Magyar Köztársaság Kormánya

T/2840.. sz.

törvényjavaslat

a lakástakarékpénztárakról

Elõadó:

dr. Medgyessy Péter

pénzügyminiszter

Budapest, 1996. szeptember

1996. évi ... törvény

a lakástakarékpénztárakról

Az Országgyûlés annak érdekében, hogy

- ösztönözze a lakáscélok saját erõbõl történõ megvalósítását

elõsegítõ elõtakarékosságot,

- megteremtse a lakáselõtakarékosság zárt és elkülönült rendszerben,

biztonságos keretek között, állami támogatással történõ lebonyolításának

feltételeit,

törvényt alkot a lakástakarékpénztárakról.

A törvény hatálya

E törvény rendelkezéseit kell alkalmazni a Magyar Köztársaság területén

az e törvényben meghatározott lakástakarékpénztárak által folytatott

tevékenységre, e tevékenység felügyeletére.

Fogalmak

E törvény alkalmazásában:

a) megtakarítási idõ: az elsõ betételhelyezéstõl az összegyûlt betét

felvételéig eltelt idõ;

b) megtakarítási évek: a betételhelyezés hónapjának elsõ napjától

számított évek (12 hónap) a betét felvételéig;

c) kollektív kamat: a lakáselõtakarékossági szerzõdésekben rögzített

lakáskölcsön kamatoknak a ki nem utalt összes szerzõdéses összegben képviselt

arányuk alapján súlyozott átlagos értéke;

d) kiutalási idõpont: az az idõpont, amikor a lakástakarékpénztár

meghatározza, hogy melyek azok a lakáselõtakarékossági szerzõdések, amelyek

esetében a szerzõdéses összeget az adott idõpontra megállapított kiutalási

összegbõl ki tudja fizetni.

A lakástakarékpénztár

(1) A lakástakarékpénztár alapítására, mûködésére és felügyeletére a

hitelintézetekrõl és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 1996. évi .......

törvényt (a továbbiakban: Hpt.) az e törvényben foglalt eltérésekkel kell

alkalmazni.

(2) A lakástakarékpénztár szakosított hitelintézet.

(3) A lakástakarékpénztár alaptevékenysége a 7. §-ban meghatározott

szerzõdés szerinti betétgyûjtés és hitelnyújtás.

(4) Lakáselõtakarékossági szerzõdést csak az e törvény elõírásai szerint

alapított és mûködtetett lakástakarékpénztár köthet.

(5) Lakástakarékpénztár legalább egy milliárd forint jegyzett tõkével

alapítható.

(6) Az Állami Pénz- és Tõkepiaci Felügyelet a mûködési engedély iránti

kérelmet elutasítja, ha az általános szerzõdési feltételek a szerzõdések

teljesíthetõségét nem mutatják tartósan garantáltnak, vagy a szerzõdéses

összegek kiutalását méltánytalanul elhalasztanák, méltánytalanul hosszú

minimális megtakarítási idõket határoznak meg, vagy a betételhelyezõk egyéb

érdekeit nem védik elégségesen.

Az elnevezés védelme

A "lakástakarékpénztár" elnevezést, e fogalom jelzõs alakját, továbbá

rokon értelmû vagy idegen nyelvû megfelelõjét csak az e törvényben elõírtaknak

megfelelõen alapított és mûködtetett szakosított hitelintézet használhatja.

Ügynöki tevékenység

(1) A lakástakarékpénztár a 12. § b) pontjában meghatározott pénzügyi

szolgáltatás közvetítését (ügynöki tevékenységet) az Állami Pénz- és Tõkepiaci

Felügyelet engedélye nélkül természetes és jogi személyek útján is

gyakorolhatja.

(2) Az ügynök a lakástakarékpénztárral kötött megbízási szerzõdés alapján

végzi közvetítõi tevékenységét.

(3) Az ügynöknek megbízási díj (jutalék) csak a megkötött

lakáselõtakarékossági szerzõdés után jár.

(4) Az ügynök megbízotti minõségében való károkozásáért a

lakástakarékpénztár felelõs.

(5) Az ügynök a közvetítõi tevékenységet a lakástakarékpénztár által

kiállított igazolvány alapján folytathatja.

(6) A lakástakarékpénztár az Állami Pénz- és Tõkepiaci Felügyelet által

meghatározott módon és gyakorisággal köteles az általa alkalmazott ügynökök

névsorát az Állami Pénz- és Tõkepiaci Felügyeletnek megküldeni. Az ügynökök

jegyzékét az Állami Pénz- és Tõkepiaci Felügyelet félévente a Pénzügyi

Közlönyben közzéteszi.

A lakáselõtakarékossági szerzõdés

(1) Lakáselõtakarékossági szerzõdést (a továbbiakban: szerzõdés) köthet a

lakástakarékpénztárral:

a) devizabelföldi természetes személy saját nevében, saját maga javára,

vagy természetes személy az általa megnevezett, devizabelföldi természetes

személy (kedvezményezett) javára,

b) állami gondoskodásban élõ gyermek, mint kedvezményezett javára,

életkezdésének elõsegítése céljából intézeti gyám, eseti gondnok, alapítvány,

devizabelföldi természetes személy, társadalmi szervezet, egyház, illetõleg

helyi önkormányzat,

c) lakásszövetkezet a tulajdonában, vagy a tagjainak közös tulajdonában

álló épületrészek felújításához és korszerûsítéséhez szükséges pénzügyi

források biztosítása céljából,

d) társasházi lakások és a társasház nem lakás céljára szolgáló

helyiségeinek tulajdonosai a közös tulajdonukban álló épületrészek

felújításához és korszerûsítéséhez szükséges pénzügyi források biztosítása

céljából.

(Az a)-d) pontban foglaltak a továbbiakban együtt:

lakáselõtakarékoskodók.)

(2) Kedvezményezett lehet

a) a lakáselõtakarékoskodó közeli hozzátartozója (Ptk. 685.§ b) pont) az

(1) bekezdés a) pontjában foglaltak alapján,

b) intézeti gyámság alatt álló gyermek (Csjt. 98. §) az (1) bekezdés b)

pontjában foglaltak alapján, akinek a javára a lakáselõtakarékoskodó a

lakáselõtakarékossági szerzõdést megkötötte.

(1) A szerzõdés olyan betét- és hitelszerzõdés, amelyben a

lakáselõtakarékoskodó arra kötelezi magát, hogy a szerzõdéskötéskor egy

összegben, vagy a megtakarítási idõ alatt elõre meghatározott rendszerességgel

egyenlõ részletekben történõ befizetésekkel meghatározott forint összeget a

lakástakarékpénztárnál betétként leköt, illetve elhelyez, a

lakástakarékpénztár pedig a szerzõdésben meghatározott feltételek teljesülése

esetén, az üzletszabályzatban rögzített módszer szerint a szerzõdésben

meghatározott lakáscélú kölcsönt (a továbbiakban: lakáskölcsön) forintban

nyújtja a lakáselõtakarékoskodó, illetve a nagykorú kedvezményezett kérésére.

