ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/2675..

Képviselõi önálló indítvány!

Dr. Gál Zoltán

az Országgyûlés elnöke részére

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 92. § (1) bekezdése alapján kérjük az állam- és a közbiztonságról

szóló 1974. évi 17. törvényerejû rendelet módosítására vonatkozó képviselõi

önálló indítványunk sürgõs tárgyalását.

A közelmúltban bekövetkezett számos baleset, a veszélyes küzdõ ebek váratlanul

gyors elszaporodása indokolja, hogy a Parlament mielõbb törvényben szabályozza

a veszélyes (küzdõ) ebek tenyésztését, tartását. Ennek kapcsán szükséges, hogy

az eddigi szabálysértési szankciókat büntetõjogi szabályok váltsák fel.

Tekintettel a kutyák élettani sajátosságaira egy késõbbi szabályozás már nem

lenne képes megakadályozni a veszélyes (küzdõ) ebek keverékeinek robbanásszerû

elterjedését, és ezáltal a tiltó rendelkezések kikerülését.

A veszélyes (küzdõ) kutyák tenyésztésének, tartási módjának problémája mára

olyan jellegû, a társadalom szinte minden rétegében aggodalmat kiváltó,

közrend, közbiztonsággal összefüggõ kérdéssé vált, amelynek mielõbbi törvényi

szinten történõ szabályozása nem tûr halasztást.

Budapest, 1996. június 17.

Selmeczi Gabriella Kövér

László

Fidesz-Magyar Polgári Párt Fidesz-Magyar

Polgári Párt

Képviselõi önálló indítvány

1996. évi ........... törvény

az állam- és közbiztonságról szóló

1974. évi 17. törvényerejû rendelet módosításáról

1.§

Az állam- és közbiztonságról szóló 1974. évi 17. törvényerejû rendelet 6. §

helyébe a következõ rendelkezés lép.

"6. § (1) Tilos a pit bullterrier jellegû veszélyes eb és ezek

keverékének tenyésztése, országba való behozatala, elidegenítése,

reklámozása, hirdetése, bármilyen formában történõ versenyeztetése. A

tilalom szempontjából tenyésztésnek kell tekinteni a véletlen szaporulat

keletkezését és a más fajtákkal történõ keresztezést is.

(2) Az (1) bekezdés alkalmazása tekintetében a törzskönyvezéstõl

függetlenül is pit bullterrier jellegû eb az, amely kormányrendeletben

foglalt jellemzõknek jelentõs mértékben megfelel.

(3) Az (1)-(2) bekezdés szerinti veszélyes eb csak ivartalanítva és csak

engedéllyel, kormányrendeletben meghatározott módon tartható és polgári

jogi szempontból vadállatnak kell tekinteni

(4) Kormányrendelet vagy önkormányzati rendelet más ebek tartását is

engedélyhez és/vagy meghatározott feltételekhez kötheti."

2.§

Az állam- és közbiztonságról szóló 1974. évi 17. törvényerejû rendelet új 6/A.

§ egészül ki.

" 6/A (1) Tilos az állatok között olyan viadal, az állatok egymás elleni

uszításával olyan küzdelem (a továbbiakban együtt: állatviadal)

szervezése, tartása, amely az állatok sérülését vagy elpusztulását

okozhatja. Tilos továbbá az állatviadalra fogadás szervezése, az

állatviadalon való közremûködés, részvétel, fogadáskötés.

(2) Tilos állatviadal céljára

a) állatot tartani, tenyészteni, kiképezni, idomítani, valamint más

személynek átadni vagy forgalmazni;

b) épületet vagy egyéb helyet, anyagi eszközt más személy rendelke

zésére bocsátani.

(3) Az (1) bekezdésben foglalt tilalom nem vonatkozik a külön

jogszabályok alapján az állatoknak vadászaton való alkalmazására.

3.§

Az állam- és közbiztonságról szóló 1974. évi 17. törvényerejû rendelet új 6/B.

