ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
1
TÖRVÉNYJAVASLAT
A KÖZBIZTONSÁGI HOZZÁJÁRULÁSRÓL
1.§.
/1/ A külföldi a Magyar Köztársaság területére történõ belépésekor
közbiztonsági hozzájárulást köteles fizetni.
/2/ A közbiztonsági hozzájárulás összege: 400.- (négyszáz) Ft..
/3/ E törvény alkalmazásában külföldi az a természetes személy, aki a magyar
államhatár átlépésekor személyazonosító adatait külföldi állampolgár
okmányával igazolja.
2.§.
/1/ A fizetési kötelezettség alól mentesek
a/ a külföldi állam államfõje, kormányfõje, kormányának és törvényhozó
testületének tagjai, kormányküldöttségének és parlamenti küldöttségének
tagjai, valamint mindezek kísérõi;
b/ a külföldi állam magyarországi diplomáciai képviselõi és konzuli
tisztviselõi, valamint a nemzetközi szervezetek tisztségviselõi, továbbá az
említett személyek családjának a velük közös háztartásban élõ tagjai;
c/ a Magyarországon tartandó diplomáciai értekezletekre érkezõ küldöttségek
vezetõi és tagjai;
d/ a külföldi állam Magyarország területén átutazó nem magyarországi
diplomáciai képviselõi és konzuli tisztviselõi, továbbá családtagjaik;
e/ az Országgyûlés, a köztársasági elnök, a kormány, ezek hivatalai, irodái,
az Állami Számvevõszék, az állampolgári jogok országgyûlési biztosa, a nemzeti
és etnikai kisebbségi jogok országgyûlési biztosa, az adatvédelem
országgyûlési biztosa, az Alkotmánybíróság, a minisztériumok, az országos
hatáskörû szervek, a bíróságok, az ügyészségek, a közigazgatási hivatalok, a
helyi és a kisebbségi önkormányzatok által meghívott külföldiek;
f/ a magyar hatóság által kiadott bevándorlási vagy tartózkodási engedéllyel
rendelkezõ külföldiek;
g/ a menedékjogot vagy ideiglenes védelmet kérõ, valamint a magyar hatóság
által menekültként elismert külföldiek;
h/ a Magyar Köztársaság által kötött "személyeknek a közös államhatáron
történõ átadásáról és átvételérõl" szóló egyezmény alapján átvett külföldiek;
i/ azok, akiket a nemzetközi társadalmi (különösen: tudományos-, kulturális-,
vallási-, sport-) kapcsolatok ápolása, továbbá a határon túli magyarságnak az
anyaországgal való kapcsolattartása érdekében más jogszabály mentesít a
fizetési kötelezettség alól;
j/ mindazok, akiknek a javára nemzetközi szerzõdés biztosít mentességet;
/2/ Jogszabály által meghatározott határon túli magyar szervezet igazolása
alapján a magyar nemzetiségû külföldiek évi három alkalommal mentesülnek a
közbiztonsági hozzájárulás megfizetésének kötelezettsége alól.
/3/ Különös méltánylást érdemlõ esetben a közbiztonsági hozzájárulás
megfizetése alól egyedi mentesítés adható.
3.§.
/1/ A közbiztonsági hozzájárulás kizárólag a rendõrség, a határõrség, a
tûzoltóság és a polgári védelem, a vám- és pénzügyõrség, a büntetés-
végrehajtási szolgálat, valamint a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok
személyi állományának jövedelmi viszonyai és szociális helyzete javítására
használható fel.
/2/ A közbiztonsági hozzájárulásnak az egyes szolgálatok közötti megosztásáról
az állami költségvetésrõl szóló törvényben kell rendelkezni.
Záró rendelkezések
4.§.
Felhatalmazást kap a kormány, hogy rendeletben szabályozza
a/ a közbiztonsági hozzájárulás megfizetésének módját és beszedésének
részletes szabályait
b/ a 2.§. /1/ bekezdés i/ pontjában, továbbá a 2.§ /3/ bekezdésben
meghatározott körben biztosított mentesség feltételeit
c/ a 2.§. /2/ bekezdésben meghatározott szervezeteket, valamint
d/ a bevétel kezelésének és felhasználásának részletes szabályait.
5.§.
/1/ E törvény 1997. január 1-jén lép hatályba.
/2/ E törvény hatálybalépésével egyidejûleg "A külföldiek beutazásáról,
magyarországi tartózkodásáról és bevándorlásáról" szóló 1993. évi LXXXVI.tv. a
következõ 4/A §-sal egészül ki:
"4/A §./1/ A külföldi beutazásakor közbiztonsági hozzájárulást köteles
fizetni.
4/A §./2/ A közbiztonsági hozzájárulás összegét, a fizetési
kötelezettség alól mentesítettek körét, és a bevétel
felhasználásának szabályait külön törvény tartalmazza."
