1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG

KORMÁNYA

J/2694..számú

J E L E N T É S

az Országgyûlésnek

a gyermekek és az ifjúság életkörülményeinek alakulásáról és az ezzel

összefüggésben megtett kormányzati intézkedésekrõl az 1995. évben

Elõadó: Dr. Magyar Bálint

mûvelõdési és közoktatási

miniszter

Budapest, 1996. június

A Magyar Köztársaság Kormánya, a 106/1995. (XI.1.) OGY határozat alapján elsõ

ízben terjeszti elõ jelentését az Országgyûlésnek a gyermekek és az ifjúság

életkörülményeinek alakulásáról és az ezzel összefüggésben megtett kormányzati

intézkedésekrõl. A jelentés ennek megfelelõen azon az egész társadalom számára

közismert tényen alapul, hogy a magyar lakosság helyzete - egy meglehetõsen

szûk réteget kivéve - az 1995. évben romlott. E megállapítás nem csupán az

élethelyzetet meghatározó gazdasági körülményekre érvényes, hanem - s bár

ebben az életszínvonal alakulásának meghatározó szerepe van - azokra a

társadalomlélektani folyamatokra is, amelyek számos területen közvetett hatást

fejtettek ki a gyermekekrõl és a fiatalokról kialakuló össztársadalmi

látleletre.

Az ifjúkor a gyermekkort a felnõttkortól elválasztó önálló életszakasszá vált,

amelyet alapvetõen meghatároz, hogy meghosszabbodott a képzésben eltöltött

idõ, késõbbre tolódott a munkavállalás, a családalapítás és a

családfenntartási kötelezettség.

A munkaerõpiaci szükségletek miatt elõtérbe került az általános mûveltségi

képzés minõségének és idõtartamának meghosszabbítása, a készség- és

képességfejlesztés, a nyelvi és informatikai kommunikációs kultúra

elsajátítása, az érettségit szerzõ és a felsõoktatásba felvett fiatalok

számának növelése.

Olyan, az oktatási rendszeren kívüli, de annak fejlesztésével összhangban

lévõ, rugalmas gyermek és ifjúsági szolgáltatórendszert és civil társadalmi

lehetõségeket kell tehát kialakítani, amelyek elõsegítik

- a marginalizálódó csoportok társadalmi integrációját, szociokulturális

hátrányaik csökkentését;

- az iskolai oktatásban és az iskolán kívül megszerzett tudás és képességek

gyakorlását, fejlesztését;

- a fiatalok autonómiáját: az információhoz jutás, a véleménynyilvánítás és az

önálló életkezdés feltételeinek fejlesztését;

- az európai integrációs folyamatban és a modernizációs program

megvalósításában való aktív részvételt.

A gazdasági-szociális problémák felsorolása elõtt fel kell hívni a figyelmet

arra, hogy az 1990 óta eltelt öt évben a fiatal korosztályoknak a

társadalomfejlesztésben és a társadalomszervezésben lehetséges, illetve

kívánatos szerepét a közgondolkodás változatlan szkepszissel ítéli meg. Ennek

következtében a magyar társadalomban tradicionális és reflexszerû generációs

konfliktusok mind szélesebb körben objektiválódnak elsõsorban a rendszertelen

és egészségtelen életmód, a deviáns magatartásformák, a drogfogyasztás, az

alkoholizálás, a dohányzás, a társadalomhoz való csatlakozás szélsõséges

megnyilvánulásai (rasszista, xenofób, szélsõséges politikai áramlatokhoz,

destruktív szubkulturális létformákba való menekülés) formájában.

