Magyar Köztársaság

Kormánya

T/3148.. számú

törvényjavaslat

az illetékekrõl szóló

1990. évi XCIII. törvény módosításáról, valamint

a hiteles tulajdonilap-másolat igazgatási szolgáltatási díjáról

Elõadó: dr.Medgyessy Péter

pénzügyminiszter

1996. szeptember

2

1996. évi ......... törvény

az illetékekrõl szóló 1990. évi XCIII. törvény

módosításáról, valamint a hiteles tulajdonilap-másolat

igazgatási szolgáltatási díjáról

ELSÕ RÉSZ

AZ ILLETÉKEKRÕL SZÓLÓ 1990. ÉVI XCIII. TÖRVÉNY

MÓDOSÍTÁSA

1.§

Az illetékekrõl szóló 1990. évi XCIII. törvény (a továbbiakban: Itv.) 5.§-ának

(1) bekezdése a következõ i) ponttal egészül ki:

(Teljes személyes illetékmentességben részesül:)

"i) a Magyar Nemzeti Bank."

2.§

Az Itv. 21.§-a (5) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(5) Lakástulajdon vásárlása esetén, ha a vevõ a másik lakástulajdonát a

vásárlást megelõzõ, vagy azt követõ egy éven belül eladja, az illeték alapja a

vásárolt és az eladott lakástulajdon - terhekkel nem csökkentett - forgalmi

értékének a különbözete. Ha a vevõ egy éven belül több lakástulajdont vásárol,

illetve értékesít, akkor az illeték alapját képezõ értékkülönbözet

megállapításánál minden egyes lakásvásárlással szemben a szerzést közvetlenül

megelõzõ vagy követõ - a fizetésre kötelezett számára kedvezõbb illetékalapot

eredményezõ - egyetlen értékesítést lehet figyelembe venni. Amennyiben a vevõ

a további lakásvásárlásaival szemben az elõbbi feltételeknek megfelelõ,

további lakásértékesítést nem tud igazolni, e lakásszerzések

illetékkötelezettsége az általános szabályok [21.§ (1)-(2) bek.] szerint

alakul."

3.§

Az Itv. 23/A. §-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"23/A.§ (1) Ingatlan tulajdonjogának ingatlanalap vagy a fõtevékenysége

szerint ingatlanforgalmazásra jogosult vállalkozó, továbbá ingatlanok pénzügyi

lízingjét fõtevékenységként végzõ vállalkozó által történõ megszerzésekor az

illeték mértéke az ingatlan - terhekkel nem csökkentett - forgalmi értékének 2

%-a.

(2) Az ingatlanalap-kezelõi tevékenységre jogosultságot az alapkezelõ az

Állami Értékpapír- és Tõzsdefelügyelet által kiadott mûködési engedéllyel, a

fõtevékenységként folytatott ingatlanforgalmazást a vállalkozó a tevékenység

statisztikai jelzõszámával és a fõtevékenység szerint illetékes kamarától

beszerzett nyilatkozattal igazolja.

(3) A vállalkozó azt a tényt, hogy az ingatlanok pénzügyi lízingjét

fõtevékenységként végzi, a tevékenység statisztikai jelzõszámával, az Állami

Bankfelügyelet nyilvántartásbavételt tanúsító nyilatkozatával és a Magyar

Lízingszövetségnek a vállalkozó nettó árbevételérõl kiállított nyilatkozatával

igazolja."

4.§

Az Itv. 24.§-a helyébe a következõ rendelkezések lépnek:

"24.§ (1) Gépjármû tulajdonjogának megszerzése esetén az illeték mértéke a

hajtómotor hengerûrtartalmának minden cm3-e után 8 forint, kizárólag

elektromos hajtómotorral ellátott gépjármû esetén a hajtómotor

teljesítményének minden megkezdett 1 kW-ja után 300 forint.

(2) Pótkocsi tulajdonjogának megszerzéséért, ha a pótkocsi megengedett

legnagyobb össztömege a 2.500 kg-ot nem haladja meg 4.000 forint, minden más

esetben 10.000 forint illetéket kell fizetni.

(3) Gépjármû és pótkocsi haszonélvezeti jogának megszerzésekor az (1) és (2)

bekezdésben meghatározott illetékeknek a 72.§ alkalmazásával számított

összegét kell fizetni.

(4) Gépjármû és pótkocsi tulajdonjoga meghatározott hányadának megszerzése

esetén - ideértve a haszonélvezeti jog szerzését is - a megszerzett hányadra

arányosan esõ illetéket kell fizetni."

5.§

(1) Az Itv. 26. §-a (1) bekezdésének l) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

(Mentes a visszterhes vagyonátruházási illeték alól:)

"l) gépjármû, pótkocsi tulajdonjogának a statisztikai jelzõszám szerint

fõtevékenységként gépjármû, pótkocsi forgalmazására jogosult vállalkozó,

továbbá a gépjármûlízinget fõtevékenységként folytató vállalkozó általi

megszerzése."

(2) Az Itv. 26. §-a a következõ (6) bekezdéssel egészül ki:

"(6) Az (1) bekezdés l) pontjában meghatározott mentesség feltételeit a

gépjármû lízinget fõtevékenységként végzõ vállalkozó az erre vonatkozó

statisztikai jelzõszámmal, az Állami Bankfelügyeletnek a nyilvántartásba

vételrõl szóló nyilatkozatával és a Magyar Lízingszövetség által kiállított

nyilatkozattal köteles igazolni."

6.§

Az Itv. 29.§-a (1)-(2) bekezdéseinek helyébe a következõ rendelkezések lépnek:

"(1) Az elsõfokú államigazgatási eljárásért - ha e törvény melléklete másként

nem rendelkezik - 1.000 forint illetéket kell fizetni (általános tételû

eljárási illeték).

(2) Az elsõfokú államigazgatási határozat elleni fellebbezés illetéke - ha e

törvény melléklete másként nem rendelkezik, és a fellebbezési eljárás

tárgyának értéke pénzben megállapítható - a fellebbezéssel érintett, vagy a

fellebbezésben vitatott összeg minden megkezdett 10.000 forintja után 100

forint, de legalább 2.000 forint, legfeljebb 200.000 forint. Ha a fellebbezési

eljárás tárgyának értéke pénzben nem állapítható meg, a fellebbezés illetéke

2.000 forint."

7.§

Az Itv. 31.§-a (4) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(4) Ha egy beadványban terjesztenek elõ olyan kérelmeket, amelyek elbírálása

más-más szerv hatáskörébe tartozik, vagy a kérelmek ugyanazon szerv különbözõ

hatásköreit érintik, az eljárási illetéket úgy kell megfizetni, mintha külön-

külön kérelmet terjesztettek volna elõ."

8.§

Az Itv. 33.§-a (2) bekezdésének 2., 23. és 26. pontjai helyébe a következõ

rendelkezések lépnek:

(... illetékmentes eljárások:)

"2. az önálló bírósági végrehajtónak az általa lefolytatott bírósági

végrehajtási eljárással összefüggésben kezdeményezett eljárása;

23. az adóhatóságnál, továbbá vámigazgatási ügyben a vámhatóságnál

kezdeményezett elsõfokú eljárás - ideértve más hatóság adó, adójellegû

kötelezettség megállapításával kapcsolatos ilyen eljárását is - kivéve a

méltányossági eljárást, továbbá az adó-, a vám- és az illetékigazolás kiadása,

valamint az adó- és értékbizonyítvány kiállítása iránt kezdeményezett

eljárást;

26. államigazgatási szervnél nyilvántartott adatokban bekövetkezett változások

jogszabályi elõíráson alapuló, kötelezõ bejelentése."

