ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

H/2620..

Képviselõi önálló indítvány!

Országgyûlési határozati javaslat

a fogyasztóvédelem tárgyában

Elõzmények

A gyártók, forgalmazók, illetve fogyasztók a piacgazdaságot meghatározó

elemei

Az áruk és szolgáltatások cseréje a piacon történik, annak viszonyai

között, az adott korra jellemzö szabályozás szerint. A piac müködési

szabályait megsértök ellen minden korban szigorú felelösségrevonást

alkalmaztak.

Az ipar fejlödésével a piacra kerülö termékek minöségének

ellenörzésére, a fogyasztót érö - a termék használatbavétele közbeni -

károsodások megelözésére az ipari országokban, így Magyarországon is, már a

múlt században létrehozták a szükséges minöségellenörzö intézményeket.

A piaci viszonyok továbbfejlödésével létrejöttek a multinacionális

vállalkozások, gazdasági integrációk és megjelent a gazdaság

liberalizálásának igénye is. Ezek a folyamatok eredményezték az állam

nagymértékü kivonulását a gazdaságból. Ezen folyamat eredményeként

tudatosodott az a gondolat, hogy az állam nem hagyhatja magára a

fogyasztót, intézményesen köteles róla gondoskodni. Ezt a felismerést az

ENSZ is 1985. évi határozatával megerösítette.

Fogyasztóvédelem nélkül nem lehet piacgazdaságot müködtetni. A

fogyasztóvédelem rendszere meg kell, hogy feleljen az adott ország

gazdasági fejlettségének és egyben tartalmaznia kell az alábbi

feltételeket:

- a fogyasztók döntéshozatalában a nem reklámszerü segítségnyújtást,

- gyártók, forgalmazók és fogyasztók érdekeinek egyeztetése,

közelítése,

- fogyasztók védelme a gyártók, forgalmazók gazdasági túlsúlya ellen,

- fogyasztók élet-, egészség-, vagyoni biztonságának védelme,

- fogyasztók védelméhez a jogi háttér folyamatos biztosítása,

karbantartása,

- fogyasztók tájékoztatása, korszerü ismeretanyaggal történö ellátása.

A mai magyar fogyasztóvédelem helyzetét nem lehet vizsgálni az Európa

egy részét érintö 1945 után bekövetkezett politikai, gazdasági,

társadalmi - szovjet mintájú - modell és annak fogyasztóvédelmi

vetületének áttekintése nélkül.

Az 1945 után Magyarországon bevezetett gazdasági struktúra a

piacgazdasággal ellentétes centralizált irányítási gyakorlat szerint

alakult, s így minden információt szolgáltató tevékenység belsö

szolgáltató és nem a társadalom számára hasznos közszolgáltató célt

szolgált.

Igy természetszerüleg a megszakított folyamatos piacgazdasági fejlödés

által létrehozott újabb változások sem épülhettek be a magyar

fogyasztóvédelmi gondolkodásba. ezen eredmények torzítatlan formában csak

a szabad választások utáni kormány gazdaságpolitikájában

bontakozhattak ki ismét.

Magyarországon az 10945-1950-es évek elejéig szervezett fogyasztói

érdekvédelemröl nem beszélhettünk. ezt a hiányt 1946-tól folyamatosan a

kereskedelem egyes részterületeire vonatkozó rendeletekkel pótolták. Ilyen

volt pl. a kötelezö árfeltüntetés, az árak maximálása, az

áruvisszatartás elleni intézkedés. A forint büntetöjogi védelme

érdekében rendelet született az árdrágítás, üzérkedés, árcsalás

büncselekménye ellen.

Az ötvenes évek elsö fele után kezdtek ráébredni egy szocialista típusú

ellátó-szolgáltató-, és a fogyasztó- viszonylat szükségességére.

Ez a szocialista védelem nem terjedt ki a társadalmi érdekviszonyok

egészére, hanem csak annak nagyon szük területén, a belkereskedelemben

törekedtek a gazdasági érdekek és a lakossági érdekek összehangolására, ezen

keresztül pedig a szocialista típusú fogyasztói érdekvédelem

megteremtésére.

Ennek a korszaknak legjellemzöbb vonása, hogy a többi életviszonyhoz

hasonlóan a belkereskedelmi tevékenységet is a legapróbb részletekig

szabályozták.