Ugyancsak nem elhanyagolható körülmény, hogy a magyar társadalom a kilencvenes

évek közepére sem talált hathatós választ a felnövekvõ korosztályok szociális

és biológiai érése között immár két évtizede növekvõ fáziseltolódás

következményeinek ellensúlyozására. Sem az iskolarendszer, sem az egészségügy,

sem a gyermek- és ifjúságvédelem, sem az államhatalom (beleértve a rendõrséget

és az igazságszolgáltatást is) nem képes megbírkózni azzal, hogy a kilencvenes

évek gyermekei és fiataljai korábban lépnek be abba az életformába, amely

aktív szexuális tevékenységgel, az egész életre meghatározó magatartásformák

kialakulásával, szokások, életformák és életstílusok meggyökeresedésével jár -

kellõ társadalmi felelõsségtudat, normakövetési képesség, szolidaritás és

tolerancia jelenléte vagy kialakulása nélkül.

A Kormány programjában megfogalmazott gyermek- és ifjúságpolitikai célok

tekintetében az 1995. év elegendõ volt arra, hogy a gyermek- és ifjúsági

korosztályok problémáival kapcsolatos alapvetõ jogi, kormányzati-szervezeti

lépések, az aktuális helyzet elemzése feltételeinek megteremtése, valamint

néhány különösen válságos gyermek- és ifjúsági réteg teljes

ellehetetlenülésének megakadályozása megtörténjék.

Ugyanakkor a Kormány számos 1995. évi intézkedése nyomán olyan

intézkedéssorozatok indultak el, amelyek mind a jogalkotás, mind a

közigazgatás területén ugyan csak az 1996. évben ígérnek érzékelhetõ hatást,

gyökerük azonban a kormányprogram végrehajtására tett intézkedésekben ered.

A gazdaság makrofolyamatai 1995-ben sem befolyásolták a korábbiaknál

kedvezõbben a gyermekek és a fiatalok helyzetét. Az 1995. évben e

korosztályokhoz tartozók jelentõs részének helyzete nem javult, sõt bizonyos

mértékig és bizonyos területeken romlott. Ugyanakkor a korosztály egyes kis

létszámú csoportjai - éppen amiatt, hogy õk maguk vagy családjuk képes volt

szinte zökkenõmentesen alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez -

elõnyösebb helyzetbe kerültek.

Mivel e korosztályok társadalmi jelenlétét egyre inkább meghatározza a

szellemi és tõketulajdon, tovább erõsödött a gyermek- és ifjúsági korosztályok

belsõ differenciáltsága - fokozottabb mértékben, mint az idõsebb korosztályok

esetében.

A többszörösen hátrányos rétegek, elsõsorban a bérbõl és fizetésbõl élõ

gyermekesek leszakadása, elszegényedése 1995-ben tovább folytatódott.

A rendszerváltást követõ ötödik évre a felerõsödõ és egyre nyilvánvalóbbá váló

anyagi-gazdasági differenciálódás eredményeként kirajzolódni látszik egyfelõl

egy a kedvezõ lehetõségekkel élni tudó, szûk, tõkeerõs réteg, másfelõl

növekszik a leszakadók, a mindennapi megélhetési gondokkal küzdõ, a

felemelkedési lehetõségektõl egyre inkább elzárt gyermek- és ifjúsági

csoportok aránya.

Számos kedvezõtlen jelenség - mint amilyen az ifjúsági munkanélküliség -

közvetlen kiváltója a gazdaság szerkezetében végbemenõ változás, de sok

vonatkozásban - mint a területi hátrányok, az iskolarendszer merevsége, a

szociális lakásépítés fokozatos megszûnése - már korábban is érzékelhetõ

tendenciák továbbélésérõl, a hirtelen romló életkörülmények között felerõsödõ

hatásáról van szó.

Növekvõ gondot okoz, hogy a családi keretek meglazulása miatt folyamatosan

növekszik azon gyermekek és fiatalok aránya, akiket nem a két szülõje nevel. A

tények arra utalnak, hogy a családi keretek felbomlásában komoly szerepet

játszottak a mind gyakoribbá váló családon belüli konfliktusok. Mindez

hosszabb távon is súlyosbodó társadalmi problémákat okozhat, hiszen fennáll a

veszélye annak, hogy a konfliktushoz vezetõ magatartásminták növekvõ mértékben

hagyományozódnak az újabb nemzedékekre.