9.§

Az Itv. 42.§-a (1) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A 39-41. §-ban meghatározott illetékalap után - ha e törvény másként nem

rendelkezik - az illeték mértéke:

a) peres eljárásban 6 %, de legalább 5.000 forint, legfeljebb 750.000

forint;

b) bírósági meghagyás elleni ellentmondás esetén 3 %, de legalább 3.000

forint, legfeljebb 300.000 forint;

c) egyezségi kísérletre történõ idézés iránti kérelem és szóbeli kereset

azonnali tárgyalása iránti kérelem esetén 1 %, de legalább 2.000 forint,

legfeljebb 10.000 forint;

d) fizetési meghagyásos eljárásban 3 %, de legalább 2.000 forint, legfeljebb

300.000 forint;

e) a végrehajtási eljárásban 1 %, de legalább 2.000 forint, legfeljebb

100.000 forint; ha a végrehajtás foganatosítása a fõvárosi bírósági, illetõleg

a megyei bírósági végrehajtó feladatkörébe tartozik 3 %, de legalább 6.000

forint, legfeljebb 300.000 forint;

f) a határozat jogerõre emelkedése után a részletekben való teljesítés vagy

ennek módosítása, vagy részletfizetés engedélyezése iránt kezdeményezett

eljárásban 1 %, de legalább 2.000 forint, legfeljebb 10.000 forint;

g) a kiszabott pénzbírság megfizetésére halasztás vagy részletfizetés

engedélyezése iránt kezdeményezett eljárásban 1 %, de legalább 2.000 forint,

legfeljebb 10.000 forint;

h) egyéb nemperes eljárásokban az eljárás tárgya értékének 3 %-a, de

legalább 2.000 forint, legfeljebb 100.000 forint."

10.§

Az Itv. 44.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"44.§ A csõdeljárásról, a felszámolási eljárásról és a végelszámolásról szóló

1991. évi IL. törvény 3.§-ának a) pontjában meghatározott és jogi

személyiséggel rendelkezõ gazdálkodó szervezetek felszámolási eljárásának

illetéke 40.000 forint, csõdeljárásának illetéke 20.000 forint, jogi

személyiséggel nem rendelkezõ gazdálkodó szervezet esetében pedig a

felszámolási eljárás illetéke 15.000 forint, a csõdeljárás illetéke 10.000

forint."

11.§

Az Itv. 45.§-a (6) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(6) A cégkivonat elkészítésének illetéke 3.000 forint, a cégbizonyítvány

kiállításának illetéke 2.000 forint, a cégmásolat elkészítéséért pedig 5.000

forint illetéket kell fizetni."

12. §

(1) Az Itv. 46.§-a (1) és (2) bekezdéseinek helyébe a következõ rendelkezések

lépnek:

"(1) A 39-41.§ szerint megállapított illetékalap után az illeték mértéke

ítélet elleni fellebbezés esetében 6 %, de legalább 5.000 forint, legfeljebb

750.000 forint.

(2) Ha a fellebbezés házassági bontóperben hozott ítélet ellen irányul, az

illeték 5.000 forint. Az ítélet vagyonjogi rendelkezése elleni fellebbezés

esetén - kivéve a lakáshasználatra vonatkozó vagyonjogi rendelkezést - az (1)

bekezdésben foglaltak az irányadók."

(2) Az Itv. 46.§-a (4) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(4) A csatlakozó fellebbezés illetéke az (1) bekezdés szerint járó illeték

fele, de legalább 3.000 forint, legfeljebb 500.000 forint."

13.§

Az Itv. 47.§-a (1)-(2) bekezdéseinek helyébe a következõ rendelkezések lépnek:

"(1) A 39-41. § szerint megállapított illetékalap után, végzés elleni

fellebbezés esetén az illeték mértéke 3 %, de legalább 3.000 forint ,

legfeljebb 125.000 forint.

(2) A közjegyzõnek a hagyatéki és egyéb közjegyzõi eljárásban hozott

határozata elleni fellebbezés illetéke 5.000 forint."

14.§

Az Itv. 48.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"48.§ Ha a fellebbezés kizárólag a határozat indokolása ellen irányul, vagy a

teljesítési határidõ megváltoztatására, illetve az engedélyezett

részletfizetési kedvezmény módosítására vagy mellõzésére vonatkozik, az

illeték 3.000 forint."

15.§

Az Itv. 50.§-a (1)-(3) bekezdéseinek helyébe a következõ rendelkezések lépnek:

"(1) A 39-41. § szerint meghatározott illetékalap után az illeték mértéke:

ítélet elleni felülvizsgálat esetén 6 %, de legalább 8.000 forint, legfeljebb

2.000.000 forint.

(2) A végzés elleni felülvizsgálat illetéke az (1) bekezdés szerint számított

illeték fele, de legalább 5.000 forint, legfeljebb 1.000.000 forint.

(3) A csatlakozó felülvizsgálati kérelem illetéke az (1) bekezdésben

meghatározott illeték fele, de legalább 5.000 forint, legfeljebb 1.000.000

forint."

16.§

Az Itv. 52.§-a (1) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A kizárólag magánvád alapján folyó eljárásban a feljelentés illetéke

3.000 forint, a fellebbezés illetéke 4.000 forint, a perújítási kérelem és a

felülvizsgálati indítvány illetéke 5.000 forint."

17.§

(1) Az Itv. 53. §-a elõtti cím helyébe a következõ cím lép, egyidejûleg a

jelenlegi rendelkezés számozása (1) bekezdésre változik:

"A polgári jogi igény és az állammal szembeni kártalanítási igény

érvényesítésének illetéke"

(2) Az Itv. 53. §-a a következõ (2) bekezdéssel egészül ki:

"(2) A büntetõ eljárással összefüggésben az állammal szemben felmerült

kártalanítási igény érvényesítése iránti eljárás illetékére a polgári peres

eljárás illetékére vonatkozó szabályok az irányadók."

18. §

Az Itv. 55.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"55. § Választottbírósági eljárásban az illeték az eljárás tárgya értékének 1

%-a, de legalább 2.000 forint, legfeljebb 100.000 forint. Ha az eljárás

tárgyának értéke nem állapítható meg, az illeték 5.000 forint."

19.§

Az Itv. 57.§-ának (1) bekezdése a következõ m) ponttal egészül ki:

(Illetékmentes a polgári ügyekben:)

"m) az önálló bírósági végrehajtónak az általa lefolytatott bírósági

végrehajtási eljárással összefüggésben kezdeményezett eljárása."

20.§

Az Itv. 62.§-a (1) bekezdésének k) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép,

egyidejûleg a § a következõ l) ponttal egészül ki:

(A feleket jövedelmi és vagyoni viszonyaikra tekintet nélkül

illetékfeljegyzési jog illeti meg:)

"k) a lakásszövetkezetet a tagjával, valamint a társasház közösségét a

tulajdonostárssal szemben üzemeltetési, illetve közös költség megtérítése

iránt indított eljárásban;

l) a büntetõ eljárással összefüggésben az állammal szemben felmerült

kártalanítási igény érvényesítése iránt indított perben."

21.§

(1) Az Itv. 67.§-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A fizetendõ díj mértéke nem haladhatja meg az adott eljárással

(szolgáltatással) felmerülõ költségeket. Változó költségigényû eljárások

(szolgáltatások) esetében a díj összegét átalány jelleggel kell meghatározni.

A díjköteles eljárásért (szolgáltatásért) megállapított díjon felül az ügyfél

terhére illeték vagy egyéb költség - ide nem értve a díjat külön jogszabály

alapján terhelõ adót - nem számítható fel."

(2) Az Itv. 67.§-a (4) bekezdésének második mondata helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"Pénzfizetés esetén a díjjogszabályban meg kell jelölni a díj beszedésére

jogosultat, valamint a bankszámla megnevezését és számát."