§ egészül ki.

"6/B § (1) A 6.§ (1)-(2) bekezdés szerinti veszélyes ebet, az eb

tulajdonosának költségére a törvény hatálybalépését követõ 90 napon belül

ivartalanítani kell.

(2) Más ebnek a tulajdonos költségére történõ ivartalanítása akkor

rendelhetõ el , ha az eb embernek, vagy állatnak súlyos sérülést okoz,

feltéve, hogy a kutyát nem kobozták el.

(3) A büntetõ vagy szabálysértési eljárás során jogerõsen elkobzott eb

leölését el kell rendelni. A veszélyes eb lefoglalásának, elkobzásának és

leölésének költségei, amennyiben az eb tulajdonosát jogerõsen

elmarasztalták, az eb tulajdonosát terheli."

4.§

Az állam- és közbiztonságról szóló 1974. évi 17. törvényerejû rendelet új 6/C.

§ egészül ki.

6/C. Felhatalmazást kap a Kormány,

a) hogy a 6.§-ban megjelölt veszélyes ebek engedélyezésének, tartásának

feltételeit és módját valamint ezek ellenõrzésének rendjét rendeletben

szabályozza.

b) a 6. § (2) bekezdésben megjelölt ebek jellemzõit és a 6. § (4)

bekezdésben jelölt ebek körét rendeletben meghatározza

MÓDOSULÓ JOGSZABÁLYOK

5.§

(1) A Büntetõ Törvénykönyvrõl szóló 1978. évi IV. törvény (Btk.) a következõ

262/A §-sal egészül ki:

Veszélyes eb tenyésztési, behozatali tilalmának és tartási módjának

megszegése

"262./A § (1) Aki

a) törvényben meghatározott veszélyes eb tenyésztésére vagy országba

való behozatalára vonatkozó tilalmat megszegi, illetve azt

engedély nélkül tart;

b) törvényben meghatározott veszélyes eb jogszabályban elõirt

tartási módjára vonatkozó szabályokat ismételten és súlyosan

megszegi;

c) eb részvételével tartott tiltott állatviadalt szervez, ahhoz

épületet, egyéb helyet, anyagi eszközt bocsát más személy

rendelkezésére, valamint tiltott állatviadalra fogadást sze

rvez vagy ilyenen közremûködik

vétséget követ el, és két évig terjedõ szabadságvesztéssel

büntetendõ.

(2) Aki az (1) bekezdésben meghatározott veszélyes ebet tiltott

állatviadal céljára tart, tenyészt, kiképez, idomít, átad, forgalmaz

bûntett miatt három évig terjedõ szabadságvesztéssel büntetendõ."

(2) A Btk. 286. § (1) bekezdés helyébe a következõ rendelkezés lép:

"286. § (1) Veszélyes eb tenyésztési , behozatali, tilalmának és tartási

módjának megszegése (262/A), robbanóanyaggal vagy robbantószerrel

visszaélés (263. §), lõfegyverrel vagy lõszerrel visszaélés (263/A. §),

fegyvercsempészet (263/B. §), sugárzó anyaggal (264. §), méreggel (265.

§), ártalmas közfogyasztási cikkel (279. §) vagy kábítószerrel való

visszaélés (282. §) esetén el kell kobozni azt a dolgot, amelyre a

bûncselekményt elkövették, ha az elkövetõ tulajdona, vagy egyébként is, ha

annak birtoklása a közbiztonságot veszélyezteti; a 77. § (4) bekezdése

azonban nem alkalmazható.

6.§

Ez a törvény 1996 július 15.-én lép hatályba.

I N D O K O L Á S

Általános indokolás

Az elmúlt években Magyarországon elterjedt az un. veszélyes ebeknek -

elsõsorban a pit bullterrier - a tartása. Ezeket a veszélyes ebeket részben

állatviadalok céljára tartják és tenyésztik, de nem ritka hogy bûncselekmények

elkövetéséhez, esetleg személyek megfenyegetéséhez, megfélemlítéséhez

használják.

