1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG

KORMÁNYA

T/2812..

törvényjavaslat

a földmérési és térképészeti tevékenységrõl

Elõterjesztõ: dr. Lakos László

Törvényjavaslat

a földmérési és térképészeti tevékenységrõl

I. FEJEZET

Általános rendelkezések

A törvény célja

1. §

E törvény célja, hogy a földmérés és térképészet területén az állam

feladatainak meghatározásával, valamint a földmérési és térképészeti

tevékenység végzése feltételeinek szabályozásával olyan feltételrendszert

hozzon létre, amelyben a földmérés, valamint a térképellátás iránti igények

egységes szakmai követelmények szerint és gazdaságosan elégíthetõk ki.

A törvény tárgya

2. §

(1) Ez a törvény szabályozza

a) a földmérési és térképészeti állami alapfeladatokat,

b) az ország területének egységes elvek szerinti térképezését, (ide nem

értve a földtani, geofizikai, bányászati célú felméréseket, illetve a felszín

alatti természetes képzõdmények, üregek és mesterséges létesítmények

térképezését),

c) a földmérési és térképészeti munkák alapját képezõ alapponthálózatok

létesítését és fenntartását,

d) az ingatlan-nyilvántartás és a térinformatikai rendszerek térképi

alapjainak létrehozását és kapcsolatát,

e) az állami alapadatok kezelésének, felhasználásának és szolgáltatásának

rendjét,

f) a földmérési és térképészeti tevékenység végzésének feltételeit,

g) a földmérési és térképészeti igazgatás rendszerét,

h) a földmérési és térképészeti állami alapfeladatok költségeinek

forrásait.

(2) A törvény alkalmazása szempontjából földmérési és térképészeti

tevékenységnek kell tekinteni az ország teljes területére kiterjedõ

földmérési és térképészeti állami alapfeladatokat és állami alapmunkákat,

valamint a sajátos célok érdekében végzett földmérési és térképészeti

munkákat.

Értelmezõ rendelkezések

3. §

1. Alapponthálózat: a terepen állandó módon megjelölt, egységes

rendszerbe foglalt, vízszintes és magassági adatokkal jellemzett pontok

összessége, mely alapul szolgál a térképek készítéséhez és további geodéziai

feladatok végrehajtásához. Alaphálózati pontnak tekintendõk az Egységes

Országos Vízszintes Alapponthálózat I.-IV. rendû pontjai, az Egységes Országos

Magassági Alapponthálózat 0.-III. rendû pontjai, az Országos GPS Hálózat

pontjai, valamint az Országos Gravimetriai Hálózat 0.-II. rendû pontjai.

2. GPS (Global Positioning System): térbeli pontok geometriai adatainak

meghatározására szolgáló, mesterséges holdakon alapuló háromdimenziós

helymeghatározási rendszer.

3. Átnézeti térkép: az eredeti térkép méretarányánál kisebb méretarányban

készített térkép, amely bizonyos tartalmi elemek elhagyásával, nagyobb

területek jó áttekinthetõségét szolgálja.

4. Méretarány: a térképen ábrázolt és a tényleges hosszak (elméletileg a

vetületi hosszak) közötti viszonyszám, mely a kicsinyítés mértékét adja meg.

Nagyméretarányúak az 1:10000-nél nagyobb méretarányú térképek. Közepes

méretarányúak az 1:10000 és 1:100000 közötti méretarányban készült térképek. E

törvény alkalmazásában kisméretarányúak az 1:100000 és 1:250000 méretarány

között készült térképek.

5. Térinformatikai rendszer: a célnak megfelelõen megválasztott hardver

és szoftver eszközökre, valamint térképekre felépített számítógépes

informatikai rendszer, amellyel földrajzi helyhez kötött információkat

tartalmazó adatállomány tárolható, illetve kezelhetõ.

6. Mérõkamarás légi fényképezés: mérések végrehajtására, illetve

térképkészítésre alkalmas légi fényképek készítése.

7. Digitális átalakítás: hagyományos adathordozón (papírlapon, mûanyag

fólián, filmen, stb.) megjelenõ földmérési és térképi adatok és információk

számítógépen kezelhetõ formába történõ feldolgozása.

8. Térképi adatbázis: földrajzi helyhez kötött térbeli adatok és

információk számítógépen kezelhetõ, rendezett adathalmaza, melybõl képernyõn,

vagy hagyományos adathordozón térkép állítható elõ.

9. Számszerû (numerikus) meghatározás: olyan mérési és feldolgozási

technológiai eljárás, amelyben a meghatározott tartalom nem csak rajzi

formában, hanem a pontok koordinátáinak számszerû értékével jelenik meg és

számítógépre közvetlenül, azonos pontossággal átvihetõ.

10. Ingatlanrendezõ földmérõi minõsítés: megfelelõ szakképzettségtõl,

szakirányú gyakorlatban eltöltött idõtõl és elvégzett referencia munkától

függõ olyan földmérõi minõsítés, mely jogot ad állami földmérési alaptérkép

készítésére, illetve az abban bekövetkezett változások átvezetéséhez szükséges

munkálatok irányítására, valamint ilyen munkarészek aláírására, vizsgálatára,

minõségének tanúsítására. Az ingatlanrendezõ földmérõi minõsítésû

szakemberekrõl hivatalos névjegyzék készül.

11. Különleges rendeltetésû ingatlan: a védelmi, a mûemlék- és

természetvédelmi, illetve sajátos rendeltetése miatt kormányrendeletben, vagy

miniszteri rendeletben meghatározott ingatlanok.

II. FEJEZET

Állami alapfeladatok és alapadatok

Állami alapfeladatok és alapmunkák

4. §

(1) Állami alapfeladatnak minõsül

a) az ország állami térképekkel való ellátásának biztosítása,

b) a honvédelem térképellátása,

c) az állami alapadatok kezelése, tárolása, karbantartása és

szolgáltatása,

d) nemzetközi kötelezettségbõl származó feladatok ellátása,

e) a magyarországi hivatalos földrajzi nevek megállapítása,

nyilvántartása és abból adatok szolgáltatása,

f) a földmérési és térképészeti tevékenységgel kapcsolatos kutatás és

mûszaki fejlesztés,

(2) Törvény további alapfeladatokat is meghatározhat.

(3) Az állam a térképellátás érdekében gondoskodik az állami alapmunkák

végzésérõl. Állami alapmunkának minõsül

a) az állami földmérési alaptérképek és átnézeti térképeik készítése és

folyamatos felújítása,

b) az állami topográfiai térképek elõállítása és felújítása,

c) az alapponthálózatok létesítése és fenntartása, valamint

d) az államhatár földmérési munkái.

(4) Az (1) bekezdés e) pontjában foglalt földrajzi nevek megállapítása és

nyilvántartása - külön jogszabály szerint - Földrajzinév-bizottság

mûködtetésével történik.

Az állami alapadatok

5. §

(1) Az állami alapmunkák során keletkezett adatokat és az elkészített

térképeket - az állami földmérési alaptérkép tekintetében a 10. § (1)

bekezdésében foglaltak szerint - azok vizsgálatát, minõsítését és állami

átvételét követõen földmérési és térképészeti állami alapadatként kell

kezelni.

(2) A sajátos célú földmérési és térképészeti tevékenység során

keletkezett adatok és térképek állami átvételi vizsgálat alapján kapott

minõségi tanúsítást követõen válhatnak állami alapadattá.

(3) Az állami alapadatokat az állami alapmunkák és alapfeladatok, illetve

a sajátos célokat szolgáló földmérési és térképészeti munkák során - a munka

jellegétõl függõen - fel kell használni.

Az állami alapadatok kezelése

6. §

(1) Az állami alapadatokat országos adattárban, térképtárban, filmtárban,

illetve helyi adat- és térképtárakban kell tárolni.

(2) Az ország teljes területére kiterjedõen a polgári földmérési és

térképészeti tevékenység végzése során elõállított állami alapadatok kezelését

a földmûvelésügyi miniszter által kijelölt központi földmérési szervezet látja

el, a katonai földmérési és térképészeti tevékenység végzése során elõállított

állami alapadatokat a honvédelmi miniszter által kijelölt szervezet kezeli.

(3) A helyi vonatkozású állami alapadatokat illetékességi területükön a

körzeti földhivatalok, illetve a Fõvárosi Kerületek Földhivatala (a

továbbiakban együttesen: körzeti földhivatal), vagy a megyei földhivatalok,

illetve a Fõvárosi Földhivatal (a továbbiakban együttesen: megyei földhivatal)

kezelik.

Az állami alapadatok szolgáltatása

7. §

(1) Az állami alapadatokba - a (3) és (5) bekezdésben foglaltak

kivételével - bárki betekinthet, azokról másolatot igényelhet. Az állami

alapadatokat kezelõ szervek külön jogszabályban meghatározott díj ellenében

szolgáltatnak adatot. Az adatszolgáltatási díj az adat egyszeri és egy

eljárásban való felhasználásának jogát foglalja magában.

(2) Az állami térképek térinformatikai célú felhasználása az

adatszolgáltatóval kötött megállapodás alapján - külön díj meghatározásával -

történhet.

(3) Az állami alapadatok katonai érdekbõl készült változatának

felhasználását jogszabály a Magyar Honvédségre korlátozhatja.

(4) Hatósági eljárásban csak a 6. § (2) és (3) bekezdésében meghatározott

szervek (a továbbiakban: állami alapadatok kezelésére jogosult szervek) által

szolgáltatott hiteles állami alapadatok használhatók fel.