Az 1963. évben kiadott elsö belkereskedelmi jogszabály-gyüjteményig

nagyszámú jogszabály tartalmazta a fogyasztói érdekvédelmi elöírásokat ez az

elsö jogszabály-gyüjtemény 1480 oldalas volt, és a benne szereplö

jogszabályoknak legalább egyharmada valamilyen módon összefüggött a

vásárlók érdekvédelmével. A szabályozás aprólékos és gyakran

indokolatlanul túlzott volt, nem adva teret és lehetöséget az önálló

szakmai munkának és a jó kezdeményezéseknek (pl. tételes meghatározta az

egyes üzletekben árusítható áruk listáját.)

A hatvanas években megindult folyamat a gazdasági élet átalakítását

tüzte ki célul, mely az 10968. évi "új" gazdasági mechanizmusban

csúcsosodott ki, és alapvetö változást hozott a fogyasztói érdekvédelem terén

is.

Bár még mindig kizárólag a belkereskedelem és a vásárlók viszonyára

szükült le a fogyasztóvédelem, de a szemléletváltozás szembetünö. A

hatályos joganyag megváltozott tartalmában és mennyiségében.

Az 1973. évi belkereskedelmi jogszabály-gyüjtemény már csak 518 oldalas

volt, a jogszabályok szelleme szabadabb lett, a szakmai szabályok már csak

szük körben öltöttek jogszabályi formát, nagyobb teret engedtek az önálló

kereskedelmi munkának. A fogyasztóvédelmi érdekvédelemhez kapcsolódó

jogszabályi változások, az formák bevezetése, vállalati gazdálkodással

kapcsolatos feladatok kiemelése, a fogyasztói érdekvédelmi

ellenörzések társadalmi bázisának megteremtése, szabálysértési kódex

megalkotása, mely a fogyasztói érdekek sérelmének megtorlását tette lehetövé.

Ez a joganyag több- kevesebb módosulással a nyolcvanas évek közepéig, egy

része asz 1990. évig hatályban maradt.

A belkereskedelem újabb szabályozása - köztük A fogyasztói érdekvédelem

szabályai - az 1978. évben törvényi szinten nyertek szabályozást. A

gazdaságban az 1980-as évben megindult változások a belkereskedelmet sem

hagyták érintetlenül. Sor került a belkereskedelem szervezeti

korszerüsítésére, új üzemeltetési formák bevezetésére, a

magánkereskedelem állampolgári joggá tételére. ezek az eredmények csak a

kereskedelemre vonatkoztak és tartósnak sem bizonyultak.

Alapvetö problémaként megmaradt a fogyasztócentrikus érdekvédelem, a

gazdaság teljes vertikumában (ipar-

mezögazdaság-élelmiszeripar-szolgáltatások terén) nem alakult ki, és a

kereskedelem viselte az elözö ágazatok hibáit is.

Ilyen elözmények után kellett a szabadonválasztott kormánynak a

fogyasztóvédelmet új alapokra helyezni és megteremteni az Európai

Közösség felé teendö készületekhez a szabad utat.

Ehhez a régi, kisebb hatáskörü fogyasztói érdekvédelmi intézményeknek,

az országos Kereskedelmi és Piaci Felügyelöségnek megszüntetése után

egyidejüleg létrehozták a Fogyasztóvédelmi Föfelügyelöséget

(továbbiakban: FVF) az 1991. évi XX. törvénnyel.

Az FVF jogot kapott az európai szintet megcélzó hazai fogyasztóvédelmi

szervezet kiépítéséhez, valamint a megfelelö európai

partnerszervezetekkel történö közvetlen kapcsolatfelvételre.

Az elsö kihívás hazánk felé az volt, hogy a fogyasztóvédelmi modellek

közül választani kellett, melyiket követi, amelyhez a fogyasztóvédelem

nemzeti rendszerének alkalmazkodnia kell, figyelemmel az ország

speciális piaci- közgazdasági adottságaira.

- Állami fogyasztóvédelem (skandináv országok), ahol állami hivatalok

foglalkoznak a fogyasztóvédelemmel. Lapokban áruteszteket ismertetnek,

tanácsadó irodákat müködtetnek és a társadalmi szervek is állami

támogatással müködnek. elöny: a fogyasztóvédelem minden polgár

rendelkezésére áll. Hátrány: nem lehet az államtól független a

fogyasztóvédelmi politika.

