1

Magyar Köztársaság

Kormánya

T/2844.. számú

törvényjavaslat

az Állami Pénz- és Tõkepiaci Felügyeletrõl

Elõadó: dr. Medgyessy Péter

pénzügyminiszter

1996. szeptember

1996. évi ........ törvény

az Állami Pénz- és Tõkepiaci Felügyeletrõl

Az Állami Pénz- és Tõkepiaci Felügyelet

1. §

(1) Az Állami Pénz- és Tõkepiaci Felügyelet (a továbbiakban: Felügyelet) a

Kormány felügyelete alatt mûködõ országos hatáskörû közigazgatási szerv.

(2) A Felügyelet jogi személy, amely önállóan gazdálkodó költségvetési

szervként mûködik, szervezeti és mûködési szabályzatát a Kormány hagyja jóvá.

(3) A Felügyelet székhelye: Budapest.

2. §

A Felügyelet tevékenységének célja a pénzügyi szolgáltatási, kiegészítõ

pénzügyi szolgáltatási, befektetési szolgáltatási, kiegészítõ befektetési

szolgáltatási, elszámolóházi, befektetési alapkezelési tevékenységet végzõ

szervezet, illetve személy, valamint a tõzsdék (a továbbiakban: pénz- és

tõkepiaci szervezetek) prudens mûködésének, tulajdonosaik gondos

joggyakorlásának, a pénz- és tõkepiac zavartalan, illetve eredményes

mûködésének az elõsegítése, a pénz- és tõkepiaci szervezetek ügyfelei

érdekeinek védelme, a piaci viszonyok átláthatóságának, továbbá a tisztességes

és szabályozott piaci verseny fenntartásának elõsegítése.

3. §

A Felügyelet hatásköre kiterjed:

) a hitelintézetekrõl és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 1996. évi

.......... törvény,

) az értékpapírok forgalomba hozataláról, a befektetési

szolgáltatásokról és az értékpapír-tõzsdérõl szóló, 1996. évi

.............. törvény,

) a befektetési alapokról szóló 1991. évi LXIII. törvény,

) az árutõzsdérõl és az árutõzsdei ügyletekrõl szóló, 1994. évi XXXIX.

törvény,

) a közraktározásról szóló 1996. évi XLVIII. törvény,

) az egyes szakosított hitelintézetekrõl szóló törvény

hatálya alá tartozó szervezetek, személyek és tevékenységek felügyeletére.

4. §

(1) A Felügyelet ellátja mindazon feladatokat, amelyet törvény vagy törvény

felhatalmazása alapján kiadott jogszabály a hatáskörébe utal.

(2) A Felügyelet véleményezési joggal rendelkezik a pénz- és tõkepiaci

rendszert érintõ jogszabályok elõkészítése során, valamint javaslatot tesz e

jogszabályok megalkotására.

(3) A Felügyelet tevékenységérõl évente beszámol a Kormánynak, továbbá

közzéteszi éves tájékoztatóját.

Nemzetközi együttmûködés

5. §

(1) A Felügyelet külföldi felügyeleti hatóságokkal, illetve az általuk

létrehozott nemzetközi szervezetekkel együttmûködési megállapodást köthet,

információkat cserélhet és tagként ilyen szervezetbe beléphet.

(2) A nemzetközi együttmûködés során a külföldi felügyeleti hatóságoktól

kapott adatokat, információkat a Felügyelet az alábbi célokra használhatja

fel, illetõleg külföldi felügyeleti hatóságoknak az alábbi célokra adhat ki

adatokat:

) a pénz- és tõkepiaci szervezetek alapításának, mûködésének

engedélyezésére vonatkozó kérelmek elbírálásához, illetve az

engedélyben foglaltak ellenõrzéséhez,

) felügyeleti határozatok, így különösen intézkedések, illetve

szankciók megalapozásához.

Határozatok közzététele

6. §

(1) A Felügyelet a bank-, értékpapír- és üzleti titok megtartása mellett -

a pénz- és tõkepiaci szereplõk, a befektetõk vagy a betétesek védelme

érdekében - jogosult határozatait részben vagy egészben a Pénzügyi Közlönyben

és az általa célszerûnek tartott más módon közzétenni.

(2) A Felügyelet az általa kiadott tevékenységi engedéllyel rendelkezõk

jegyzékét rendszeresen közzéteszi a Pénzügyi Közlönyben.

A Felügyelet vezetõi és alkalmazottai

7. §

(1) A Felügyelet elnökét és két elnökhelyettesét - a pénzügyminiszter és az

MNB elnökének együttes javaslatára - a miniszterelnök nevezi ki és menti fel.

