MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/2596.. számú

TÖRVENYJAVASLAT

AZ EGYES KÖZTARTOZÁSOK BEHAJTÁSÁVAL ÖSSZEFÜGGÖ

TÖRVENYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL

Elõadó: Dr. Medgyessy Péter

pénzügyminiszter

Budapest, 1996. május hó

2

1996. évi .... törvény

az egyes köztartozások behajtásával összefüggõ törvények módosításáról

A csõdeljárásról, a felszámolási eljárásról és a végelszámolásról szóló 1991.

évi IL. törvény módosítása

1.§

A csõdeljárásról a felszámolási eljárásról és a végelszámolásról szóló 1991.

évi IL. törvény (a továbbiakban: Cstv.) 12. §-a (1) bekezdésének a) pontja

helyébe a következõ rendelkezés lép:

/A fizetési haladék/

"a) a csõdeljárás kezdõ idõpontjában fennálló és kezdõ idõpontja után

keletkezett követeléseken alapuló munkabér és a bérjellegû egyéb juttatások,

az ezeket terhelõ személyi jövedelemadó elõleg, egészségbiztosítási és

nyugdíjjárulék, társadalombiztosítási járulék, baleseti járulék, a

foglalkoztatás elõsegítésére és a munkanélküliek ellátásáról szóló törvény

alapján fizetendõ járulék, végkielégítés, tartásdíj, életjáradék, kártérítési

járadék és bányászati keresetkiegészítés, szakképzési hozzájárulási

kötelezettség, szakképzésben résztvevõ tanulóknak járó juttatások és

kedvezmények, továbbá a külön jogszabályban meghatározott szolgáltatási

kötelezettség alapján járó víz,- és csatornadíj, illetve a vagyonfelügyelõnek

a 17. § (2) bekezdése alapján felszámított költségei; továbbá"

/kifizetése alól nem mentesít/

2.§

(1) A Cstv. 57. §-a (1) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

/A gazdálkodó szervezetnek a felszámolás körébe tartozó vagyonából a

tartozásokat a következõ sorrend figyelembevételével kell kielégíteni:/

"b) zálogjoggal, óvadékkal biztosított követelések - ideértve az önálló

zálogjogot is - a zálogtárgy (óvadék) értékének erejéig, feltéve, hogy a

biztosítékot a felszámolási eljárás megindítása elõtt legalább hat hónappal

kikötötték; ha a zálogtárgyat több zálogjog terheli, akkor a kielégítés

sorrendjére a Polgári Törvénykönyv 263. §-ának (2) bekezdése az irányadó. A

zálogjoggal és az óvadékkal biztosított követelésekkel azonos elbírálás alá

esik az a követelés, amelynek végrehajtására a végrehajtási jogot a

felszámolás kezdõ idõpontjáig (28. § (2) bekezdés e) pont) bejegyezték;"

(2) A Cstv. 57. §-a (2) bekezdésének a) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

/A felszámolási költségek a következõk:/

"a) az adóst terhelõ munkabér és egyéb bérjellegû juttatások, ideértve a

munkaviszony megszûnésekor járó végkielégítést is; ha a felszámolás kezdõ

idõpontját megelõzõen esedékessé vált munkabért és egyéb bérjellegû

juttatásokat a felszámolás kezdõ idõpontja után fizetik ki, az ezeket terhelõ

adó és járulékfizetési kötelezettség is;"

(3) A Cstv. 57. §-a a következõ (7) bekezdéssel egészül ki:

"(7) A felszámoló által nyilvántartásba vett követelés engedményezése nem

érinti a követelésnek a kielégítési sorrendben elfoglalt helyét."

3.§

A Cstv. 80. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"80. § Az e törvényben szabályozott eljárásokban a központi

költségvetést, az elkülönített állami pénzalapokat, a Nyugdíjbiztosítási és az

Egészségbiztosítási Alapot, illetve a helyi önkormányzatot megilletõ

követelésrõl a követelés behajtására jogosult szervezet lemondhat, ideértve

annak engedményezését is."

A társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény módosítása

4.§

(1) A társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény (a továbbiakban: T.)

104/A. § (3) bekezdése a következõ mondattal egészül ki:

"Az okirat végrehajthatóságához külön intézkedésre nincs szükség."

