MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/3146.. sz.

TÖRVÉNYJAVASLAT

a jövedéki szabályozásról és ellenõrzésrõl, valamint a bérfõzési

szeszadóról szóló 1993. évi LVIII. törvény

módosításáról

Elõadó: Dr. Medgyessy Péter

pénzügyminiszter

Budapest, 1996. szeptember

3

1996. évi ....

törvény

a jövedéki szabályozásról és ellenõrzésrõl, valamint a bérfõzési

szeszadóról szóló 1993. évi LVIII. törvény

módosításáról

A jövedéki szabályozásról és ellenõrzésrõl, valamint a bérfõzési szeszadóról

szóló - többször módosított - 1993. évi LVIII. törvény (a továbbiakban: Jszt.)

a következõk szerint módosul:

1. §

(1) A Jszt. 3. §-ának (2) bekezdése a következõ j) ponttal egészül ki:

[(2) Kiterjed a törvény hatálya továbbá]

"j) a (3) bekezdés h) pontjában megjelölt terméken kívüli egyéb terméknek

belsõ égésû motorok üzemanyagaként való értékesítésének és felhasználásának"

[az ellenõrzésére, illetve felderítésére (a továbbiakban: jövedéki

ellenõrzés).]

(2) A Jszt. 3. §-ának (3) bekezdése h) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

[(3) Jövedéki terméknek minõsül]

"h) a motorbenzin, a gázolaj és a tüzelõolaj, az üzemanyag céljára szolgáló

sûrített vagy cseppfolyós földgáz és cseppfolyósított gáztermék (ITJ:55-13-1;

55-15; 55-16; 11-3-ból; 55-11-bõl) (a továbbiakban: kõolajtermék);"

(3) A Jszt. 3. §-ának (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(4) Jövedéki terméknek minõsül továbbá a nem üzemanyag céljáró szolgáló

sûrített vagy cseppfolyós földgáz és cseppfolyósított gáztermék, a nem

motorbenzin egyéb benzinek, a pentán, a hexán, a benzol és homológjai, a

gazolin, a petróleum, a paraffinos és paraffinmentes párlat, a fûtõolaj,

továbbá a 220 liternél nagyobb kiszerelésben forgalmazásra, importálásra,

exportálásra kerülõ gépjármû üzemeltetési segédanyag, kõolajfeldolgozóipari

vegyi segédanyag és kenõolaj, illetve az egyéb kõolajfeldolgozási termék

(ITJ: 11-3-ból; 55-11-bõl; 55-13-0, -2, -3, -4, -9; 52-11-14, -15; 52-21-11;

55-12; 55-14; 55-24; 55-25; 55-22; 59-25-95-bõl; 59-25-96-ból; 55-3-ból; 55-9)

(a továbbiakban: egyéb kõolajszármazék)."

2. §

A Jszt. 4. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A jövedéki ellenõrzés és az e törvényben meghatározott jogkövetkezmények

tekintetében a törvény hatálya alá tartozik az is, aki az 54. § b) pontjában

meghatározott jogellenes tevékenységet végez, a kõolajterméken kívüli egyéb

terméket belsõ égésû motorok üzemanyagaként adózatlanul értékesít vagy használ

fel, továbbá az a nem jövedéki alany, amely (aki) a 3. § (2) bekezdésének b)

pontja szerinti terméket szerez be, és termelési vagy nem termelési célra

használ fel."

3. §

A Jszt. 6. §-a a következõ 13/A. ponttal egészül ki:

[6. § E törvény alkalmazásában]

"13/A. háztartási tüzelõolaj: az 5 C°-on szivattyúzható és 20 C°-on

porlasztható tüzelõolaj, amely olajkályhák és kisméretû háztartási

olajtüzelésû kazánok fûtõanyaga;"

4. §

(1) A Jszt. 9. §-a (5) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

[(5) A termelési tevékenység végzéséhez a kérelmezõtõl legfeljebb 200 millió

forint, de]

"b) kõolajtermék és egyéb kõolajszármazék termelési tevékenység esetén

legalább 80 millió forint,"

[jövedéki biztosíték igazolása kérhetõ.]