Már az 1990-es népszámlálás adataiból kitûnik, hogy a 15-29 éves korosztály

súlya csökken a gazdaságilag aktív népességen belül, és egyre több közöttük az

eltartott, illetve a munkanélküli. A kilencvenes évek demográfiai

folyamatainak eredményeként az ifjúsági munkaerõ-kínálatban jelentõs növekedés

következett be, és bár a munkába lépõ korosztályok létszáma még alacsonyabb,

mint a nyugdíjazás miatt kilépõké, a fiatalok egy része nem tud elhelyezkedni,

munkanélkülivé válik. E probléma súlyát jól tükrözi az a tény, hogy évek óta a

munkanélküliek közel 40%-a harminc éven aluli. A legmagasabb munkanélküli ráta

a legfiatalabb, 15-19 éves korosztályt jellemzi, munkanélküliségük közel

háromszorosan az átlagosnak. Elhelyezkedési esélyeiket egyaránt csökkenti az

alacsony iskolai végzettség és a gyakorlat hiánya.

Az adatok azt mutatják, hogy visszaesett a fiatalok között azoknak az aránya,

akik képesek saját, illetve családi megtakarításukat nagy volumenû kiadásokra,

lakás- vagy személygépkocsi-vásárlásra fordítani. A támogatási szokások

területén sajátos polarizálódás megy végbe: a szülõk egy része belátja, hogy

gyermekei csak akkor képesek a mielõbbi önállósodásra, ha számukra biztosítják

az induláshoz szükséges anyagi támogatást. Õk alkotják azt a társadalmi kört,

amelyben a családok közötti támogatási rendszer meglehetõsen kiterjedt, ezzel

szemben azonban hasonló nagyságú az a kör, amelyben nem mûködik az ilyen

típusú együttmûködés.

Az elmúlt évtizedben a szülõktõl kapott anyagi és nem anyagi támogatások

tekintetében komoly visszaesés tapasztalható.

* * *

A Kormány a gyermek- és ifjúsági korosztályok élethelyzetének javítása

érdekében az 1995. évben az alábbi intézkedéseket tette.

Az 1994 decemberében létrehozott Gyermek és Ifjúsági Koordinációs Tanács

elfogadta a gyermeki és ifjúsági jogokkal és azok érvényesítésével kapcsolatos

jogi szabályozás középtávú koncepcióját; e koncepció alapján kodifikációs

munkabizottság keretében folyt, illetve folyik

- az Országgyûlés Alkotmányelõkészítõ Bizottsága által kidolgozandó

alkotmánykoncepcióban koherens gyermekjogi szabályozási részkoncepció

létrejöttének elõsegítése;

- az Igazságügyi Minisztériumban folyó alkotmány-elõkészítéshez koherens

gyermekjogi szabályozási részkoncepció csatolása;

- az alkotmányozási folyamat társadalmi kiterjesztése keretében a gyermeki

jogokra vonatkozó nem kormányzati javaslatok indukálása, feldolgozása és

beépítése területén;

- a gyermeki és ifjúsági jogokról, és e jogok érvényesülésérõl és

érvényesítésének feltételeirõl szóló törvény szabályozási koncepciójának és

tervezetének kidolgozása;

- az 1997. és 1998. évi költségvetési törvény gyermek- és ifjúsági célú

elõirányzataira vonatkozó javaslatok koordinált elõkészítése;

- közremûködés a nonprofit törvény, a társadalmi szervezetek állami

költségvetési támogatásáról szóló törvény, az államháztartás reformjával

összefüggõ jogi szabályozás, valamint a gyermek- és ifjúsági korosztályokat

érintõ egyéb törvényi és kormányszintû jogszabály elõkészítésében.

