ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

1

T/2626..

Képviselõi önálló indítvány!

199.. évi törvény az Országgyûlés felsõházáról

A Magyar Országgyûlés az 1944. év március hó 19-én hazánkban megszakadt

jogfolytonosság teljes visszaállítására a felsõházról a következõ törvényt

alkotja:

Elsõ Fejezet

A felsõház szervezete

1. A felsõházi tagság

1.§

A felsõház az alkotmányosság szellemében a törvényhozás, az Országgyûlés

másik szerve.

2.§

A felsõház tagja csak harmincötödik életévét betöltött személy lehet.

Tagjait a tagság joga a viselt hivatal, választás vagy kinevezés alapján

illeti meg.

3.§

/1/ Nem lehet a felsõház tagja, akinek nincs országgyûlési képviselõi

választói joga.

/2/ Ha törvény kivételt nem állapít meg, polgári vagy egyházi hivatalban,

továbbá honvédelmi vagy közbiztonsági szervezetben teljesített tényleges

szolgálat a felsõházi tagságnak nem képezheti akadályát.

4.§

2. Hivatalon alapuló felsõházi tagság

/1/ Hivataluk alapján létesülõ felsõházi tagság alapján és ennek tartama

alatt tagjai a felsõháznak:

a./ az Alkotmánybíróság elnöke;

b./ a Legfelsõbb Bíróság elnöke;

c./ a Legfõbb ügyész;

d./ a Honvédség fõparancsnoka;

e./ a Magyar Nemzeti Bank elnöke;

f./ az Állami Számvevõszék elnöke;

/2/ A vallásfelekezetek képviselõi:

Magyarország hercegprímása, a kalocsai és az egri érsek, a megyei

püspökök, a pannonhalmi fõapát, a kegyes tanító rend magyar fõnöke, a

premontrei rendek fõnökei, a zirci apát.

Magyarországi Református Egyház hivatalban legidõsebb három püspöke,

magyarországi Evangélikus Egyház hivatalban legidõsebb három püspöke,

magyarországi Unitárius Egyház hivatalban legidõsebb egyházi elnöke, a budai

görögkeleti püspök, az izraelita vallásfelekezet képviseletére a magyarországi

zsidó hitközségek szövetsége elnöke és az országos fõrabbi.

5.§

3. A választáson alapuló felsõházi tagság

A választás alapján tagjai a felsõháznak, akiket a felsõház tagjának e

törvény alapján megválasztanak:

a./ a megyei és megyei jogú városi önkormányzatok,

b./ a mezõgazdaságnak és az iparnak, a kereskedelemnek, a tudománynak, a

mûvészeteknek, élethivatásoknak meghatározott szervezetei és intézményei.

6.§

/1/ A felsõházi tag választása tíz évre szól, melyet a választást követõ

naptári év elsõ napjától kell számítani.

/2/ Az elsõízben összeülõ felsõház választott tagjai mûködésüket a

felsõház megalakulásával kezdik meg, fele részüket azonban a választást követõ

ötödik naptári év folyamán sorsolás alapján újból választanak.

/3/ A kisorsolás a felsõház ülésén a következõ csoportokban történik:

a./ együttesen azok a megyei és megyei jogú városi önkormányzatok, melyek

csak egy tagot választanak;

b./ együttesen azokra a szervezetekre, intézményekre, melyek csak egy

tagot választanak;

c./ külön minden egyes megyei és megyei jogú városi önkormányzatra,

szervezetre, intézményre vagy csoportra, mely önállóan egynél több tagot

választ, ha a kisorsolandó tagok száma páratlan, e számhoz a fele részük

kívánságára egyet hozzá kell adni.

/4/ A kisorsolásokat olyan idõben kell megtartani, hogy az új tagokat még

az említett öt év elõtt meg lehessen választani. Az így kisorsoltak tagsági

joga a sorsolás évének utolsó napjáig terjed, a helyükbe választandó tagok

választása pedig az említett naptól számított tíz évre szól.

/5/ Ha valamelyik választott felsõházi tag tagsága a /4/ bekezdésben

említett tíz év eltelte elõtt nem kisorsolás következtében, hanem bármely más

okból szûnt meg, a helyébe lépõ új tag tagsági joga csak a felsõházból kivált

tag tagságának hátralévõ idejéig terjed.

7.§

A választás határidejét, melynek eltelte elõtt a felsõházi tagok

választását meg kell tartani, a köztársasági elnök állapítja meg oly módon,

hogy a rendeletének a Magyar Közlönyben való közzétételétõl a választásokra

megállapított határidõ utolsó napjáig legalább negyven napi, a választásokra

megállapított határidõ utolsó napjától a felsõházi tagok mûködésének

megkezdéséig legalább tíznapi idõköz maradjon.

8.§

/1/ Mind az elsõ választás, mind a késõbb ötévenként tartandó választások

alkalmával a legközelebbi választásig terjedõ hatállyal mindig ugyanannyi

póttagot kell választani, mint amennyi felsõházi tagot azzal az alkalommal

választani kell.

