MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/2838.. számú

törvényjavaslat

a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai 1995. évi

költségvetésének végrehajtásáról

Elõadó:

dr. Medgyessy Péter

pénzügyminiszter

Budapest, 1996. augusztus

2

1996. évi ..... törvény

a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai 1995. évi

költségvetésének végrehajtásáról

Az Országgyûlés a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai 1995. évi - a társada-

lombiztosítás pénzügyi alapjainak 1995. évi költségvetésérõl és a

természetbeni egészségbiztosítási szolgáltatások finanszírozásának általános

szabályairól szóló 1995. évi LXXIII. törvényben (a továbbiakban: KT.)

meghatározott - költségvetésének végrehajtásáról a következõ törvényt alkotja:

I. fejezet

A NYUGDÍJBIZTOSÍTÁSI ALAP 1995. ÉVI KÖLTSÉGVETÉSÉNEK

VÉGREHAJTÁSA

A fõösszegek és a hiány rendezése

1. §

(1) Az Országgyûlés a Nyugdíjbiztosítási Alap (a továbbiakban : Ny.

Alap) 1995. évi költségvetésének végrehajtását 494 646 millió

( négyszáz-kilencvennégymilliárd hatszáznegyvenhat millió ) forint bevétellel,

512 846 millió ( ötszáz-tizenkét milliárd nyolcszáznegyvenhat millió) forint

kiadással, 18 200 millió ( tizennyolcmilliárd-kétszáz millió) forint kiadási

többlettel jóváhagyja.

(2) A Ny. Alap költségvetése végrehajtásának mérlegét a törvény 1. számú

melléklete tartalmazza.

(3) Az 1. § (1) bekezdésében megjelölt hiány rendezése - a Magyar Köztársaság

1996. évi költségvetésérõl szóló 1995. évi CXXI. törvény ( a továbbiakban:

KKT. ) 32. §-ának (2) bekezdésében foglalt rendelkezés alapján - a központi

költségvetés 1995. évi zárszámadásában történik.

(4) A Ny. Alapnak az (1) bekezdésben meghatározott kiadási többlete a Ny. Alap

likviditási tartalékát csökkenti. A pénzügyi rendezéssel a likviditási

tartalék visszapótlódik.

A bevételek részletezése

2. §

(1) A Ny. Alap járulékbevétele 432 763 millió forint. Ebbõl a munkáltatói

nyugdíjbiztosítási járulék bevétele 351 896 millió forint, az egyéni

nyugdíjjárulék bevétele 69 957 millió forint, a munkanélküliek ellátása után

fizetett nyugdíjbiztosítási járulék 7561 millió forint, a munkanélküli járadék

után fizetett nyugdíjjárulék 1650 millió forint. Az egyes szociális ellátások

után fizetett járulék 1699 millió forint.

(2) A Ny. Alap járulékbevételébõl, 17 289 millió forint a kintlévõségek behaj-

tásából eredõ rendkívüli járulékbevétel.

(3) A társadalombiztosítási tevékenységgel kapcsolatos egyéb bevétel 13 992

millió forint, melybõl a késedelmi pótlék és rendbírság 12 192 millió

forint, a jogalap nélküli kifizetések visszatérítésének és az egyéb

bevételeknek az ösz-szege 1800 millió forint.

(4) A Ny. Alap kamat- és egyéb hozambevétele 3655 millió forint.

(5) Az 1992. évi LXXXIV. törvény, ( a továbbiakban: AT.) 7. §-ának (3)-(4) be-

kezdése alapján a KT. 2. §-ának (2) bekezdése által az 1995. évi költségvetés

bevételei közé bevont befektetések hozama tartalék összege 3636 millió

forint, a befektetett eszközök értékesítésébõl származó bevétel 1250 millió

forint, a Lakásalap fedezeti kötvény 1995. évi tõketörlesztésébõl befolyt

összeg 1300 millió forint.

(6) A Ny. Alapot az AT. 3. § (5) bekezdésének b) pontjában foglalt rendelkezés

alapján megilletõ bevétel 36 064 millió forint.

(7) A Ny. Alapnak az Egészségbiztosítási Alap ( a továbbiakban: E. Alap ) az

egyszeri bevétel átcsoportosításából származó bevétele 1052 millió forint.

(8) A mûködési célú bevételek összege 934 millió forint, ebbõl:

a) a nem a társadalombiztosítás által finanszírozott ellátásokra a Magyar

Köztársaság 1995. évi költségvetésérõl szóló 1994. évi CIV. törvény XII. Nép-

jóléti Minisztérium fejezet, 11. cím, 1. alcím, 3. elõirányzat-csoport

elõirányzata szerint átutalt költségtérítés összege 155 millió forint;

b) az egyéb szervek térítése, illetve a saját mûködési bevétel összege

618 millió forint;

c) a mûködési költségvetés 1994. évi pénzmaradványából a nyugdíj-

biztosítás mûködési kiadásainak fedezetére felhasznált összeg 160 millió

forint.

A kiadások részletezése

3. §

(1) Az AT. 4. §-ának (1) bekezdésében meghatározott a Ny. Alapot terhelõ

nyugellátások kiadása 443 170 millió forint.

(2) A ténylegesen kimutatható egyéb kiadások (postaköltség és útiköltség-

térítés) összege 2015 millió forint.

(3) A mûködésre fordított kiadás 10 667 millió forint, melybõl :

a) 8064 millió forint a Ny. Alapból fedezett összeg , amely

tartalmazza a - biztosítási önkormányzatok megállapodása alapján az egymás

számára végzett feladatokhoz történõ kölcsönös hozzájárulásokhoz igazodóan -

nettó módon átadásra kerülõ, az Egészségbiztosítási Önkormányzat igazgatási

szerveinél mûködési célra felhasználható 1500 millió forint összeget és a 2. §

(8) bekezdésében meghatározott bevételbõl teljesített 924 millió forint

összegû kiadást;

b) 2604 millió forint az (4) - (5) és (8) - (9) bekezdésekben

részletezett kiadások összege.

(4) 150 millió forint a világbanki kölcsönszerzõdés 1995-ben esedékes nyugdíj-

biztosítási kiadása.

(5) A mûködési célú informatikai fejlesztés kiadása 568 millió forint.

(6) A vagyongazdálkodással kapcsolatos ráfordítások összege 267 millió forint.

(7) Az AT. 3. §-a (5) bekezdésének a) pontjában foglalt rendelkezés alapján

keletkezett kiadás összege 56 726 millió forint.

(8) A Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat járulékellenõrzési tevékenységet

(elfedett járulék feltárását) végzõ igazgatási szervei hatékonyabb mûködéséhez

szükséges feltételek megteremtésére, illetve anyagi ösztönzésre fordított

kiadás 31 millió forint.

(9) Az 1995. évi beruházások összege 1855 millió forint. Az elõirányzat ösz-

szegének 915 millió forinttal való túllépését a 2.§ (5) bekezdésében megjelölt

befektetett eszközök értékesítése bevételi elõirányzatának túlteljesítése

tette lehetõvé.

Mûködési költségvetés

4. §

(1) A mûködési költségvetés bevételi fõösszege 10 667 millió forint.

(2) A mûködési költségvetés kiadási fõösszege 10 667 millió forint, ebbõl:

a) a Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat kiadása 53 millió forint, az Orszá-

gos Nyugdíjbiztosítási Fõigazgatóság kiadása 745 millió forint, a területi

nyugdíjbiztosítási igazgatóságok kiadása 3317 millió forint, a

Nyugdíjfolyósító Igazgatóság kiadása 1515 millió forint;

b) a központosított elõirányzatok teljesítésének összege 4517 millió fo-

rint. Ebbõl 307 millió forint a központosított intézményi elõirányzatok

teljesítése, 2710 millió forint, a nyugdíjbiztosítási célfeladatok

teljesítése, 1500 millió forint - a biztosítási önkormányzatok megállapodása

alapján az egymás számára végzett feladatokhoz történõ kölcsönös

hozzájárulásokhoz igazodóan - az Egészségbiztosítási Önkormányzat igazgatási

szerveinek nettó módon átadott hozzájárulás 521 millió forint a mûködési

költségvetésben 1995-ben keletkezett pénzmaradvány összege.

(3) A Ny. Alap mûködési költségvetése végrehajtásának mérlegét a törvény 2.

számú melléklete tartalmazza.

II. fejezet

AZ EGÉSZSÉGBIZTOSÍTÁSI ALAP 1995. ÉVI KÖLTSÉGVETÉSÉNEK

VÉGREHAJTÁSA

A fõösszegek és a hiány rendezése

5. §

(1) Az Országgyûlés az E. Alap 1995. évi költségvetésének végrehajtását

422 915 millió (négyszázhuszonkétmilliárd-kilencszáztizenötmillió) forint

bevétellel, 445 175 millió (négyszáznegyvenötmilliárd-egyszázhetvenötmillió)

forint kiadással és 22 260 millió (huszonkétmilliárd-kettõszázhatvanmillió)

forint kiadási többlettel jóváhagyja.

(2) Az E. Alap költségvetése végrehajtásának mérlegét a törvény 3. számú mel-

léklete tartalmazza.

(3) Az E. Alap (1) bekezdés szerinti hiányának rendezése - a KKT 32. §-ának

(2) bekezdésében foglalt rendelkezés alapján - a központi költségvetés 1995.

évi zárszámadásában történik.

(4) Az E. Alapnak az (1) bekezdésben meghatározott hiánya a pénzügyi

rendezéséig az E. Alap likviditási tartalékát csökkenti. A pénzügyi

rendezéssel a likviditási tartalék visszapótlódik.

(5) Az E. Alap 1995. december 31-ig pénzügyileg nem rendezett költségvetési

hiányaiból származó, valamint a központi intézkedések miatti hiteligénybevétel

összegével a KKT. 32.§-ának (3) bekezdésében rögzített kamatmentes hitelkeret

kamatfizetési kötelezettség nélkül túlléphetõ.