INDOKOLÁS
a közbiztonsági hozzájárulásról szóló törvényjavaslathoz
Általános indokolás
Közismert, hogy Magyarországon a közbiztonság az elmúlt 10 esztendõ során
jelentõsen romlott. 1985 és 1992 között 166 ezerrõl 450 ezerre növekedett az
adott évben ismertté vált bûncselekmények száma. Bár az 1993. és 1994. években
csökkenés volt tapasztalható, 1995-ben ismét jelentõs mértékû az emelkedés az
elõzõ két évhez viszonyítva. Az ismertté vált bûncselekmények számának
növekedésével egyidejûleg az utolsó tíz esztendõben a látencia is jelentõs
mértékben növekszik.
A közúti balesetek számának alakulása, a halálos kimenetelû balesetek
aránya nemzetközi összehasonlításban is aggasztó mértékû. A közterületek
biztonsága romlott, a polgárok személy- és vagyonbiztonsága rosszabbodott, és
néhány nyilvánosságra került kirívó eset jelzi, hogy a polgárbarát rendõrség
kialakulási folyamata is veszélybe kerülhet.
A Magyarországra látogató külföldiek száma ugyanezen idõszakban
nagymértékben növekedett, és 1994-ben megközelítette a 42 milliót, 1995-ben
pedig meghaladta a 43 milliót.
A hazánkba látogató külföldiek számának növekedése önmagában is többlet-
terheket ró a rendvédelmi szervekre. De a kelet-nyugat irányú migráció -
különösen az illegális migráció - a rendvédelmi szervek feladatait tovább
növelte. Terjed a szervezett bûnözés, a kábítószerrel összefüggõ
bûncselekmények száma rohamosan növekszik. Magyarország a közbiztonsági szûrõ
szerepére kényszerült, az Európai Unió országainak védelme érdekében. Az
érintett országok által ehhez nyújtott anyagi és technikai segítség nincs
arányban a rendészeti szervek terheinek növekedésével.
Másfelõl az idegenforgalom örvendetes fejlõdésének gátat szab a
közbiztonság romlása, sõt, ha a helyzet nem javul, a külföldi turisták
fokozatosan elmaradhatnak.
A központi nyomozóhivatal esetleges bevezetésével kapcsolatos politikai
vita a közfigyelem fókuszába állította a bûnüldözõ szervek hatékonyságának
növelését. A nyomozóhivatalra szánt 1 milliárd Ft felhasználásával a
bûnüldözésben résztvevõ szervezeteknek (rendvédelmi, ügyészségi, szakértõi,
bírósági szervek) a gazdaságvédelemmel foglalkozó részlegei megerõsíthetõk (a
meglévõ állomány anyagi megbecsülésének növelése, átszervezés, képzés, illetve
átképzés, létszámbõvítés, a technika fejlesztése stb.). Mindez azonban a
közbiztonság egészét nem javítja, sõt - különösen az elsõ idõszakban - a
gazdaságvédelem körén kívül esõ területekrõl vonhat el erõket.
A közbiztonság állapota nem választható el a rendészeti szervek személyi
állományának egzisztenciális helyzetétõl, amely az utóbbi idõszakban
jelentõsen romlott. A reáljövedelem csökken, a szociális juttatások megszûntek
vagy megszûnõben vannak, ugyanakkor az állomány leterheltsége tovább
fokozódott. A rosszabbodó munkafeltételek és jövedelmi viszonyok miatt
megindult az elvándorlás a rendvédelmi szervektõl a magánszféra jövedelmezõbb
területei felé, és a fiatalok pályaválasztásánál is egyre kevésbé vonzó a
rendvédelmi szolgálat. A nyomasztó anyagi gondok közepette a rendõröktõl
nehezen lehet megkövetelni a következetesen polgárbarát magatartást, az
alacsony fizetés miatt nõ a korrupció veszélye.
Májusban fogadta el a parlament a fegyveres testületek hivatásos
állományának szolgálati jogviszonyát szabályozó törvényt, amely tartalmazza
ugyan az állomány biztonságos elõmenetelét megalapozó bértáblázatot, ez
azonban - a kormányzat szerinti forráshiány miatt - csak 1999. január 1-jén
léphet életbe. Ez a megoldás elfogadhatatlan a fegyveres erõk számára.
Minderre figyelemmel a rendészeti szervek állománya egzisztenciális
biztonságának megteremtése elodázhatatlan feladat. Erre a költségvetés rendes
bevételeibõl - mindez az elmúlt két esztendõ tapasztalata alapján
valószínûsíthetõ - a kormányzat 1997-ben sem fog megfelelõ forrást teremteni.
Ezért a törvényjavaslat - kifejezetten a rendészeti szervek személyi
állományának egzisztenciális helyzetének javítására fordítandó forrásként -
bevezeti a Magyarországra belépõ külföldiek által fizetendõ közbiztonsági
hozzájárulás intézményét.
A törvényjavaslat elfogadása esetén a költségvetési többletbevétel (kb.
