ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Képviselöi önálló indítvány!
Törvényjavaslat
a közúti hozzájárulás tárgyában
Az országos közúthálózat fejlesztése és az autópályák építés és
üzemeltetése érdekében szükséges többlet források létrehozása és a
Magyarországon gépjármüvek tulajdonosainak hazai autópálya díj
fizetésének mentesítése céljából az alábbi törvény alkotását látta
szükségesnek az Országgyülés:
1. § A magyarországi közutakon közlekedö és forgalmi rendszámmal
ellátott valamennyi gépjármünek közúti hozzájárulást kell fizetni.
Ennek mértékét a költségvetési törvényben az adott idöszakra az
Országgyülés határozza meg.
2. § A hazai bejegyzésü és forgalmi rendszámú közúti gépjármüvek
(továbbiakban hazai gépjármüvek) ennek a kötelezettségüknek a gépjármü adó
befizetése során tesznek eleget.
3. § A külföldi bejegyzésü és forgalmi rendszámú közúti gépjármüvek
(továbbiakban külföldi gépjármüvek) évente egyszer az országba történö elsö
belépés alkalmával kell, hogy a közúti hozzájárulást befizessék.
Külföldi jármüvek esetében a közúti hozzájárulás nem jelenthet többlet
befizetést azoknak a jármüveknek, melyek a nemzetközi teherfuvarozási
egyezmények hatálya alá esnek, vagy viszonosság alapján mentesek ilyen adók
fizetése alól.
4. § A könnyebb ellenörizhetöség érdekében a közúti hozzájárulás
befizetésének teljesítésekor a befizetö megkülönböztetö jelet kap, melyet
köteles a gépjármüvön jól látható helyen rögzíteni (matrica). A
megkülönböztetö jel elvesztése, megsemmisülése vagy súlyos
megrongálódása esetén a közúti hozzájárulás befizetése újból
szükségessé válik.
5 . § Ez a törvény kihirdetését követö költségvetési törvény hatályba
lépésével válik hatályossá. Egyidejüleg az 1992. évi XXX. tv. (Utalap
törvény) módosítását el kell végezni.
Indokolás
Általános indokolás
Az M- 1 -es autópálya koncesszióban megépült szakasza nem váltotta be a
beruházók pénzügyi reményeit. A magyar lakosság vagyoni viszonyai
valamint értékitélete nem preferálta a rövid pályaszakaszon fizetendö magas
díjat az utazási kényelem és biztonság ellentételeként.
Tekintettel arra hogy hasonló magatartás várható az azonos
konstrukcióban épülö M-5-ös autópályán továbbá, hogy az M-3-as építése is
csak kölcsönböl oldható meg, melynek adósságszolgálatát az uton
közlekedöktöl várják, meröben új finanszírozási megoldás kidolgozása
látszik szükségesnek.
Történelmi visszatekintés hasonlóságot mutat a múlt századi
vasútépítési és késöbbi államosítási folyamattal. Abban az idöben is -
állami finanszirozás hiánya miatt - magán vasútépitö társaságok
létesítették a magyar vasúthálózat döntö részét. A gyors megtérülési igény
miatt magas vasuti tarifák fékezték az utas és áruforgalom
kibontakozását és az ország gazdasági fejlödését. Ezért a század végén a
fontosabb vasutvonalakat megváltották (térités mellett
államosították) és létrehozva az olcsó szállítási lehetöséget nagy lökést
adtak a magyar gazdaság gyors fejlödésének. Részben hasonló utat kell
most nekünk végigjárni.
Részletes indokolás
Ad. 1. par. A közúti hozzájárulási kötelezettség általános elrendelése a
nemzetközi kapcsolatok miatt szükséges, hogy ne vádolhassák az országot
külföldi állampolgárok vagy gépjármü tulajdonosok
diszkriminációjával.
Ad.2. par. A hazai gépjármü tulajdonosok természetesen a gépjármü adón
kívül sok más területen is teljesítenek külön befizetést a
költségvetésbe. (Vám, ÁFA gépkocsi tartáshoz, vásárláshoz kapcsolódó adók
és illetékek) Mégis célszerü ezt a nagy volumenü adótételt kiemelni az
elvszerüség kedvéért.
Ad. 3. par. Hasonló rendszer van életben Svájcban és egyszerüsége
miatt jól bevált. Egyébként az autópálya díj, ill. uthasználati dijak
szedése meglehetösen elterjedt a világon és sok eddig ilyen bevételt nem
realizáló ország most kívánja ezt bevezetni. (Pl. Ausztria, Szlovákia,
stb.) Mi az általános díjat jobbnak és kisebb költséggel bevezethetönek
tartjuk, mint az egyes utszakaszokhoz kötött díjtételeket.
A tehergépjármüvek tranzit forgalmát nemzetközi két- és többoldalú
szerzödések szabályozzák, melyek az áthaladási díjakat is magukban
foglalják; és meghatározzák a kontingenseket. Ezeket a szerzödéseket
valamint pl. a diplomaták és más viszonossági alapon kedvezményezettek alanyi
körét nem célszerü a jelen törvénnyel szabályozni.
Ad.4. par. A megkülönböztetö jel minöségét, elhelyezési módját
miniszteri rendeletben célszerü szabályozni, beleértve azt is, hogy a hazai
gépjármüveken kötelezö-e ezt feltüntetni.
Az 1992. évi. XXX. tv. (V.22.) módosítása a hazai gépjármüvek
autópálya díj mentesítése érdekében megvalósítandó koncessziós
szerzödésmódosításokra ad lehetöséget. A közuti hozzájárulásból
befolyó többlet bevételböl lehet kivásárolni a koncessziós társaságból az
üzleti befektetöket, ill. kiváltani a koncessziós társaságok
díjbevételét fix összegü állami járadék biztositásával.
Budapest, 1996. augusztus 26.
Dr. Schamschula György