ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/2730..

Képviselõi önálló indítvány!

Törvényjavaslat

a képviselök jogállásáról szóló 1990. évi LV. törvény módosításáról

1.§

A törvény preambuluma az alábbiak szerint módosul:

"Az Országgyülés annak érdekében, hogy a képviselö megbízatását a

közérdekre és a közjóra tekintettel teljesíthesse, az Alkotmány 20.§-a (5) -

(6) bekezdésének megvalósítására a következö törvényt alkotja:

2.§

A törvény az alábbi 6/A.§-al egészül ki

"6/A.§ (1) A képviselö nem lehet

a, gazdasági társaság vezetõ tisztségviselöje (Gt. 28.§),

felügyelöbizottságának tagja, valamint a társasági szerzödés (alapító

okirat, alapszabály) által meghatározott vezérigazgatója, elnöke,

b, állami vállalatnak, közüzemi vállalatnak, trösztnek,

leányvállalatnak, egyes jogi személyek vállalatának vezérigazgatója,

igazgatója, igazgatóhelyettese és felügyelöbizottsági tagja,

c, szövetkezet vezetõ tisztségviselõje (Szvt. 35.§ (1).

(2) Összeférhetetlen a képviselöi megbízatással az egyéni vállalkozói

és az ügyvédi, jogtanácsosi tevékenység gyakorlása.

(3) A képviselö nem lehet köztestület országos szervének elnöke,

alelnöke, elnökhelyettese, fötitkára, fötitkárhelyettese.

(4) Összeférhetetlen a képviselöi megbízatással, ha a képviselö

alapítványnál, egyesületnél a jogszabályban vagy az alapszabályban

meghatározott vezetö tisztségviselöjeként, vagyonkezelö szerve tagjaként,

illetöleg közhasznú társaság ügyvezetöjeként vagy felügyelöbizottság tagjaként

bármilyen juttatásban részesül. A képviselö a juttatás nélkül vállalat

tisztségét a szervezet nevének és székhelyének megjelölésével

haladéktalanul bejelenti az Országgyülés elnökének. Az országgyülés elnöke

a bejelentéseket nyilvántartja. A nyilvántartásban szereplö adatok

nyilvánosak.

3.§

A törvény 10.§-a az alábbi (2) bekezdéssel egészül ki. Az eredeti (2)-

(4) bekezdés számozása (3)-(5) bekezdésre módosul.

"10.§ (2) A képviselö az (1) bekezdésben meghatározott jogviszonyát

köteles évente, a magánszemélyek jövedelemadó bevallására megállapított

határidöig az Országgyülés elnökének bejelenteni. A bejelentés

tartalmazza az alkalmazó (megbízó) szerv vagy személy nevét, székhelyét

(lakcímét), és a jogviszony jellegét (munkaviszony, közalkalmazotti

viszony, tagsági viszony, eseti vagy rendszeres megbízás, vállalkozási

jogviszony).

Az országgyülés elnöke a bejelentésekröl nyilvántartást vezet. A

nyilvántartásban szereplö adatok nyilvánosak."

4.§

(1) Ez a törvény a kihirdetését követö 60. napon lép hatályba.

(2) A jelenleg mandátummal rendelkezö képviselö a törvény

hatálybalépését követö 60 napon belül köteles a vele szemben fennálló

összeférhetetlenségi okot megszüntetni.

(3) Elsö alkalommal a 2.§-ban foglalt bejelentési kötelezettségnek a

törvény hatálybalépését követö 15 napon belül kell eleget tenni.

INDOKOLÁS

Általános indokolás

A parlamenti képviselö alkotmányos kötelezettsége, hogy munkáját a köz

érdekében végezze. Az összeférhetetlenség intézménye e kötelezettség

megvalósítását szolgáló jogi eszközök egyike.

Magyarországon a képviselöi jogállás alapvetö szabályai a

rendszerváltás kezdetén alakultak ki. A szabályozás egy része idöt

állónak bizonyult. Az összeférhetetlenség intézménye azonban ma is

döntöen azokra az esetekre vonatkozik, amelyek a hatalmi ágak

megosztásának elvi követelményére közvetlenül visszavezethetöek.

1990-hez képest Magyarországon egy új társadalmi-gazdasági helyzet

alakult ki. Müködik a piacgazdaság, a magángazdaság szereplöi az állam még

meglévö gazdasági túlsúlya ellenére erösödnek, markáns

érdekképviseletek és más civil szervezödések jelentek meg a

társadalomban. Érzékelhetö, hogy az állami és magáncégek, a társadalmi

szerveztek számára a képviselöi státusz felértékelödött, és a képviselöt

sem korlátozza semmi, hogy anyagi juttatás ellenében különbözö pozíciókat

vállaljon.

A képviselö személyes anyagi érdekeltsége, és a képviselöi megbízatás

mellett vállalat egyes pozíciók ugyanakkor olyan helyzetbe, esetleg

szerepzavarba hozhatják a képviselöt, amelyek nehezítik a köz érdekében

végzendö törvényhozói munkáját, és morálisan is kifogásolhatóak.

A javaslat ezért egyfelöl taxatíve felsorolja az "érdekeltségi"

összeférhetetlenség eseteit, és ezzel közvetve elömozdítja azt is, hogy a

képviselöi megbízatás mindinkább "föállású" tisztség legyen. Másfelöl

elöírja a képviselök jövedelemszerzö tevékenységét tartalmazó olyan

nyilvántartás felállítását és vezetését, amelybe bárki betekinthet. A

nyilvánosság lehet az egyik leghatékonyabb biztosítéka annak, hogy a

képviselö a törvényhozásban valóban a köz érdekét szem elött tartva járjon

el.