17,5 milliárd Ft) az intézmény bevezetéséhez szükséges költségek levonása után
is átlagosan 40 %-os béremelésre biztosítana forrást a rendvédelmi szervek
(rendõrség, határõrség, vám- és pénzügyõrség, tûzoltóság, polgári védelem,
büntetés-végrehajtás, nemzetbiztonsági szolgálatok) hivatásos és
közalkalmazotti állománya számára. Egyéb költségvetési forrással kiegészítve
pedig a jogintézmény bevezetése esetén lehetõvé válna a fegyveres szervek
hivatásos állománya szolgálati viszonyáról szóló törvényben meghatározott
bértáblázat 1997. január 1-jétõl történõ bevezetése.
Részletes indokolás
Az 1.§.-hoz
Az új intézmény elnevezése kifejezi tartalmát és célját. Nem díj, mivel
nem meghatározott szolgáltatás ellenértéke, hanem hozzájárulás a közbiztonság
javításához.
A hozzájárulás összegét a javaslat arra figyelemmel állapítja meg, hogy
az semmiképpen se tartsa vissza a külföldieket a magyarországi utazástól. A
külföldi fogalmát a javaslat az idegenrendészeti törvénnyel összhangban
határozza meg.
A 2.§.-hoz
A mentességek körét a vámjogról szóló törvénnyel összhangban az
árubemutatási kötelezettség alól mentes kör alapulvételével határozza meg a
javaslat, kiterjesztve a mentességet az érvényes tartózkodási engedéllyel
rendelkezõkre . Mentesülnek az érvényes munkavállalási engedéllyel
rendelkezõk, valamint a menekültek, továbbá az állami szervek és
önkormányzatok által hivatalosan meghívottak, a toloncegyezmények alapján
átvett külföldiek, továbbá azok, akiknek nemzetközi szerzõdés a jövõben
esetleg mentességet biztosít.
A határon túli magyarság érdekeire a javaslat a lehetõ legnagyobb
mértékben tekinettel van, figyelembe véve képviselõik elõzetes
állásfoglalásait is. A határon túli magyarok évi három alkalommal a
közbiztonsági hozzájárulás megfizetése nélkül léphetik át a határt. Külön
jogszabálynak kell kijelölnie országonként azt a határon túli magyar
szervezetet, amely az ehhez szükséges igazolást kiadhatja. Lehetõséget ad a
javaslat arra, hogy az államok közötti kapcsolatokon túlterjedõ nemzetközi
(tudományos-, kulturális-, vallási-, sport-) kapcsolatokat, valamint a határon
túli magyarság érdekeit figyelembe véve egyéb jogszabály további mentességeket
állapítson meg, valamint arra is, hogy különös méltánylást érdemlõ esetben a
hozzájárulás megfizetése alól egyedi mentesítést lehessen adni.
A 3.§.-hoz
A javaslat értelmében a közbiztonsági hozzájárulásból befolyó bevétel
kizárólag a rendvédelmi szervek jövedelmi és szociális viszonyainak javítására
használható fel.
Hogy ezen belül az egyes szolgálatok, a szolgálatokon belül a hivatásos
és közalkalmazotti állományhoz tartozók milyen összegben részesülnek, abban a
javaslat szabad kezet ad a költségvetésnek, ugyanúgy, mint a szociális helyzet
javítása módjának meghatározásánál.
A 4.§.-hoz
A javaslat e §-a a végrehajtáshoz szükséges felhatalmazás kereteit adja
meg. A végrehajtást a kormánynak úgy kell szabályoznia, hogy az intézmény
bevezetése ne okozzon fennakadást a határforgalomban, ne lassítsa az országba
történõ belépést, a hozzájárulást beszedõ szerveknek adjon lehetõséget a
rugalmas eljárásra, ugyanakkor az elérhetõ legnagyobb bevétel biztosítva
legyen. Meg kell teremteni a pénzkezelés garanciáit is.
Az 5.§.-hoz
A javaslat e §-a a hatálybaléptetõ rendelkezéseken kívül a külföldiek
beutazásáról, magyarországi tartózkodásáról és bevándorlásáról szóló (ún.
idegenrendészeti) törvény módosítását tartalmazza. Erre a jogrendszer egysége
érdekében van szükség.
A hatálybalépés viszonylag távoli idõpontjának meghatározásával a
javaslat figyelmmel van arra, hogy a jogintézmény bevezetésével kapcsolatos
jogalkotói és gyakorlati teendõk elvégzésére elegendõ idõ álljon a kormányzati
szervek rendelkezésére.
Budapest, 1996.
Dr. Kónya Imre
Tájékoztató adatok a közbiztonsági hozzájárulásról szóló törvényjavaslathoz
Magyarországra belépõ külföldiek száma:
1994.: 41.900.869
1995.: 43.856.914
Magyarországra belépõ külföldiek száma havi bontásban:
hónap 1994. 1995.
január 2.366.229 2.358.370
február 2.108.757 2.586.839
március 2.948.262 3.301.187
április 2.920.216 3.643.803
május 3.145.799 3.642.148
június 3.469.022 3.993.630
július 5.840.929 5.600.861
augusztus 5.486.491 5.252.413
szeptember 3.800.254 3.890.762
október 3.581.734 3.543.012
november 3.115.667 3.123.200
december 3.117.509 2.920.689
összesen: 41.900.869 43.856.914