ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Képviselõi önálló indítvány!
Dr. Gál Zoltán úrnak
az Országgyûlés elnökének
Helyben
Tisztel elnök úr
Az Országgyûlés Házszabályáról szóló 46/1994. (IX. 30.) OGY határozat 98. §-a,
valamint a 87. § (1) bekezdése alapján, a következõ határozati javaslatot
nyújtjuk be, és kérjük annak önálló napirendi pontként történõ felvételét és
megtárgyalását.
Országgyûlési határozati javaslat
A társadalombiztosítás reformkoncepciójáról
és
az 1975. évi II. törvény módosítási kötelezettségérõl
Az Országgyûlés megvitatta a társadalombiztosítási rendszer reformjának
koncepciójáról kidolgozott javaslatot és a következõ határozatot hozta:
1. A járulék magas voltát a 60/1991. (X. 29.) OGY határozat - mely a
társadalombiztosítási rendszer megújításának koncepciójáról és a rövid távú
feladatokról szólt - már megállapította. A határozat megfogalmazta azt is,
hogy az állami költségvetés vállaljon részt a finanszírozásban. Ennek formáit
is világosan megjelölte. Az Országgyûlés a tárgykörben hozott korábbi
határozatát - annak aktualitására tekintettel - a mai napon megerõsítette.
2. Az Országgyûlés arra kötelezi a kormányt, hogy a társadalombiztosítási
járulékok - egyéni és munkáltatói, nyugdíj és egészségbiztosítási -
kalkulálásánál a 60/1991. (X. 29.) OGY határozatban foglalt elveknek megfelelõ
javaslatát, 1996. szeptember elsejéig dolgozza ki.
Egyúttal vizsgálja meg a járulékmérték csökkentésének költségvetési kihatását,
és a kompenzáció megteremtésének lehetõségeit.
3. Nem fogadható el olyan járulékmérték - tehát százalékpont - csökkentés,
amely járulékalap szélesítéssel, vagy egyéb a gazdálkodókat terhelõ
intézkedéssel jár együtt. Tehát a járulékterhek formai csökkentése, egyúttal a
járulékok abszolút értékének csökkenését kell hogy jelentse.
4. A társadalombiztosítás mérlegének kiadási oldalán, a hivatali mûködési
költségeket a járulékbevételek meghatározott százalékában kell limitálni.
INDOKLÁS
Az 1975. évi II. törvényben szabályozott ellátások valamint azok fedezetét
képezõ járulékszabályok módositására, a gyökeresen megváltozott társadalmi
viszonyok kényszerítik a törvényalkotást. A két évtizede hatályos, átfogó
keretszabály újraformálása folyamatban van.
Ez a folyamat azonban olyan fázisba érkezett, amely már számottevõen
hátrányosan befolyásolja az 1975. évi II. törvény alkalmazási lehetõségét és
már nem biztosit megfelelõ keretet a lezajlott és még folyamatban lévõ
szabályozás egységes alkalmazásához a nélkülözhetetlen áttekinthetõség
hiányában.
A nyugdíjreform irányáról külön parlamenti vitanap is zajlott a közelmultban.
Az egészségügy megújításának iránya az államháztartási reform keretei között
volt megismerhetõ.
A kormány 1996. májusában már törvényjavaslatot terjesztett az Országgyûlés
elé, a társadalombiztosítási tartozások behajtása tárgykörében.
A társadalombiztosítási ellátórendszer bevételeit meghatározó járulékok alapja
és mértéke a gazdaság szereplõire jelentõs terhet ró. Akadályozza a
foglalkoztatottak számának növelését, ezért más csatornákon munkanélküli és
szociális ellátásokon keresztül fokozza az államháztartás kiadásáit.
Ezért a a Javaslat visszautal - az 1991. novemberi végrehajtási határidõt
elõíró - 60/1991. (X. 29.) OGY határozatban már világosan kidolgozott
alapelvekre.
Budapest, 1996. június 5.
Semleczi Gabriella Dr. Sümeghy Csaba
(FIDESZ-MPP) (FIDESZ-MPP)
A Magyar Iparszövetség Ügyvezetõ Elnöksége 1996. április 24-
i ülésének E/18/1996. számú határozata értelmében :
- a tb-törvény(ek) azonnali módosítása szükséges, kiemelten
a reformkoncepció összeállítása során;
- az 1975. évi II. törvény haladéktalan módosítási
kötelezettségét elõíró országgyûlési határozat meghozatala
érdekében - mely meghatározza a kormány ezirányú teendõit -
javaslatot terjesszünk be.