A bevételek részletezése

6. §

(1) A járulékbevételek összege 345 705 millió forint. A járulékbevételek

összegébõl a munkáltatói egészségbiztosítási járulék befizetések összege

280 582 millió forint, a munkanélküliek ellátásai után fizetett

egészségbiztosítási járulék 6018 millió forint, az egyéni egészségbiztosítási

járulékbevételek összege 46 867 millió forint, a baleseti járulék 1 837 millió

forint. A társadalombiztosításról szóló, többször módosított 1975. évi II.

törvény 119. §-a alapján a központi költségvetés által 1995-ben fizetett

járulék összege 10 400 millió forint.

(2) A járulékbevételek (1) bekezdés szerinti összegébõl a kintlevõségek

behajtásából származó bevételek összege 13 322 millió forint.

(3) A terhesgondozásnak az E. Alap kiadásai között szereplõ, de 1993-tól a

központi költségvetést terhelõ költségei fedezetére a központi költségvetéstõl

átvett összeg 2500 millió forint.

(4) A társadalombiztosítási tevékenységgel kapcsolatos egyéb bevételek összege

12 731 millió forint. Ebbõl 9413 millió forint a késedelmi pótlék és a

rendbírság összege, 169 millió forint a terhességmegszakítás egyéni térítési

díja, 1000 millió forint az e feladattal kapcsolatosan 1994-ben megelõlegezett

költségek 1995. évi - a magzati élet védelmérõl szóló 1992. évi LXXIX. törvény

16. §-ának (3) bekezdésében meghatározott - központi költségvetési

megtérítése, a baleseti megtérítések és egyéb kártérítések megtérítésének

összege 1090 millió forint, a további bevételi tételek összege 1059 millió

forint.

(5) A kamat- és egyéb hozambevételek összege 159 millió forint.

(6) A befektetések hozama tartalék állományának a bevételek közé - a KT. 6. §-

ának (8) bekezdése alapján - történt bevonásából származó bevételi összeg 535

millió forint.

(7) Az államtól vissztehermentesen átvett vagyon hozamából származó bevétel 15

millió forint.

(8) Az energiaár-emelés hatásának az egészségügyi intézmények körében történõ

kompenzálására a központi költségvetés által biztosított összeg 882 millió

forint.

(9) Az E. Alapot az AT. 3. §-a (5) bekezdésének a) pontjában foglalt

rendelkezés alapján megilletõ - Ny. Alap nyugdíjkiadásai után a természetbeni

egészségbiztosítási szolgáltatások fedezetére befolyt - járulékbevétel összege

56 726 millió forint.

(10) Az E. Alapnak a címzetten a mûködési kiadások fedezetére szolgáló

bevétele 3663 millió forint. Ebbõl az összegbõl 1500 millió forint a Ny.

Alapnak az AT.10. §-a (9) bekezdésében meghatározott hozzájárulása, 1195

millió forint a központi költségvetés által a családi pótlék és más ellátások

folyósítási kiadásainak megtérítésére fizetett összeg, 687 millió forint az

1994. évben a mûködési költségvetésben keletkezett pénzmaradvány bevonásából

származó bevétel, 281 millió forint az egyéb mûködési célú bevételek összege.

A kiadások részletezése

7. §

(1) A gyógyító-megelõzõ ellátásokra fordított kiadások összege 191 056 millió

forint. A gyógyító-megelõzõ ellátásokra fordított kiadások részletezését a

törvény 4. számú melléklete tartalmazza.

(2) A gyógyszerek fogyasztói árának társadalombiztosítási támogatására

fordított kiadás 69 977 millió forint, a gyógyászati segédeszközök fogyasztói

árának társadalombiztosítási támogatására fordított összeg 10 808 millió

forint. 799 millió forint a vérzékenység kezelésének kiadása.

(3) A gyógyászati szolgáltatások kiadása 1 354 millió forint, amelybõl a

gyógyfürdõ szolgáltatásra kifizetett összeg 1214 millió forint, az

anyatejellátás kiadása 140 millió forint.

(4) Az E. Alapot terhelõ nyugellátások összege 68 147 millió forint.

(5) A terhességi-gyermekágyi segély kiadása 8904 millió forint.

(6) A táppénzkiadás 39 805 millió forint.

(7) Az egyéb betegségi ellátások együttes összege 3158 millió forint. Ebbõl

1771 millió forint az utazási költségtérítés kiadása, 708 millió forint a

kártérítési járadékok kiadása, 679 millió forint a betegséggel kapcsolatos

segélyekre fordított összeg. A betegséggel kapcsolatos segélyek összegébõl 130

millió forint a külföldi sürgõsségi gyógykezelés költségeinek megtérítése, 307

millió forint a javasolt külföldi gyógykezelés kiadásaira fordított összeg,

241 millió forint a rendkívüli szociális támogatások kiadása, 2 millió forint

a nemzetközi egyezményekbõl eredõ kiadás.

(8) Az E. Alapot terhelõ posta-, bank-, és egyéb költségek összege 1127 millió

forint. Ebbõl az összegbõl 259 millió forint a társadalombiztosítási

azonosító jel kibocsátásának 1995. évi kiadása.

(9) A társadalombiztosítási kifizetõhelyek fenntartóinak fizetett

költségtérítés összege 363 millió forint.

(10) A kamat- és egyéb hozambevételekkel összefüggõ kiadások összege 9 millió

forint.

(11) Az AT. 3. §-a (5) bekezdésének b) pontjában foglalt rendelkezés alapján

az E. Alap által - a pénzbeli egészségbiztosítási ellátások után - a Ny. Alap

részére megfizetett járulék összege 36 064 millió forint.

(12) Az E. Alapból a Ny. Alapba történt egyszeri forrásátcsoportosítás 1052

millió forint.

(13) A mûködésre fordított kiadás 12 554 millió forint, amelybõl

a) 7583 millió forintot a KT. 7. §-a (13) bekezdésének a) pontja szerinti

összeg;

b) 3663 millió forintot a 6. § (10) bekezdése szerinti mûködési célú

bevételekbõl teljesített kiadás;

c) 1308 millió forintot a (14)-(16) bekezdések szerinti kiadások összege

képez.

(14) Az Egészségbiztosítási Önkormányzat behajtási tevékenységet végzõ

igazgatási szervei hatékonyabb mûködéséhez szükséges feltételek

megteremtésére, illetve anyagi ösztönzésére szolgáló kiadás 607 millió

forint.

(15) A mûködési célú informatikai fejlesztést szolgáló kiadás összege 500

millió forint.

(16) A világbanki program hazai költségeire fordított kiadás 201 millió

forint.

Mûködési költségvetés

8. §

(1) A mûködési költségvetés bevételi fõösszege 12 554 millió forint.

(2) A mûködési költségvetés kiadási fôösszege 12 554 millió forint. Ebbõl az

összegbõl az Egészségbiztosítási Önkormányzat kiadása 53 millió forint, az

Országos Egészségbiztosítási Pénztár kiadása 2580 millió forint, a megyei és

ágazati Egészségbiztosítási Pénztárak kiadása 6906 millió forint, az Országos

Orvosszakértõi Intézet kiadása 592 millió forint, a központosított intézményi

elõirányzatok és az egészségbiztosítási célfeladatok teljesítésének összege

1864 millió forint. A mûködési költségvetésben 1995-ben keletkezett

pénzmaradvány összege 559 millió forint.

(3) A mûködési költségvetés végrehajtásának mérlegét a törvény 5. számú

melléklete tartalmazza.

III. fejezet

A TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁSI ALRENDSZER EGÉSZÉT ÉRINTÕ RENDELKEZÉSEK

9. §

Az államháztartás társadalombiztosítási alrendszerének a Ny. Alap és az E.

Alap költségvetése összegezésébõl - a halmozódások kiküszöbölésével - adódó

összevont költségvetése végrehajtásának mérlegét a törvény 6. számú melléklete

tartalmazza.

10. §

Az Ny. Alap és az E. Alap likviditási tartalékának a Társadalombiztosítási

Alap 1991. évi költségvetésének a végrehajtásáról, valamint a tartalékalapok

biztosítási ágak közötti megosztásáról szóló 1992. évi LX. tv. 4. §-ának (3)-

(5) bekezdése szerinti - az 1994. évi kötelezettséggel összefüggõ -

visszapótlására a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai 1994. évi

költségvetésének végrehajtásáról szóló 1996. évi XL. tv. 10. §-ának (4)

bekezdése szerint 1995-ben felhasznált összeg a Ny. Alap esetében 756 millió

forint, az E.Alap esetében 112 millió forint. Ezek az összegek a

nyugdíjbiztosítás és az egészségbiztosítás által folyósított, nem az általuk

finanszírozott ellátások 1995. évi finanszírozási többlete.

11. §

(1) A Társadalombiztosítási Alap 1992. évi költségvetésérõl, valamint a

Társadalombiztosítási Alapról szóló 1988. évi XXI. törvény módosításáról

rendelkezõ - többször módosított - 1992. évi X. törvény 21. §-ának (4)

bekezdésében foglalt rendelkezés alapján 1995-ben a Ny. Alap javára 4152

millió forint összegben, az E. Alap javára - részben ideiglenes átadás -

átvételi értéken számításba véve - 4479 millió forint összegben történt állam

általi vissztehermentes vagyonátadás. E vagyon az alapoknak az AT. 6. §-a (2)

bekezdésében meghatározott tartalékalapját illeti.

(2) Az (1) bekezdés szerinti tartalékban nyilvántartott értékpapírok

értékvesztése, ingatlanok értékcsökkenése, 1995. év végi elszámolásának

tartalékcsökkentõ hatása a Ny. Alapnál 79 ezer forint, az E. Alapnál 73 millió

forint.

12. §

Az E. Alap tartósan befektetett eszközök tartalékában nyilvántartott

értékpapírok értékvesztése, valamint az egészségbiztosítás tulajdonában álló

bérházak értékcsökkenése 1995. év végi elszámolásának a tartósan befektetett

eszközök állományát csökkentõ hatása 68 millió forint.

