ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/2826..

Törvényjavaslat

az állami támogatások értékeléséröl

1. §

T/1. / Az egymillió forintot meghaladó állami pénzügyi támogatásban

részesülö vállalatok a támogatás odaítélésének évében és a következö három

évben éves mérlegükkel egyidejüleg értékelést tartoznak közzétenni az

állami támogatás felhasználásáról és eredményességéröl.

(2) Az ( 1 ) bekezdés szerinti értékelésnek tartalmaznia kell

a.) a támogatás formáját, mértékét (összegét), jogcímét (indokát),

célját, felhasználásának tárgyévi és a következö év(ek)re áthúzódó

összegét;

b.) a támogatásra vonatkozó állami döntés idöpontját, jogszabályi

alapját, a döntéshozó szerv nevét, címét, vezetöjének nevét;

c.) a vállalat magán-, illetve köztulajdoni jellegét, az utóbbi

tekintetében az állami, illetöleg önkormányzati tulajdon hányadát,

valamint az állami, illetöleg az önkormányzati tulajdon fölött a

tulajdonosi jogokat gyakorló szerv megnevezését;

d.) a támogatás felhasználásának értékelését,

e.) a vállalat felelös tisztségviselöinek, igazgatósági és

felügyelö-bizottsági tagjainak nevét, éves jövedelmét, beleértve

prémiumaikat is a tárgyidöszakban és a megelözö két évben.

(3) A (2) bekezdésnek megfelelö értékelést meg kell küldeni a

Pénzügyminisztériumnak és az Állami Számvevöszéknek, hogy az elöbbi a

költségvetés zárszámadásának mellékleteként külön kötetben az

Országgyülés elé terjessze saját véleményével együtt, az utóbbi pedig a

zárszámadással egyidejüleg értékelje.

2. §

A jelen törvény alkalmazása szempontjából vállalat: az egyéni

vállalkozók, a jogi személyiséggel rendelkezö, illetve jogi

személyiséggel nem rendelkezö társaságok, valamint az alapítványok és az

egyesületek is

3. §

A jelen törvény alkalmazásában támogatás alatt egyaránt kell érteni az

államháztartási kötelezettségek (köztartozások, adók, vámok, illetékek,

bírságok) elengedését vagy mérséklését, a garanciavállalást, a banki,

illetöleg a vállalati konszolidáció keretében történö tökejuttatást, az

adósságátvállalást függetlenül attól, hogy az a kormánykiadások, a központi

költségvetés, a társadalombiztosítási önkormányzatok költségvetése, vagy az

elkülönített állami alapok terhére, vagy egyéb módon történik.

4. §

(1) Az állami támogatás értékelésének az 1. § szerinti elkészítésének és

a Pénzügyminisztérium, illetve az Állami Számvevöszék részére történö

megküldésének elmulasztása esetén, az illetékes adóhatóság az állami

támogatás tíz százalékának megfelelö bírságot tartozik kiróni.

(2) Az (1) bekezdés szerinti bírság kirovásával egyidejüleg az

illetékes adóhatóság a mulasztó vállalat felelös tisztségviselöit,

felügyelö bizottsági és igazgatósági tagjait a mulasztó vállalatnál kapott

egy havi fizetésük (tiszteletdíjuk) összegének megfelelö bírsággal

köteles sújtani.

(3) Az (1), illetve (2) bekezdés szerinti bírságot megállapító

határozatot a közigazgatási határozatok bíróság elötti felülvizsgálatára

vonatkozó szabályok szerint keresettel megtámadható.

A határozatot megtámadó keresetnek halasztó hatálya nincs.

5. §

(1) Az 1. § szerinti értékelésben a valóságnak nem megfelelö adatok

közlése adócsalás büncselekményét valósítja meg.

(2) A 2. § (2) bekezdés e.) pontjában érintettek személy szerint is

felelösek a rájuk vonatkozó adatok helyességéért és a valóságnak nem

megfelelö adatok közlésével adócsalás vétségét valósítják meg.

(3) Az (1) és (2) bekezdés szerinti büncselekmények esetében az

illetékes adóhatóság, a pénzügyminisztérium, illetve az Állami

Számvevöszék köteles a büntetöeljárást kezdeményezni.

6. §

Jelen törvény kihirdetése napján lép hatályba, de rendelkezéseit 1997.

január 1. napjától kell alkalmazni.

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

Az Állami Számvevöszék vizsgálati jelentései számtalan esetben

állapították meg, hogy a legkülönfélébb formában kapott állami

támogatások felhasználásának eredményessége nem állapítható meg, továbbá

gyakorta maguk a támogatást nyújtó szervek is elmulasztották az értékelést,

gyakran még a felhasználás jogszerüségének és a támogatott célra fordításának

vizsgálatát is. Évi több tíz milliárdra tehetö az így értékelés és

ellenörzés nélkül "elfolyó" állami támogatások összege. Az Állami

Számvevöszék vizsgálatai azt is megállapították, hogy a támogatások

odaítélésénél és felhasználásánál gyakori a személyes kapcsolatrendszerek

müködése.Az utóbbiak a korrupció jogos gyanúját keltik, amit azonban épp

nagy számuk és széles körü elterjedtségük miatt lehetetlen mélyrehatóbb

vizsgálatokkal feltárni, csakúgy, mint a támogatások rendeltetéstöl eltérö

fordítását, stb. Mindezek az anomáliák olyan átfogó rendszer és automatikus

kényszerpálya létrehívását indokolják, amely általán érvénnyel

beszámolási, illetve értékelési kötelezettséget ír elö az állami

támogatások minden formájában - bizonyos értékhatár (egymillió forint)

fölött. Feltételezhetö, hogy ilyen általános érvényü értékelési rendszer

visszatartó eröt jelent a korábban hatékony kontrol nélkül müködökre.