(2) A szerzõdés meghatározott összegre (a továbbiakban: szerzõdéses

összeg) szól, amely a lakáselõtakarékoskodó által vállalt összes

betételhelyezés, a betétre jóváírt kamat, az állami támogatás, a támogatásra

jóváírt kamat és a lakástakarékpénztár által folyósítandó lakáskölcsön

együttes összegével egyenlõ.

(3) A szerzõdésben meghatározott betéti és hitelkamat mértékét, illetve a

lakáskölcsön teljes hiteldíjának mértékét a szerzõdés idõtartama alatt nem

lehet módosítani.

(4) A szerzõdés alapján lakástakarékpénztárnál elhelyezett betétbõl

részösszeget kivenni nem lehet.

(5) Lakáskölcsönt csak akkor nyújthat a lakástakarékpénztár, ha a

megtakarítási idõ elérte a 4 évet és a szerzõdéses összeg lakáscélú

felhasználásra kerül.

(6) A lakástakarékpénztár az általános szerzõdési feltételekben

meghatározott módszer szerint a szerzõdési feltételeket teljesített

lakáselõtakarékoskodók között sorrendet határoz meg. A sorrend

meghatározásánál figyelembe vehetõ a szerzõdéses összeg nagysága, a

megtakarított összeg, a jóváírt kamat és a lakáskölcsön törlesztésének vállalt

feltételei. A lakástakarékpénztár e sorrend alapján határozza meg, hogy az

adott kiutalási idõpontban mely szerzõdések esetében kerülhet a szerzõdéses

összeg kiutalásra. A lakáselõtakarékoskodónak, amennyiben igényli, a

lakástakarékpénztár a lakáskölcsönt a szerzõdéses összeg kiutalási

idõpontjától számított három hónapon belül folyósítja, amennyiben a

lakáselõtakarékoskodó teljesítette a lakáscélú felhasználás igazolására

vonatkozó kötelezettségét.

E törvény alkalmazásában lakáscélú felhasználásnak minõsül:

a) a lakáselõtakarékoskodó, illetve amennyiben a szerzõdésben

kedvezményezettet neveznek meg, a kedvezményezett

1. javára történõ, a Magyar Köztársaság területén elhelyezkedõ lakótelek

vásárlása, lakás vagy családi ház vásárlása, építése, cseréje;

2. tulajdonában lévõ lakás vagy családi ház bõvítése, felújítása,

korszerûsítése, helyreállítása;

3. a tulajdonában lévõ lakáshoz, családi házhoz szükséges, illetve a már

beépített terület lakhatóságát javító, a következõkben felsorolt közmûvek,

kommunális létesítmények kialakítása: járda, telefon-, áram-, gáz-,

vízvezeték, szennyvízcsatorna építése és szerelése,

b) a lakásszövetkezet tulajdonában, vagy a tagjainak közös tulajdonában

álló épületrészek felújítása és korszerûsítése,

c) a társasházi lakások lakástulajdonosainak közös tulajdonában álló

épületrészek felújítása és korszerûsítése,

d) az a)-c) pontban meghatározott célok finanszírozására hitelintézettõl

felvett kölcsön kiváltása.

(1) Ha a lakáselõtakarékoskodó kedvezményezettet nevez meg, eltérõ

megállapodás hiányában az elhelyezett betét és idõarányos kamata felett a

megtakarítás idõtartama alatt a lakáselõtakarékoskodó rendelkezik. A

lakáskölcsön folyósításakor, illetve a betét lakáscélú felhasználása esetén a

nagykorú kedvezményezett a betét, a támogatás, a jóváírt kamatok, valamint a

lakáskölcsön feletti rendelkezési jogot megszerzi.

(2) A lakáselõtakarékoskodó halála esetén a betételhelyezést a

kedvezményezett vagy a lakáselõtakarékoskodó örököse azonos jogokkal és

kötelezettségekkel folytathatja.

(3) A betételhelyezést a 6.§ (1) bekezdésének c) pontjában meghatározott

lakáselõtakarékoskodó jogutódja illetõleg a 6. § (1) bekezdésének d) pontja

esetében az új tulajdonos is folytathatja.

(4) A lakáselõtakarékoskodó személye a (2) és (3) bekezdésben foglalt

esetek kivételével csak akkor változtatható, ha az új lakáselõtakarékoskodó

az eredeti lakáselõtakarékoskodó közeli hozzátartozója (Ptk. 685.§ b) pont).

(5) A lakáselõtakarékoskodó betegség, katonai szolgálat, munkanélküliség

esetén, vagy egyéb, az általános szerzõdési feltételekben rögzített fontos

okból jogosult a szerzõdésben vállalt betételhelyezést szüneteltetni. A

szüneteltetés idõtartama a megtakarítási idõbe nem számít bele.

A lakáskölcsön nyújtására és az áthidaló kölcsönre vonatkozó szabályok

(1) A lakástakarékpénztár a lakáskölcsönt a kiutalási összegbõl

folyósítja. A kiutalási összeg a következõ részekbõl áll: a

lakáselõtakarékoskodók által befizetett betétek, a betétekre jóváírt kamatok,

a jóváírt állami támogatás és annak kamatai, valamint a már lakáskölcsönt

kapott lakáselõtakarékoskodók, illetve kedvezményezettek tõketörlesztései.

(2) A lakástakarékpénztár köteles az Állami Pénz- és Tõkepiaci

Felügyeletnek haladéktalanul jelentést tenni, ha az adott kiutalási idõpontban

a kiutalási összegbõl nem tudja azoknak a lakáselõtakarékoskodóknak, illetve

kedvezményezetteknek a lakáskölcsön igényét sem kielégíteni, akik a

szerzõdéses összeg 55%-át már megtakarították, elérték a minimális értékszámot

és a megtakarítási idejük elérte a 4 évet. Ebben az esetben a

lakástakarékpénztár a folyósítandó lakáskölcsön fedezetére az Állami Pénz- és

Tõkepiaci Felügyelet engedélyével kölcsönt is felvehet. Amennyiben az Állami

Pénz- és Tõkepiaci Felügyelet a továbbiakban nem látja biztosítottnak a

szerzõdések teljesíthetõségét, a Hpt. szerinti intézkedéseket tesz és bírságot

szabhat ki.

(1) A lakástakarékpénztár a (2) és a (3) bekezdés rendelkezéseinek

megfelelõ áthidaló kölcsönt nyújthat a lakáskölcsöntõl eltérõ feltételekkel

legfeljebb a szerzõdéses összeg erejéig.

(2) Az áthidaló kölcsön olyan kölcsön, amelyet a lakástakarékpénztár

kizárólag lakáselõtakarékoskodónak, illetve a kedvezményezettnek nyújthat

lakáscélú felhasználásra, amennyiben a lakáselõtakarékoskodó a szerzõdéses

összegnek legalább 25%-át már megtakarította és a megtakarítási ideje elérte a

két évet.

(3) A lakástakarékpénztár áthidaló kölcsönt akkor nyújthat, ha a

szerzõdésekbõl származó kötelezettségeit szerzõdésszerûen folyamatosan

teljesíti.

(4) A lakáselõtakarékoskodó az áthidaló kölcsönt a lakástakarékpénztár

által kiutalt szerzõdéses összegbõl fizeti vissza.