(2) A Jszt. 9. §-a (15) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

[(15) Nem adható jövedéki engedély, ha]

"b) a kérelmezõnek a kérelem benyújtásakor a vámhatóság, az állami

adóhatóság, az önkormányzati adóhatóság, az illetékhivatal vagy a

társadalombiztosítási szerv felé jogerõsen megállapított vám-, adó-,

illetéktartozása, illetve társadalombiztosítási járulék vagy munkáltatói

táppénz hozzájárulás tartozása van, kivéve, ha kérelemre a vámhatóság, az

állami adóhatóság, az önkormányzati adóhatóság, az illetékhivatal vagy a

társadalombiztosítási szerv részletfizetést vagy fizetési halasztást

engedélyezett;"

5. §

A Jszt. 11. §-a a következõ (6) bekezdéssel egészül ki:

"(6) Az engedélyezett jövedéki tevékenységen kívüli további jövedéki

tevékenység vagy a már engedélyezett jövedéki tevékenység új telephelyen,

üzletkörben való folytatásához a jövedéki alanynak nem új jövedéki engedélyt,

hanem a jövedéki engedélye kiegészítését kell kérnie, feltéve, ha a változás

következtében nem kell magasabb összegû jövedéki biztosítékot nyújtani,

továbbá - a kiskereskedõ jövedéki alany esetében - a jövedéki engedélyt kiadó

jegyzõ 8. §

(2) bekezdés szerinti illetékessége a változás engedélyezése tekintetében is

fennáll. A jövedéki engedély kiegészítése az e törvény egyes rendelkezéseinek

végrehajtását szabályozó jogszabály rendelkezései szerint történik. A jövedéki

engedély kiegészítésének elmulasztása a 66. § (1) bekezdés d) pontja szerinti

esetnek minõsül."

6. §

(1) A Jszt. 12. §-a (2) bekezdésének e) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

[(2) A jövedéki alany jövedéki engedélyét vissza kell vonni, ha]

"e) terhére a vámhatóság a bérfõzési szeszadó, a vámteher befizetésének

elmulasztását állapítja meg, az állami adóhatóság, az önkormányzati

adóhatóság, az illetékhivatal az adóbevallási, az adó-, az illetékfizetési

kötelezettség elmulasztását vagy jelentõs késedelemmel történõ teljesítését,

vagy az éves adófizetési kötelezettség 20 %-át meghaladó összegû adóhiányt

jogerõsen állapít meg és az adózás rendjérõl szóló 1990. évi XCI. törvény

szerint nincs helye az adóbírság mérséklésének, illetve a jövedéki alanynak az

éves kötelezettsége 20 %-át meghaladó összegû jogerõs társadalombiztosítási

járulék vagy munkáltatói táppénz hozzájárulás tartozása keletkezett, vagy a

jogerõs jövedéki bírságot a jövedéki alany nem fizette meg;"

(2) A Jszt. 12. §-a a következõ (9) bekezdéssel egészül ki:

"(9) Az (1) bekezdésben meghatározott esetekben a jövedéki tevékenység

folytatására szóló jogosultság megszûnésének napján készleten lévõ jövedéki

termék érvényes jövedéki engedéllyel rendelkezõ jövedéki alany részére a

vámhivatal felügyelete mellett értékesíthetõ."

7. §

A Jszt. 17/A. §-a (4) bekezdésének j) és k) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép, és egyúttal a bekezdés kiegészül egy új l) ponttal:

[(4) A (2) és (3) bekezdésben meghatározott jövedéki alany az elszámolási

idõszakonként lezárt jövedéki nyilvántartása alapján a jövedéki termék

készletváltozásáról az 1-5/B. számú mellékletek forgalmi számadásai szerinti

tartalommal havonta elszámolást köteles a vámhivatalnak benyújtani, az alábbi

termékbontásban és mennyiségi egységben:]

"j) pentán, hexán, gazolin, egyéb benzin, petróleum, benzol és homológjai,

mennyiségi egysége: liter;

k) fûtõolaj, nem üzemanyag céljára szolgáló sûrített vagy cseppfolyós földgáz

és cseppfolyósított gáztermék, gépjármû üzemeltetési segédanyag,

kõolajfeldolgozóipari vegyi segédanyag, kenõolaj, paraffinos és paraffinmentes

párlat, egyéb kõolajfeldolgozási termék, mennyiségi egysége: kilogramm;

l) üzemanyag céljára szolgáló sûrített vagy cseppfolyós földgáz és

cseppfolyósított gáztermék, mennyiségi egysége: kilogramm."