(3) Az Itv. 67.§-a (5) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(5) A díjat megállapító jogszabályban rendelkezni kell a díj - ide értve a

jogorvoslati díjat is - beszedésével, kezelésével, nyilvántartásával,

visszatérítésével, stb. kapcsolatos részletes szabályokról. A díjjogszabályban

nem szabályozott kérdésekre - ideértve a személyes és tárgyi mentességet is -

az illetéktörvénynek csak azok a rendelkezései alkalmazhatók, melyekre a díjat

megállapító jogszabály konkrétan utal."

22.§

Az Itv. 71. §-a (2) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Az idegen állam pénznemében megjelölt értéket a Magyar Nemzeti Bank

hivatalos devizaárfolyamának alapulvételével kell forintra átszámolni."

23. §

Az Itv. 72.§-a (2) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A meghatározott idõre szóló vagyoni értékû jog értéke az egyévi érték és

a kikötött évek szorzata. A jog így számított értéke azonban nem haladhatja

meg az egyévi érték 20-szorosát, illetve természetes személy javára kikötött

haszonélvezet, használat joga esetén az egyévi értéknek a (4) bekezdés a)

pontjában meghatározott életkor szerinti többszörösét."

24.§

Az Itv. 101. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"101.§ Az ingatlan fekvése szerint illetékes települési önkormányzat jegyzõje

által kiállított adó- és értékbizonyítvány tartalmazza az ingatlan és az

ingatlanszerzõk (tulajdonosok) adatait, az érték megállapításánál figyelembe

vett tényezõket, továbbá az ingatlannak az adott idõpontban fennálló forgalmi

értékét."

25.§

(1) Az Itv. 102.§-a (1) bekezdésének i) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

(E törvény alkalmazásában:)

"i) gépjármû: az olyan közúti szállító- vagy vontatóeszköz - a mezõgazdasági

vontató, az önjáró vagy vontatott munkagép, a lassú jármû és a segédmotoros

kerékpár kivételével -, amelyet beépített erõgép hajt és rendõrhatósági

nyilvántartásba vételét jogszabály írja elõ;"

(2) Az Itv. 102.§-a (1) bekezdésének l) pontja a következõ mondattal egészül

ki:

(E törvény alkalmazásában:)

[l) lakóház építésére alkalmas telektulajdon:]

"A lakás kialakítására szolgáló, az ingatlan-nyilvántartásban tetõtér, padlás

elnevezéssel feltüntetett önálló ingatlan a lakóház építésére alkalmas

telektulajdonnal egy tekintet alá esik."

(3) Az Itv. 102. §-ának (1) bekezdése a következõ n) és o) pontokkal egészül

ki:

(E törvény alkalmazásában:)

"n) ingatlanlízinget fõtevékenységként folytató vállalkozó: a kizárólag

pénzügyi lízing tevékenységet folytató vállalkozók közül azok, amelyeknél a

Magyar Lízingszövetség igazolja, hogy éves nettó árbevételük legalább 50 %-a

ingatlanlízíngbõl származik;

o) gépjármûlízinget fõtevékenységként folytató vállalkozó: a kizárólag

pénzügyi lízing tevékenységet folytató vállalkozók közül azok, amelyeknél a

Magyar Lízingszövetség igazolja, hogy éves nettó árbevételük legalább 50 %-a

gépjármûlízingbõl származik."

26.§

Az Itv. Melléklete e törvény mellékletének megfelelõen módosul.

MÁSODIK RÉSZ

A HITELES TULAJDONILAP-MÁSOLAT

IGAZGATÁSI SZOLGÁLTATÁSI DÍJA

27. §

A tulajdoni lapról kiállított hiteles másolatért igazgatási szolgáltatási

díjat (a továbbiakban: díj) kell fizetni.

28.§

(1) A hiteles másolatért, valamint a már kiadott hiteles másolatra rávezetett

változásért 1.000 forint összegû díjat kell fizetni.

(2) Annak feltüntetéséért, hogy a hiteles másolat adataiban változás nem

következett be, az (1) bekezdés szerint járó díj felét kell fizetni, a hiteles

másolat kiadását elutasító határozat elleni fellebbezés díja pedig az (1)

bekezdésben megállapított díj kétszerese.

29.§

(1) A díjat annak kell megfizetnie, aki a hiteles másolat kiadását kéri.

(2) A díjfizetési kötelezettség - ideértve a fellebbezés díját is - kizárólag

az ingatlan fekvése szerint illetékes földhivatal pénztárába történõ

készpénzbefizetéssel vagy a megyei földhivatal elõirányzat-felhasználási keret

számlája javára történõ átutalási megbízással teljesíthetõ.

(3) A díj átutalási megbízással történõ megfizetése esetén a hiteles másolat

iránti kérelem elõterjesztésekor mellékelni kell a díj megfizetését igazoló

okiratot vagy annak másolatát.

(4) A díj megfizetésének, illetve a megfizetés igazolásának elmulasztása

esetén - ha az ügyfél a hiányt felszólítás ellenére nyolc napon belül nem

pótolja - a földhivatal a hiteles másolat iránti kérelmet elutasítja. A

hiánypótlásra történõ felszólításban az ügyfelet figyelmeztetni kell a

mulasztás jogkövetkezményeire.

30.§

Teljes személyes díjmentességben részesül:

a) a Magyar Állam,

b) a helyi önkormányzat,

c) a költségvetési szerv, valamint az Állami Privatizációs és Vagyonkezelõ

Részvénytársaság,

d) a társadalmi szervezet, a köztestület és a közhasznú társaság,

e) az egyház, egyházak szövetsége, egyházi intézmény,

f) az alapítvány, ideértve a közalapítványt is,

g) a vízgazdálkodási társulat,

h) a nyugdíjbiztosítási és az egészségbiztosítási önkormányzat.

31.§

(1) Tárgyánál fogva díjmentes a hiteles másolat kiadása, ha az

a) hagyatéki eljáráshoz,

b) gyámügyi, szociális vagy kisajátítási eljáráshoz,

c) birtokösszevonási célú önkéntes földcsere megszervezése iránt indított

eljáráshoz,

d) részarány-földtulajdonnal kapcsolatos eljáráshoz

szükséges, illetve ha azt

e) az önálló bírósági végrehajtó az általa folytatott bírósági végrehajtási

eljárásban történõ felhasználás céljából, vagy

f) az eljáró szerv hivatalból indult közigazgatási eljáráshoz, közérdekû

bejelentés, javaslat és panasz elbírálására irányuló eljáráshoz vagy

bírósági eljáráshoz

kéri.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott eljárásokhoz szükséges hiteles másolat

kiadását kezdeményezõk - ide nem értve a személyes díjmentességben

részesülõket - a felhasználás célját hitelt érdemlõen kötelesek igazolni.

32.§

(1) A díjat vissza kell téríteni, ha a kérelem visszavonásáról - az ügyfél

szóbeli vagy írásbeli bejelentésének a földhivatalhoz történõ beérkezése

alapján - a földhivatal az érdemi intézkedést megelõzõen tudomást szerzett. A

jogorvoslati eljárásban megfizetett díjat az ügyfélnek vissza kell téríteni,

ha az államigazgatási hatóság vagy a bíróság által felülvizsgált

államigazgatási határozat vagy intézkedés az ügyfél hátrányára részben vagy

egészben jogszabálysértõnek bizonyult.

( 2) Ha a kérelem és a befizetést igazoló okiratok alapján megállapítható,

hogy az ügyfél a törvényes mértéket meghaladó összegû díjat fizetett, a

többletet vissza kell téríteni.

(3) A visszatérítést hivatalból kell elrendelni és annak teljesítésérõl

harminc napon belül intézkedni kell.

HARMADIK RÉSZ

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

33.§

(1) E törvény 1997. január 1. napján lép hatályba.

