1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/2733..

KÉPVISELÕI ÖNÁLLÓ INDÍTVÁNY!

1996 évi .......... törvény

a Büntetõ Törvénykönyvrõl szóló

1978. évi IV. törvény módosításáról

1.§

A Büntetõ Törvénykönyvrõl szóló 1978. évi IV. törvény (Btk.) 40.§-a helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"40.§ (1) A szabadságvesztés életfogytig vagy határozott ideig tart.

(2) Életfogytig tartó szabadságvesztés csak azzal szemben szabható ki, aki

a bûncselekmény elkövetésekor huszadik életévét betöltötte.

(3) A határozott ideig tartó szabadságvesztés legrövidebb tartama egy nap,

leghosszabb tartama huszonöt év; halmazati vagy összbüntetés esetén

harminc év."

2. §

A Btk. 47/A. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"47/A § Az életfogytig tartó szabadságvesztésre ítélt nem bocsátható

feltételes szabadságra."

3. §

A Btk. 48. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"48. § (1) A feltételes szabadság tartama azonos a szabadságvesztés

hátralevõ részével, de legalább egy év."

4. §

A Btk. 69. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép

"69. § Életfogytig tartó szabadságvesztés esetén az újabb életfogytig vagy

határozottideig tartó szabadságvesztés és a közérdekû munka nem hajtható

végre."

5. §

A Btk. 84. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"84. § Életfogytig tartó szabadságvesztést kivételesen és csak akkor

lehet kiszabni, ha - a bûncselekmény és az elkövetõ kiemelkedõ

társadalomra veszélyességére, a bûnösség különösen magas fokára

figyelemmel - a társadalom védelme csak e büntetés alkalmazásával

biztosítható."

6. §

A Btk. 139. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"139. § (1) Aki olyan cselekményt követ el, amely közvetlenül arra

irányul, hogy a Magyar Köztársaság alkotmányos rendjét erõszakkal vagy

ezzel fenyegetve - különösen fegyveres erõ igénybevételével -

megváltoztassa, bûntettet követ el, és öt évtõl huszonöt évig terjedõ vagy

életfogytig tartó szabadságvesztéssel büntetendõ."

7. §

A Btk. 142. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A büntetés öt évtõl huszonöt évig terjedõ vagy életfogytig tartó

szabadságvesztés, ha a rombolás különösen súlyos hátránnyal jár."

8. §

A Btk. 144. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A büntetés tíz évtõl huszonöt évig terjedõ vagy életfogytig tartó

szabadságvesztés, ha a hazaárulást

a) súlyos hátrányt okozva,

b) állami szolgálat vagy hivatalos megbízatás felhasználásával,

c) háború idején,

d) külföldi fegyveres erõnek behívásával vagy igénybevételével

követik el."

9. §

A Btk. 146. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"146. § (1) Aki háború idején a Magyar Köztársaság katonai erejének

gyengítése céljából az ellenséggel érintkezésbe bocsátkozik, annak

segítséget nyújt vagy a saját, illetõleg a szövetséges fegyveres erõnek

hátrányt okoz, bûntettet követ el, és tíz évtõl huszonöt évig terjedõ

vagy életfogytig tartó szabadságvesztéssel büntetendõ.

10. §

A Btk. 155. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

" 155. § (1) Aki valamely nemzeti, népi, faji vagy vallási csoport teljes

vagy részleges kiirtása céljából

a) a csoport tagját megöli,

b) a csoportot olyan életfeltételek közé kényszeríti, amelyek azt

vagy annak egyes tagjait pusztulással fenyegetik,

c) olyan intézkedést tesz, amelynek célja a csoporton belül a

születések meggátolása,

d) a csoporthoz tartozó gyermekeket más csoportba elhurcolja,

bûntettet követ el, és tíz évtõl huszonöt évig terjedõ vagy életfogytig

tartó szabadságvesztéssel büntetendõ.

11. §

A Btk. 158. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A büntetés tíz évtõl huszonöt évig terjedõ vagy életfogytig tartó

szabadságvesztés, ha az (1) bekezdésben meghatározott bûncselekmény halált

okoz."

12. §

A Btk. 160. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"160. § Az a katonai parancsnok, aki a hadviselés nemzetközi jogi

szabályainak megsértésével

a) olyan hadmûveletet folytat, amely súlyos kárt okoz a polgári

lakosság életében, egészségében vagy javaiban, a nemzetközileg védett

kulturális javakban, a veszélyes erõket tartalmazó létesítményekben,

b) védelem nélküli helyiség, vagy fegyvermentes övezet ellen indít

támadást,

bûntettet követ el, és tíz évtõl huszonöt évig terjedõ vagy életfogytig

tartó szabadságvesztéssel büntetendõ."

