MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

J/2757.. sz.

JELENTÉS

A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG 1997. ÉVI KÖLTSÉGVETÉSÉNEK IRÁNYELVEIRÕL

Budapest, 1996. június

A Kormány az államháztartásról szóló 1992. XXXVIII. tv. 50. § (1) bekezdésének

megfelelõen bemutatja az Országgyûlésnek az 1997. évi költségvetés-politikai

és a költségvetési tervezés fõbb kereteit meghatározó költségvetési

irányelveket.

AZ 1997. EVI KÖLTSEGVETESI IRANYELVEK

I.

A gazdaságpolitika alapvetõ iránya

A stabilizációs gazdaságpolitika fõ célja az volt, hogy az egyensúlyi

gondokból adódó problémák elhárítása révén egyre inkább megteremtõdjenek az

egészséges és fenntartható növekedés feltételei.

Az 1995-ben végrehajtott kiigazítás sikeresen célozta meg, hogy gyorsan

javuljon a külsõ és belsõ pénzügyi egyensúly úgy, hogy közben a gazdaságban ne

következzen be általános visszaesés, a belsõ kereslet csökkenése mellett

export-vezérelt növekedés valósuljon meg.

1996-ban a megjavult egyensúlyi körülmények mellett - állandóan szem elõtt

tartva az egyensúly megszilárdításának követelményét - már elõtérbe kerülhet a

tartós gazdasági növekedés egyik legfontosabb feltétele: az antiinflációs

politika, noha az inflációs folyamat lehûtése a korábban feltételezettnél

lassabban bontakozott ki.

Az idei év eddigi folyamatai alapján az 1996-os alapvetõ célkitûzések

teljesíthetõnek látszanak. Ugyanakkor ezek a folyamatok az elgondoltnál

alacsonyabb belsõ kereslet és GDP növekedés mellett valósulnak meg, ami

összefügg az infláció alakulásával. A további javulásra építve az elkövetkezõ

években - nem feladva az egyensúlyi követelményeket - fokozatosan a gazdasági

növekedés erõsödése következhet be.

A gazdaságpolitikában az ezredfordulóig hátralévõ idõszak két, egymással is

összefüggõ célja

- a tartósan fenntartható növekedés feltételeinek kialakítása, illetve

erõsítése,

- az euro-atlanti csatlakozásra való érettség elérése.

A gazdaságpolitika mozgásterét alapvetõen meghatározza ez a két stratégiai

cél, amelyekkel összhangban kell a gazdaságpolitika lépéseit folyamatosan

alakítani.

A növekedés gazdaságpolitikai feltételei

A tartós és fenntartható növekedés, illetve az euro-atlanti csatlakozásra való

felkészülés fõ gazdaságpolitikai feltételei a következõkben összegezhetõk.

Az elkövetkezõ években csak az export- és beruházás-vezérelt növekedésre

építve lehet a fenntartható növekedést megalapozni. Ehhez szorosan kapcsolódik

az export növelésének azon feltétele, hogy csak a beruházások, a mûszaki

fejlesztések elõtérbe kerülése, az infrastruktúra fejlesztése alapozhatja meg

a versenyképesség szükséges szintjét.

A vállalkozások beruházásainak növeléséhez szükség van az önfinanszírozó

képességük javítására, ami feltételezi, hogy az elkövetkezõ években is

javítani kell a jövedelemelosztásban a vállalkozások feltételeit.

A növekedés hosszabb távon sem származhat a fogyasztás megalapozatlan, a

költségvetési hiány megugrásával finanszírozott növekedésébõl.

A fenntartható és tartós növekedés egyik alapfeltétele, hogy a stabilizációs

politika következetesen folytatódjék, ne boruljanak fel a makropénzügyi

egyensúlyok, a folyó fizetési mérleg, az államháztartási hiány.

Az infláció fokozatos mérséklõdése, az ezzel párhuzamos közgazdaságilag

indokolt kamatszintcsökkenés a gazdaság makro- és mikroszférájában egyaránt

növeli a stabilitást, kiszámíthatóságot, a racionális, hosszú távra

elõretekintõ gazdasági döntéshozatalra való hajlandóságot.

A gazdasági növekedés egyik legnagyobb gátja a ma még mindig túlméretezett

állami szerepvállalás, ami túlzott arányban von el forrásokat a vállalkozói

szférától. Az államadósság terhei csökkentik a gazdasági növekedés

lehetõségeit. Mindezek miatt szükség van az állami feladat- és szerepvállalás

mértékének csökkentésére, struktúrájának átalakítására és a piacgazdaság

követelményeihez való igazítására, mindezzel az államadósság terheinek

fokozatos csökkentésére. Ugyanakkor a megmaradó állami feladatokat tartósan

finanszírozható szinten kell tartani.

Mindennek elérésében rendkívül fontos, kiemelt szerepe van az államháztartási

reform halaszthatatlan folytatásának és következetes végrehajtásának. Döntõen

ennek révén kell biztosítani az államháztartás privatizációs bevételek nélküli

hiányának majdani alacsony szinten tartását. Hosszabb távon csak így lehet

csökkenteni az államadósság terheit, minimalizálni a vállalkozásokat érintõ

forráselvonást, összhangban egyúttal a külsõ egyensúlyt javító, a folyó

fizetési mérleg hiányának csökkentését eredményezõ törekvésekkel. Mindehhez

elengedhetetlen az állami újraelosztás szûkítése, a kiadások GDP-hez

viszonyított mérséklése.

A gazdaságpolitika eredményessége sok tekintetben függ az érintett gazdasági

szereplõk viselkedésétõl, attól, hogy döntéseikben mennyire veszik alapul a

meghirdetett gazdaságpolitika sikerét. A gazdaságpolitikába vetett bizalom

megteremtésének és megõrzésének feltételei a stabilitás, a kiszámíthatóság és

a hitelesség.

A fentiekben vázolt feltételek teljesülése esetén lehet számítani arra, hogy

folytatódik a külföldi mûködõtõke beáramlása, ami láthatóan már ma is a

növekedés motorjának tekinthetõ.

II.