(2) Az 1-26.§-ok rendelkezéseit - a (3) bekezdésben meghatározott kivétellel -

a hatálybalépését követõen illetékkiszabásra bejelentett vagy más módon az

illetékhivatal tudomására jutott vagyonszerzési ügyekben, valamint az ezt

követõen kezdeményezett elsõfokú, illetve jogorvoslati eljárásokban kell

alkalmazni. A 21. § rendelkezéseit a törvény hatálybalépését követõen

igazgatási és bírósági szolgáltatási díjkötelezettséget megállapító vagy

módosító jogszabályokra kell alkalmazni.

(3) Ha az illetékkötelezettség 1997. január 1. napja elõtt keletkezett, akkor

az öröklési illeték megállapítására az 1996. december 31-én hatályos

illetékrendelkezéseket kell alkalmazni, feltéve, hogy ezek a rendelkezések az

örökös számára kedvezõbb fizetési kötelezettséget eredményeznek.

(4) A 27-32. §-ok rendelkezéseit a törvény hatálybalépését követõen

kezdeményezett földhivatali eljárások esetében kell alkalmazni.

(5) Ha az e törvény kihirdetése elõtt kiadott jogszabály a tulajdoni lap

hiteles másolatára is kiterjedõ illetékmentességrõl rendelkezik, azon az e

törvényben meghatározott díjfizetési kötelezettség alóli mentességet is érteni

kell.

(6) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg

a) az Itv. 33.§-a (2) bekezdésének 28. pontja, 67.§-ának (6) bekezdése,

az Itv. Melléklete VI. címe 1. pontjának d) alpontja, XVI. címének 7-8.

pontja, továbbá XVIII. címének 1. és 4. pontja, valamint a Magyar Nemzeti

Bankról szóló 1991. évi LX. törvény 76.§-a hatályát veszti;

b) az ingatlan-nyilvántartásról szóló 1972. évi 31. tvr. (a

továbbiakban: Inytvr.) 46.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"46. § A földhivatal e törvényerejû rendeletben szabályozott eljárása - a 33.§

(2) bekezdésében, valamint a VIII. fejezetben foglalt kivétellel -

illetékköteles.";

c) az Inytvr. 54.§-a (4) bekezdésében az "illetékmentes" kifejezés

helyébe a "díjmentes" kifejezés lép.

(7) Felhatalmazást kap a földmûvelésügyi miniszter, hogy a díj kezelésére és

nyilvántartására vonatkozó szabályokat - a pénzügyminiszterrel egyetértésben

- rendeletben állapítsa meg.

Melléklet

az illetékekrõl szóló 1990. évi XCIII. törvényt

módosító, valamint a hiteles tulajdonilap-másolat

igazgatási szolgáltatási díjáról szóló

1996. évi. ............törvényhez

1.

Az Itv. Melléklete IX. címének 1. pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

"1. Az útlevél kiadásával kapcsolatos eljárás illetéke 4.000 forint, ha

azonban az útlevél érvényességének idõtartama az öt évet meghaladja, 6.000

forint. A kérelem benyújtásának idõpontjában a 18. életévét be nem töltött,

illetve a 70. életévét betöltött személy esetében az útlevél illetéke -

függetlenül annak érvényességi idejétõl - 1.000 forint. A megsemmisült,

elveszett vagy utazásra más módon alkalmatlanná vált útlevél helyett

kiállított új okmányért az alapeljárás illetékének kétszeresét kell

megfizetni."

2.

Az Itv. Melléklete XI. címének 1. és 3. pontjai helyébe a következõ

rendelkezések lépnek.

"1. A 2. pontban említett kivétellel gépjármû (pótkocsi) forgalmi

engedélyének - ideértve az ideiglenes forgalmi engedélyt is - kiállításával,

pótlásával, a betelt forgalmi engedély cseréjével, másodlat kiadásával,

illetõleg tulajdonjogot érintõ korlátozásnak a forgalmi engedélybe történõ

bejegyzésével és nyilvántartásba vételével, valamint törlésével kapcsolatos

eljárás illetéke 1.500 forint.

3. A gépjármû (pótkocsi) tulajdonjogában, haszonélvezeti jogában bekövetkezett

változás forgalmi engedélybe történõ bejegyzése iránti eljárás illetékmentes."

3.

Az Itv. Melléklete XV. címének 1. pontja e/1. alpontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

(Az építésügyi hatóságnál indított eljárásért:)

"e/1. lakóépület melléképületének, valamint kerítésnek az építése (felújítása,

helyreállítása, átalakítása, bõvítése, elmozdítása és lebontása, stb.),

továbbá elvi építési engedély esetében 2.000 forint;"

4.

Az Itv. Melléklete XVII. címe helyébe a következõ cím és rendelkezések lépnek:

"XVII. Az egyéni vállalkozói engedély

és az üzlet mûködési engedélyének illetéke

1. Az egyéni vállalkozói igazolvány kiadása iránt kezdeményezett eljárás

illetéke 5.000 forint. A vállalkozói igazolványban feltüntetett adatok

változásának bejelentéséért - a változással érintett adatok számától

függetlenül - 2.000 forint illetéket kell fizetni.

2. A megrongálódott, megsemmisült, elveszett vállalkozói igazolványról

kiállított - az eredetivel pontosan egyezõ és egyenlõ értékû - másodlat

illetéke 2.000 forint.

3. Üzlet mûködési engedélye iránti eljárás illetéke 5.000 forint. A mûködési

engedélyben feltüntetett adatok módosításáért - a változtatások számára

tekintet nélkül - 2.000 forint illetéket kell fizetni."

5.

Az Itv. Melléklete XVIII. címének 2. pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"2. A kereskedelmi forgalomban áruk, szolgáltatások és anyagi értéket

képviselõ jogok behozatalának engedélyezését kezdeményezõ eljárás illetéke

3.000 forint, a kiadott engedély módosítása iránti eljárás illetéke 2.000

forint. Az engedélyezõ hatóság elõtt indított minden további eljárásért 1.500

forint illetéket kell fizetni. A fellebbezési eljárás illetéke az elsõfokú

eljárás illetékének kétszerese. Az engedélyezési eljárás illetékét az eljárás

kezdeményezésekor illetékbélyegben kell leróni."

13

I N D O K O L Á S

az illetékekrõl szóló 1990. évi XCIII. törvény módosításáról,

valamint a hiteles tulajdonilap-másolat igazgatási szolgáltatási

díjáról szóló

törvényjavaslathoz

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

Az illetéktörvényt legutóbb a gazdasági stabilizációt szolgáló egyes

törvénymódosításokról rendelkezõ törvény korrigálta. Az újabb felülvizsgálatot

a mögöttes jogintézményekben bekövetkezett változások, az eljárási illetékek

értékvesztése, valamint a jogalkalmazás során felmerült vitás kérdések

megoldása motiválta.

1. A Javaslat a vagyonszerzési illetékek körében - a mértékek változatlanul

hagyása mellett - mindössze néhány, ám jogalkalmazási szempontból jelentõs

módosítást tartalmaz. Az ítélkezési gyakorlat alakulására figyelemmel

pontosítja az ún. cserét pótló adásvétel szabályait. Az ismert illetékalap

kedvezményt a törvény változatlanul azoknak a lakástulajdont szerzõknek

biztosítja, akik másik lakástulajdonukat a vásárlást megelõzõ vagy azt követõ

egy éven belül eladják. A Javaslat célja, hogy kiküszöbölje annak a

lehetõségét, hogy a kedvezmény több lakás vásárlása esetén a forgalmi értékek

összevonása útján is érvényesüljön.

2. Az ingatlan-, valamint gépjármûforgalmazás sajátos esete a vagyontárgyak

ún. pénzügyi lízing konstrukció keretében történõ értékesítése, mely a

gazdasági fejlõdéshez szükséges beruházásoknál egyre fontosabb szerephez jut.