Részletes indokolás

1.§

A preambulum deklarálja azokat az értékeket, amelyeknek alapvetöen meg kell

határozniuk a képviselöi megbízatás gyakorlását.

2.§

A javaslat az érdekeltségi összeférhetetlenség eseteit differenciáltan

állapítja meg.

- 6/A.§ (1) Az átalakulóban lévö piaci viszonyokra tekintettel a

gazdálkodó szervezetek müködésében meghatározó szereppel bíró tisztségeket

országgyülési képviselö nem tölthet be.

A képviselö helyzetéböl fakadóan olyan információk birtokosa, olyan

döntések és hatalmi kapcsolatrendszerek résztvevöje, amelyek magukban

hordozzák annak lehetöségét, hogy az általa vezetett vagy felügyelt

gazdálkodó szerv a piac más szereplöivel szemben indokolatlan elönyökhöz

juthasson. A gazdasági és törvényhozói szerep összefonódásának e tisztségekre

kiterjedö korlátozása megelözi olyan helyzetek kialakulását, amikor a

képviselöt törvényhozói minöségében gazdasági funkciója determinálja. Ez a

megoldás akadályát jelentheti annak is, hogy gazdasági pozíció a

politikai jutalmazás eszköze lehessen.

6/A.§ (2) bekezdésben foglalt rendelkezés célja a személyi érdekeltség

visszaélésszerü érvényesülésének megelözése. Az egyéni vállalkozó

tulajdonosként köteles vállalkozásában személyesen közremüködni.

Képviselöi helyzetéböl származó, a gazdaságban hasznosítható elönyöket

közvetlenül személyes érdekeinek szolgálatába állíthatja. A jogi képviseleti

gyakorlatban mind a képviselöi tekintély, mind a képviselöi megbízatással

együttjáró informáltság, kapcsolatrendszer indokolatlan elönyt jelent. ezért

a javaslat szerint a képviselöi megbízatás ideje alatt az egyéni vállalkozói

és az ügyvédi, jogtanácsosi tevékenység nem gyakorolható.

6/A.§ (3) Míg az elözö szakaszok a gazdasági érdekeltségböl fakadó

összeférhetetlenségi eseteket rendeznek, addig a (3) bekezdés az egyéb

érdekeltségi konfliktusok feloldását szabályozza. A szabályozás abból indul

ki, hogy a köztestületek törvényben megállapított közfeladatokat látnak el.

Közfeladataik ellátásánál közhatalmi jogosítványokkal is rendelkezhetnek,

törvényességi felügyeletüket minisztériumok látják el. A gazdasági kamarák

állami pénzek elosztásában is közremüködnek. Ugyanakkor e szervezetek

markáns részérdekek képviselöi is. Reális a veszélye annak, hogy azt e

funkciókat gyakorlók képviselöként a másik minöségükben érintett

részérdekek érvényesítésére nem kívánatos eszközöket használjanak.

6/A.§ (4) Az alapítványok, egyesületek és a közhasznú társaságok

nonprofit szervezetek. Tartós közérdekü, vagy más alkotmányosan nem

tiltott, de elsödlegesen nem gazdasági tevékenységre szervezödnek. E

viszonylag rövid múltra visszatekintö szervezödési formákat támogatni kell,

hiszen minden egészséges társadalmi berendezkedésben e szervezeteknek

jelentös szerep jut. Müködésüket nem a haszonszerzés motiválja. E

megfontolásból a javaslat csak akkor zárja ki e szervezetek

tisztségeiböl a képviselöt, ha tevékenységét juttatás ellenébe végezné.

A javaslat a juttatás mindenféle formáját tiltja. A képviselö e

tisztségekben sem anyagi (díj, költségtérítés stb.) sem természetbeni

juttatást nem fogadhat el. Nem lenne helyes tiltani azt, hogy a képviselö

tekintélyével, önzetlen személyes közremüködésével hozzájáruljon e

szervezetek eredményes müködéséhez. az ilyen tevékenység is bejelentési

kötelezettség alá esik, hiszen a nyilvánosság a leghatékonyabb garanciája az

elvtelen elönyök megszerzésére irányuló törekvések megakadályozásának.

3.§

A javaslat elözö rendelkezései csak a legalapvetöbb érdekeltségi

összeférhetetlenség eseteiben állítja választás elé a képviselöt. Ezzel

tehát korántsem zárta ki azt a lehetöséget, hogy a képviselök egyébként

jövedelemszerzö tevékenységet folytassanak. Ezek a helyzetek is magukban

hordozzák annak lehetöségét, hogy a képviselö személyi érdekeltségtöl

túlzottan motiválva lássa el megbízatását. ezt hatékonyan a

nyilvánosság erejével lehet korlátozni. Ezért a javaslat minden

jövedelemszerzö tevékenység folytatását bejelentéshez köti. A nyilvántartás

csak azokat a legszükségesebb adatokat tartalmazza, amelyböl kiderül, hogy

a képviselö mikor és hol végzett ellenszolgáltatásért munkát. A nyilvántartás

nyilvános. A képviselök érdekeltségi viszonyait bárki megismerheti.

4.§

A javaslat a hatálybalépés idöpontját úgy állapítja meg, hogy megfelelö idö

álljon rendelkezésre a képviselöknek az összeférhetetlenségi helyzetek

felszámolására. A javaslat megállapítja az elsö bejelentési kötelezettség

határidejét.

Budapest, 1996. június 24.

Kósa Lajos

FIDESZ-MPP

Eleje Honlap