13. §

(1) A társadalombiztosítás pénzügyi alapjaival szemben fennálló tartozások

vagyonátadással történõ rendezése keretében 1995-ben átvett vagyon átvételkori

értéke 4136 millió forint, ebbõl 4129 millió forint értékû vagyon felszámolási

eljárás során, 7 millió forint értékû vagyon pedig az AT. 6. §-ának (3)

bekezdésében szabályozott átvétellel került társadalombiztosítási tulajdonba.

Az átvett vagyon - a tartozásra befizetett összegek különbözõ tartozásrészek

kiegyenlítésére történõ felhasználásának sorrendjére vonatkozó rendelkezések,

valamint az AT. 4. §-a (3) bekezdésének a) és c) pontjában, továbbá 5. §-a (3)

bekezdésének a) és d) pontjában foglalt rendelkezések értelemszerû

alkalmazásával.megállapítható - eszmei hányadok szerint oszlik meg a Ny. Alap

és az E. Alap között.

(2) A társadalombiztosítás pénzügyi alapjaival szemben fennálló tartozások

vagyonátadással történõ rendezése keretében átvett vagyon 1995. december 31-

ével elszámolt értékvesztése (ideértve az e vagyonkörbe tartozó ingatlan

értékcsökkenését is) 235 millió forint. Az Ny. Alap által átvett vagyon

esetében az értékvesztés 131 millió forint. Ebbõl 116 millió forint az 1995-

ben átvett vagyon, 15 millió forint az 1994-ben átvett vagyonrészek után

elszámolt értékvesztése. Az E. Alap által átvett vagyon elszámolt

értékvesztése 104 millió forint.

14. §

(1) A társadalombiztosítási szervek által folyósított, társadalombiztosítási

alrendszeren kívüli forrásból megtérített ellátások kiadásait, valamint a

kiadások fedezetére befolyt összegeket a törvény 7. számú melléklete

tartalmazza.

(2) A társadalombiztosítás pénzügyi alapjai tartalékainak 1995. évi alakulását

a törvény 8. számú melléklete és 9. számú melléklete tartalmazza.

(3) A társadalombiztosítás pénzügyi alapjaival szemben fennálló tartozások

vagyonátadással történõ rendezése keretében átvett vagyont a törvény 10. számú

melléklete tartalmazza.

15. §

Ez a törvény a kihirdetését követõ 8. napon lép hatályba.

9

Általános indoklás

I.

A Nyugdíjbiztosítási Alap 1995. évi költségvetésének végrehajtása

A Ny. Alap 1995. évi költségvetésének elfogadását szakmai és politikai viták

sora elõzte meg. Az elsõ tervezeteket az Önkormányzat már 1994. õszén

elfogadta, majd a Kormánnyal egyeztetett javaslat 1995. január 10-én az

Országgyûlés elé került. Ez a javaslat már a kormányzati elvárásokat is

figyelembe véve 0 szaldós mérleget tartalmazott. Ezt a törvényjavaslatot

azonban a Kormány a március 12-i "csomagra" hivatkozva visszavonta. A

visszavonás után kialakult helyzetben az Önkormányzat és a Kormány külön-külön

javaslatot készített, majd a Kormány a sajátját visszavonta és az

önkormányzati elõterjesztést képviselõi módosító indítványokkal átíratta az

Országgyûléssel.

Az Országgyûlés által elfogadott költségvetési törvény végül a rendkívüli

járulékbevételek megemelésével, a befektetések hozama tartalékának és a

lakásfedezeti kötvény tõketörlesztésének folyó finanszírozásba való

bevonásával, valamint a mûködési kiadások csökkentésével elméletileg

egyensúlyba hozta az Alap mérlegét. Ez az egyensúly azonban már az

elfogadáskor nagyon labilis volt, ráadásul az ingatlan-beruházások területén

rendkívül nehezen kezelhetõ helyzetet teremtett, hiszen félévkor részben már

megtörtént események törvényességét kérdõjelezte meg.

Az Alkotmánybíróságnak a járulékalap kiszélesítését megsemmisítõ ítéletei

tovább rontották az eredeti költségvetés végrehajthatóságának esélyeit. Az

adósokkal a kintlévõségek rendezésérõl kötött megállapodások némileg

javították ugyan a fizetési fegyelmet, de a járulékbevételek jelentõs

elmaradását nem tudták ellensúlyozni.

Az optimista járulékbevételi elõrejelzések alapján 1995. augusztusában még

jóval 5 milliárd forint alatti hiány volt prognosztizálható, melynek elérése a

Pénzügyminisztérium, a Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat és az

Egészségbiztosítási Önkormányzat közös szándékának volt minõsíthetõ.

Tényleges garanciák azonban nem álltak rendelkezésre, így a

"folyamatirányításnak" érdemben nem volt realitása a bevételi oldal jelentõs

elmaradása esetére.

A restrikciós gazdaságpolitika következtében mérséklõdõ gazdasági növekedés

visszafogta a járulékalap növekedését is. (1995-ben 14 % körül alakult.) A

foglalkoztatottak egy részének kényszervállalkozóvá válása és a járulékfizetés

alóli kibújásra törekvés további erõsödése is behatárolta a járulékbevételek

növelésének lehetõségét.

A teljesítési adatok tanúsága szerint a rendszeres járulékbevételek körében az

elmaradás az egyéni nyugdíjjárulék befizetéseknél (14 %-os) és a

munkanélküliek után fizetett nyugdíjjáruléknál (24 %-os) jelentõs. Annak

ellenére, hogy a teljesítési adatok a behajtásból eredõ rendkívüli

járulékbevételeket is tartalmazzák. A munkáltatói járulék-befizetések 4 %-kal

meghaladták a tervezettet. Ezek az adatok felhívják a figyelmet arra is hogy a

munkáltatói és egyéni járulék nagysága egyre inkább elszakad a járulékmérték

arányoktól. Szintén jelentõs elmaradás tapasztalható (11 %-os) a mesterségesen

felnagyított elõirányzatú rendkívüli járulékbevételeknél is. Ez az elmaradás

azonban a mérleg pozícióját nem rontja tovább, mivel a járulékbevételek és a

késedelmi pótlék teljesítése sorai között oszlik szét.

Összességében a bevételek 16,8 milliárd forinttal (3,3 %-kal) maradtak el a

tervezettõl.

A kiadások egészében a terveknek megfelelõen alakultak. A nyugdíjkiadások és a

folyamatos mûködési kiadások megfelelnek az elõirányzatnak, sõt a nyug-

díjkiadásban kisebb megtakarítás várható. Az ingatlan-beruházásoknál mutatkozó

többlet a törvény sajátos fogalmazásából ered, amellyel a 940 millió forintos

elõirányzat 930 millió forintos túllépését engedélyezte. (Gyakorlatilag a

törvény elfogadásakor fennálló tényeket ismerte el.)

A Ny. Alap 1995. költségvetési éve az auditálás elõtti adatok alapján 18,2

milliárd forint deficittel zárult. A hiány rendezésére a központi költségvetés

1995. évi zárszámadása keretében kerül sor. Ennek megtörténte a Ny. Alapnak a

kincstári egységes számla hitelezési rendszeréhez való kapcsolódása és az

ennek keretében várhatóan felmerülõ, de az 1996. évi költségvetésben

számításba nem vett kamatfizetési kötelezettsége szempontjából is alapvetõ

fontosságú.

A likviditási tartalék törvényben elõírt 6 %-os feltöltési kötelezettsége nem

valósult meg, sõt figyelembe véve az 1995. évi hiányt és az 1994. évi hiány

rendezését is 0,8 milliárd forintra csökkent. A befektetések hozama tartaléka

gyakorlatilag elfogyott és a tartósan befektetett eszközök állománya is

megcsappant. Vissztehermentesen a törvényben elõírt mérték töredékét (4,3

milliárd forintot) adta át az ÁPV Rt - ennek egy részét is diktált árú

visszavásárlási opcióval, vagy az osztalék felhasználását megkötõ elõírással

terhelten.

Részletes indoklás

I. fejezet

A Nyugdíjbiztosítási Alap 1995. évi költségvetésének végrehajtása

A fõösszege és a hiány rendezése

Az 1. §-hoz

A Nyugdíjbiztosítási Alap bevételi fõösszege 494 591 millió forint, kiadási

fõösszege 512 833 millió forint volt 1995-ben. Ennek következtében 18 241

millió forintos hiány alakult ki.

A hiány rendezésérõl - az 1996. évi központi költségvetési törvény

rendelkezéseinek megfelelõen - a központi költségvetés 1995. évi

zárszámadásában kell gondoskodni.

A hiányt és annak pénzügyi rendezését az elõzõ évek gyakorlatának megfelelõen,

keresztül kell futtatni a likviditási tartalékon.

A bevételek részletezése

A 2. §-hoz

A Ny. Alap járulékbevételei több, mint 21 milliárd forinttal elmaradtak a

tervezettõl. Ennek elsõdleges oka, hogy a mérséklõdõ gazdasági növekedés

következtében a járulékalap is a tervezettnél kisebb mértékben növekedett.

Ehhez járult, a járulékfizetés alóli kibújásra törekvés további erõsödése és

az Alkotmánybíróság járulékalap-szélesítést megsemmisítõ ítéleteinek hatása. A

teljesülés bizonytalanságát fokozta, hogy a kintlévõségek behajtásából eredõ

rendkívüli bevétel az elõirányzati szerkezettel ellentétben - a járulék-

nyilvántartási rendszer merevségébõl adódóan - a rendszeres járulékbevételek

és a társadalombiztosítási bevételekkel kapcsolatos egyéb bevételek megfelelõ

sorain jelent meg.

Az így számított munkáltatói nyugdíjbiztosítási járulék-befizetések 13

milliárd forinttal meghaladták a tervezettet, az egyéni nyugdíjjárulék

befizetések viszont még ezzel együtt is több, mint 11 milliárd forinttal az

elõirányzat alatt maradtak.

A munkanélküli ellátások után fizetett járulékok összességükben még az

elõirányzatuk háromnegyedét sem érték el, míg az egyes szociális ellátások

után fizetett járulékok tervszerûen alakultak.