A kinevezés idõtartama hat év.

(2) A Felügyelet elnökére, elnökhelyetteseire, valamint az alkalmazottaira

az e törvényben foglalt eltérésekkel a köztisztviselõk jogállásáról szóló,

többször módosított 1992. évi XXIII. törvény (a továbbiakban: Ktv.)

rendelkezései az irányadók, azzal hogy a Ktv. 30/A § (3) bekezdésében

megállapított arány harmincöt százalék, továbbá a 44. § (1) bekezdésében

megállapított illetmény kiegészítés mértéke negyvenöt százalék.

(3) Felmentéssel szûnik meg a Felügyelet elnökének és elnökhelyetteseinek

megbízatása, ha

) jogerõs bírói ítélet megállapítása szerint bûncselekményt követett

el, vagy más módon tisztségére méltatlanná vált,

) tisztségének ellátására tartósan alkalmatlanná vált,

) tisztségével való összeférhetetlenségét nem szüntette meg,

) tevékenységével a Felügyelet mûködését veszélyezteti.

8. §

A Felügyelet elnöke

) irányítja a Felügyelet munkaszervezetét,

) gyakorolja a Felügyelet alkalmazottai felett a munkáltatói jogokat,

) irányítja a Felügyelet gazdálkodását,

) képviseli a Felügyeletet,

) ellátja mindazokat a feladatokat, amelyeket jogszabály, vagy a

Felügyelet szervezeti és mûködési szabályzata a hatáskörébe utal,

) tanácskozási joggal résztvesz a Kormány ülésén a Felügyelet

feladatkörét érintõ kérdések tárgyalásakor.

9.§

(1) A Felügyelet elnöki és elnökhelyettesi tisztségére az nevezhetõ ki, aki

szakirányú felsõfokú végzettséggel, továbbá legalább ötévi, valamely pénz- és

tõkepiaci szervezetnél, illetve a közigazgatás pénzügyi, gazdasági területén

szerzett vezetõi gyakorlattal rendelkezik.

(2) Szakirányú felsõfokú végzettségnek minõsül az állam- és jogtudományi

egyetemen, közgazdaságtudományi egyetemen szerzett diploma, államigazgatási

fõiskolán vagy pénzügyi és számviteli fõiskolán szerzett oklevél.

Összeférhetetlenség

10.§

(1) A Felügyelet elnöke, elnökhelyettesei és alkalmazottai (továbbiakban: a

Felügyelet alkalmazottja) nem lehetnek egymásnak közeli hozzátartozói.

(2) A Felügyelet alkalmazottja nem létesíthet tagsági viszonyt,

munkaviszonyt vagy munkavégzéssel járó egyéb jogviszonyt, vezetõ

tisztségviselõi jogviszonyt vagy felügyelõ bizottsági tagságot a Felügyelet

hatáskörébe tartozó, a 2. §-ban meghatározott szervezettel, és - a

hitelintézetekrõl és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 1996. évi .......

törvény 110. § (2) bekezdésének c) pontja kivételével - az Országos

Betétbiztosítási Alappal.

(3) A Felügyelet alkalmazottja az öröklés kivételével:

) tulajdont pénz- és tõkepiaci szervezetben,

) állampapír, letéti jegy és zártkörûen kibocsátott értékpapír

kivételével értékpapírt,

) a b) pontban fel nem sorolt egyéb befektetési eszközt

nem szerezhet.

(4) A Felügyelet alkalmazottja pénz- és tõkepiaci szervezetben tulajdonosi

részesedéssel nem rendelkezhet, kinevezésekor köteles nyilatkozni a

munkáltatói jogkör gyakorlójának pénz- és tõkepiaci szervezetben fennálló

tulajdoni részesedésérõl, továbbá a tulajdonában lévõ minden olyan befektetési

eszközrõl, amelyet kinevezése után nem szerezhet.

(5) A Felügyelet alkalmazottja kinevezése elõtt, illetõleg öröklés útján

szerzett a (3) bekezdésben meghatározott tulajdoni hányadát, értékpapírját és

egyéb befektetési eszközét a szerzéstõl számított három hónapon belül köteles

elidegeníteni.

(6) A Felügyelet alkalmazottja köteles a munkáltatói jogkör gyakorlójának

haladéktalanul bejelenteni azt, ha a kinevezését követõen a vele közös

háztartásban élõ közeli hozzátartozója a (3) bekezdésben meghatározott

tulajdoni hányadot, értékpapírt vagy egyéb befektetési eszközt szerzett.