(5) Az állami alapadatok elõállításakor készült mérési és számítási

adatokba, vázlatokba, továbbá egyéb munkarészekbe és a forgalomból kivont

állami alapadatokba kizárólag földmérési és térképészeti jogosultsággal

rendelkezõ személy tekinthet be. Ezen adatokról és munkarészekrõl mûszaki

szakhatóság is igényelhet másolatot. A forgalomból kivont adatokba a bíróság,

az ügyészség, illetve a nyomozó hatóság is betekinthet.

Alapponthálózatok létesítése és fenntartása

8.§

A földmérési és térképészeti tevékenység egységes alapjául az ország

teljes területére kiterjedõen - meghatározott alapfelületen, vetületi

rendszerben és sûrûségben - vízszintes, magassági, valamint háromdimenziós

alapponthálózatot kell létesíteni, illetve fenntartani.

Az ország térképellátása

9. §

(1) Az állam az ország térképellátását az állami földmérési alaptérképek,

azok átnézeti térképei és az állami topográfiai térképek (a továbbiakban

együttesen: állami térképek) készítésével, fenntartásával, korszerûsítésével,

tárolásával, valamint az e térképekrõl való adatszolgáltatással biztosítja.

(2) Az állami térképeknek alkalmasaknak kell lenniük:

a) a hatósági nyilvántartások,

b) térinformatikai rendszerek,

c) a honvédelmi és rendvédelmi tevékenység,

d) a helyi önkormányzatok feladatainak ellátásához szükséges

településfejlesztési és településrendezési, vagyon-nyilvántartási, információs

és településirányítási tevékenység,

e) a közlekedési, a hírközlési, a vízgazdálkodási tevékenység,

f) a természet- és környezetvédelmi tevékenység,

g) a bányászati szakigazgatás által elrendelt térképészeti tevékenységek,

illetve geológiai nyilvántartások,

h) adózási célú nyilvántartások és

i) statisztikai célú feladatok

térképi megalapozására.

(3) A meglévõ térképállományt folyamatosan fel kell újítani, a fel nem

újítható térképek helyett újakat kell készíteni.

(4) Új állami földmérési alaptérképet számítógépen kezelhetõ módon,

számszerû (numerikus) meghatározással kell készíteni. Ugyanígy kell eljárni

térképfelújítás esetén is.

III. FEJEZET

Az állami térképek

Az állami földmérési alaptérkép

10. §

(1) Az állami földmérési alaptérkép (a továbbiakban: alaptérkép) az

egységes országos térképrendszerben készült olyan térkép, amely állami

alapadatként tartalmazza a földrészleteket, azok határvonalait, helyrajzi

számait, és egyéb azonosítóit, mûvelési ágait, a mûvelés alól kivett

területeket, a földrészleteken lévõ épületeket, és a névrajzot. Tartalmazza

továbbá a szakmai szabályzatokban foglalt módon a különféle építményeket és

létesítményeket. Az alaptérképhez a földrészletek területi adatait tartalmazó

területjegyzék tartozik.

(2) Az e törvény hatályba lépése elõtt forgalomba adott, nem az egységes

országos térképrendszerben készült földmérési alaptérképeket - az új

alaptérkép elkészültéig - állami földmérési alaptérképnek kell tekinteni

(3) Az alaptérképet úgy kell elkészíteni, hogy az ingatlan-nyilvántartás

igényeinek teljes körû kielégítése mellett a hatósági feladatok, a

nemzetgazdaság, továbbá a honvédelem általános igényeinek is megfeleljen.

(4) Az alaptérkép az ingatlan-nyilvántartás kötelezõ alapja.

(5) Az alaptérkép állami alapadat-tartalma kötelezõ alapul szolgál

nagyméretarányú térképekre alapozott közigazgatási és törvény által elõírt

önkormányzati nyilvántartásokhoz, valamint az ezekhez kötõdõ térinformatikai

rendszerek térképi adatbázisainak kialakításához.

(6) Az alaptérkép állami alapadat-tartalma hiteles alapul szolgál a

nagyméretarányú térképi ábrázolással, az ehhez kötõdõ földmérési feladattal, a

területnagysággal, a helyrajzi számmal vagy egyéb azonosítóval kapcsolatos

bírósági, vagy más hatósági eljáráshoz.

11. §

(1) Az alaptérkép kezelése, tárolása, a változások feldolgozása, valamint

az ezekkel kapcsolatos szolgáltatás az állami alapadatok kezelésére jogosult

szervek feladata.

(2) Új alaptérkép készítésének elõkészületi munkálatairól az állami

alapadatok kezelésére jogosult szervek által feljogosított felmérõ (a

továbbiakban: felmérõ) értesíti a települési (a fõvárosban a kerületi)

önkormányzatot, amely azt, a helyben szokásos módon kihirdeti.

(3) A földrészlet tulajdonosa (használója) köteles együttmûködni a

felmérõvel annak érdekében, hogy az alaptérkép a földrészletek határvonalait a

tényleges tulajdoni viszonyoknak megfelelõen ábrázolja. A földrészletek

tulajdonosai kötelesek a földrészlethatár állandó módon meg nem jelölt

töréspontjait megjelölni (cövekkel, oszloppal) és a nevüket, lakcímüket jól

látható módon feltüntetni.

(4) Ha a tulajdonos nem, vagy nem alkalmas módon jelöli meg a határt, a

felmérõ felhívja a tulajdonost mulasztása pótlására, illetve figyelmezteti a

mulasztás esetleges jogi következményeire. Ismételt mulasztás esetén a felmérõ

a 13. § (3) bekezdésében foglaltaknak megfelelõen jár el.

(5) A tulajdonosi együttmûködés megtagadásából származó térképezési hibák

kijavításának költségei a tulajdonost terhelik. A költségeket a körzeti

földhivatal határozattal állapítja meg.

(6) A települési - a fõvárosban kerületi - önkormányzat jegyzõje

együttmûködik a felmérõvel - a rendelkezésére álló adatok szolgáltatásával és

az adatok egyeztetésével - a közigazgatási határ, a belterületi-határ, illetve

az önkormányzat tulajdonában álló ingatlanok határvonalainak megállapításában.

(7) Felmérési, térképezési, vagy területszámítási hiba esetén az

illetékes körzeti földhivatal az alaptérképet, illetve a hozzátartozó területi

adatokat bármikor, hivatalból is kijavíthatja.

12. §

(1) A térképi változásokat az alaptérkép egy, kiemelt példányán, a

nyilvántartási térképen kell átvezetni. Ez szolgál ingatlan-nyilvántartási

térképként is.

(2) Ha az alaptérkép számítógépes adatállományként áll rendelkezésre

(digitális alaptérkép), ezt a térképet kell nyilvántartási térképnek

tekinteni. Ilyen esetben az ingatlan-nyilvántartásban a digitális adatokból

számított területeket kell alapul venni.

(3) Az ingatlan-nyilvántartási térkép a 10. § (1) bekezdésében felsorolt

tartalmat - az adathordozótól függetlenül - valósághûen tartalmazza és

hitelesen tanúsítja.

(4) A térkép tartalmát érintõ változásokat - az (5) bekezdésben foglaltak

kivételével - a földrészlet tulajdonosa az ingatlan-nyilvántartási

jogszabályok elõírásainak megfelelõen köteles bejelenteni a körzeti

földhivatalnak. A bejelentési kötelezettség az ingatlan-nyilvántartás

tartalmát nem érintõ térképi változásokra is kiterjed.

(5) Ha a körzeti földhivatal olyan változást észlel, amelyet nem

jelentettek be, felszólítja a tulajdonost a változást tartalmazó munkarészek

benyújtására. Ismételt mulasztás esetén a földhivatal intézkedik a változás

bemérésérõl. A földhivatal által elrendelt bemérésért a tulajdonos külön

jogszabályban meghatározott díjat köteles fizetni, amelyet a földhivatal

határozattal állapít meg.

(6) A földrészlet határvonalának változását elrendelõ, megállapító vagy

engedélyezõ államigazgatási és bírósági határozatokat - az illetékes körzeti

földhivatal által a helyrajzi számozás és a területszámítás helyessége

szempontjából záradékolt - az alaptérkép méretarányában készített térkép

(kisajátítási térkép, változási vázrajz) alapján kell meghozni. A földhivatal

a változást a jogerõs határozat alapján vezeti át.

13. §

(1) Az alaptérkép területi alapegysége a földrészlet, ennek határvonalát

az ingatlan-nyilvántartásról szóló jogszabályoknak a földrészletre vonatkozó

elõírásai alapján kell feltüntetni.

(2) A földrészlet határvonalának megállapításakor figyelemmel kell lenni

az elhatárolás során készült munkarészekre, illetve a hatályos állami

alaptérképeken található ábrázolásra, az ingatlan-nyilvántartásban található

bejegyzésekre, a természetben megjelölt állapotra és - ha az nem ütközik

jogszabályba, vagy hatósági határozatba - a felek akaratára.

(3) Amennyiben a (2) bekezdés szerint a földrészlet határvonala nem

állapítható meg, a természetbeni állapotot kell mérni és térképezni.

(4) Az államhatár, valamint a közigazgatási határvonalak - mint

különleges földrészlet-határvonalak - térképi ábrázolását törvény, nemzetközi

szerzõdés, illetve jogszabályban meghatározott szerv határozata alapján kell

elvégezni.

(5) Jogerõs bírósági határozattal megállapított határvonalat az

alaptérképen a határozatnak megfelelõen kell feltüntetni.

Az állami topográfiai térkép

14. §

(1) Az állami topográfiai térkép papírlapon, többszínnyomással, vagy

számítógépen kezelhetõ formában, rétegekben szerkesztett, az ország egész

területérõl közepes- és kisméretarányban, készülõ térkép, amely a földfelszín

természetes és mesterséges alakulatainak síkrajzi és domborzati elemeit

tartalmazza a tulajdoni viszonyokra vonatkozó információk nélkül.