A Gyermek és Ifjúsági Koordinációs Tanács Titkársága létrejöttével egyidõben

megkezdte a tárgyalásokat a gyermek és ifjúsági érdekegyeztetés

mechanizmusának kialakításáról a felhatalmazással rendelkezõ szervezetek

képviselõivel; ennek eredményeként 1995 januárjában létrejött a Gyermek és

Ifjúsági Érdekegyeztetõ Tanács; ennek Kormányzati Tárgyalócsoportjában az

érdekegyeztetés elvi és gyakorlati követelményeinek megfelelõen vesz részt a

Honvédelmi Minisztérium, az Igazságügyi Minisztérium, a Munkaügyi

Minisztérium, a Mûvelõdési és Közoktatási Minisztérium, a Népjóléti

Minisztérium, a Pénzügyminisztérium és a Miniszterelnöki Hivatal képviselõje;

a Gyermek és Ifjúsági Érdekegyeztetõ Tanács Titkársága mûködési feltételeit a

Miniszterelnöki Hivatal biztosítja. A Gyermek és Ifjúsági Érdekegyeztetõ

Tanács a számára 1995 derekára kialakított jogszabályi háttér segítségével -

alkalmankénti mûködési zavaroktól természetesen nem mentesen - folyamatosan

eleget tett a gyermek- és ifjúsági korosztályokat érintõ állami lépések

kontrollját illetõ feladatainak.

A Gyermek és Ifjúsági Koordinációs Tanács Titkársága a kormányprogramban

meghatározottak szerint kidolgozta az állami gyermek- és ifjúságkutatás

rendszere kialakítására és mûködtetésére vonatkozó koncepciót, amelynek

megvalósításához elsõként megszülettek a gyermek- és ifjúsági statisztikai

rendszer alapelvei.

Az önkormányzati törvény módosításának és az 1995. évi költségvetési törvény

elõírásainak megfelelõen a Gyermek és Ifjúsági Koordinációs Tanács a

Belügyminisztériummal együttmûködve lebonyolította az önkormányzati gyermek-

és ifjúsági célú támogatási pályázatot, amelynek során összesen 75 millió

forint támogatást kaptak a pályázó önkormányzatok.

A Gyermek és Ifjúsági Koordinációs Tanács ajánlást készített az önkormányzatok

gyermek- és ifjúságügyi feladatainak ellátásához.

A Gyermek és Ifjúsági Koordinációs Tanács - kellõ törvényhozási és társadalmi

kontroll mellett - megkezdte annak a jelentésnek az elõkészítését, amelyet a

Magyar Köztársaság akkori kormányának 1993-ban kellett volna benyújtania az

Egyesült Nemzetek Szervezetéhez a Gyermekjogi Egyezményben elismert jogok

érvényesítése érdekében elfogadott intézkedésekrõl. (A jelentést a Kormány

1996 májusában benyújtotta az ENSZ fõtitkárának.)

A Kormány elõterjesztésére az Országgyûlés az 1995. évben alapvetõ, a

Gyermekjogi Egyezmény elõírásainak érvényesítését elõsegítõ módosításokat

fogadott el, amelyek a Családjogi Törvényt, a Büntetõ Törvénykönyvet, a

büntetõeljárásról szóló törvényt és a büntetés-végrehajtási szabályokat

érintették.

Az 1995. évi XXXI. törvény a Gyermekjogi Egyezmény rendelkezéseihez igazította

a Családjogi Törvény szabályozását. Így kimondta, hogy a jogalkalmazónak,

illetve a szülõknek minden döntésük során elsõsorban a gyermek érdekeit

biztosítva kell eljárniuk. A Csjt. számos részletszabálya is változott ezen

alapelv jegyében. Új rendelkezés, hogy a szülõknek biztosítaniuk kell a

gyermek életkorának, fejlettségének megfelelõen azt, hogy a gyermek az õt

érintõ kérdésekben véleményét kifejthesse.