(7) A (5) bekezdésben foglalt kötelezettsége teljesítéséig, illetve a vele

közös háztartásban élõ közeli hozzátartozója tekintetében fennálló

összeférhetetlenségi ok megszüntéig a Felügyelet alkalmazottja nem vehet részt

olyan döntés elõkészítésében és meghozatalában, amely az összeférhetetlenségi

okkal érintett szervezetre vonatkozik.

(8) A Felügyelet alkalmazottja kinevezésekor köteles nyilatkozni

szövetkezeti hitelintézetben fennálló tagsági viszonyáról. A Felügyelet

alkalmazottja a kinevezésekor fennálló tagsági viszonyát addig nem köteles

megszüntetni, amíg a hitelintézettel szemben tartozása áll fenn. Ezen idõszak

alatt azonban nem vehet részt olyan döntés elõkészítésében és meghozatalában,

amely arra a szervezetre vonatkozik, amelyben tagsági viszonya van.

(9) A Felügyelet alkalmazottja kinevezésekor írásban köteles nyilatkozni

arról, hogy vele közös háztartásban élõ közeli hozzátartozója a 3. § szerinti

szervezettel vezetõ tisztségviselõi jogviszonyban, munkaviszonyban, illetve

munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban áll, a kinevezést követõen

keletkezett ilyen jogviszonyt köteles haladéktalanul bejelenteni a munkáltatói

jogkör gyakorlójának. Az összeférhetetlenségi ok megszûnéséig a Felügyelet

alkalmazottja nem vehet részt olyan döntés elõkészítésében vagy

meghozatalában, amely érinti azt a 3. § szerinti szervezetet, amelynél a

közeli hozzátartozó összeférhetetlenséget megalapozó jogviszonnyal

rendelkezik.

(10) A Felügyelet alkalmazottja kinevezését követõen megszerzett, zárt

körben kibocsátott értékpapír tulajdonát köteles a munkáltatói jogkör

gyakorlójának bejelenteni.

(11) E § alkalmazásában közeli hozzátartozón a Ptk. 685. §-ának b)

pontjában ilyenként meghatározott személyt és az élettársat kell érteni.

(12) Külön törvény egyéb összeférhetetlenségi szabályokat is megállapíthat.

Titoktartási kötelezettség

11. §

(1) A Felügyelettel munkaviszonyban, munkavégzésre irányuló egyéb

jogviszonyban vagy megbízási jogviszonyban álló vagy állt személy szakmai

titokként köteles megõrizni a felügyeleti tevékenység ellátásával kapcsolatban

tudomására jutott minden olyan adatot, tényt vagy körülményt, amelyet törvény

elõírásai szerint a Felügyelet nem köteles más hatóság, illetve a nyilvánosság

számára hozzáférhetõvé tenni.

(2) A (1) bekezdésben felsorolt személy a felügyeleti tevékenység

ellátásával kapcsolatban tudomására jutott adatot, tényt vagy körülményt nem

teheti jogosulatlanul közzé és nem hasznosíthatja.

Átmeneti és záró rendelkezések

12. §

(1) Ez a törvény 1997. január 1. napján lép hatályba.

(2) A 10. § (5) bekezdésében meghatározott elidegenítési kötelezettség alól

1998. február 28-ig kivételt képeznek a magánszemélyek jövedelemadójáról szóló

1991. évi XC. törvény 35. §-ában említett, összjövedelem-csökkentõ

kedvezményre jogosító értékpapírok.

(3) Az Állami Bankfelügyelet és az Állami Értékpapír- és Tõzsdefelügyelet

1997. január 1. napján megszûnik, e naptól kezdve e szervek jogutódja az

Állami Pénz- és Tõkepiaci Felügyelet.

(4) Ahol jogszabály Állami Bankfelügyeletet vagy Állami Értékpapír- és

Tõzsdefelügyeletet említ, azon az e törvény szerinti Állami Pénz- és Tõkepiaci

Felügyeletet kell érteni.

(5) A törvény hatályba lépésekor az Állami Bankfelügyeletnél és az Állami

Értékpapír- és Tõzsdefelügyeletnél folyamatban lévõ ügyekben a Felügyelet jár

el.

I N D O K O L Á S

az Állami Pénz- és Tõkepiaci Felügyeletrõl

szóló törvényjavaslathoz

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

A törvényjavaslat szervesen kapcsolódik a hitelintézetekrõl és a pénzügyi

vállalkozásokról, valamint az értékpapírok forgalomba hozataláról, a

befektetési szolgáltatásokról és az értékpapír-tõzsdérõl szóló

törvényjavaslatokhoz.