(2) Az állami topográfiai térképet úgy kell elkészíteni, hogy az alkalmas

legyen

a) a közigazgatásban való felhasználásra,

b) a katonai feladatok térképigényének biztosítására,

c) az országos és regionális térinformatikai rendszerek térképi

alapjainak létrehozására,

d) a domborzat ábrázolásával kapcsolatos általános igények kielégítésére,

e) a területi-, illetve az általános mûszaki tervezésre és

f) tematikus térképek készítésére.

(3) Az állami topográfiai térkép méretarány-rendszerét, tartalmát,

pontossági követelményeit, valamint alapfelületét és vetületi rendszerét a

felhasználói igényeknek megfelelõ szakmai szabályzatban, illetve szabványban

kell meghatározni.

A térinformatikai rendszerek térképi alapjai

15. §

(1) Az állami és helyi önkormányzati térinformatikai rendszerek alapjául

az állami térképeket és állami alapadatokat kell felhasználni.

(2) Az állami és a helyi önkormányzati térinformatikai rendszerek

összekapcsolhatósága érdekében e rendszerek térképi adatbázisaiban, az

egységes országos vetületi rendszerben és annak koordináta-rendszerében

meghatározott, vagy az abba átszámított koordinátákat, továbbá az egységes

országos magassági alapponthálózatra vonatkozó adatokat kell használni.

(3) Az állami és helyi önkormányzati térinformatikai rendszerek térképi

adatbázisaiban az ingatlan-nyilvántartási térképen érvényesített változásokat

át kell vezetni.

(4) Nemzetközi egyezmény alapján, az országhatáron túlnyúló

térinformatikai rendszerek alapjául az egyezményben elõírt térképi alapot,

vetületi- és koordinátarendszert is fel lehet használni.

IV. FEJEZET

A sajátos célú földmérési és térképészeti tevékenység

16. §

(1) Sajátos célú földmérési és térképészeti tevékenységnek kell tekinteni

az állami alapfeladatok körébe nem tartozó földmérési és térképészeti

munkákat.

(2) Az állami alapadatok változását vagy bõvítését eredményezõ sajátos

célú földmérési és térképészeti munkát, ha a változás vagy bõvítés több mint

30 földrészletet, illetve külterületen több, mint 50 hektárt érint - annak

megkezdése elõtt - az illetékes körzeti földhivatalhoz be kell jelenteni. A

bejelentés alapján a földhivatal meghatározhatja a munka különleges szakmai

követelményeit.

(3) Az alaptérkép tartalmának megváltoztatására irányuló munkákat az

állami alapadatok kötelezõ felhasználásával úgy kell készíteni, hogy a

keletkezõ új földmérési adatok beilleszthetõk legyenek az állami alapadatok

állományába.

(4) Az alaptérkép tartalmát nem érintõ munkák során készült, de az állami

alapadatok körébe tartozó, esetleges új adatokat tartalmazó munkarészeket át

kell adni az illetékes körzeti földhivatalnak az állami alapadatok közé

történõ beillesztés céljából.

V. FEJEZET

A földmérési munka végzése

A földmérési jelek elhelyezése és mérés az ingatlanokon

17. §

(1) A földmérési és térképészeti munkák végzésére jogosult (a

továbbiakban: földmérõ) a mérés helyét, illetve a földmérési jelet bármely

ingatlanon át megközelítheti, azokon mérést végezhet és ideiglenes földmérési

jelet helyezhet el. A mérés végzése érdekében - az (5) bekezdésben foglaltak

figyelembevételével - bármely ingatlanra - a lakás és lakás céljára szolgáló

helyiségek kivételével - beléphet. Errõl az ingatlanok tulajdonosait

elõzetesen értesíteni kell.

(2) A földmérõ az ingatlanokon állandó földmérési jeleket helyezhet el,

meglévõ építményt földmérési jellé nyilváníthat. Építményeken mûszerállást,

észlelõpillért létesíthet, különösen indokolt esetben a mérést akadályozó fát

és egyéb növényzetet eltávolíthatja.

(3) Az ingatlan, illetve az építmény tulajdonosa, vagy használója az (1)

bekezdésben felsorolt munkák elvégzését nem akadályozhatja. A (2) bekezdésben

foglalt munkák elvégzésével kapcsolatos tûrési kötelezettséget a körzeti

földhivatal határozatban rendelheti el.

(4) A különleges rendeltetésû ingatlanon a földmérési és térképészeti

tevékenység végzéséhez, valamint földmérési jelek elhelyezéséhez az arra

hatáskörrel rendelkezõ minisztérium (országos hatáskörû szerv) vagy általa

megbízott szerv engedélye szükséges.

(5) A földmérõnek mérési jogosultságát igazolnia kell.

18. §

(1) A földmérési jelek az ingatlan rendeltetésszerû használatát csak a

szükséges mértékben akadályozhatják.

(2) A földmérési munkák során az ingatlan, vagy a létesítmény

tulajdonosának okozott kárt a földmérési tevékenységet végzõ szervezet,

illetve vállalkozó köteles megtéríteni, és - építmény esetében - az eredeti

állapotot helyreállítani.

A földmérési jelek tulajdonjoga és kezelése

19. §

(1) Az államhatár jelei - a külön jogszabályban foglaltak szerint -,

valamint az alappontok - ideértve a katonai tájékozási hálózat pontjait is -

megjelölésére szolgáló földmérési jelek állami tulajdonban vannak.

(2) A tulajdonosi jogosultságokat

a) az államhatár érintett jelei vonatkozásában a központi földmérési

szervezet gyakorolja és gondoskodik azok kezelésérõl, nyilvántartásáról,

idõszakos karbantartásáról;

b) az alaphálózati pontok vonatkozásában az illetékes megyei földhivatal

gyakorolja, és karbantartásukról a központi földmérési szervezettel közösen

gondoskodik;

c) a katonai tájékozási hálózat pontjai vonatkozásában a honvédség

térképész szolgálata gyakorolja, és gondoskodik azok karbantartásáról.

(3) Az (1) bekezdésben meghatározott földmérési jelek által elfoglalt

területre - jelenként legfeljebb 50 m2 nagyságú ingatlanrészre - a Magyar

Államot e törvény erejénél fogva határozatlan idõre szóló használati jog

illeti meg, ezt a jogot az ingatlan-nyilvántartásba be kell jegyezni. A

használati jogot az illetékes megyei földhivatal gyakorolja.

(4) A használati jog keletkezésekor a megyei földhivatal határozatban

rendelkezik az ingatlan tulajdonosát megilletõ kártalanításról. A határozat

ellen közigazgatási úton fellebbezésnek helye nincs.

(5) A közigazgatási határok megjelölésére szolgáló földmérési jelek az

érintett települési (a fõvárosban kerületi) önkormányzatok tulajdonában, a

földrészleteket elhatároló jelek pedig a földrészletek tulajdonosainak

tulajdonában vannak.

A földmérési jelek védelme

20. §

(1) A természetben állandó módon megjelölt alaphálózati pontok jeleit az

ingatlan tulajdonosának, vagy használójának megõrzésre át kell adni. Az

átadásról jegyzõkönyvet kell készíteni.

(2) Az ingatlan tulajdonosának, vagy használójának tartózkodnia kell

minden olyan tevékenységtõl, amely az ingatlanán lévõ földmérési jel

megrongálódásához, vagy megsemmisüléséhez vezethet. A földmérési jel bármilyen

fokú megrongálódását, elmozdítását, vagy megsemmisülését az ingatlan

tulajdonosa, vagy használója az illetékes megyei földhivatalnak köteles

haladéktalanul bejelenteni. A megyei földhivatal szükség szerint

kezdeményezheti a büntetõ-, illetve szabálysértési eljárás megindítását.

(3) Az alappontok megjelölésére szolgáló földmérési jel az illetékes

megyei földhivatal engedélyével helyezhetõ át és szüntethetõ meg.

(4) A földmérési jel áthelyezésének, megszüntetésének, pótlásának,

helyreállításának költségeit az viseli, akinek az áthelyezés az érdekében áll,

illetve akit a pótlásra, vagy helyreállításra köteleztek. Ennek hiányában a

helyreállítás, illetve a pótlás költségeit az állami költségvetésbõl kell

biztosítani.

VI. FEJEZET

A földmérési és térképészeti tevékenység végzése

21. §

(1) A földmérési és térképészeti munka külön jogszabályban meghatározott

szakképzettséghez kötött tevékenység.

(2) Törvény a földmérési és térképészeti tevékenység végzését szakmai

kamarai tagsághoz kötheti.

(3) A földmérési és térképészeti munkákat, az érvényben lévõ

szabványokban és szakmai szabályzatokban elõírt minõségben kell elkészíteni.

(4) A földmérési és térképészeti munka minõségét a vállalkozó földmérõ,

illetve a gazdálkodó szervezet tanúsítja. A bányatérképek minõségét hites

bányamérõ tanúsítja.

(5) Az alaptérkép, illetve az annak tartalmában változást eredményezõ

földmérési munka irányítását, illetve a hatósági eljárás lefolytatásához

szükséges térkép, változási vázrajz minõségének tanúsítását csak

ingatlanrendezõ földmérõi minõsítéssel rendelkezõ földmérõ végezheti.

22. §

Földmérési és térképészeti munkarészek selejtezése

(1) Az alaphálózatok létesítésekor keletkezett munkarészek, valamint az

alaptérképek szelvényei, az állami topográfiai térképek eredeti

térképszelvényei, továbbá mindezen térképek eredeti számítógépes adathordozói

és mindezek közbensõ munkarészei nem selejtezhetõek.

