1

MAGYAR KÖZTARSASAG KORMANYA

T/3167.. számú

törvényjavaslat

a növényfajták állami elismerésérõl, valamint a vetõmagvak és vegetatív

szaporítóanyagok elõállításáról és forgalmazásáról

Elõadó: dr. Lakos László

Budapest, 1996. október

1996. évi ................... törvény

a növényfajták állami elismerésérõl, valamint a vetõmagvak és vegetatív

szaporítóanyagok elõállításáról és forgalmazásáról

Az Országgyûlés

felismerve, hogy a magas szinvonalú növénytermelés alapját jelentõ

genetikai anyagok megõrzéséhez, a megfelelõ minõségû vetõmag és

szaporítóanyag elõállításához és felhasználásához, a korszerû

fajtahasználathoz nemzetgazdasági érdek fûzõdik,

annak érdekében, hogy a vetõmagvak és a vegetatív szaporítóanyagok

megfeleljenek a hazai és a nemzetközi követelményeknek

a következõ törvényt alkotja.

I. fejezet

Általános rendelkezések

A törvény tárgya és hatálya

1. §

(1) E törvény a növénytermelés biológiai alapjainak megõrzése és

fejlesztése érdekében szabályozza a genetikai anyagok megõrzését, a

növényfajták állami elismerését, a fajtahasználatot, a fajtajogosultak, a

vetõmag és a vegetatív szaporítóanyag-termesztõk,-feldolgozók, forgalmazók és

-felhasználók jogait és kötelezettségeit, a vetõmagvak és vegetatív

szaporítóanyagok elõállításának, minõsítésének, forgalmazásának,

felhasználásának és ezek ellenõrzésének rendjét.

(2) A jogosulatlan fajtahasználat, valamint a vetõmag és a vegetatív

szaporítóanyag hamisítása, a felhasználót megtévesztõ, az eredetre, fajra,

fajtára, azonosságra, minõségére vonatkozó félrevezetõ adatok közlése, illetve

ilyen adatok alapján való forgalmazás tilos.

(3) A vetõmag és a vegetatív szaporítóanyag elõállítását, minõsítését és

forgalmazását az állam ellenõrzi.

2. §

A törvény hatálya kiterjed

a) a genetikai anyagok megõrzésére,

b) a szántóföldi, kertészeti, erdészeti, gyógy- fûszer- és dísznövény-

fajták állami elismerésére, fajtafenntartására, ezek vetõmagjának és vegetatív

szaporítóanyagának, továbbszaporítására, minõsítésére, forgalmazására és

felhasználására,

c) az a)-b) pontokban meghatározott tevékenységet folytató jogi

személyekre, jogi személyiséggel nem rendelkezõ gazdasági társaságokra (a

továbbiakban együtt: szervezet) és természetes személyekre.

Értelmezõ rendelkezések

3. §

E törvény alkalmazásában

1. Biológiai alapok: a törvény hatálya alá tartozó növényfajok, fajták,

vetõmagja, vegetatív szaporítóanyaga, továbbá az elõállításukat szolgáló

növényállományok, szaporítások.

2. Fajta: azonos rendszertani egységhez tartozó, egy genotípus vagy

genotípusok kombinációja által meghatározott tulajdonságokkal jellemezhetõ,

más populációtól megkülönböztethetõ, egynemû és tulajdonságaiban állandó

növények összessége.

3. Állami elismerés: hivatalos vizsgálatok és eljárások rendszere, amelynek

eredményeként a növényfajta a Nemzeti Fajtajegyzékbe bejegyzésre kerül.

4. Nemzeti Fajtajegyzék: az állami elismerésben részesített fajták lényeges

adatait tartalmazó közhitelû nyilvántartás

5. Leíró Fajtajegyzék: a fajtahasználati információkat tartalmazó, szélesebb

körû összehasonlító fajtavizsgálatok alapján készített hivatalos jegyzék.

6. Ajánlott Fajták Jegyzéke: a Nemzeti Fajtajegyzékbe bejegyzett és a Leíró

Fajtajegyzék alapján készített meghatározott termõhelyen termesztésre

ajánlott fajták jegyzéke.

7. Ideiglenes szaporításra engedélyezett fajták jegyzéke: az állami

elismerésre bejelentett, ideiglenesen szaporításra engedélyezett fajták

jegyzéke

8. Országos Mezõgazdasági Fajtaminõsítõ Tanács: a növényfajtát állami

elismerésre javasoló szakértõi testület.

9. Nemesítõ: a növényfajtát elõállító természetes személy.

10. Fajtajogosult: a fajtával kizárólagosan rendelkezõ természetes személy

vagy szervezet.

11. Fajtabejelentõ: az a természetes személy vagy szervezet, aki a fajtát

állami elismerésre bejelenti.