(2) A T. 104/A. § (6) - (7) bekezdése helyébe a következõ rendelkezések

lépnek:

"(6) Ha a (4) és (5) bekezdésben foglalt eljárás nem, vagy elõreláthatóan

nem vezetne eredményre, a fizetésre kötelezettel szemben ingó és ingatlan

végrehajtásnak is helye van.

(7) A tartozást nyilvántartó MEP köteles elrendelni az ingó és ingatlan

végrehajtást a (6) bekezdésben foglalt feltételek teljesülése esetén."

(3) A T. 104/A. § (10) bekezdésének második mondata helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"A földhivatal a megkeresés alapján a végrehajtási jogot soron kívül

bejegyzi."

(4) A T. 104/A. §-a a következõ (12) - (13) bekezdésekkel egészül ki, ezzel

egyidejûleg a jelenlegi (12) bekezdés számozása (14) bekezdésre módosul:

"(12) Ingó és ingatlan árverés esetén - ha az árverés sikertelen volt,

vagy ha a becsérték megállapítása és az árverés között a végrehajtási eljárás

szüneteltetése, vagy felfüggesztése folytán legalább 3 hónap eltelt - a

végrehajtó a becsértéket módosíthatja.

(13) Sikertelen árverés után a végrehajtó a becsértéken az ingóságot

kereskedelmi úton közvetlenül vagy bizományos útján is értékesítheti."

5.§

A T. 104/B. § (1) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A társadalombiztosítási tartozás végrehajtási joga az esedékesség

naptári évének utolsó napjától számított 5 év elteltével évül el."

6.§

A T. 104/D. § (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(4) A jogerõs határozat felülvizsgálatát a fizetésre kötelezett a

kézhezvételtõl számított 15 napon belül keresettel kérheti a bíróságtól. A

határidõ elmulasztása miatt - különösen indokolt esetben - igazolásnak van

helye. A bírósági felülvizsgálat a határozat végrehajthatóságát nem érinti. A

végrehajtás felfüggesztésérõl a bíróság a fizetésre kötelezett kérelmére

végzéssel határoz. Nincs helye keresetnek fizetési halasztás, részletfizetés,

mérséklés és végrehajtási kifogás tárgyában hozott határozat ellen."

7. §

A T. 105/A. §-a a következõ (2) bekezdéssel egészül ki:

"(2) A társadalombiztosítási tartozás megfizetéséért a Polgári

Törvénykönyv szerint kezességet lehet vállalni, illetve a

társadalombiztosítási tartozást más átvállalhatja, amelynek során a

társadalombiztosítási szerv követelésének jogcíme nem változik meg."

8. §

A T. a következõ 114/A. §-sal egészül ki:

"114/A. § (1) A csõdeljárásról, a felszámolási eljárásról és a

végelszámolásról szóló 1991. évi IL. törvény hatálya alá tartozó eljárások

keretében a gazdálkodó szervezetek járuléktartozásáról - az

Egészségbiztosítási Önkormányzat és a Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat

közgyûléseinek közös határozatában meghatározott feltételek mellett - a

követelés behajtására jogosult szervezet lemondhat, ideértve annak

engedményezését is.

(2) A megszûnt gazdálkodó szervezet esetében az ötezer forintot meg nem haladó

társadalombiztosítási követelést törölni lehet."

Az adózás rendjérõl szóló 1990. évi XCI. törvény módosítása

9. §

Az adózás rendjérõl szóló 1990. évi XCI. törvény (továbbiakban: Art.) 26. §-

ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Az adó megfizetéséért a Polgári Törvénykönyv szerint kezességet

lehet vállalni, illetve az adótartozást más átvállalhatja, amelynek során az

adóhatóság követelésének jogcíme nem változik meg."

10. §

Az Art. 49. §-a a következõ (6) bekezdéssel egészül ki:

"(6) A csõdeljárásban, a felszámolási eljárásban és a végelszámolásban a

központi költségvetést megilletõ vám- és jövedéki követelések, valamint a

Nyugdíjbiztosítási és az Egészségbiztosítási Alapot megilletõ követelések

tekintetében a hitelezõ képviselõjeként - az illetékes szervek külön

megállapodása alapján - az állami adóhatóság is jogosult eljárni. Az állami

adóhatóság az õt megilletõ követelések tekintetében képviselõként a

társadalombiztosítási követelések behajtására jogosult szervet megbízhatja."

11. §

Az Art. 88. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg az eredeti

(3) bekezdés számozása (4) bekezdésre változik:

"(3) Ingó és ingatlan árverés esetén, - ha az árverés sikertelen volt,

vagy ha a becsérték megállapítása és az árverés között a végrehajtási eljárás

szüneteltetése, vagy felfüggesztése folytán legalább 3 hónap eltelt - a

végrehajtó a becsértéket módosíthatja."

