MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/2666.. számú

Törvényjavaslat

a munkaügyi ellenõrzésrõl

elõadó: Kiss Péter

munkaügyi miniszter

Budapest, 1996. június

T/2666..

1996. évi ... törvény

a munkaügyi ellenõrzésrõl

E törvény célja, hogy az Alkotmányban megfogalmazott elvek alapján a

foglalkoztatásra vonatkozó jogszabályokban megállapított kötelességek

megtartása állami ellenõrzésének tárgyát, személyi és szervezeti kereteit, az

eljárás rendjét, valamint e kötelességek megszegésének jogkövetkezményeit

meghatározza.

Mindezek érdekében - különös tekintettel a jogszabályi feltételeknek meg

nem felelô foglalkoztatás, illetve munkavállalás visszaszorítására, valamint a

munkavállalók és érdekképviseleti szervei jogainak védelmére - az Országgyûlés

a munkaügyi ellenõrzésrõl a következõ törvényt alkotja.

1. §

(1) E törvény hatálya kiterjed arra a természetes és jogi személyre,

valamint jogi személynek nem minõsülõ gazdasági társaságra (a továbbiakban:

foglalkoztató), aki természetes személyt foglalkoztatásra irányuló jogviszony

keretében alkalmaz.

(2) E törvény alkalmazása szempontjából - a (3) bekezdésben foglalt

kivétellel - foglalkoztatásra irányuló jogviszonynak minõsül minden olyan

jogviszony, amelyben a szolgáltatás tárgya a foglalkoztató részére ellenérték

fejében végzett munka.

(3) Nem foglalkoztatásra irányuló jogviszony keretében történik

a) a Polgári Törvénykönyvrõl szóló 1959. évi IV. törvényben szabályozott

vállalkozási szerzõdés (389-415.§), valamint megbízási szerzõdés (474-487.§)

alapján végzett munka, továbbá

b) a gazdasági társaságokról szóló 1988. évi VI. törvényben szabályozott

közkereseti társaság és betéti társaság tagjának személyes közremûködése,

valamint a korlátolt felelõsségû társaság tagjának munkavégzésben

megnyilvánuló mellékszolgáltatása.

(4) A felügyelô jogosult a foglalkoztató és a részére munkát végzô

személy közötti jogviszony minôsítésére. Ha a foglalkoztatásra irányuló

jogviszony minôsítésével kapcsolatban vita merül fel, a foglalkoztatónak kell

bizonyítania, hogy a részére végzett munka a (3) bekezdés szerinti

jogviszonyok alapján, vagy ellenérték nélkül történt.

(5) Az ágazati miniszter eltérô szabályokat állapíthat meg a fegyveres

erôknél, rendvédelmi szerveknél, illetve nemzetbiztonsági szolgálatoknál e

törvény 3. §-ának alkalmazására és a feladatok ellátására önálló szervezetet

hozhat létre.

2. §.

(1) A munkaügyi ellenôrzést - a (2) bekezdésben, valamint az 1. § (5)

bekezdésben foglalt kivétellel - a munkavédelemrôl szóló 1993. évi XCIII.

törvény 17. § (4) bekezdésében meghatározott megyei (fôvárosi) felügyelôségek

dolgozói (a továbbiakban: felügyelô) látják el.

(2) A bányászatról szóló 1993. évi XLVIII. törvény hatálya alá tartozó

bányavállalkozók és bányaüzemek, illetve a bányahatóság felügyelete alá

tartozó tevékenységek tekintetében a munkaügyi ellenôrzést a Magyar Bányászati

Hivatal és területi szervei, a bányakapitányságok dolgozói (a továbbiakban:

felügyelô) látják el.

3. §

(1) A munkaügyi ellenõrzés kiterjed

a) a foglalkoztatásra irányuló jogviszony létesítéséhez szükséges

jognyilatkozatokra vonatkozó munkaügyi rendelkezések, illetve az e jogviszony

létesítésével összefüggõ munkaügyi bejelentési és nyilvántartási kötelességek,

b) a Munka Törvénykönyvérõl szóló 1992. évi XXII. törvény (a

továbbiakban: Mt.) 5. § (1) bekezdésében meghatározott hátrányos

megkülönböztetés tilalmának,

c) a nõk, a fiatalkorúak és a megváltozott munkaképességûek

foglalkoztatásával kapcsolatos jogszabályok,

d) a munkaidõre, a pihenõidõre, a rendkívüli munkavégzésre (az Mt.