A lakástakarékpénztár biztonságos mûködése

A lakástakarékpénztár a 7. §-ban meghatározott szerzõdés szerinti

betétgyûjtésen és hitelnyújtáson, valamint áthidaló kölcsön nyújtásán kívül

kizárólag a következõ tevékenységeket végezheti:

a) a lakástakarékpénztár szavatoló tõkéjének összesen 10%-át meg nem

haladó mértékig tulajdoni részesedést szerezhet, kizárólag a Hpt. szerinti

járulékos vállalkozásokban,

b) a 7. §-ban meghatározott szerzõdés szerinti betétgyûjtési

tevékenységhez kapcsolódóan pénzügyi szolgáltatás közvetítését (ügynöki

tevékenységet) végezheti.

(1) A lakástakarékpénztár által felvett kölcsönök, illetve az általa

kibocsátott hitelviszonyt megtestesítõ értékpapírok (a továbbiakban együtt:

felvett kölcsönök) állománya a 10.§ (2) bekezdésében foglalt eset kivételével

nem haladhatja meg a folyósított áthidaló kölcsöneinek állományát. A felvett

kölcsönök állománya - beleértve a 10.§ (2) bekezdésben foglalt esetet is - a

kölcsönfelvételkor, illetve a hitelviszonyt megtestesítõ értékpapír

kibocsátásakor nem haladhatja meg a betétállomány 40%-át.

(2) A felvett kölcsönök állományának alakulásáról a lakástakarékpénztár a

folyamatos adatszolgáltatás körében jelentést tesz az Állami Pénz- és

Tõkepiaci Felügyeletnek.

Az 6.§ (1) bekezdésének c) és d) pontja szerinti

lakáselõtakarékoskodókkal kötött szerzõdések együttes szerzõdéses összege a

szerzõdéskötés idõpontjában nem haladhatja meg a lakástakarékpénztár összes

szerzõdésébõl eredõ szerzõdéses összeg 15%-át.

(1) A lakástakarékpénztár a kiutalási összeget a (2)-(5) bekezdés

rendelkezéseinek figyelembevételével a betétek visszafizetésére, a betétekre

jóváírt kamat és állami támogatás kifizetésére, az állami támogatás után

jóváírt kamat kifizetésére, a lakáskölcsönök nyújtására és a lakáskölcsönök

nyújtására szükség esetén általa felvett kölcsön tõketörlesztésére és e

kölcsönnek a kollektív kamat mértékével meghatározott számított hozamának

kifizetésére használhatja fel.

(2) A lakástakarékpénztárnak a kiutalási összeg (1) bekezdésben

meghatározott célokra fel nem használt része (a továbbiakban: szabad eszköz)

tárgynegyedév elsõ napján meglévõ állományának legalább 50%-át készpénzben,

számlapénzben, illetõleg a Magyar Állam által kibocsátott kötvényben, vagy

kincstárjegyben kell tartania.

(3) A lakástakarékpénztár szabad eszközei tárgynegyedév elsõ napján

meglévõ állományának legfeljebb 20%-át helyezheti ki egy évnél nem hosszabb

lejáratra devizabelföldi hitelintézeteknél.

(4) A lakástakarékpénztár szabad eszközei tárgynegyedév elsõ napján

meglévõ állományának legfeljebb 20%-át használhatja fel áthidaló kölcsönök

nyújtására.

(5) A lakástakarékpénztár szabad eszközei tárgynegyedév elsõ napján

meglévõ állományának legfeljebb 25%-át fektetheti be jelzáloghitelintézet

által kibocsátott jelzáloglevélbe.

(1) A lakáselõtakarékoskodók érdekének védelmében a szabad eszközök 15.§

(2)-(5) bekezdése szerinti kihelyezésének hozamából a lakástakarékpénztár

ráfordításai között elszámolva köteles kiegyenlítési céltartalékot képezni,

illetve az elõzõ évben megképzett kiegyenlítési céltartalékot kiegészíteni

tárgyév december 31-én.

(2) A kiegyenlítési céltartalék tárgyévi képzésének összegét a 15.§ (2)-

(5) bekezdése szerint kihelyezett szabad eszközök tárgyévi hozamának és a

szabad eszközök tárgyévi átlagos állományának a kollektív kamat mértékével

meghatározott kamatösszegének a különbözeteként kell kiszámítani.

(3) Amennyiben a meglévõ kiegyenlítési céltartalék és a (2) bekezdés

szerint számított kamatkülönbözet meghaladja a tárgyév december 31-ei

betétállomány 10%-át, a lakástakarékpénztár nem köteles a 10%-ot meghaladó

mértékben a meglévõ kiegyenlítési céltartalékot kiegészíteni.

(4) Az (1) bekezdésben meghatározott kiegyenlítési céltartalékot a 10. §

(2) bekezdése alapján felvett kölcsön után a tárgyévben idõarányosan fizetendõ

kamat és az e kölcsönnek a kollektív kamat mértékével meghatározott, a

tárgyévre idõarányosan számított kamata különbözetének kiegyenlítésére kell a

lakástakarékpénztárnak felhasználnia.

A lakástakarékpénztár köteles az általa nyújtott lakáskölcsönt jelzálog

bejegyeztetésével, illetve szükség esetén más biztosítékok kikötésével

biztosítani.

Az általános szerzõdési feltételek

(1) A lakástakarékpénztár üzletszabályzatában köteles a 7. §-ban

meghatározott szerzõdés szerinti betétgyûjtési és hitelnyújtási tevékenység és

az áthidaló kölcsön nyújtásának általános szerzõdési feltételeit meghatározni

úgy, hogy az legalább a következõket tartalmazza:

a) a lakáselõtakarékoskodó és a lakástakarékpénztár által teljesítendõ

szolgáltatások mértéke és gyakorisága, továbbá a késedelmes teljesítés

jogkövetkezményei,

b) a szerzõdés alapján teljesítendõ betételhelyezés után járó kamat

mértéke,

c) a lakáskölcsön igénybevételének feltételei, a minimális megtakarítási

hányad, a minimális értékszám, a hitelképesség vizsgálata során figyelembe

vett szempontok, a lakáskölcsön megtagadásának esetei,

d) a lakáskölcsön kamatozása, illetve a teljes hiteldíj mértéke,

e) a lakáskölcsönt igénylõk között felállított sorrend meghatározásának

módja, a kiutalásra kerülõ szerzõdések meghatározása, a lakáskölcsön

esedékessége és folyósításának lebonyolítása,

f) a szerzõdés módosításának, különösen a szerzõdéses összeg

felemelésének vagy csökkentésének, illetve a rendkívüli betételhelyezés

feltételei és jogkövetkezményei,

g) a szerzõdés felmondásának esetei és jogkövetkezményei,

h) a betételhelyezés szüneteltetésének feltételei és maximális

idõtartama, valamint a betét átruházásának feltételei,

i) az áthidaló kölcsön igénybevételének lehetõségei.

(2) A lakástakarékpénztár köteles általános szerzõdési feltételeit

olymódon meghatározni, hogy azok hosszú távon biztosítsák a

lakáselõtakarékoskodók és a lakástakarékpénztár által vállalt kötelezettségek

összhangját.