8. §

(1) A Jszt. 17/B. §-ának (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(4) A vevõ és az importáló (a továbbiakban együtt: felhasználó) a vásárlást

megelõzõen az adózatlan jövedéki termék beszerzéséhez, illetve importálásához

a vámhatóság, az állami adóhatóság, az önkormányzati adóhatóság, az

illetékhivatal és a társadalombiztosítási szerv (a továbbiakban együtt:

adóhatóságok) FAT-ban meghatározott igazolásának csatolásával a fogyasztási

adó megfizetése alóli mentesítést a vámhivataltól írásban köteles kérni."

(2) A Jszt. 17/B. §-a (5) bekezdésének d) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

[(5) Mentesítési kérelemnek tartalmaznia kell]

"d) az adóhatóságok által kiadott és a mentesítési kérelemhez csatolt (4)

bekezdés szerinti adóigazolások számát, kiadásának keltét."

(3) A Jszt. 17/B. §-ának (6) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(6) A vámhivatal a mentesítést a két példányban benyújtott mentesítési

kérelem záradékolásával, érvényességének meghatározásával, a benyújtást követõ

15 munkanapon belül engedélyezi, és annak egy példányát a felhasználó részére

visszaküldi. A záradékolt mentesítés a záradékolás keltétõl számított 90 napig

érvényes."

(4) A Jszt. 17/B. §-a a következõ (19), (20) bekezdéssel egészül ki:

"(19) Megszûnik a vámhivatal által a (6) bekezdés szerint adott mentesség

érvényessége, ha

a) a felhasználó természetes személy meghalt, illetve a jogi személy vagy jogi

személyiséggel nem rendelkezõ szervezet megszûnik vagy átalakul, illetve

csõd, felszámolási vagy végelszámolási eljárás alá kerül;

b) a vámhivatal a mentesítést visszavonja.

(20) A felhasználó mentesítését a vámhivatalnak vissza kell vonnia, amennyiben

ellenõrzése során jogerõsen megállapítja, hogy a mentesítés megadásánál

figyelembevett feltételek már nem állnak fenn, vagy a (12) bekezdésben elõírt

nyilvántartásvezetési kötelezettségének a felhasználó nem tesz eleget. Újabb

mentesítés a felhasználó részére a jogerõs visszavonás napjától számított két

éven belül nem adható."

9. §

A Jszt. 17/C. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Az (1) bekezdésben elõírt bejelentést a felhasználó az

adóvisszaigénylési, -levonási jogosultsága érvényesítésével egyidejûleg

köteles teljesíteni."

10. §

A Jszt. 43. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A kõolajtermék és az egyéb kõolajszármazék jövedéki üzemben termelt,

készletezett és értékesített, továbbá a termeltetett, az importált és

exportált, valamint a nagykereskedelemben forgalmazott mennyiségét - a

cseppfolyós földgáz és cseppfolyósított gáztermék, a fûtõolaj, a paraffinos és

paraffinmentes párlat, azegyéb kõolajfeldolgozási termék, a gépjármû

üzemeltetési segédanyag, a kõolajfeldolgozóipari vegyi segédanyag és a

kenõolaj kivételével -kompenzált 15 °C hõmérsékletre átszámított térfogatban

kell meghatározni és nyilvántartásba venni. Az átszámítást a mindenkor

érvényes magyar szabvány szerint kell elvégezni."

11. §

A Jszt. 45. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Az üzemanyagtöltõ állomás tárolótartályából kizárólag kõolajtermék és

csak kútoszlopon keresztül értékesíthetõ."

12. §

(1) A Jszt. 55. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"55. § (1) A jövedéki ellenõrzést - a (4) bekezdésben foglalt eltéréssel -

elsõfokú hatósági jogkörben az a vámhivatal végzi, amelynek illetékességi

területén a jövedéki vagy a jogellenes [54. § b) pont] tevékenységet

folytatják vagy elkövetik, illetve a 3. § (2) bekezdésének b) pontja szerinti

terméket beszerzik, felhasználják."