Az államháztartási reform 1997. évi fõbb feladatai

Az államháztartási reform az állami szerepvállalás megváltoztatásával túlmutat

a szûken vett fiskális problémakörön, és magában foglalja a túlméretezett

állam leépítését, a tartósan finanszírozható állami feladatrendszerek

kialakítását. Az állami feladatkör átalakítása érdekében részben nagyléptékû

változtatásokkal, részben az egyes területeken végrehajtásra kerülõ átfogó

racionalizálási lépésekkel folytatni kell az államháztartási reformot.

a) 1997-tõl megkezdõdik a nyugdíjkorhatár fokozatos emelése, hosszabb távon

elõsegítve a reform végrehajtását.

A nyugdíjreform eredményeképpen olyan vegyes finanszírozású rendszer

kialakítása a cél, amely három pillérbõl áll, jótékonyan ötvözi a felosztó-

kirovó és a tõkefedezeti rendszer elõnyeit, kiküszöböli a hátrányokat és

ezzel egyidejûleg garantálja az állampolgárok idõskori jövedelmének a

biztonságát. Emellett intézkedéseket kell kidolgozni a rokkantnyugdíjazás

rendszerének korszerûsítésére is.

b) Az államháztartási reform keretében az egészségügy átalakítási

programjának alapvetõ célja: az egyensúlyi követelményeknek megfelelõ

források felhasználásával kielégítõ feltételeket biztosítani a népesség

egészségügyi állapotának javításához.

1997. évben a legfontosabb feladat az egészségügyi intézményrendszer

strukturális átalakítása, a szükségletek és az ellátási lehetõségek közötti

különbségek mérséklése.

A változás lényege az, hogy a mennyiségi kínálat szûkítése eredményeként

felszabaduló források felhasználásával javuljon a szolgáltatások színvonala,

célzottsága, emellett a szervezettség javításával, a költséghatékony

gazdálkodás keretei között fedezet legyen teremthetõ az egészségügyben

dolgozók bérhelyzetének javítására is.

1997-tõl a társadalombiztosítás stabil gazdálkodásának egyik alapfeltétele a

járulékreform, melynek segítségével szélesíteni lehet a járulékalapot és

egyenletesebbé tehetõ a különbözõ jövedelemtípusok terhelése az

alkotmányossági követelményeknek megfelelõ szolgáltatások bõvítésével

egyidejûleg.

c) A szociális ellátásoknál 1997-ben tovább kell folytatni a célzottság és a

szelektivitás érvényre juttatását a rászorultak valós támogatása érdekében.

Ennek megfelelõen meg kell indítani a mai ellátások alapvetõen egységes

jövedelem-kiegészítõ támogatássá alakítását, melynek eredményeképpen az

állampolgár adott élethelyzetbe kerülve biztosan számíthat az állam

segítségére. A jogosultságnál jellemzõen a rászorultsági elv erõsítése

szükséges, a normativitás szûkítésével együtt. A mértékeket úgy kell

kialakítani, hogy az ellátások színvonala egyrészt meghatározott szintig

biztosítsa a megélhetést, másrészt arra is ösztönözzön, hogy az ellátásban

részesülõ mielõbb munkába álljon.

d) A felsõoktatásban a meglévõ és a szükséges költségvetési többlettámogatás

meghatározását, valamint más források képzését és mindezek felhasználását a

feltételek - költséghatékonyság-növekedést, illetve forrásbõvítést célzó -

újraszabályozásával meg kell alapozni. A legfontosabb feladatok: az

intézményhálózat és a belsõ szervezeti rendszerek integrációja, gazdaságos

intézménymûködtetési és oktatásszervezési módszerek alkalmazása, az átlagos

tantervi és a tényleges képzési idõ rövidítése, a foglalkoztatás, a díjazás

rugalmasabbá és teljesítményarányossá tétele, az intézményi kapacitásokkal

elérhetõ bevételek intézményi keretek közötti felhasználásának bõvítése. A

felszabaduló és a többletforrások mennyiségi, de fõleg minõségi fejlesztési

célok megvalósítását szolgálják.

A felsõoktatás költségvetési támogatására figyelembe vehetõ elõirányzatok

meghatározásához és elosztásához - a jelenlegi képzési szerkezethez képest -

jelentõs pontokon változtatásokat kiváltó szakember-szükségleti és

többcsatornás finanszírozású hallgatói létszámtervre, valamint egy új

finanszírozási rend bevezetésének megindítására van szükség. Ez utóbbi

fokozottan érvényesíti a teljesítményarányosság, a költség- és létszám-

takarékosság és a minõség követelményeit. A hatékonyabb finanszírozást az

ellátottsági és teljesítménymutatók, oktatói követelményrendszer,

minõségbiztosítási rend bevezetésével és alkalmazásával már 1997. évben meg

kell alapozni.

e) A helyi önkormányzati rendszer reformjának gerincét elsõ helyen a helyi

önkormányzatok feladat- és hatásköri szabályozásának átalakítása, a

hatékonyabb közigazgatás megteremtése, majd ehhez kapcsolódóan a

forrásszabályozás új modelljének kidolgozása jelenti.

Az egyes önkormányzati típusok feladatának és hatáskörének összhangba kell

kerülnie az önkormányzatok méretével és teherbíró képességével. Egyértelmûvé

kell tenni a térségi feladatok ellátását, a megyei önkormányzatok

feladatait, megszüntetve a jelenlegi "átjárhatóságot" a települési

feladatokkal. A feladatok célszerûbb ellátását a társulások ösztönzése,

kötelezõ körjegyzõségek alakítása is elõsegítheti.

A forrásszabályozás hosszabb idõszakot igénylõ átalakítása során erõsíteni

kell a helyi bevételek, adók (pl. ingatlanadóztatás

kiterjesztésével,értékalapúvá tételével) szerepét. Az állami támogatások

elosztásánál a helyi-térségi szempontok és egyidejûleg a normativitás jobb

figyelembevétele érdekében - kiegészítõ - decentralizált döntési

rendszereket kell kidolgozni.