A fiatalkorúakat érintõ büntetõ jogszabályok 1995. évi módosítása helyzetük

sajátos jellege és fokozott kiszolgáltatottsága miatt megerõsíti a

büntetõeljárásban a fiatalkorúakra vonatkozó garanciális szabályokat. A

Gyermekjogi Egyezményre is figyelemmel az anyagi jogot érintõ módosítások azt

tûzik ki célul, hogy a fiatalkorú bûnelkövetõkkel szemben szabadságelvonással

járó szankciók (intézkedések, büntetések) alkalmazására valóban csak végsõ

esetben kerüljön sor. Amikor mégis elkerülhetetlen, hogy a fiatalkorút

kiemeljék környezetébõl, az alkalmazott szankció inkább javítóintézeti

nevelés, mint szabadságvesztés legyen. A büntetõeljárásról szóló törvény

módosítása a vádemelés elhalasztása jogintézményének bevezetésével már ügyészi

szakban lehetõvé teszi a bûncselekményt elkövetõ fiatalkorúval szemben az

eljárás befejezését.

A Kormány 1995. évi jogszabály-elõkészítési programjának megfelelõen

kidolgozta

- a gyermekek védelme és a gyámügyi igazgatás törvényi szabályozását, s ennek

megfelelõen az ezzel foglalkozó intézményrendszer korszerûsítését;

- a családi nevelést segítõ nem anyagi jellegû szolgáltatások és intézményes

támogatási rendszer (családsegítõ, családgondozó szolgálat) reformját;

- az ingyenes alapfokú oktatás hosszú távú programját, a középfokú képzés és a

felsõoktatás mennyiségi és minõségi fejlesztését;

- a közoktatásban résztvevõ gyermekek (diákok) iskolához fûzõdõ jogaival

kapcsolatos képviseleti, tanácsadó és jogorvoslati rendszer szabályozását és

kialakítását.

Ennek megfelelõen az 1996. évben az Országgyûlés elé kerül a közoktatásról, a

felsõoktatásról, a gyermekek védelmérõl és a gyámügyi igazgatásról szóló

törvény tervezete.

A Gyermek és Ifjúsági Koordinációs Tanács állásfoglalása alapján a Kormány

jóváhagyta a pályakezdõ fiatalok munkábaállási, elhelyezkedési esélyeinek

növelését, az iskolából kikerült fiatalok munkához jutásának támogatását, a

fiatal munkavállalók munkajogi védelmét szolgáló aktív intézkedések tervét.

Az 1995. évben a kormányprogramban meghatározott, illetve azzal szoros

kapcsolatban álló központi kormányzati feladatok - az ifjúsági

kedvezményrendszer kialakításának kivételével - megkezdõdött. Egyes folyamatok

azonban 1996-ban realizálódtak, illetve realizálódnak:

- A Nemzeti Gyermek és Ifjúsági Közalapítvány jogi helyzetének stabilizálása,

s folytatódik anyagi helyzetének rendezése.

- A Gyermek és Ifjúsági Alap (1996. évi január hó 1. napjától Gyermek és

Ifjúsági Alapprogram) szervezetének létrehozása, támogatási rendszerének

elindítása.

- A zánkai gyermeküdülõ-centrum hasznosításának megoldása jelentõs társadalmi

kontroll alatt álló közhasznú társaság létrehozásával.

- Az Európai Unió által a társult országok számára megnyitott három nagy

program (SOCRATES, LEONARDO, Youth for Europe) magyarországi szervezése.

A Kormány 1995 õszén elfogadta és kibocsátotta a Nemzeti Alaptantervet,

amelyben valamennyi tárca érvényesítette azokat a nemzetközi normákban is

meghatározott tartalmi követelményeket, amelyek a közoktatás területén az

európai integrációhoz szükséges emberi erõforrások megteremtését szolgálják.

A kormányzat a gyermekegészségügy területén a szabad orvosválasztás

következtében várhatóan ellátatlanul maradó gyermekek számának növekedését a

védõnõi hálózat megerõsítésével és a területi ellátási kötelezettség

megtartásával kívánja megelõzni.

A honvédelmi kormányzat elõterjesztésére a katonai és rendvédelmi

felsõoktatásban résztvevõ fiatalok jogainak kiterjesztése érdekében az

Országgyûlés növelte az intézmények közötti átjárhatóságot és megnyitotta

azokat a polgári hallgatók elõtt.

