ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/2633..

Önálló képviselõi inditvány!

dr. Gál Zoltán Úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

Az Országgyûlés Házszabályáról szóló 46/1994. (IX. 30.) OGY. határozat 84. §

(1) bek. a.) pontja, valamint 85. § (2) bek. d.) pontja alapján, a következõ

önálló törvényjavaslatot nyújtom be, és kérem annak önálló napirendi pontként

történõ felvételét és megtárgyalását.

TÖRVÉNYJAVASLAT

a privatizációs törvény módositásáról

1. § Az állam tulajdonában lévõ vállalkozói vagyon értékesitésérõl szóló 1995.

évi XXXIX. törvény, a következõ 38/A. sorszámú, új szakasszal egészül ki:

2

"(1) Amennyiben a 38. § szerinti értékesités meghiúsul, vagy a (3) bekezdés

szerinti értesitésre harminc napon belül nem érkezik válasz, a vállalkozás

vagyonát értékegyenlõ és arányos üzletrész-felosztásnak megfelelõen, az

alkalmazotti aktiv állományban lévõ munkavállalók - üzletrészenként egy forint

névleges vételár ellenében - vásárolhatják meg, ha

a) legalább az alkalmazottak ötven százaléka ezt kifejezetten kéri és

b) kötelezettséget vállalnak arra, hogy szövetkezetbe tömörülve folytatnak

gazdálkodó tevékenységet.

(2) Az átalakulást jogi és közgazdasági tanácsadással - a fõtevékenység

szerinti profilnak megfelelõen - ipari vállalkozások vonatkozásában a Magyar

Iparszövetség (OKISZ), kereskedelmi és vendéglátó vállalkozások tekintetében

pedig az ÁFEOSZ felügyeli.

(3) A mezõgazdasági erdõgazdálkodási és halászati tevékenységû vállalkozások

tekintetében, szövetkezeti vagyonkezelés folytatására, a Mezõgazdasági

Termelõk és Szövetkezõk Országos Szövetsége felügyelete mellett kerülhet sor.

(4) A (2) és (3) bekezdésében meghatározott szövetkezeti érdekképviselet a

szövetkezetté történõ átalakulásban való közremûködés ellenértékét, az ÁPV Rt-

tõl havi bontásban hivhatja le."

2. §. Ez a törvény a kihirdetést követõ 15. napon lép hatályba.

I N D O K L Á S

A privatizációs törvény 1. § (1) bekezdésébe foglalt meghatározás szerint, a

törvény célja "az állam tulajdonában álló... vagyon mielõbbi értékesitése

magántulajdonosok részére (privatizáció)". A citált szakasz (4) bekezdése

3

értelmében, azonban a törvény alkalmazása szempontjából magántulajdonosnak

minõsül - többek között - a szövetkezet is.

Az egyszerûsitett privatizációs eljárás eddigi tapasztalatai arra intenek,

hogy a foglalkoztatási preferenciákat messzemenõen vegyük figyelembe. Ezért,

mivel a meghirdetett cégek mintegy felére egyáltalán nem érkezett érvényes

ajánlat, úgy gondoljuk, hogy ezeket az immár több éve folyamatosan -

hiábavalóan - áruba bocsátott állami vállalkozásokat (tehát amennyiben azt a

meglehetõsen leszoritott limitár nyolcvan százalékáért sem óhajtja megvenni a

menedzsment), úgy a legkézenfekvõbb megoldás, a rövid úton való

szövetkezesités.

Javaslatunk - mindenféle ideológiai meggondolásoktól mentesen - elsõsorban a

piacvédelmi, illetve foglalkoztatáspolitikai kihatásai miatt, az elhúzódó

privatizációból adódó tulajdoni bizonytalanság feloldását célozza.

További hozadékként, egyben az ÁPV Rt. - az eredményt tekintve felesleges -

leterheltségének enyhitését is elérni kivántuk, ti. az - ÉT-ben is helyet

foglaló - szövetkezeti érdekképviseletek technikai lebonyolitásba történõ

bevonásával.

Speciális jellegû szabályozást kivánnak a mezõgazdasági profilú vállalkozások,

melyek tekintetében - a társaságokat és szövetkezeteket a földtulajdonlásból

kizáró szabály folytán - csupán szövetkezeti vagyonkezelésrõl lehet szó.

A törvényjavaslat benyújtásával egyidejûleg mellékelem a javaslat által

érintett érdekképviseleti szervezetek egyetértõ véleményét.

dr. Sümeghy Csaba

(FIDESZ-MPP)

Eleje Honlap