Az önkormányzati tulajdon szabályozását is át kell alakítani úgy, hogy a

feladatok és az ellátásukhoz szükséges intézmények tulajdonjogának az

egysége - a vagyonmozgás - biztosított legyen.

f) A közoktatásban a közoktatási törvény 1996. évi átfogó módosítása alapján

1997-ben a gyakorlatban is megkezdõdik az a reformfolyamat, amely a jobb

közoktatást és ennek feltételeként az erõforrásokkal való racionálisabb,

takarékosabb gazdálkodást célozza. A törvény által meghatározott új

paraméterek - kötelezõ és nem kötelezõ tanórai foglalkozások, csoportbontás,

a pedagógusok kötelezõ munkavégzési idõtartama, stb. - figyelembevételével

kell ellátni a feladatokat. A közoktatási törvény meghatározza az állami

feladatvállalás konkrét mértékét, ezzel a garantált önkormányzati

finanszírozás biztosítottá válik.

g) A központi költségvetési intézményrendszer reformjának fõ célja a

túlméretezett, részben a klasszikus költségvetési szervekétõl eltérõ módon

mûködõ, gazdálkodó állami intézményrendszer szûkítése, az állami

feladatvállalás, illetve a térítésmentes szolgáltatások körének korlátozása,

a megmaradó feladatok ellátásában pedig a hatékonyság javítása.

h) Az államháztartás pénzügyi rendszerének reformja keretében kiemelt

feladat az államháztartási pénzügyi információs rendszer és a költségvetési

tervezés korszerûsítése, valamint a kincstári rendszer megerõsítése,

továbbfejlesztése. Új feladat a projekt- és programfinanszírozás

kiterjesztése - a központi beruházásokon túlmenõen - a fejezeti kezelésû

elõirányzatokra. A központi költségvetési szervek körében be kell vezetni a

közterhek központosított befizetésének rendszerét. Bõvíteni kell a Kincstár

szolgáltatási körét.

III.

A költségvetéspolitika irányai

A gazdaságpolitikai mozgástér egyértelmûen meghatározza a költségvetési

politikával szembeni követelményeket is. A növekedés hosszabb távon sem

származhat a fogyasztás megalapozatlan, a költségvetési hiány megugrásával

finanszírozott növekedésébõl. Ahhoz, hogy a gazdaságpolitikai célok

teljesülhessenek, a költségvetési politikában több, egyidejûleg érvényesítendõ

célkitûzés érvényesítésére van szükség.

Tovább kell csökkenteni az államháztartás kiadásainak GDP-hez viszonyított

arányát.

Az államháztartás elsõdleges egyenlegét az 1996. évi tervezettel azonos

szinten, a GDP 3,7%-ában indokolt meghatározni, a kamatbevételek és -

kiadásokat is tartalmazó, privatizációs bevételek nélküli - GFS hiányt

alacsony szinten kell tartani.

Mérsékelni kell mind a vállalkozások, mind pedig a lakosság közterheit. A

szükséges állami feladatellátás feltételeit az intézmények és a mûködési

mechanizmusok gyors racionalizálásával kell biztosítani.

A költségvetési politika hosszabb távú mozgásterének növelése érdekében

csökkenteni kell az államadósságnak és terheinek a GDP-hez viszonyított

arányát.

A központi költségvetés egyensúlyát javító eredmények több tekintetben még nem

tartósan ható intézkedések eredményei (pl. vámpótlék), illetve a

megtakarítások egy jelentõs része még a változatlan feladatstruktúra

alacsonyabb szinten való finanszírozását jelentette. Fennáll ezért a veszélye

annak, hogy az erõsödõ igények miatt a kiadási oldal újból dinamikus

növekedésnek indul. Mindezek miatt a költségvetési politika céljainak elérése

szempontjából is elengedhetetlen az államháztartási reform, annak érdekében,

hogy finanszírozható kiadási struktúrák alakuljanak ki.

A bevételi oldalon alapvetõ gond, hogy a magas adó- és járulékszintek ellenére

a bevételi tömeg alacsonyabb annál, mint ami a gazdaságban ténylegesen képzõdõ

jövedelmek mellett indokolt lenne. Az adó- és járulékelkerülés legális-

illegális módjai miatt, amelynek egyik természetes kiváltója a magas bevételi

szint, az államháztartás bevételei gyorsan csökkenõ tendenciát mutatnak a GDP-

hez képest. Az arányos közteherviselés megvalósítása, csökkenõ relatív

adóterhek melletti növekvõ bevételtömeg lehet az államháztartásban a másik

stabilizáló elem.

Az államadósság terhei ma jelentõs mértékben szûkítik a költségvetési politika

mozgásterét. A kamatkiadások aránya ma az egyéb feladatok elõl vonja el az

erõforrásokat, ezért is kell a költségvetési hiány kézbentartásával mérsékelni

az államadósság terheit. Ebben a tekintetben kedvezõ hatású, hogy a

privatizációs bevételek az államadósság csökkentését szolgálják.

Meg kell vizsgálni - a csökkenõ privatizálható vagyon és ennek következtében a

következõ évek mérséklõdõ privatizációs bevételi lehetõségei függvényében - a

már vállalt és a jövõben elvállalásra kerülõ szavatossági és garanciavállalási

kötelezettségek teljesítése megalapozása érdekében esetleg szükségessé váló

pénzügyi tartalékolás mértékét, módját.

A központi költségvetés és az MNB közötti elszámolás közgazdaságilag korrekt

kezelése érdekében - az euro-atlanti csatlakozásra való felkészülésre is

figyelemmel - az MNB és a költségvetés közötti elszámolásokat a nemzetközi

gyakorlattal összhangba kell hozni.

A költségvetési politika középpontjába az említett az átállás idõszakában azt

az elsõdleges egyenleget kell állítani, amely az államháztartás kamatbevételek

és kiadások, illetve MNB kapcsolata nélküli egyenlegét tartalmazza. Ez a

mutató adhat reális képet és kiindulópontot az elkövetkezõ évek költségvetési

politikájának alakításában, a tervezett költségvetés által kiváltott

reálhatások összehasonlító becslésében.

Az elsõdleges egyenleg kiszámítása a bevételek és a kiadások között

figyelmen kívül hagyja az ú.n. finanszírozási tételeket. Így a bel- és

külföldi hitelfelvételekbõl és értékpapír-kibocsátásokból származó

összegeket, illetõleg a korábban fölvett bel- és külföldi hitelek adott évi

törlesztését, valamint az adott évi értékpapír-visszavásárlásokat nem

tartalmazza.

Nem veszi számba az elsõdleges egyenleg továbbá az adósságszolgálati

bevételek között elszámolt, szorosan vett kamatbevételeket, a nemzetközi

pénzügyi kapcsolatokban megjelenõ, illetõleg adósságszolgálati kamat- és

járulékos kiadások között elszámolt, szorosan vett kamatkiadásokat,

valamint az MNB egyéb költségvetési kapcsolatait, továbbá a privatizációs

bevételeket.

