványomban a szülõket kívánom ösztönözni arra, hogy járassák

gyerekeiket iskolába. Úgy gondolom, ez mind a szülõknek, mind a gyerekeknek

elemi érdeke. Ahogyan elemi érdeke ez Magyarországnak is.

RÉSZLETES INDOKLÁS

A parlament a közelmúltban a családi pótlék rendszerét alapvetõen

átalakította, az eddigi alanyijogon járó támogatást a rászorultságtól tette

függõvé.

A bevezetett intézkedések alkotmányosságát többen kifogásolták és az

Alkotmánybíróság több döntésben foglalt állást ebben a kérdésben.

Az 52/1995.(IX. 15.) sz. ÁB határozatban az Alkotmánybíróság megerõsítette,

hogy "a jogalkotónak - az Alkotmány által megszabott keretek között -

alkotmányos lehetõsége van arra, hogy az állampolgári jogon járó szociális

ellátást rászorultság alapú ellátássá alakítsa át. Ennek megfelelõen az

Alkotmánybíróság nem minõsítette alkotmányellenesnek a családi pótlék

rászorultságtól való függõvé tételét.

A rászorultság feltételeinek megállapítására értelemszerûen irányadók a

testület egy korábbi határozatában kifejtettek. "Az állam széles körû

jogosítványokkal rendelkezik a szociális ellátásokon belüli változtatásokra,

átcsoportosításokra és átalakításokra a gazdasági viszonyok függvényében. A

változtatások joga azonban nem minden korlátozás nélkül illeti meg az államot"

"Egyfelõl tehát az Alkotmánybíróság maximális mértékben tiszteletben tartotta

az Országgyûlés alkotmányos "mozgásterét" a családipótlék-rendszer elvi

alapjainak meghatározásánál, sõt még a kizáró feltételek megállapításánál is,

másfelõl viszont jogállami-jogbiztonsági minimum követelménynek tekintette,

hogy a rendszer valóban rendszerként funkcionáljon, s az egyes

részletszabályok önkényesen és alkotmányosan elfogadható indok nélkül se

idõlegesen, se átmenetileg ne rekesszék ki az ellátásból a rászorultak kisebb

vagy nagyobb csoportját."

A családi pótlék korábbi - még alanyi jogon járó - rendszere a támogatást

alkotmányos megfontolásból egyébként is feltételhez kötötte, amikor

megkövetelte, hogy a gyermeket a szülõ saját háztartásában nevelje. Ennek a

feltételnek az alkotmányos alapja vélhetõen az Alkotmány 67. § volt, amely a

gyermek jogaként deklarálja, hogy " a gyermeknek joga van a családja ....

részérõl arra a védelemre és gondoskodásra, amely a megfelelõ testi, szellemi

és erkölcsi fejlõdéshez szükséges." Az Alkotmány tehát alapvetõen elõ kívánja

segíteni a gyermekek családban történõ fejlõdését és ezt különbözõ eszközökkel

is elõsegíti akár a családjog, akár a büntetõjog eszközrendszerét igénybe

véve.

A módosító indítvány éppen egy másik hasonló alkotmányos kötelezettségbõl

kiindulva egy új feltételt kíván szabni a családi pótlék jogosultságnál, amely

nem érinti a rászorultság elvet, nincs ellentétben az Alkotmánybíróság

korábban idézett döntésével hiszen nem korlátozza a támogatáshoz jutást, éppen

ellenkezõleg egy alkotmányos kötelezettség kiteljesedését kívánja

elõmozdítani.

Az Alkotmány 70/J pontja ugyanis kimondja, hogy " a Magyar Köztársaságban a

szülõk, gondviselõk kötelesek kiskorú gyermekük taníttatásáról gondoskodni."

Ez az alkotmányos kötelezettség alapvetõen más alkotmányos jogok

kiteljesedését szolgálja mégpedig az elõbb már idézett gyermeki jogokét,

illetve pl. a gyermekek esélyegyenlõségének jogát, hiszen tudományosan

bizonyítható tény, hogy a képzett, tanult gyermekeknek nagyobb az életkezdési

esélye.

Az Alkotmány 70/J pontja szerinti szülõi kötelezettséget elsõsorban a

közoktatási törvény bontja ki, de különbözõ más jogszabályok is elõ kívánják

segíteni, illetve a tankötelezettség elmulasztását szankcionálják. Ilyen pl. a

szabálysértési jogszabály is.

Módosító javaslatunk a fenti szellemben az említett alkotmányi kötelezettséget

egy új eszközzel kívánja garantálni, olyan eszközzel, amely hatásosan

segítheti elõ a gyermekek tanulását, fejlõdését ily módon esélyegyenlõségét

is, nem mond ellent a rászorultság elven történõ támogatásának sem.

Javaslatom a közoktatási törvény megfelelõ szakaszának szó szerinti

alkalmazásával, tehát egy olyan új alkotmányos feltételt illeszt a családi

pótlék jogosultság körébe amely a fenti elvekkel összhangban van. Ennek

keretében figyelemmel voltunk arra is, hogy a tankötelezettség lényegében

három elembõl áll, melyet a közoktatási törvény is megerõsít, így a 6 év

alatti gyermekek óvodai nevelés keretében folyó iskolai életmódra felkészítõ

foglalkozásából, a 6-16 év közöttiek tankötelezettségébõl, illetve a testi,

érzékszervi stb. okokból tankötelezettségnek eleget tenni nem tudó gyermekek

képzési kötelezettségébõl.

Budapest, 1996. május

Kósa Lajos

Fidesz-Magyar Polgári Párt

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

Fidesz-Magyar Polgári Párt

Képviselõcsoportja

Önálló képviselõi indítvány

Dr. Gál Zoltán

Országgyûlés Elnöke

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

Mellékelten - a Házszabály 85. § (2) bekezdése alapján - benyújtom a családi

pótlékról és a családok támogatásáról szóló 1990. évi XXV. törvény

módosításáról szóló törvényjavaslatot.

Budapest, 1996. május 9.

Kósa Lajos

Fidesz-Magyar Polgári Párt

Eleje Honlap