/2/ Az idõközben megüresedõ, továbbá - a felsõházba küldendõ tagok

számának e törvény szerint való emelkedése esetén - az ekként keletkezõ

helyekre a póttagokat a választásuk alkalmával nyert szavazatok alapján

megállapított sorrendben kell felsõházi tagként behívni; a behívás iránti

intézkedéseket a felsõház elnöke teszi meg.

/3/ Ha a póttag behívásával a felsõházi tagok számában keletkezett hiány

nem lenne pótolható, e célból a felsõház elnöke hivatalos értesítésének

megérkeztétõl számított három hónapon belül új választást tartanak, és ez

alkalommal póttagokat is választanak, hogy azok létszáma is teljes legyen.

9.§

/1/ A felsõházi tagok választása titkosan, szavazólapokkal történik. A

választójogot csak személyesen lehet gyakorolni. A szavazás elõbb a tagokra,

utána külön a póttagokra történik. Mindegyik választásra jogosult annyi

személyre adja le szavazatát, ahány rendes tagot, majd annyi személyre, ahány

póttagot az alkalommal választani kell. Ha a szavazólapon a kelleténél

kevesebb személy van feltüntetve, ez a szavazás érvényét nem érinti, ha pedig

több név szerepel, az utóbb írt felesleges neveket nem létezõnek kell

tekinteni.

/2/ A felsõház rendes, illetõleg póttagjaivá megválasztottaknak a rendes,

illetõleg a beadott legtöbb szavazatok sorrendjében annyi személyt kell

kijelölni, ahány felsõházi rendes, illetõleg póttagot azzal az alkalommal

választani kell. Egyenlõ szavazat esetében az idõsebb a fiatalabbat megelõzi;

egyenlõkorúak között a sorrendet sorshúzással kell megállapítani.

/3/ A választási eljárás lényeges mozzanatairól két példányban

jegyzõkönyvet készítenek, amelyben fel kell tüntetni a választás eredményét a

megválasztottak névsorával együtt. A választás vezetõje a választásról

készített jegyzõkönyv mindkét példányát a belügyminiszternek küldi meg, aki a

jegyzõkönyv egyik példányát megõrzi, a másik példányt pedig a felsõház

elnökéhez terjeszti fel.

10.§

4. Felsõházi tagok választása az önkormányzatok részérõl

/1/ Minden megyei és megyei jogú városi önkormányzat külön-külön

közgyûlésen választja meg a felsõházba küldendõ tagokat. Megválasztható az is,

aki az adott önkormányzatnak nem tagja; az önkormányzat választása alapján nem

lehetnek felsõház tagjai: a megyei képviselõtestület elnöke, Budapest

fõpolgármestere, a megyei jogú város polgármestere, az önkormányzat területén

mûködõ önkormányzati és községi tisztviselõk, valamint a közigazgatási

hivatalok tisztviselõi.

/2/ Az önkormányzat a felsõházba egy tagot választ, ha az önkormányzat

lakossága négynél nem több országgyûlési képviselõt választ. Ha az

önkormányzat által választott országgyûlési képviselõk száma négynek a

többszöröse, az önkormányzat a felsõházba minden négy képviselõ után egy tagot

választ; ha pedig az országgyûlési képviselõk száma négynél több, de négynek

nem többszöröse, az önkormányzat a felsõházba minden négy képviselõ után egy

tagot és azonfelül még egy tagot választ.

/3/ A választási eljárásról készített jegyzõkönyvbõl mindegyik

megválasztott tag részére külön-külön az illetõ tag megválasztását igazoló

hiteles kivonatot készítenek, melyet a választás vezetõje és a

jegyzõkönyvvezetõ ír alá.

11.§

5. Felsõházi tagok választása szervezetek és intézmények részérõl

/1/ A felsõházba tagokat választanak a következõ szervezetek és

intézmények:

a./ az országos mezõgazdasági kamara három tagot;

b./ az ügyvédi kamarák együttesen két tagot;

c./ a közjegyzõi kamara egy tagot;

d./ a kereskedelmi és iparkamarák együttesen három tagot, gazdasági

kamarák együttesen három tagot;

e./ a mérnöki kamarák együttesen két tagot;

f./ a Magyar Tudományos Akadémia két tagot;

g./ a Budapesti Eötvös Lóránd Tudományegyetem mindegyik kara külön egy

tagot;

h./ a budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem két tagot;

i./ az Állatorvosi Tudományegyetem egy tagot;

j./ a Budapesti Mûszaki Egyetem két tagot;

k./ a Magyar Testnevelési Egyetem egy tagot;

l./ a Kertészeti és Élelmiszertudományi Egyetem egy tagot;

m./ a Haynal Imre Egészségtudományi Egyetem egy tagot;

n./ a Semmelweis Orvostudományi Egyetem egy tagot;

o./ a Gazdasági Fõiskolák együttesen egy tagot;

p./ Liszt Ferenc Zenemûvészeti Fõiskola egy tagot;

r./ a Magyar Képzõmûvészeti Fõiskola egy tagot;

s./ a Budapesti Értéktõzsde egy tagot;

végül az egyéb élethivatásoknak törvényalkotta olyan szervezetei és

intézményei, melyeket a törvény e joggal ezután felruház, a külön törvényben

meghatározott számú tagot.

