ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
KÉRDÉS!
Dr. Gál Zoltán úrnak
az Országgyûlés elnöke
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
Házszabály adta jogomnál fogva kérdést kívánok intézni
Lotz Károly közlekedési, hírközlési és vízgazdálkodási miniszterhez
"Hány 20 km/óra sebességet elõíró lassítószakasz van vasúti fõvonalainkon?"
címen.
Tisztelt Miniszter Úr!
Ön a közelmúltban házigazdája volt az európai közlekedési miniszterek
konferenciájának, ahol - értesüléseink szerint - a hazai közlekedésügy
szempontjából fontos megállapítások hangzottak el többek között arról, hogy
fejleszteni kell a környezet megóvása szempontjából is elõnyösebb vasúti
közlekedést. Noha Magyarország - hála elõdeinknek - viszonylag fejlett
vasúthálózattal rendelkezik, ennek állapota az elmúlt évtizedek hibás döntései
miatt is - enyhén szólva siralmas. A minap hazai és külföldi közéleti
személyiségek, katonák és üzletemberek jól sikerült kirándulás keretében, egy
ú.n. "NATO Express" révén is meggyõzõdhettek arról, hogy a Magyar
Államvasútaknak vannak kényelmes és korszerû kocsijai, de ha az eszmecsere nem
vonta el a figyelmet, úgy a pálya állapotáról már kevésbé jó benyomásokat
szerezhettek. Székefehérvár és Hajmáskér között - és még hány helyen a
fõvonalakon - hemzsegnak a lassító jelek, amelyek egy-egy átereszen vagy más
pályaszakaszon maximum 20 km/óra sebességet engedélyeznek. Kérdezem Miniszter
Urat, hozzávetõlegesen hány ilyen radikális sebességkorlátozás van érvényben
vasúti fõvonalainkon? Mik a vezetése alatt álló tárca konkrét tervei ezeknek a
szakaszoknak a rendbehozatalára? Számításaik szerint mekkora összeget
igényelne ennek az elmaradt karbantartásnak a pótlása? A Budapest-Tapolca,
illetve Budapest-Szombathely gyorsvonati menetidõ mennyivel lenne csökkenthetõ
eme égetõen szükséges pályamunkák elvégzése esetén?
Budapest, 1996. június 10.
Jeszenszky Géza