ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Fidesz-Magyar Polgári Párt
Képviselõcsoportja
Kérdés!
Dr. Gál Zoltán úr
az Országgyûlés elnöke
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
Kérdést kívánok feltenni Magyar Bálint mûvelõdési és közoktatásügyi miniszter
úrhoz a vajdasági magyar oktatás tárgyában, "Mit tesz a kormány azért, hogy a
vajdasági magyarság taníthasson és tanulhasson az anyanyelvén?" címmel.
Tisztelt Miniszter Úr!
A Vajdaságban jelenleg önálló magyar iskolahálózat nem létezik. Ennek
megteremtése a Vajdasági Magyarok Demokratikus Közössége autonómia-
koncepciójának hangsúlyos részét képezi.
Az állami központosítás miatt, a fennálló szabályozás következtében az
iskolák irányításába, programjába sem az önkormányzat sem a szülõk
gyakorlatilag nem szólhatnak bele. Bács, Regõce az ötvenes, Õrszállás,
Sajkáslak a hatvanas, Titel a hetvenes, Udvarnok, Egyházaskér a nyolcvanas,
Sándoregyháza, Udvarszállás, Fejértelep iskoláit a kilencvenes években
szüntették meg. A felsorolt iskolákban a magyar nyelvû oktatás leépítését,
megszüntetését rendszerint fokozatosan hajtották végre: a négyosztályos
osztott tagozatot elõbb részben osztottá, majd osztatlanná alakították át. A
szórványvidékeken egyes esetekben a magyar iskolát (tagozatot) máról holnapra,
egyetlen tollvonással szüntették meg, tanítóhiányra hivatkozva. A legnagyobb
csapások a magyar nyelvû középiskolai oktatást érték, már akkor, amikor a
Vajdaság tartományi önállósága "töretlen" volt.
1993-ban Újvidéken és Szabadkán megszûnt a tanítóképzés -- ami az utóbbi
esetben az intézmény teljes feloszlatását is jelentette. A többségi környezetû
Zombori Egyetemen indulhatott magyar szak, de a teljes anyanyelvûség
mellõzésével. Így tehát az utolsó évben már csak bizonyos szaktárgyakat
hallgathatnak magyarul, de a városon belüli gyakorló iskolai háttér nélkül.
A 80-as évek végéig az újvidéki Tankönyvkiadó Intézet a tartománynak mind
az öt hivatalos nyelvén adott ki általános és középiskolai tankönyveket,
segédleteket, kötelezõ olvasmányokat. Ezt is megszüntették. Az anyaországi
tankönyvek használatát tiltják. A gondok áthidalására, helyi szerzõk tollából,
tankönyvpótló ismeretterjesztõ füzeteket adott közzé a Családi Kör c. hetilap.
A magyar nyelvû alapítványi és elit-iskolák nincsenek, az egyetlen
egyházi középiskola a kispapokat nevelõ szabadkai Paulinum, amely magyart és
horvát nyelvû képzést biztosít római katolikus diákjai számára.
A VMDK készített egy felmérést, melybõl kiderül, hogy a magyar családok
92,5%-a szerint az önálló magyar oktatási rendszer létrehozása perszonális
autonómiával valósítható meg. Enélkül legfeljebb a meglévõ intézményrendszer
konzerválása, esetleg egy-egy korábban bezárt intézmény felélesztése lehet
reálisan megvalósítható.
Kérdezem a tisztelt miniszter urat mit kíván tenni a magyar kormány annak
érdekében, hogy a diaszpórában éló magyarság taníthasson és tanulhasson
anyanyelvén?
Milyen lépéseket tett annak érdekében, hogy a Magyarországon szerzett
okleveleket elfogadják Szerbiában, segítve ezzel a vajdasági magyar fiatalok
visszatérését?
Tisztelettel várom válaszát:
Budapest, 1996. május 21.
Sasvári Szilárd