A veszélyes ebek tartásának problémáját Nyugat-Európa már több országában

korán felismerték és pl. Angliában a veszélyes ebeket un. "élõ fegyvernek"

tekintik és tartásukhoz fegyverviselési engedély szükséges.

Magyarországon a jogalkotók a veszélyes ebek tartásával kapcsolatos társadalmi

problémát csak 1994. elején szabályozták amikor kormányrendelet

[15/1994(II.1)Korm. rendelet] született a fent említett küzdõ ebek behozatali

és tenyésztési tilalmáról, valamint az állatviadalok tilalmáról is. A

kormányrendelet tiltja a küzdõ ebek országba való behozatalát és tenyésztését,

utóbbi fogalomba értve a vétlen szaporulat keletkezését is, de nem tiltják,

vagy szabályozzák az ilyen kutyák tartását. Sajnos az elmúlt években

megszaporodott balesetek, az emberéletet is követelõ gondatlan ebtartási

szokások miatt jól látható, hogy a kormányrendelet kellõ visszatartó erõvel

nem bír a veszélyes ebeket tartókkal szemben. Ugyancsak ezt bizonyítja, hogy

egyes szaklapokban nyíltan hirdetnek vagy ilyen veszélyes ebeket vagy ezek

valamilyen változatát és a hirdetési árakból az is egyértelmûen kitûnik, hogy

ezeket a veszélyes ebeket elsõsorban állatviadalok céljára képezik ki és ilyen

célból kereskednek velük.

Az elõbb említett kormányrendelet tiltó rendelkezéseinek érvényesítése

érdekében módosításra került az egyes szabálysértésekrõl szóló

17/1968.(IV.14.) sz. kormányrendelet is, de az együttes szabályozás sem bír

kellõ visszatartó erõvel a veszélyes ebeket tartókkal, tenyésztõkkel szemben.

Indokolt ezért, hogy a veszélyes ebek behozatalai, tenyésztési tilalma

kiegészítésre kerüljön azok tartására vonatkozó rendelkezésekkel is, és a

jelenleginél magasabb szinten, törvényben történjen a szabályozás továbbá a

szabálysértési fenyegetéssel szemben a büntetõ törvénykönyvben kerüljön

szankcionálásra a tilalmak megszegése.

Az ilyen módon történõ szabályozás feltehetõleg már valóban kellõ visszatartó

hatású lesz mind a veszélyes ebeket tartókra és tenyésztõkre, mind az ilyen

ebekkel állatviadalokat szervezõkkel szemben.

A törvénytervezet készítése során egyfelõl szembesültünk azzal a problémával,

hogy jelenleg az állattenyésztésre vonatkozó szabályok csak un.

"haszonállatokra" vonatkoznak, másfelõl, hogy a Parlament jelenleg tárgyalja a

vadvédelmi törvényt, de egyik törvénybe sem illeszthetõk a kedvtelésbõl

tartott háziállatokra - elsõsorban azok tartásával, tenyésztésével kapcsolatos

rendelkezések - vonatkozó szabályok.

Ezért az önálló indítvány benyújtása során a 15/1994.(II.1.) kormányrendelet

szabályozásából indokoltnak tartott rendelkezéseket átemeltük az e

kormányrendelet számára felhatalmazást adó 1974. évi 17. számú törvényerejû

rendelet (továbbiakban tvr.) közrendvédelmi szabályai közé. Tisztában vagyunk

azzal, hogy ez a megoldás - tekintettel a tvr. "kiüresedett" állapotára - nem

a legmegfelelõbb, de mint korábban már jeleztük a kedvtelésbõl tartott

háziállatok törvényi szabályozásnak jelenleg másutt nincsenek meg a

feltételei. Hosszútávon ezért mindenképpen indokolt lenne, hogy ne csak egy

részterülete kerüljön rendezésre a kedvtelésbõl tartott háziállatok

tartásának, hanem az állattenyésztéshez és a vadvédelemhez kapcsolódóan

komplex szabályozás érvényesüljön, de a jelen problémának a jogi rendezése nem

várhat eddig, hanem sürgõs megoldást igényel.