A késedelmi pótlék és rendbírság teljesülése közel fél milliárd forinttal

meghaladta az elõirányzatot, annak ellenére, hogy a nagy adósokkal kötött

megállapodások keretében a késedelmi pótlék megfizetését számos esetben

elengedték. Az egyéb bevételek, elsõsorban a jogosulatlanul kifizetett

nyugdíjak jelentõs visszatérülése következtében 1,3 milliárd forinttal

meghaladták a tervet.

A kamat és egyéb hozambevételek 16 %-kal (mintegy fél milliárd forinttal)

haladták meg az elõirányzatot, míg az alapok közötti elszámolásokból származó

bevételek a pénzbeli egészségbiztosítási ellátások kissé erõteljesebb

növekedése következtében 2 %-kal a tervezett szint felett teljesültek.

A befektetések hozama tartalékának és a lakásfedezeti kötvény 1995. évi

tõketörlesztésének folyó finanszírozásba vonása tervszerûen megtörtént. A

lakásfedezeti kötvény értékesítése során 38 millió forint a tõkemaradvány

érték ami a befektetések-hozama tartalékát növeli.

A lakásfedezeti kötvény folyó finanszírozásba bevont összegén kívül számviteli

elõírások szerinti értéken 1.350 millió forint tõkerészét az 1995 évi

beruházások megvalósítása érdekében kellett értékesíteni. A befektetett

eszközök értékesítésébõl származó bevétel a hivatali apparátus munkavégzésre

megfelelõ elhelyezését szolgáló befektetési-beruházási konstrukciók feszítõ

kényszerének hatása alatt 915 millió forinttal meghaladták a 335 millió

forintos elõirányzatot, mely önmagában is csak a lakásfedezeti kötvény-vagyon

egy részének értékesítésével volt realizálható.

A mûködési célú bevételek - a nyugdíjbiztosítás által folyósított, de nem a

Nyugdíjbiztosítási Alapból finanszírozott ellátásokkal kapcsolatos kiadások

fokozottabb megtérítésének köszönhetõen - az elõirányzatot 539 millió

forinttal haladták meg. Ez a növekmény tartalmazza az 1994. évi

pénzmaradványból felhasznált 160 millió forintot is.

A kiadások részletezése

A 3. §-hoz

A nyugellátások 1995-ben gyakorlatilag a terveknek megfelelõen alakultak.

A nyugellátások szerkezetében egy jelentõs változás következett be. A társada-

lombiztosítási rendszer megújításának koncepciójáról és a rövidtávú

feladatokról szóló 60/1991. sz. Ogy. határozat értelmében a még

profiltisztításra váró utolsó nyugellátás csoport, a mezõgazdasági járadékok

finanszírozását is átvette a központi költségvetés.

A társadalombiztosítás nyugdíjbiztosítási ága által finanszírozott

nyugdíjkiadások összege 443,2 milliárd forint volt, ez az azonos alapra hozott

1994. évi 379,2 milliárd forint nyugdíjkiadást 64 milliárd forinttal

meghaladta, ami 16,9 %-os kiadásnövekedést jelent. Az elõirányzott 443,7

milliárd forinttal szemben 0,5 milliárd forint megtakarítás jelentkezett.

1995-ben a nyugdíjbiztosítás átlagosan havi 2 302 ezer fõnek szolgáltatott

összesen, 2 636 ezer ellátást: a különbözetet az özvegyi nyugdíjrendszer

többszörös ellátásai jelentik. Az egy fõre jutó havi átlagos ellátás 16 040

forint volt, az átlag 15,5 %-kal emelkedett az 1994. évi azonos alapokra

számított értékhez képest.

A saját jogú öregségi ellátásokra 380,7 milliárd forint fordítódott: az

idetartozó nyugdíjasok havi átlagos létszáma 1 950 ezer fõ, az átlagos nyugdíj

havi 16 270 forint volt. Ebbõl havonta átlagosan 31 ezer fõ korhatár alatti

korkedvezményes nyugdíjban részesült.

A hozzátartozói ellátásokra összesen 62,5 milliárd forintot fordított az

ágazat, átlagosan 686 ezer ellátás folyósítására került sor. Ebbõl átlagosan

havonta 241 ezer fõ hozzátartozói nyugellátásban, 104 ezer fõ árva-ellátásban

részesült önálló ellátásként, 341 ezer ellátás pedig saját jogon szerzett

nyugdíjhoz kapcsolódva került kiegészítõ ellátásként kifizetésre. A

fõellátásnak számító özvegyi-szülõi nyugdíj átlagosan 12 170 forint, a

kiegészítõ ellátás 3 570 forint volt havonta.

Az 1995. évi nyugdíjemelésekre márciusban és szeptemberben került sor. A

Központi Költségvetés háttérszámításaival megegyezõen az 1995. évi

költségvetés tervezésekor prognosztizált mértékrendszer 14,5 %-os nettó

átlagkereset-emelkedést tartalmazott. Az Országgyûlés döntése értelmében

márciusban 11 %-os, majd szeptemberben 4 %-os nyugdíjemelés történt, mindkét

esetben visszamenõleges hatállyal 1995 január 1-jéig. A tényszámok ismeretében

a nyugdíjbiztosítási ágazatnál a márciusi 11 %-os emelés tárgyhavi kiadása 3,5

milliárd forint, a szeptemberi 4 %-os nyugdíjemelés tárgyhavi kiadása 1,4

milliárd forint volt. A nyugdíjbiztosítási ágazat ellátásainak márciusi és

szeptemberi emelése együttesen 57,5 milliárd forint volt. A két intézkedés

együttes hatására megvalósult nyugdíjemelés mértéke összesen: 15,4 %-ot tett

ki.

Az infláció hatására az alapok által közösen finanszírozott kiadásokhoz való

hozzájárulás - elsõsorban a postai költségek - 24 %-kal haladták meg a

tervezettet.

A mûködésre fordított 8 064 millió forint 529 millió forinttal haladta meg a

tervezettet. Ez a növekmény 10 millió forinttal kevesebb, mint a mûködési célú

bevételek többlete, mivel ez az összeg az informatikai fejlesztésre átadott

pénzeszközök keretét növelte. A világbanki program hazai költségére az Alap a

terveknek megfelelõen adott át pénzeszközöket a mûködési költségvetés számára,

míg az ellenõrzési tevékenység ösztönzésére csak a ténylegesen kifizethetõ

jutalék összegét utalta át. A mûködési célú ingatlan-beruházások költségeire

az Alap a befektetett eszközök értékesítésébõl származó többletbevétellel

növelt összegben biztosított forrást.

A vagyongazdálkodási kiadások (kamat és egyéb hozambevételekkel kapcsolatos

ráfordítások) 198 %-kal haladták meg a tervezettet és így 268 millió forintot

értek el. A vagyongazdálkodási kiadások nagyarányú növekedéséhez hozzájárult

az is, hogy a Befektetések hozama tartaléka terhére elindított beruházások

áfája is (megfelelõ jogi szabályozás hiányában) itt került elszámolásra.

A nyugdíjkiadások után átadott járulék a terveknek megfelelõen alakult és 56,7

milliárd forintos értékben teljesült.

Mûködési költségvetés

A 4. §-hoz

A társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak 1995. évi költségvetésérõl szóló

törvény 9 223 millió forint összegû mûködési kiadást irányoz elõ, a

beruházásokkal együtt, mely azonban törvényi felhatalmazással 930 millió

forinttal túlléphetõ. A törvény által biztosított 10 153 millió forint

elõirányzat 1995-ben terven felüli mûködési költségtérítések, befektetett

eszközök értékesítése és az 1994. évi pénzmaradvány felhasználása

következtében összesen 562 millió forinttal növekedett, így az ágazati szintû

módosított elõirányzat 10 715 millió forint, mellyel szemben 10 146 millió

forint a teljesítés, és 521 millió forint a pénzmaradvány. Ebbõl 118 millió

forint a világbanki kölcsönnel kapcsolatos hazai kiadások, 26 millió forint

pedig az informatikai fejlesztések pénzmaradványa. Így a szabadon

felhasználható pénzmaradvány 337 millió forint, a mûködési költségvetés

pénzmaradvánnyal növelt bevételi és kiadási fõösszege pedig 10 667 millió

forint lett.

Az elõirányzatok, illetve a teljesítések címenkénti bontásban a

következõképpen alakultak:

1. cím: Nyugdíjbiztosítási Alap Központi Irányítása

A törvény által biztosított 648 millió forint, az elemi költségvetésben 9

millió forinttal megemelésre került, illetve tovább módosult év közben 193

millió forinttal. Ebbõl a Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat alcím 79 millió

forint törvényi elõirányzata 8, illetve 5 millió forinttal módosult az elemi

költségvetés illetve évközben, míg az ONYF alcím költségvetése az elemi

költségvetés során 1 millió forinttal növekedett a törvényben meghatározott

569 millió forinthoz képest, a költségvetési év végére 758 millió forintra

módosult. Az összességében 850 millió forint módosított elõirányzattal

szembeni teljesítés 798 millió forint, melybõl a Nyugdíjbiztosítási

Önkormányzatnál 53 millió forint, az ONYF-nél pedig 745 millió forint került

felhasználásra.

Az évközi módosítás forrásai:

- az 1994. évi pénzmaradvány

- a nem nyugdíjbiztosítási ellátások megállapítási, folyósítási feladatokért

kapott költségtérítés eredeti elõirányzat feletti része

- központosított elõirányzatok.

A szûkös kiadási elõirányzatok túllépését, illetve a mintegy 50 millió

forintos "alulteljesítést" részben az év végi kifizetések visszafogása,

részben pedig az utolsó banki napokra esõ költségtérítésbõl származó

többletbevétel eredményezte, melynek felhasználására az 1995. költségvetési

évben már nem nyílt lehetõség.

(A fentiek ágazati szinten is érvényesek)

2. cím: Területi igazgatóságok

1. A kiadási elõirányzatok alakulása.

A törvényben jóváhagyott központosított kiadási elõirányzat terhére az ONYF a

területi igazgatóságok 1995. évi eredeti kiadási elõirányzatát 31 millió

forinttal megemelte és 3 298 millió forintban engedélyezte.

