ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3109..

Képviselõi önálló indítvány!

dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

TöRVÉNYJAVASLAT

gázszolgáltatásról szóló 1994. évi XLI. törvény

módosításáról

A gázszolgáltatásról szóló 1994. évi XLI. törvény (a továbbiakban:

Gszt.) a következõk szerint módosul:

1.§

A Gszt. 3.§-ának e), f), i), p) és r) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"e) gázátadó állomás: az a létesítmény, amely a szállítóvezetékekrõl a

gázt az átvevõnek átadja, méri és a gázelosztó vezetékhez történõ

csatlakozáshoz és az elosztáshoz szükséges nyomáscsökkentést végzi. A

gázátadó állomás a szállítóvezeték alkotórésze;

f) gázelosztó vezeték: az a csõvezetékrendszer - a hozzá tartozó

nyomáscsökkentõ és szabályozó berendezésekkel - amely a gázátadó állomás

kilépõ oldalától indul, és a fogyasztó telekhatáránál ér véget;

i) csatlakozó vezeték: a fogyasztó telekhatárától a gázmérõ fõcsapjáig

vagy - gázmérõ hiányában - a fogyasztói fõcsapig terjedõ vezeték és

tartozékai;

p) fogyasztó: a gázszolgáltatótól vagy a gázértékesítõtõl gázt vételezõ

természetes vagy jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem

rendelkezõ gazdasági társaság; fogyasztó lehet

1. lakossági fogyasztó: egy fogyasztási helyet képezõ lakóépület, lakás

vagy üdülõ használója,

2. kommunális fogyasztó: az a nem lakossági fogyasztó, aki (amely) a

gázt közösségi ellátási célra használja;

3. ipari, kereskedelmi, szolgáltató és mezõgazdasági fogyasztó: az a

természetes vagy jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem

rendelkezõ gazdasági társaság, aki (amely) a gázt vállalkozási

tevékenységéhez használja;

r) természetes monopólium: a gázszolgáltatás, a gázértékesítés, amelynek

végzése során a piaci törvények nem, vagy nem megfelelõen érvényesülnek,

mert a gázellátásban részesülõnek választási lehetõsége nincs;"

2.§

(1) A Gszt. 9.§-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) Az engedély akkor adható ki, ha

a) az engedélykérelem benyújtóját a bányafelügyelet gázszolgáltatási,

gázértékesítési tevékenységre mûszaki-biztonsági szempontból alkalmasnak

minõsítette,

b) az engedélykérelem benyújtóját a Hivatal a folyamatos

gázszolgáltatás, gázértékesítés ellátására gázforrás-biztosítási,

pénzügyi és gazdasági szempontból alkalmasnak minõsíti,

c) a gázértékesítõ rendelkezik az általa forgalmazott mennyiség 10%-át

elérõ, belföldi termelésbõl származó forrással,

d) az engedélyes legalább az éves gázszolgáltatás, illetve

gázértékesítés egynegyedének megfelelõ állandó fizetõképességgel vagy

ezzel egyenértékû fedezettel rendelkezik."

(2) A Gszt. 9.§-ának (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(4) A gázszolgáltatásra, gázértékesítésre kiadott mûködési engedély

határozatlan idõre és - a törvényben meghatározott kivételekkel - az

ellátottak tekintetében kizárólagos jogokra és kötelezettségekre szól. A

gázértékesítõ az összekapcsolható teljes gázellátó rendszerre

kiterjedõen jogosult és köteles az ellátási egyensúly biztosítását

szolgáló, az engedélyben meghatározott intézkedések megtételére."

3.§

A Gszt. 11.§-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A mûködési engedélyben foglaltakat - a körülmények jelentõs

megváltozása esetén - az engedélyes kezdeményezésére módosítani lehet. A

gázértékesítõ gázszolgáltatási kötelezettsége módosítható a szállító

vezetéki gázátadóról gáz átvételére képes új fogyasztóval

(telephellyel)."

4.§

A Gszt. 14. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A megépült gázelosztó vezeték idegen ingatlanon történõ

elhelyezésére és biztonsági övezetére a vezeték használatbavételéig

bányaszolgalmi jogot kell alapítani."

5.§

A Gszt. 14. §-a új (3) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a jelenlegi

(3) bekezdés számozása (4) bekezdésre változik:

"(3) A csatlakozó és a fogyasztói vezetékek idegen ingatlanon történõ

elhelyezésére, továbbá e létesítmények idegen ingatlant érintõ

biztonsági övezetére a Ptk. szabályait kell alkalmazni."