/2/ Az /1/ bek.ben felsorolt szervezeteknek és intézményeknek a felsõházi

tagokat oly módon kell választani, hogy az érdekcsoportok, a területi

megoszlást is figyelembe véve, aránylagos illetve váltakozó képviselethez

jussanak. A részletes szabályokat az illetékes minisztérium állapítja meg.

/3/ A törvény 10. §-nak /3/ bekezdése e választásokra is irányadó.

12.§

A 11. §-ban felsorolt szervezetek és intézmények a felsõházba választandó

tagok megválasztásáról külön törvény rendelkezik.

13.§

6. Kinevezésen alapuló felsõházi tagság

/1/ Kinevezés alapján tagjai a felsõháznak azok, akiket az államfõ a

kiválóan érdemes állampolgárok közül a kormány felterjesztésére élethossziglan

vagy a hiányzó tagok pótlására kinevez.

/2/ Az élethossziglan kinevezett felsõházi tagok száma húszat nem

haladhatja meg.

14.§

7. A felsõházi tagság megszûnése

/1/ A felsõházi tagsági joga megszûnik annak a tagnak, akire a felsõházi

tagságának ideje alatt merül fel vagy válik nyilvánvalóvá olyan ok, mely miatt

e törvény alapján a felsõház tagja nem lehet.

/2/ Megszûnik a felsõházi tagsági joga annak, akit országgyûlési

képviselõnek választanak, ha e választást elfogadja. Az országgyûlési

képviselõvé megválasztott tag a felsõház elnökének bejelenti, hogy a

választást elfogadta-e. Az elnök a bejelentést a felsõház tudomására hozza.

/3/ Az országgyûlés feloszlatása a felsõházi tagok megbízását nem érinti.

15.§

/1/ Akinek a 14.§ alapján felsõházi tagsági joga megszûnt, a 4.§-ban

felsorolt valamely ok miatt felsõházi tagságuk a felsõházi tagságot akadályozó

körülmények megszûnte után újból feléled, ha a felsõházi tagságra jogosító

eddigi hivatalukat megtartották, vagy más ilyen hivatalt nyertek el.

/2/ A kinevezett vagy választott felsõházi tag a felsõházi tagságot

akadályozó körülmény megszûnte után nem nyeri vissza a felsõházi tagságát, de

újra kinevezhetõ vagy megválasztható.

16.§

/1/ A felsõházi tagsági jog megszûnik:

a./ arra nézve, aki az általa viselt hivatal tagja a felsõháznak, ha

hivataláról lemondott vagy eddigi hivatalának elhagyása mellett felsõházi

tagsággal nem járó tisztséget nyert, vagy ha nyugdíjazzák vagy ha hivatalát

jogerõs büntetõ bírósági illetve fegyelmi határozat alapján elveszti;

b./ életfogytiglan kinevezett tagra nézve, ha a tagsági jogáról lemond és

lemondását a kormány felterjesztésére az államfõ elfogadja;

c./ annak aki választás alapján tagja a felsõháznak, ha felsõházi

tagságáról lemond, ha választását a bíróság jogerõsen megsemmisíti, vagy ha

rendszerinti elõlépés esetén kívül az államfõ, a kormány vagy a miniszterek

kinevezése alá esõ, kinevezéssel vagy díjazással járó új hivatalt vagy állást

fogad el.

/2/ A felsõházi tagsági jog ezenfelül megszûnik:

a./ 10.§ alapján megválasztott tagra nézve, ha megszûnik az õt

megválasztó önkormányzat, szervezet vagy intézmény, végül;

b./ a 10.§ alapján megválasztott tagra nézve, ha megszûnik az õt

megválasztó szervezet vagy intézmény tagja lenni.

17.§

/1/ Megszûntnek kell tekinteni annak a tagnak a felsõházi tagságát;

a./ aki a meghívó levelét vagy megbízólevelének felmutatását az arra

megszabott határidõn belül - igazolatlanul - elmulasztotta és e mulasztását a

felsõház elnökének felszólítására sem pótolja;

b./ aki a magyar hazához és a magyar nemzethez tartozó hûség ellen vétett

az állam törvényeinek megváltoztatására törvénytelen eszközökkel törekedett,

vagy a felsõházon kívül álló személytõl, szervezettõl utasítást fogadott el,

illetve ilyen rendelkezésének alávetette magát.

18.§

/1/ Akit hivatal alapján illet meg a felsõházi tagság, az egyidõben nem

lehet a felsõháznak választás vagy kinevezés alapján is a tagja. Ha a

választott vagy kinevezett felsõházi tag utóbb hivatal alapján is felsõházi

tagsági jogot nyer, reá nézve a választáson, illetve a kinevezésen alapuló

felsõházi tagsági joga megszûnik. Megszûnik a kinevezéssel kapott felsõházi

tagság, ha a kinevezett tag utóbb választás alapján felsõházi tagságot

fogadott el.

