ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

1

T/2547..

Képviselõi önálló indítvány!

1996. évi ...... törvény

a szabadtéri reklámhordozókról

Az Országgyûlés a táj, a természeti és az épített környezet esztétikusabb

megjelenésének, az ember életminõségének javí-tása érdekében a közterületen

illetve a közutak mentén elhe-lyezett reklámhordozóra vonatkozó

követelményekre, az azzal összefüggõ feladat- és hatáskörökre, továbbá jogokra

és kö-telezettségekre a következõ törvényt alkotja.

I. FEJEZET

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

A törvény hatálya

1. §

(1) E törvény hatálya kiterjed minden építmény külsején vagy azon kívül

szabad térben, közterületen, vagy közterületrõl észlelhetõen elhelyezett

reklámhordozóra, valamint azokra a személyekre (jogi személyek, jogi

személyiség nélküli gazda-sági társaságok és természetes személyek), amelyek

és akik reklámtevékenységgel üzletszerûen foglalkoznak.

(2) A Kormány vagy miniszter által rendeletben meghatározott jelzõtáblákra,

jelzésekre, útburkolati jelekre, tilalmakra és korlátozásokra, valamint az

egyéb tájékoztatást adó jel-zõtáblákra külön törvény rendelkezései az

irányadók.

Alapfogalmak

2. §

E törvény alkalmazásában:

1. Reklám: minden olyan vizuális vagy audiovizuális infor-

máció, amely

a) termék, szolgáltatás megvásárlására vagy más módon

való igénybevételére felhív, befolyásol;

b) termék, szolgáltatás tulajdonságait, használatát,

megvásárlását vagy más módon való igénybevételét elõ-

mozdítani törekszik;

c) gazdasági (termelõ, szolgáltató) illetve politikai

tevékenységet végzõ személy, szervezet nevét, védje-

gyét, emblémáját, a róla alkotott képet népszerûsíti.

2. Reklámhordozó: minden olyan vizuális vagy audiovizuális

tárgy, eszköz, illetve berendezés, amelynek felületén

vagy amelynek mûködése közben reklámnak vagy hirdetésnek

minõsülõ információk jelennek meg. A reklámhordozó lehet

világító (a továbbiakban: fényreklám), nem világító vagy

lebegõ.

3. Közterület: az ingatlannyilvántartás helyrajziszám muta-

tójában közterületként nyilvántartott belterületi föld-

részletek, illetõleg építmények közhasználatra átadott

része.

4. Közút: gyalogosok, illetõleg jármûvek közlekedésére

szolgáló közterület.

5. Cégtábla: a tevékenység helyén a cég jelképét, nevét, az

ott folytatott tevékenységre utaló feliratot, ábrázolást

tartalmazó tábla.

6. Cégér: valamely tevékenységet szimbolizáló, a tevékenység

helyét képezõ ingatlanon elhelyezett tárgy.

7. Irányítótábla: a megközelítés irányára illetve távolsá-

gára utaló, egy négyzetméter alapterületet meg nem haladó

tábla.

8. Világító reklámhordozó (a továbbiakban: fényreklám):

közvetlen, saját fényforrással rendelkezõ reklámhordozó,

beleértve a megvilágított vagy vetített reklámhordozókat

is.

9. Ragasztott plakát: Felragasztható, közvetlen reklámhor-

dozó.

II. FEJEZET

A KÖZTERÜLETEN ILLETVE A KÖZUTAK MENTÉN ELHELYEZETT REKLÁMHORDOZÓRA VONATKOZÓ

ÁLTALÁNOS SZABÁLYOK

A reklámhordozó elhelyezésének általános szabályai

3. §

(1) Reklámhordozó csak úgy helyezhetõ el, hogy

a) az még részben se takarja el épület ajtó- vagy ablak-

nyílását;

b) szélességi illetve hosszmérete ne érje el a tartója-

ként szolgáló építmény méreteit;

c) tömör kerítés felületén ne nyúljon túl.

(2) Reklámhordozó elhelyezése érdekében fa természetes álla-potának

megváltoztatására, eltávolítására, valamint az

1. § (3) bekezdése alapján meghatározott tábla áthelyezésé-hez engedély nem

adható.