Az év közi módosítások eredményeképpen 1995. december 31-én a területi

igazgatóságok módosított kiadási elõirányzata 3 491 millió forint. Az

elõirányzat emelkedésének mértéke 193 millió forint , melynek összetétele:

66 millió forint felügyeleti szervi;

99 millió forint pénzmaradvány igénybevétele;

28 millió forint saját bevétel

Az igen szûkös pénzügyi keretek miatt év közben az ONYF több igazgatóság

kiadási elõirányzatát zárolta, ezzel fedezve a pénzügyileg nehéz helyzetben

levõ igazgatóságok kiadásait. A szûkösség mellett az átgondolt, takarékos

gazdálkodás lehetõvé tette a december havi finanszírozási keret csökkentését

is.

2. A kiadási elõirányzatok felhasználása

A folyamatos mûködési kiadásmódosított elõirányzata 3 458 millió forint. A

felhasználás 3 297 millió forint. A teljesítés 95,3 %-ban teljesült. Ezen

belül a személyi juttatások és járulékos vonzatai csaknem 100 %-os teljesítést

mutatnak.

A dologi kiadások 82,2 %-os teljesítésénél szerepet játszik, hogy a közüzemi

számlák utolsó negyedéves elszámolása áthúzódik az 1996-os évre.

3. cím: Nyugdíjfolyósító Igazgatóság

1.) Kiadási elõirányzatok alakulása.

A NYUFIG 1 404 millió forint eredeti kiadási elõirányzata az év végére 1 634

millió forintra módosult. Az elõirányzat módosítás mértéke + 230 millió

forint , melynek összetétele

162 millió forint felügyeleti szervi;

21 millió forint pénzmaradvány igénybevétele;

47 millió forint saját bevétel

2.) A kiadási elõirányzatok felhasználása

A folyamatos mûködési kiadás módosított elõirányzata 1 630 millió forint . A

felhasználás 1 511 millió forint . A teljesítés 92,7 %-ban teljesült . Ezen

belül a személyi juttatások teljesítése 94,9 % alatt maradt . A NYUFIG 1995.

évre tervezte a házastársi pótlék logisztikai felülvizsgálatát , amely a

fluktuáció miatt 1996-ban realizálódik majd .A felülvizsgálathoz szükséges

program és annak tesztelési költsége így csak 1996-ban fog felmerülni .

A dologi kiadások 86,7 %-os teljesítését az okozta, hogy a kiadási

elõirányzatokra engedélyezett keretösszeg késõn állt rendelkezésükre, így a

raktárkészletük "felélésére" kényszerültek.

9. cím Központosított elõirányzatok

Az elemi elõirányzat 40 millió forintos csökkenést tartalmaz a törvényben

meghatározott 3.904 millió forinthoz képest, ami által lehetõség nyílt az 1-3.

címeknél jelentkezett forráshiány rendezésére. A jelzett forrásrendezés

azonban a 9. címen belüli átcsoportosítást, illetve egyes elõirányzatok

kényszerû csökkenését eredményezte.

Az 1995. évi módosított központosított elõirányzatok összege 4 740 millió

forint, melyhez képest a teljesítés 5 038 millió forint. Ebbõl az ingatlan-

beruházási célú befektetések elõirányzata és teljesítése 1 325 millió forint,

melynek forrásául az ingatlan-beruházások költség-megtakarítása és - a

költségvetési törvény felhatalmazása alapján - befektetett eszközök

értékesítése szolgált. Az E. Alap részére - a terveknek megfelelõen - 1.500

millió forintot adott át a Ny. Alap a közös érdekeltségû feladatokhoz való

nettó hozzájárulásként.

A központosított mûködési kiadások között szereplõ személyi juttatások,

közterheik és a dologi kiadások jogcímeihez kapcsolódó teljesítési adatok a

felmerülési helyükre, azaz az 1-3. címekre kerültek átcsoportosításra, így a

törvény által a Nyugdíjbiztosítási Alap kiadásai között külön soron

szerepeltetett, az ellenõrök anyagi ösztönzésére fordítható 40 millió forint

is, melybõl ténylegesen 30,5 millió forint került felhasználásra. A fel nem

használt 9,5 millió forint nem is került az Alaptól lehívásra és a

pénzmaradvány-kimutatásban csökkentõ tételként szerepel.

Az informatikai fejlesztésekre és a világbanki program hazai költségeire

átadott pénzeszköz (558 millió forint, illetve 150 millió forint) és a

tényleges felhasználás ( 542 millió forint, illetve 32 millió forint)

különbözeteként adódó pénzmaradványt a törvényi elõírásoknak megfelelõen,

elkülönítetten kell kezelni és csak saját, 1996. évi elõirányzatuk növelésére

használhatók fel.

II. fejezet

Az Egészségbiztosítási Alap 1995. évi költségvetésének végrehajtása

III. fejezet

A TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁSI ALRENDSZER EGÉSZÉT ÉRINTÕ RENDELKEZÉSEK

10. §-hoz

A Ny. Alap likviditási tartalékának 1995. évi zárszámadás szerinti egyenlege

-23.053 millió forint.

Az 1991. évi hiány kötvény kibocsátásból történõ visszapótlása 822 millió

forint, az 1992. évi hiányt finanszírozó kötvény kibocsátásból származó

bevétel 5.162 millió forint, a likviditási tartalék 1991. évi kiadási

többlettel összefüggõ 1995. évi visszapótlása 756 millió forint. Az 1995. évi

költségvetési hiány likviditási tartalékot érintõ összege -18.200 millió

forint.

A zárszámadás idõpontjában aktuális pénzforgalmi állapot 854 millió forint a

1994. évi hiány és az 1991. évi likviditási tartalék rendezõ tételeinek

eredményeként.

11. §-hoz

Az Ny. Alap javára történt állam általi vissztehermentes vagyonátadás 1995.

évben a számviteli törvény vonatkozó szabálya szerinti értéken 4.152 millió

forint (Postabank, OTP, Borsodchem -részvények, Váci Cemü ingatlan).

16

16

Indokolás

az Egészségbiztosítási Alap 1995. évi költségvetéséhez

Az E. Alap 1995. évi költségvetését tartalmazó, a társadalombiztosítás

pénzügyi alapjainak 1995. évi költségvetésérõl szóló törvény nagy késéssel,

csak 1995. június 30-án került elfogadásra. Az 1995. január 10-én az

Országgyûlés elé terjesztett a Közgyûlés által elfogadott elõzetes

egyeztetéseken kialakult kompromisszumos költségvetési javaslatot a Kormány a

stabilizációs programra való hivatkozással visszavonta, majd a március 12-i

ülése alapján új költségvetési javaslatot dolgozott ki. Ennek alapján az

Önkormányzat is átdolgozta javaslatát. E két javaslat került az Országgyûlés

elé, majd a Kormány saját javaslatát visszavonta, és a Parlament a

költségvetési törvényjavaslatot egyéni képviselõi indítványok alapján

módosította, és alkotta meg a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak 1995.

évi költségvetésérõl szóló törvényt. Az Országgyûlés által végül elfogadott

költségvetés nagyon feszített kiadási és bevételi elõirányzatokat

tartalmazott.

A költségvetés elfogadása után az Alkotmánybíróság a stabilizációs intézkedési

csomag számos elemét megsemmisítette, ami megváltoztatta az E. Alap

költségvetésének feltételeit. Az Alkotmánybíróság elvetette a betegszabadság

meghosszabbítását, a szerzõi jogvédelem alá esõ jövedelmek

járulékkötelezettségét. A betegszabadság meghosszabbításának elvetése több

oldalról is kedvezõtlenül érintette a költségvetést, egyrészt elmaradt a

meghosszabbított betegszabadság után fizetendõ járulékbevétel, és 5 milliárd

forinttal nagyobb lett a táppénzkiadás, amit a Nyugdíjbiztosítási Alapnak a

pénzbeli szolgáltatások keretében fizetendõ 1,5 milliárd forintos többlet

járulékfizetés is terhelt. Az Alkotmánybírósági megsemmisítések következtében

az E. Alap mintegy 7 milliárd forint bevételtõl esett el, és 6,5 milliárd

forint kiadási többlet jelentkezett, ami összességében 13,5 milliárd forinttal

növelte az E. Alap 1995. évi hiányát..

Az E. Alap költségvetése szempontjából kedvezõtlen intézkedések

ellensúlyozására az Önkormányzat különbözõ intézkedéseket hozott a behajtási

tevékenység hatékonyságának fokozása, a kintlévõségek eredményesebb behajtása

érdekében. A költségvetési hiány enyhítése érdekében a kiadási oldalon is

megszorító intézkedésekre került sor, melynek keretében a gyógyító-megelõzõ

ellátások kiadási elõirányzata 2 milliárd forinttal került csökkentésre. A

megtakarítás forrását az ellátások fejlesztési elõirányzata és egyes ellátási

formák kiadási elõirányzatainak várható megtakarításai képezték.

Az E. Alap költségvetése 436,9 milliárd forint bevétellel és ugyanennyi

kiadással, 0 egyenleggel számolt. A teljesítés azonban 422,9 milliárd forint

bevételi és 445,2 milliárd forint kiadási összeggel, 22,3 milliárd forint

hiánnyal zárult. A bevételi oldal 14,0 milliárd forintos elmaradását

alapvetõen a munkáltatói, az egyéni és a munkanélküli ellátások után fizetett

egészségbiztosítási járulékbevételek elõirányzattól való jelentõs elmaradása

eredményezte.

A kiadási oldal 8,3 milliárd forinttal haladta meg az elõirányzatot. A

táppénzkiadások 5 milliárd forinttal és a nyugdíjbiztosítási ágnak ezután

fizetendõ 1,5 milliárd forinttal, a gyógyászati segédeszközök támogatása 3,3

milliárd forinttal és a gyógyszertámogatások 2,3 milliárd forinttal nagyobbak

lettek az elõirányzatnál. A kiadások túlfutását mérsékelte a gyógyító-megelõzõ

ellátások kiadásainál elért 2,1 és a terhességi-gyermekágyi segélynél

bekövetkezõ 1,3 milliárd forintos megtakarítás.