6.§

A Gszt. 15.§-ának (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(4) Ha a biztonsági övezetre vonatkozó rendelkezések

figyelembevételével a gázelosztó vezeték az ingatlan rendeltetésszerû

használatát megszünteti, vagy nagymértékben akadályozza, és emiatt a

létesítmény bányaszolgalom alapján történõ üzemeltetésére nincsen

lehetõség, a létesítmény beruházójának az ingatlant meg kell vásárolnia.

Ha az adásvétel nem jön létre az ingatlan kisajátítását kérheti. Az

ingatlan kisajátítását az ingatlan tulajdonosa is kérheti a szolgalom

alapításától számított egy éven belül. A kisajátított ingatlant az

állam tulajdonába és a gázszolgáltató, illetve gázértékesítõ ingyenes

használatába kell adni. Az ingyenes használati jog a létesítmény

üzemeltetésének megszüntetésével megszûnik."

7.§

A Gszt. 16.§-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Az általános közüzemi szolgáltatási célra szolgáltatott gáz

szerzõdésben meghatározott minõségének (fûtõértékének) megváltozásából

adódó költségek a lakossági fogyasztót nem terhelhetik."

8.§

(1) A Gszt. 17.§-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Az általános közüzemi szerzõdés kötésére jogosult fogyasztók a gáz

hatósági árával nem fedezett fejlesztési költségekre a miniszter

rendeletével meghatározott mértékû hálózatfejlesztési hozzájárulást

kötelesek a gázszolgáltatónak fizetni. Az egyedi közüzemi szerzõdést

kötõ, valamint a 21.§ (4) bekezdés szerinti fogyasztó a szolgáltatóval a

polgári jog szabályai szerint állapodik meg az árral nem fedezett

fejlesztési, továbbá a különös fogyasztói igények teljesítésérõl."

(2) A Gszt. 17.§-a új (5) és (6) bekezdéssel egészül ki, ezzel

egyidejûleg az (5) bekezdés számozása (7) bekezdésre változik:

"(5) Gázelosztó vezeték használatbevételét a bányafelügyelet - a (6)

bekezdés kivételével - akkor engedélyezi, ha az érintett településen

(településeken) a Hivatal mûködési engedéllyel rendelkezõ

gázszolgáltatót jelölt ki. Az engedélyt a bányafelügyelet a

gázszolgáltató kérelmére adja ki.

(6) Kijelölt gázszolgáltató hiányában a bányafelügyelet az engedélyezési

eljárást a Hivatal nyilatkozata alapján folytatja le."

9.§

A Gszt. 18.§-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A csatlakozó vezeték és a fogyasztói berendezés kiviteli tervét

200m3/h teljesítmény alatt vételezõ fogyasztók esetében a

gázszolgáltatónak a kivitelezés megkezdése elõtt be kell nyújtani. A

gázszolgáltató a kiviteli terv alapján a benyújtást követõ 15 napon

belül írásban észrevételt tehet. Az észrevételért a gázszolgáltató díjat

nem számolhat fel.

10.§

A Gszt. 18.§-ának (5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(5) A gázszolgáltatónak benyújtott kiviteli terv szerint elkészített

gázszerelést a gázszolgáltató az üzembe helyezés elõtt köteles

díjmentesen ellenõrizni és minõsíteni.

11.§

A Gszt. 19.§-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A gázszolgáltató a gázt a lakossági és kommunális fogyasztó részére

az alkalmazott készülékekre szabványban meghatározott nyomáshatárok

között köteles szolgáltatni. Ha a gáz elosztási nyomása nagyobb, mint a

készülék csatlakozási nyomása, akkor a gázszolgáltató köteles saját

költsége terhére a szükséges nyomásszabályozót a gázszolgáltatás

megkezdésekor felszerelni. Ezen nyomásszabályozók üzemképes állapotban

tartása a gázszolgáltató, megõrzése és védelme a fogyasztó feladata."

12.§

A Gszt. 25.§-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A lakossági fogyasztó gázmérõjének felszerelése, karbantartása és

idõszakos újrahitelesítése a gázszolgáltató feladata. A gázmérõ a

gázszolgáltató tulajdona, állagmegóvása a fogyasztó kötelessége."