A központi költségvetés kiadásainál a GDP-hez képest különféle elmozdulások

következnek be. A felhalmozási kiadások nõnek, a gazdálkodó szervezeteknek

nyújtott támogatások, a fogyasztói árkiegészítés, a jövedelempótló és

jövedelem-kiegészítõ szociális támogatások szinten maradnak, míg a

reformlépésekkel összhangban az intézményi terület aránya csökken. Ezzel függ

össze, hogy a kiadási oldalon a tervezési munka jelen szakaszában a

legnehezebben kezelhetõ kérdésnek a központi és helyi önkormányzati

intézményrendszerben a bér- és létszámügyek alakítása tûnik. Az eddigi

bérmegállapodások teljesítésének alapvetõ feltétele, hogy 1990 után a

versenyszférában bekövetkezett nagymértékû létszámcsökkenés után az

államháztartásban is menjen végbe a racionalizálás és jelentõsebb

létszámcsökkenés. Ez a nagyon nehéz folyamat a feltétele annak, hogy az

átlagkeresetekre vonatkozó megállapodások tarthatók legyenek. Figyelembe kell

venni, hogy még ebben az esetben is a személyi juttatásokon kívüli kiadási

tételeknél a jelentõs racionalizáló lépések eredményeképpen nominális

csökkenésre kell felkészülni.

1. Költségvetéspolitikai szándékok

A makrogazdasági folyamatokból levezetve, illetve az államháztartás

bevételeinek mérséklésére meghirdetett intézkedések eredõjeként az 1997. évi

központi költségvetés elõirányzatainak megtervezésénél csak néhány, a fõ

törekvésekkel hosszabb távon harmonizáló többletfeladatot lehet teljesíteni,

ahol a fõbb tervezési paraméterektõl differenciált mértékben el lehet térni.

a) A központi költségvetési szervek körében 1997. évben a felsõoktatás, a

kutatás, a közbiztonság, és - a feketegazdaság visszaszorítása céljából - az

adó-, pénzügyi, munkaügyi ellenõrzési területeken kell többleteredményekre

vezetõ programokat támogatni, ami az elõirányzatok differenciált

alakításának egyik eleme. (A beruházások kiemelése is érezteti majd hatását

mindezeken a területeken.) Az ezekre vonatkozó fõbb elvek a következõk:

aa)A felsõoktatás anyagi ellátását - a gazdaság és a társadalom

modernizációjában betöltött kulcsszerepére tekintettel, a rá vonatkozó

törvény új elõírásait is szolgálva - meghatározott jogcímeken

költségvetési támogatással és más többletforrásokkal indokolt javítani. A

forrásbõvítést a felhasználás feltételeinek szabályozásához - a reformot

követõen, részben már annak folyamatában - fõleg minõségi fejlesztési

célok meghatározásához és megvalósításához szükséges kapcsolni. Ezen belül

számottevõen kell bõvíteni a felsõoktatás kutatási elõirányzatát. Oktatói

minõségi bérszínvonal-javításhoz forrásként az oktatói és a nem oktatói

tevékenység racionalizálásából adódó megtakarításokat, valamint központi

hozzájárulást kell számításba venni. Az állami finanszírozású

hallgatólétszám növekedése és a szélesedõ normatív finanszírozási elemek

miatt megemelkednek a hallgatói juttatások elõirányzatai és más

elõirányzatok is.

ab)Meg kell kezdeni a kutatási és fejlesztési ráfordítások GDP-hez mért

arányának javítását, ami történhet részben a tudományos kutatás

költségvetési támogatása, a gazdaságfejlesztési programok elõirányzatából

a mûszaki fejlesztésre szánt források emelésével, valamint gazdasági

szabályozó eszközökkel. A Magyar Tudományos Akadémia kutatóintézeteinél az

alapellátás finanszírozásának bevezetésére és a kutatóintézeti hálózat

átalakulásához kapcsolódva költségvetési forrást kell biztosítani. Az

Országos Tudományos Kutatási Alapprogramok elõirányzatának kialakításánál

a reálérték tartására lehet vállalkozni.

A támogatások növekedése mellett költségvetést kímélõ intézkedések is

szükségesek a kutatási szféra területén, ezen belül az akadémiai

kutatóintézetek, létesítmények körének és létszámának - intézményi és

egyéni értékelésen alapuló - felülvizsgálatával.

ac)Továbbra is a többletfeladat jelentkezik a közbiztonsági ágazatban. Fel

kell gyorsítani a szervezetkorszerûsítésen alapuló közbiztonsági koncepció

kidolgozását. A veszélyeztetettség mértékéhez és jellegéhez igazodó

szervezet-átalakításnak már 1997-ben olyan mértékûnek kell lennie, amely a

belsõ erõforrások átcsoportosításával a jelenleginél hatékonyabb

feladatellátást tesz

lehetõvé. Különösen a koordináció, az együttmûködés, az információáramlás

felgyorsításával, a párhuzamos tevékenységek megszüntetésével van mód a

meglévõ eszközök (munkaerõ és technika) felszabadítására, többletfeladatok

ellátására, az ezirányú tevékenység fokozására.

ad)A feketegazdaság elleni küzdelem a technikai eszközök folyamatos

korszerûsítését, egyes feladatoknál a létszám bõvítését igényli. Emiatt

viszonylag jelentõs többletforrást indokolt erre a területre

csoportosítani. Az adó- és pénzügyi tevékenység az APEH és a VPOP,

valamint a munkaügyi ellenõrzés, a munkaügyi ellenõrzési intézményrendszer

továbbfejlesztését kívánja meg. Az ú.n. "beszedõ" szervezetek támogatását

az eredményességi-követelmények elõírásával szükséges növelni.

ae)Mind a közbiztonság erõsítése, mind pedig a feketegazdaság elleni

fellépés szükségessé teszi az igazságszolgáltatás mûködési feltételeinek

javítását.

af)Az euro-atlani integráció elõkészítése is új, hangsúlyos többletfeladat.

A program színvonalas, idõben történõ teljesítéséhez az állami

szerepvállalást 1997. évtõl a prioritások körébe tartozó területként kell

kezelni azzal, hogy a feladatra külföldi források is mozgósítandók. Ez a

többletprogram azt jelenti, hogy az euro-atlanti csatlakozási tárgyalások

idejére megfelelõ létszámú és felkészültségû szakembergárdát kell

kiképezni.

b) Az 1997. évi költségvetés kiemelt céljainak legfontosabb pénzügyi

eszközét a központi beruházások jelentik.