(3) Cégtábla a fal síkjával párhuzamosan, a falból legfel-jebb 0,3 méterre

kinyúlóan helyezhetõ el.

(4) Cégér a fal síkjából legfeljebb egy méterre emelkedhet ki.

(5) Irányítótábla a reklámozandó tevékenység, vagy annak he-lyétõl számított

500 méter távolságon belül helyezhetõ el.

(6) Az (1) bekezdés a) pontjában foglaltakat nem kell alkal-mazni a

tatarozás alatt álló vagy ideiglenesen használaton kívül lévõ (bezárt) épület

esetében.

Engedéllyel elhelyezhetõ reklámhordozó

4. §

Kizárólag engedéllyel helyezhetõ el:

a) a fényreklám,

b) a fél négyzetméternél nagyobb, nem világító reklám-

hordozó, továbbá

c) mûemléki jelentõségû területen és mûemléki környe-

zetben bármely reklámhordozó.

A reklámhordozó elhelyezésének tiltó szabályai

5. §

(1) Nem lehet reklámhordozót elhelyezni

a) mûemléken, védett természeti területen, természeti

értéken, élõ növényen;

b) áttört, illetve terméskõbõl vagy dísztéglából épített

kerítéseken, azok elõtt, mögött vagy fölött;

c) temetõben, parkban, fasorban, játszótéren, sétányon

és az ezeket határoló kerítésen;

d) közúti, vasúti, légi, illetve vizi közlekedési léte-

sítményen, ezek jelzésein és a jelzések tartóelemein,

vagy bármely más, a forgalom irányítására szolgáló

berendezésen, továbbá e jelzések elhelyezésére szol-

gáló út melletti, illetve feletti sávokban, valamint

a közlekedési eszközök számára épített töltéseken;

e) az országos fõközlekedési utak városi bevezetõ szaka-

szának a belterületbe esõ részén a közút határától

számított 20 méteren belül; továbbá

f) a kijelölt gyalogos- és kerékpáros átkelõhelyeken;

(2) Bontási, vagy építési engedély érvényességének idõtarta-ma alatt az

engedéllyel érintett ingatlanon reklámhordozó elhelyezésére engedély adható.

(3) A közúti közlekedésrõl szóló 1988. évi I. törvény

12. § (3) bekezdésébe foglaltak vonatkoznak a közúthoz köz-vetlenül csatlakozó

pihenõ- és parkolóhelyekre is, amennyi-

ben az ott elhelyezett reklámok a közútról láthatóak.

III. FEJEZET

A KÖZTERÜLETEN, ILLETVE A KÖZUTAK MENTÉN ELHELYEZETT REKLÁMHORDOZÓRA VONATKOZÓ

KÜLÖNÖS SZABÁLYOK

Nem világító reklámhordozó

6. §

(1) Nem világító reklámhordozó nem helyezhetõ el

a) épület és építmény tetején, kivéve a 12. § (2) bekez-

désében érintett építményeket;

b) épület és építmény falán, kivéve az épület fél négy-

zetméternél kisebb méretû nyílással megtört határfa-

lát (tûzfalát), az ideiglenes építményt és felvonulá-

si épületet, valamint a települési önkormányzat ren-

delete és az eljáró hatóság által kijelölt helyeken;

(2) Az építkezések helyszínét eltakaró palánk vagy kerítés az épületre,

illetve építményre vonatkozó építési engedély érvényességének idõtartamára,

beépítetlen telket határoló palánk vagy kerítés a beépítésig terjedõ idõre nem

világító reklámhordozó elhelyezésére felhasználható. A reklámhordozó

legmagasabb pontja ilyen esetben nem lehet a csatlakozó terepszintnél 2,80

méternél magasabban.