(3) Az általános szerzõdési feltételek módosításához az Állami Pénz- és

Tõkepiaci Felügyelet engedélye szükséges.

A lakástakarékpénztár felügyelete

(1) A lakástakarékpénztár biztonságos mûködése és az ügyfeleinek

érdekében az Állami Pénz- és Tõkepiaci Felügyelet a lakástakarékpénztárhoz - a

mûködési engedély kiadásától számított 2 éven belül - ellenõrt nevez ki.

(2) Az ellenõr a helyszínen ellenõrzi az általános szerzõdési feltételek,

különösen a hiteligény elbírálására és a szerzõdéses összeg kiutalására,

valamint a lakáskölcsön folyósítására vonatkozó elõírások betartását. A

lakástakarékpénztár köteles az ellenõr számára a helyszíni ellenõrzést

lehetõvé tenni, valamint az ellenõrzés során szükséges üzleti könyvekhez,

jelentésekhez, adatokhoz való hozzáférést biztosítani.

(3) Az ellenõr a (2) bekezdésben meghatározott ellenõrzés során feltárt

jogsértés vagy hiányosság esetén az Állami Pénz- és Tõkepiaci Felügyeletnél

intézkedések megtételét, illetve bírság kiszabását kezdeményezi.

A lakástakarékpénztár szerzõdési állományát az Állami Pénz- és Tõkepiaci

Felügyelet engedélyével más lakástakarékpénztárra ruházhatja át.

A lakáselõtakarékosság állami támogatása

(1) A devizabelföldi lakáselõtakarékoskodót, illetve a kedvezményezettet

- legfeljebb az elsõ nyolc megtakarítási év során - a lakáselõtakarékoskodó

által az adott megtakarítási évben befizetett betét összegéhez igazodó

mértékben állami támogatás illeti meg, amelyet a lakáselõtakarékoskodó kérelme

alapján a központi költségvetés évente nyújt. Az állami támogatás

igénylésének, folyósításának, elszámolásának és a felhasználás ellenõrzésének

rendjét a kormány rendeletben határozza meg.

(2) Az állami támogatás feltétele, hogy a lakáselõtakarékoskodóval kötött

szerzõdésben szereplõ lakáskölcsön kamatának mértéke ne haladja meg a 10%-ot.

(3) Ugyanazon személy javára, egy naptári évben csak egy szerzõdés után

igényelhetõ az állami támogatás.

Az állami támogatás mértékét a kormány rendeletben állapítja meg. A

támogatási mérték módosítása a már megkötött szerzõdéseket nem érinti.

(1) Az állami támogatás összegét a központi költségvetés átutalja és a

lakástakarékpénztár a lakáselõtakarékoskodó lakáselõtakarékossági számláján

betétként jóváírja éves rendszerességgel a megtakarítási év leteltét követõ

két hónapon belül. A lakástakarékpénztár a jóváírt állami támogatást és annak

kamatait a lakáselõtakarékoskodó számláján elkülönítve kezeli.

(2) Az állami támogatás összegének meghatározásánál nem minõsül

betétbefizetésnek az elõzõ megtakarítási évben betétként elhelyezett összeg

alapján a tárgyévben betétként jóváírt állami támogatás összege, valamint az

az összeg, amelyre mint lakáscélú megtakarításra korábban adókedvezményt

vettek igénybe.

(1) Az állami támogatásra való jogosultságot elveszti a

lakáselõtakarékoskodó, ha a megtakarítási ideje a betét felvételekor nem érte

el a 4 évet, vagy az összegyûlt betétjét nem lakáscélra használja fel.

Amennyiben a betét felvételekor a megtakarítási idõ még nem érte el a négy

évet, a lakástakarékpénztár a lakáselõtakarékoskodó betétszámlájáról levonja a

jóváírt összes állami támogatást az arra jóváírt betéti kamattal és a levont

összeget átutalja a központi költségvetésnek.

(2) Amennyiben a lakáselõtakarékoskodó betétszámláján az állami

támogatást jóváírták és a megtakarítási ideje elérte, vagy meghaladta a 4

évet, az összegyûlt betétjének felvételekor, illetve a lakáselõtakarékosság

állami támogatásáról szóló kormányrendeletben meghatározott idõn belül

igazolnia kell a betét, illetve a szerzõdéses összeg lakáscélú felhasználását.

Amennyiben a lakáselõtakarékoskodó az összegyûlt betétjének felvételekor úgy

nyilatkozik, hogy nem lakáscélra kívánja felhasználni a betétösszeget, a

lakástakarékpénztár a lakáselõtakarékoskodó betétszámlájáról levonja a jóváírt

összes állami támogatást az arra jóváírt betéti kamattal és a levont összeget

átutalja a központi költségvetésnek.

(3) Amennyiben a lakáselõtakarékoskodó az állami támogatást felvette, a

lakástakarékpénztár utólag is köteles ellenõrizni a betét, illetve a

szerzõdéses összeg lakáscélú felhasználását.

(4) Ha a lakáselõtakarékoskodó felvette az állami támogatást, de a

kormányrendeletben meghatározott idõn belül nem igazolja a támogatással növelt

betétösszeg lakáscélú felhasználását, illetve az utólagos ellenõrzés során nem

tudja azt bizonyítani, vissza kell fizetnie a kapott állami támogatást a

felvétel napjáig jóváírt betéti kamattal, valamint a felvétel napjától

számított idõszakra jutó mindenkori jegybanki alapkamattal növelt összegben a

központi költségvetésnek. Ez az összeg adók módjára behajtható köztartozásnak

minõsül.

(5) A lakáscélú felhasználás (3) bekezdésben elõírt ellenõrzésének

elmulasztása esetén, amennyiben a lakáselõtakarékoskodó nem lakáscélra

használta fel az összegyûjtött betétjét, a lakástakarékpénztár a betétre

jóváírt állami támogatás és az állami támogatás után a felvételéig jóváírt

betéti kamat összegével készfizetõ kezesként felel.

Záró rendelkezések

E törvény 1997. január 1-jén lép hatályba.

Felhatalmazást kap a Kormány arra, hogy rendeletben határozza meg

a) az állami támogatás mértékét,

b) az állami támogatás igénylésének, folyósításának, elszámolásának és a

felhasználás ellenõrzésének rendjét,

c) a lakástakarékpénztár általános szerzõdési feltételeire vonatkozó

részletes szabályokat.

INDOKOLÁS

a lakástakarékpénztárakról szóló törvényjavaslathoz

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

1.

A törvényjavaslat alapvetõ célja új szakosított hitelintézeti típus bevezetése

a lakáscélú elõtakarékosság ösztönzése, valamint a lakásfinanszírozáshoz

rendelkezésre álló források kiszélesítése céljából. A lakáscélú megtakarítás

és a hozzá kapcsolódó hitelezés biztonságos hitelintézeti keretek között

történõ folytatásának érdekében elengedhetetlen a lakástakarékpénztárak

alapításának, mûködésének és ellenõrzésének törvény keretében történõ

szabályozása. A törvény határozza meg az állami támogatás igénybevételének

feltételeit is.