(2) A Jszt. 55. §-a a következõ (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) Az országos parancsnokság, valamint a területi parancsnokság a jövedéki

ellenõrzés alól elvont termék felderítése érdekében az illetékességi területén

bármely jövedéki ellenõrzést hatáskörébe vonhat, illetve a jövedéki ellenõrzés

lefolytatására az országos parancsnokság bármely területi parancsnokságot,

illetve a területi parancsnokság az illetékességi területén bármely

vámhivatalt kijelölheti."

13. §

(1) A Jszt. 66. §-a (1) bekezdésének d) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

[66. § (1) A vámhivatal]

"d) az a)-c) pontokban foglaltakon kívül, az e törvényben és a végrehajtási

rendeletekben elõírt kötelezettségek elmulasztása esetén, továbbá"

[jövedéki bírságot vet ki.]

(2) A Jszt. 66. §-a (7) bekezdésének második mondata helyébe a következõ

rendelkezés lép:

[(7) A (2) és (3) bekezdés szerinti lezárást az elkövetõ lakására vagy a

lakásától mûszakilag el nem különített helyiségre, továbbá arra a

kiskereskedelmi üzlethelyiségre, amelynek lezárása az üzletkörébe esõ

termékekbõl a településen az ellátást megakadályozná, nem lehet alkalmazni.]

"Az ilyen esetekben a 69. § (4) bekezdésének a) pontja szerint meghatározott

összeg ötszörösét elérõ jövedéki bírságot kell kivetni."

14. §

(1) A Jszt. 67. §-a (1) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

[67. § (1) E törvény alkalmazásában a jövedéki ellenõrzés alól elvont

terméknek (a továbbiakban: elvont termék) minõsül:]

"b) az a jövedéki termék, amelyet jövedéki engedély nélkül gyártottak,

importáltak, forgalmaztak, illetve amelynek szállítását e törvény

rendelkezéseinek megsértésével végzik;"

(2) A Jszt. 67. §-ának (1) bekezdése a következõ n) ponttal egészül ki:

[67. § (1) E törvény alkalmazásában a jövedéki ellenõrzés alól elvont

terméknek (a továbbiakban: elvont termék) minõsül:]

"n) a (3) bekezdés h) pontjában megjelölt terméken kívüli egyéb termék belsõ

égésû motorok üzemanyagaként való értékesítése vagy felhasználása, ha a

termék után a fogyasztási adót nem fizették meg."

15. §

A Jszt. 68. §-a (1) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

[68. §(1) A büntetõeljárásban le nem foglalt, megtalált elvont terméket]

"b) a 67. § (1) bekezdésében foglalt egyéb - az a) pontba nem tartozó -

esetekben az elvont terméket, továbbá a tárgyi bizonyítási eszközt a

vámhivatal lefoglalja, kivéve a 67. § (1) bekezdés b) pontjában foglalt

esetet, feltéve, ha a nagykereskedõ, a kiskereskedõ az engedély nélkül általa

forgalmazott termékek eredetét, adózottan történõ beszerzését hitelt érdemlõen

igazolja, továbbá, ha e tevékenységét e törvény egyéb rendelkezéseinek

betartásával végezte, illetve, ha egy másik telephelyére, üzlethelyiségére már

rendelkezik érvényes - az engedély nélkül folytatott tevékenysége szerinti -

jövedéki engedéllyel, vagy az e törvény elõírásainak megfelelõ kérelmét az

ellenõrzést legalább 30 nappal megelõzõen benyújtotta és kérelmét a hatóság

nem utasította el."

16. §

(1) A Jszt. 69. §-a (4) bekezdésének a) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép, és a bekezdés kiegészül a következõ f), g) ponttal:

[(4) A jövedéki bírság mértéke - az (5)-(8) bekezdésben foglalt eltéréssel -]