A talajhoz rögzített, vagy a talajon elhelyezett nem világító reklámhordozó

7. §

(1) A talajhoz rögzített, vagy a talajon elhelyezett, nem világító

reklámhordozó

a) legmagasabb pontja a csatlakozó terepszinttõl számít-

va legfeljebb 6 méter, felülete 16 négyzetméter le-

het;

b) a rögzítés szerkezetét úgy kell kialakítani,hogy a

reklámhordozó felület vagy test alsó széle és a csat-

lakozó terepszint között legalább 0,3 méter távol-

ság legyen;

c) az épület, építmény ablak- vagy ajtónyílásától lega-

lább 10 méter távolságra helyezhetõ el, ha síkja

elõbbre ugrik annak a falnak a síkjánál, amelyen az

ablak- vagy ajtónyílás van.

(2) Az (1) bekezdés szerinti reklámhordozó nem helyezhetõ el a legnagyobb

magassága felénél kisebb távolságra a telekha-tártól.

Közlekedési eszközön elhelyezett nem világító reklámhordozó

8. §

A közlekedési eszközön tartósan, azonos helyen elhelyezett reklámhordozóra a

4. § rendelkezéseit kell értelemszerûen alkalmazni, azzal az eltéréssel, hogy

az engedélyhez a közlekedési hatóság szakhatósági hozzájárulása is szükséges.

Fényreklám

9. §

(1) A tudatos észlelés határát el nem érõ fényreklám alkal-mazása tilos.

(2) Nem helyezhetõ el fényreklám

a) kerítésfalon illetve egyéb kerítésen;

b) a terepszinttõl mért 2,5 méternél alacsonyabban;

c) oly módon, hogy a lakás rendeltetésszerû használatát

kedvezõtlenül befolyásolja.

Falragasz

10. §

A falragasz elhelyezésére - e törvény keretei között - önkormányzati rendelet

megfelelõ helyet jelölhet ki, a falragasz csak hatóságilag kijelölt helyen

helyezhetõ el.

A reklámhordozó és az utcabútor kapcsolata

11. §

(1) Nem világító reklámhordozó, illetve a fényreklám elhe-lyezésére a

településen belüli közterületen lévõ tárgy járu-lékos jelleggel - és az e

fejezetben meghatározott feltéte-lek szerint - tartóeszközként használható.

(2) Közterületen tartósan elhelyezett padon, asztalon, szé-ken nem világító

reklámhordozó csak úgy helyezhetõ el, ha az az utcabútor eredeti rendeltetését

nem akadályozza.

(3) A 9. §-ban foglalt rendelkezések az (1) bekezdésben meg-határozott

tartóeszközre szerelt reklámra is irányadók.

12. §

(1) A közforgalmú jármû megállójához kapcsolódó nyilvános várakozóhelyiség

oldalára egy reklámhordozó szerelhetõ, amelynek legnagyobb felülete a helyiség

kisebbik oldalfalá-nak mérete.

(2) A közterületeken álló árusítófülkére, bódéra, pavilonra szerelt reklám

összfelülete a két négyzetmétert nem halad-hatja meg.

(3) A közterületeken álló nyilvános illemhelyekre, közüzemi szolgáltató

berendezések felületére, szilárd burkolatára, távközlési berendezést

tartalmazó fülkére reklám nem szerel-hetõ.

13. §

(1) Erõs- és gyengeáramú szabadvezetéket, felsõvezetéket, világítótestet,

jelzõberendezést tartó oszlopon (a további-akban: oszlopok) - a (2)

bekezdésben foglalt kivétellel - hatósági engedéllyel is csak oszloponként

legfeljebb két da-rab irányítótábla helyezhetõ el.

(2) Nem helyezhetõ el irányítótábla

a) az egyedi tervezésû (styl), valamint a hídon és

felüljárón levõ oszlopon, továbbá

b) a mûemlékileg védett épület elõtt, illetve mûemléki

környezetben, védett természeti területen vagy mûem-

léki jelentõségû területen álló oszlopon.

(3) A közterületen elhelyezett, vagy onnan látható - rek-lámmal kombinált -

adatjelzõ készülékre, így különösen az órára és a hõmérõre az irányítótáblára

vonatkozó rendelkezé-sek az irányadók.

14. §

(1) Utcanév és házszámtábla, helyrajziszám-tábla, emléktáb-la, köztéri

plasztika, így különösen a szobor, emlékmû, kút reklám és hirdetés céljára nem

használható.

(2) Cégéren, cégtáblán, kirakati portálon, pavilonon termék- illetve

márkareklám nem helyezhetõ el.