13. §

A Btk. 163. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Aki a hadikövetet vagy a kísérõjét megöli, tíz évtõl huszonöt évig

terjedõ vagy életfogytig tartó szabadságvesztéssel büntetendõ."

14. §

A Btk. 166. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A büntetés tíz évtõl huszonöt évig terjedõ, vagy életfogytig tartó

szabadságvesztés, ha az emberölést

a) elõre kitervelten,

b) nyereségvágyból vagy

c) más aljas indokból, illetõleg célból,

d) különös kegyetlenséggel,

e) hivatalos személy ellen, hivatalos eljárása alatt, illetõleg

emiatt,

f) több emberen,

g) sok ember életét veszélyeztetve,

h) különös visszaesõként

követik el."

15. §

A Btk. 175/A. §-ának (3)-(4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A büntetés öt évtõl huszonöt évig terjedõ vagy életfogytig tartó

szabadságvesztés, ha az emberrablást

a) különösen súlyos hátrányt;

b) halált okozva

követik el.

(4) A büntetés tíz évtõl huszonöt évig terjedõ vagy életfogytig tartó

szabadságvesztés, ha az emberrablás szándékos emberölést is megvalósít."

16. §

A Btk. 261. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A büntetés tíz évtõl huszonöt évig terjedõ, vagy életfogytig tartó

szabadságvesztés, ha a terrorcselekményt

a) halált vagy különösen súlyos hátrányt okozva,

b) háború idején

követik el."

17. §

A Btk. 262. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A büntetés tíz évtõl huszonöt évig terjedõ vagy életfogytig tartó

szabadságvesztés, ha a bûncselekmény egy vagy több ember halálát okozza."

18. §

A Btk. 343. §-ának (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(4) Tíz évtõl huszonöt évig terjedõ, vagy életfogytig tartó

szabadságvesztéssel büntetendõ, aki a (2) bekezdés a)-c) pontjában

meghatározott módon külföldre szökik, vagy a szökést háború idején követi

el."

19. §

A Btk. 346. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"346. § (1) Aki abból a célból, hogy katonai szolgálatának teljesítése

alól kivonja magát, testét megcsonkítja, egészségét károsítja, vagy

megtévesztõ magatartást tanúsít, bûntettet követ el, és egy évtõl öt évig

terjedõ szabadságvesztéssel, háború idején tíz évtõl huszonöt évig

terjedõ vagy életfogytig tartó szabadságvesztéssel büntetendõ."

20. §

A Btk. 347. §.-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"347. §. Aki a katonai szolgálat teljesítését megtagadja, bûntettet követ

el, és egy évtõl öt évig terjedõ szabadságvesztéssel, háború idején tíz

évtõl huszonöt évig terjedõ vagy életfogytig tartó szabadságvesztéssel

büntetendõ."

21. §

A Btk. 348. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A büntetés bûntett miatt tíz évtõl huszonöt évig terjedõ vagy

életfogytig tartó szabadságvesztés, ha a bûncselekményt harchelyzetben

követik el és abból különösen nagy hátrány származik."

22. §

A Btk. 352. §-ának (3)-(4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) Tíz évtõl huszonöt évig terjedõ vagy életfogytig tartó

szabadságvesztéssel büntetendõ

a) a kezdeményezõ, a szervezõ és a vezetõ, ha a zendülés különösen

súlyos következménnyel jár,

b) a résztvevõ, ha a zendülés során elkövetett cselekménye halált

okoz vagy egyéb különösen súlyos következménnyel jár.

(4) Háború idején a büntetés az (1) bekezdés esetén öt évtõl tizenöt évig

terjedõ szabadságvesztés, a (2) bekezdés esetén, valamint harchelyzetben

az (1) bekezdés esetén is tíz évtõl huszonöt évig terjedõ vagy

életfogytig tartó szabadságvesztés."

23. §

A Btk. 354. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) Aki háborúban a harci parancsot nem teljesíti, tíz évtõl huszonöt

évig terjedõ vagy életfogytig tartó szabadságvesztéssel büntetendõ."

24. §

A Btk. 355. §-ának (5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(5) A büntetés tíz évtõl huszonöt évig terjedõ vagy életfogytig tartó

szabadságvesztés, ha

a) a bûncselekmény szándékos emberölést is megvalósít,

b) a bûncselekményt harchelyzetben követik el."