Az átlagosnál nagyobb forrásbõvüléssel célszerû számolni az

infrastruktúrában, a területi kiegyenlítést és az exportcélú termelést

segítõ beruházások területén. E kiemelten fejleszteni kívánt területek,

illetve feladatok esetében alapvetõ követelmény a részletes szakmai program,

illetve a kormányzati beruházás megfelelõ, a gazdasági hatékonyság

mérhetõségét biztosító megítélhetõ elõkészítettsége. A központi beruházások

volumenbõvülése elõsegíti a gazdasági növekedéshez szükséges

infrastrukturális feltételek megteremtését, ugyanakkor ennek révén az

infrastruktúra mennyiségi és minõségi mutatói közelíthetõk az Európai Únió

elvárásaihoz. Így gyorsabb ütemben fejleszthetõk a termelõ infrastruktúra

területén a környezetkímélõ közlekedési hálózatok, pl. a nemzetközi

jelentõségû vasúti tranzitfõvonalak, a kombinált fuvarozás eszközei, a

hajózó útvonalak, az autópályák, az autóutak, nagyobb volumenben

folytathatók, illetve indíthatók a környezetvédelmi szempontból is fontos

vízgazdálkodási beruházások. Az államháztartási reformfolyamathoz

igazíthatók az egészségügy, a kultúra és az oktatás, az igazságszolgáltatási

és ítélkezési munka, valamint az igazgatás és a védelem területének

fejlesztései.

IV.

Az 1997. évi költségvetés összeállításának általános szempontjai

Az államháztartás követelményszintû egyenlegének megalapozásához az 1997. évi

költségvetés kialakítása során a következõkbõl kell kiindulni:

1. Adópolitika és a bevételi elmozdulások irányai

Az adórendszernek az államháztartási egyensúly diktálta rövid távú bevételi

kényszernek és a hosszabb távú célokat szolgáló, de már rövidebb távon is

érzékelhetõ centralizáció-csökkentési követelményeknek egyidõben kell

megfelelnie.

Az adópolitika 1997. évi alapvetõ célja, hogy a költségvetési mozgástéren

belül csökkentse a nominális adó- és járulékszinteket, elsõsorban az SZJA és a

társadalombiztosítási járulék rendszerében, illetve folytatódjék a vámpótlék

leépítése.

Az adó- és járulékterhelés csökkentése megköveteli, hogy a kiesõ bevételek

ellensúlyozásához a kedvezmények, a mentességek szûkítésére, az adó- és

járulékalapok szélesítésére, az adó- és járulékfizetést elkerülõ jövedelmek

mind nagyobb részének a legális szférába való kényszerítésére, szigorodó

kiadási politikára van szükség.

a) A személyi jövedelemadó-rendszer változtatása során a személyes

jövedelmek adóterhelésének csökkentését a kettõs adótábla megszüntetésével

és a bér arányában adott maximált adójóváírással kell megvalósítani, az

adóelkerülésre okot adó kedvezmények módosítása, illetõleg korlátozása

mellett.

b) A társaságiadó-törvény változtatásánál biztosítani kell a tõkefelhalmozás

ösztönzését, a vállalkozások ezzel összhangban álló adóteher-csökkentése

érdekében a nyereséget terhelõ lineáris adó (18 %) változatlanul hagyását. A

nemzetközi adóztatási gyakorlatnak is megfelelõ lineáris osztalékadó

bevezetésére. Az adóalap szélesítése érdekében érvényesíteni kell a költség-

elszámolási szabályok szigorítását.

c) A különleges helyzetek miatti befizetések döntõ hányadát kitevõ

bányajáradékot alapvetõen meghatározó járadékkulcs mértékét felül kell

vizsgálni, a törvényben elõírt csökkenés esetleges lassítása érdekében.

d) A vám- és illetékbevételek 1997. évi alakulásánál alapvetõen a vám- és

vámjellegû terhek nemzetközi kötelezettségeknek megfelelõ lebontása a

meghatározó. A GATT- és a szabadkereskedelmi megállapodások által rögzített

paraméterek szerint a vámtételek 2001-ig kerülnek leépítésre. A statisztikai

illeték és a vámkezelési díj 1997-re teljesen megszûnik a GATT-tagországok

körében. A mezõgazdasági termékek vámtételei 6 éven keresztül fokozatosan

mérséklõdnek. A vámpótlék teljes lebontására sor kerül.

e) A forgalmi adók (áfa, fogyasztási adó) fõ funkciója hosszabb távon is

változatlanul - a várható fogyasztói árindextõl elmaradó csökkenõ

mértékekkel - megfelelõ bevételi források biztosítása a központi

költségvetés számára. Ezt a szerepét a forgalmiadó-rendszernek úgy kell

ellátnia, hogy a forgalmi adók fajlagos mértéke ne nõjön, ezzel is

hozzájárulva az infláció fékezéséhez. Az Európai Únió ajánlásai szerint a

fogyasztási adó alá esõ termékkört szûkíteni kell. Ebbõl adódóan meg kell

vizsgálni, hogy a csokoládé, a pörkölt kávé, a nemesfémek és a belõlük

készült ékszerek fokozatosan kikerüljenek e termékkörbõl. E termékek nagyobb

részénél a magas fogyasztási adó miatt nagy a feketegazdaság térhódításának

veszélye, s az ebbõl származó adókiesés.

Az adóelkerülés mérséklésének, a feketegazdaság elleni harcnak a forgalommal

arányos adók körében rövidebb távon fõ eszköze az adózással (különösen a

fogyasztási adóval) kapcsolatos jogszabályok korszerûsítése, valamint az

adóellenõrzés hatékonyabbá tétele. Hosszabb távon azonban mérlegelni

szükséges a fajlagos adószint (különösen az ún. normál áfa-kulcs)

mérséklésének lehetõségét is.

f) A helyiadó-bevételek alakulását alapvetõen az iparûzési adó összegének

növekedése határozza meg, mivel az adóalap (nettó árbevétel) az árszínvonal

emelkedésével arányosan változik. Egyebekben a helyiadó-bevételek alakulását

az önkormányzati döntések befolyásolják.

g) A beszedési rendszer hatékonyságának növelésével is összefüggésben

kiemelt kormányzati feladat a feketegazdaság elleni küzdelem intenzív és

összehangolt intézményi feltételeinek javítása, megerõsítése. Ennek

keretében kiemelt szerepet kap az adó- és pénzügyi beszedési tevékenység

kezelése, valamint a munkaügyi ellenõrzés személyi és szervezeti hátterének

erõsítése.