(3) Márkareklám nem tehetõ járdánra épített reklámhordozóra és a

kereskedelmi és szolgáltató tevékenység közúti elõre-jelzéseire.

(4) A (2) és (3) bekezdésbe foglaltak nem vonatkoznak a sza-kosodott

márkaboltokra és szervizekre.

15. §

(1) Közterületi járdán csak a reklámozott tevékenység helye elõtt

közvetlenül, és csak az ott folyó tevékenységre vo-natkozó reklámot tartalmazó

reklámhordozó helyezhetõ el. Ilyen esetben a fõútvonalon három méter, a

mellékutcában le-galább másfél méter szabad helyet kell biztosítani a gyalo-

gos közlekedés számára.

(2) Nem helyezhetõ el közterületen reklámhordozó járdaszegé-lyen, lépcsõn és

rámpán, továbbá minden olyan helyen, ahol a közlekedõk figyelmét elterelve

baleset elõidézõje lehet.

Lebegõ reklámhordozó

16. §

Csak hatósági engedéllyel lehet felbocsátani, illetve mûködtetni vizen vagy

levegõben lebegõ, illetve mozgó, fél méternél nagyobb átmérõjû reklámhordozót.

IV. FEJEZET

ENGEDÉLYEZÉSI ELJÁRÁS

17. §

(1) E törvény hatálya alá tartozó reklámhordozó elhelyezé-sének

engedélyezése a (2) és a (3) bekezdésben foglaltak ki-vételével a települési

önkormányzat jegyzõjének hatáskörébe tartozik. A jegyzõ az engedélyezett

reklámhordozókról ható-sági nyilvántartást vezet.

(2) Mûemléki jelentõségû területen és a mûemléki környezetet érintõ

esetekben a reklámhordozók elhelyezésével kapcsolatos hatósági hatáskört az

Országos Mûemlékvédelmi Hivatal gyako-rolja.

(3) Országos jelentõségû védett természeti területen a rek-lámhordozó

elhelyezésével kapcsolatos engedélyezési ügyekben elsõfokon a területileg

illetékes természetvédelmi hatóság jár el.

(4) Engedély csak abban az esetben adható, ha a reklámhordo-zó

elhelyezéséhez annak a közterületnek a tulajdonosa is hozzájárulását adja,

amely közterület felé a reklám irányul.

V. FEJEZET

FELELÕSSÉG, SZANKCIÓ

18. §

(1) Minden reklámhordozón olvashatóan fel kell tüntetni a reklámhordozó

tulajdonosának, valamint a reklám közzétevõ-jének és megrendelõjének nevét,

valamint a székhelyük címét.

(2) E törvény rendelkezéseinek megszegése esetén a reklám közzétevõje a

felelõs.

(3) Amennyiben a reklám közzétevõje nincs feltüntetve, vagy nem állapítható

meg, a reklám megrendelõje a felelõs. Az el-lenkezõ bizonyításig a reklám

megrendelõjének kell tekinteni azt, akinek közvetlen gazdasági érdeke fûzõdik

az áru, szol-gáltatás vagy egyéb tevékenység reklámozásához.

(4) A reklám jó állapotban tartása, annak az engedélyben meghatározott idõ

lejárata, vagy okafogyottság miatt történõ eltávolítása a közzétevõ feladata.

19. §

(1) E törvény elõírásainak megszegése esetén az engedélyezõ hatóság

a) felszólítja a felelõst a törvénynek megfelelõ helyzet

8 napon belül történõ helyreállítására;

b) súlyos szabálysértés, valamint balesetveszély esetén

- megfelelõ határidõvel - elrendeli a reklám eltávo-

lítását. Ha a határidõ alatt a felelõs a reklámot nem

távolította el, az - a költségére - eltávolítható.

(2) A nem kijelölt helyen elhelyezett falragasz - a felelõs költségére - már

az elsõ felszólításban írt határidõ lejárta után is eltávolítható.