12. §

Az Art. 89. § (3) bekezdése a következõ mondattal egészül ki:

"A földhivatal a megkeresés alapján a végrehajtási jogot soron kívül

bejegyzi."

13. §

Az Art. 91. § (2) bekezdésének második mondata helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"Ha az adózó fizetési könnyítésre vagy adótartozás mérséklésre irányuló

kérelmét az adóhatóság jogerõs határozattal elbírálta, az újabb fizetési

könnyítési vagy adótartozás mérséklése iránti kérelemére a végrehajtás nem

szünetel. Amennyiben az adóhatóság az árverést már kitûzte, az adózó által

benyújtott fizetési könnyítési vagy adótartozás mérséklése iránti

méltányossági kérelem a végrehajtást nem szünetelteti."

Az egyéni vállalkozásról szóló 1990. évi V. törvény módosítása

14.§

(1) Az egyéni vállalkozásról szóló 1990. évi V. törvény (továbbiakban: Etv.)

5. § (1) bekezdése a következõ új g) ponttal egészül ki:

/Nem kaphat vállalkozói igazolványt:/

"g) akinek adó-, vám-, vagy társadalombiztosítási tartozása van."

(2) Az Etv. 14. § (1) bekezdésének d) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

/Az egyéni vállalkozótól vissza kell vonni az igazolványt, ha:/

"d) 12 hónapi járulékfizetési kötelezettségét meghaladó járuléktartozása

megfizetésének, illetõleg a bejelentési, járulékbevallási adatszolgáltatási és

nyilvántartási kötelezettségeinek a társadalombiztosítási igazgatási szervek

felhívása ellenére a felhívásban megjelölt határidõig sem tett eleget."

A társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak 1996. évi költségvetésérõl

szóló 1996. évi XIV. törvény módosítása

15. §

(1) A társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak 1996. évi költségvetésérõl

szóló 1996. évi XIV. törvény (a továbbiakban: Tktv.) 3. §-a a következõ (11)

bekezdéssel egészül ki:

"(11) A (4) bekezdés b) pontja alatti elõirányzat a járulékellenõrzés

során ténylegesen feltárt, illetve kirótt járulékmérték arányában túlléphetõ."

(2) A Tktv. 8. §-a a következõ (15) bekezdéssel egészül ki:

"(15) A (12) bekezdés b) pontja alatti kiadási elõirányzat a tényleges

bevételek mértéke arányában túlléphetõ."

Záró rendelkezések

16.§

(1) E törvény a kihirdetését követõ 15. napon lép hatályba.

(2) A Cstv.-nek az e törvény 1. §-ával és a 2. § (2) bekezdésével

megállapított rendelkezéseit az 1992. január 1. után indult és folyamatban

levõ ügyekben az a) és b) pontban foglaltak figyelembevételével kell

alkalmazni:

a) a Cstv. 12. § (1) bekezdés a) pontja szerinti fizetési kötelezettségekre

vonatkozó rendelkezést az e törvény hatálybalépése után esedékessé váló

kifizetésekre kell alkalmazni;

b) a Cstv. 57. § (2) bekezdésének a) pontjában foglalt rendelkezést csak az e

törvény hatálybalépését követõen esedékessé vált kifizetésekre kell

alkalmazni.

(3) Az Art-nek az e törvény 9-13. §-ával megállapított rendelkezéseit a

folyamatban levõ ügyekben is alkalmazni kell azzal, hogy az Art. 91. § (2)

bekezdésének második mondatában foglaltakat az e törvény hatálybalépését

követõen benyújtott kérelmek elbírálására kell alkalmazni.

6

I N D O K L A S

Általános indoklás

A törvénymódosítások a társadalombiztosítási tartozások behajtásának

hatékonyság javítását, valamint az alapok 1996. évi költségvetésében

elõirányzott 24 milliárd Ft rendkívüli járulékbehajtás teljesíthetõségét

kívánják elõsegíteni, figyelembe véve a társadalombiztosítási önkormányzatok

ezzel kapcsolatos kezdeményezéseit.