(2) A földmérési és térképészeti állami alapmunkák minõségi

követelményeit - ideértve a különleges igényeknek megfelelõ pontossági

követelmények eseti szabályait is - és a minõsítés rendjét, valamint egyes

földmérési és térképészeti anyagok selejtezésének feltételeit külön jogszabály

határozza meg.

VII. FEJEZET

A földmérési és térképészeti tevékenységgel kapcsolatos

tulajdonjogi kérdések

23. §

(1) Az állam a földmérési és térképészeti állami alapadatokkal

kapcsolatos jogokat az illetékes miniszterek útján gyakorolja.

(2) Az alapadatok állami átvételét követõen az adatok elõállításával és

szolgáltatásával kapcsolatban az elõállító térítésre nem tarthat igényt.

(3) A földmérési és térképészeti adatok, termékek, munkarészek

továbbfelhasználás céljából történõ másolásához az azon feltüntetett

tulajdonos hozzájárulása szükséges. A továbbfelhasználás céljából történõ

másolásért, vagy bármilyen célú felhasználásért az adathordozón feltüntetett

tulajdonost díj illeti meg.

(4) Másolásnak minõsül a térképek, valamint a földmérési és térképészeti

alapadatok digitális átalakítása is.

VIII. FEJEZET

Földmérési és térképészeti igazgatás

Ágazati irányítás

24. §

(1) A földmérési és térképészeti tevékenység ágazati irányítását - a (2)

bekezdésben foglalt kivétellel - a földmûvelésügyi miniszter látja el.

(2) A katonai földmérési és térképészeti tevékenységet a honvédelmi

miniszter irányítja.

(3) A két illetékes miniszter felelõs a földmérési és térképészeti állami

alapfeladatok összehangolt végzéséért.

A Térképellátási Koordinációs Bizottság

25. §

(1) Az országos térképellátás összhangjának megteremtése érdekében

véleményezõ, javaslattevõ és egyeztetõ jogkörrel Térképellátási Koordinációs

Bizottság (a továbbiakban: Bizottság) mûködik.

(2) A Bizottságba két-két tagot jelöl ki a földmûvelésügyi miniszter és a

a honvédelmi miniszter, egy-egy tagot jelöl ki a belügyminiszter, az ipari és

kereskedelmi miniszter, a környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter, a

közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter, a pénzügyminiszter, a polgári

nemzetbiztonsági szolgálatokat irányító tárca nélküli miniszter, valamint a

Központi Statisztikai Hivatal elnöke, a Magyar Tudományos Akadémia elnöke és

az Országos Mûszaki Fejlesztési Bizottság elnöke.

A szakigazgatás szervezetei

26. §

(1) A földmérési és térképészeti szakigazgatás szervezetei elsõ fokon a

körzeti földhivatalok, másodfokon a megyei földhivatalok, valamint országos

illetékességgel, a központi földmérési szervezet.

(2) A védelmi célokat szolgáló földmérési és térképészeti szakigazgatás

szerve a honvédség térképész szolgálata.

(3) Jogszabály hatósági feladatokat állapíthat meg a központi földmérési

szervezet, illetve a honvédség térképész szolgálata számára.

(4) A központi földmérési szervezet hatáskörébe utalt ügyekben a

földmûvelésügyi miniszter, a honvédség térképész szolgálatának hatáskörébe

utalt ügyekben a honvédelmi miniszter jár el másodfokon.

A szakigazgatás feladatai

27.§

A szakigazgatás szervei

a) az állam alapfeladatai körébe tartozó földmérési és térképészeti

munkákat végeznek, illetve végeztetnek;

b) õrzik és kezelik az állami alapadatokat, alaptérképeket és topográfiai

térképeket;

c) állami alapadatokat és térképeket szolgáltatnak;

d) a földmérési szakfelügyelet útján ellenõrzik a földmérési és

térképészeti tevékenységet, e tevékenység végzésére vonatkozó jogosultsági

elõírások betartását és a jogkörükbe utalt más hatósági feladatokat is

ellátnak.

IX. FEJEZET

Az állami alapfeladatok költségeinek forrása

28. §

(1) A földmérési és térképészeti állami alapfeladatok végzésének pénzügyi

elõirányzatát a központi költségvetésben kell megtervezni. Az állami

alapadatok forgalmazásából származó adatszolgáltatási díjat az állami

alapfeladatok ellátására kell fordítani.

(2) A 7. § (2) bekezdése szerinti külön díjat teljes egészében állami

térképek készítésére kell fordítani.

(3) Az állami alapadatok soron kívüli, vagy az elõírtnál részletesebb és

pontosabb elõállítása a megrendelõ költségére, vagy költség-hozzájárulásával

történhet.

Vegyes- és záró rendelkezések

29. §

(1) Felhatalmazást kap a földmûvelésügyi miniszter és a honvédelmi

miniszter arra, hogy együttes rendeletben szabályozza

a) a földmérési és térképészeti tevékenység szakképesítési és

jogosultsági feltételeit,

b) a földmérési és térképészeti tevékenységhez kapcsolódó együttmûködés

rendjét,

c) a mérõkamarás légifényképezés feltételeit,

d) az állami topográfiai térképek készítésének és állami átvételének

követelmény-rendszerét,

e) a Térképellátási Koordinációs Bizottság mûködésének szabályait és

feltételeit,

f) a földmérési és térképészeti munkarészek selejtezésének rendjét.

(2) Felhatalmazást kap a földmûvelésügyi miniszter arra, hogy

feladatkörében rendeletben szabályozza

a) a földmérés és térképészet szakigazgatási szerveinek feladatait és

hatáskörüket, valamint a szakfelügyelet tartalmát és rendjét,

b) az alaphálózatok - ide nem értve az Országos Gravimetriai Hálózatot -

létesítésének és fenntartásának szakmai követelményrendszerét,

c) az állami földmérési alaptérképek és átnézeti térképeik készítésének

szakmai követelményrendszerét,

d) az állami átvételi vizsgálat és minõsítés rendjét,

e) a sajátos célú földmérési és térképészeti tevékenység általános

elõírásait.

(3) Felhatalmazást kap a honvédelmi miniszter arra, hogy feladatkörében

rendeletben szabályozza

a) a szakigazgatási feladatokat és hatásköröket,

b) a honvédelmi célú térképellátást,

c) a mérõkamarás légifényképezés engedélyezésének és használatának

rendjét.

(4) Felhatalmazást kap a földmûvelésügyi miniszter. a honvédelmi

miniszter és a pénzügyminiszter, hogy együttes rendeletben szabályozza a

földmérési és térképészeti állami alapadatok kezelésének, szolgáltatásának

rendjét és díját, a 7.§ (2) bekezdése szerinti külön díjat, valamint a 12. §

(5) bekezdésében foglalt, a földhivatal által elrendelt bemérés díját.

(5) Felhatalmazást kap a belügyminiszter, az ipari és kereskedelmi

miniszter, a környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter, valamint a

közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter arra, hogy a felelõsségi körükbe

tartozó szakterületen jelentkezõ sajátos célú földmérési és térképészeti

tevékenység részletes szabályait és követelményrendszerét - e törvénnyel

összhangban - a földmûvelésügyi miniszterrel egyetértésben, rendeletben

szabályozzák.

30. §

Ez a törvény a kihirdetését követõ 3. hónap elsõ napján lép hatályba;

ezzel egyidejûleg a földmérési és térképészeti tevékenységrõl szóló 12/1969.

(III. 11.) Korm. rendelet, valamint az azt módosító 51/1979. (XII. 20.) MT,

26/1984. (IX.1.) MT és 69/1990. (IV.4.) MT rendeletek és a 2039/1981. (XII.

29.) Mt. h. határozat hatályukat vesztik.

15

A FÖLDMÉRÉSI ÉS TÉRKÉPÉSZETI TEVÉKENYSÉGRÕL SZÓLÓ TÖRVÉNY ÁLTALÁNOS ÉS

RÉSZLETES INDOKOLÁSA

I.

ÁLTALÁNOS INDOKLÁS

A földmérési és térképészeti tevékenység az ország egész területére kiterjed,

érinti valamennyi földrészlet tulajdonosát, az állami szervek, az

önkormányzatok, a térinformatikai rendszerek térképellátását, az államhatár

jeleinek elhelyezését és fenntartását, a mûszaki tervezést és sok egyéb

tevékenységet.

A szakterületet a 27 évvel ezelõtt kiadott, "A földmérési és térképészeti

tevékenységrõl szóló" 12/1969. (III. 11.) kormányrendelet szabályozza, amely

több ízben módosításra került. Az idõközben lényegesen megváltozott gazdasági,

politikai, tulajdoni és technikai viszonyok következtében a rendeletben

foglaltak túlhaladottá váltak, s miután a földmérési és térképészeti

tevékenység az állampolgárok széles körét, valamint honvédelmi érdeket érint,

indokolt azt törvényi szintû szabályozással felváltani. A Varsói Szerzõdés

megszûnése következtében lehetõvé vált a katonai térképek titkosságának

feloldása. A gazdasági szempontok fokozott elõtérbe kerülésével és az ország

védelmi koncepciójának módosulásával megszûnt a katonai térképészet

elszigeteltsége. A polgári és a katonai terület magas szintû együttmûködést és

egységes törvényi szabályozást igényel, miután a két tevékenység szorosan

kötõdik egymáshoz.

A törvény elsõdleges célja az ország geometriai rendjének és védelmi

képességének fenntartásához szükséges térképi alapok biztosítása, illetve az,

hogy az ország egész területérõl olyan térképek álljanak rendelkezésre,

amelyek egyaránt alkalmasak a térképekre épülõ hatósági nyilvántartások

megalapozására és a térinformatikai rendszerek térképi alapjának

megteremtésére.