VI. FEJEZET

ÁTMENETI ÉS ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

Átmeneti rendelkezések

20. §

(1) Az engedélyezõ hatóságok e törvény hatálybaléplését kö-vetõ hat hónapon

belül kötelesek felmérni az illetékességi területükön található, a törvény

hatálya alá tartozó reklám-hordozókat.

(2) Ha a felmérés során az engedélyezõ hatóságok e törvény rendelkezéseibe

ütközõ reklámhordozót találnak, illetve olyat, amelyet engedély nélkül, vagy

engedélytõl eltérõ módon helyeztek el, kötelesek a felelõst felszólítani és

elrendelni a reklámhordozó átalakítását, illetõleg - ha ez a törvény

elõírásainak megfelelõen nem lehetséges - az eltávolítását.

Záró rendelkezések

21. §.

Az e törvény hatálya alá tartozó reklámhordozókról a törvény 1. §-ának (3)

bekezdésében és a 22. §-ában meghatározott rendeletekben nem szabályzott

kérdésekben a települési önkormányzat - e törvény keretei között - rendeletet

alkothat, amelyben megállapíthatja a reklámhordozók elhelyezésének egyéb

szabályait.

22. §

E törvény a kihirdetését követõ 90. napon lép hatályba, rendelkezéseit az elsõ

fokon még el nem bírált, folyamatban lévõ ügyekben is alkalmazni kell.

23. §

Felhatalmazást kap a Kormány, hogy a törvény kihirdetését követõ 60 napon

belül a végrehajtás részletes szabályait rendeletben határozza meg.

I N D O K O L Á S

Á l t a l á n o s i n d o k o l á s

A kialakuló piacgazdaság a plakátok mértéktelen elterjedéséhez vezetett,

a természetes és épített környezetünket nem elhanyagolható mértékben

szennyezve. A nyugat-európai gyakorlattal összevetve Magyarországon 10-15-ször

több reklám van szabadtéren. Nemcsak a szokványos értelemben vett

szennyezésrõl van szó: jelentõsebb ennél az ún. vizuális szennyezés. A tájat,

természeti kincseket, épületeket, tereket változtatnak meg egyik napról a

másikra az óriásplakátok, az éjszaka villódzó fények minden napra ünnepet

hirdetnek - a reklámüzlet rátelepszik a környezetre.

Szükség van reklámra, a piaci verseny elengedhetetlen velejárója. Védeni

is kell a reklámot, mert amellett, hogy kinyitja a pénztárcánkat, a jó reklám

nemcsak orientál, hanem tájékoztat is, segít a választásban, de burjánzását

meg kell fékezni. Elsõsorban az utcán, úton járó ember szorul védelemre: ahogy

a közúti forgalomnak korlátai és szabályai vannak, úgy van szükség a

szabadtérben a magán- és közterületi "reklámforgalom" szabályozására.

Az érdekeltek megengedhetõnek tartják ha csak önkormányzati rendeletek

szabályozzák a szabadtéri reklámok elhelyezésének lehetõségeit, illetve

szorgalmazzák azt, hogy a reklámüzletben résztvevõk önkontrolja oldja meg a

problámát. Némelyek szerint, akik ebben a témakörben érdekeltek, miniszteri

rendelet legyen a szabályozás eszköze. Egyik sem megoldás, hiszen a rendelet

hatálya fölött erõsebb jogszabályok lehetnek engedékenyebbek, az önkontrol

sehol semmikor sem mûködik bizonyítottan, az önkormányzatok pedig maguk is

érdekeltek az esetek nagy hányadában. Nem véletlen tehát, hogy minden fejlett

államban törvény szabályozza ezt a kérdéskört.

Az elõzõ törvényhozási ciklusban, 1994. márciusában Ráday Mihály

benyújtott e tárgyban egy törvényjavaslatot, amelynek "sürgõs tárgyalását" az

Országgyûlés támogatta, de tárgyalására már nem kerülhetett sor. Ez ennek

tömörebb, javított változata. Az idõszerûséget illetõen máris jelentõs késében

van a tervezet.

A Közlekedési Törvény február 20-i módosítása /1996. évi X. tv./

megkezdte a rendcsinálást a közutak fölött és mellett, de nem rendezi, nem is

rendezheti egységesen a problémakört. E jogszabálytervezet figyelembeveszi az

ott elfogadott változtatásokat.