Nagy biztonsággal várható, hogy az állami ellenörzö szervek az önértékelések

révén biztos(abb) áttekintést nyernek a támogatott körökböl, beleértve

ebbe a személyi kapcsolatrendszereket is, ami nagyban elösegíti majd

eredményes fellépésüket a visszaélésekkel szemben.

A javasolt értékelési rendszer megteremti az átláthatóság

elöfeltételeit. Igy megállapíthatóvá válik, hogy mely vállalat milyen és

mekkora támogatásban részesültek és mely állami szerv részéröl, továbbá

ismertekké válnak személy szerint a föszereplök is. Egy-két év alatt az

idöben ismétlödésekre, valamint az involválódott személyekre is fény

derült. Mindez a támogatások - várhatólag egyre javuló - érdemi

értékelésével és elemzésével eröteljesen javíthatja a támogatások

hatékonyságát. Ugyanakkor az is várható, hogy pusztán az értékelési és

föképp a velejáró adatszolgáltatási kötelezettség már önmagában csökkenti a

támogatási igényeket.

Kiemelendök a törvényjavaslat szigorú szankcionális szabályai.

Egyfélöl az értékelés és a hozzá füzödö adatszolgáltatás elmulasztása jár

jelentös bírsággal, másfelöl a valóságnak nem megfelelö adatok közlése

minösül büncselekménynek. Ugyanakkor a törvényjavaslat világosan

meghatározza a mulasztásokért felelösök körét. E tekintetben kizárja az

alanyi felelösség nehezen kezelhetö problémáját és a társasági

törvénynek megfelelöen a felelös tisztségviselök, a felügyelö és az ellenörzö

bizottsági tagok felelösségét állapítja meg. Ez az a vezetöi kör, amely a

társaságok müködéséért általán is felelös - azzal, hogy a jogellenes(nek

vélt) akciók elleni tiltakozásuk rögzítésével mentesülnek felelösségük

alól. Ez természetesen az ebben a törvényjavaslatban inkriminált

esetben is rendelkezésre álló lehetöség. A szankcionálást a törvényjavaslat

azzal is biztosítani kívánja, hogy meghatározza a büntetö eljárás

kezdeményezésének kötelezettségét mind az adó-, mind a pénzügyi hatóságok,

mind pedig az Állami Számvevöszék számára. Ezzel kizárja azokat az

elözetes döntési lehetöségeket, amelyek révén a büntetö eljárás

kezdeményezését gyakran elmulasztották. Végül azzal, hogy a valóságnak

nem megfelelö adatok közlését a törvényjavaslat büncselekménynek

minösíti, várhatólag elég hatékony szankciót biztosít végrehajtása

kikényszerítéséhez.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

1.-2. §

Az állami pénzügyi támogatásban részesülö vállalatok az éves mérlegük

közzétételekor értékelik és közzéteszik az állami támogatás

felhasználását, hogy gazdálkodásuk teljes értékeléséhez ezzel is

hozzájáruljanak.

Indokolt, hogy a törvényben megállapított értékelési feltételrendszer

tartalmazza a törvényben meghatározott adatokat, mert ezzel biztosítja a

törvényalkotó az állami pénzeszközökböl nyújtott támogatások

átláthatóságát és a nyilvánosságot

A törvény az egyéni vállalkozókat is azonos megítélés alá vonja az

egyéb jogi és nem jogi személyiségü gazdálkodó szervekkel, mert a

gazdálkodás formája nem indokol különbségtételt az állami támogatások

felhasználása során.

3. - 4. §

Támogatásnak tekintendö mindazon kötelezettségek, vagy juttatások

nyújtása, amelyeknek valamilyen költségvetési kapcsolódásuk van. Az

értékelés elmulasztása szankcionált és a szankció adóhatósági

jogosítvány. A mulasztást elkövetö vállalkozás felelös

tisztségviselöinek felelösségre vonása kötelezö, mert ezúton

biztosítható a juttatásokkal kapcsolatos költségvetési támogatás

ellenörizhetösége.

A mulasztások miatt meghozott határozatokat közigazgatási jogkörben

meghozott határozatoknak kell tekinteni, amelyek felülvizsgálatát

bíróságtól lehet kérni.

5. - 6. §

A törvény megsértése esetén indokolt a büntetöjog eszközeivel fellépni

azokkal szemben, akik megvalósítják a törvény által elöirt adatok nem

megfelelö közlésének tényállását, mert a büntetöjogi eszközök

alkalmasak lehetnek megfelelö adatszolgáltatásra. A jogbiztonság elve

megköveteli, hogy a hatályba lépés idöpontja jövöbeni legyen, mert ezúton

biztosítható, hogy az állami támogatásokat igénybevevök

felkészülhessenek azokra a kötelezettségekre, amelyek a támogatások

igénybevételével együttjárnak.

Eleje Honlap