/2/ Ha valakit két vagy több választótestület választ meg felsõházi

taggá, az az igazolástól számított tizenöt napon belül a felsõház elnökének

bejelenti, hogy melyik választást

fogadja el. A bejelentés elmulasztása esetén a felsõház elnöke határoz a

tagsági jog felett, a másik vagy a többi választással nyert tagsági jog

megszûnik.

Második Fejezet

A felsõház jogköre és belsõ szervezete

19.§

/1/ A felsõházat megilleti a törvénykezdeményezés joga, a költségvetést

azonban a kormány a képviselõházban nyújtja be.

/2/ A költségvetést a képviselõház állapítja meg, a felsõház azt nem

módosíthatja.

/3/ Az országgyûlés mindkét háza a másik ház által hozzá küldött

törvényjavaslat tárgyában a javaslat megérkezésétõl számított három hónapon

belül határozatot hoz.

/4/ Ha az országgyûlés egyik háza a másik ház által elfogadott

törvényjavaslatot elveti vagy olyan változtatással küldi vissza a másik

házhoz, melyet a másik ház nem fogad el, az ellentét kiegyenlítését együttes

ülésben kísérlik meg a két háznak azok a bizottságai, melyek a törvényjavaslat

tárgyalását elõkészítették. Az említett bizottságok együttes ülésükrõl

jelentést készítenek a két ház ellentétérõl és annak megoldására javaslatot

tesznek. E javaslatot a két ház külön-külön tárgyalja.

/5/ Ha az országgyûlés egyik háza a másik háza által elfogadott

törvényjavaslatot változtatással küldi vissza a másik házhoz, a másik ház

akkor is csak a kifogásolt vagy el nem fogadott rendelkezéseket tárgyalja, ha

idõközben új ülésszak kezdõdött.

/6/ Ha az országgyûlés két háza között az ellentétet valamely

törvényjavaslatra nézve a /2/ bekezdésben szabályozott eljárás másodszori

megismétlésével sem sikerült kiegyenlíteni, vagy ha a felsõház az /1/

bekezdésben megállapított határidõt nem tartja meg, a képviselõház a

törvényjavaslatot az elfogadását követõ ülésszakban az általa megállapított

szöveggel a felsõház hozzájárulása nélkül is az államfõ elé terjeszti.

/7/ A felsõház a törvényjavaslat hozzá érkezésétõl számított egy hónapon

belül határoz a költségvetési és minden olyan felhatalmazási törvényjavaslat

tárgyában, melyek a közteherviselésrõl és az állami kiadások fedezésérõl az

egész évre vagy az év egy részére rendelkezik és a pénzügyi felhatalmazáson

felül más rendelkezést nem tartalmaz. Ha a /2/ bekezdésben írt eljárás ily

törvényjavaslat tekintetében nem vezet eredményre, vagy ha a felsõház az

említett egyhónapi határidõt nem tartja be a képviselõház a törvényjavaslatot

az általa megállapított szövegben a felsõház hozzájárulása nélkül terjeszti az

államfõ elé.

20. §

Az országgyûlés két házának egymással való érintkezését, kapcsolatát az

országos bizottságok összeállítását és együttes ülések megtartásának rendjét a

két ház egyetértõleg szabályozza. Erre a célra a két ház országos küldöttséget

választ, melybe mindegyik ház öt-öt tagot javasol. E küldöttség a kormány

közremûködésével javaslatot készít az említett ügyek szabályozásáról és azt a

két ház elé terjeszti.

21.§

/1/ A felsõház tagjai közül titkos szavazással elnököt, két alelnököt és

négy jegyzõt választ. Az elnök és az alelnökök választása az országgyûlés

tartamára, a jegyzõké ülésszakonként történik.

/2/ A megválasztásukig a felsõház ülésén a ház legidõsebb tagja, mint

korelnök elnököl.

22.§

/1/ A felsõház elnöke, alelnökei és jegyzõi tiszteletdíjban részesülnek,

melyet a felsõház állapít meg.

/2/ A felsõház tagjait díjazás nem illeti meg. A választott tagok közöl

azonban e mûködésük idejére azok részére, akiknek lakóhelye nem Budapest,

költségtérítés jár, melynek összegét a felsõház állapítja meg.

23.§

/1/ Az államfõ tagságuk kezdetén meghívólevéllel hívja meg a felsõháznak

azokat a tagjait, akiket a tagság joga hivatal vagy kinevezés alapján illet

meg. Aki felsõházi tagságát elveszti, de utóbb visszanyeri, új meghívólevelet

kap.

/2/ A megválasztottak igazolására megválasztásukról felvett

jegyzõkönyvnek részükre kiadandó kivonata szolgál.

/3/ A felsõház tagját az Alkotmányban biztosított, képviselõi mentelmi

jog megilleti.

24.§

/1/ Mindegyik felsõházi tag meghívólevelét annak kézbesítésétõl - elsõ

ízben a felsõház megnyitásától - számított tizenöt napon belül a felsõház

elnökének (korelnökének) bemutatja. Az országgyûlés feloszlatásától az új

országgyûlés megválasztásáig terjedõ idõ a tizenöt napba nem számít bele.