A törvényjavaslat nem foglalkozik a reklám tartalmi elemeivel, csak és

kizárólag a formai oldalával, az elvárhatóan - és más törvények által már,

vagy majd megkövetelt - tartalmilag megfelelõ reklám formailag is megfelelõ

szabadtéri megjelenésével.

Alapvetõ szempont, hogy a reklám magánterületen történõ elhelyezéséhez

szükséges annak a tulajdonosnak a hozzájárulása is, akinek a közterülete felé

a reklámozás irányul. Fontos az is, hogy a reklámhordozónak legyen felelõs

gazdája. Megakadályozandó, hogy a márkareklámok uniformizálják az országot.

A törvénytervezet nem tér ki minden részletkérdésre, ezeket rendeleti

szintû szabályozásba utalja. Lehetõvé teszi, hogy a települési önkormányzatok

saját területük adottságait és szükségleteit figyelembe véve további

szûkítéseket is meghatározzanak.

A javaslat hat fejezetre tagolódik. Az elsõ fejezet a bevezetõ

rendelkezések között a törvény célját és tárgyi hatályát, fogalmait jelöli

meg, a második fejezet a szabadtéri reklámhordozókra vonatkozó általános

szabályokat, a harmadik pedig az egyes reklámhordozókra vonatkozó külön

szabályokat tartalmazza. A negyedik fejezet az engedélyezési eljárásra, az

örödik a felelõsség sajátos szabályaira vonatkozik, a hatodik pedig átmeneti

ill. záró rendelkezéseket tartalmaz.

R é s z l e t e s i n d o k o l á s

A törvényjavaslat 1. §-ához:

Ez a szakasz meghatározza a törvény tárgyi és személyi hatályát,

alkalmazási területét, valamint alkalmazásának fõ szabályát az államigazgatási

eljárás folyamatában.

A törvényjavaslat 2. §-ához:

A § a törvényben szereplõ alapfogalmak meghatározását tartalmazza az

egységes értelmezés és alkalmazás érdekében.

A reklám fogalmának meghatározása szinte szó szerint megegyezik a

médiatörvény tárgyalása során elfogadott megfogalmazással.

A köztudatban olyan mértékben elterjedt a "fényreklám" kifejezés, hogy

indokoltnak tûnik a szabatosan "világító reklámhordozók" kifejezés helyett

ehhez alkalmazkodni.

Kiemelést érdemel még a közterület fogalma, mely a 22/1970. (XI.18) ÉVM-

KPM rendelet szerinti, az engedélyezési eljárás egységes fogalomhasználata

érdekében.

A törvényjavaslat 3-5. §-ához:

A rendelkezések a reklámhordozók elhelyezésére vonatkozó korlátozásokat

és tilalmakat tartalmazzák. Meghatározzák, hogy melyek azok a reklámhordozók,

amelyeket csak engedéllyel szabad elhelyezni. Lényegében minden reklámhordozó

engedélyhez kötött, ha 0,5 m2-nél nagyobb.

A tilalmak a mûemléki ill. természeti védettségû objektumokra, zöld

növényi környezetünk állapotát, látványát rontó, a tömegtájékoztatást

akadályozó és a közlekedésbiztonságot veszélyeztetõ elhelyezési formákra

vonatkoznak.

A tilalom építési munkák idején (beleértve a mûemlékek tatarozását is)

feloldható.

A törvényjavaslat 6. §-ához:

A nem világító reklámhordozókra vonatkozó elhelyezési tilalmakat

tartalmazó rendelkezés. Az (1) bekezdés c) pontjában írt távolság ahhoz

szükséges, hogy a reklámhordozó alatt füvet nyírni, takarítani lehessen - ne

gyûljön össze ott szemét.

Az építkezések általában amúgy is feldúlják a települések képét, ezért

azokat általában palánkkal takarják el. Ezek a palánkok a törvény szerint

felhasználhatók nem világító reklámhordozók elhelyezésére. Az un. óriásplakát

szabványos magassága 2,5 méter, az 7. § (1) bek. b) pontjának

figyelembevételével ehhez igazodik az elõírás.