A javaslat meghatározza az állami alapfeladatok és alapadatok körét. A

jogosultság, a munka-bejelentési kötelezettség, a minõségtanúsítás kérdéseit

illetõen szabályozza az állami alapfeladatok körébe nem tartozó, úgynevezett

sajátos célú földmérési és térképészeti tevékenységet is. Meghatározza az

állami földmérési alaptérkép, annak nyilvántartási térképe és az állami

topográfiai térkép tartalmának, készítésének, felhasználásának alapvetõ

szabályait. Az állami alapfeladatok között az ország térképellátásának

biztosítása és a honvédelem térképellátása szerepel, mint elsõdleges

szabályozási terület.

A törvényjavaslat elõírja, hogy az állami földmérési alaptérképeket a

továbbiakban digitális formában kell készíteni, amelyek a térinformatikai

rendszerek közvetlen alapjaként is szolgálnak.

Külön fejezet tartalmazza a mérés jogát az ingatlanokon, a földmérési jelek

elhelyezésének és használatának egyes kérdéseit, valamint e jelek védelmének

szabályait is. A földmérési és térképészeti tevékenység végzésének személyi

feltételeirõl a javaslat úgy rendelkezik, hogy a földmérés és térképészet

szakképzettséghez kötött tevékenység. A törvényjavaslat szabályozza a

földmérési és térképészeti tevékenységgel összefüggõ tulajdonjogi kérdések

körét, a földmérési és térképészeti szakigazgatás szervezetét, valamint a

szakigazgatás feladatait.

Az állami alapmunkák (az állami földmérési alaptérképek és átnézeti térképeik

készítése, az állami topográfiai térképek elõállítása, az alapponthálózat

létesítése és fenntartása, valamint az államhatár földmérési munkái)

végzésének alapvetõ pénzügyi forrása az állami költségvetés. Napjainkban az e

célra rendelkezésre álló költségvetési elõirányzat - különösen a számítógépen

kezelhetõ, új állami földmérési alaptérképek esetében - nem nyújt kellõ

fedezetet a megnövekedett mennyiségi és minõségi igények kielégítésére. Ezért

a törvény- javaslat érvényesíti azt az elvet, hogy az állami költségvetés

mellett, a felhasználók széles köre az eddigieknél fokozottabb mértékben

vegyen részt a térképkészítés finanszírozásában.

A törvényjavaslat több rendelkezése közvetlenül érinti az állampolgárok széles

körét. Egyfelõl a megfelelõ minõségû állami földmérési alaptérkép készítésének

- az államra rótt - kötelezettségével és a nyilvántartási térkép

változásvezetésével kívánja biztosítani a biztonságos tulajdonláshoz fûzõdõ

jogokat, másfelõl ugyanebben a tárgykörben közremûködési kötelezettséget is

tartalmaz az állampolgárok részére. Ilyen pl. a földrészletek - felmérés

elõtti - elhatárolása, illetve a földmérési és térképészeti munkavégzés

eltûrése a magántulajdonban álló ingatlanokon.

A törvényjavaslat - figyelembe véve az ágazattal szemben megnyilvánuló

igényeket és követelményeket, illetve kihasználva a mûszaki fejlõdés adta

lehetõségeket - olyan kereteket teremt a földmérési és térképészeti

tevékenység számára, amelynek következtében növekedhet a lakosság bizalma az

állami térképek és az ezekre épülõ nyilvántartások iránt.

II.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

I. fejezet

Általános rendelkezések

az 1. §-hoz

A törvényjavaslat elsõdleges célja, hogy összhangot teremtsen a földmérés és

térképészet területén és a tevékenység végzéséhez egységes térképrendszert

biztosítson. Az országosan egységes térképrendszer képezi az alapját az

ingatlan vagyont leltárba foglaló ingatlan-nyilvántartásnak, a különbözõ

térinformatikai rendszereknek, s minden tevékenységnek, amely a föld

felszínének mérésével kapcsolatos. A szabályozás kiterjed a különbözõ

térképrendszerek kapcsolatára, összhangjára, ezáltal biztosítva azt, hogy a

különbözõ beruházásokhoz, kivitelezésekhez szükséges térképi információk

rendelkezésre álljanak. A javaslat egyértelmûen meghatározza az állam

feladatait a földmérési alaptérképek elõállításával, karbantartásával és

szolgáltatásával kapcsolatban. Az egységes elvek és szakmai követelmények

meghatározásával, továbbá a követelmény-rendszer betartásának ellenõrzésével,

valamint a földmérési tevékenység során keletkezett információk azonos elvek

szerinti tárolásával és szolgáltatásával biztosítható, hogy ugyanazon a

területen ismételt és párhuzamos munkavégzésre ne kerüljön sor.

a 2. §-hoz

E § a törvényjavaslat tárgyát határozza meg. Az (1) bekezdés részletesen

felsorolja azokat a feladatokat, tevékenységeket, amelyeket a törvény

szabályoz. A (2) bekezdés elõírja, hogy a törvény alkalmazása szerint mit kell

földmérési és térképészeti tevékenységnek tekinteni.

Természetesen a szabályozás nem azonos terjedelmû a különbözõ földmérési és

térképészeti tevékenységek esetében. A nem állami érdekbõl végzendõ sajátos

célú földmérési és térképészeti tevékenységgel kapcsolatban nincs szükség

részletes törvényi szintû szabályozásra. Az egyéb célok érdekében végzett

földmérési munkáknál elegendõ csak a tevékenység kereteit meghatározni

(jogosultság, a minõség tanúsítása, stb.).

A törvényjavaslat nem szabályozza a földtani, geofizikai bányászati célú

felmérések, valamint a felszín alatti természetes képzõdmények és mesterséges

létesítmények térképezését. Erre ugyanis külön törvény rendelkezései az

irányadóak.

a 3. §-hoz

A törvényjavaslat szövegében szükségszerûen szerepelnek nem közismert

szakkifejezések is. E § ezek tartalmát, értelmezését adja meg olyan mértékig

és részletességig, amennyi a jogalkalmazás tekintetében szükséges. Ezek a

magyarázatok és meghatározások nem tudományos elemzési szinten, hanem a napi

használatban közérthetõ nyelven készültek. Vannak olyan esetek is, amikor

valamilyen fogalomról maga a törvényjavaslat szövege ad meghatározást. Ezek

természetszerûleg itt nem kerültek kifejtésre.

II. fejezet

Állami alapfeladatok és alapadatok

a 4. §-hoz

Az ország teljes területére vonatkozó állami térképek készítése, tárolása,

adat karbantartása, kezelése és szolgáltatása, valamint a honvédelem

térképellátása állami alapfeladat.

A térképellátás biztosítása érdekében különbözõ munkákat szükséges elvégezni,

amelyeket a törvényjavaslat állami alapmunkaként határoz meg. Ezek közül

legfontosabb az állami földmérési alaptérképek - és ezek átnézeti térképei -,

valamint az állami topográfiai térképek készítése, karbantartása.A folyamatos

állami alapmunkák körébe tartozik még a térképek készítéséhez nélkülözhetetlen

vízszintes, illetve magassági alapponthálózat létrehozása, fenntartása és az

államhatár pontjainak megjelölése, mérése, karbantartása. A térkép

felújítására akkor kerül sor, amikor a természetben bekövetkezett változások

mennyisége, illetve annak rögzítése a térkép használatát, annak

áttekinthetõségét még nem zavarja. Ellenkezõ esetben indokolt új térkép

készítése.

Állami alapfeladat továbbá a magyarországi hivatalos földrajzi nevek

megállapítása és nyilvántartása annak érdekében, hogy a különbözõ

térképmûveken az azonos földrajzi objektumok azonos elnevezéssel jelenjenek

meg.

az 5. §-hoz

Az állami alapadatok körébe tartoznak az alapponthálózatok pontjainak

vízszintes és magassági adatai és az állami földmérési alaptérképek

(alaptérképek) - a törvényjavaslatban meghatározott - tartalma (földrészletek

határvonalai, helyrajzi számai, területe, mûvelési ága, stb.). Állami

alapadatnak kell tekinteni továbbá az állami topográfiai térkép adatait, a

térképkészítés alapjául szolgáló mérési adatokat, számítási munkarészeket és

légifényképeket. Az állami térképek digitális adatállományai ugyancsak állami

alapadatokat tartalmaznak. Az (1) bekezdés rendelkezése szerint az állami

alapmunkák keretében keletkezett adatokat és térképeket - azok vizsgálatát és

állami átvételét követõen - állami alapadatként kell kezelni.

A sajátos célú földmérési és térképészeti tevékenységek végzése során

keletkezett adatok és térképek - melyek céljaikat és minõségüket tekintve is

igen sokfélék lehetnek - akkor válhatnak állami alapadatokká, ha a

szakhatósági vizsgálat mind jellegében, mind minõségében alkalmasnak találja

azokat az alapadatok sorába történõ beillesztésre.

A (3) bekezdés az állami alapadatok kötelezõ felhasználásáról rendelkezik.

Erre egyrészt a különbözõ földmérési és térképészeti munkák összehangolása

miatt van szükség, másrészt ezáltal biztosítható, hogy ugyanazon a területen

ismételt és szükségtelen mérések ne történjenek. A rendelkezés célja az

összhang megteremtése a különbözõ földmérési és térképészeti munkák között,

egyben a párhuzamos munkavégzés és az adott területen történõ ismételt és

szükségtelen mérések és térképek elõállításának megelõzése.

a 6. §-hoz

A törvényjavaslat az állami alapadatok tárolásáról úgy rendelkezik, hogy

azokat országos adattárban és helyi adat és térképtárakban kell elhelyezni.