A szabályozás célja, hogy megalapozza a lakáselõtakarékossági tevékenységre

specializálódott, zárt rendszerben, szakosított hitelintézetként mûködõ

lakástakarékpénztárak hosszú távú stabil mûködését. Ennek érdekében a más

pénzügyi intézményekre vonatkozó szabályokon túlmenõen speciális befektetési,

tartalékképzési, felügyeleti elõírásokat fogalmaz meg a törvényjavaslat. Az

alaptevékenység mellett végezhetõ tevékenységeket a Javaslat jelentõs

mértékben korlátozza, annak érdekében, hogy a lakástakarékpénztárak ne

veszélyeztessék alaptevékenységüket nagy kockázatot jelentõ ügyletekkel,

illetve fizetõképességük megõrzéséhez elegendõ tartalékokkal rendelkezzenek.

A törvényjavaslat védelmet kíván nyújtani a betételhelyezõknek. Részletesen

szabályozza ennek érdekében a lakástakarékpénztár és a lakáselõtakarékoskodó

között létrejött szerzõdés legfontosabb szabályait, valamint azokat az

elemeket, amelyeket az általános szerzõdési feltételeknek tartalmazniuk kell.

Nem határozza meg ugyanakkor a lakáselõtakarékossági szerzõdés konkrét

feltételeit, csak a kereteit adja meg, s ezzel lehetõvé teszi azt, hogy a

lakástakarékpénztárak rugalmasan alakíthassák ki a versenykörnyezetben az

általuk kínált konstrukciókat.

2.

A törvényjavaslatban szereplõ lakáscélú elõtakarékossági konstrukcióhoz

hasonló modellt több országban pl. Németországban, Ausztriában és

Franciaországban is sikeresen alkalmaznak. Két fõ típusát lehet

megkülönböztetni az elõtakarékossági rendszereknek. A német Bauspar modell

zárt rendszerben mûködik, a lakáskölcsönök folyósítása más betétes

megtakarításaiból, illetve a már kölcsönt kapott ügyfelek törlesztéseibõl

történik. Egy sajátos finanszírozási körforgás jön létre. Amennyiben a

betétekbõl, az állami támogatásból, a lakáskölcsönök tõketörlesztésébõl álló

kiutalási összeg nem elegendõ az összes hiteligénylõ kérelmének teljesítésére,

a megtakarításaik alapján sorba állított ügyfelek egy részének várnia kell a

kiutalásra. A zárt rendszer elõnye, hogy lehetõvé teszi az infláció, illetve a

pénz- és tõkepiac alakulásától független fix kamatlábak alkalmazását mind a

betéteknél, mind a hiteleknél. A betét- és hitelösszegeket a zárt rendszer

esetében csak lakáscélra lehet felhasználni. A nyílt rendszerben mûködõ

francia modellben a megtakarító lehívhatja a kölcsönét a konkrét megtakarítási

idõ lejártakor, ehhez azonban nagyszámú olyan megtakarítóra van szükség, akik

nem szándékoznak lakáscélú hitelt igénybe venni és betéteiket nem lakáscélra

használják fel. A nyitott rendszerek, bár sikeresek lehetnek a források

növelésében, de ugyanakkor jelentõs támogatást igényelnek.

3.

A törvényjavaslat zárt rendszerben mûködõ elõtakarékossági üzletet szabályoz.

A támogatást csak lakáscélú felhasználás esetén lehet igénybe venni. A

lakástakarékpénztár piaci hitelfelvételi lehetõségei erõsen korlátozottak.

A lakáselõtakarékossági szerzõdés keretében az ügyfél arra vállal

kötelezettséget, hogy egy általa meghatározott összeget elõre meghatározott

rendszerességgel befizet a lakástakarékpénztárba. A lakástakarékpénztár pedig

a takarékoskodó által elhelyezett összeg függvényében, az általános szerzõdési

feltételekben meghatározott feltételek teljesülése esetén lakáscélra kölcsönt

nyújt a betétesnek. A szerzõdésben a betéti kamat mellett a hitelkamatot is

elõre meg kell határozni, ezek mértéke rögzített, a szerzõdés idõtartama alatt

nem módosítható. A kamatlábak az inflációtól és a piac alakulásától

függetlenek, általában alacsony mértékûek. Támogatás a törvényjavaslat szerint

csak akkor kapcsolódik a megtakarításhoz, ha a lakáskölcsön kamata a 10%-ot

nem haladja meg. A konstrukció nagy elõnye az, hogy az ügyfél elõre tudja,

hogy milyen összeghez juthat hozzá a megtakarítási szakasz végén, és milyen

terhei lesznek a kölcsön törlesztésekor.

4.

A törvényjavaslat más országokhoz hasonlóan támogatást nyújt a lakáscélú

megtakarítónak. A hiteloldal támogatása az alacsony és fix kölcsönkamatok

miatt szükségtelen. A betéti oldal támogatása azonban fontos, egyrészt a

megtakarítások ösztönzése érdekében, másrészt a betétek alacsony kamatának

ellensúlyozására.

A támogatásnál a figyelembe vett lakáscélú felhasználások köre tág, igénybe

lehet venni lakótelek vásárlásához, lakás vagy családi ház építéséhez,

vásárlásához, bõvítéséhez, korszerûsítéséhez, felújításához,

helyreállításához, közmûvek és kommunális létesítmények kialakításához,

társasházi lakások lakástulajdonosainak és lakásszövetkezet tagjainak közös

tulajdonában álló épületrészek felújításához és korszerûsítéséhez, valamint az

elõbbi célok finanszírozására hitelintézettõl felvett kölcsönök kiváltásához.

5.

A zárt rendszerû lakástakarékpénztárak mûködésének számos elõnyös hatása lehet

Magyarországon. Lehetõvé teszi a jelenlegi elõtakarékossági konstrukciónál a

hitelnyújtáshoz kapcsolódó támogatás kiváltását a megtakarítást ösztönzõ,

szélesebb körben felhasználható támogatási formával. A lakásvásárlás és -csere

támogatása révén a lakásmobilitás élénkül. Forrást biztosítanak a

lakástakarékpénztárak a jelenleg súlyos problémát jelentõ, elmaradt

felújításokhoz, valamint a közmûfejlesztésekhez szükséges források

elõteremtéséhez. A saját kezdeményezést ösztönzi. Egységes rendszer

kialakulását biztosítja a szervezett lakáscélú megtakarítások területén. A

zárt, finanszírozási körforgáson alapuló rendszer lehetõvé teszi a piaci

kamatszinttõl független, alacsony fix kamatlábak alkalmazását.

Ez az intézmény azonban a lakásfinanszírozási és a lakástámogatási rendszernek

csak egy részét képezi. Nem oldja meg teljes mértékben a lakáshoz jutáshoz

szükséges hitelforrások elõteremtésének problémáját. Az elõtakarékoskodók

várhatóan csak a kisebb lakásberuházások esetében, például felújításnál, vagy

cserénél tudják a teljes költséget a lakástakarékpénztári forrásból fedezni.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

A törvény hatálya

Az 1. §-hoz

A törvényjavaslat szerint a törvény hatálya a lakástakarékpénztárak által a

Magyar Köztársaság területén végzett tevékenységre és e tevékenység

felügyeletére terjed ki.