A törvényjavaslat alapvetõ célja, hogy az Állami Bankfelügyelet és az

Állami Értékpapír- és Tõzsdefelügyelet összevonásával megteremtse a Kormány

felügyelete alatt álló egységes pénzügyi felügyeleti szerv jogi kereteit.

A pénz- és tõkepiac állami felügyelete minden fejlett piacgazdasággal

rendelkezõ országban kiemelt fontosságú kérdés. Az egyes szakterületekre

vonatkozó felügyeleti munka tartalmi vonatkozásai számos hasonlóságot

mutatnak, s a felügyeletek tevékenysége is közeledett egymáshoz az utóbbi

évtizedekben a prudenciális szabályozás egységesedésével. A felügyeletek

szervezeti elhelyezkedése, a felügyelt területek terjedelme, a felügyeletek

közötti hatáskörmegosztás azonban nagyon sokféle, s az adott ország

történelmi-közigazgatási sajátosságaihoz, hagyományaihoz igazodik. A két

terület felügyelete általában külön-külön felügyeleti szervek keretében

történik, de akad példa az összevont felügyeletre is.

A bankfelügyeleti funkciót számos országban az ország központi bankja, a

jegybank látja el, számos országban azonban külön kormányszerv létezik erre a

feladatra, s arra is van példa, hogy a Pénzügyminisztérium szervezeti keretein

belül mûködik a Bankfelügyelet.

A Felügyeletek összehangolt mûködését egyre inkább szükségessé teszi az,

hogy a két felügyelt terület közötti határvonalak fokozatosan elmosódnak; a

hatáskörök részben átfedik egymást. A pénz- és tõkepiaci szervezetek egyre

inkább az ügyfelek komplex kiszolgálására törekednek.

A magyar törvényi szabályozás az egyes területeket jelenleg elkülöníti

egymástól, és nem teszi lehetõvé a különbözõ tevékenységek azonos szervezeten

belüli végzését, de az elmúlt idõszakban számos olyan termék jelent meg a

piacon, amely átmenetet jelent az egyes területek között.

A felügyeleti munka komplex jellegét igényli a pénzügyi holdingok

megjelenése is, ami nemcsak a nemzetközi gyakorlatban, hanem Magyarországon is

erõsödõ tendencia. A pénzügyi holding tulajdonában egyaránt megtalálható bank,

értékpapír-forgalmazó, illetve egyéb pénzügyi szolgáltatásokat nyújtó

vállalkozás. A vállalkozási csoport tagjai közötti tulajdonosi kapcsolatok az

egyes tevékenységek között rugalmas átjárási lehetõséget biztosítanak. A

pénzügyi holdingok hatékony felügyelete összehangolt felügyeleti tevékenységet

igényel.

A felügyeletek munkájának összehangolása megvalósulhat szervezeti

összevonással, de más álláspont szerint elképzelhetõ a felügyeletek munkájának

összehangolása szervezeti összevonás nélkül, elkülönült felügyeleti szervek

megléte esetén is.

A törvényjavaslat az Állami Bankfelügyelet és az Értékpapír- és

Tõzsdefelügyelet 1997. január 1-jei hatállyal történõ összevonására vonatkozó

javaslatot tartalmaz.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

Az 1. §-hoz

Az Állami Pénz- és Tõkepiaci Felügyelet (a továbbiakban Felügyelet) a

Kormány felügyelete alatt, országos hatáskörû közigazgatási szervként fog

mûködni a törvényjavaslat szerint. A Felügyelet jogi személy, amely budapesti

székhellyel önállóan gazdálkodó költségvetési szervként végzi a törvény által

meghatározott feladatait.

A 2. §-hoz

A törvényjavaslat szerint a Felügyelet tevékenységének célja a

jogszabályban meghatározott elõírások betartásával a felügyelt területek

megbízható mûködésének elõsegítése, a betétesek és a befektetõk, továbbá a

pénz- és tõkepiac átlátható és biztonságos mûködése érdekében.

A 3-4. §-hoz

A törvényjavaslat értelemszerûen nem tartalmazza a Felügyelet hatáskörének

taxatív felsorolását, helyette felsorolja mindazokat a már hatályos, vagy már

az Országgyûlés elé beterjesztett törvényeket illetve törvényjavaslatokat,

amelyek meghatározzák az új fõhatóság részletes hatáskörét.