Az E. Alap 1995. évi költségvetési pozícióját jelentõs mértékben rontotta,

hogy az állami költségvetés az általa biztosítottak után normatív módon

számított 27,9 milliárd forint helyett 10,4 milliárd forintot irányzott elõ és

fizetett meg.

A hiány rendezésére a központi költségvetés 1995. évi zárszámadásában kerül

sor.

A bevételek alakulása

1995. évben az összes járulékalap 12.1 %-kal növekedett, ami közel 4

százalékponttal elmarad a költségvetés készítésekor számított mértéktõl. A

munkáltatói és egyéni járulékbevételeknél az elõirányzattól való elmaradás 3

%-os, összességében 9,9 milliárd forint volt. Az év során megfigyelhetõ volt a

járulékalap növekedésének fokozatos mérséklõdése. A bevételeket, illetve azok

növekedését a már említett stabilizációs intézkedések elmaradása mellett

mérsékelte az is, hogy az év során fokozatosan mérséklõdött a járulékalap

növekedési üteme, ami összefügg a járulékfizetés alóli kibúvás erõsödésével, a

minimálbérrel vagy egyéni vállalkozóként való alkalmazás terjedésével, amely

jelenségek tovább szûkítik a járulékköteles jövedelmek nagyságát és körét. E

kedvezõtlen hatásokat csak mérsékelni tudta a behajtás hatékonyságának

javulása. A behajtási hányad az 1994. évi 92,5 %-ról 96,2 %-ra növekedett.

Ezek hatására a járulékbevételek 14,4 %-kal növekedtek az elõzõ évhez képest.

A kintlevõségek behajtásából származó járulékbevételek összességében 30,6

milliárd forintot tettek ki, amelybõl az E. Alap 13,3 milliárd forinttal

részesült. A behajtás javulásában meghatározó szerepe volt annak, hogy a MEP-

ek elõször az 50, utána pedig a 10 millió forintnál nagyobb adóssággal

rendelkezõ cégekkel, intézményekkel egyedileg foglalkoztak és többségükkel

megállapodást kötöttek. A megállapodásoknak kettõs hatása volt. Egyrészt az

adósok meghatározott ütemezésben vállalták adósságaik megfizetését, másrészt

azt, hogy a folyó fizetési kötelezettségeiknek eleget tesznek. A behajtási

tevékenység hatékonyságának javítására több újszerû módszer került

bevezetésre. A költségvetési törvény külön keretet szabott meg a behajtást

végzõ szerveknek a behajtás ösztönzésére a ténylegesen befolyt bevételek 2 %-a

erejéig. Az év utolsó hónapjaiban pedig az Országos Egészségbiztosítási

Pénztár pályázat, majd egyedi tárgyalások útján kezdeményezte magán cégek

bevonását a társadalombiztosítás kintlévõségeinek behajtásába.

A munkanélküli ellátások után fizetett egészségbiztosítási járulékbevételek

25,6 %-kal, közel 2 milliárd forinttal maradtak el az elõirányzati 8,0

milliárd forinttól, aminek a fõ oka az volt, hogy a regisztrált munkanélküliek

közül ellátásban részesülõk száma jelentõsen elmaradt a tervezéskor

figyelembevett értéktõl.

A központi költségvetés járulékfizetési és egyes egészségügyi ellátásokhoz

kötõdõ fizetési kötelezettsége 100 %-osan teljesült.

A terhességmegszakítás egyéni térítési díjának az elõirányzattól való

elmaradása több mint 0,5 milliárd forint volt. Az egyéni térítési díj

emelésére 1995. novemberében került sor, amely az év során már alig fejtette

ki hatását. A díjemelés 100 %-os, a kedvezményes mértékeknél 60, illetve 50 %-

os volt.

A vissztehermentesen átvett vagyonból származó bevétel elõirányzattól való

elmaradása 485 millió forint volt. A 15 millió forintos bevétel az

egészségbiztosítás tulajdonát képezõ 10 %-os OTP részvénycsomag után fizetett

osztalékból származott. A Postabanknál lévõ ugyanilyen arányú tulajdoni rész

hozamát további postabank részvények átruházása jelentette.

Jelentõs többletbevételhez jutott az E. Alap a mûködési célú bevételeken

belül. Az elõzõ évi pénzmaradvány felhasználása 0,7 milliárd forint volt, az

egyéb mûködési célú bevételekbõl az elõirányzaton felül 0,2 milliárd forint

többletbevétel származott.

A Nyugdíjbiztosítási Alaptól a nyugdíjkiadások után átvett járulék közel az

elõirányzati szinten teljesült.

A kiadások alakulása

A gyógyító-megelõzõ ellátásokra fordítható kiadások elõirányzata -

beruházások, felújítások nélkül - 192,3 milliárd forint volt. Ez az

elõirányzat az energia-áremelés hatásának kompenzálása címén a központi

költségvetésbõl átutalandó - közel 0,9 milliárd forintos - összeggel

automatikusan megemelkedve 193,2 milliárd forint lett, amely az 1994. évi

teljesítést 14 %-kal haladta meg.

Az 1995. évi gyógyító-megelõzõ ellátások kiadási elõirányzata kialakítását

nagymértékben befolyásolta az ellátás profilját, a térítésmentesen

igénybevehetõ egészségügyi szolgáltatások körét és a finanszírozás volumenét

szûkítõ stabilizációs intézkedések keretében betervezett 5 milliárd forintos

finanszírozás csökkenés. Az 1995. év jellemzõje volt még, hogy az elõzõ évek

gyakorlatával ellentétben a központi költségvetés a korábbi és a tárgyévi - a

közalkalmazottak bérezését befolyásoló - központi intézkedések kiadás növelõ

hatásának ellentételezésére nem biztosított forrást. Az 1994. évi

bérintézkedések szintezésének elõirányzata 3,5, az 1995. évi közalkalmazotti

illetményalap emelésének elõirányzata 5,7 milliárd forintot tett ki. A dologi

kiadások növekedésének ellentételezésére 10 %-os intézményi növekedés lett

betervezve a járó- és a fekvõbetegellátó intézményeknél 13,8 milliárd forintos

összegben.

Az Egészségbiztosítási Önkormányzat a Pénzügyminisztériummal és a Népjóléti

Minisztériummal kötött megállapodás alapján (Budapest, 1995. július 28.)

módosította az egyes ellátási formák kassza-elõirányzatát, és a költségvetés

teljesítésének biztosítékaként saját hatáskörbe vont 2,5 milliárd forint

céltartalékot, amelybõl 0,5 milliárd forintot az év végén az

esetfinanszírozási körben felhasználásra engedélyezett. A céltartalék alapját

részben a gyógyító-megelõzõ ellátások fejlesztési elõirányzata, részben az

egyes ellátási formák kiadási elõirányzatának várható megtakarításai képezték.

Az 1995. évi gyógyító-megelõzõ ellátások kiadása végülis 191,1 milliárd

forintot tett ki, amely 2,1 milliárd forintos megtakarítást jelentett az

elõirányzathoz képest. Ezen belül azonban igen nagy kassza-átcsoportosításokra

és módosításokra került sor.

A stabilizációs intézkedések következtében 4,1 milliárd forint finanszírozás

csökkenés valósult meg, szemben az elõirányzott 5 milliárd forinttal. Az egyes

szolgáltatásoknál évközi visszapótlás vált szükségessé az ellátás

folyamatosságának biztosítása érdekében. A fogorvosi szolgáltatás csökkentett

finanszírozása csak 1995. szeptember 1-tõl volt teljesíthetõ, ezért a kassza-

elõirányzat - további két hónap bázis értéken való finanszírozása miatt - 176

millió forinttal kiegészült, a teljesítés végül 181 millió forinttal haladta

meg az elõirányzatot. A munkaegészségügyi alapellátás finanszírozásának

megszûntetése, a vonatkozó szakmai és finanszírozási jogszabályok késedelmes

megjelenése miatt szintén komoly problémákat okozott, amelyek enyhítésére

szükségessé vált a július és augusztus havi változatlan mértékû finanszírozás,

továbbá a feladatok átszervezéséhez, a munkajogi problémák kezeléséhez

egyszeri kiegészítõ támogatás biztosítása, amelyek összességükben 131 millió

forintos többletfelhasználást eredményeztek. Hasonló indokok alapján került

sor a sportegészségügyi ellátásban 8 millió forint többlet felhasználására.

A mentés és betegszállítás csökkentett kassza-elõirányzata az év végén több

mint a csökkentés teljes - 400 millió forintos - összegével kiegészítésre

került. A teljesítés a módosított elõirányzatot végeredményben 35 millió

forinttal haladta meg. Az évközi nagymértékû elõirányzat növelést az tette

indokolttá, hogy az 1995. július 1-tõl bevezetésre kerülõ egyéni térítési

díjakból (copayment) származó bevételek az elvonásnak csak a töredékét

kompenzálták, a nagymértékû finanszírozás csökkentés pedig az Országos

Mentõszolgálat mûködõképességét, ezáltal az ellátást veszélyeztette volna.

A háziorvosi ellátás finanszírozására elõirányzott összeg a módosítások után -

az 1994. évi teljesítésnél 5,6 %-kal magasabb összeg - 18,9 milliárd forint

volt, amely teljes mértékben felhasználásra került. Ezen belül a teljesítmény-

arányos díjazásra fordított összeg 13,9 milliárd forint volt. A területi

ellátási kötelezettséggel mûködõ háziorvosi szolgálatokra jutó éves átlagos

teljesítménydíj 1995-ben 2,2 millió forint volt.

Az év során mindössze 8 körzettel bõvült a területi ellátási kötelezettséggel

mûködõ háziorvosi szolgálatok száma. Új körzetek létesítésének egyik

akadályozó tényezõje volt, hogy a mûködtetéshez elegendõ "kártya" számot az

újonnan belépõ háziorvosok csak hosszabb idõ után, esetenként egyáltalán nem

tudják elérni. E probléma kezelésére 1995. október 1-tõl bevezetésre került az

új körzetek kiegészítõ támogatása, mely szerint a mûködés megkezdésétõl

számított egy éven át a területi ellátási kötelezettséggel létesített új

szolgálatok finanszírozása kiegészítésre kerül. Az év során folyamatosan

növekedett a magán vagy társas vállalkozásként mûködtetett szolgálatok száma,

és az év végére arányuk elérte az összes szolgálat 61,2 %-át.