Részletes indoklás

1. §-hoz

A Javaslat kimondja, hogy a fizetési haladék - amennyiben annak megadásához a

hitelezõk hozzájárulnak - nem terjed ki (más köztartozásokhoz hasonlóan) a

társadalombiztosítási járulékra és a baleseti járulékra sem, vagyis ezeket a

moratórium alatt is fizetni kell.

2. §-hoz

A Javaslat a Polgári Törvénykönyv (Ptk.) módosításával összhangban kimondja,

hogy a kielégítési sorrend második helyén kell kielégíteni az önálló

zálogjogot is. Ugyancsak a Ptk. zálogjogra vonatkozó rendelkezéseivel áll

szinkronban az a Javaslat, mely szerint a zálogjoggal, óvadékkal biztosított

követelésekkel egy csoportban kell kielégíteni azokat a követeléseket is,

amelyek végrehajtására a végrehajtási jogot az ingatlan-nyilvántartásba

bejegyezték. A végrehajtási jog ugyanis nem egyéb, mint bírói határozattal

létesített zálogjog, amelyet ezért indokolatlan a kielégítési sorrend

szempontjából külön kezelni.

A Javaslat egyértelmûen tisztázza, hogy ha a felszámoló által nyilvántartásba

vett követelést a jogosult (pl.: a TB szerv) engedményez, ez nem fogja

érinteni a követelésnek a kielégítési sorrendben elfoglalt helyét, vagyis a

jogosult épp úgy az ötödik helyen fog állni a kielégítési sorrendben, mint

állt a TB szerv.

3. §-hoz

A Javaslat az államháztartási törvénnyel összhangban tisztázza, hogy a

követelés behajtására jogosult szerv az államháztartás mind a négy

alrendszerében lemondhat az õt megilletõ követelésrõl, illetve azt

engedményezheti is.

4. §-hoz

A végrehajtás gyorsítása érdekében - összhangban az adóhatóságra vonatkozó

szabályokkal - a Javaslat lehetõvé teszi az eljárást lefolytató illetékes

egészségbiztosítási pénztárnak, hogy külön intézkedés nélkül, a végrehajtható

okirat alapján megkezdje a végrehajtást. A Javaslat azt is kimondja, hogy ha

az azonnali inkasszó, illetve a munkabérbõl történõ letiltás nem vezet

eredményre, a végrehajtó szerv köteles elrendelni az ingó és ingatlan

végrehajtást.

A végrehajtás gyorsítása érdekében a Javaslat azt is lehetõvé teszi a

végrehajtó szervnek, hogy sikertelen árverés esetén az ingóságot kereskedelmi

úton közvetlenül vagy bizományos útján értékesítse.

5. §-hoz

A tartozások egységes és áttekinthetõ nyilvántartása érdekében a Javaslat a

társadalombiztosítási tartozás végrehajtási jogának elévülését - hasonlóan az

adótartozásokhoz - az esedékesség naptári évének utolsó napjától számított 5

év elteltéhez köti.

6. §-hoz

A végrehajtási eljárás gyorsítása érdekében a Javaslat elõírja, hogy az

Országos Egészségügyi Pénztár által jogerõsen elbírált határozat

felülvizsgálatára irányuló kereset - a hatályos szabályozással ellentétben - a

határozat végrehajthatóságát ne érintse, bár a bíróság a végrehajtást

felfüggesztheti.

7. §-hoz

A társadalombiztosítási tartozás behajtási esélyeinek javítása érdekében a

Javaslat lehetõvé teszi, hogy a TB tartozásért kezességet lehessen vállalni,

illetve a tartozást más átvállalhassa.

8. §-hoz

Annak érdekében, hogy a társadalombiztosítási szervek nyilvántartásai a reális

helyzetet tükrözzék, vagyis ne tartalmazzanak olyan követeléseket, amelyek

esetében a behajtási költségek meghaladják az esetlegesen behajtható

követeléseket és amelyeknek behajtása egyébként is reménytelen, a Javaslat

lehetõvé teszi, hogy a megszûnt gazdálkodó szervezetek 5 ezer forintot meg nem

haladó TB tartozását törölni lehessen.