"a) a 67. § (1) bekezdésének b)-f), k) és l) pontjaiban szereplõ elvont

termékek után az (1) bekezdés szerint meghatározott bírságalapnak

1. dohánygyártmányoknál a 140 %-a,

2. szesznél és szeszes italnál 160 %-a,

3. sörnél a 110 %-a,

4. kávénál a 60 %-a,

5. fûszerpaprika-õrleménynél a 100 %-a,

6. motorbenzinnél, gázolajnál, tüzelõ-

olajnál, motorhajtó üzemanyagként

cseppfolyósított gázterméknél

és földgáznál 120 %-a,

de legalább 20 ezer forint, illetve a 67. § (1) bekezdésének b) pontjában

foglalt esetben legalább 50 ezer forint, és legfeljebb 500 ezer forint,

feltéve, ha a nagykereskedõ, a kiskereskedõ az adott telephelyen,

üzlethelyiségben engedély nélkül általa forgalmazott termékek eredetét,

adózottan történõ beszerzését hitelt érdemlõen igazolja, továbbá, ha e

tevékenységét e törvény egyéb rendelkezéseinek betartásával végezte, illetve,

ha egy másik telephelyére, üzlethelyiségére már rendelkezik érvényes - az

engedély nélkül folytatott tevékenysége szerinti - jövedéki engedéllyel, vagy

az e törvény elõírásainak megfelelõ kérelmét az ellenõrzést legalább 30 nappal

megelõzõen benyújtotta és kérelmét a hatóság nem utasította el;"

"f) a 67. § (1) bekezdésének m) pontjában foglalt esetben az e bekezdés a)

pontja 1-6. alpontjai alapján meghatározott összeg kétszerese, de legalább 100

ezer forint;

g) a 67. § (1) bekezdés n) pontjában foglalt esetben az (1) bekezdés szerint

meghatározott jövedéki bírságalap ötszöröse, de legalább 100 ezer forint."

(2) A Jszt. 69. §-ának (7) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(7) A 66. § (1) bekezdésének d) pontjában foglalt esetben legalább 50 ezer és

legfeljebb 500 ezer forint jövedéki bírság vethetõ ki."

17. §

(1) Ez a törvény - a (2) bekezdésben foglalt eltéréssel -1997. január 1-jén

lép hatályba, egyidejûleg a Jszt. 17. §-ának (8) bekezdése, 46. §-a, 67. §-a

(1) bekezdésének g) pontja és 79. §-ának (2) bekezdése hatályát veszti.

(2) Az 1. § (2) és (3) bekezdése, a 4. § (1) bekezdése, a 7. § és a 10. § az e

törvény kihirdetését követõ 60. napon lép hatályba.

(3) E törvény 5. §-át, 13. §-ának (2) bekezdését, 14. §-ának (1) bekezdését,

valamint 15.-16. §-át a folyamatban lévõ ügyekben - ideértve a közigazgatási

bírósági eljárás alatt lévõ ügyeket is - akkor kell alkalmazni, amennyiben az

a törvény hatálya alá tartozókra kedvezõbb elbírálást eredményez.

(4) A 4. § (2) bekezdésében, a 8. § (1)-(3) bekezdésében foglalt rendelkezést

elõször az 1996. december hónap 31. napját követõen benyújtott kérelmek

esetében kell alkalmazni.

Általános indokolás

A törvénymódosítási javaslat a jövedéki szabályozás és ellenõrzés

hatékonyságának növelésére irányul, illetve a gyakorlati jogalkalmazás, ezen

belül elsõdlegesen a szankciók alkalmazása során felszínre került

szabályozásbeli problémák megoldását célozza.

Ennek keretében bõvül a jövedéki termékek köre a motorhajtóanyagkénti

felhasználásra alkalmas, illetve az üzemanyagok keverésére, higítására

használható termékekkel (adalékok, kenõolajok, néhány egyéb kõolajszármazék).

A jövedéki engedély megszerzésének és érvényesítésének feltételévé válik az

összes közteher tartozás rendezése is (így pl. a TB tartozás vagy bármely adó-

, illetéktartozás esetén is megtagadható, illetve visszavonható lesz a

jövedéki engedély).

Hasonló szigorítás érvényesül a szesz és a kõolajtermékek adómentes

beszerzésének engedélyezésénél is, továbbá a mentességre kiadott engedély az

érvényességi idõn belül is visszavonhatóvá válik, ha bármilyen közteher

tartozás keletkezik.

A törvényjavaslat szerint módosul a vámszervek illetékességi hatáskörének

jelenlegi merev szabályozása. A szerteágazó, nagyobb ügyek felderítését és az

eljárás gyors, eredményes lefolytatását elõsegítõ változtatásra kerül sor.

Ennek lényege, hogy a megyei vagy az országos parancsnokság adott esetben

bizonyos ügyeket magához vonhat.