Fogalmak

A 2. §-hoz

A törvényjavaslat az egyértelmû jogalkalmazás elõsegítése érdekében

meghatározza a törvény rendelkezéseiben szereplõ fogalmakat.

A lakástakarékpénztár

A 3. §-hoz

A lakástakarékpénztár olyan szakosított hitelintézet, amelyre a

hitelintézetekrõl és a pénzügyi szolgáltatásokról szóló 1996. évi .....

törvényt (Hpt.) kell alkalmazni annak figyelembevételével, hogy a

lakástakarékpénztárakról szóló törvény eltéréseket tartalmazhat.

Lakástakarékpénztár legalább egymilliárd forint jegyzett tõkével alapítható.

A lakástakarékpénztár a törvényjavaslat szerint a Bankfelügyelettõl kapott

engedély alapján alaptevékenységként lakáselõtakarékossági szerzõdés szerinti

betétgyûjtést és hitelnyújtást folytat. A lakáselõtakarékossági szerzõdésben a

betételhelyezés és a kölcsönnyújtás összekapcsolódik. A lakástakarékpénztár

összegyûjti az elõtakarékoskodók betéteit és az elõtakarékoskodóknak, illetve

a kedvezményezetteknek a szerzõdésben, illetve a törvényben meghatározott

feltételek teljesülése esetén lakáscélú kölcsönt nyújt. Mind a betéti kamatok,

mind a hitelkamatok mértéke elõre rögzített.

A törvényjavaslat a lakáselõtakarékossági szerzõdés kötését csak

lakástakarékpénztárak részére teszi lehetõvé.

A törvényjavaslat a piacra lépést bankfelügyeleti engedélyhez köti. A Hpt.-ben

elõírtak mellett a mûködési engedély iránti kérelem elbírálása során a

Bankfelügyelet vizsgálja az általános szerzõdési feltételek teljesíthetõségét,

a szerzõdéses összegek kiutalására vonatkozó elõírásokat is.

Az elnevezés védelme

4. §-hoz

A törvényjavaslat rendelkezik a lakástakarékpénztár elnevezésének védelmérõl,

melynek célja az ügyfelek, illetve a lehetséges ügyfelek megtévesztésének

megakadályozása.

Ügynöki tevékenység

5. §-hoz

A lakástakarékpénztár a lakáselõtakarékossági szerzõdések megkötésénél ügynöki

hálózatot is igénybe vehet, az Állami Bankfelügyeletnek az egyes ügynökök

személyére vonatkozó engedélye nélkül. A Hpt.-tõl eltérõen ügynök magánszemély

is lehet.

A lakáselõtakarékossági szerzõdés

6.§-hoz

A törvényjavaslat meghatározza a lehetséges lakáselõtakarékoskodók körét.

Lakáselõtakarékossági szerzõdést köthetnek a devizabelföldi természetes

személyek mellett a lakásszövetkezetek és a társasházi lakások és nem lakás

céljára szolgáló helyiségek tulajdonosai is, valamint más személyek (pl.

intézeti gyám, egyház) állami gondozásban élõ gyermekek, mint

kedvezményezettek javára. A lakásszövetkezetek és a társasházi lakások és nem

lakás céljára szolgáló helyiségek tulajdonosai a közös tulajdonban álló

épületrészek felújítására és korszerûsítésére használhatják fel a szerzõdéses

összeget. A természetes személyek a szerzõdésben közeli hozzátartozójukat

kedvezményezettnek jelölhetik meg.

7. §-hoz

A törvényjavaslat meghatározza a lakástakarékpénztár és az ügyfél között

létrejött lakáselõtakarékossági szerzõdés legfontosabb feltételeit. A

lakáselõtakarékossági szerzõdés a betétszerzõdés mellett egyben a

lakástakarékpénztár meghatározott hitelösszeg folyósítására vonatkozó

kötelezettség vállalását is tartalmazza. Az ügyfél a betétet befizetheti elõre

egy összegben, vagy elõre meghatározott rendszerességgel egyenlõ részletekben.

A lakáselõtakarékossági szerzõdés elõre meghatározott összegre szól. Ez a

szerzõdéses összeg, amit a lakástakarékpénztár az ügyfél rendelkezésére bocsát

a megtakarítási idõszak végén, a kiutaláskor. Ennek az összegnek részét

képezik a betétbefizetések, a jóváírt betéti kamatok, a jóváírt állami

támogatás és annak kamatai, valamint a lakástakarékpénztár által nyújtott

lakáskölcsön.

A betéti és hitelkamat, illetve a teljes hiteldíj elõre rögzített, módosítani

a szerzõdés idõtartama alatt nem lehet.

Az ügyfél nem vehet ki a betétbõl részösszegeket. A megtakarító a

megtakarítási idõszak lejárta elõtt csak a szerzõdés felmondása esetén veheti

ki a betétjét.

A lakáskölcsön nyújtásának feltétele, hogy az ügyfél megtakarítási ideje

elérje, vagy meghaladja a 4 évet és a szerzõdéses összeget lakáscélra

használják fel. A lakástakarékpénztár zárt rendszerû mûködése miatt, a

lakáskölcsön nyújtására speciális szabályok vonatkoznak. A lakástakarékpénztár

a szerzõdéses összeg nagysága, a megtakarított összeg, a jóváírt kamatok és a

lakáskölcsön törlesztésének elõre meghatározott feltételei alapján értékszámot

határoz meg minden egyes szerzõdésre. Az aktuális értékszámok alapján az

elõtakarékoskodók között sorrendet állapítanak meg. A lakástakarékpénztár e

sorrend alapján határozza meg, hogy az adott kiutalási idõpontban, ami

általában minden negyedév elsõ napja, mely szerzõdéseknél tudja az e célra

rendelkezésére álló forrásból a szerzõdéses összegeket kifizetni. Azok a

szerzõdések, amelyek az adott kiutalási idõpontban nem kerülhettek be a

kiutalt szerzõdések közé, a következõ kiutalási idõpontban az új értékszám

alapján kerülnek be a sorrendbe. A szerzõdéses összeget kiutalás esetén a

lakástakarékpénztár a kiutalás idõpontjától számított 3 hónapon belül

folyósítja, ha az ügyfél teljesítette a lakáscélú felhasználás igazolására

vonatkozó kötelezettségét.

8. §-hoz

A törvényjavaslat meghatározza, hogy a lakáskölcsönök nyújtásánál, illetve a

támogatás folyósításánál mit lehet lakáscélú felhasználásnak tekinteni.

Amennyiben kedvezményezettet jelöltek meg a szerzõdésben, a lakáscél a

kedvezményezett részére történõ lakásvásárlást, lakásépítést, illetõleg a

kedvezményezett tulajdonában lévõ lakás felújítását stb. jelenti.