Azokat a földmérési és térképészeti adatokat, amelyek az ország teljes

területére vonatkoznak és polgári célú felhasználásra kerülnek, a

földmûvelésügyi miniszter által kijelölt intézményben tárolják, illetve ott

történik az igénylõk részére az adatok szolgáltatása. A katonai földmérési és

térképészeti tevékenység körében elõállított alapadatok tárolása, kezelése és

szolgáltatása a honvédelmi miniszter által kijelölt szervezetnél történik. Az

un. helyi vonatkozású állami alapadatokat pedig a földhivatalok tárolják,

vezetik az adattartalomban bekövetkezett változásokat és szolgáltatják a

lakosság és egyéb felhasználók számára az adatokat. Miután ezen adatok

általában az építési igazgatási eljárásban, a különbözõ közmûvek építésnél, az

ingatlanforgalomnál szükségesek, ezeket célszerû annál a földhivatalnál

biztosítani, amely a felhasználóhoz a legközelebb áll és amelynek az adott

tevékenység hatósági jogkörébe tartozik.

a 7. §-hoz

Az állami alapadatok jellegébõl és a kötelezõ felhasználásuk elrendelésébõl

fakadóan az igénylõk részére korszerû adat- és térképszolgáltatást kell

biztosítani olyan díjfizetési- és egyéb feltételekkel, amelyek legalább

részben ellensúlyozzák az adatok és térképek elõállításának költségeit. Az

állami térképek térinformatikai célú felhasználása - az adatállomány

különleges értéke és a további változásvezetési kötelezettség miatt - csak az

adatszolgáltatóval kötött, egyedi rendelkezéseket is tartalmazó megállapodás

alapján történhet.

Az állami alapadatok mind hitelesített, mind hitelesítés nélküli formában az

igénylõ rendelkezésére bocsáthatók. Az igénylõt figyelmeztetni kell arra, hogy

hatósági eljárásban a hatóságok csak hitelesített állami alapadat fogadnak el.

Jogkövetkezménnyel járó döntés elõkészítéséhez is csak hitelesített adat

használható fel.

A (3) bekezdésben foglaltak a honvédelmi érdekekre figyelemmel kerültek

meghatározásra. Az (5) bekezdés az állami alapadat elõállításakor készült

különbözõ számítási adatok, térképvázlatok általános felhasználását, azokba

való betekintést korlátozza. Ezek ugyanis csak szakember számára adnak

eligazítást, amennyiben laikus használja azokat, téves következtetést vonhat

le, amely viszont vitáknak és helytelen méréseknek lehet az eredõje, és ez

nemkívánatos polgári perekhez vezethet.

a 8. §-hoz

A vízszintes, a magassági, illetve a 3 dimenziós alapponthálózatok a felmérési

munkák kiinduló vázát jelentik. Az államnak folyamatosan gondoskodnia kell

arról, hogy az alapponthálózatok az ország egész területén rendelkezésre

álljanak. A különbözõ térképek erre épülve készülnek.

Az alappontokat földmérési jelekkel jelölik meg, amelyeket a földhivatalok

rendszeresen, a helyszínen ellenõriznek. Megrongálódásuk vagy elpusztulásuk

esetén gondoskodnak azok pótlásáról.

Az alapponthálózatok szakmai követelményrendszerét a földmûvelésügyi miniszter

által kiadott szakmai szabályzatok, illetve szabványok határozzák meg.

a 9. §-hoz

E § az ország térképellátásáról rendelkezik. Egyben meghatározza, hogy mi

tekintendõ állami térképnek. Részletesen felsorolja az állami alaptérkép

alkalmazási területét, illetve elõírja, hogy milyen nyilvántartások,

tevékenységek ellátására kell, hogy alkalmas legyen.

A (3) bekezdésben foglaltak szerint az állami alaptérképeket folyamatosan fel

kell újítani. Amennyiben a természetben bekövetkezett változások mennyisége

folytán a térkép tartalma olyan mértékben megváltozik, hogy az nehezen

áttekinthetõ és használható, akkor új térképet kell készíteni. Ez a

rendelkezés azt kívánja biztosítani, hogy a felhasználók számára a

természetbeni és a jogi állapotot összhangban tükrözõ térkép álljon

rendelkezésre.

A törvényjavaslat (4) bekezdése kötelezõvé teszi, hogy a jövõben az új állami

földmérési alaptérképet kizárólag numerikus meghatározással, számítógépen

kezelhetõ formában kell elõállítani. Ezen technológiai jellegû rendelkezés

újdonság a korábbi szabályozáshoz képest, amit a számítógépek fejlettsége és

elterjedtsége, illetve az alkalmazásában rejlõ lehetõség indokol.

Ezt a gyakorlatot a jelenleg folyó földbirtok-politikai tevékenységek során

(kárpótlási eljárás, részarány földtulajdon nevesítése) már alkalmazzák, így a

tervezett szabályozás megfelelõ szakmai tapasztalatokon alapul. A vázolt

rendelkezés eredményeként létrejön a "papír nélküli" térkép, illetve lehetõvé

válik, hogy a számítógépen tárolt adatokból tetszõleges méretarányú térkép

legyen elõállítható.

III. fejezet

Az állami térképek

a 10. §-hoz

Az állami földmérési alaptérkép fogalmát és kötelezõ tartalmát határozza meg

az (1) bekezdés. Miután az alaptérképen a terület számszerû formában nem

jelenik meg, ezért szükséges, hogy a területi adatok megismerése biztosított

legyen. Ezt a célt szolgálja a területjegyzék, amely az adott településen

található valamennyi földrészlet területi adatát - a helyrajzi számok emelkedõ

sorrendjében - tartalmazza.

Jelenleg az ország területének megközelítõleg 50 %-án készültek el az egységes

országos térképrendszerben az új alaptérképek. Ezek a térképek 1975-tõl

folyamatosan készülnek, azonban a csökkenõ mértékû költségvetési támogatás

miatt ez a folyamat lelassult. Ezért az ingatlan-nyilvántartáshoz és a

különbözõ hatósági eljárásokhoz, valamint a mûszaki igények kielégítéséhez

átmenetileg szükség van a korábban készült térképekre is. A (2) bekezdés

alapján ezeket a régebbi térképeket - az új alaptérkép elkészültéig - állami

földmérési alaptérképnek kell tekinteni.

Az alaptérkép az ingatlan-nyilvántartás mellett különbözõ nemzetgazdasági,

hatósági és honvédelmi igényeket kell, hogy kielégítsen. Egyben alapul szolgál

a különbözõ hatósági nyilvántartásokhoz és az ezekhez kötõdõ térinformatikai

rendszerekhez. A különbözõ hatósági és bírósági eljárásokban az alaptérkép

adattartalma - hitelessége folytán - irányadó, annak használata kötelezõ.

Ezeket a rendelkezéseket tartalmazzák a § (3)-(6) bekezdései.

a 11. §-hoz

Általános társadalmi igény, hogy az alaptérkép hûen tükrözze a valóságot és a

térkép tartalmában bekövetkezõ változások rögzítése mihamarabb megtörténjen.

Annak érdekében, hogy a földmérési alaptérkép a természetbeni, a valósághû

állapotot tükrözze a település felmérésében a lakosságnak aktívan közre kell

mûködni. Ez viszont csak akkor várható el, ha errõl a tevékenységrõl tudomást

szerez. Ezért írja elõ a törvényjavaslat, hogy a település új alaptérképének

elkészítésérõl a helyi önkormányzat a lakosságot tájékoztatja. A lakosság

aktív közremûködése abban nyilvánul meg, hogy a tulajdonát képezõ földrészlet

határvonalát, illetve annak töréspontjait köteles megjelölni és egyben nevét

és lakáscímét jól látható módon feltüntetni. Ezzel a cselekménnyel ugyanis nem

kívánatos vitákat, illetve helytelen méréseket lehet megelõzni. A hatályos

kormányrendelet ilyen rendelkezést nem tartalmaz, ennek nemkívánatos hatása

egyértelmûen érzékelhetõ. Amennyiben a tulajdonos a felhívásnak nem tesz

eleget, akkor a felmérést a természetbeni állapotnak megfelelõen kell

elvégezni. A tulajdonosnak felróható mulasztásából fakadó térképezési,

területszámítási hibák, illetõleg az ebbõl származó költségek a földrészlet

tulajdonosát terhelik, amelyet a körzeti földhivatal határozattal állapít meg.

Fontos rendelkezése e §-nak, hogy a terület felmérésébõl, térképezésébõl vagy

területszámításából adódó hibákat a körzeti földhivatal az alaptérképen,

illetve a területjegyzékben bármikor, hivatalból is kijavíthatja,

természetesen az államigazgatási eljárás elõírásainak megfelelõen, a

tulajdonos egyidejû értesítése és a jogorvoslat biztosítása mellett.

A hibajavítási lehetõséget azért szükséges biztosítani, mert az elkészült

térkép tartalmának vizsgálata mintavételes eljárással történik, így abban

természetszerûleg rejtett hibák is elõfordulhatnak. A hibajavítás azonban a

természetbeni, valóságos birtoklási viszonyokat nem változtathatja meg, az

csak bírósági, hatósági határozattal, vagy az érintett tulajdonosok

egyetértésével valósulhat meg.

a 12. §-hoz

Az alaptérkép akkor tanúsíthatja hitelesen a tartalmát, ha a természetben

bekövetkezett változásokat a térképen átvezetik. Az alaptérkép egy olyan

térképmû, amely több példányból áll. A változásokat valamennyi nyomtatott

térképpéldányon átvezetni nem indokolt. Ezért e térkép egy kiemelt példányán -

a nyilvántartási térképen - kell a változásokat átvezetni. A "nyilvántartási

térkép" elnevezés arra utal, hogy ez a térképpéldány szolgál a változások

térképi nyilvántartására. Ha az alaptérkép már számítógépes adatállományként

áll rendelkezésre, a változásokat ebben az adatállományban kell átvezetni és

ez az adatállomány szolgál nyilvántartási és így ingatlan-nyilvántartási

térképként is.