Természetesen a szabályozás tervezett formájában nem teljes körû. Továbbra is

szükség van arra, hogy a törvényben kapott felhatalmazás alapján a Kormány

tegye meg a szükséges intézkedéseket a törvény végrehajtása érdekében.

Szükségesnek tartjuk, hogy a veszélyes ebeket tartók, csak szigorú

engedélyezési eljárás során tarthassanak ilyen ebeket. Az engedélyezésnél mind

a személyi mind a tárgyi feltételekre egyforma súlyt kell helyezni. Az

engedélyezésen túl a tartás módját is szigorúan kell szabályozni illetve

ellenõrizni. Mind az engedélyezési eljárás, mind annak követelményeit, mind az

ellenõrzés folyamatát a Kormánynak kell szabályoznia, ezért a javaslat

mindezekre felhatalmazza a Kormányt. A korábban is tiltott pit bullterrier

esetében a törvényben kell rendelkezni ezek keverékeinek sorsáról is,

hasonlóan a fajkutyákhoz. E két fajtán kívül azonban egyre több más, hasonlóan

veszélyes eb tartása is divatos lett, illetve várható, hogy a jelen tiltás

miatt a tenyésztõk, kutyaviadal tartók más fajták tartására fognak áttérni.

Ennek megelõzése érdekében már most érdemes egyrészt kiterjeszteni a

tilalmakat a pit bullterrier jellegû ebekre is (jellemzõit a kormánynak kell

meghatározni) illetve felhatalmazást adni a Kormánynak, hogy a nevesített két

fajtán kívül más kutyákra is kiterjesszék az engedélyezési és/vagy szigorú

tartásra vonatkozó szabályokat.

A Büntetõ törvénykönyv kiegészítése miatt egyidejûleg az alacsonyabb szintû

jog szabályokat is a törvényekhez kell igazítani, így pl. meg kell teremteni a

szabálysértési kormányrendelet és a büntetõ törvény közötti összhangot,

valamint rendezni kell az elkobzással kapcsolatos egyéb szabályokat.

Részletes indokolás

1.-2.§

A szabályozás lényegében megismétli a 15/1994. (II.1.) kormányrendelet

jelenlegi rendelkezéseit de egyúttal ki is egészíti azokat.

A kiegészítés bõvíti az érintett kutyák körét a pit bullterrierek bármilyen

keverékével, valamint az ilyen jellegû ebekkel melyek genetikailag ugyanolyan

tulajdonságokkal rendelkezhetnek mind a törzskönyvezett fajta. Ugyanezen

megfontolásból a vétlen szaporulathoz hasonlóan tisztázza a tervezet, hogy a

tenyésztés tilalma nem csak az un. fajkutyákra vonatkozik, hanem ezek

keverékeire is.

A javaslat a korábbi tilalmakat kibõvíti a tartás engedélyhez kötésével

valamint a kutyák meghatározott módon történõ tartási kötelezettségével. Ez

utóbbi szabályok megalkotására a javaslat a Kormányt hatalmazza fel. Az

engedélyezés, tartási mód meghatározás ugyanis olyan szabályozási kérdések

amely nem kívánnak törvényi rendezést. Természetesen a Kormány e rendeletének

is a törvénnyel egyidejûleg kell hatályba lépnie, ezért a végrehajtási

jogszabálynak is rövid idõn belül el kell készülnie. Az engedélyezés, és

szigorú tartási mód, illetve ellenõrzés rendeleti szabályozása azonban

viszonylag gyorsan megoldható, hiszen egyrészt nemzetközi példák állnak

rendelkezésre, másrészt a fegyverviselésre vonatkozó szabályok egy része -

amely jelenleg is Kormányrendeletben rendezett - a veszélyes ebek esetében is

alkalmazható (pl. személyi feltételek megegyezése miatt). Mindenképpen

indokoltnak tûnik, hogy a szigorú tartás során a törvényben nevesített fajtát,

csak zárt helyen lehessen tartani (még zárt udvaron belül is) és , hogy

közterületre vitelük tilos legyen.