/2/ A benyújtás személyesen vagy az erre írásban meghatalmazott útján,

vagy az elnökhöz intézett levélben történik.

25.§

/1/ Tagjainak igazolása, továbbá a tagsági jog megszûnése vagy feléledése

kérdésében a felsõház maga határoz.

/2/ A 17.§-ban meghatározott és más vitás esetekben a felsõházi tagság

felõl a felsõház által tagjai sorából választott bíróság jogerõsen ítél. A

bíróságnak a 4.§/1/ bekezdésének a,b, és c/ pontjában felsorolt tisztségek

viselõi hivatalból tagjai, hat tagot pedig a felsõház lehetõleg bírói, ügyvédi

vagy egyetemi tanár képesítésû tagok közül választ.

/3/ Az igazolási eljárásnak valamint a bíróság mûködésének szabályait a

felsõház házszabályaiban állapítja meg.

/4/ Ha a felsõházi tag választását a 26.§ alapján támadták meg, az

igazolás kérdését a panasz elbírálásáig függõben kell tartani.

/5/ Az igazolt tagok névjegyzékét valamint az abban keletkezett minden

változást a Magyar Közlönyben közzé kell tenni.

26.§

/1/ A felsõházi tag választását a választó testület a 10. és 11. §-okban

megjelölt tagjainak - a közvetlen választásnál a kiküldöttek választásában

részt venni jogosult személyeknek - egytized része a választástól számított

tizenöt napon belül a bíróság elõtt megtámadhatja azon az alapon, hogy a

megválasztott a törvény értelmében nem volt megválasztható, vagy hogy a

választásnak ebben a törvényben vagy az illetõ választó testületre vonatkozó

jogszabályokban rögzített szabályait oly mértékben sértették meg, hogy a

szabálytalanság a választás eredményére döntõ befolyással lehetett.

/2/ Közvetlen választásnál a panaszban úgy a kiküldöttek, mint a

felsõházi tag választásánál elõfordult szabálytalanságot fel lehet hozni.

/3/ A bírósági eljárásra a Polgári Perrendtartást XX. Fejezetének a

közigazgatási perekre vonatkozó rendelkezései az irányadók azzal az

eltéréssel, hogy a bíróság a választás törvényes eredményét is megállapítja; e

megállapításnál a törvény értelmében nem választható személyt figyelmen kívül

kell hagyni. Ha a választás törvényes eredményét nem lehet megállapítani, a

bíróság a választást megsemmisíti. Az eljárást soronkívül kell lefolytatni.

/4/ A választás megsemmisítése esetében az új választást az ítélet

kézbesítésétõl számított egy hónapon belül meg kell tartani.

27.§

A felsõházi tagok összeférhetetlenségét külön törvény szabályozza.

28.§

Amennyiben e törvény nem rendelkezik, a belsõ szervezetét és tanácskozási

rendjét a házszabályaiban a felsõház maga állapítja meg.

Harmadik Fejezet

A felsõházzal kapcsolatos egyéb rendelkezések

29.§

Amennyiben valamely önkormányzat által választott képviselõk száma a

felsõházi tagok választásának megtörténte után csökkenne, ez sem az

önkormányzatok részérõl a már megválasztott tagok megbízását nem érinti.

30. §

A bíróságok és egyéb hatóságok a felsõház elnökének haladéktalanul

megküldenek minden olyan határozatot, mely a felsõházi tagság megszûnését vagy

feléledését vonja maga után.

31. §

Attól a naptól kezdve, melyen a felsõház a mûködését megkezdi a két

házból alakult országgyûlés, a két házból alakult országgyûlésre az

országgyûlésre vonatkozó jogszabályok az irányadók.

32.§

/1/ Az országgyûlés két házánál a szolgálatot a törvényhozó testület

hivatalnoki és egyéb személyzete egységes létszám keretében látja el. A két

ház elnöke közös egyetértéssel jelöli ki a személyzet azon részét, mely

állandóan a felsõháznál teljesít szolgálatot.

/2/ Az országgyûlés személyzete felett a rendelkezési jog (kinevezés,

elõlépés, beosztás, elbocsátás, nyugdíjazás, fegyelmi jog) a képviselõház

elnökét illeti. Az állandóan a felsõháznál szolgálatot teljesítõ személyek

felett azonban felügyeleti és fegyelmi jogot a felsõház elnöke gyakorolja.

/3/ Az országgyûlés két házának a költségvetésben megállapított személyi

és dologi kiadásaira az utalványozási jogot a képviselõház elnöke gyakorolja,

kivéve a 22.§ /2/ bekezdésben említett tiszteletdíjakat és költségtérítéseket.

/4/ Az országgyûlés két házának elhelyezésére szolgáló közös épület (az

országház) kezelésével és helyiségeinek használatával kapcsolatos ügyekben a

rendelkezési jog a képviselõház elnökét illeti; a felsõház tanácskozásainak és

hivatalai mûködésére szolgáló helyiségeket azonban a két ház elnöke közös

egyetértéssel jelöli ki és az így kijelölt helységek felett a felsõház elnöke

rendelkezik.