13.§

A Gszt 32.§-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A bányafelügyelet hatáskörébe tartozik a gázelosztó vezetékekkel

kapcsolatban:

a) a gázelosztó vezeték létesítésének (átalakításának, cseréjének,

elbontásának) engedélyezése, építés-felügyelete és munkavédelmi hatósági

felügyelete,

b) a gázszolgáltató mûszaki-biztonsági tevékenységének ellenõrzése,

c) a külön jogszabályban meghatározott súlyos üzemzavar és súlyos

baleset vizsgálata."

14.§

A Gszt. 34.§-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Az idegen ingatlan használatával és a bányaszolgalom alapításával

okozott károk megtérítésére a Bt. és a Polgári Törvénykönyv

rendelkezései az irányadók."

15.§

A Gszt. 34.§-ának (5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(5) Az e törvény hatálybalépésekor mûködõ gázszolgáltatók és

gázértékesítõk 90 napon belül kötelesek a Hivatalhoz engedélyük (9.§)

kiadásához szükséges kérelmüket benyújtani. Az engedély nem tagadható

meg, ha a kérelem az e törvényben meghatározott feltételeknek és az e

törvényben elõírt rendeleteknek és szabályoknak megfelel. Ha

jogszabályi rendelkezés folytán az engedélyt módosítani kell, az ezzel

kapcsolatos kérelmet az engedélyes a jogszabály hatályba lépését követõ

90 napon belül köteles a Hivatalhoz benyújtani."

16. §.

E törvény a kihirdetését követõ 8. napon lép hatályba.

INDOKOLÁS

A gázszolgáltatásról szóló 1994. évi XLI. törvény

módosításához

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

A gázszolgáltatással összefüggõ jogviszonyok új, korszerû szabályait az

Országgyûlés az 1994. március 29-i ülésnapján elfogadott 1994. XLI.

törvénnyel.

A törvény kihirdetése óta eltelt közel két év jogalkalmazási

tapasztalatain, valamint a jogszabályi környezet változásain túlmenõen a

törvény felülvizsgálatát és módosítását indokolja az, hogy egyes

rendelkezéseit a törvény szövegének megfelelõen nem lehet végrehajtani.

A törvény módosítására vonatkozó javaslatok alapvetõen ezeknek a

rendelkezéseknek a módosítását célozzák meg.

A gázszolgáltatással összfüggõ jogviszonyokban a gázelosztó vezeték

létesítése, illetve üzemeltetése az esetek jelentõs részében idegen

ingatlanok tulajdonosainak tûrésre vonatkozó kötelmeivel, illetve az

ingatlan használati jogának korlátozásával járnak. A tulajdonosi jogok

védelmére a bányaszolgalom és az ezen alapuló kártalanítás

jogintézményét nevesíti a törvény, azonban jogilag teljesen téves módon

összemossa a létesítmény elhelyezését (amelyre bányaszolgalmi jog

alapítása értelmetlen) és az üzemeltetéshez kötõdõ bányaszolgalmat.

Azzal pedig, hogy a kártalanítással kapcsolatos kérdések rendezését a

törvény a létesítési engedélyezési eljárási szakaszba utalja (Gszt. 34.§

(1) bek.), olyan feladatot ír elõ az engedélyezõ bányafelügyelet

részére, amelynek végrehajtásával felesleges szolgalom alapítására

kellene kötelezni az építtetõt. A gázelosztó vezeték létesítésének

engedélyezésekor ugyanis még sem a vezeték nyomvonala és ezzel szorosan

összefüggõ biztonsági övezete sem végleges. A bányaszolgalmi jog és a

kártalanítás megalapozottan csak kivitelezett gázvezetékre állapítható

meg, mert ekkor válik véglegessé a létesítmény biztonsági övezete és a

biztonsági övezettel érintett ingatlan.

A törvény csak a gázszolgáltatásra jogosultak körét szabályozza, az

építtetõi jogosultságra nem állapít meg szabályokat. Abban az esetben,

ha a gázszolgáltató illetve az építtetõ nem azonos, a már megépített

gázelosztó vezetékek üzembe helyezése meghiúsulhat annak következtében,

hogy az önkormányzat által létesített vezetékrendszert a kijelölt

gázszolgáltató különbözõ mûszaki okok miatt üzemeltetésre nem akarja

átvenni. Az üzemeltetés elmaradása az anyagi kár mellett az önerõs

építéssel érintett települések lakóinak súlyos érdeksérelmével is jár.