25. §

A Btk. 363. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Ha a bûncselekmény a szolgálatra különösen nagy hátránnyal jár, a

büntetés két évtõl nyolc évig terjedõ szabadságvesztés, háború idején tíz

évtõl huszonöt évig terjedõ vagy életfogytig tartó szabadságvesztés."

26. §

A Btk. 364. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"364. § Aki harchelyzetben, parancsnoki kötelességének megszegésével

a) az alárendelt katonákat az ellenségnek megadja vagy elfogni

engedi,

b) a rábízott fontos harcállást, berendezést, harceszközt, vagy más

hadianyagot kényszerítõ szükség nélkül megsemmisíti, vagy az

ellenségnek használható állapotban átengedi,

c) nem fejti ki az ellenséggel szemben azt az ellenállást, amelyre

képes,

bûntettet követ el, és tíz évtõl huszonöt évig terjedõ vagy életfogytig

tartó szabadságvesztéssel büntetendõ."

27. §

A Btk. 365. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"365. § Aki háborúban harci kötelességének teljesítése alól

a) szolgálati helyének önkényes elhagyásával, elrejtõzéssel vagy

megfutamodással,

b) harcképtelenség szándékos elõidézésével vagy megtévesztõ

magatartással,

c) harceszköze elhagyásával, megrongálásával vagy alkalmazásának

elmulasztásával,

d) az ellenségnek önkéntes megadással,

e) szolgálati kötelességének egyéb súlyos megszegésével

kivonja magát, bûntettet követ el, és tíz évtõl] huszonöt évig terjedõ

vagy életfogytig tartó szabadságvesztéssel büntetendõ."

MÓDOSULÓ JOGSZABÁLYOK

28. §

(1) A népbíráskodás tárgyában kibocsátott kormányrendeletek törvényerõre

emelésérõl szóló 1945. évi VII. törvény 12. §-ának c) pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"(A 11. § 1-6. pontjaiban felsorolt cselekményekre fõbüntetésként a

következõ büntetéseket kell alkalmazni:)

c) tíz évtõl huszonöt évig terjedõ szabadságvesztés."

(2) A népbíráskodás tárgyában kibocsátott kormányrendeletek törvényerõre

emelésérõl szóló 1945. évi VII. törvény 14. §-ának c) pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"(A 13. § 1-7. pontjában felsorolt cselekményekre fõbüntetésként a

következõ büntetéseket lehet alkalmazni:)

c) öt évtõl huszonöt évig terjedõ szabadságvesztés.

29. §

Az 1956. októberi forradalom és szabadságharc során elkövetett egyes

bûncselekményekkel kapcsolatos eljárásról szóló 1993. évi XC. törvény 1.§ (2)

bekezdés a) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(Az (1) bekezdésben felsorolt bûncselekmények büntetési tétele a Btk. 2.

§-ára figyelemmel)

a) a szándékos emberölés tényállása esetében - az 1878. évi V.

törvény 278. és 279. §-ára (BHÖ 349. és 351. pontja), a Btk. 166. §-

ának (1) és (2) bekezdésében foglalt megkülönböztetésre tekintettel -

öt évtõl tizenöt évig, illetõleg tíz évtõl huszonöt évig terjedõ

vagy életfogytig tartó szabadságvesztés;

30. §

A honvédelemrõl szóló 1993. évi CX. törvény 230. § (1) bekezdés c) pontja

helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(Rendeletben megállapított esetben:)

c) a rögtönbíráskodás hatálya alá tartozó bûncselekmények büntetési

tétele életfogytig tartó vagy tíztõl-huszonöt évig terjedõ

szabadságvesztés. Kivételes esetben a büntetési tétel csökkenthetõ."

31. §

Ez a törvény a kihirdetését követõ második hónap 15. napján lép hatályba,

ezzel egyidejûleg a Btk. 48/A § -a és a büntetõeljárásról szóló 1973. évi I.

törvény 360. §-a hatályát veszti.

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

Az Alkotmánybíróság 23/1990 (X.31.) AB. határozatával a Büntetõ Törvénykönyv

halálbüntetésre vonatkozó rendelkezéseit alkotmányellenesnek találta és az

erre vonatkozó rendelkezéseket megsemmisítette.

Az Alkotmánybíróság e döntése következtében is szükségessé vált jelentõs

módosításokat az 1993. évi XVII. törvény iktatta a Btk-ba és e módosítások óta

a büntetések és intézkedések rendszere stabillá vált.

A halálbüntetés - álláspontunk szerint helyesen történt - megszüntetésével

azonban nem csak a fõbüntetések egyik formája szûnt meg, de lényegében egy

büntetési fokozat is kiesett a büntetõjog rendszerébõl.