Az ingatlan-nyilvántartásról szóló, többször módosított 1972. évi 31. számú

tvr. IV. fejezete foglalkozik a változások átvezetésével, azzal a

rendelkezéssel, hogy a földhivatal az érdekelt bejelentése alapján, továbbá az

illetékes hatóság megkeresésére vagy hivatalból vezeti át a változást az

ingatlan-nyilvántartásban. Rendelkezik arról, hogy az ingatlan-nyilvántartási

térkép tartalmát érintõ változás átvezetéséhez vázrajz benyújtása is

szükséges.

A vázrajzok tartalmáról és készítési követelményeirõl szintén a hivatkozott

jogszabály ad eligazítást, ezért a törvényjavaslat ezekre nem tartalmaz külön

rendelkezéseket.

E § további fontos rendelkezése az, hogy az ingatlan-nyilvántartás tartalmát

nem, de az alaptérkép tartalmát érintõ változásokat - ugyancsak változási

vázrajz, vagy megvalósulási térkép csatolásával - szintén be kell jelenteni a

földhivatalnak. Ilyen változás lehet pl. egy toldalék épület megépítése, vagy

a közterületi mûtárgyak (aluljárók, metróállomások, stb.) megvalósulása.

a 13. §-hoz

Az alaptérkép területi alapegysége a földrészlet. Mivel ez az egyedüli állami

térkép, amely a földrészlet határokat ábrázolja, fontos állami, társadalmi és

tulajdonosi érdek fûzõdik ahhoz, hogy a földrészletek határvonalai a

tulajdonjog szempontjából helyesen szerepeljenek a térképen.

Ezért szükségesek azok a szempontok, amelyekre a földrészlethatár

meghatározásakor figyelemmel kell lenni. Ezt szolgálja az ingatlan-

nyilvántartásról szóló 1972. évi 31. tvr. 42. § is, amely szerint az új térkép

alapján szerkesztett új ingatlan-nyilvántartás részeit (a tulajdoni lapokat, a

földkönyvet és az ingatlan-nyilvántartási térképet) a szerkesztés után harminc

napig a helyi önkormányzatnál közszemlére kell tenni. Ezáltal mód nyílik arra,

hogy a tulajdonosok földrészlet helyes ábrázolását és területi adatát

ellenõrizzék és egyet nem értés esetén a földhivatalnál felszólalással

élhessenek.

a 14. §-hoz

A § mindenek elõtt meghatározza az állami topográfiai térkép fogalmát és

tartalmát. A tartalom egyik legfontosabb jellemzõje a domborzat ábrázolása,

ugyanakkor a tulajdonviszonyokat tükrözõ földrészlet-határokat az állami

topográfiai térkép nem tartalmazza. A tartalmi és méretaránybeli különbség

elsõsorban a felhasználási terület által támasztott igényekbõl következik. Az

állami topográfiai térkép katonai feladatoknál jelentkezik elsõdlegesen, a

polgári célú felhasználásában pedig a különbözõ, általános jellegû

tervezéseknek (pl. utak, vasutak nyomvonalának tervezése), az országos és

regionális térinformatikai rendszereknek képezi az alapját. A javaslat

tételesen rögzíti, hogy az állami topográfiai térképnek milyen célokat kell

kielégítenie. A törvényjavaslat az állami topográfiai térképek készítésének

részletes szabályozását a földmûvelésügyi- és a honvédelmi miniszterek

hatáskörébe utalja.

a 15. §-hoz

A térinformatikai rendszerekkel kapcsolatos rendelkezés a törvényjavaslatnak

egy új jellegû intézkedése, amely jelenleg sem törvényi, sem egyéb szinten

nincs szabályozva. A térinformatika mint a térképre felépített informatikai

rendszer Magyarországon fiatal tudományág, amelynek a gyakorlati alkalmazása

rohamosan terjed. Az egységes gyakorlat kialakítása érdekében törvényi szinten

indokolt elõírni, hogy az állami és helyi önkormányzati térinformatikai

rendszerek alapjául az állami térképeket és az állami alapadatokat kell

használni. Ez a rendelkezés évtizedekre meghatározza az ezzel kapcsolatos

elveket és eljárásokat.

E térinformatikai rendszerek céljára tehát nem kell új felméréseket végezni,

hanem az alaptérkép felhasználásával (tartalmának esetleges bõvítésével vagy

szûkítésével) kell biztosítani, hogy állandó kapcsolat állhasson fenn az

ingatlan-nyilvántartással és egyéb térinformatikai rendszerekkel. Így a

térinformatikai tartalom alapján hozott határozatok közvetlenül

érvényesíthetõk az állami vagy az önkormányzati nyilvántartásokban.

A jogi vonatkozáson kívül a rendelkezés gazdasági jelentõsége is nagyon nagy,

mert új térkép készítése egy térinformatikai rendszer részére több 10 millió

forintba kerülhet, tehát olyan összeget jelent, amely önmagában elég lenne a

térképre épülõ informatikai rendszer létrehozására.

IV. fejezet

A sajátos célú földmérési és térképészeti tevékenység

a 16. §-hoz

Az állami alapfeladatok körébe nem tartozó, különbözõ mûszaki célok

megvalósítása érdekében végzett földmérési és térképészeti munkákat nevezik

összefoglaló néven "sajátos célú földmérési és térképészeti" tevékenységnek.

Ez a tevékenység teszi ki az országban folyó földmérési munkák jelentõs

részét. Ilyennek tekintendõk többek között a kárpótlással és a részarány

földtulajdon meghatározásával összefüggõ földmérések, amelyek kiterjednek az

ország külterületének döntõ hányadára. Az elõzõeken túlmenõen a sajátos célú

munkák magukban foglalják a közmûnyilvántartás munkáit, a beruházásokkal

kapcsolatos földmérési munkákat, parcellázásokat, megosztásokat, a kisajátítás

földmérési munkáit, az út-, vasút-, vízügy-, erdészet földmérési munkáit stb.

A sajátos célú munkákra vonatkozóan három elõírást kell kiemelni:

a) az állami alapadatokat a munka során - a munka jellegétõl függõen - fel

kell használni,

b) az alaptérkép tartalmának megváltoztatásával járó földmérési munkát úgy

kell elkészíteni, hogy a keletkezett új adatok és térképek közvetlenül

beilleszthetõk legyenek az állami alapadatok sorába,

c) a sajátos munkák folytán - esetlegesen - keletkezõ, az állami alapadatok

körébe tartozó adatok - állami átvételi vizsgálat után - állami alapadattá

válnak.

A munkálatok során mértékadónak kell tekinteni mind az állami alapmunkákra

vonatkozó szakmai szabályzatokat és szabványokat, mind az illetékes szaktárca

által kiadott elõírásokat.

Ezen rendelkezéseken keresztül valósítható meg a különbözõ földmérési és

térképészeti munkák összhangja, a párhuzamos munkavégzések elkerülése, illetve

így biztosítható az állami alapadatok körének teljessége, s ezáltal az

adatszolgáltatás magasabb színvonala.

V. fejezet

A földmérési munkák végzése

a 17-20. §-okhoz

A földmérési és térképészeti munka végzésének alapvetõ feltétele, hogy a

földmérõ a terepen - az e célra létesített, vagy létesítendõ - alappontokat és

a mérendõ részletpontokat megközelíthesse, azokat állandó módon (kõvel,

csappal, stb.) vagy ideiglenesen (jeltárcsával, kitûzõrúddal, prizmával, stb.)

megjelölhesse, "láthatóvá" tehesse. A tevékenység ellátása keretében új

alappontok meghatározására is sor kerülhet. Ez szükségszerûen azzal jár, hogy

a földmérõnek idegen ingatlanokra kell belépnie (lakás és lakás céljára

szolgáló ingatlanok kivételével) és a mérés ideje alatt ott kell tartózkodnia.

Ezt a tevékenységet a törvény erejénél fogva, illetve földhivatali határozat

alapján az ingatlan-tulajdonosok kötelesek eltûrni, mert ellenkezõ esetben

lehetetlenné válik a mûszaki munkák alapját képezõ földmérési, térképkészítési

munkák elvégzése.

A törvényjavaslat szabályozza a földmérõnek azt a magatartását is, amelyet a

mérés alkalmával tanúsítani köteles. Meghatározza, hogy a földmérés során az

ingatlanok megközelítésével, ott tartózkodásával kapcsolatos jogai mellett

milyen kötelezettségek terhelik. Igy például a földmérõnek mérési

jogosultságát igazolnia kell, s ha a mérés alkalmával a tulajdonosnak kárt

okoz, azt a felmérést végzõ szervezet, illetve vállalkozó - a Ptk. szabályai

szerint - köteles megtéríteni, építmény esetében pedig az eredeti

állapotot helyreállítani.

A törvényjavaslat az államhatár pontjai, illetve az alaphálózati pontok

vonatkozásában biztosítja a Magyar Állam számára e földmérési jelek által

elfoglalt terület - pontonként maximum 50 m2 - ingyenes használati jogát. E

rendelkezés szükségességét az indokolja, hogy az e körbe tartozó,

megközelítõen százezer földmérési alappont alkotja azt a nagypontosságú

vízszintes és magassági "vázat", amely minden állami térkép és minden

földmérési, térképészeti munka alapja.