- Magángazdasági fogyasztóvédelem (Nagy-Britannia, Belgium, Hollandia),

ahol a fogyasztóvédelem független az államtól, társadalmi szervek végzik

a tevékenységet, s egy pénzügyi forrásból tartják fenn magukat.

A döntésekbe ezen szervezeteket az állam mindig bevonja. Elönye: hogy a

fogyasztói politika és a gazdasági állami befolyástól mentes.

- Szociális együttmüködési modell (Németország, Ausztria), ahol állami

támogatással müködik és a munkában részt vesz egyaránt a fogyasztó, a

gyártó, a forgalmazó, tudományos élet képviselöje és az állam, söt

Ausztriában még a szakszervezetek is részt vesznek a feladatok

megoldásában. Elöny: a piac valamennyi résztvevöje jelen van.

Hátrány: a döntés senkitöl sem független.

A hazai fogyasztóvédelmi jogalkotás jelenleg a klasszikus kontinentális

modellt követi, amely a tisztességtelen piaci magatartásra vonatkozó

rendelkezésen alapul és kiegészül az államigazgatási és

büntetötörvények részletes rendelkezéseivel Az FVF kezdeti eredményeit jelzi

az 1993-ban Madridban elsöként elnyert Kereskedelmi Presztizs Nagydíj.

A fogyasztóvédelem helyzete jelenleg azonban még átmeneti, mivel még

indig nem készült el a fogyasztói törvény, melynek figyelembe kellene vennie

a hazai joghagyományt, az ENSZ ajánlását és az Európai Közösség

jogrendszerét.

A fogyasztóvédelemmel összefüggö új jogalkotási folyamat vontatottan

halad.

A szakmai területeken az Európai Közösség hasonló testületeivel a

kapcsolatfelvételek, megbeszélések ugyan eddig több eredményre

vezettek, azonban a közeli és távolabbi jövöben az alábbi fontosabb

kérdések várnak tisztázásra és megoldásra:

- fogyasztóvédelmi törvény megalkotása,

- fogyasztóvédelmi szemlélet oktatása az iskolákban, óvodákban,

- fogyasztók rendszeres tájékoztatása, árucikk ismertetök nagy

példányszámú terjesztése,

- kereskedelemben dolgozók szakmai szintjének növelése, akár müködési

engedély kiadás, illetve felülvizsgálat szigorítása árán is,

- a bírságok tételeinek megemelése szabálytalanság esetén,

- általánossá kell tenni gyártó - eladó - vevö kölcsönös tiszteletét, a

jó minöségü áru megkövetelését, a hatóságok egységes határozott

fellépését és tudatos áruismerettel bíró vásárlói szemlélet

kialakítását. ez utóbbi természetesen az általános társadalmi morál erös

javulásának is függvénye.

Javaslatok:

- Legyen az országgyülésnek intézményesített fogyasztóvédelmi

képviselete,

- a fogyasztóvédelmi szervezetek ne különbözö szakmai felügyelet alá

tartozzanak, mert így nincs egységes koncepció,

- a különbözö tárcák hangolják össze a fogyasztóvédelmi jellegü

rendeleteiket,

- a fogyasztóvédelmi tájékoztatás, oktatás, képzés kerüljön elötérbe,

- felsö szintü intézkedés szükséges a Fogyasztóvédelmi Felügyelöség

hatáskörének bövítésére =(Nem vizsgálhatja jelenleg a szolgáltató

szektor egy részét, pl. posta, bank, biztosítás stb.)

- hazai jogszabályok felülvizsgálata az EK direktívákat figyelembe

véve,

- támogatni kell a fogyasztóvédelemmel foglalkozó önszervezödö

egyesüléseket,

- ki kell dolgozni a tárcák közti fogyasztóvédelmi intézkedési tervet a

Fogyasztóvédelmi Föfelügyelöség közremüködésével, a közvetlen

együttmüködés érdekében (IKM, BM, PM, FM, MKM, egészségügyi

szolgálatok, közszolgálati rádió, TV),

- az 1990-es évek végére müködni kell az európai elvárásoknak megfelelö

jogi és intézményi rendszernek a fogyasztóvédelem területén.

Budapest, 1996. június 05.

Dr. Györiványi Sándor

FKGP

Eleje Honlap