9. §-hoz

A törvényjavaslat szerint, ha a lakáselõtakarékossági szerzõdésben

kedvezményezettet neveznek meg, a kedvezményezett nagykorúvá válásával a

lakáskölcsön folyósításakor, illetve - amennyiben nem tart igényt a

lakáskölcsönre - a betét lakáscélú felhasználása esetén megszerzi a

szerzõdéses összeg, illetve a betétösszeg feletti rendelkezési jogot. A

megtakarítás idõtartama alatt viszont a lakáselõtakarékoskodó rendelkezik a

betét felett, ha ettõl eltérõen nem rendelkeztek.

A lakáselõtakarékossági szerzõdések átruházásának megakadályozása érdekében a

törvényjavaslat kiköti, hogy a lakáselõtakarékoskodó személye csak akkor

változtatható, ha az új lakáselõtakarékoskodó az eredeti lakáselõtakarékoskodó

közeli hozzátartozója. A lakáselõtakarékoskodó halála esetén a

betételhelyezést a kedvezményezett, vagy az örökös folytathatja.

Lakásszövetkezet megszûnése esetén a betételhelyezést a jogutódja

folytathatja, társasházi lakás, vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség

eladása esetén pedig - a társasház közös részeinek felújítása céljából kötött

szerzõdést - a lakás, illetve a nem lakás céljára szolgáló helyiség új

tulajdonosa.

A lakáselõtakarékoskodó, amennyiben az aktuális élethelyzete nem teszi

lehetõvé, hogy a rendszeres betételhelyezést folytathassa szüneteltetheti a

megtakarítást. Ebben az esetben viszont a szüneteltetés idõtartamát a

megtakarítási idõszak számításánál nem lehet figyelembe venni.

A lakáskölcsön nyújtására és az áthidaló kölcsönre vonatkozó szabályok

10. §-hoz

A lakástakarékpénztár a kiutalási összegbõl teljesíti a lakáskölcsön

igényeket. A kiutalási összeg meghatározott kiutalási idõpontokra számított

összeg, amelynek részét képezik a kiutalási idõpontig befizetett és jóváírt

betétek, a betétre jóváírt kamatok, a betétre jóváírt állami támogatások és

azok kamatai, a már kölcsönt kapott ügyfelek tõketörlesztései, valamint

kamattörlesztéseinek a betéti kamatot meg nem haladó része. A kiutalási összeg

nagyságától függ, hogy az adott idõpontban mekkora összegû lakáskölcsönt képes

folyósítani a lakástakarékpénztár.

A törvényjavaslat a lakástakarékpénztár biztonságos mûködése érdekében csak

meghatározott esetben és korlátozott mértékben teszi lehetõvé azt, hogy a

pénzintézet a lakáskölcsönök nyújtásához hitelt vegyen fel a pénz- és

tõkepiacról. Erre csak akkor van a lakástakarékpénztárnak lehetõsége, ha az

adott kiutalási idõpontban nem tudja teljesíteni a kiutalási összegbõl olyan

lakáselõtakrékoskodó (illetve lakáselõtakarékoskodók) kölcsönigényét, aki már

legalább négy éve takarékoskodik és megtakarítása - folyamatos

betételhelyezés, vagy a kamatjóváírások következtében - elérte a szerzõdéses

összeg 55%-át. A külsõ hitelfelvétel korlátozása elengedhetetlen, mert a

piaci kölcsön kamatlába várhatóan jóval magasabb lesz, mint a lakáskölcsön

kamatlába, ezért a nagymértékû külsõ forrásbevonás veszélyeztetné a

pénzintézet mûködését. A lakáskölcsön nyújtását szolgáló piaci

kölcsönfelvételhez az Állami Bankfelügyelet engedélye szükséges.

11. §-hoz

A törvényjavaslat lehetõvé teszi, hogy a lakástakarékpénztár piaci kamatozású

áthidaló kölcsönt nyújthasson azoknak az elõtakarékoskodóknak, akik részére

még nem utalták ki a szerzõdéses összeget, mégis lakáscéljaikat elõbb

szeretnék megvalósítani. A lakáselõtakarékoskodó akkor kérelmezhet áthidaló

kölcsönt, ha a betétbefizetése már elérte a szerzõdéses összeg negyedét és már

legalább két éve takarékoskodik. Az áthidaló kölcsön nagysága nem lehet

nagyobb, mint a lakáselõtakarékoskodó szerzõdésében szereplõ szerzõdéses

összeg, hiszen a visszafizetése a szerzõdéses összegbõl történik annak

kiutalásakor. Az ügyfél ugyanis az áthidaló kölcsön kamatának törlesztése

mellett a megtakarítását is folytatja, hogy kiválthassa az áthidaló kölcsönét

a kedvezõbb kamatozású lakáskölcsönnel.

A lakástakarékpénztár csak abban az esetben vállalkozhat áthidaló kölcsönök

nyújtására, ha a lakáselõtakarékossági szerzõdésekbõl származó

kötelezettségeit a kiutalási összegbõl szerzõdésszerûen teljesítette. Nem

lehetséges tehát az, hogy a lakáshitelre a jogosultságot már megszerzett

lakáselõtakarékoskodó nem kapja meg a lakáshitelt, hanem helyette áthidaló

kölcsönt kap, piaci feltételekkel.

A lakástakarékpénztár biztonságos mûködése

12-13. §-hoz

A lakástakarékpénztár a lakáselõtakarékossági szerzõdés alapján végzett

betétgyûjtésen és hitelnyújtáson, valamint a hozzá kapcsolódó áthidaló kölcsön

nyújtásán kívül egyéb tevékenységet csak korlátozott mértékben végezhet. A

törvényjavaslat ezzel a hitelintézet kockázatát kívánja mérsékelni, illetve a

zárt rendszerben történõ mûködést kívánja biztosítani.

14. §-hoz

Ugyancsak a lakástakarékpénztár által vállalt kockázat csökkentését szolgálja

az az elõírás, miszerint a társasházi lakások és a lakásszövetkezetek esetében

nem köthetõ meg a szerzõdés, ha az ilyen szerzõdések részaránya az össze

szerzõdéses állományban magas lenne. A nem természetes személyek ugyanis

várhatóan nagyobb összegû betételhelyezésre és kölcsönfelvételre szerzõdnek,

ami fennakadásokat okozhat a folyamatos kölcsönnyújtásban.

15. §-hoz

A törvényjavaslat elõírja a lakástakarékpénztár szabad eszközeinek - a

kiutalási összeg idõlegesen fel nem használt része - a befektetési módját. A

befektetések biztonsága és kellõ likviditása érdekében a szabad eszközök

legalább felét a magyar állam által kibocsátott kötvényekben, kincstárjegyben,

illetve készpénzben és számlapénzben kell tartani.

16. §-hoz

A lakástakarékpénztárnak a szabad eszközök befektetésébõl származó hozamának

azt a részét, amely meghaladja az általa kínált lakáskölcsönök átlagos

kamatával számított összeget, kiegyenlítési céltartalékba kell helyeznie. Ezt

az összeget úgy kell kiszámítani, hogy a szabad eszközök tárgyévi hozamából le

kell vonni a szabad eszközök tárgyévi átlagos állományának a kollektív kamat

mértékével megállapított kamatösszegét. E céltartalékot a piacról szükség

esetén lakáskölcsönök nyújtásához felvett hitelek kamatai és az ügyfél által

fizetett lakáskölcsön kamatok közötti különbség fedezésére használja fel a

lakástakarékpénztár. A kiegyenlítési céltartalékot legalább a betétállomány 10

%-ának eléréséig kell megképezni, amennyiben a szabad eszközök hozama erre

lehetõséget nyújt. A lakástakarékpénztár azonban saját döntése alapján nagyobb

mértékû kiegyenlítési céltartalékot is képezhet.