9. §-hoz

Az adózás rendjérõl szóló törvény (Art.) jelenleg is lehetõséget ad az

adótartozás rendezése érdekében - a Ptk. szabályai szerinti -

kezességvállalásra, illetõleg tartozás átvállalására. Ennek - az Art. szerinti

- feltétele azonban, hogy azt adót, vagy költségvetési támogatást megállapító

törvény tegye lehetõvé. Ez a megoldás szûkíti a tartozások rendezésének

lehetõségét, ezért e feltétel - Javaslat szerinti - elhagyása a potenciális

adósok körének kibõvülését jelentheti. A Ptk. szerinti kezességvállalás,

illetve a tartozás átvállalása ugyanakkor a adóhatóság követelésének jogcímét

nem változtatja meg, továbbá az intézmény megfelelõ alkalmazására garanciát

jelent, hogy a szerzõdés érvényességéhez az adóhatóság jóváhagyása szükséges.

10. §-hoz

A csõd- és felszámolási eljárások, valamint a végelszámolások során az adósok

jellemzõen egyszerre tartoznak az adó- és vámhatóságnak, illetve a Nyugdíj és

Egészségbiztosítási Alapoknak. Az eljárás hatékonyságát, a tárgyalási pozíciót

erõsíti, ha ezeket a szervezeteket megilletõ köztartozások rendezése során a

felszámoló (végelszámoló) tevékenységének kontrollja "egy kézben" van. A

Javaslat ezért lehetõvé teszi a központi költségvetést valamint a

Nyugdíjbiztosítási és Egészségbiztosítási Alapokat megilletõ követelések

tekintetében az állami adóhatóság, vagy a társadalombiztosítás behajtó

szervezete járjon el és képviselje a másik szervezetet is. Ennek feltétele az,

hogy az érintett szervezetek külön megállapodást kössenek. Így biztosítható,

hogy a megbízás alapján eljáró hitelezõ csak "rendezett" követelést

képviseljen.

11. §-hoz

A végrehajtási eljárás részben a bírósági eljárások, részben az adózó által

benyújtott különbözõ kérelmek miatt hosszú ideig szünetelhet. A becsérték

módosítására jelenleg ugyanakkor nincs jogszabályi lehetõség, jóllehet az

értékviszonyok változása az ingó-, ingatlan értékének jelentõs módosulását

eredményezi. A Javaslat szerint lehetõség van arra, hogy a végrehajtó az

árverés sikertelenségét követõen vagy ha a becsérték megállapítása és az

árverés között három hónap eltelt, a becsértéket módosítsa.

12. §-hoz

Az ingatlan értékesítésének gyakran akadálya a földhivatalok túlterheltsége

miatti lassúság az eljárásban. A Javaslat értelmében a végrehajtási jogot a

földhivatal soron kívül köteles bejegyezni, így az ingatlanértékesítés ideje

jelentõsen lerövidülhet.

13. §-hoz

Az Art. hatályos szabályai szerint az adózó által benyújtott fizetési

könnyítési, illetve méltányossági kérelmek a végrehajtási eljárást

szüneteltetik. A gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy az adózók erre

irányuló kérelmeiket az árverést megelõzõ napokban nyújtják be az

adóhatósághoz annak érdekében, hogy a sikeres behajthatóságot újabb hónapokra

meghiúsítsák.

Ezért a Javaslat szerint az Art. úgy módosul, hogy egyrészt az adózó bármilyen

jellegû fizetési könnyítés iránti kérelme (részletfizetés, fizetési

halasztás), illetve méltányossági kérelme az adóigazgatási eljárás teljes

szakaszában csak egyszer jelentse a végrehajtás (behajtás) akadályát, másrészt

az árverés kitûzése után benyújtott kérelem a végrehajtást már ne

szüneteltesse.

14. §-hoz

Annak érdekében, hogy az egyéni vállalkozók hátralékát a köztartozások

tekintetében csökkentse, illetve az ilyen hátralékok keletkezését

megakadályozza, a Javaslat megszigorítja az egyéni vállalkozókra vonatkozó

rendelkezéseket, így többek között elõírja, hogy csak az kaphat vállalkozói

igazolványt, akinek nincs adó-, vám- vagy társadalombiztosítási tartozása.

15. §-hoz

A módosítás alapján mindkét alapnál lehetõség lesz a járulékellenõrzés során

feltárt, illetve kirótt járulékmérték arányában az ellenõrzési tevékenység

ösztönzésére betervezett elõirányzat túllépésére.

16. §-hoz

A Javaslat megállapítja a hatálybalépést azzal, hogy garanciális és

hitelezõvédelmi okokból meghatározza azokat az átmeneti rendelkezéseket,

amelyek csak a hatálybalépés után esedékessé váló - adó és

társadalombiztosítási - fizetési kötelezettségek jogosultjait hozza kedvezõbb

helyzetbe.

Eleje Honlap