2. A központi költségvetés kiadásaira és támogatására érvényesítendõ fõbb

paraméterek

a) A központi költségvetési intézmények körében az államháztartási reform

célkitûzéseivel összhangban a kiadások és a költségvetési támogatások 1997.

évi alakulását kettõs követelményrendszer egyidejû, szigorúan tudatos

érvényesítésével kell meghatározni. Peremfeltételt jelentenek a gazdasági

folyamatokból, állami forrásalakulásból adódó lehetõségek, illetõleg a

központi költségvetés - egyensúlyi követelményeket kielégítõ - relatív

kiadáscsökkentése. A saját bevételek növekedése a kiadásemelkedés mértékét

követheti, a támogatások azonban - az általános követelmények

érvényesítésével - az inflációnál érdemben alacsonyabb ütemben

emelkedhetnek.

Az átlagkeresetek reálértékének szinten tartása céljából azok számított

növekedését a szakszervezetekkel kötött 3 éves megállapodások, illetve a

személyi jövedelemadó adóterhelési szintjének változása determinálja.

Többlet érvényesíthetõ a felsõoktatási és a szolgálati törvény által

érintett munkavállalók javára, s a központi közigazgatás egyes

szervezeteinél a felsõfokú végzettségûek, a nyelvismerettel rendelkezõk

körében. Ez a cél a gazdaságpolitikai törekvések megvalósulása esetén érhetõ

el. Az illetményszínvonal javításához a fedezet csak részben finanszírozható

a központi költségvetésbõl, egy részét - szakmai követelmények

érvényesítésével megalapozható - létszám-megtakarításból kell biztosítani. A

létszámcsökkentési követelmény teljesítését a törvényi elõírások

figyelembevételével, alapvetõen nem adminisztratív intézkedésekkel, hanem a

költségvetési szabályozás keretei között, annak eszközrendszerével kell

ösztönözni.

Egyes intézménycsoportokra vonatkozóan a jogszabályokból, kormánydöntésekbõl

adódó feladatok támogatási keretét legalább részben biztosítani kell.

Támogatás-növekedést eredményez az államhatalom, az igazságszolgáltatás, a

rendõrség hivatásos állománya, a szociális ellátás szervezeteinél az a

körülmény, hogy ezen intézmények körében létszámcsökkenéssel nem lehet

számolni.

Az üzemeltetés, felújítás, az intézmények mûködõképességének megõrzése

érdekében már ez évben az intézményi kört, illetve az általa elfoglalt

létesítményhálózatot lényegesen szûkíteni kell, az ellátott feladatok, a

nyújtott szolgáltatások egy részét le kell építeni. Szervezeti és szervezési

intézkedések is szükségesek a költséghatékonyság lényeges növelésére. A

közbeszerzési törvény, valamint a központosított közbeszerzés

költségcsökkentõ hatásainak érvényt kell szerezni.

A központi költségvetési intézményrendszerben érvényesülõ követelményeknek

való könnyebb megfelelés, az állami feladatkijelölés és a mûködés

összehangolása érdekében bizonyos intézményi szabályozások liberalizálására

is sor kerülhet.

A költségnövelõ hatások kiküszöbölésére a jogalkotó munkában törekedni kell

arra, hogy e jogszabályok életbeléptetése ne járjon többletköltséggel, vagy

a jogszabályban díjtétel kialakításával ezek fedezete biztosítható legyen.

Valamennyi költségelemre vonatkozó ésszerû takarékossági intézkedések

bevezetésével növelni kell a hatékonyságot. Kerülni kell determinizmusok

beépülését, törekedni kell azok minimalizálására.

A központi költségvetési szervek elõirányzatai kialakulásánál szerkezetileg

jelentõs hatású intézményrendszer-átalakulást is figyelembe kell venni, az

államháztartási reform keretében folytatódó intézménykorszerûsítési

programra való tekintettel. Az intézményrendszernek azon részét, amely

jelenleg teljes egészében vagy döntõen saját bevételbõl: vállalkozási és

lakossági, vagy egyéb forrásból mûködik, és ezt a feladatok jellege

lehetõvé teszi, célszerû kiemelni az államháztartásból. Az intézményi

mûködési, gazdálkodási rendet részben vagy egészben non-profit vagy piaci

viszonyok között mûködõ szervezeti formával indokolt felváltani oly módon,

hogy a továbbiakban is biztosítható legyen a közfeladatok ellátása.

A piaci költségviszonyokhoz kell rendszeresen közelíteni az állami feladatok

(alaptevékenység) ellátása során létrehozott áruk és készletek értékesítési

árait, a helyiségek, eszközök tartós és eseti bérbeadásának, lízingjének

díjait is. Az ilyen árak-díjak megállapításánál azonban ugyancsak

érvényesíteni kell a hatékonysági követelményeket, nem kerülhet sor a

költségek automatikus áthárítására.

A köztisztviselõi illetményalapot fel kell emelni. Ezen intézkedés - részben

központi ellentételezéssel - az ésszerû létszám-megtakarítás eszközéül

szolgálhat, elõsegítheti a jobb szakemberállomány kialakulását, a

hatékonyabb, színvonalasabb közigazgatás irányába mutat. A

közalkalmazottaknál ugyancsak emelni kell a kialakítandó új bértábla

sajátosságainak megfelelõen az illetményszámítás bázisául szolgáló

illetménytételt.

b) 1997-ben összességében az 1996. évi elõirányzathoz képest tovább

növekszik az agrárgazdasági támogatások nominálértéke. A fajlagos

támogatások csökkenõ mértéke ugyanakkor egyrészt figyelembe veszi, másrészt

ösztönzi a hatékonyságjavítási lehetõségek minél nagyobb mértékû

kihasználását, az agrártermékek piaci versenyképességének a javítását.

c) A magánerõs lakásépítés támogatásánál a korábbi évekbõl származó

determinációk mellett az új lakások száma határozza meg a támogatás

nagyságát.

d) A kezességvállalásoknál az egyedi kezességvállalás visszafogottabb

lehetõsége mellett elsõsorban a kezesség nyújtására szakosodott intézmények

exportorientált tevékenységét indokolt bõvíteni.

e) A szociális ellátások átalakításának - az államháztartási reform

célkitûzéseivel összhangban - azt kell biztosítania, hogy az

államháztartáson belül a szociális kiadások arányának mérséklõdése ellenére

biztosított legyen a szociális biztonság fenntartása, sõt erõsödjön is, de

alapvetõen más struktúrában.