Tekintettel arra, hogy a törvény egyértelmûen úgy rendelkezik, hogy a

megépült gázelosztó rendszert csak gázszolgáltató üzemeltetheti,

megalapozott követelmény, hogy a használatbavételi engedélyt a

bányafelügyelet csak a gázszolgáltató kérelmére adja ki.

A törvény a bányafelügyelet mûszaki-biztonsági hatáskörét hibásan a

gázszolgáltató olyan tevékenységére is kiterjesztette (pl. fogyasztói

vezeték, gázkészülék), amelyre a Mûszaki Biztonsági Fõfelügyeletnek van

hatásköre. Ugyanakkor nem szabályozta a gázelosztó vezetékeken

bekövetkezett súlyos üzemzavarok és súlyos balesetek vizsgálatát, a

gázelosztó vezetékek építésével összefüggõ építésfelügyeleti,

munkavédelmi hatásköröket. A javasolt módosítással megteremthetõ a

törvény szükséges összhangja a munkavédelemrõl, illetve a mûszaki-

biztonsági felügyeletet ellátó szervezet létrehozásáról szóló

jogszabályokkal.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

Indokolás az 1.§-hoz

A szolgáltatás és értékesítés szempontjából a gázátadó állomás lényege

és kötelezõ technikai egysége a gázmérõ, amellyel más jogszabályi

rendelkezés folytán az eladónak, szolgáltatást nyújtónak kell

rendelkeznie. A távvezeték a gázszolgáltatás szempontjából is

alkalmatlan a rendeltetésszerû használatra, ha nincs rajta gázátadó

állomás, ezért ennek jogi státuszát tartozékról alkatrészre kell

változtatni (az 1993. évi XLVIII.törvény 49.§ 22. pontja is ennek

megfelelõen módosításra kerül). Szükséges annak biztosítása, hogy a

fogyasztók fogyasztói helyzetük és ebbõl adódó piaci feltételrendszerük

alapján legyenek megkülönböztetve, ezért a kommunális kategória a

lakossági fogyasztás sajátos formája.

A mai tartalommal a lakossági ellátásban indokolatlan különbségtétel van

annak függvényében, hogy profit vagy nonprofit mûködési formáról van- e

szó. A természetes monopólium fogalmának rendezése azért szükséges,

mert a törvény más helyein a gázértékesítés is e fogalomkör alá

tartozik, így az eltérõ megközelítés a jogalkalmazásban zavart okozhat,

jóllehet fogalmilag a gázértékesítés valóban természetes monopólium.

Az i) és f) bekezdések módosítása az értelmezés egyértelmûsítését

szolgálja.

Indokolás a 2.§-hoz

A törvényes ármegállapítási rend és a célzott gazdaságpolitikai hatás

akkor teljesül, ha a gázértékesítõ belföldi forrásból származó gázzal is

rendelkezik.

A megoldás ugyanakkor ösztönzi a magyarországi befektetéseket is. A gáz

különösen veszélyes anyag volta indokolja, hogy az összekapcsolható

teljes rendszer egyensúlyának megtartásához szükséges intézkedéseket

centralizáltan, egyszemélyi felelõsséggel kelljen megtenni.

A gyakorlat jelenleg is ezen az elven biztosítja a rendszer egyensúlyt,

azonban elengedhetetlen ennek a törvényi hátterét megteremteni. A

természetes monopólium velejárója a kizárólagosság, amit a technikai

lehetõségeken túl a gáz és az ezzel összefüggõ környezeti hatások is

indokolnak.

Indokolás a 3.§-hoz

Mind a gázszolgáltató, mind a gázértékesítõ számára biztosítékot jelent,

ha a törvény határozza meg, mely esetekben szerezhet jogosultságot a

gázértékesítõ a gázszolgáltató engedélyében szereplõ területrõl

jelentkezõ új fogyasztó tekintetében. A szabály egyben biztosítja azt

is, hogy a gázértékesítõ települési, területi gázszolgáltatásra nem

jogosult.

Indokolás a 4.§-hoz

Az eredeti törvény jogilag teljesen téves módon összemosta a létesítmény

elhelyezésével összefüggõ idegen ingatlan használatát - amelyre a

bányaszolgalom intézménye értelmetlen - az üzemeltetéshez kötõdõ

bányaszolgalommal. Tekintettel arra, hogy a gyakorlatban kizárólag csak

a kivitelezett gázelosztó vezetékre, tehát a végleges állapotra lehet

megállapítani a védõövezetet és a védõ-övezettel érintett idegen

ingatlanokat. A törvény jelenlegi szabálya a létesítési engedélyezési

eljárásban felesleges szolgalom-alapításra kötelezi az építtetõt.