A jogkövetkezményeket érintõen javasolt módosítások pedig azt célozzák, hogy

az elkövetett jogsértéssel, szabálytalansággal arányosabb büntetési tételek

érvényesüljenek.

1

Részletes indokolás

az 1. §-hoz

A Javaslat szerint a törvény hatályának kiterjesztésével a jövedéki ellenõrzés

keretében ellenõrizhetõvé válik bármely termék üzemanyagkénti értékesítése és

felhasználása. Ezáltal a kõolajtermék jövedéki termékcsoportban meg nem

nevezett, de motorhajtó anyagként hasznosuló termék értékesítése és

felhasználása, illetve az ennek révén megvalósuló adóelkerülés is felderíthetõ

és a javaslat 16. §-a (1) bekezdése szerint büntethetõ lesz.

A kõolajtermékek (a hatályos szabályozás szerint: motorbenzin, gázolaj,

tüzelõolaj) esetében a kiskereskedelmi tevékenység is engedélyköteles, míg az

egyéb kõolajszármazékok kiskereskedelmére ez nem vonatkozik. A Javaslat a

szigorúbb szabályozás alá tartozó kõolajtermékek körét bõvítené. Az egyéb

kõolajszármazék termékcsoportjából a kõolajtermékek közé sorolja át az

üzemanyag célú sûrített vagy cseppfolyós gázt és cseppfolyósított gázterméket

is. A módosítással minden üzemanyagféleség kiskereskedelmére is kiterjed a

törvény hatálya.

A jövedéki terméknek minõsülõ egyéb kõolajszármazékok köre emellett bõvül.

További olyan termékek kerülnek a törvény hatálya alá és válnak

ellenõrizhetõvé, nyomonkövethetõvé, amelyek alkalmasak motorhajtóanyagkénti

felhasználásra, vagy üzemanyagok keverésére, higítására. Az új jövedéki

termékek a nagy kiszerelésben importált, értékesített üzemanyag adalékok,

kenõolajok s még néhány egyéb kõolajszármazék (nyers gazolin, etilbenzol,

sztirol, stb.).

a 2. §-hoz

A törvény személyi hatálya a Javaslat szerint - az 1. § (1) bekezdésével

összefüggésben - kiterjed azokra is, akik (amelyek) nem motorbenzint,

gázolajat vagy üzemanyag földgázt, gázterméket használnak a gépjármûvükben,

illetve értékesítenek ilyen célra.

a 3. §-hoz

A háztartási tüzelõolaj külön szabványa megszûnt, csak egyféle

termékkategória, a "tüzelõolaj" létezik. Ugyanakkor a törvényben a háztartási

tüzelõolaj megnevezés számos jogszabályhelyen szerepel. Annak érdekében, hogy

egyértelmû legyen, milyen termékre vonatkoznak ezen rendelkezések, a Javaslat

meghatározza a törvény értelmezése szerinti háztartási tüzelõolaj fogalmát.

a 4. §-hoz

A Javaslat az egyéb kõolajszármazékok elõállítására is elõírja a jövedéki

biztosítékot, azonosan a kõolajtermékek termelésére elõírt feltétellel,

illetve az egyéb kõolajszármazékok nagykereskedelme, exportja-importja

esetében ma is érvényesülõ biztosítéknyújtási követelménnyel.

A Javaslat szerint a jövedéki engedély feltételei szigorodnak. Az engedély

kiadásánál valamennyi köztehertartozást figyelembe kell venni, így pl. a TB

felé fennálló járulék-és egyéb tartozásokat ugyanúgy, mint az esetleges helyi

adó-, vagy illetéktartozást.

az 5. §-hoz

A Javaslat egyértelmûvé teszi és törvényi szinten is szabályozza, hogy mely

esetekben nem szükséges új jövedéki engedélyért folyamodni, hanem csak a

meglévõ engedély kiegészítését kérni. A módosítás rendezi egyúttal az engedély

kiegészítésének elmulasztásához kapcsolódó szankció kérdését is.

a 6. §-hoz

A Javaslat a jövedéki engedély visszavonását - hasonlóan az engedély

kiadásához - megszigorítja. Az engedélyt vissza kell vonni, ha a jövedéki

alanynak a mûködése során bárminemû köztehertartozása keletkezik.