33.§

A legfelsõbb fegyelmi hatóság szervezetérõl és a felsõházi bíráskodásról

külön törvény rendelkezik.

34.§

/1/ E törvény a kihirdetést követõ 15. napon lép hatályba.

/2/ Végrehajtásáról a kormány, illetve a saját hatáskörükben az illetékes

miniszterek gondoskodnak, és megteszik a felsõházi tagok meghívásának és

megválasztásának elõkészítésére szükséges intézkedéseket.

Budapest, 1996. június 05.

Dr.K.Csontos Miklós

országgyûlési képviselõ

FKGP

Általános Indokolás

Az új alkotmánykoncepció kidolgozása során magas szintû állásfoglalások

eredményeképpen mind élesebben vetõdött fel a kétkamarás országgyûlés

megalkotásának gondolata. Jogi és szakmai szinten a törvényalkotásban

mértékadó korrekcióként, másrészt az alkotmányosságot, az

alkotmánymódosításban részesített pártpolitikai szempontok érvényesítése

mellett a demokrácia különféle szervezeteinek, a társadalmi érdekképviseletek

irányadó szerepét, tevékenységét biztosítja.

A kétkamarás országgyûlés - képviselõház és felsõház - néhány nem döntõ

eltéréssel, számos jogtudós tudományos érvelésével megfogalmazott

felvetéseiben bontakozik ki.

A felsõ, második kamara más elvek szerint van összeállítva, mint az alsó

kamara, a képviselõház, így a törvényhozó testület két háza által elfogadott

döntés a nemzet közakaratának kétségkívül teljesebb, színesebb

megnyilatkozását tükrözi, mint az egykamaráé.

Az alsóház tagjait az ország honosai területi, pártpolitikai szempontok

szerint választják meg, tekintet nélkül a választók és választottak

foglalkozására, társadalmi helyzetére, míg a felsõházba a nemzet társadalmának

állás, foglalkozás, érdekképviseletek szerinti rétegei által delegáltak és

részben választottak lépnek a testületi elv alapján.

A képviseleti elv kombinatív érvényesülése révén áll elõ valójában a

nemzet teljes képviselete.

A nemzet, az állam szuverenitása eszmeileg kétségkívül egységes és magát

az állam egészet illeti meg. A szuverenitás gyakorlása azonban a valóságban

több szerv összevágó munkájával történik, így állnak elõ az államhatalmi

ágazatok: államfõi, törvényhozói, végrehajtói és bírói hatalom.

A fõ szervek maguk is több részbõl, tényezõbõl tevõdnek össze. A

kétkamarása országgyûlés tehát nem osztja meg az állami szuverenitást.

A felsõház a magyar alkotmány évszázados fejlõdése alatt a demokratikus

követelményeknek megfelelõen kialakult olyan képzõdmény, mely kizárólag magyar

talajból fakadt, és a magyar nemzet sajátos viszonyainak és alkotmányos

szükségleteinek történetileg leginkább megfelelt. Alkotmányosan épült be a

teljes és legfõbb államhatalomba; az államfõi hatalmat és a nemzetet

egybeötvözõ szent korona tan közjogi konstrukciójába.

A második kamara célja és feladata - a jogtudomány által alátámasztottan

- mintegy kontrollt gyakorolni a képviselõház munkája felett, azt ellenõrizve

egyben az alkotmányosságot is támogatja.

A magyar történeti alkotmány jogfolytonossága 1944.év március hó 19-én az

ország német megszállásakor megszakadt. A történeti alkotmány értelmében; a

szent korona tan alapján az államfõ és a teljes tagú, teljes jogú és

érdekeltségû nemzet alkotja a magyar államot.

Az államszervezet tehát megköveteli a terület, testület alapon létesült

országgyûlés törvényhozói jogalkotását, mûködését, ezért a felsõház

jogintézményét az új magyar alkotmányban vissza kell állítani.

Részletes Indokolás

Elsõ Fejezet

1.§-hoz

Meg kell határozni a felsõház alkotmányos törvényhozói jellegét; a

törvényhozói, államhatalmi ágazati jogot a kétkamarás országgyûlést - a

képviselõház és a felsõház gyakorolja - .

2-3. §-hoz

A felsõházi tagsági jog csak bizonyos törvényi elõfeltételek mellett

jöhet létre és gyakorolható. Akinek nincs képviselõ választási joga, vagy nem

választható, értelemszerûen a felsõháznak sem lehet tagja. Nemlegesen meg kell

határozni a felsõházi tagok összeférhetetlenségét is.

4.§-hoz

A felsõház a jogrend és a jogállamiság biztosítékát szolgálja; a két

legmagasabb bírói fórum elnökei, az ügyészi szervezet élén álló legfõbb ügyész

tagsága, valamint a katonai szaktudást nyújtó honvédségi parancsnok részvétele

a felsõházban.

A Magyar Nemzeti Bank elnöke az országos pénzügyi, gazdasági fõhatóságot

képviseli.

Az Állami Számvevõszék az az országgyûlés pénzügyi-gazdasági ellenõrzõ

szerve. Elnökének e területre való rálátása feltétlenül szükségessé teszi,

hogy az elnök a felsõház tagja legyen.

az Alkotmány 60.§ /3/ bekezdése szerint az egyház az államtól elválasztva

mûködik.