A hasonló vagyontárgyakat forgalmazók vagyonszerzéseivel való azonos megítélés

elkerülhetetlenné teszi az illetékalanyok e körére is az illetékkedvezmény,

illetékmentesség kiterjesztését.

3. Az államigazgatási, és a bírósági eljárási illetékekre jellemzõ

szolgáltatás-ellenszolgáltatás elvébõl következik, hogy az illetéknek az

eljárásra fordított költségekkel arányban kell állnia, azokat részben vagy

egészben fedeznie kell.

Az eljárási illetékek körében elõirányzott módosítások az értékarányok

változásához igazítják egyes államigazgatási eljárási illetékek tételes

mértékeit. A változtatások kizárólag azokra az eljárásokra szorítkoznak,

amelyeknek nagyságrendje az adott eljárással felmerülõ költségekhez képest

aránytalanul alacsony. A korrekció érinti az államigazgatási eljárások un.

általános tételû illetékét, néhány speciális eljárás illetékét és a

fellebbezési illeték minimumát, továbbá egyes bírósági eljárások kirívóan

alacsony illetéktételeit, illetve a százalékos illetékek alsó határát. Ez

utóbbiak fõ indoka, hogy az elmúlt években tovább nõttek a bíróságokkal

szembeni elvárások, bõvült a bíróságok hatásköre. A bírósági eljárási

illetékek átfogó felülvizsgálatára 1993. évben került sor, az akkor

megállapított illetékminimumok idõközben elértéktelenedtek, miközben a

bírósági ügyek száma és ezzel egyidejûleg a bíróságok személyi és dologi

kiadásai tovább növekedtek.

4. A Javaslat nem vállalkozik az államigazgatási, bírósági eljárási illetékek

és az igazgatási jellegû szolgáltatási díjak elhatárolási szabályainak

kialakítására. A korrekció változatlanul hagyja a díj bevezetésére, az ügykör

szerint érdekelt miniszter felhatalmazására vonatkozó rendelkezéseket. Tovább

él a törvénynek az a garanciális jellegû megszorítása is, amely szerint a

lakosság széles körét érintõ díjfizetési kötelezettség csak törvénnyel

állapítható meg. A Javaslat csak néhány részletszabály meghatározására

korlátozódik, mely mérsékli a díj szabályozással kapcsolatban felmerült

problémákat és a túlzott díjtételek bevezetését célzó törekvéseknek határt

szab.

A Javaslat a jogalkalmazási tapasztalatok alapján néhány más

illetékrendelkezés pontosítását és kiegészítését is végrehajtja.

5. A Javaslat szerinti változtatások a jogértelmezési viták megoldását,

valamint a mögöttes jogintézmények, illetve az értékviszonyok változása

folytán szükséges korrekciókat tartalmazzák. A valorizálás az illetéktételek

mérsékelt emelésével valósul meg, aminek társadalmi-gazdasági kihatása nem

tekinthetõ jelentõsnek.

Bevételi kihatását tekintve a bírósági eljárási illetékek minimumának

emelésével mintegy 250 millió forint, az államigazgatási eljárási illetékek -

beleértve az illetékbélyegben fizetendõ engedélyezési illetéket is -

változásával 600 millió forint, a pótkocsi szerzése utáni differenciált

illeték bevezetésével pedig kb. 100 millió forint, tehát összességében 950

millió forint többletbevétel realizálható. Ebbõl - a központi költségvetés és

az önkormányzatok közötti megosztás alapján - a költségvetést 900 millió

forint, az önkormányzatokat pedig mintegy 50 millió forint illeti meg.

Az eljárási illetékek növekedése megfontoltabb eljárás-kezdeményezésre

késztethet, azonban a jogérvényesítést nem akadályozza. Ennek garanciájául

szolgál, hogy az illetéktörvény elismeri a külön jogszabályokon alapuló

költségmentesség intézményét. Ilyen rendelkezést fogalmaz meg az

államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló törvény, amikor kimondja,

hogy az államigazgatási szerv teljes vagy részleges költségmentességet

engedélyezhet annak a magánszemélynek, aki kereseti, jövedelmi és vagyoni

viszonyai miatt az eljárási költséget (melynek része az illeték is) nem képes

viselni. A bírósági eljárásban alkalmazható költségmentesség feltételeit pedig

- az illetéktörvény által ugyancsak akceptált - IM rendelet szabályozza. Ezen

túlmenõen az illetékfeljegyzési jog folytán a bírósági eljárási illeték

elõzetes megfizetése alóli mentesülésre is lehetõség van.

6. A tulajdoni reformmal, a kárpótlással, a részarány-tulajdon nevesítésével

összefüggõ feladatok a földhivataloknál több évre elhúzódó, nagyfokú

leterhelést okoznak. Az említett feladatok kulturált ellátása, a keletkezett

ügyirathátralékok feldolgozása csak a számítástechnikai eszközök

igénybevételével történhet, ami viszont jelentõs költségigénnyel jár.

A földhivatalok bizonyos szolgáltatásainak ellenértéke jelenleg is díj

formájában jelenik meg, vagyis saját bevételt képez. Figyelemmel arra, hogy a

költségvetés tovább már nem terhelhetõ, indokolt a földhivatal leginkább

szolgáltatás jellegû tevékenységéért, a hiteles tulajdonilap-másolat

kiadásáért fizetendõ illetékek díjjá való átalakítása. Ezáltal az eljárás

költségét azok viselik, akik a szolgáltatást igénybe veszik, így járulva hozzá

a hatóság mûködésével felmerülõ kiadások fedezéséhez.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

az 1. §-hoz

A Javaslat a teljes személyes illetékmentességben részesülõk körébe beépítette

a Magyar Nemzeti Bankot, amelynek illetékmentességét ezideig a Magyar Nemzeti

Bankról szóló törvény biztosította. A jelenleg hatályos mentességi szabály

hatályon kívül helyezésérõl a Javaslat 33.§-a rendelkezik.

a 2.§-hoz

A több éve funkcionáló szabályozás illetékalap kedvezményben részesíti azokat

a lakástulajdonszerzõket, akik másik lakástulajdonukat a vásárlást megelõzõ,

vagy azt követõ egy éven belül eladják. A jól bevált kedvezményi szabály

alapját a Javaslat nem érinti, a tulajdonszerzõ változatlanul nem a

megszerzett lakás forgalmi értéke, hanem a vásárolt és eladott lakástulajdon -

terhekkel nem csökkentett - forgalmi értékének a különbözete után fizeti az

illetéket. Ha a vevõ egy éven belül több lakástulajdont értékesít, az illeték

alapját képezõ értékkülönbözet megállapításánál csak a lakás vételét

közvetlenül megelõzõ vagy követõ - számára kedvezõbb illetékalapot eredményezõ

- elidegenítést kell figyelembe venni.

A tulajdoni viszonyokban bekövetkezõ változások nyomán egyre gyakoribb, hogy

viszonylag rövid idõn belõl ugyanaz a személy több lakást értékesít, illetve

vásárol. A kialakulóban levõ joggyakorlat a vásárolt lakások forgalmi

értékének összevonásával, kiterjesztõen alkalmazza a kedvezményt.

A Javaslat egyértelmûen rögzíti, hogy minden egyes lakásvásárlással szemben

csak egyetlen - a vásárlást megelõzõ vagy követõ, de mindenképpen a

vagyonszerzõ számára kedvezõbb illetékalapot eredményezõ - lakáseladást lehet

figyelembe venni a kedvezmény alkalmazása során.Ha a vevõ a további lakás

vásárlásához kapcsolódóan lakáseladást nem tud igazolni, e szerzése

tekintetében az u.n. cserét pótló vételre alkalmazható illetékalap

kedvezményre nem tarthat igényt.

a 3. §-hoz

Az ingatlanmobilitás változatlan preferálása mellett az illetékteher

továbbhárításából adódó árnövekedés lehetõségét is elkerülve a Javaslat 2 %-os

illetéket állapít meg az ingatlanalapok, a fõtevékenységként

ingatlanforgalmazásra jogosult vállalkozók, valamint az ingatlanok pénzügyi

lízingjét fõtevékenységként végzõ vállalkozók ingatlanszerzéseire.