126-129. §), valamint a szabadságra vonatkozó, jogszabályban vagy kollektív

szerzõdésben rögzített rendelkezések,

e) a jogszabályban megállapított munkabér összegére, és jogszabályban

vagy kollektív szerzõdésben rögzített mértékére vonatkozó, valamint a munkabér

védelmét szolgáló rendelkezések,

f) a foglalkoztatásra irányuló jogviszony megszûnésével összefüggõ - a

munkavállalót megilletõ - igazolások kiállításának és kiadásának,

g) a külföldi munkavállalók alkalmazási feltételeire vonatkozó

rendelkezések,

h) a munkavállalók gazdasági és társadalmi érdekei védelme céljából

szakszervezet szervezését biztosító szabályokkal összefüggô munkáltatói

kötelességek,

i) a választott szakszervezeti tisztséget betöltõ munkavállalónak, az

üzemi és a közalkalmazotti tanács tagjának és a munkavédelmi képviselônek a

munkajogi védelmére, valamint kedvezményére vonatkozó szabályok,

j) a szakszervezet által kifogásolt intézkedésekkel összefüggô

munkáltatói kötelességek végrehajtására vonatkozó szabályok

betartására.

(2) A munkaügyi ellenôrzést a felügyelõ hivatalból, az (1) bekezdés b),

h), i), j) pontjaiban foglalt esetekben, valamint az e) pontban a munkabérnek

a kollektív szerzõdésben rögzített mértéke tekintetében bejelentésre folytatja

le.

4. §

(1) A felügyelõ a foglalkoztatónál külön engedély és elõzetes bejelentési

kötelesség nélkül ellenõrzést tarthat.

(2) Az ellenõrzés során a felügyelõ jogosult

a) belépni az ellenõrzése alá tartozó valamennyi munkahelyre,

akadályoztatása esetén a rendôrség igénybevételére,

b) az ellenõrzéshez szükséges nyilvántartások megtekintésére, azokról

másolatok készítésére,

c) a foglalkoztatásra irányuló jogviszony létesítéséhez szükséges

jognyilatkozatok alakszerûségének vizsgálatára,

d) az ellenõrzés során az ellenõrzéssel összefüggésben hang- és

képfelvétel készítésére,

e) a munkahelyen tartózkodó személyektôl az ellenôrzéshez szükséges

felvilágosítás kérésére, valamint személyi azonosságuk igazoltatással történõ

megállapítására,

f) a Társadalombiztosítási Azonosító Jel (TAJ) használatára.

5. §

(1) A felügyelõ köteles az ellenõrzés során tudomására jutott üzemi,

üzleti, állam, illetve szolgálati titkot, valamint a foglalkoztatóra vonatkozó

információkat megõrizni. Ezen túlmenõen - törvény eltérõ rendelkezése

hiányában - nem közölhet harmadik személlyel olyan adatot, amely az

ellenõrzéssel összefüggésben jutott tudomására.

(2) A munkaügyi ellenôrzést végzô szerv a munkáltató nyilvántartásairól

készült másolatot, valamint az ellenôrzés során készített hang- és

képfelvételt csak ellenôrzési tevékenységével összefüggésben használhatja fel,

és a dokumentumokat köteles az eljárás jogerôs befejezését követô három éven

belül megsemmisíteni.

6. §

(1) A felügyelõ az ellenõrzés során tapasztalt szabálytalanságok

megszüntetése érdekében

a) jogosult felhívni a foglalkoztató figyelmét a foglalkoztatásra

vonatkozó szabályok megtartására,

b) kötelezheti a foglalkoztatót a szabálytalanság meghatározott határidõn

belül történõ megszüntetésére,

c) megtilthatja a további foglalkoztatást, ha az alkalmazás vagy a

foglalkoztatás jogszabályba ütközik és a sérelem rövid határidõn belül nem

orvosolható,

d) szabálysértési eljárást folytathat le a külön jogszabályban

meghatározott szabálysértést megvalósító személlyel szemben,

e) külön jogszabályban foglaltak szerint rendbírságot szabhat ki,

f) kötelezheti a foglalkoztatót a foglalkoztatás elõsegítésérõl és a

munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény (a továbbiakban: Flt.)

7. § (4) bekezdésében meghatározott fizetési kötelességének teljesítésére.

(2) A felügyelõ az (1) bekezdés c) pontjában foglalt határozatának az

azonnali végrehajtását is elrendelheti.

7. §

(1) Az ellenõrzést lefolytató felügyelõ írásbeli javaslata alapján az

illetékes megyei (fõvárosi) felügyelôség vezetôje a foglalkoztatóval szemben

munkaügyi bírság kiszabására jogosult, ha a 3. § (1) bekezdésében foglaltak

megsértése több munkavállalót érint. Munkaügyi bírság e feltétel hiányában is

kiszabható a 3. § (1) bekezdésének b), h), i), j) pontjaiban foglaltak

megsértése esetén.

(2) Munkaügyi bírságra tett javaslat esetén a felügyelõ az ellenõrzés

megállapításait írásban megküldi a foglalkoztató vezetõjének, aki arra nyolc

napon belül észrevételt tehet.