Indokolás az 5.§-hoz

A törvényben amúgy is nehezen értelmezhetõ bányaszolgalom

jogintézményének alkalmazása végképp értelmetlenné válik a csatlakozó és

a fogyasztói vezetékek esetében. Ezért a szolgalommal kapcsolatos

kérdéseket indokolt az általános és nem a különös szabályok szerint

rendezni.

Indokolás a 6.§-hoz

Az eredeti törvény jogilag teljesen téves módon összemosta a létesítmény

elhelyezésével összefüggõ idegen ingatlan használatát - amelyre a

bányaszolgalom intézménye értelmetlen - az üzemeltetéshez kötõdõ

bányaszolgalommal. Tekintettel arra, hogy a gyakorlatban kizárólag csak

a kivitelezett gázelosztó vezetékre, tehát a végleges állapotra lehet

megállapítani a védõövezetet és a védõ-övezettel érintett idegen

ingatlanokat. A törvény jelenlegi szabálya a létesítési engedélyezési

eljárásban felesleges szolgalom-alapításra kötelezi az építtetõt.

Indokolás 7.§-hoz

Reálisan nem lehet olyan árfeltételeket teremteni a nem lakossági

gázszolgáltatásban, amely fedezetet nyújtana változás esetére a

fogyasztó felhasználási technológiájának átalakítására.

Indokolás a 8.§-hoz

A hálózatfejlesztési hozzájárulás mint normatíva a területi

hálózatfejlesztés támogatásához nem egyediesíthetõ esetekre indokolt. A

fogyasztók hasonló jellegû nagy számú igénye (lakosság) jeleníthetõ meg

ebben a formában. A nagymértékû egyedi igénnyel jellemezhetõ, számottevõ

mennyiségû gázt fogyasztóval ugyanúgy indokolt lehetõvé tenni a polgári

jog szabályai szerinti megoldást, mint ahogyan a törvény ezt a

szolgáltatásra nézve egyébként megengedi. Ebben a körben nem csak a

fejlesztési költségek lehetnek olyanok amelyeket a gáz hatósági ára nem

fedez, hanem a fogyasztó maga technológiájához egyedi jellemzõkkel bíró

gázt is igényelhet. A fogyasztói igény teljesítése a szakértelemmel

rendelkezõ gázszolgáltatónál kedvezõbb feltételek mellett teremthetõ meg

esetenként, ezért nincs alapja a feleket attól elzárni, hogy gazdasági

potenciájukat hatékonyabban használják fel.

Azokon a területeken, ahol a MEH még nem jelölt ki gázszolgáltatót,

önkormányzati és egyéb vállalkozói közremûködéssel olyan gázelosztó

vezetékek létesülnek, amelyet késõbb a kijelölt gázszolgáltató különbözõ

mûszaki okok miatt nem akar átvenni üzemeltetésre. A jelentõs anyagi

káron kívül az önerõs építéssel érintett település lakóinak súlyos

érdeksérelme is tapasztalható.

Tekintettel arra, hogy a törvény egyértelmûen úgy rendelkezik, hogy a

megépült gázelosztó rendszert csak gázszolgáltató üzemeltethet (17.§ (1)

bek.), megalapozott követelmény, hogy a használatbavételi engedélyt a

hatóság csak a gázszolgáltató kérelmére adja ki.

Indokolás a 9.§-hoz

A gáztörvény fenti paragrafusa a gázszolgáltató vállalatokat kvázi

hatósági jogokkal ruházza fel. Az elõírás hibája az, hogy a terv-

felülvizsgálat mint a kétlépcsõs engedélyezési tevékenység elsõ lépcsõje

ellenkezik a szabadpiaci verseny feltételeivel, lehetõséget teremt a

terv felülvizsgálata során a piaci befolyásolásra. A gázszolgáltató

vállalatok privatizációja és az ebbõ adódó lehetõségek a szolgáltatóknak

indokolatlan lehetõsége ad a terv bírálata során a különbözõ érdekeik

érvényesítésére. Az elõírás módosítása nem csökkenti a gázszolgáltatók

mûszaki-biztonsági feladatait és lehetõségeit, hiszen a késõbbiekben

rendelkezésükre álló MEO átvétel során ez teljes egészében biztosított.A

létesítés "engedélyezése" nem lehet egy szolgáltató feladata, mivel a

szolgáltató nem hatóság.