A feladatfinanszírozott járóbeteg szakellátásra felhasznált összeg 3,7

milliárd forint volt, amelybõl 3,3 milliárd forint a gondozói tevékenység

finanszírozására fordított összeg.

A feladat + teljesítmény finanszírozott járóbeteg szakellátás 25,7 milliárd

forinttal részesedett az 1995-ös költségvetési keretbõl. Ezen összegbõl a

báziselõirányzaton alapuló rögzített fix díjakra 16,8 milliárd forint, a WHO

kód szerinti teljesítmény-jelentések alapján 8,6 milliárd forint került

kifizetésre teljesítménydíjként, és az ÁNTSZ megyei intézetei által az

egészségügyi intézetek és szolgálatok részére végzett mikrobiológiai

vizsgálatok teljesítménye alapján 0,3 milliárd forint került felosztásra. Az

érvényes WHO kódrendszerrel mért és jelentett teljesítmények alapján - az

1994. évi teljesített 20,0 milliárddal szemben - 1995. évben 26,2 milliárd,

korrekciós elszámolásként további 49 millió pont került elszámolásra. 1995. év

márciusában a jelentett és elszámolt pontszám a 2,5 milliárdot is meghaladta.

A havi aktuális pont-forintértéke 0,2553 és 0,3862 között változott a

havonként jelentett teljesítménypontok függvényében.

Fekvõbeteg szakellátásra a speciális finanszírozású feladatok nélkül 108,4

milliárd forint került felhasználásra, melynek 89,4 %-át, 96,9 milliárd

forintot az aktív ellátásokra, 10,6 %-át, 11,5 milliárd forintot a krónikus

ellátások finanszírozására fordított az Egészségbiztosítási Alap kezelõje.

1995-ben 9,5 milliárd forint került beépítésre a 10 %-os színvonaltartásra.

Ebbõl 8,5 milliárd forint az aktív és 1,0 milliárd forint a krónikus kassza

elõirányzatát növelte. Az év során a fekvõbeteg szakellátásban új fejlesztés

befogadására nem került sor.

A fekvõbeteg szakellátásban ellátott esetek száma az elõzõ évhez képest 6,8 %-

kal növekedett. Az aktív ellátásban teljesített éves súlyszám 2 280 982 volt,

amely 9,8 %-kal haladja meg az 1994. július 1-jével módosított szerzõdéses

bázis szintet. A havi teljesítmények 180 és 210 ezer súlyszám között

ingadoztak. A krónikus ellátásban az ellátott esetek száma 296.619, ami 9,9 %-

os növekedést mutat az elõzõ évhez képest.

Az aktív fekvõbeteg szakellátás átlagos országos alapdíja 44.281

forint/súlyszám volt, 37,6 %-kal magasabb az elõzõ évi átlagnál. Ez az arány a

krónikus ellátásban 24,6 % növekedést mutat, az átlagos alapdíj 1.546

forintról 1.926 forintra emelkedett.

Az 1995. október 1-jével megkötött új finanszírozási szerzõdések pénzügyi

szempontból már nem érintették az 1995-ös évet. Az új szerzõdések alapján a

fekvõbeteg intézmények száma 176-ról 169-re csökkent (megszûnt 5 szülõotthon,

1 MÁV intézmény, egyesült 2 fõvárosi HM kórház). Érdemi változás - csökkenés -

az aktív ágyak esetében történt, 10.970 ágy szûnt meg, azaz az összes ágy 10,5

%-a, az aktív ágyak közel 13 %-a. A krónikus ágyak száma csekély mértékben,

220-szal, 1,1 %-kal nõtt, így az össz ágyszámon belüli aránya 18,9 %-ról 21,3

%-ra emelkedett.

A súlyszámban mért havonkénti országos teljesítmények 1995. október és 1996.

március közötti idõszakban nem mutatnak jelentõs eltérést a megelõzõ év

hasonló idõszakához képest. Az egyes intézmények, illetve egyes kórházi

osztályok megszûnését követõen a betegforgalom az arra kijelölt másik kórházi

osztályon, intézményben jelentkezett. Az átlagos ápolási idõ a jelzett

idõszakban enyhén növekedett, mely ellentétes tendenciát mutat a kívánt

hatással. További intézményi szintû vizsgálatot igényelne az új szerzõdések

nyomán végrehajtott létszámleépítéseknek, illetve azok többlet pénzügyi

terheinek, és a mûködési költségekben bekövetkezett megtakarításoknak a

felmérése.

Az 1995. október 1-jével mért teljesítmények már országosan egységes

rendszerben vannak elszámolva. Ez az alkalmazkodási kényszer a 90 %-os

garancia mellett is kikényszeríti a struktúra átalakítását, restrikcióját,

mert csak akkor kerülhet egyensúlyba az intézmények kiadása és bevétele.

Az esetfinanszírozotti körbe tartozó ellátások az összes gyógyító-megelõzõ

ellátás 5,9 %-át tették ki, miközben 1994. évben ez az arány 4,7 % volt, mely

igen jól jellemzi az elvégzett nagyértékû diagnosztikai eljárások, mûtétek

(fõként transzplantációk) és mûvesekezelések számának és technológiai

fejlõdésének a mértékét és az e területeket fokozottan súlytó magas infláció

hatását. Az 1995. év során több új diagnosztikai egység (CT, MRI, DSA) kezdte

meg mûködését. A mûvesekezelések 50 %-át, a CT és MRI vizsgálatoknak pedig

19,4 és 67,7 %-át magánvállalkozások végezték.

Az Egészségbiztosítási Önkormányzat Kockázatkezelõ Kuratóriumai 1995. év során

négy témakörben összességében 1653,5 millió forintot használtak fel

kockázatkezelõ és otthoni ápolási programok támogatására, amely az 1994. évi

teljesítésnek a 85 %-a. A szükségletkommunikáció témakörben beérkezõ

pályázatok közül a 60 kedvezõen elbírált pályázat 83,6 millió forint

támogatásban részesült, szûrés gondozás témakörben a hasonló számok 297,

illetve 488,1 millió forint, életmód programnál 1351, illetve 933,4 millió

forint,

otthoni ápolás és házi hospice program esetében pedig 33 pályázat

támogatásaként összesen 148,4 millió forint került kiutalásra.

A gyógyszerkiadásokra 1995. évre 67,7 milliárd forint lett elôirányozva,

ténylegesen 70,0 milliárd forint került kifizetésre. A 2,3 milliárd forintos

túllépés - különösen az elmúlt évekhez képest - nem minôsül jelentôsnek,

amelyet nagyrészt az új - alaplistás - gyógyszer-támogatási rendszer

bevezetése eredményezett.

Nagy mértékben növekedtek azonban a lakossági terhek, amit jól mutat, hogy az

elmúlt évi 20,5 milliárd forintot kitevõ lakossági gyógyszerkiadás, 1995.

évben 30,3 milliárd forint volt, annak ellenére, hogy ugyanezen idõszakokban a

gyógyszerfogyasztás volumene 5,5 %-kal csökkent.

A gyógyszerárak - a január 1-jei 19,2 %-os termelõi áremelkedést követõen az

év folyamán még több alkalommal - összesen átlagosan 30,2- %-kal emelkedtek. A

termelõi áremelések azonban nem kerültek automatikusan elfogadásra, mert

valamennyinél elôzôleg megtörtént a legalacsonyabb gyógyszer árszínvonalú

országokkal (francia és spanyol) való összehasonlítás, melynek eredményeként

250 készítménynél sikerült évközi árcsökkentést elérni. A növekvô

versenyhelyzettel összefüggésben további árcsökkentõ hatással járt az azonos

hatóanyagú gyógyszerekre - a négy évvel ezelôtt - bevezetett fix összegû

támogatás.

Az un. alaplistás gyógyszereknél, melyek támogatási mértéke 100, 95 és 90 %,

az évközi drágulásokból adódó különbözetet kizárólag a társadalombiztosításnak

kellett viselnie. A 40-70 %-kal támogatott gyógyszereknél viszont nem a

térítési díj, hanem a támogatás összege került befagyasztásra Az

árszintnövekedés a fix összegben támogatott gyógyszerek körében az átlagosnál

jóval alacsonyabb. Mindezeket figyelembe véve a fix összegû támogatás

következtében elért megtakarítás éves szinten mintegy 2,5 milliárd forintra

becsülhetô.

Közgyógyellátás keretében kiadott gyógyszer támogatása 14,2 milliárd forint.

volt, ami 19,5 %-a az összes gyógyszertámogatásnak. Ebbôl az összegbôl - a

betegek helyett - a központi költségvetés fizetett ki 5,4 milliárd forintot. A

ún. méltányossági alapon kiadott közgyógyellátási igazolványok után a

közgyógyellátás önkormányzati térítése 1,152 millió forint volt. 1995. év

végén az 514,342 közgyógyellátási igazolvány volt forgalomban, melybôl 302,791

alanyi, 211,511 méltányossági jogcímû. (Megjegyzendõ, hogy egy

közgyógyellátott számára 1995-ben átlagosan 48,9 receptet írtak fel az orvosok

a közgyógyellátás terhére, szemben az egy biztosítottra átlagosan jutó 12,1

vénnyel.)

A gyógyszertárak elszámolásának, és az orvosok gyógyszerrendelési

gyakorlatának ellenôrzése szúrópróbaszerûen történt az elmúlt évben, amelynek

a hatékonyságát erõsen hátráltatta a kis létszámú és rosszul fizetett

ellenôrzô fôorvosi, fôgyógyszerészi apparátus kapacitása és az év során számos

- nagy leterhelést jelentô - rendkívüli feladat elvégzése. Az ellenôrzés

hatékonyságának számottevô javulása csak az 1996. január 1-tôl indult országos

vényadatfeldolgozó rendszer teljes körû mûködésének megvalósulásával érhetô

el.

