ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Interpelláció!
Dr. Gál Zoltánnak
az Országgyûlés elnökének
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
Interpellációt kívánok benyújtani Szabó György népjóléti miniszter úrnak, az
alábbi címen:
"A Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat beruházásai tárgyában"
Tisztelt Miniszter Úr!
A nyugdíjak szintje, a nyugdíjasok életszínvonala, a forráshiány miatt
szükséges korhatáremelés társadalmunk egyik különleges jelentõségû kérdése.
Ezért kiemelten fontos, hogy azzal a valóban szûkös kerettel, amely ilyen
érthetõ figyelmet kap, a kezelõk az elõírások messzemenõ betartásával és
takarékosan gazdálkodjanak.
1996. február 12-i napirend elõtti felszólalásomban felhívtam a figyelmet a
Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat nyíregyházi székházépítése körüli anomáliákra.
A dr. Mészáros Tamás által aláírt, febr. 13-án kelt, nekem címzett válaszlevél
a felvetett kérdések jó részére nem tér ki, és nem tájékoztat semmilyen tárgyi
vizsgálatról, tehát a vezetés egyetért mindazzal, ami a beruházás terén
történik. Így például nem kaptam választ arról, hogy miért nem felelt meg az
Önkormányzat tulajdonában levõ, egyébként üres nyíregyházi épület, miért
növekedett meg az építkezés költsége az eredeti több mint kétszeresére, mikor
hagyta jóvá az Önkormányzat közgyûlése ezt a módosítást, hogyan számolták el a
telekárat, miért fizették ki a kalkulált költségek 97 %-át az alapozás
elkészültekor, hogyan számolták el a kamatbevételeket, stb.
Gondolom, ha azóta történt volna bármilyen vizsgálat, kellett volna kapnom
tájékoztatást annak eredményérõl. Mivel ilyet nem kaptam, nem okozott
meglepetést, hogy helyszíni tájékozódásunk során újabb, most már tényszerûen,
szerzõdések alapján is igazolt visszaélés ügyében vagyok
kénytelen beszámolni. A vásárolt debreceni székház felújításával kapcsolatos
tervezési feladatokra a megrendeléskor érvényes versenytörvény értelmében
versenytárgyalást kellett volna kiírni. Ez nem történt meg. Helyette
megbontották az összeget két szerzõdésre. Ezek azonos idõpontban szó szerint
azonos feladatra, de eltérõ, összesen a versenytárgyalási határt meghaladó
összegre szólnak. Kínossá teszi az ügyet, hogy mindkét szerzõdést több vezetõ
jóváhagyólag szignálta, közte a Népjóléti Minisztérium jelenlegi helyettes
államtitkára, aki ekkor még a Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat gazdasági
ügyeiért volt felelõs.
Az elõírások intézményesen laza kezelését igazolja, hogy ugyanez az eljárás
megismétlõdött az ózdi épületfelújítás esetében is. A fenti esetek is
bizonyítják, hogy nagy szükség van a mérnök- és építész kamarák etikai
felügyeletére.
Nem hiszem, hogy a parlamenti képviselõk feladata a további esetek felderítése
.
Kérdezem Miniszter Urat, mit kíván tenni a Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat
beruházási tevékenységének vizsgálata, a visszaélések felderítése érdekében.
Gondolom minimális igény kérni a Számvevõszék vizsgálatát, különös tekintettel
a törvényes elõírások betartására, a beruházás vezetõinek szakmai
felkészültségére, a beruházások és egyéb ezzel kapcsolatos költségek
közgyûlési jóváhagyására, a kifizetések ütemezésére és ellenõrzésére a vezetõi
szintek és döntések közötti összefonódásra, illetve a felelõsség
megállapítására. Milyen javaslata van az Egészség- és Nyugdíjbiztosítási
Önkormányzatok gazdasági tevékenysége hatékonyabb ellenõrzésére. Nem hiszem,
hogy ismét parlamenti bizottságot kellene kirendelni, ebbõl nem lenne helyes
rendszert csinálni!
Melléklet: 2 x 2 db szerzõdés másolata
Budapest, 1996. május 29.
Dr. Szabó Iván