12. Képviselõ: a fajtajogosult nevében, annak meghatalmazása alapján eljáró

belföldi lakóhellyel vagy székhellyel rendelkezõ természetes személy vagy

szervezet.

13. Fajtafenntartó: az a természetes személy, vagy szervezet aki (amely) a

fajta változatlan formában való megõrzését, fenntartását végzi, és

gondoskodik a szaporításához szükséges kiindulási anyag folyamatos

elõállításáról.

14. Fajtavizsgálat:

a) DUS vizsgálat (distinctness, uniformity, stability): az új fajta

állami elismeréséhez szükséges megkülönböztethetõség, egynemûség,

állandóság meglétének vizsgálata.

b) Gazdasági értékvizsgálat: a fajta gazdasági értékének megállapítására

irányuló vizsgálat. A gazdasági érték a növényfajta mennyiségi és minõségi

mutatókkal kifejezett termesztési értéke.

15. Vetõmag:

generatív szaporítóanyag, ideértve a vetõgumót és dughagymát is.

16. Vegetatív szaporítóanyag: ivartalan módon elõállított növényi részek,

ideértve az alanycsemetét (kertészeti növények) és a vadmagoncot (erdészeti

növények) is (a továbbiakban: szaporítóanyag).

17. Vetõmag-,

szaporítóanyag minõsítés: a hazai szabványok és az érvényben lévõ

nemzetközi elõírások szerinti, állami felügyelettel végzett ellenõrzési és

tanúsítási eljárás (certifikálás).

18. Vetõmag-,

szaporítóanyag forgalmazás: szaporítóanyag készletezés, bemutatás, eladásra

való felkínálás, eladás vagy szállítás más részére bármilyen formában.

19. Vetõmagszaporítási zárt körzet: a vetõmagelõállítás genetikai

tisztaságának megõrzése céljából a jogszabályban elõírt korlátozásokkal

elrendelt termelési körzet.

20. Védõtávolság:

a) elválasztó sáv: az a távolság, amely a vetõmag-elõállítás mechanikai

keveredésmentességét biztosítja.

b) szigetelési (izolációs) távolság: az a távolság, amely egyes

szántóföldi, erdészeti és kertészeti növényfajok vetõmagszaporítása során

biztosítja a termesztett növényfaj idegen beporzástól, valamint

növényegészségügyi fertõzéstõl mentes vetõmag, illetve vegetatív

szaporítóanyag elõállítását.

II. fejezet

A genetikai anyagok megõrzése és fenntartása

4. §

(1) A genetikai változatosság és a hazai mezõgazdaság genetikai

anyagainak védelme, a jogszabályban meghatározott jelentõs növényfajok,

változatok, fajták és vad rokonfajok, mint génforrások fenntartása és

megõrzése nemzetgazdasági érdek és állami feladat.

(2) A genetikai tartalékként megõrzött növényanyagokat és az ezekre

vonatkozó teljes információt külön jogszabályban meghatározott feltételek

szerint nemesítési, oktatási és kutatási célra szabadon hozzáférhetõvé kell

tenni.

(3) Állami elismerésben részesített, illetve szabadalmi oltalommal védett

növényfajták esetében genetikai tartalékként csak olyan növényanyagokat lehet

a fajtajogosult, illetve a szabadalmas hozzájárulása nélkül szabadon

hozzáférhetõvé tenni, amelyeknél az állami elismerés, illetve szabadalmi

oltalom idõtartama lejárt.

(4) A genetikai anyagok megõrzésének, fenntartásának feltételeit és

részletes szabályait külön jogszabály határozza meg.

III. fejezet

A növényfajták állami elismerése

5. §

(1) Magyarországon csak olyan növényfaj és növényfajta termeszthetõ

árutermelés és forgalomba hozatal céljából, amely

a) állami elismerésben részesült,

b) ideiglenes szaporításra engedélyezett, vagy

c) export céltermeltetésre, kizárólag szaporítás céljából bejelentett.

(2) Az állami elismerés növényfajonkénti, valamint a növényfajon belüli

felhasználási cél szerinti feltételeit, továbbá az ideiglenes szaporítás

engedélyezési rendjét külön jogszabály határozza meg.

(3) Az állami elismerésre bejelentett növényfajta meghatározott ideig,

legfeljebb az állami elismerés idõpontjáig kaphat ideiglenes szaporítási

engedélyt.

6. §

(1) Állami elismerésben az a növényfajta részesíthetõ, amely

a) más növényfajtától megkülönböztethetõ, egynemû, állandó,

b) bejegyezhetõ fajtanévvel rendelkezik, továbbá

c) jogszabályban meghatározott növényfajok fajtái esetében megfelelõ

gazdasági értéke is van.