(3) A munkaügyi bírság mértéke

a) az elsõ alkalommal, egy jogszabályi rendelkezés megsértése esetén

50.000 Ft-tól 1.000.000 Ft-ig,

b) több jogszabályi rendelkezés megsértése, valamint a korábbi bírságot

kiszabó határozat jogerôre emelkedésétôl számított három éven belüli újabb

jogsértés esetén 50.000 Ft-tól 3.000.000 Ft-ig terjedhet.

(4) A munkaügyi bírság összegének megállapításánál figyelembe kell venni

különösen a jogszabály megsértésével okozott jogellenes állapot idõtartamát,

az okozott hátrány nagyságát, valamint az érintett munkavállalók számát.

(5) A munkaügyi bírságot kiszabó szerv a hozzá befolyt bírság 60%-át a

Munkaerõpiaci Alap kezelésérõl szóló jogszabályban foglaltak szerint átutalja

a Munkaerôpiaci Alap számlájára.

(6) A felügyelô az ügy összes körülményeinek mérlegelése alapján a

munkaügyi bírság kiszabására irányuló javaslata mellett szabálysértési

eljárást is lefolytathat.

(7) Egy ellenôrzés során ugyanazon jogszabályi rendelkezés megsértéséért

a munkaügyi felügyelô szabálysértési eljárást nem folytathat le, rendbírságot

nem szabhat ki, ha az illetékes megyei (fôvárosi) felügyelôség vezetôjének

munkaügyi bírság kiszabására tett javaslatot, és ennek alapján munkaügyi

bírság kiszabására kerül sor.

8. §

A felügyelõ - kivéve, ha szabálysértési eljárást folytat le -, valamint

az illetékes megyei (fõvárosi) felügyelôség vezetõje az államigazgatási

eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény szerint jár el.

9. §

(1) E törvény kihirdetését követô 30 napon belül lép hatályba,

rendelkezéseit a hatályba lépést követõen indult ügyekben kell alkalmazni.

(2) Az (1) bekezdéstõl eltérõen munkaügyi bírság kiszabása csak az e

törvény hatályba lépése után elkövetett jogszabálysértés esetén lehetséges.

(3) E törvény alkalmazásában

a) munkahelyen a munkavédelemrõl szóló 1993. évi XCIII. törvény 87. § 5.

pontjában foglaltakat kell érteni, kivéve a bedolgozó munkavégzés céljára

szolgáló lakóhelyét, vagy más, általa, a munkavégzés céljára biztosított

lakóhelyiséget,

b) munkabéren a jogszabály alapján járó illetményt, illetménypótlékot,

illetménykiegészítést és tizenharmadik havi illetményt, valamint a bírák, az

ügyészek, a bírósági és az ügyészségi dolgozók elõmenetelérõl és

javadalmazásáról szóló 1990. évi LXXXVIII. törvényben foglalt javadalmazást

is érteni kell.

(4) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg

a) az Flt. 51. § (2) bekezdésének d)-e) pontjai hatályukat vesztik

b) az Flt. 51. § (4) bekezdésének e) pontja helyébe az alábbi rendelkezés

lép:

[(4) A (2) bekezdésben meghatározott ellenôrzés tapasztalatai alapján a

munkaügyi központ köteles a szükséges intézkedéseket megtenni, így különösen]

"e) rendbírságot kiszabni."

c) az Mt. 203. § (2) bekezdésének b) pontja, valamint

d) a munkaügyi ellenôrzésrôl szóló 124/1990. (XII. 30.) Korm. rendelet és

a módosításáról szóló 132/1991. (X. 17.) Korm. rendelet és a 69/1996. (V. 15.)

Korm. rendelet

hatályát veszti.

INDOKOLÁS

Általános indokolás

1. A feketegazdaság visszasuorítására irányuló jogalkotási feladatok

kormányzati koordinációjáról szóló 2119/1995. (V.3.) Korm. htározat a

jogalkotási feladatok összehangolt elõkészítését írta elõ. Ennek megfelelõen a

Kormány az 1091/1995. (IX.27.) Korm. határozatában rögzítette a feketegazdaság

elleni jogalkotási feladatok konkrét cselekvési programját, Ennek egyik

lényeges területe az ún, feketefoglalkoztatás, illetve munkavállalás, így a

Kormány által meghatározott komplex feladatkör közvetlenül érinti a munkaügyi

ellenõrzés intézményrendszerét.

Az 1992-ben hatályba lépett munkajogi tárgyú szabályok - követve a

piacgazdaság követelményeit - a korábbiakhoz képest alapjaiban változtatták

meg a foglalkoztatás jogi kereteit. A legtöbb munkavállalót érintõ Munka

Törvénykönyve (a továbbiakban: Mt.) szabályozási elve szerint a jogalkotó csak

az alapvetõ munkafeltételeket - ún. minimálstandardokat - rögzíti, és a

Eleje Honlap