A gyógyászati segédeszközök társadalombiztosítási kiadásai 10,8 milliárd

forintot tettek ki. A 7,5 milliárd forintos elõirányzat elfogadásakor

(júniusban) már 5,3 milliárd forint volt a felhasználás. Az igen jelentõs 3,3

milliárd forintos túllépés okai az alábbiak voltak.

Az elôirányzat tervezésénél 15 %-os forintleértékelési és 20 %-os átlagos

fogyasztóiár-növekedés lett figyelembe véve, szemben a bekövetkezett 24,

illetve 28,2 százalékos mértékkel.

A tervekkel ellentétben nem került át a gyógyító-megelôzô ellátás

finanszírozásába a beültethetô szemlencse és az ideiglenes végtagprotézis sem,

melyek kiadásai 200, illetve 33 millió forintot tettek ki.

A fogászatban a technikai eszközök ártámogatásának megszûnését megelõzõen

fokozott többletigény keletkezett az ilyen termékek iránt. Egyes hónapokban a

korábbi 100 millió forintos igénnyel szemben 144, 165 millió forint került

kifizetésre a fogtechnikai termékek után.

A tervezetthez képest fél év késéssel - szeptemberben - lépett életbe az új

támogatási rendszer, mely fix összegû támogatást tartalmaz a korábbi

fogyasztói árak százalékában meghatározott támogatási rendszerhez képest. Az

új támogatási rendszer az év hátralévõ részében 400 millió forintos

megtakarítást eredményezett a fogtechnika területén, 40, illetve 50 millió

forintos megtakarítást a lúdtalpbetétek és az ortopéd cipõk támogatásában.

A gyógyfürdô kezelések támogatásának elôirányzata 0,6 milliárd, a tényleges

felhasználás ennek több mint kétszerese 1,24 milliárd forint volt. A túllépést

az okozta, hogy az elôirányzat elfogadásáig eltelt hat hónapos idôszakban a

felhasználás már 597 millió forintot tett ki. Az elôirányzat elfogadásával

egyidejûleg megváltozott ezen kezelések rendelésének társadalombiztosítási

támogatással igénybevehetô lehetôsége, amely számos ellentmondással

rendelkezik és nem alkalmas a megtakarítások elérésére. (Nem egyértelmû a

törvényi rendelkezések alapján, hogy mikor vehetõ igénybe ingyenesen a

gyógyfürdõ szolgáltatás, mit takar "az akut esemény által indokolt gyógyfürdõ

ellátás", a termál gyógymedence támogatásának a megszüntetése a sokkal

drágább, egyéb kezelések rendelése felé tolja el a felírásokat, stb.)

A anyatejellátás elôirányzata 160, a tényleges felhasználás 139,9 millió

forint volt. A megtakarítás annak következtében jött létre, hogy az anyatej

literenkénti 500 forintos ára változatlan maradt, szemben a tervezés

idôszakában figyelembe vett 600 forinttal.

Az egészségbiztosítási ágba tartozó baleseti és rokkantsági nyugellátások

1995. évi 68,1 milliárdos összege közel 1,5 milliárd forinttal alacsonyabb

volt, mint a 69,6 milliárd forintos elõirányzat. Az elmaradás több kisebb

jelentõségû évközi folyamat együttes hatásával magyarázható. Ezek közül a

legnagyobb jelentõségû, hogy a 3,8 %-os létszámnövekedés közel 1

százalékponttal elmaradt az 1995-re várt értéktõl. 1995-ben összesen 391 ezer

fõ részére 407 ezer alap- és kiegészítõ ellátás folyósítása történt az E.

Alapból. Az egy fõre jutó havi átlagos ellátás 1995. évi összege 14 519 forint

volt, amely 13,6 %-kal nagyobb az elõzõ évinél.

Az 1994. évi 57,8 milliárd forintos nyugdíjkiadást az 1995. évi kifizetések

10.4 milliárd forinttal, 18 %-kal haladták meg. A nettó átlagkereset

növekedésének évközben prognosztizált értéke alapján az év során két

alkalommal került sor az ellátások emelésére, márciusban 11 %-kal,

szeptemberben pedig 4 %-kal. A két emelés 5,9, illetve 2,4 milliárd forinttal

növelte éves szinten a korhatár alatti nyugdíjkiadásokat. A létszámcserélõdés

és állománynövekedés együttes hatása 2,1 milliárd forinttal növelte a

kiadásokat a bázis értékhez képest. Más megközelítésben a saját jogú

rokkantsági és baleseti rokkantsági nyugdíjak 64,2 milliárd forintot tettek

ki, míg a hozzátartozói ellátások kiadása 2,4 milliárd forint, a baleseti

járadék kiadása 1,5 milliárd forint volt.

Az 1995. évi terhességi-gyermekágyi segély kifizetések 8,9 milliárd forintos

összege 1,3 milliárd forinttal maradt el az elõirányzati 10,2 milliárd

forinttól. A megtakarítást a vártnál jóval alacsonyabb születésszám és ennek

következtében a segélyen töltött napok számának csökkenése eredményezte.

A táppénzkiadások összege 39,8 milliárd forint volt, amely 14,3 %-kal haladta

meg az elõirányzati 34,8 milliárd forintot. Az 5 milliárd forintos túllépést

fõként a betegszabadság 25 napra való kiterjesztésére vonatkozó törvényi

rendelkezés Alkotmánybíróság általi megsemmisítése okozta. A táppénzkiadások

azonban az 1994. évi volumen alatt maradtak, ami az egy táppénzes napra jutó

forint érték 12,4 %-os növekedésének (619 forint) és a táppénzen töltött napok

száma 13,3 %-kal történõ csökkenésének (64,4 millió nap) együttes hatása

eredményezett. A táppénzen töltött napok számának csökkenéséhez mind a

jogosultak számának, mind a táppénzes arányszámnak a csökkenése (5,3-ról 4,6

%-ra) hozzájárult.

A táppénz igénybevétel csökkenõ tendenciái alapvetõen az alábbi

intézkedéseknek voltak köszönhetõk. 1995. április 1-jei hatállyal leszûkült a

biztosítási idõn túli keresõképtelenség idején igénybevehetõ táppénz (passzív

táppénz) igénybevételi lehetõsége. Ezzel egyidõben megszûnt a nyugdíjas

biztosítottak egyéni járulékfizetési kötelezettsége, ezáltal az adott kör

táppénzre való jogosultsága is. A táppénz mértéke 1995. júliusától a

keresõképtelenség 31. napjától járó 75 %-ról lecsökkent 70 %-ra, 65 %-ról 60

%-ra, valamint a kórházi kezelés idõtartamára egységes 60 %-os mértékû táppénz

került bevezetésre. Mindezen intézkedések hatásaként a korábbi évek trendjével

ellentétben 1995-ben a II. félévben kisebbek voltak a táppénzkifizetések, mint

az I. félévben.

Az egyéb betegségi ellátások kiadásai 5,3 %-kal meghaladva az elõirányzatot

3,2 milliárd forintot tettek ki. Ezen belül azonban igen nagy eltérés volt az

egyes tételek teljesítését illetõen. Az utazási költségtérítésre felhasznált

1,8 milliárd forint igen nagy mértékben haladta meg az elõirányzati 1,4

milliárd forintot. Ezzel szemben a külföldi gyógykezeléssel kapcsolatos

kiadások elõirányzata 420 millió forint, a tényleges felhasználás 306,8 millió

forint volt. Ez az összeg 105 beteg kezelésének támogatására volt elegendõ, és

további 26 beteg elõzõ években megkezdett kezelésének folytatására. Az elmúlt

évben a korábbinál gyakrabban került sor olyan eljárására, amikor hazai

egészségügyi intézményekben külföldi szakember meghívásos közremûködésével

történtek beavatkozások, illetve amikor csak a donorkeresést vagy a

sejtszelekciót végezték el külföldön a beteg kiküldése nélkül.

Az egészségbiztosítás feladatai 1995. évben számottevõen növekedtek, mely

egyrészt jogszabályi változásoknak, másrészt a gazdaság szerkezetében

bekövetkezett változásoknak tudhatók be. A többletfeladatok ellátása során a

behajtás területén az évrõl évre növekvõ kintlevõségek csökkentése érdekében

szükségessé vált az ösztönzési rendszer bevezetése.

A mûködési költségvetés kiadási és bevételi fõösszegének elõirányzata 11,7

milliárd forint, a teljesítés 12,6 milliárd forint volt. A bevételeket év

közben növelte az 1994. évi pénzmaradvány felhasználásából származó 687 millió

forint, a 211 millió forint mûködési célú többletbevétel és a behajtás

ösztönzés 207 millió forintos többlet fedezete, míg a világbanki kölcsönnel

kapcsolatos belföldi kiadásokra átvett pénzeszköz 206 millió forinttal

elmaradt az elõirányzattól.

A mûködési kiadások összességében 12,0 milliárd forintot tettek ki, ebbõl

személyi juttatásokra és társadalombiztosítási járulékokra 5,3 milliárd,

illetve 2,2 milliárd forint került felhasználásra, a dologi kiadások fedezete

2,9 milliárd forint volt. A pénzeszközátadás, egyéb támogatás összege 0,1

milliárd forint volt. A felújítási kiadások közel 0,2 milliárd forintot, a

beruházási kiadások 1,3 milliárd forintot tettek ki.

A következõ évre átvihetõ és felhasználható maradvány összege 559 millió

forint.

A pénzbeli egészségbiztosítási ellátások után a Nyugdíjbiztosítási Alapnak

átadott járulék 0,6 milliárd forinttal meghaladta az elõirányzati értéket,

amelyet alapvetõen - 1,5 milliárd forint értékben - a táppénzkiadások

túlfutása eredményezett, míg a korhatár alatti rokkant és baleseti ellátások,

illetve a terhességi-gyermekágyi segélyek kiadásainál bekövetkezõ elõirányzat

alatti teljesülés összességében 0,9 milliárd forinttal enyhítettek.

Eleje Honlap