A pénzügyi, más szóval finanszírozási lízing tevékenységet fõtevékenységként

folytató vállalkozások az egyéb kedvezményezett körrel való azonos

megítélésének illetékjogi alapja a használatbaadáshoz kapcsolódó vagyonmozgás,

mivel a futamidõ végén a lízingtárgy a lízingbevevõ tulajdonába kerül. [Ettõl

eltérõen nem jellemzõ a vagyonmozgás (vagyonszerzés) az operatív lízing

konstrukció keretében végzett tevékenységre, mivel a lízingtárgy feletti

tulajdonjog megszerzésére ez esetben nem kerül sor.] A pénzügyi lízing

jelenleg a leggyakoribb lízingtípus. A fõtevékenységként, üzletszerûen

folytatott pénzügyi lízing rendszeres jellegét indokolja, hogy a pénzügyi

lízing tevékenységet folytató vállalkozásoknak törvény által meghatározott

mértékû (jelenleg 5 millió Ft) törzstõkével kell rendelkezniük, az Állami

Bankfelügyelet felé történt bejelentés alapján mûködhetnek. Az említett

körülmények minden tekintetben azonos rangsorba emelik a pénzügyi lízinget

végzõket az ingatlanalap kezelõkkel, illetve az ingatlanforgalmazó

vállalkozásokkal.

A kedvezményre jogosultak fõtevékenységük szerinti meghatározása - e

kiterjesztett körben is - irányadó marad, különbséget téve az eseti jellegû és

a rendszeres értékesítések között. A kedvezmény egyik célja ugyanis, hogy ne

az esetleges ügyleteket, hanem az értékesítést fõtevékenységként végzõ

vállalkozókat támogassa. A fõtevékenységként folytatott pénzügyi

lízingtevékenység pedig feltételezi annak rendszeres jellegét.

A szabályozási megoldást elsõsorban az befolyásolta, hogy a pénzügyi lízing

egységes (TEÁOR 6590) "Egyéb pénzügyi tevékenység, a biztosítás és a

nyugdíjalap kezelés nélkül" elnevezésû szakágazatba tartozik sok más

tevékenységgel együtt. Így elnevezése és jelzõszáma önmagában nem ad elégséges

támpontot annak megkülönböztetésére, hogy a pénzügyi lízing tevékenység

folytatására jogosult vállalkozó milyen vagyontárgyat (ingatlan, gépjármû)

forgalmaz e formában, s ezt fõtevékenységként végzi-e. Ezért a Javaslat a

jogosultak körét tovább pontosítja és a statisztikai jelzõszám mellett a

fõtevékenységet az Állami Bankfelügyelet és a Magyar Lízingszövetség nettó

árbevételre vonatkozó nyilatkozataitól teszi függõvé.

a 4. §-hoz

A kizárólag elektromos hajtómotorral ellátott gépjármû - minthogy beletartozik

a gépjármû törvényi fogalmába - illetékezésének feltételeit teremti meg a

Javaslat. Az ilyen gépjármû tulajdonjogának megszerzéséhez ma is

vagyonszerzési illetékkötelezettség tapad, azonban a jármûvek sajátosságából

adódóan a belsõ égésû motorral ellátott gépjármûvek szerzésére megállapított

illetékmérték alkalmazhatatlan. Ennélfogva a vagyonszerzések ténylegesen az

illeték hatókörén kívül esnek. A Javaslat az elektromos erõgéppel mûködtetett

gépjármû hajtómotor teljesítményének minden megkezdett 1 kW-ja után 300 Ft

elvonást helyez kilátásba.

A megszerzett vagyon értékével arányosabb illetékteher kialakítása céljából a

Javaslat a pótkocsi szerzéshez kapcsolódó egységes tételû illetéket - a jármû

össztömegétõl függõen - differenciálja és az elértéktelenedett illeték

elvonást 4000, illetve 10.000 forintra emeli.

az 5.§-hoz

A jelenlegi illetékmentességi szabályok megtartása mellett a Javaslat kibõvíti

a mentességre jogosult vállalkozói kört a gépjármû lízinget fõtevékenységként

folytató vállalkozókkal. A Javaslat szerint e mentességre jogosultság a

fõtevékenység statisztikai jelzõszámával, az Állami Bankfelügyelet

nyilvántartásbavételt tanúsító nyilatkozatával, valamint a Magyar

Lízingszövetség nettó árbevételre vonatkozó nyilatkozatával igazolható.

a 6.§-hoz

A Javaslat az értékviszonyok módosulása miatt elértéktelenedett u.n. általános

tételû eljárási illetéket az elsõfokú eljárással felmerülõ átlagos

költségekhez igazítja. (A jelenleg érvényesülõ 800 forint illeték 1000

forintra emelkedik).

A Javaslat a jogorvoslatot továbbra is önálló, illetékköteles eljárásnak

tekinti, melynek igénybevétele esetén az illetéket az alapeljárásban történt

illetékfizetéstõl függetlenül kell megfizetni. A Javaslat fenntartja a

fellebbezési eljárás százalékos mértékének számítási módját és nem változtatja

annak maximumát, de az eljárások megnövekedett munka és költségigénye miatt a

fellebbezési eljárásban fizetendõ illetékminimum összegét 1000 forintról 2000

forintra emeli.

a 7. §-hoz

A Javaslat a tanácsi szakigazgatási szervek megszüntetése és a hatósági

jogkörök jegyzõhöz történt telepítése miatt kialakult helyzet

figyelembevételével újraszabályozza az egy beadványban elõterjesztett, és a

jegyzõ különbözõ hatásköreit érintõ - külön határozatot igénylõ - kérelmek

illeték vonzatát. Eszerint az ugyanazon szerv különbözõ hatásköreibe tartozó

kérelmek mindegyike után le kell róni az eljárási illetéket még akkor is, ha

azokat egy beadványban terjesztik elõ.

A módosítást követõen az egy beadványban elõterjesztett több kérelem esetén az

illeték egyszeri megfizetésére vonatkozó szabály (Itv. 31. § (3) bekezdés)

csak akkor alkalmazható, ha ugyanattól a szervtõl egyazon hatáskörében

eljárva, több ügy eldöntését kérik.

a 8.§-hoz

A Javaslat az önálló bírósági végrehajtónak az általa lefolytatott eljárással

összefüggésben kezdeményezett eljárásával bõvíti a tárgyi illetékmentes

eljárások körét, figyelemmel a megyei bírósági végrehajtó és az önálló

bírósági végrehajtó eljárásának illetékjogi szempontból egységes kezelésére.

A Javaslat az adóhatóságnál és vámigazgatási ügyben a vámhatóságnál folyó

eljárásokra biztosított indokolatlan kedvezményeket szûkíti oly módon, hogy az

illetékmentességet - a méltányossági eljáráson túlmenõen - az adó-, illeték és

vámigazolás, továbbá az adó- és értékbizonyítvány kiadása iránt kezdeményezett

eljárásoktól is megvonja.

A törvény hatályos rendelkezése a külön jogszabály elõírása szerint kötelezõ

bejelentést mentesíti az eljárási illeték alól. A Javaslat pontosítja és

részben szûkíti az illetékmentességre jogosultak körét. A mentességet ugyanis

csak az államigazgatási szerv által nyilvántartott adatok körében

bekövetkezett olyan adatmódosulásra biztosítja, melynek bejelentését külön

jogszabály kötelezõvé teszi. A szabályozás ily módon akceptálja a különbözõ

hatósági nyilvántartások naprakészségéhez fûzõdõ nyomós indokokat is.

a 9-18. §-hoz

Az 1993. óta hatályos 500 és 1.000 forint összegû illetékminimumok

elértéktelenedtek, ezeket a legegyszerûbb eljárás költségigénye is meghaladja.