Tekintettel arra, hogy várhatóan egyre több ilyen eb fajta okozhat

veszélyeket, ezért a Kormány már most felhatalmazást kap arra, hogy egy

"alacsonyabb" szinten további fajtákat vonjon be az engedélyezési körbe,

illetve írjon elõ rájuk vonatkozó tartási szabályokat. Természetesen az eltérõ

fajtákra eltérõ szabályozás is elképzelhetõ. A tartás feltételekhez kötése nem

jelenti a rendelet hatálya alá tartozó fajták tenyésztésének tilalmát, illetve

a Büntetõ törvénykönyv szankcióinak rájuk történõ kiterjesztését.

A javaslat a törvényben nevesített veszélyes ebeket polgári jogi szempontból

vadállatnak minõsíti, ezzel megteremti annak a jogi alapját, hogy a büntetõjog

mellett polgári jogi eszközök is visszatartó erõvel bírjanak, hiszen a

vadállat tartók felelõssége az általánostól szigorúbb.

3. §

Tekintettel arra, hogy az eddigi tenyésztési tilalomnak nem sikerült eleget

tenni, mindenképpen radikálisabb megoldásra van szükség a tenyésztés

megakadályozása érdekében ezért a javaslat elrendeli a pit bullterrierek (és

ezek keverékei) ivartalanítását. Az ivartalanítás az állategészségügyben, a

kóbor kutyákkal kapcsolatos problémák kezelésében bevett, megszokott és

társadalmilag is elfogadott megoldás amely megfelel az állatvédelmi

szempontoknak is, szemben a veszélyes ebek leölésével amely ugyancsak

radikális és gyors megoldása lenne a javaslat által érintett probléma

kezelésének, de sem az állatvédõk, sem a társadalmi közfelfogás szempontjából

nem biztos, hogy elfogadtatható. Természetesen a tilalmat megszegõk helyett az

ilyen veszélyes ebek tartását az állami szervek nem vállalhatják, ezért

azokban ez esetekben ha valamilyen eljárás során a kutyák elkobzására kerül

sor úgy az ilyen állatokat humánus módon végleg ártalmatlanítani kell.

4.§

ld. 1-2. §-nál írtakat.

5. §

A Büntetõ törvénykönyvben a közrend elleni bûncselekmények, ezen belül a

közbiztonság elleni bûncselekmények között egy új tényállás kerül beiktatásra,

amely a jelenlegi szabálysértési tényállással szemben a Büntetõ

törvénykönyvben kívánja szankcionálni a törvényben nevesített veszélyes ebek

tenyésztési, behozatali tilalmának megszegését illetve az engedély nélküli

tartás, vagy az engedélytõl eltérõ tartás következményeit.

Ugyancsak alapeseti tényállásban fenyegetné a Btk. a (bármilyen, tehát nem

csak a törvényben nevesített) eb részvételével tartott állatviadal

szervezést, a fogadás szervezést, az állatviadalban való közremûködést. Ez

utóbbi esetkörrel kapcsolatban ki kell emelni, hogy közremûködõ alatt kell

érteni pl. azt az állatorvost is, aki egy-egy ilyen állatviadal során pl.

ellátja az állatok sérüléseit.

Minõsített esetben nem vétségként, hanem bûntettként kerülne szankcionálásra

az ha valaki veszélyes ebet kifejezetten állatviadal céljára tart, tenyészt,

stb. E rendelkezéssel összhangban szükséges az elkobzásra vonatkozó szabályok

kiegészítése is.

Budapest, 1996. június 11.

Selmeczi Gabriella dr. Kövér László

Eleje Honlap