Az elmúlt évek eseményei, így különösen a bûnözés, ezen belül is az élet

elleni bûncselekmények rohamos növekedése, az ilyen bûncselekmények

felderítési mutatóinak a romlása egyre inkább felszínre hozta, hogy egy újabb

büntetési fokozat mennyire hiányzik a Büntetõ Törvénykönyvbõl. Az

alkotmányozás során pedig újra fellángolt a vita a halálbüntetés - akár

ideiglenesen történõ - visszaállításáról is.

Álláspontunk szerint az Alkotmánybíróság még 1990-ben kifejtett érvei ma is

helytállóak és ma már nemzetközi szerzõdések sem teszik lehetõvé a

halálbüntetés visszaállítását, azonban mindenképpen indokolt, - nem

utolsósorban a fent említett okokkal összefüggõ társadalmi igény miatt is -

hogy a Btk. szankciórendszere a jelenleginél szigorúbb legyen.

Szükségesnek tartjuk ezért, hogy a szabadságvesztések közül az életfogytig

tartó szabadságvesztés a jelenlegi, lényegében maximum 25 évig tartó

szabadságvesztésrõl, valóban a szabadlábra helyezés lehetõségét kizáró

életfogytig tartó szabadságvesztésre módosuljon.

Az életfogytig tartó szabadságvesztést az 1971. évi 28. sz. tvr.

"elevenítette" fel, azzal a céllal, hogy áthidalja a halálbüntetés és a

határozott ideig tartó szabadságvesztés között fennálló nagy távolságot. Az

életfogytig tartó szabadságvesztés jogpolitikai célja tehát más volt 1971-ben

mint amit ma megtestesít. Az életfogytig tartó szabadságvesztés szabályozása a

halálbüntetéshez igazodott, nem mint a legsúlyosabb büntetés került

szabályozásra. Ehhez képest a halálbüntetés kiiktatásával az életfogytig tartó

szabadságvesztés úgy lépett elõ a legsúlyosabb büntetéssé, hogy korábbi - már

említett - áthidaló jellegébõl adódó sajátosságait megõrizte. A társadalmi

közfelfogás ennek megfelelõen az életfogytig tartó szabadságvesztést,

elnevezése ellenére, nem is tekinti ilyennek, hanem jogi tartalmának is

megfelelõen egy 25 évig tartó határozott idejû szabadságvesztésként fogja fel.

Ez a társadalmi, illetve az ehhez kapcsolódó bûnelkövetõi felfogása az oka

részben annak is, hogy az életfogytig tartó szabadságvesztésnek, mint

legsúlyosabb büntetésnek nincs kellõ visszatartó ereje a legsúlyosabb

bûncselekmények elkövetõivel szemben.

Az életfogytig tartó szabadságvesztés jelenlegi szabályozása ugyanakkor nem ad

kellõ mérlegelési lehetõséget az ítélkezõ bíróságok számára sem.

A javaslat - fentiekre is figyelemmel - meg kívánja teremteni azt az

összhangot a Btk-n belül, amelynek hiányát a halálbüntetés megszûnése okozott.

Ennek megfelelõen az életfogytig tartó szabadságvesztés - most már valóban

elnevezésének megfelelõen - azt jelentené, hogy az ilyen büntetés kizárja az

elitélt - akár csak feltételes módon történõ - szabadlábra helyezésének

lehetõségét, vagyis ez a büntetés valóban az elítélt élete fogytáig tartana. A

büntetésnek ez a formája a jelenleginél lényegesen súlyosabb büntetést

jelentene, ezzel összefüggésben várható, hogy a nagyobb fenyegetettség

mégiscsak nagyobb visszatartó erõvel bírna. Az életfogytig tartó

szabadságvesztésnek ez a formája lényegében ugyanolyan speciális prevenciót

jelentene mint a halálbüntetés, de a halálbüntetéssel szemben mégis sokkal

több garanciális lehetõséget is nyújtana, mert bár (a halálbüntetéshez

némileg hasonlóan) az elítélt élete végéig tart, de egyrészt kizárja a bírói

tévedés megváltoztathatatlanságát. Másrészt a javaslat nem zárja ki azt sem,

hogy az elítélt kegyelem folytán mégis egy reménybeli idõben szabadlábra

kerüljön. Ez a szabadlábra helyezés azonban a jelenlegivel szemben nem lenne

garantált az eltelt idõ függvényében, hanem egyéni mérlegeléstõl függne.