A családi pótlékra jogosultság jövedelemhatárának fenntartása mellett, a

családi pótlék összege differenciáltan, a két, három gyermekeseknél

emelkedhet. A rászorultsági elv érvényesítése erõsödik, a családi pótlék

célzottsága fokozatosan elõtérbe kerül.

A családi támogatások területén javaslatot kell kidolgozni az 1996. évi

elõirányzat keretein belül, a rendszerben lévõ tartalékok feltárásával a

családi pótlék olyan átalakítására, amely biztosítja az ellátás év közben

történõ differenciált emelését a két és három gyermekes családok számára.

A gyermek- és ifjúságvédelmi törvény keretében szabályozni kell az állami

gondozásból kikerülõ fiatalok otthonteremtési támogatási konstrukcióit, a

rászoruló családok körére pedig a gyermekek családban tartását elõsegítõ

gyermekvédelmi támogatás feltételeit.

V.

Az államháztartás alrendszerei 1997. évi költségvetési kapcsolatainak

tervezésekor figyelembe veendõ szempontok

Az államháztartás központi költségvetésen kívüli alrendszerei 1997. évi

mûködésének kialakítása során a következõ fõ szempontokra indokolt tekintettel

lenni.

1. Követelmények a társadalombiztosításai alapok körében

Az államháztartás alrendszereit tekintve az irányelvekben rögzített

egyensúlyi követelmények érvényesítése a társadalombiztosítás költségvetése

tekintetében igényli a legnagyobb erõfeszítést. A társadalombiztosítási

alapok 1997-re prognosztizált egyensúlya ugyanis csak átfogó, mind a

nyugdíj-, mind az egészségbiztosítási önkormányzat gazdálkodási rendszerét

érintõ, összehangolt intézkedéssorozat eredményeképpen tartható, amely a

járulékalap szélesítését, a járulékkulcs kisebb mérséklését, a

járulékelkerülés lehetõségeinek szûkítését és a kintlévõségek szigorú

behajtását biztosítja, továbbá a kiadásokat is megfelelõen racionalizálja.

A társadalombiztosítás területén az 1997. évi költségvetési tervezést

megalapozó irányelvekkel együtt ki kell dolgozni a két alap megfelelõ, a

makrogazdasági, illetve államháztartási feltételrendszerbe illeszkedõ

költségvetésének irányelveit.

2. Az elkülönített állami pénzalapok mûködésének pénzügyi alapelvei

Az elkülönített állami pénzalapok folyó kiadásai és bevételeinek 1997-ben

egyensúlyban kell lenniük.

A fejezetbe integrált, korábbi, elkülönített állami pénzalapok, fejezeti

kezelésû elõirányzatok, a kormányzati beruházások, illetve az elkülönített

állami pénzalapok felhasználásában javítani kell az összhangot - különös

tekintettel a területi kiegyenlítési és exportfejlesztési célokra -, ki kell

szûrni az indokolatlan párhuzamosságokat annak érdekében, hogy e három

terület elõirányzatainál az új célok finanszírozására források szabaduljanak

fel.

3. A helyi önkormányzatok szabályozási elvei

A helyi önkormányzatoknál arra kell törekedni, hogy

a) a központi költségvetési kapcsolatokból származó források - az állami

támogatások és hozzájárulások, valamint a személyi jövedelemadó - együttesen

az általános arányoknak megfelelõen emelkedjenek,

b) az államháztartási, ezen belül a nagy elosztó rendszerek (közoktatás,

szociális, egészségügyi ellátás), valamint az önkormányzati rendszer (fõként

a feladat- és hatáskörök átalakítására irányuló) reformlépéseit

érvényesíteni kell a helyi önkormányzati forrásszabályozásban, különös

tekintettel megtakarítások elérésére,

c) a létszámcsökkenés egyszeri többletkiadásaira a helyi önkormányzati

körben is központi tartalékot kell képezni,

d) az állami támogatások és hozzájárulások, valamint a személyi

jövedelemadó- átengedés összehangolt szabályozását kell kialakítani

optimális allokáció elérése érdekében. Ezért folytatni kell a korábbi döntés

alapján a személyi jövedelemadó átengedési mértékének a növelését, míg ezen

belül a képzõdés helyén maradó személyi jövedelemadó mértékét tovább kell

csökkenteni.

e) az önhibájukon kívül hátrányos helyzetû önkormányzatok támogatási

rendszerének átalakítását el kell kezdeni. Az egyéb támogatásoknál is

egyszerûsítéseket, szûkítéseket indokolt végrehajtani,

f) a finanszírozási (pénzellátási) rendszerben az önkormányzatok

gazdálkodását (likviditási helyzetét) javító, a nettó finanszírozást

továbbfejlesztõ lépéseket kell tenni,

g) a helyi önkormányzati körben megtakarítást eredményezõ racionalizálásra

van szükség. Indokolt esetben jogalkotási lépéseket is kezdeményezni kell.

h) elõ kell készíteni a feladatok 1997. évi feltételek közötti ellátásához

szükséges, létszám- és dologi megtakarítást eredményezõ intézkedéseket.

VI.

Az államháztartás helyzetének várható alakulása 1997-99-ben

A nemzetgazdaság hosszabb távú fejlõdési perspektíváinak szempontjából

kulcsfontosságú a makrogazdasági kiigazítást és a rendszer-átalakító

strukturális, ütemezett reformlépéseket is tartalmazó 1997. évi gazdaság- és

költségvetési politikai program feladatainak a következetes megvalósítása.

(Mindezek ugyanakkor feltételezik, hogy az 1996. év várható eredményei

megfelelõ, szilárd alapot adjanak az ugyanolyan nagy kihívást jelentõ 1997-es

programhoz.).

