ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Önálló képviselõi inditvány!
dr. Gál Zoltán Úrnak
az Országgyûlés elnökének
H e l y b e n
Tisztelt Elnök Úr!
Az Országgyûlés Házszabályáról szóló 46/1994. (IX. 30.) OGY. határozat 84. §
(1) bek. a.) pontja, valamint 85. § (2) bek. d.) pontja alapján, a következõ
önálló törvényjavaslatot nyújtom be, és kérem annak önálló napirendi pontként
történõ felvételét és megtárgyalását.
TÖRVÉNYJAVASLAT
a privatizációs törvény módositásáról
1. § Az állam tulajdonában lévõ vállalkozói vagyon értékesitésérõl szóló 1995.
évi XXXIX. törvény, a következõ 38/A. sorszámú, új szakasszal egészül ki:
2
"(1) Amennyiben a 38. § szerinti értékesités meghiúsul, vagy a (3) bekezdés
szerinti értesitésre harminc napon belül nem érkezik válasz, a vállalkozás
vagyonát értékegyenlõ és arányos üzletrész-felosztásnak megfelelõen, az
alkalmazotti aktiv állományban lévõ munkavállalók - üzletrészenként egy forint
névleges vételár ellenében - vásárolhatják meg, ha
a) legalább az alkalmazottak ötven százaléka ezt kifejezetten kéri és
b) kötelezettséget vállalnak arra, hogy szövetkezetbe tömörülve folytatnak
gazdálkodó tevékenységet.
(2) Az átalakulást jogi és közgazdasági tanácsadással - a fõtevékenység
szerinti profilnak megfelelõen - ipari vállalkozások vonatkozásában a Magyar
Iparszövetség (OKISZ), kereskedelmi és vendéglátó vállalkozások tekintetében
pedig az ÁFEOSZ felügyeli.
(3) A mezõgazdasági erdõgazdálkodási és halászati tevékenységû vállalkozások
tekintetében, szövetkezeti vagyonkezelés folytatására, a Mezõgazdasági
Termelõk és Szövetkezõk Országos Szövetsége felügyelete mellett kerülhet sor.
(4) A (2) és (3) bekezdésében meghatározott szövetkezeti érdekképviselet a
szövetkezetté történõ átalakulásban való közremûködés ellenértékét, az ÁPV Rt-
tõl havi bontásban hivhatja le."
2. §. Ez a törvény a kihirdetést követõ 15. napon lép hatályba.
I N D O K L Á S
A privatizációs törvény 1. § (1) bekezdésébe foglalt meghatározás szerint, a
törvény célja "az állam tulajdonában álló... vagyon mielõbbi értékesitése
magántulajdonosok részére (privatizáció)". A citált szakasz (4) bekezdése
3
értelmében, azonban a törvény alkalmazása szempontjából magántulajdonosnak
minõsül - többek között - a szövetkezet is.
Az egyszerûsitett privatizációs eljárás eddigi tapasztalatai arra intenek,
hogy a foglalkoztatási preferenciákat messzemenõen vegyük figyelembe. Ezért,
mivel a meghirdetett cégek mintegy felére egyáltalán nem érkezett érvényes
ajánlat, úgy gondoljuk, hogy ezeket az immár több éve folyamatosan -
hiábavalóan - áruba bocsátott állami vállalkozásokat (tehát amennyiben azt a
meglehetõsen leszoritott limitár nyolcvan százalékáért sem óhajtja megvenni a
menedzsment), úgy a legkézenfekvõbb megoldás, a rövid úton való
szövetkezesités.
Javaslatunk - mindenféle ideológiai meggondolásoktól mentesen - elsõsorban a
piacvédelmi, illetve foglalkoztatáspolitikai kihatásai miatt, az elhúzódó
privatizációból adódó tulajdoni bizonytalanság feloldását célozza.
További hozadékként, egyben az ÁPV Rt. - az eredményt tekintve felesleges -
leterheltségének enyhitését is elérni kivántuk, ti. az - ÉT-ben is helyet
foglaló - szövetkezeti érdekképviseletek technikai lebonyolitásba történõ
bevonásával.
Speciális jellegû szabályozást kivánnak a mezõgazdasági profilú vállalkozások,
melyek tekintetében - a társaságokat és szövetkezeteket a földtulajdonlásból
kizáró szabály folytán - csupán szövetkezeti vagyonkezelésrõl lehet szó.
A törvényjavaslat benyújtásával egyidejûleg mellékelem a javaslat által
érintett érdekképviseleti szervezetek egyetértõ véleményét.
dr. Sümeghy Csaba
(FIDESZ-MPP)