A vallásfelekezetek a nemzet története során olyan maradandó, a

társadalmi értékrendet gyarapító értékeket hoztak létre, az oktatás és a

kultúra más területein, valamint a mezõgazdaság fejlesztésében, mely a

társadalom szellemi, erkölcsi színvonalát emelik. Tevékenységükkel

elõmozdítják a közös haza szolgálatát, az egymás megbecsülését hirdetik.

A társadalom alkotó erkölcsi normák közös fejlesztése, tudatosítása -

akár mint a civilcsoportok erõtényezõi - indokolja a vallási vezetõk felsõházi

tagsági jogát.

5.§-hoz

Irányadó szempont; a felsõház a hivatásának csak úgy felelhet meg, ha

tagjai más módon, egyéb személyek közül választatnak meg mint a képviselõházi

képviselõk.

A megyei és megyei jogú városi önkormányzatoknak a felsõházi tagok

választására való feljogosítását igazolja a történelmi szerepük, politikai

jelentõségük.

A különbözõ hivatású polgári szervezetek és intézmények részérõl

választott tagok a törvényhozás szakszerûségét, gyakorlatiasságát és

életszerûségét biztosítják.

A jogtudománynak az alkotmánnyal foglalkozó ága kiemeli, hogy a

demokrácia a polgári társadalom szervezõdésében bontakozik ki, a nonprofit

szervezetekben, kamarákban, alapítványokban. Az alkotmányozó hatalom így

kiszélesedik.

6.§-hoz

A javaslat 10 évben határozza meg azt az idõtartamot, melyre a felsõházi

tagok választásának hatálya szól. Abból a célból indul ki, a felsõházi tagsági

joggal járó hivatás megköveteli, hogy a felsõházi tagok megválasztása

arányosan, hosszabb idõre terjedjen, mint a képviselõházi tagoké.

Hogy a végbemenõ változások elõl a felsõház ne legyen hosszabb idõre

elzárva, másrészt a felsõház összeállítása a folyamatosság elvének

megfelelõen, fokozatosan történjék, a javaslat akként rendelkezik, hogy a

felsõház választás alá esõ tagjai 5 évenként választassanak.

7.§-hoz

A javaslat a köztársasági elnökre, mint az országgyûlési választások

kitûzõjére (alkotmány 30/A.§ /1/ bekezdés) bízza a határidõ megválasztását,

melyen belül a felsõházi választást meg kell tartani.

8-9.§-hoz

A felsõház választott tagjaiban beállott hiány elkerülésére a javaslat

szükségessé teszi a póttagok választását. E §-ok a választás adminisztratív

lebonyolítását szabályozzák, általában választási rendszereknek megfelelõen.

10.§-hoz

A javaslat indokoltnak tartja, hogy a megyei és a megyei jogú városi

önkormányzatok által választott felsõházi tagok száma arányban álljon az egyes

önkormányzatok népességének számával és ezzel összefüggõ politikai

jelentõségével; e tagok számaránya helyes viszonyban álljon azoknak a

képviselõknek a számával, akiket az egyes önkormányzatok lakossága

országgyûlési képviselõnek választ.

11.§-hoz

E §. azokat az érdekképviseleti szervezeteket és intézményeket sorolja

fel, melyek jelentõségüknél fogva megfelelõ arányú számban, a felsõházban a

polgári társadalom aktivitását és együttmûködését oldják meg. Általában mint

az államtól független intézmények védelmet jelentenek az állami beavatkozás

ellen. Az intézményekkel a civil társadalom - a jogtudomány értékelése szerint

- mintegy önkormányzati képviseletet lát el.

12.§-hoz

A felsõházba tagokat küldõ intézményekre és szervezetekre különbözõ

jogszabályok vonatkoznak, indokolt, hogy a tagok megválasztására vonatkozó

szabályok azokhoz kapcsolódjanak.

13.§-hoz

A javaslat kinevezés útján kívánja betölteni azoknak a hiányzó tagoknak a

helyét, melyeket az erre hivatott választó testület nem töltené be.

14-16.§-okhoz

A rendelkezések a felsõházi tagság megszûnésének eseteit szabályozzák A

tagság megszûnésének egyes esetei értelemszerûen következnek a tagság adott

jogi természetébõl. Nyilván nem tartható meg a felsõházi tagsága annak, akinek

a felsõházi tagságára kizáró ok áll fenn.

A javaslat rendelkezik a megszûnt tagság helyébe lépõ új felsõházi tag

személyérõl; rendelkezik a felsõházi tagság jogi jellegébõl fakadó

jogfolytonosság fenntartása indokolja.

17.§-hoz

A törvénynél fogva megszûntnek kell tekinteni annak tagsági jogát, aki a

megbízó levelének bemutatását a törvényes határidõn belül igazolatlanul

elmulasztotta.

A nemzetellenes tevékenységet kifejtõ tag tagságát is megszûntnek kell

tekinteni, ilyen magatartás a felsõházi tagsággal összeférhetetlen,

összeegyezhetetlen.