Az 1998-99. közötti idõszakra vázolható makro-gazdasági pálya masszív és

gyorsuló (1998-ban a 3 %-ot, illetve 1999-ben 4 %-ot meghaladó) ütemû GDP-

növekedésre alapozhat. Ez feltételezi, hogy az elkövetkezendõ években az

államháztartás újraelosztó szerepe csökken, így a növekedést hordozó

vállalkozások forrásbõvülése dinamikus lehet, s a nemzetgazdasági szintû

felhalmozási arány a modern piacgazdaságoknak megfelelõ mértékre állhat be. A

makrogazdasági pénzügyi egyensúlyi követelmények ugyanakkor megkövetelik, hogy

az idõszak egészében a belföldi felhasználás üteme számottevõen legalább (1 %-

ponttal) alatta maradjon a GDP növekedésének. Ennek megfelelõen - a nettó

külsõ adósságállomány visszaszorítása érdekében - továbbra is meghatározó

gazdaságpolitikai peremfeltétel a folyó fizetésimérleg-pozíció javítása,

illetve az 1,5-2 milliárd $-os hiányszint tartása. Ezt alátámasztandó a

növekedés továbbra is exportvezérelt lehet (1998-99. között éves szinten közel

10 %-os exportvolumen-bõvülés várható), ám egyenletes (1998-ban 7 %, 1999-ben

8 %) importnövekedéssel is kell számolni. Ezt alátámasztja, hogy elsõsorban az

egyes nagyléptékû külföldi tõkebevonásra alapozott privatizációs programoknak

jelentõs - import - igényû modernizációs fejlesztési vonzata van, továbbá az

is, hogy már 1998-tól 1, illetve 1,5 %-os egyéni fogyasztásnövekedés

prognosztizálható. Az idõszak egészében a reálgazdasági teljesítményeket

folyamatos, 10 % fölötti beruházás-növekedés alapozza meg.

A megcélozható makrogazdasági pálya követése azonban rendkívül következetes,

összehangolt, az inflációs várakozásokat kíméletlenül letörõ anti-inflációs

program érvényesítését feltételezi, amelynek eredményeképpen a

fogyasztóiárindex évi átlagban az 1997. évi 18 %-ról 1998-ra 13 %, illetve

1999-re 10 % körüli szintre mérséklõdik. Az antiinflációs politika

követelményeinek érvényesítése csak az egész kormányzati gazdaságpolitikát

rendszerszerûen átfogó intézkedési program teljesítésével lehetséges. Így

szükség esetén ennek kell alárendelni bizonyos fiskális (adómérséklés)

politikai meggondolásokat, ehhez kell igazítani a monetáris politikát

orientáló elõre bejelentett csúszóárfolyam-leértékelést, a versenyviszonyok

alakítását, s nem utolsó sorban a reálbér-növekedés ütemét, s a megtakarítást

ösztönzõ eszközöket.

E makrogazdasági mozgástérben meghatározó, hogy az államadósság GDP-hez

viszonyított aránya folyamatosan csökkenjen. Az államháztartás - minden

alrendszerére kiterjedõ - kiigazítási programját kell végrehajtani. Az 1997.

évi feladatok és elõirányzatok ugyanis nemcsak a központi költségvetés és

ennek intézményei körében, hanem a társadalombiztosítás rendszerében, a helyi

önkormányzatok, az elkülönített állami pénzalapok finanszírozásában is szigorú

pénzügyi gazdálkodást írnak elõ. Csak ily módon biztosítható, hogy 1998-tól a

közkiadások terén nagyobb levegõhöz jusson a költségvetési szféra. Legalább

ilyen fontos, sõt távlatilag ennél lényegesebb, hogy a közkiadásoknak jutatott

egyensúlyi mozgástér milyen tartalommal, illetve milyen strukturálisan

fenntartható, mûködõ rendszerekkel finanszírozott állami feladatellátás

vitelével tölthetõ meg. Erre az égetõen fontos szempontra kell távlatos,

összefüggõ programot adnia az államháztartási reformnak. Ennek idõzítése

különösen a nyugdíj-, illetve más szociális rendszerekben, az egészségügy és a

közoktatás szférájában 1997. évben lényeges elõrehaladást jelöl ki, ami azt

jelenti, hogy ezeken a területeken már 1998-tól jelentkeznek az intézkedések

rövid távú hatásai, még akkor is ha az államháztartási reform révén létrejövõ

mûködõképes rendszerek elsõsorban az államháztartás hosszabb távlatra szóló

vitelét alapozzák meg.

Figyelemre méltó, hogy a szigorú 1997. évi költségvetési gazdálkodás,

összhangban az államháztartás több éves programjával, az állami

feladatstruktúra egészében, a közkiadások egyes ágazataiban már 1998-tól

számottevõ átrendezõdést eredményez. Így a közösségi fogyasztás 1998-ban -1 %,

1999-ben 0 % volumenalakulása lényegesen alatta marad mind a GDP, mind az

egyéni fogyasztás növekedési ütemének. A meghatározó humán-infrastrukturális

területeken (egészségügy,oktatás) ennél lényegesen mérsékeltebb visszaeséssel

számol a reform, bár a racionális feladatellátás itt is a tevékenység és a

létszám bizonyos leépítésével jár. Ez a modern piacgazdaságokra jellemzõ

állami feladatstruktúra kialakulását jelenti, amely egyaránt feltételezi a

garantált állami feladatok eddiginél lényegesen színvonalasabb ellátását, az

öngondoskodás és az egyéni felelõsségvállalás fokozottabb érvényre juttatását.

Összességében az 1998-99-es pálya és az ehhez tartozó gazdaságpolitikai célok

és követelmények minden tekintetben közeledést jelentenek az Európai Unió

normáihoz. Azaz nemcsak az államháztartás egyensúlyi viszonyainak, hanem az

állami újraelosztás mértékének és nem utolsó sorban az infláció, a kamatok, és

a növekedés alakulásának is igazodnia kell az ország európai integrálódását

feltételezõ szintekhez, mértékekhez.

* * *

Az elõzõekben bemutatott költségvetési irányelvek képezik a költségvetési

tervezõ munka alapját. Erre támaszkodva kerül sor az 1997. évi költségvetési

törvényjavaslat és a hozzá kapcsolódó részletes elõirányzatok kimunkálására,

amelyet az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény elõírásainak

megfelelõen a Kormány 1996. szeptember 30-ig az Országgyûléshez benyújt.

Eleje Honlap