A törvényjavaslat 7. §-ához:

Itt azokról a nem világító reklámhordozókról van szó, amelyek nem

járulékos jelleggel valamely építményen, hanem önmagukban, csak közvetlen

reklámhordozóként jelennek meg. Kifejezetten erre a célra szolgáló saját

tartószerkezettel rendelkeznek, mely vagy tartósan a talajon áll, vagy oda van

erõsítve. Méret- és elhelyezési korlátozást tartalmaz a javaslat azért, hogy a

település egységes képét ne a közvetlen reklámhordozók határozzák meg. Az (1)

bekezdés c) pontja az elõkertek védelmét szolgálja.

Az a) pontban megadott méretek a szabványos, un. óriásplakátok méreteit

adják meg.

A törvényjavaslat 8. §-ához:

Több helyen megfigyelhetõ, hogy találékony reklámozók nem valamely

építményre vagy saját szerkezetre szerelik reklámjukat, hanem kimustrált, vagy

saját kerekén még éppen csak guruló autóra, utánfutóra szerelik, s a jármûvet

a város valamely forgalmas pontján leállítják. A reklámtevékenység

részletesebb, s szükségképpen szigorúbb szabályozása folytán ez a módszer még

jobban terjedne. Ennek kívánja elejét venni a törvényjavaslat azzal, hogy a

talajhoz erõsített, vagy talajon elhelyezett reklámhordozókra vonatkozó

rendelkezéseket e reklámhordozókra nézve is értelemszerûen alkalmazni rendeli.

A törvényjavaslat 9. §-ához:

A rendelkezés a fényreklámokra vonatkozik. Itt tartalmazza a

törvényjavaslat a tudatos észlelés határát el nem érõ reklám tilalmát, mely

nem világító reklám esetén fel sem merülhet. Ezen kívül elhelyezési

tilalmakat, illetõleg méretkorlátozásokat is tartalmaz, a városkép megõrzésére

törekvõ, elsõdlegesen esztétikai szempontokból.

A törvényjavaslat 10. §-ához:

Külön rendelkezést tartalmaz a javaslat a ragasztott plakátokra nézve.

Köztudomású, milyen gondot jelent a falakat, oszlopokat, kerítéseket ellepõ,

jól-rosszul egymásra ragasztott plakát-rengeteg. Az önkormányzatok érdeke,

hogy megfelelõ helyet jelöljenek ki a plakátok felragasztására. A javaslat

szerint plakát csak kijelölt helyre ragasztható fel.

A törvényjavaslat 11. §-ához:

E § általános rendelkezést tartalmaz a közterületen található tárgyak -

gyûjtõnéven: utcabútorok - járulékos felhasználhatóságáról.

A törvényjavaslat 12. §-ához:

A § a közterületen található autóbusz, troli stb. megállók

várakozóhelyiségeinek, valamint az újságos és egyéb bódéknak, kioszkoknak,

telefonfülkéknek, transzformátor állomásoknak stb. járulékos

reklámfelhasználását szabályozza, azzal, hogy maximálja a reklámhordozó

méretét. Ez a § hivatott a közmûvek építményeit védeni.

A törvényjavaslat 13. §-ához:

A § az oszlopok reklámcélra való felhasználását korlátozza. Még az

önmagában különös esztétikai értéket nem képviselõ lámpaoszlop sem jó, ha nyár

derekán tábla-karácsonyfává válik, ezért az elhelyezhetõ reklámhordozók

jellegét, számát szabályozni kell, a nagyobb esztétikai értéket képviselõ

kandelábereket pedig a reklámtevékenység alól kivonni célszerû. Az oszlopokon

e § szellemében megengedett két irányítótábla igyekszik megakadályozni az

oszlopok "karácsonyfává" válását.

A törvényjavaslat 14. §-ához:

Ez a § tiltja a házakon lévõ szám- ill. emléktáblák és köztéri plasztikák

reklámcélra való felhasználását, korlátozza a márkareklámok elhelyezését, az

üzletek, környezetünk uniformalizálásának elkerülésére.

A törvényjavaslat 15. §-ához:

A § arra irányul, hogy a közlekedõk - elsõsorban a gyalogosok -

biztonságát védje.