17. §-hoz

A törvényjavaslat elõírja, hogy a lakáskölcsönök nyújtásának biztonságát

megfelelõ garanciákkal kell erõsíteni. Ez lehet jelzálogjog kikötése, illetve

más biztosíték is.

Az általános szerzõdési feltételek

18.§

A lakáselõtakarékoskodók védelme, megfelelõ tájékozódásuk biztosítása

érdekében a törvényjavaslat részletesen felsorolja, hogy a lakástakarékpénztár

általános szerzõdési feltételei mit tartalmazzanak. Az általános szerzõdési

feltételekben szerepeltetni kell a lakáselõtakarékossági szerzõdés megkötése

esetén az ügyfelet és a lakástakarékpénztárat terhelõ kötelezettségeket,

illetõleg a szerzõdés által biztosított jogokat.

A lakástakarékpénztárnak a lakáselõtakarékossági konstrukcióra vonatkozó

általános szerzõdési feltételeket (például betéti kamat, hitelkamat,

megtakarítási idõ, lakáskölcsön futamideje) úgy kell megállapítania, hogy azok

biztosítsák az adott konstrukciónál a megtakarítások, a hitelkihelyezések és a

törlesztések összhangját.

Miután az általános szerzõdési feltételeket a lakástakarékpénztár egyoldalúan

határozhatja meg, az ügyfél védelme érdekében a törvényjavaslat az Állami

Bankfelügyelet engedélyéhez köti az általános szerzõdési feltételek

megállapítását és módosítását is.

A lakástakarékpénztárak felügyelete

19. §-hoz

Az Állami Bankfelügyelet nemcsak az engedélyezésnél, hanem a

lakástakarékpénztárak folyamatos mûködésénél is szélesebb körû ellenõrzést

végez, mint az egyéb pénzintézeteknél. Minden egyes lakástakarékpénztárhoz

ellenõrt nevez ki, aki az általános szerzõdési feltételek és egyéb elõírások,

különösen pedig a kiutalásra és a kölcsönfolyósításra vonatkozó jogszabályok

betartását vizsgálja.

20. §-hoz

A törvényjavaslat rendelkezik arról, hogy a lakástakarékpénztár, amennyiben ez

szükségessé válik az Állami Bankfelügyelet engedélyével átruházhatja

szerzõdéseit egy másik lakástakarékpénztárra.

A lakáselõtakarékosság állami támogatása

21. §-hoz

A központi költségvetés a lakáscélú megtakarítás ösztönzése és a betétek

alacsony kamat miatti reálérték-vesztésnek mérséklése érdekében állami

támogatást nyújt a lakáselõtakarékoskodóknak meghatározott feltételek

teljesülése esetén. Az állami támogatás a lakáselõtakarékoskodó betétszámláján

kerül jóváírásra. Állami támogatás csak azoknál a lakáselõtakarékossági

szerzõdéseknél nyújtható, melyeknél a szerzõdésben meghatározott lakáskölcsön

kamatlába nem haladja meg a 10 %-ot.

Amennyiben egy lakáselõtakarékoskodó több szerzõdést is kötött, de mindegyik

szerzõdése különbözõ személy javára szól (például az egyik a szerzõdéskötõ

javára, a másik pedig gyermeke javára), akkor mindegyik szerzõdés után

jogosult a támogatás igénylésére. Amennyiben ugyanaz a személy több

lakáselõtakarékossági szerzõdést kötött a saját nevében, vagy saját nevére

kötött szerzõdése mellett van egy olyan szerzõdés, amelyikben kedvezményezett,

vagy több szerzõdésben szerepel kedvezményezettként, akkor csak egy szerzõdés

után jár részére az állami támogatás.

22- 24. §-hoz

Az állami támogatás minden megtakarítási év letelte után a

lakáselõtakarékoskodó igénylése, illetve annak elbírálása alapján jóváírásra

kerül a megtakarító betétszámláján. A betéti kamattal növelt támogatás

kifizetésének feltétele azonban az, hogy a lakáselõtakarékoskodó megtakarítási

ideje elérje, vagy meghaladja a 4 évet és a betétösszeget lakáscélú

felhasználásra vegyék igénybe. A lakáselõtakarékoskodó részére tehát akkor is

jár folyamatosan az éves támogatás, ha 4 évnél hosszabb a megtakarítási ideje,

de legfeljebb az elsõ nyolc megtakarítási év után vehetõ igénybe.

A lakástakarékpénztár a lakáscélú felhasználást ellenõrzi. Ennek érdekében

bekéri a lakáselõtakarékosság állami támogatásáról szóló kormányrendeletben

meghatározott dokumentumokat. Amennyiben az ügyfél a betét felvételekor közli,

hogy azt nem lakáscélra fordítja, számlájáról levonják az addig jóváírt

támogatásokat és annak kamatait. Ha a lakáselõtakarékoskodó felvette a

támogatással növelt betétösszeget, illetve a szerzõdéses összeget, de az

állami támogatásról szóló kormányrendeletben meghatározott idõn belül nem

igazolta a lakáscélú felhasználást, a kamattal növelt támogatást a mindenkori

jegybanki alapkamat idõarányos összegével növelt összegben vissza kell

fizetnie.

Abban az esetben, ha a lakástakarékpénztár nem ellenõrizte a jogszabályokban

elõírtaknak megfelelõen a lakáscélú felhasználást, akkor a betéti kamattal

növelt támogatás összegéért készfizetõ kezesként felel.

Záró rendelkezések

25. §-hoz

A törvényjavaslat úgy rendelkezik, hogy a törvény a Hpt.-vel egy idõben, 1997.

január 1-én lép hatályba.

26. §-hoz

A törvényjavaslat felhatalmazást ad a Kormánynak arra, hogy rendeletben

határozhassa meg az állami támogatás mértékét, az állami támogatásra és a

lakástakarékpénztár általános szerzõdési feltételeire vonatkozó részletes

elõírásokat.

27. §-hoz

A törvényjavaslat módosítja a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII.

törvényt annak érdekében, hogy a korábbi lakáselõtakarékossági szerzõdésekhez

kapcsolódó jövedelemadó-kedvezmény kifutását meghatározza és biztosítsa az új

rendszerbe történõ átmenetet a korábban igénybe vett adókedvezményre vonatkozó

visszafizetési kötelezettség nélkül. Módosítja továbbá a törvényjavaslat az

Szja. törvényt annak érdekében, hogy adómentes legyen a

lakáselõtakarékoskodóknak nyújtott állami támogatás, valamint azért, hogy

kizárja a törlesztési adókedvezmény nyújtását a lakástakarékpénztár által

nyújtott lakáskölcsön törlesztése esetén.

Eleje Honlap