ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

Fidesz-Magyar Polgári Párt

Képviselõcsoportja

K/2550..

Kérdés!

Dr. Gál Zoltán úr

az Országgyûlés elnöke

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

Kérdést kívánok feltenni Magyar Bálint mûvelõdési és közoktatásügyi miniszter

úrhoz a vajdasági magyar oktatás tárgyában, "Mit tesz a kormány azért, hogy a

vajdasági magyarság taníthasson és tanulhasson az anyanyelvén?" címmel.

Tisztelt Miniszter Úr!

A Vajdaságban jelenleg önálló magyar iskolahálózat nem létezik. Ennek

megteremtése a Vajdasági Magyarok Demokratikus Közössége autonómia-

koncepciójának hangsúlyos részét képezi.

Az állami központosítás miatt, a fennálló szabályozás következtében az

iskolák irányításába, programjába sem az önkormányzat sem a szülõk

gyakorlatilag nem szólhatnak bele. Bács, Regõce az ötvenes, Õrszállás,

Sajkáslak a hatvanas, Titel a hetvenes, Udvarnok, Egyházaskér a nyolcvanas,

Sándoregyháza, Udvarszállás, Fejértelep iskoláit a kilencvenes években

szüntették meg. A felsorolt iskolákban a magyar nyelvû oktatás leépítését,

megszüntetését rendszerint fokozatosan hajtották végre: a négyosztályos

osztott tagozatot elõbb részben osztottá, majd osztatlanná alakították át. A

szórványvidékeken egyes esetekben a magyar iskolát (tagozatot) máról holnapra,

egyetlen tollvonással szüntették meg, tanítóhiányra hivatkozva. A legnagyobb

csapások a magyar nyelvû középiskolai oktatást érték, már akkor, amikor a

Vajdaság tartományi önállósága "töretlen" volt.

1993-ban Újvidéken és Szabadkán megszûnt a tanítóképzés -- ami az utóbbi

esetben az intézmény teljes feloszlatását is jelentette. A többségi környezetû

Zombori Egyetemen indulhatott magyar szak, de a teljes anyanyelvûség

mellõzésével. Így tehát az utolsó évben már csak bizonyos szaktárgyakat

hallgathatnak magyarul, de a városon belüli gyakorló iskolai háttér nélkül.

A 80-as évek végéig az újvidéki Tankönyvkiadó Intézet a tartománynak mind

az öt hivatalos nyelvén adott ki általános és középiskolai tankönyveket,

segédleteket, kötelezõ olvasmányokat. Ezt is megszüntették. Az anyaországi

tankönyvek használatát tiltják. A gondok áthidalására, helyi szerzõk tollából,

tankönyvpótló ismeretterjesztõ füzeteket adott közzé a Családi Kör c. hetilap.

A magyar nyelvû alapítványi és elit-iskolák nincsenek, az egyetlen

egyházi középiskola a kispapokat nevelõ szabadkai Paulinum, amely magyart és

horvát nyelvû képzést biztosít római katolikus diákjai számára.

A VMDK készített egy felmérést, melybõl kiderül, hogy a magyar családok

92,5%-a szerint az önálló magyar oktatási rendszer létrehozása perszonális

autonómiával valósítható meg. Enélkül legfeljebb a meglévõ intézményrendszer

konzerválása, esetleg egy-egy korábban bezárt intézmény felélesztése lehet

reálisan megvalósítható.

Kérdezem a tisztelt miniszter urat mit kíván tenni a magyar kormány annak

érdekében, hogy a diaszpórában éló magyarság taníthasson és tanulhasson

anyanyelvén?

Milyen lépéseket tett annak érdekében, hogy a Magyarországon szerzett

okleveleket elfogadják Szerbiában, segítve ezzel a vajdasági magyar fiatalok

visszatérését?

Tisztelettel várom válaszát:

Budapest, 1996. május 21.

Sasvári Szilárd

Eleje Honlap