A Magyarországon élõ nemzeti és etnikai kisebbségekhez tartozó gyermekek és

fiatalok oktatásában az 1995. évben jelentõs változások történtek. Nõtt a

nemzetiségi általános iskolák száma és az általános iskolai tanulók között a

nemzeti kisebbségi oktatásban résztvevõk aránya. A nemzetiségi középiskolák

tanulóinak száma megduplázódott, mindegyikük országos beiskolázású, kollégiumi

férõhelyekkel is rendelkezõ intézmény.

A nemzetközi ifjúsági együttmûködés kiemelkedõ területe az európai ifjúsági

kapcsolatok fejlesztése volt, amelynek eredményeként megalapozódott az európai

ifjúságpolitika sztenderdjeinek alkalmazása, s az európai integrációs

folyamatokban való részvételre történõ felkészülés.

1995 decemberében megnyílt az Európa Tanács elsõ közép-kelet-európai

intézménye, a Budapesti Európai Ifjúsági Központ, amely helyet ad az Európa

Tanács, az Európai Unió és a magyar kormány szervezésében zajló programoknak.

A központ épületét és annak felújítását (mintegy 400 millió forint értékben) a

Kormány biztosította, a mûködési költségeket, évi 160 millió forintot az

Európa Tanács biztosítja. Az új európai intézmény fontos szerepet tölt be az

európai integrációs folyamatban, a 18-26 éves fiatalok nyelvi és

interkulturális kommunikációs képzésében, az oktatási-kulturális szakemberek

és a politikusok együttmûködésében, s lehetõséget teremt a Magyarországról

alkotott kép differenciálására, az információk továbbítására és fogadására.

A Magyar Köztársaság és harminc ország között fennálló bilaterális kulturális,

oktatási és ifjúsági megállapodásokból eredõ feladatok szervezése és

finanszírozása centralizáltan, az ifjúsági cserekapcsolatok és tanulmányutak

szervezése és finanszírozása decentralizáltan történik. Az ezzel kapcsolatos

információgyûjtés és szolgáltatás, a nemzetközi ifjúsági kapcsolatok

rendszerezése és fejlesztése, az európai integrációs folyamatban a fiatalok

részvételének szervezése érdekében a mûvelõdési és közoktatási miniszter 1995-

ben létrehozta a Mobilitás Ifjúsági Szolgálatot, amely egyben az Európai Unió

ifjúságpolitikai programjának magyarországi központja is.

Az ipari, a kereskedelmi, a közlekedési, a hírközlési, a vízügyi, a

környezetvédelmi és a területfejlesztési kormányzati munkában elsõsorban a

tárcák feladatkörének megfelelõ lépések történtek, többek között a

középiskolások szakmai és tanulmányi versenyeinek, az egyetemi és fõiskolai

hallgatók diplomakészítésének támogatása, a települések egészséges ivóvízzel

való ellátására irányuló beruházások megvalósítása, a csatornázás és a

szennyvíztisztítás fejlesztése.

Folytatódott a diáksport tartalmi korszerûsítése, számos új országos

tömegsportakció és rendezvény került bevezetésre, valamint kiterjedt a

sportvezetõ- és sportszervezõ-képzés.

A gyermek- és ifjúsági korosztályok számára a kormányzat költségvetési

lehetõségei között korlátozott források állnak rendelkezésre. Midõn

megkezdõdött a korosztály szervezeteinek támogatását szabályozó törvény

elõkészítése, a kormányzat számos egyéb területen is igyekezett a gyermekek és

a fiatalok életkörülményeit javító, de legalább szinten tartó forrásokat

biztosítani. A kormányzati költségvetési forrásokból a gyermek- és ifjúsági

korosztályok életkörülményeinek javítására - a tárcák alapfeladatain kívül -

fordított pénzeszközök összege mintegy 7 milliárd forint. (Ennek részletes

bontása csak az 1995. évi költségvetés végrehajtásáról szóló törvény alapján

ismertethetõ.)

Eleje Honlap