Az aránytalanság feloldása érdekében a Javaslat, a polgári peres és nemperes

eljárásokra vonatkozó illetékek %-os mértékét fenntartva, csak a fizetendõ

illeték minimumát igazítja az értékviszonyokhoz. Ilyen megfontolásból növeli a

Javaslat néhány bírósági eljárás kirívóan alacsony illetéktételének összegét

is.

A Javaslat rendezi a büntetõeljárással összefüggésben az állammal szemben

felmerült kártalanítási igény érvényesítése iránt indított eljárás

illetékkötelezettségét, oly módon, hogy az eljárásra a polgári peres eljárás

illetékére vonatkozó szabályok alkalmazását rendeli.

a 19.§-hoz

A Javaslat szélesíti a polgári ügyekben illetékmentességet élvezõk körét.

Eszerint az önálló bírósági végrehajtót - sajátos jogállása miatt - az általa

lefolytatott végrehajtási eljárással összefüggésben kezdeményezett eljárásban

illetékmentesség illeti meg. Az önálló bírósági végrehajtók kiváltak a

bírósági szervezetbõl, s ezzel az Itv. 5. § (1) bekezdés c) pontja szerinti

személyes illetékmentességi körbõl kikerültek. A Javaslat értékeli, hogy a

szervezetileg elkülönült önálló bírósági végrehajtó eljárása továbbra is a

bírósági eljárás része, feladata pedig a bíróságok és jogvitát eldöntõ más

szervek határozatainak, továbbá egyes okiratokon alapuló követeléseknek az

érvényre juttatása, ezért az önálló bírósági végrehajtónak a megyei bírósági

végrehajtóval azonos statust biztosít.

a 20. §-hoz

A Javaslat a jogérvényesítés elõsegítése céljából kiegészíti az

illetékfeljegyzési jogot élvezõk körét: a társasház közösséget a

tulajdonostárssal szemben közös költség megtérítése iránt indított perben,

valamint a büntetõ eljárással összefüggésben az állammal szemben felmerült

kártalanítási igényt érvényesítõ feleket mentesíti a bírósági eljárási illeték

elõzetes megfizetése alól.

a 21.§-hoz

A Javaslat az eljárások díjkötelezettségének megállapításával kapcsolatosan

néhány részletszabály meghatározására és korrekciójára szorítkozik. Ennek

folytán korlátozza a szolgáltatás költségeihez képest aránytalanul magas

díjtételek érvényesítésének lehetõségét és kifejezetten megtiltja, hogy a

díjon felül - amely az eljárási illetéket változatlanul magában foglalja - az

ügyfelet illetékkel, vagy más költséggel (pl. kiszállási díj,

nyomtatványköltség, stb.) terhelje az eljáró szerv. (E költségek körébe

azonban a díjat esetlegesen terhelõ adó nem tartozik bele.) A Javaslat

kötelezi a jogalkotókat arra is, hogy - a törvény hatályba lépését követõen

kiadott vagy módosításra kerülõ díjrendelkezésekben - a díj megállapításán és

kezelésén túl minden kérdésrõl teljeskörûen rendelkezzenek. A Javaslat

egyértelmûvé teszi, hogy az eljárási illeték és az igazgatási jellegû

szolgáltatási díj két különbözõ fizetési kötelezettség, ily módon a

díjjogszabályban fellelhetõ joghézag pótlására az illetéktörvény rendelkezései

automatikusan nem alkalmazhatók, csak azokban a kivételes esetekben, amikor

arról az érintett díjjogszabály kifejezetten így rendelkezik.

a 22. §-hoz

Az MNB 1997-tõl megszünteti a valutaárfolyam közzétételét. Az árfolyam

megállapítás új rendjéhez igazodóan a Javaslat újraszabályozza az idegen állam

pénznemében megjelölt érték átszámításánál követendõ szempontokat.

a 23. §-hoz

A hatályos szabályozás figyelmen kívül hagyja, hogy a Ptk. szabályaiból

következõen nem csupán természetes személyek szerezhetnek vagyoni értékû

jogokat, (pl. haszonélvezeti, használati jogot), ezért a különféle társaságok,

jogi személyek javára meghatározott idõre kikötött vagyoni értékû jog forgalmi

értékének meghatározása jogalkalmazási problémát jelent. Ennek megoldása

érdekében a Javaslat kimondja, hogy a meghatározott idõre szóló

haszonélvezeti, használati jogszerzés esetén a jog értékének számításánál a

jogosultság tényleges idõtartamát kell alapul venni. A természetes személyek

javára kikötött haszonélvezet, használat jogával kapcsolatos szabályozás

viszont változatlan marad, mind az életkor szerinti szorzók alkalmazása, mind

a jog maximális értékének meghatározása tekintetében.

a 24. §-hoz

Az adó- és értékbizonyítvány kiállításával kapcsolatos hatáskört a helyi

önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes

centrális alárendeltségû szervek feladat- és hatásköreirõl szóló törvény

(1991. évi XX. tv. 140.§-a) szabályozza. Ezért a Javaslat csak az adó- és

értékbizonyítvány tartalmi kérdéseit rendezi és pontosítja.

a 25.§-hoz

A jogalkalmazáshoz nélkülözhetetlen törvényi értelmezõ rendelkezések közül a

Javaslat több pontot is megváltoztat. Az agrárszféra érdekeire figyelemmel

kivonja a gépjármû fogalomkörébõl a mezõgazdasági vontatót és ezzel

megszünteti a szerzése utáni visszterhes illetékkötelezettséget. Kifejezett

mentességi rendelkezés hiányában azonban a mezõgazdasági vontató - mint

ingóság öröklése és ajándékozása - továbbra is az általános szabályok szerint

esik öröklési illetve ajándékozási illeték alá.

A Javaslat a lakásépítésre alkalmas tetõtér (padlástér) joggyakorlat által

hiányolt fogalmát pótolja és egyértelmûsíti annak illetékjogi minõsítését,

illetve vonzatát. Arra tekintettel, hogy a lakóház építésére szolgáló

telektulajdon lakóházzal történõ beépítéséhez hasonlóan, az ilyen célú

tetõtér (padlástér) beépítés is a lakásállomány bõvítését eredményezi, a

Javaslat a telekszerzéssel azonos illetékjogi megítélést alkalmaz. A

feltételes illetékmentesség a lakás kialakítására szolgáló és az ingatlan-

nyilvántartásban önálló ingatlanként tetõtér vagy padlás elnevezéssel

bejegyzett ingatlanok szerzésére vonatkozik, méghozzá a lakóházépítésre

szolgáló telektulajdonnal azonos módon. Ennek megfelelõen a tetõtér (padlás)

öröklés, ajándékozás vagy visszteher ellenében történõ megszerzése egyaránt

illetékmentes, ha azt a vagyonszerzõ a szerzõdés illetékkiszabásra történõ

bemutatásától (hagyaték jogerõs átadásától) számított 4 éven belül lakással

beépíti és ennek megtörténtét megfelelõen igazolja.

A kiszabott, de a végrehajtás tekintetében felfüggesztett illetéket a

vagyonszerzõnek késedelmi pótlékkal terhelten kell megfizetnie, ha beépítési

kötelezettségét határidõre nem teljesíti.

A pénzügyi lízinget végzõ vállalkozói körre kiterjesztett kedvezményi,

mentességi szabályok bevezetésével párhuzamosan a Javaslat az értelmezõ

rendelkezések között részletezi, hogy ki tekinthetõ az ingatlan-, valamint a

gépjármûlízinget fõtevékenységként folytató vállalkozónak.

