ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Önálló képviselõi javaslat!
dr. Gál Zoltán Úrnak
az Országgyûlés elnökének
H E L Y B E N
Tisztelt Elnök Úr!
Az Országgyûlés Házszabályáról szóló 46/1994. (IX. 30.) OGY. határozat 84. §
(1) bek. a) pontja, valamint 85. § (2) bek. d) pontja alapján, a következõ
önálló törvényjavaslatot nyújtom be, és kérem annak önálló napirendi pontként
történõ felvételét és megtárgyalását.
TÖRVÉNYJAVASLAT
a foglalkoztatási törvény módosításáról,
és egyes adózási vonzatok enyhítésérõl
1. § A foglalkoztatás elõsegítésérõl és a munkanélküliek ellátásáról szóló,
többször módosított 1991. évi IV. törvény, a következõ 15/A. sorszámú, új
szakasszal - valamint azt bevezetõ új alcímmel - egészül ki:
"Társas vállalkozás elõsegítése
15/A. § (1) Az aki munkanélküli járadékban részesül, és részére a munkaügyi
központ megfelelõ munkahelyet nem tud felajánlani, háromszázezer forint/fõ
támogatást kérhet a munkanélküli járadékra való jogosultság hatodik hónapjának
leteltéig, amennyiben jogi személyiséggel rendelkezõ gazdasági társaság, avagy
szövetkezet alapítására, illetve mûködõ gazdálkodó szervezetbe történõ
belépésre kötelezi el magát.
(2) A munkaügyi központ a támogatás odaítélése elõtt megvizsgálja a
vállalkozás indításának, és a támogatás igénybevételének megalapozottságát.
Elõnyben részesül a támogatás megadásánál a jogi személyiséggel rendelkezõ
gazdasági társaság, s különösen - kisebb tõkeigénye miatt - a szövetkezet,
amennyiben a munkanélküli az 1992. évi I. törvény 63-65. szakaszainak
megfelelõ, vállalkozási jogviszonyt létesít.
(3) Az (1) bekezdés szerint támogatott cégeknél a társasági-, illetve a
szövetkezeti tisztségviselõk e körben végzett tevékenységükért az elsõ öt
évben díjazást nem kaphatnak, valamint az elsõ öt évben keletkezett eredmény
kizárólag fejlesztésre és tevékenység bõvítésre fordítható.
(4) A 15. § b), c) és d) pontja szerinti támogatási formák a 15/A. §
szerint megvalósuló vállalkozásokat is megilleti."
2. § A társasági adóról szóló - többször módosított - LXXXVI. törvény 10. §
(1) bekezdésének d) pontja a következõképpen módosul:
/Nem kell a számított adót megfizetnie/
"az 1991. évi IV. törvény 15/A. §-ban biztosított támogatás alapján alakult
gazdasági társaságnak, illetve szövetkezetnek az alakulás és az azt követõ
adóév tevékenysége után. A harmadik adóévben az adókedvezmény mértéke a
számított adó 60 %-a, a negyedik adóévben 40 %-a, az ötödik adóévben 20 %-a."
3. § A helyi adókról szóló 1990. évi. C. törvény 3. § (3) bekezdése
helyébe a következõ szövegrész kerül, és a jelenlegi (3), (4) bekezdések
számozása (4), (5)-re módosul:
"Adómentes az 1991. évi IV. törvény 15/A. §-ban biztosított támogatás alapján
alakult gazdasági társaság ill. szövetkezet, az alakulás évében és az azt
követõ évben. Az alakulást követõ harmadik-ötödik években az önkormányzat
által megállapított helyi adó 50 %-át adókedvezményként veheti igénybe."
4. § Ez a törvény a kihirdetést követõ 15. napon lép hatályba.
I N D O K L Á S
A javaslat abból a hipotézisbõl indul ki, miszerint a foglalkoztatási
törvényben ún. foglalkoztatáspolitikai aktíveszközök között második helyen
tárgyalt, vállalkozóvá válás elõsegítése (15. §) elnevezésû intézmény sajnos
nem váltotta be a hozzá fûzött reményeket. Attól ugyanis, hogy hat havi
járadékot - névlegesen a vállalkozóvá válás céljából - a kiválasztott
munkanélkülinek juttatunk (a maximum ötven százalékos határértékû kiegészítõ
támogatásokkal), attól még egyetlen üzleti alapon mûködõ kezdeményezés sem
vált életképessé.
Javaslatunk, az egyéni vállalkozóvá válás 15. §-ba foglalt lehetõségének
érintetlenül hagyása mellett, a vállalkozói szférába való bekapcsolódás
reálisabb válfaját igyekszik kialakítani, a társas formában való vállalkozás
elõsegítése keretében.
A 15. § alapján kapható legfeljebb kilencven ezer forint helyett, társas
vállakozás tényébõl fakadó kockázati faktor egyszerûsítése okán javasoljuk
tekintélyesebb nagyságrendû tõketámogatás nyújtását. Az elsõsorban
szövetkezeti formát preferáló megoldás megadásának elengedhetetlen feltétele,
a javaslat értelmében a szövetkezeti törvényben meghatározott vállalkozási
jogviszony létesítése.
A foglalkoztatási célzatú támogatás rendeltetésszerû funkcionálásának védelmét
szolgálja, a javaslatnak a visszaélések kiszûrésére szolgáló, kiigazító
szabálya, miszerint a 15/A. § szerint támogatott szövetkezet
tisztségviselõinek - mint tisztségviselõknek - az elsõ öt évben díjazás nem
jár, valamint, hogy az elsõ öt évben keletkezett eredmény kizárólag
fejlesztésre ill. tevékenység bõvítésre fordítható.
A foglalkoztatás elõsegítésének hatékonysága végett fontosnak tartjuk, hogy
adópreferenciákat élvezzenek a foglalkoztatási gondokat enyhítõ, érintett
gazdálkodó szervezetek. Ezért a társasági adóról, valamint a helyi adóról
szóló törvények módosítását is összekapcsolja a javaslat az új
foglalkoztatáspolitikai aktiveszköz létrehozásával.
Budapest, 1996. május 28.
Dr. Sümeghy Csaba
FIDESZ