ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

I/3115..

Interpelláció!

Dr. Gál Zoltánnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

Az alábbi interpellációt kívánom benyújtani Magyar Bálint mûvelõdési és

közoktatási miniszterhez a következõ címen:

"Az ígéret ellenére továbbra is tankönyvmilliárdok kerülnek a szemétbe."

Üdvözlettel:

Budapest, 1996. szeptember 19.

INTERPELLÁCIÓ

Dr. Magyar Bálint mûvelõdési és közoktatási miniszterhez:

Az ígéret ellenére továbbra is tankönyvmilliárdok kerülnek a szemétbe.

Tisztelt Miniszter Úr!

1996. február 26-i, Miniszter úrhoz intézett interpellációmra adott válaszát a

tankönyvek újrahasználata ügyében elfogadtam, mert reméltem, hogy a válaszának

megfelelõen a közoktatási törvényben, valamint a minisztérium szemléletében

megfelelõ változásokat fog keresztülvinni.

Miniszter úr válaszában a következõket mondta: "Remélem, hogy a közoktatási

törvény módosítása, ami be fog következni ebben az évben, lehetõvé teszi azt,

hogy ez a kérdés hosszútávon megoldódjon, és ezentúl állami

tankönyvtámogatásban csak az olyan könyvek kapjanak támogatást - és

lehetõséget erre a támogatásra -, amelyek többször felhsználhatóak".

Sajnos a törvény nem felel meg ennek a kijelentésnek.

Szeretném megköszönni Miniszter úr udvarias levelét a közoktatási törvényhez

benyújtott módosító javaslataim elutasításával kapcsolatban. Tartalmilag

azonban az elutasítás indoklása alkalmas Miniszter úr személyének

lejáratására.

1. Az elutasítás egyik indoka, hogy nincs mindenhol iskolai könyvtár.

Lehetséges, hogy a több mint 3500 általános iskola egynémelyikében nincs

könyvtár, de ennek semmi köze a tankönyvújrahasználathoz, mert fizikai

értelemben ebbõl a szempontból nincs is a könyvtárra szükség. A gyerekek az

utolsó tanítási napon benthagyják az iskolai osztályukban a könyveket, aznap

vagy másnap pedig hazaviszik a következõ évi könyvet. Másrészt ez a fajta

megközelítés a tipikus esete a "dögöljön meg a szomszéd tehene is" típusú

gondolkodásnak. Ismétlem, nincs jelentõsége annak, hogy van vagy nincs

könyvtár, de tegyük fel, hogy az iskolák felében nincs könyvtár. Akkor azok,

akiknél van, csak azért ne takarítsanak meg pénzt, könyvet, mert a többieknél

ez nem lehetséges! Tényleg Miniszter úr is úgy gondolja, hogy a levele

szerinti öt-tíz évig ez nem lehetséges? Szerencsére több száz iskolában nem

így gondolkodnak, ahol már most is jelentõs megtakarításokat értek el, ahol

remélem a minisztérium nem fogja megtiltani ebbõl az "egyenlõtlen" helyzetbõl

eredõ elõnyszerzést...

A könyvtár hiányára való hivatkozás elképesztõen alaptalan érv, az Ön elé tett

levél írójának durva tájékozatlanságát, egyben másirányú szándékát jelzi.

A másik indokot, a Nemzeti Alaptantervre való hivatkozást is csak azok

fogalmazhatják meg, akik forintmilliárdokat érintõ ellentétes érdekeik miatt

akadályozni akarják a tankönyvek többszöri használatát. Valóban teljessé a

NAT teljes bevezetésével tehetõ a tankönyvújra-használat, de addig is, mint

több száz példa bizonyítja, milliárdokat lehet megtakarítani a mai tankönyvek

arra alkalmas részével is.

Egészen érthetetlen számomra a minisztérium milliárdokat szemétbedobó

magatartása. Miniszter úr kérdezze meg ennek a felelõseit, hogy amíg nem volt

NAT a láthatáron, az elmúlt sok-sok évben, miért hagyták a könyvek kidobását,

ami tízmilliárdos nagyságrendet jelent! És mi volt az indokuk az elmúlt 10-20

évben?

Azok akik Ön elé tették a válaszlevelet, milliárdok elpazarlásáért felelõsek,

de a pénzt a szülõk, az önkormányzatok, az állam zsebébõl veszik ki.

Szeretném kérdezni Miniszter urat, mit kíván tenni azért, hogy ez az

értelmetlen pazarlás megszûnjön, és a minisztérium ezért felelõs alkalmazottai

megfelelõ helyre kerüljenek?

Vagy Ön is úgy gondolja, hogy ráérünk 2006-ig?

Mert eddig, az Ön ígérete ellenére, semmi sem történt!

Üdvözlettel:

Budapest, 1996. szeptember 19.

Eleje Honlap