A törvényjavaslat 16. §-ához:

A jó, illetve még megfelelõ reklámértékkel bíró szárazföldi helyek száma

- különösen a nagyvárosokban - véges. Sorra kerül a levegõ, a természetes

vizek felhasználása a szabadtéri reklámtevékenység céljára. E tevékenységet is

szabályozni, korlátozni, esetenként tiltani kell, hogy környezetünkre ne

telepedjék rá. Az esetek sokfélesége miatt azonban célszerû az engedélyezõ

hatóságra bízni annak eldöntését, hogy adott helyen adott reklámhordozó

mennyire illik a városképbe.

Megalománia lenne ma Magyarországon a világûr e célra való

felhasználását, de nálunk fejlettebb országokban már szó esett róla.

A törvényjavaslat 17. §-ához:

A törvényjavaslat a legtöbb reklámtevékenység végzését engedélyhez

kötötte, nem feladata azonban az engedélyezési eljárás részletes szabályainak

tartalmazása. Ez - rugalmasabb, több szintû - alacsonyabb rendû

jogszabályokkal végzendõ. E § tehát csak az engedélyezõ hatóságokat nevezi

meg, azzal, hogy az 1. § (2) bekezdése alapján az engedélyezési eljárás során

az államigazgatási eljárásról szóló törvény szabályait kell alkalmazni.

A törvényjavaslat 18. §-ához:

E § a törvény elõírásainak megszegése esetén szabja meg a felelõsség

rendjét. Fõszabály, hogy a reklámhordozón mind a megrendelõ, mind a közzétevõ

nevét, telephelyének vagy lakásának címét fel kell tüntetni. Eltérõen a reklám

tartalmáért való felelõsség szabályaitól, ez esetben a reklám közzétevõje az,

akinek tisztában kell lennie azzal, hogy hol, milyen formában, milyen jellegû

reklámhordozó jelenhet meg. A formai elõírásokat elsõsorban neki kell

betartani, illetve a reklám esetleges eltérõ kivitelezõjével betartatni.

Természetesen, kisegítõ szabályként érvényes, hogy ha a közzétevõ nem

állapítható meg, a megrendelõ felel. Vélelmet állít fel a törvényjavaslat arra

nézve, hogy megrendelõnek kell tekinteni azt, akinek közvetlen gazdasági

érdeke fûzõdik az adott reklám megjelenéséhez, vagyis akinek az áruját

hirdetik.

A törvényjavaslat 19. §-ához:

A javaslat szerint a felszólítás eredménytelensége esetén, illetõleg az

ismételt felszólítás eredménytelensége, vagy ismételt ill. súlyos

szabályszegés, balesetveszély esetén a reklám eltávolítását kell elrendelni. A

javaslat szerint lehetõség van kényszerbontásra is. A "vadragasztások" ellen

az elsõ felszólításban írt határidõ lejárta után is helye van kényszer-

eltávolításnak.

A törvényjavaslat 20. §-ához:

A törvényjavaslat folyamatában érinti a szabadtéri reklámtevékenységet.

Szükséges ilyenkor átmeneti rendelkezéseket hozni, amelyek a már kialakult

helyzetet és az új szabályozást hivatottak összhangba hozni. Ennek során - a

jóhiszemû reklámközzétevõ érdekeit is szem elõtt tartva - fokozatosan az új

szabályok lépnek életbe.

A törvényjavaslat 21-22. §-ához:

A záró rendelkezések lehetõséget adnak az önkormányzatoknak arra, hogy

helyileg szigorúbb szabályokat is hozhassanak. A törvény végrehajtásának

részletes szabályait kormányrendeletben kell megállapítani, természetesen úgy,

hogy a végrehajtási rendelet is majd a törvénnyel egyidejûleg lépjen hatályba

- rendelkezéseit azonban már 30 nappal az elõtt meg lehessen ismerni, hogy

arra fel lehessen készülni.

Budapest, 1996. május 08.

Zsigmond Attila Tirts Tamás

MDNP FIDESZ-MPP

Hajdú László Kiss Róbert

MSZP SZDSZ

Eleje Honlap