A (2) bekezdés a jövedéki jogosultság megszûnése esetén készleten maradó

jövedéki termékek további sorsát rendezi, lehetõvé teszi, hogy a volt jövedéki

alany a vámhivatal felügyelete mellett a készletét még értékesíthesse.

a 7. §-hoz

A Javaslat a készletváltozási jelentések adattartalmára vonatkozó elõírásoknak

a jövedéki termékek körének bõvülése miatt szükségessé váló pontosítását

(kiegészítését) tartalmazza.

a 8. §-hoz

A Javaslat az (1) és a (3) bekezdésben az adómentességi engedély

megszerzéséhez szükséges adóigazolások körének kibõvülése (TB szerv,

önkormányzati adóhatóság, illetékhivatal igazolása) miatt szükséges

szövegpontosítást tartalmazza. Emellett a jelenlegi 6 munkanap helyett 15

munkanapot enged meg a vámhivatalnak az engedélykérelem elbírálásához, mivel a

6 munkanap sok esetben nem bizonyult elégségesnek a kérelmek érdemi

elbírálásához. További változás, hogy az engedély érvényessége nem az

adóigazolás(ok) keltétõl, hanem a kérelem záradékolásától számított 90 napig

áll fenn.

A Javaslat rendelkezik a mentességi engedélynek az érvényességi idõn belüli

visszavonhatóságától. Erre sor kerülhet, ha az engedély megadásánál figyelembe

vett feltételek már nem teljesülnek (pl. TB tartozás keletkezik), vagy az

adómentes felhasználó nem vezeti a törvényben elõírt nyilvántartásokat.

a 9. §-hoz

A törvény az elszámolás, az ellenõrzés tekintetében azonosan kezeli az

adómentesen beszerzett terméket azzal a termékkel, amely csak a beszerzést

követõen, a megfizetett adó visszaigénylése révén válik adómentessé. A

Javaslat az ily módon adómentessé váló jövedéki termék birtoklásának a

bejelentésére elõírt idõpontot módosítja úgy, hogy azt nem a felhasználás

idõpontjához köti, hanem az adóvisszaigénylés érvényesítésével egyidejûleg

követeli meg.

a 10. §-hoz

A Javaslat a jövedéki termékkör bõvülése miatt szükséges pontosítást (a

kivételek közé tartozó termékek pontosított felsorolását) tartalmazza.

a 11. §-hoz

A hatályos szabályozás nem tartalmaz olyan rendelkezést, amely megtiltaná,

hogy az üzemanyagtöltõ állomás tárolótartályából motorbenzinen, gázolajon

kívül más terméket is ki lehessen szolgálni. Így elõfordulhat, hogy

illegálisan kevert, üzemanyag célra felhasználható egyéb terméket tárolnak be

és mérnek ki az üzemanyagtöltõ állomáson, és a direkt tiltás hiányában az

ellenõrzõ szervek nem tudnak fellépni. A Javaslat szerinti kiegészítés ennek

feloldását szolgálja.

a 12. §-hoz

A jövedéki ellenõrzésre vonatkozó hatályos illetékességi szabályok esetenként

gátolják a több vámhivatal területén elkövetett, szerteágazó nagyobb ügyek

felderítését, az eljárás gyors és eredményes lefolytatását. Annak érdekében,

hogy az ilyen esetekben is lehetõség legyen az ügyek felgöngyölítésére, a

módosítás a vámszervek illetékességi hatáskörének oldását javasolja. Ennek

értelmében lehetõvé válna, hogy adott esetben a megyei parancsnokság vagy az

országos parancsnokság magához vonhasson bizonyos ügyeket.

a 13. §-hoz

A kisebb súlyú szabálytalanságok, mulasztások esetén egy alacsonyabb bírság

érvényesül. A hatályos szabályozás megnevezi azokat az elõírásokat, amelyek

megsértése ezen bírság kiszabásával büntethetõ. Ugyanakkor ez a felsorolás nem

teljes (nem lehet teljes), s így nem szolgálja a törvény valamennyi

rendelkezésének betartatását, vagyis a szankcionálás minden tekintetben nem

lehet hatékony. Ennek feloldására a Javaslat a minõsített eseteken kívüli

valamennyi jogsértésre, a törvényben és a végrehajtási rendeletekben elõírt

kötelezettségek elmulasztására elõírná a szabálysértési jellegû (50-500 ezer

Ft) bírságot.