Az említett fogalmak meghatározása garanciális jelentõségû, mivel így

biztosítható a Javaslat érintett rendelkezéseinek egységes szemléletû

végrehajtása.

a 26. §-hoz

A jelenlegi szabályozási konstrukcióban az általánostól eltérõ költségigényû

eljárások speciális mértékû eljárási illetékét a törvény melléklete

tartalmazza. A Javaslat a külön illeték alá tartozó eljárások közül az 5 éves

érvényességi idejû útlevél illetékét 4.000 forintban határozza meg, az

elveszett útlevél helyett kiadott okmányért pedig az alapeljárásért járó

illeték kétszeresét kell fizetni.

A Javaslat összhangba hozza a gépjármû (pótkocsi) forgalmi engedélyének

kiállításával, pótlásával, a betelt forgalmi engedély cseréjével, másodlat

kiállításával, illetõleg tulajdonjogot érintõ változás a forgalmi engedélybe

történõ bejegyzésével és nyilvántartásba vételével kapcsolatos eljárás,

valamint a törlési eljárás illetékkötelezettségét.

A Javaslat speciális mértékû illetéket vezet be a vállalkozói igazolványban

feltüntetett adatok változásának bejelentése iránti eljárásra, valamint a

megrongálódott, megsemmisült, elveszett vállalkozói igazolványról kiállított

másodlatért.

A Javaslat átalakítja az üzletek mûködésének bejelentésére vonatkozó

illetékfizetési kötelezettséget, figyelemmel arra, hogy az üzlet

bejelentésének jegyzõ általi záradékolását mûködési engedély váltja fel. A

Javaslat a mûködési engedélyben feltüntetett adatok módosításának átvezetésére

is külön illetéket állapít meg.

Az üzletek mûködésére irányadó anyagi jogszabály változásával függ össze a

szórakoztató játékautomata üzemeltetésének illetékes jegyzõhöz történõ

bejelentését terhelõ illetékkötelezettség megszüntetése. A jövõben ugyanis a

vállalkozónak az üzembehelyezett szórakoztató játékautomatákról a jegyzõk felé

csupán tájékoztatási kötelezettsége lesz.

A Javaslat a kereskedelmi forgalomban áruk, szolgáltatások és anyagi értéket

képviselõ jogok behozatalának engedélyezésével összefüggõ eljárásoknál szakít

a hagyományokkal és nem az eljárás tárgyának értékéhez igazodó, hanem az

ügyfél által igénybevett államigazgatási eljárás költségeivel arányban álló,

tételes összegû illetéket vezet be. Az eljárások sajátosságait értékelõ,

differenciált illetékmértékek meghatározása összhangban áll az illetékekre

jellemzõ "szolgáltatás-ellenszolgáltatás" elvével.

a 27.§-hoz

A Javaslat meghatározza azt a szolgáltatást, nevezetesen a hiteles tulajdoni

lapról másolat kiállítását, amely a földhivatali eljárásban - az

illetékkötelezettség egyidejû megszüntetése mellett - díjkötelessé válik.

a 28.§-hoz

A Javaslat szakít azzal a korábban alkalmazott megoldással, amely a hiteles

másolat kiállításának költségeit annak oldalszámától tette függõvé, mivel a

másolatok jellemzõen azonos oldalszámúak. Az átutalási postautalványon történõ

befizetés teljesítését is megkönnyíti, ha a szolgáltatás ára egyértelmû,

lehetõség szerint állandó összegû.

A szolgáltatást nyújtó földhivatal számára az új másolat kiadásánál nem

jelent kisebb munka- és költségterhet a már kiadott másolatra az idõközbeni

változások rávezetése, ezért a díj mértéke mindkét esetben az általános tételû

államigazgatási eljárási illeték összegével megegyezõen 1000 forint.

a 29.§-hoz

A Javaslat a díj megfizetését a hiteles másolat kiadását kezdeményezõ fél

kötelességévé teszi. A tulajdonilap-másolat kiadása elsõsorban a kérelmezõ

érdekében áll, ezért a javaslat nem követi azt az államigazgatási eljárásban

szokásos módszert, amely szerint az illetékfizetés elmaradása nem akadálya az

érdemi eljárásnak. Amennyiben az ügyfél a díjat nem fizeti meg, illetve azt

nem igazolja, a földhivatal felszólítást küld a hiány pótlására. Ha a pótlásra

8 napon belül nem kerül sor a földhivatal a kérelem teljesítését megtagadja.

a 30-31.§-hoz

A Javaslat a személyes és tárgyi díjmentesség meghatározásánál az Itv.

szabályait tekintette irányadónak, a kedvezményezettek körét nem szûkíti.

Tárgyi mentesség esetén az eljáró szervnél a díjmentességre jogosultság

megállapításához a felhasználás célját hiteltérdemlõen igazolni kell. (Pl.

halotti anyakönyvi kivonat bemutatása, illetve másolatának a kérelemhez

csatolása). Ez a kötelezettség értelemszerûen nem terheli azokat, akik

személyes díjmentességet élveznek.

a 32.§-hoz

Tételesen rögzíti a Javaslat azokat az eseteket, amikor az igazgatási

szolgáltatási díjat vissza kell téríteni. A kérelem visszavonása csak akkor

von maga után díj-visszatérítési kötelezettséget, ha a bejelentésrõl a

földhivatal az érdemi intézkedést - szolgáltatás nyújtást - megelõzõen szerez

tudomást. A visszatérítés másik esete a jogorvoslati eljáráshoz kapcsolódik.

Ennek akkor van helye, ha a felülvizsgált döntés az ügyfél hátrányára

jogszabálysértõnek bizonyult. A visszatérítésrõl a földhivatal hivatalból

intézkedik.

a 33.§-hoz

Az államháztartásról szóló törvény rendelkezése szerint az adótörvények

legkorábban a kihirdetésüket követõ 45. napon lépnek hatályba. A Javaslat

1997. január 1-jét jelöli meg a hatálybalépés idõpontjául, ezzel - figyelemmel

a törvényjavaslat benyújtásának idõpontjára - eleget tesz az államháztartásról

szóló törvény rendelkezéseinek, valamint az Alkotmánybíróság határozataiban

kifejtett alkotmányossági elvárásoknak.

Annak érdekében, hogy a változások a folyamatban lévõ eljárásokra, valamint az

illetékkiszabásra már bejelentett vagyonszerzési ügyekre ne legyenek

kihatással, a rendelkezések alkalmazását a Javaslat kizárólag a hatálybalépést

követõen indított államigazgatási és bírósági eljárásban, illetve

illetékkiszabásra bejelentett (ingatlan esetében a földhivatalhoz történõ

bemutatással teljesül az illetékkiszabásra bejelentés!) vagyonszerzési

ügyekben teszi kötelezõvé.

Hagyatéki ügyek esetében - minthogy az illetékkötelezettség keletkezése

(örökhagyó halálának idõpontja) és az illeték kiszabásra bejelentés között

hosszabb idõ telhet el, lehetõvé teszi a Javaslat az örökösre nézve kedvezõbb

illetékszabály alkalmazását.

A hatályban lévõ díjjogszabályok felülvizsgálatát a Javaslat nem

indítványozza, ez csak akkor válik idõszerûvé, ha az illetékek

újraszabályozása keretében megtörténik a díj egyértelmû elhatárolása.

Ugyanakkor az átmenet szempontjából indokolt, hogy a Javaslat szerinti

elõírások a hatálybalépésüket követõen bevezetendõ új díjak mellett a már

megállapított díjakra vonatkozó jogszabályok módosítása esetén is

érvényesüljenek.

Eleje Honlap