Az életfogytig tartó szabadságvesztés továbbra is megõrizné kivételes és

vagylagos jellegét. Ez a vagylagos jelleg teszi szükségessé, hogy számos

bûncselekmény büntetési tétele is módosuljon. Azzal ugyanis, hogy az

életfogytig tartó szabadságvesztés lényegében a megszûnt halálbüntetés, mint

legsúlyosabb büntetési tétel helyébe lép, a vagylagos büntetési tételeknél

olyan jelentõs távolság keletkezne amely indokolatlan. A javaslat ezért az

életfogytig tartó szabadságvesztésekkel is büntetendõ bûncselekmények esetében

egy újabb határozott ideig tartó szabadságvesztési kategóriát kíván beiktatni

amelynek felsõ határa az eddigi tizenöt év helyett, huszonöt év. A javaslat a

büntetési tételek alsó határán viszont nem kíván változtatni, és a Büntetõ

Törvénykönyv egészében rendszertani változást nem eredményez.

A huszonöt évig tartó szabadságvesztés mint büntetési tétel lényegében a

jelenlegi életfogytig tartó szabadságvesztés helyébe lépne, hiszen a hatályos

szabályozás az életfogytig tartó szabadságvesztés esetén a feltételes

szabadlábra helyezés legtávolabbi idõpontjaként ezt a határidõt tartalmazza.

A javaslat lényege tehát úgy összegezhetõ, hogy a megszûnt halálbüntetés

helyett egy új büntetési tétel az életfogytig tartó szabadságvesztés, még a

jelenlegi életfogytig tartó szabadságvesztés helyett egy határozott ideig -

huszonöt évig - tartó szabadságvesztés kerül beiktatásra.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

Az 1. §-hoz

A javaslat az életfogytig tartó szabadságvesztés kivételes jellegét azzal is

hangsúlyozni kívánja, hogy annak kiszabási lehetõségét - hasonlóan a

halálbüntetés korábbi szabályozásához - csak akkor teszi lehetõvé, ha az

elkövetõ a bûncselekmény elkövetésekor már a húszéves életkort betöltötte.(A

javaslat egyébként a fiatalkorúakra vonatkozó most hatályos szabályozáson nem

kíván változtatni).

A huszonöt évig tartó szabadságvesztés kiszabásának lehetõvé tételével

szükséges, hogy a halmazati és összbüntetések felsõ határa is megemelésre

kerüljön a jelenlegi húsz évrõl legalább harmincra.

A 2. §-hoz

A javaslat nem csak hatályon kívül kívánja helyezni azokat szabályokat,

amelyek lehetõvé teszik a életfogytig tartó szabadságvesztés esetében is a

feltételes szabadságra bocsátást, hanem kategorikusan tiltani is kívánja az

életfogytig tartó szabadságvesztés esetében a feltételes szabadságra

bocsátást.

A 3. §-hoz

A javaslat az általános indokolásnak megfelelõen értelemszerûen megszünteti az

életfogytig tartó szabadságvesztés esetében a feltételes szabadság

lehetõségét, ennek megfelelõen a 48. § módosítása is szükséges.

A 4. §-hoz

Az életfogytig tartó szabadságvesztés esetében a határozott ideig tartó

szabadságvesztést és a közérdekû munkát eddig sem lehetett végrehajtani, most

ez a két büntetés értelemszerûen kiegészül az életfogytig tartó

szabadságvesztéssel.

Az 5. §-hoz

A javaslat visszaemeli a 84. § korábban hatályon kívül helyezett szövegét,

immár az életfogytig tartó szabadságvesztésre vonatkoztatva. Ez a szabályozás

is arra hivatott hogy, kiemelje az életfogytig tartó szabadságvesztés

kivételes jellegét.

A 6-27. §-okhoz

A javaslat a Btk. általános részében történt változtatásokat a különös rész

egyes tényállásaiban is megfelelõen tükrözi. Az életfogytig tartó

szabadságvesztéssel büntetendõ szabadságvesztések körét a javaslat továbbra

sem bõvíti, az életfogytig tartó szabadságvesztés vagylagos jellege továbbra

is megmarad, oly módon, hogy az eddig vagylagosan maximum tizenöt év

szabadságvesztéssel fenyegetett bûncselekmények büntetési tétele huszonöt évre

emelkedik, függetlenül az ehhez kapcsolódó büntetési tétel alsó határától.

A 28-30 . §-okhoz

A javaslat a Btk. módosítása miatti más törvényekben szükségessé váló

változtatásokat is tartalmazza.

dr. Szájer József

FIDESZ-Magyar Polgári Párt

Eleje Honlap