A felsõházi tagság különbözõ jogcímeken alapulhat, elõfordulhat, hogy

valaki választás és egyéb jogcímen is felsõházi tag lesz. Indokolt az így

felmerült összeférhetetlenséget a törvénnyel kizárni és módot adni arra, hogy

a tag válasszon, melyik jogcímen nyert tagságát kívánja megszüntetni.

Álláspontját be kell jelentenie a felsõház elnökének.

Második Fejezet

A felsõház jogköre és szervezete

18.§-hoz

Az alkotmányok általában egyelõen biztosítják az országgyûlés két házának

törvénykezdeményezési jogát, csak bizonyos javaslatokra tesznek kivételt, így

az állami költségvetés benyújtása és elfogadása tekintetében.

A költségvetés jóváhagyása és elfogadása a képviselõház többségébõl

alakult kormány iránti bizalom megnyilvánulása, ezért a javaslat szerint az

állami költségvetést a képviselõházban kell benyújtani, a felsõház azt nem

utasíthatja el.

19.§-hoz

A magyar történeti alkotmánynak az országgyûlés keretében a két ház

egyenrangúsága felelt meg, ezért a törvényalkotás rendjét is az egyenrangúság

alapján kell szabályozni.

A felsõház hivatása csak az lehet, hogy a képviselõháztól indokolt

esetben alaposabb megfontolást elvárva, bizonyos halasztó hatállyal follyon be

a törvényalkotásba. A költségvetési javaslatra ez a halasztó hatály csak

szûkebb körben érvényesülhet.

20-22. §-okhoz

A javaslat a felsõház elsõ adminisztratív tevékenységét szabályozza. A

belsõ viszonyokra vonatkozó rendelkezések lényeges tekintetben nem térhetnek

el a különbözõ magasabb szintû szervezetek belsõ rendjét és mûködését irányító

szabályoktól.

A választások útján, keresetre utalt vagyontalan személyek is bejuthatnak

a felsõházba, a javaslat a demokratikus elv következményeképpen kívánatosnak

tartja, hogy az ilyen tagoknak azok a költségei megtéríthetõk legyenek, melyek

a felsõházban való tevékenységük következtében merülnek fel.

23.§-hoz

Akik az önkormányzatok, valamint az érdekképviseletek, szervezetek,

intézmények által történt megválasztások alapján lesznek tagjai a felsõháznak,

megválasztásuk igazolására alkalmas okirat a megválasztásukról szóló

jegyzõkönyv hiteles kivonata.

24.§-hoz

A tagsági jogosultságot záros határidõn belül igazolni kell, elmaradása

esetén a tagságot megszûntnek kell tekinteni.

25-26. §-okhoz

E rendelkezések a bizottság páratlan bírói jellegét alapozzák meg. A

felsõházi tagok megválasztása feletti bíráskodást a bíróság hatáskörébe

utalja, ezzel biztosítja, hogy a választások törvényességének és

érvényességének elbírálása a jogszabályokkal egyezõen történjék.

27.§-hoz

A javaslat az országgyûlés e házának a képviselõházával egyenlõ

tekintélyt és súlyt kíván biztosítani. Ennek egyik feltétele a felsõházi tagok

függetlenségének és sérthetetlenségének rögzítése.

28.§-hoz

A képviselõházi házszabályalkotáshoz hasonlóan a felsõház maga állapítja

meg a házszabályait.

Harmadik Fejezet

A felsõházzal kapcsolatos egyéb rendelkezések

29.§-hoz

A javaslat e rendelkezése a felsõház mûködésének szakadatlanságát teszi

lehetõvé.

30.§-hoz

A felsõházi tagok mûködését védõ büntetõ és mentelmi jogi szabályok

alkalmazhatósága indokolttá teszik a bíróságok és hatóságok tájékoztatási

kötelezettségét.

31.§-hoz

A felsõház megalakulásával és mûködésének megkezdésével történelmi

formában megvalósul az országgyûlés.

32.§-hoz

A javaslat rendelkezik a felsõházi tevékenység folyamatos ellátáshoz

megkövetelt személyi és dologi feltételek felépítésérõl.

A törvényalkotási munka folyamatosságát mozdítja elõ, ha a két ház

adminisztratív tevékenysége egybehangzó vagy bizonyos tételekben azonos.

Kivétel a 22.§-ban említett tiszteletdíjakat és költségtérítést a

felsõház elnöke utalványozza.

33.§-hoz

A legfelsõbb fegyelmi hatóságról és a felsõházi bíráskodásról külön

törvény rendelkezik. E külön törvény megalkotására akkor kerül sor, ha a

jogalkotás a miniszteri felelõsségrõl szóló alkotmánymódosítást már törvénybe

iktatta.

34.§-hoz

A javaslat rendelkezik e törvény hatályba lépésérõl, annak idõpontjáról,

a végrehajtásáról a kormány és a szakminiszterek gondoskodnak.

Budapest, 1996. június 05.

Dr. K.Csontos Miklós

országgyûlési képviselõ

FKGP

Eleje Honlap