Az 5. §-hoz

A pénz- és tõkepiaci tevékenység nemzetközi jellegére, az Európai Közösség

egységesítõ hatású normáira és az egyes országok felügyeleti hatóságainak már

ma is létezõ nemzetközi együttmûködésére tekintettel indokolt, hogy a

Felügyelet bekapcsolódjék a külföldi felügyeletek egymás közötti

munkakapcsolataiba és nemzetközi szakmai szervezeteibe. Erre ad lehetõséget a

törvényjavaslat azáltal, hogy feljogosítja a Felügyeletet arra, hogy eljárása

során külföldi felügyeleti hatóságot keressen meg, és ilyen tárgyú külföldi

megkereséseket teljesíthessen, továbbá nemzetközi szakmai szervezetek

munkájában részt vegyen. A törvényjavaslat meghatározza azokat a célokat,

amelyek érdekében a nemzetközi együttmûködés során kapott és adott

információk, adatok felhasználhatók.

A 7-9. §-hoz

A Felügyelet vezetõjének megfelelõ kiválasztását és szakmai önállóságát

szabályozva a törvény kimondja, hogy a Felügyelet elnökét és két helyettesét a

pénzügyminiszter és a Magyar Nemzeti Bank elnöke együttes javaslatára a

miniszterelnök nevezi ki és a felsorolt indokok alapján menti fel. A

Felügyelet mûködésének stabilitása érdekében a törvényjavaslat a kinevezés

idõtartamát hat évben szabja meg.

A Felügyelet vezetõire és dolgozóira a törvényjavaslat a köztisztviselõi

törvény rendelkezéseit rendeli alkalmazni azzal, hogy a Felügyelet elnökének

és elnökhelyetteseinek kinevezését korlátozott, a törvényben meghatározott

esetekben lehet visszavonni, illetõleg a köztisztviselõi törvényben szereplõ,

a személyi illetményt korlátozó rendelkezésektõl mind a vezetõk, mind az

alkalmazottak esetében el lehet térni.

A törvényjavaslat meghatározza a Felügyelet elnökének hatáskörét. Annak

érdekében, hogy a Felügyelet megfelelõ színvonalon láthassa el a pénz- és

tõkepiaci rendszer szereplõi feletti ellenõrzést, a törvényjavaslat a

Felügyelet elnöke, elnökhelyettesei és érdemi munkatársai vonatkozásában

személyi, képesítési és egyéb szakmai követelményeket támaszt.

A 10-11. §-hoz

A törvényjavaslat a köztisztviselõi törvénynél szélesebb körû, és szigorúbb

összeférhetetlenségi szabályokat tartalmaz a Felügyelet elnökére,

elnökhelyetteseire és valamennyi alkalmazottra vonatkozóan. Az

összeférhetetlenségi szabályok érintik a hozzátartozói viszonyt, a

Felügyeleten kívüli keresõ foglalkozásokat, vezetõi tisztségviselõi viszonyt,

vállalkozásokban megszerzett tulajdoni részesedéseket és az érintettek,

valamint a velük közös háztartásban élõ közeli hozzátartozók értékpapír-

tulajdonát is. A két felügyeleti szerv összevonása értelemszerûen azt

eredményezi, hogy a Felügyelet befolyásmentes, elfogulatlan, objektív mûködése

érdekében az összeférhetetlenségi szabályok mindkét felügyelt területre

vonatkoznak.

Az alkalmazottakon túlmenõen a Felügyelettel munkavégzésre irányuló vagy

megbízási jogviszonyban álló személyekre is szigorú titoktartási

kötelezettséget ró a javaslat.

A 12.§-hoz

A javaslat úgy rendelkezik, hogy a törvény 1997. január 1-jén lép hatályba,

egyidõben a hitelintézetekrõl és a pénzügyi vállalkozásokról szóló, valamint

az értékpapírok forgalomba hozataláról, a befektetési szolgáltatásokról és az

értékpapír-tõzsdérõl szóló törvény hatályba lépésével.

A törvény hatályba lépésétõl kezdõdõen az Állami Bankfelügyelet és az

Állami Értékpapír- és Tõzsdefelügyelet megszûnik, a hatályba lépéskor

folyamatban lévõ ügyekben az e törvényben szabályozott Felügyelet jár el.

A javaslat átmeneti idõt ad az összeférhetetlenséggel érintett értékpapírok

elidegenítésére annak érdekében, hogy a Felügyelet alkalmazottai kizárólag e

törvény hatályba lépése miatt ne veszítsék el adókedvezményüket.

Eleje Honlap