A jelenlegi szabályozás szerint, ha egy kiskereskedelmi üzletet jogsértés

esetén - járulékos szankcióként-be kellene zárni, de a bezárást nem kell

érvényesíteni, mert az veszélyeztetné az adott település ellátását, akkor a

bezárástól el kellene tekinteni, viszont az egyébként kiszabható bírság

ötszörösét, de legalább 200 ezer Ft bírságot kell megállapítani. A bírság alsó

összege, a 200 ezer Ft egy kistelepülésen mûködõ bolt esetében - pl. néhány

üveg zárjegy nélkül szeszes ital miatt - aránytalanul nagy büntetésnek

tekinthetõ. Ezért a Javaslat a bírságösszeg alsó határának elhagyását

javasolja, a kellõképpen visszatartó hatású ötszörös bírság fenntartása

mellett.

a 14. §-hoz

Az elvont jövedéki termék fogalma pontosításra, árnyaltabb meghatározásra

kerül. Kiegészül továbbá azon termékekkel, amelyeket adózatlanul üzemanyag

célra értékesítenek vagy használnak fel.

a 15-16. §-hoz

A jövedéki engedély nélkül folytatott tevékenységet a jelenlegi szabályozás

rendkívül szigorúan szankcionálja, s nem tesz különbséget aszerint, hogy pl. a

forgalmazott terméket adózottan szerezték-e be, vagy illegális forgalomból

származik-e. A jövedéki szabályozásnak kétségtelenül az egyik legfontosabb

eleme, hogy a jövedéki termékekkel folytatott tevékenységek csak külön

engedély birtokában legyenek végezhetõk. Ugyanakkor az ennek betartására

kialakított, a konkrét ügy körülményeinek figyelembevételére lehetõséget nem

adó, magas büntetési tétel alkalmazása bizonyos esetekben az elkövetett

jogsértés súlyával messze arányban nem állónak bizonyult. A módosítás ennek

feloldását szolgálja azzal, hogy az ilyen esetekben alacsonyabb összegû

bírságot (50-500 ezer Ft) állapít meg. Ez a bírság a Javaslat szerint akkor

alkalmazható, ha egyértelmûen bizonyított, hogy az államot kár nem érte, mert

adózottan beszerzett termékeket forgalmaztak, valamint, ha vezették a

törvényben megkövetelt - az ellenõrizhetõséget biztosító - nyilvántartásokat.

További feltétel, hogy a kereskedõ a jogsértés elkövetésekor már rendelkezzen

- azonos tevékenységre, csak más telephelyre - jövedéki engedéllyel, vagy a

jövedéki engedélye iránti kérelmét legalább már 30 nappal korábban

benyújtotta, de azt a hatóság még nem bírálta el. Ilyen esetekben a 15. §-ban

javasolt rendelkezés szerint természetesen a lefoglalás sem kerülne

érvényesítésre.

A Javaslat meghatározza továbbá az üzemanyagként értékesített vagy felhasznált

- nem motorbenzin, gázolaj vagy üzemanyag földgáz, gáztermék - egyéb termékre

a bírság tételét.

A (2) bekezdés rendelkezése a szabálysértési bírságnál megszünteti a

természetes személyek és a jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkezõ

szervezet közötti megkülönböztetést a kiszabható bírság tekintetében.

a 17. §-hoz

A paragrafusa hatálybaléptetõ rendelkezéseket tartalmazza. A jogkövetkezmények

módosítását, amennyiben az kedvezõbb elbírálást eredményez, a folyamatban lévõ

ügyekben is alkalmazni kell. A közigazgatási bírósági eljárás alatt lévõ ügy

is ilyennek tekintendõ.

A Javaslat a háztartási tüzelõolaj külön színezésére vonatkozó rendelkezéseket

hatályon kívül helyezi, mivel azok fenntartása jövedéki szempontból

aktualitását vesztette (a gázolajat és a háztartási tüzelõolajat terhelõ

összes elvonás ma már azonos szintû).

Ugyancsak hatályát veszti a pénztárgép alkalmazásának a törvény keretében

történõ elõírása, tekintettel arra, hogy azt idõközben más jogszabály,

szélesebb körre rendezi. Így a pénztárgép alkalmazásának kötelezettsége

továbbra is fennáll.

Eleje Honlap