A földmérési jelek tulajdonjogát, kezelését és védelmét a javaslat

egyértelmûen meghatározza, egyidejûleg azt is, hogy a tulajdonosi jogokat

melyik szervezet jogosult gyakorolni. Elõírja, hogy az ingatlan

tulajdonosának a földjén, épületén elhelyezett földmérési jel védelme

érdekében mitõl kell tartózkodnia, amennyiben pedig az ingatlanán elhelyezett

földmérési jel megrongálódik, vagy megsemmisül hol kell ezt bejelentenie.

Szabályozza a törvényjavaslat azt az esetet is, amikor a földmérési jelet

valamilyen oknál fogva át kell helyezni, meg kell szüntetni, vagy pótolni

kell. A felsorolt esetekben a költségeket az köteles viselni, akinek ez az

érdekében áll, vagy akit a földhivatal erre kötelezett. Ilyenek általában

nagyobb méretû beruházásoknál (pl. útépítés) fordulnak elõ.

VI. fejezet

A földmérési és térképészeti tevékenység végzése

a 21. §-hoz

A törvényjavaslat értelmében a földmérési és térképészeti munka

szakképzettséghez kötött tevékenység. Azt, hogy mi tekintendõ

szakképzettségnek, a javaslat 29. §-ban adott felhatalmazása alapján külön

jogszabály határozza majd meg. A jelenlegi szabályozás szerint ennek

tekintendõ mindaz a közép és felsõfokú szakirányú végzettség, amelynek

megszerzése során a meghatározott szaktantárgyak érettségi-, illetve

vizsgatárgyak voltak. Ezen elõírások a jövõben is fenn kell tartani. Ez a

szabályozás azért lényeges, mert a szakszerûtlen földmérési munka milliós

károkat okozhat. A földmérési tevékenység szakképesítéshez való kötése

állampolgári érdek is, tekintettel arra, hogy a föld magántulajdon uralkodóvá

vált, s az ingatlanok értékének növekedésével jogos igény, hogy azok felmérése

és kitûzése szakszerûen történjen. Ezért e §-ban történt a minõséggel

összefüggõ elõírások, annak tanúsításának meghatározása is.

A törvényjavaslat 12. § (3) bekezdése foglalkozik azzal, hogy az alaptérkép a

tartalmát valósághûen ábrázolja és hitelesen tanúsítja. A tervezet 10. § (6)

bekezdése pedig úgy rendelkezik, hogy az alaptérkép állami alapadat, tartalma

pedig hiteles alapul szolgál bírósági vagy más hatósági eljáráshoz. Mindez

fokozott minõségi követelményeket jelent, ezért e § (5) bekezdése elõírja,

hogy az alaptérkép tartalmát érintõ földmérési munka minõségének tanúsítását

csak ingatlanrendezõ földmérõi minõsítéssel rendelkezõ földmérõ végezheti. E

minõsítés követelményrendszerét a törvény felhatalmazása alapján ugyanaz a

jogszabály rögzíti majd, amely a szakképzettségi követelményekrõl rendelkezik.

a 22. §-hoz

A térképi adatokra és a térképek keletkezésekor vagy megváltoztatásakor

meghatározott mérési adatokra olykor évtizedek múlva is szükség lehet. Igy pl.

a kárpótlási eljárás során, olykor 45-50 évvel elõbbi, a földrészletek akkori

elhelyezkedését tükrözõ térképi állapotra vagy területi adatokra volt szükség.

Ugyanígy, peres eljárásban gyakran fordul elõ, korábban érvényben volt

adatokat kell felhasználni. Ezért szükséges az (1) bekezdésben foglaltakat

elrendelni.

Egy különleges, a selejtezéshez hasonló eljárás az is, ha a térkép tartalmának

változása esetén a megszûnt régebbi térképi állapotot törlik, és csak az új

állapot szerepel a térképen. Ennek további változata az, hogy új térkép

készítése esetén a régit ki kell vonni a forgalomból, de adott esetben e

térkép adatait is fel kell használni. Ezért van szükség a selejtezés

feltételeinek pontos elõírására külön jogszabályban. Itt kell rendelkezni

arról is, hogy ha a számítógépen kezelt térképi adathalmaz változik, a

megváltozott térképi állapot archiválásáról gondoskodni kell.

VII. fejezet

A földmérési és térképészeti tevékenységgel kapcsolatos tulajdonjogi kérdések

a 23. §-hoz

A rendelkezésre álló földmérési és térképészeti állami alapadatok hatalmas

értéket képviselnek, amelyek új elõállítása mintegy 100 milliárd forintba

kerülne. Ezért fontos törvényben is rögzíteni, hogy mindez állami tulajdonban

van. Újszerû rendelkezése a javaslatnak, hogy a földmérési és térképészeti

adatok, termékek másolásához az azon feltüntetett tulajdonos hozzájárulására

van szükség, aki a további felhasználásért díjra tarthat igényt. A

szabályozást a földmérés és térképészet állami monopóliumának a megszûnése

tette indokolttá.

Ki kell emelni azonban a törvényjavaslat e §-ának (2) bekezdésében foglalt

rendelkezést, miszerint az alapadatok állami átvételét követõen az adatok

elõállításával, szolgáltatásával kapcsolatban az elõállító térítésre nem

tarthat igényt. Ennek az az indoka, hogy a földmérési munkák leadásának

kötelezettsége nem öncélú rendelkezés, hanem éppen azért szükséges, hogy a

nyilvántartásban és a térképen mindig az aktuális adatok szerepeljenek, s ezek

szolgáltatását tudja biztosítani az állam a további munkavégzésekhez. További

indok az is, hogy a földhivatalnak átadott munkát a megrendelõ a vállalkozónak

kifizette, azzal a továbbiakban csak a földhivatalnak van feladata

(nyilvántartás, átvezetés, stb.)

VIII. fejezet

Földmérési és térképészeti igazgatás

a 24-27. §-okhoz

Az ágazati irányítás, valamint a szakigazgatás szervezetének és feladatainak

meghatározásakor a törvény a jelenleg fennálló helyzetbõl indult ki, ehhez

képest nem tartalmaz új rendelkezéseket.

Ennek megfelelõen a szakigazgatás szervezeteit elsõ fokon a körzeti

földhivatalok, másodfokon a megyei földhivatalok, illetve országos

illetékességgel a földmûvelésügyi miniszter által kijelölt központ földmérési

szervezet és a honvédség térképész szolgálata alkotják.

E törvény hatálybalépéséig a földmûvelésügyi és a honvédelmi miniszter

földmérési és térképészeti együttmûködését a 2039/1981. (XII. 29.) Mt.h.

határozat szabályozta. A jelen törvényjavaslat ezt a határozatot hatályon

kívül helyezi azzal, hogy az együttmûködés formáját és tartalmát a két

miniszter együttes rendeletben határozza meg.

Új rendelkezése a javaslatnak a Térképellátási Koordinációs Bizottság

felállítása. Feladatát képezi a különbözõ szakterületekrõl jelentkezõ

térképkészítési igények egyeztetése annak érdekében, hogy a rendelkezésre álló

pénzbõl olyan térképek készüljenek, amelyek több tárca igényét tudják

egyidejûleg kielégíteni.

A törvénytervezet meghatározza a földmérési szakigazgatás feladatait. Kiemelt

szerepe van a földmérési szakfelügyeletnek, amely az illetékességi területén

ellenõrzi a földmérési és térképészeti tevékenységet, az azzal kapcsolatos

jogosultsági elõírások betartását, koordinálja a területén folyó munkákat és

közremûködik az alaptérképek állami átvételében és forgalomba adásában.

IX. fejezet

Az állami alapfeladatok költségeinek forrása

a 28. §-hoz

E § a földmérési és térképészeti állami alapfeladatok költségeinek forrását

szabályozza. Ennek értelmében a feladatok végzéséhez szükséges pénzeszközöket

- összhangban az igényekkel - évenként a központi költségvetésben kell

megtervezni. Igy biztosítható az, hogy az állami alapfeladatok megfelelõ

mennyiségben, minõségben és ütemezéssel legyenek végrehajthatók. A tervszerû

munkavégzést segíti a törvényjavaslat azon rendelkezése, amely elõírja, hogy

az állami alapadatok forgalmazásából származó bevételek csak az alapfeladatok

ellátására használhatók fel. Ezen belül a térinformatikai rendszerek alapjául

szolgáló digitális térképmûvek szolgáltatásából befolyó külön díj csakis

ugyanilyen típusú feladatok kiegészítõ forrását képezheti. A törvényjavaslat

lehetõséget ad arra, hogy különleges, vagy sürgõs igények kielégítése az

érdekelt anyagi teherviselésével vagy költség hozzájárulásával az igénynek

megfelelõen megtörténjen. Ez a bevétel szintén növeli az ágazat pénzügyi

forrásait. Ezen rendelkezések folytán az állami térképek készítése

felgyorsulhat.

a 29-30. §-okhoz

A vegyes- és záró rendelkezések között a törvényjavaslat felhatalmazást ad az

érdekelt minisztereknek arra, hogy a törvény végrehajtását szabályozó

kérdéseket együttes miniszteri, illetve miniszteri rendeletben szabályozzák.

Ezáltal a szabályozás két szinten valósul meg. A törvényjavaslat a hatályba

lépéshez 3 hónapot biztosít annak érdekében, hogy az érdekelteknek megfelelõ

idõ álljon rendelkezésre a felkészüléshez.

Eleje Honlap