A 18.§ (2) bekezdésének megszüntetését indokolja még az a tény is, hogy

a gázszolgáltató vállalatok tervfelülvizsgálatot végzõ szakemberei nem

köztisztviselõk, így nincs számukra kötelezõen elõírva összeférhetetlen

tevékenység korlátozása. Gyakori eset az, hogy a felülvizsgálatot végzõ

gázszolgáltató alkalmazottak különbözõ formában tervezõi tevékenységet

is folytatnak.

A kétlépcsõs rendszer megszüntetése esetén - rövid átmeneti idõszak

eljárási problémáit leszámítva - a mûszaki biztonságtechnikai

körülmények nem sérülve, egyszerûbbé és kevésbé befolyásolhatóvá válna a

berendezések létesítése.

Indokolás a 10.§-hoz

A javasolt módosítással az indokolatlan kettõs tevékenység megszûnik

(terv felülvizsgálat és MEO átvétel). Ez a tevékenység kb. 1000-1500

millió Ft-tal növelte a gázszolgáltatás költségeit, így a gáz árát. A

kettõs eljárásnak nincs elfogadható magyarázata mûszaki-biztonsági

szempontból. A külföldi példákban nem található ilyen gyakorlat, a

különféle gázszolgáltatók hatósági jogokat nem kapnak.

Indokolás a 11.§-hoz

A törvény a szolgáltató feladatává teszi a nyomásszabályozó felszerelést

és üzemképes állapotban tartást. A nyomásszabályozó a fogyasztó

ingatlanán van elhelyezve és a gázszolgáltató tulajdona, ezért célszerû

a fogyasztót felelõssé tenni az állagmegóvásban.

Indokolás a 12.§-hoz

A törvény a szolgáltató feladatává teszi a gázmérõ felszerelést és

üzemképes állapotban tartást. A mérõ a fogyasztó ingatlanán van

elhelyezve és a gázszolgáltató tulajdona, ezért célszerû a fogyasztót

felelõssé tenni az állagmegóvásban.

Indokolás a 13.§-hoz

A bekezdés újrafogalmazása azért indokolt, mert a törvény

- a bányafelügyelet mûszaki-biztonsági hatáskörét hibásan a

gázszolgáltató olyan tevékenységére is kiterjesztette (pl. fogyasztói

vezeték, gázkészülék) amelyekre nem a bányafelügyeletnek, hanem a

Mûszaki Biztonsági Fõfelügyeletnek van hatásköre;

- nem rendezte a gázelosztó vezetékeken bekövetkezett súlyos

üzemzavarok és súlyos balesetek vizsgálatát, valamint a gázelosztó

vezetékek építésével összefüggõ hatósági felügyeletet ( munkavédelem,

építés-felügyelet). A javasolt módosítással a törvény összhangba kerül a

munkavédelemrõl, illetve a mûszaki-biztonsági felügyeletet ellátó

szervezet létrehozásáról szóló jogszabályokkal.

Indokolás a 14.§-hoz

Lásd a Gszt. 14.§ új (2) bekezdéséhez írt indokolást, ugyanis

kártalanítás létesítési engedély keretében - amikor még sem az érintett

ingatlan, a tényleges károkozás, a tényleges biztonsági övezet nem

ismert - nem folytatható le és nem is követelhetõ. Gyakori problémát

okoz, hogy egy már megépült gázellátó rendszert a törvényi rendelkezés

miatt évekig nem lehetne üzembehelyezni, mert pl. a kártalanítás

mértékével az engedélyes és a károsult megegyezés hiányában bírósághoz

fordul. Az üzemeltetési jogot el kell választani attól a polgári peres

eljárástól, amely a tûrésre kötelezett ingatlantulajdonos és a

szolgáltató között folyik.

Indokolás a 15.§-hoz

A jogszabályi rendezésre tartozó gázszolgáltatással kapcsolatos kérdések

többnyire összetettek, ezért mind a Hivatal, mind az engedélyes számára

elegendõ idõt kell biztosítani a megalapozott kérelem benyújtásához, az

elbírálásra való felkészüléshez.

Budapest, 1996. szeptember 1.

Miklós László Szalay Gábor

MSZP SZDSZ

Eleje Honlap