(2) A növényfajta

a) megkülönböztethetõ, ha egy vagy több alaktani vagy egyéb mérhetõ

tulajdonsága tekintetében határozottan eltér a közismert növényfajtáktól,

b) egynemû, ha egyedeinek lényeges fajtajellemzõi azonosak,

c) állandó, ha az egymást követõ szaporítások után, vagy a szaporítási

ciklusok végén a lényeges fajtajellemzõk változatlanok.

(3) Bejegyezhetõ az a fajtanév, amely lehetõvé teszi a fajta kétséget

kizáró azonosítását és megfelel a vonatkozó külön elõírásoknak.

(4) Megfelelõ gazdasági érték: a fajta érték meghatározó tulajdonságainak

összessége, amelyek közül legalább egy lényeges gazdasági tulajdonságnak

jobbnak kell lennie, mint a már állami elismerésben részesített fajtáké.

7. §

(1) A növényfajtát a fajtajogosult jelentheti be állami elismerésre a

mezõgazdasági minõsítõ feladatokat ellátó intézetnek (a továbbiakban: minõsítõ

intézet). Ha a fajtajogosult külföldi, csak hazai képviselõ útján jelenthet be

növényfajtát állami elismerésre.

(2) A minõsítõ intézet, illetõleg a minõsítõ intézettel közszolgálati

jogviszonyban lévõ személy e jogviszonyának megszûnéséig, illetve az azt

követõ 3 évben, továbbá az Országos Mezõgazdasági Fajtaminõsítõ Tanács tagja

nem jelenthet be növényfajtát állami elismerésre.

8. §

A növényfajta állami elismerésre való bejelentésekor nyilatkozni kell

arról, hogy a bejelentett növényfajta genetikailag módosított szervezet-e és a

módosítás milyen célra irányult. A genetikailag módosított növényfajták

esetében a minõsítõ intézet csak a külön törvényben foglalt elõírások

teljesítését követõen kezdheti meg a kísérleti vizsgálatokat.

9. §

(1) Az állami elismeréshez szükséges vizsgálatokról a minõsítõ intézet

gondoskodik. A minõsítõ intézet a DUS vizsgálatok módszereit a vonatkozó

nemzetközi elõírások, a gazdasági értékvizsgálat módszereit pedig a minõsítõ

intézet által kidolgozott és az Országos Mezõgazdasági Fajtaminõsítõ Tanács

által jóváhagyott metodika alapján határozza meg. Az egyes növényfajok

fajtáinak állami elismeréséhez szükséges kísérleti vizsgálatok számát és

idõtartamát külön jogszabály határozza meg.

(2) Az állami elismerésre bejelentett növényfajta jogszabályban elõírt

vizsgálatának eredményeit a minõsítõ intézet a javaslatával együtt az Országos

Mezõgazdasági Fajtaminõsítõ Tanács elé terjeszti.

10. §

(1) Az Országos Mezõgazdasági Fajtaminõsítõ Tanács szakágazatonkénti

szekciókból áll. Az egyes szekcióknak 15 tagja van. Az Országos Mezõgazdasági

Fajtaminõsítõ Tanács tagjai: a Magyar Agrárkamara, a terméktanácsok a

Hegyközségek Nemzeti Tanácsa, a szakmai érdekképviseletek, valamint az

agrárkutató és felsõoktatási intézmények, továbbá a Földmûvelésügyi

Minisztérium (a továbbiakban: minisztérium) és a minõsítõ intézet

képviselõi.

(2) Az Országos Mezõgazdasági Fajtaminõsítõ Tanács elnökét és titkárát a

földmûvelésügyi miniszter nevezi ki, a tagjait pedig az Országos Mezõgazdasági

és Fajtaminõsítõ Tanács elnöke bízza meg. Az Országos Mezõgazdasági

Fajtaminõsítõ Tanács titkársági feladatait a minõsítõ intézet látja el.

(3) Az Országos Mezõgazdasági Fajtaminõsítõ Tanács tagjainak névsorát a

minisztérium hivatalos lapjában közzé kell tenni.

11. §

(1) A növényfajták meghatározott idõtartamra szóló állami elismerésérõl,

annak meghosszabbításáról, illetve a lejárati idõpont elõtt a Nemzeti

Fajtajegyzékbõl való törlésérõl a minõsítõ intézet elõterjesztése alapján az

Országos Mezõgazdasági Fajtaminõsítõ Tanács javaslatára a minisztérium dönt.

(2) Az állami elismerés idõtartama szõlõ, gyümölcs és erdészeti

növényfajták esetében a megadástól számított 18. év végéig, egyéb növényfajták

esetében a megadástól számított 15. év végéig tart. Ez az idõtartam a

bejelentõ kérelmére meghosszabítható.

12. §

(1) A minõsítõ intézet az állami elismerésben részesített fajtákról

Nemzeti Fajtajegyzéket vezet.

(2) A Nemzeti Fajtajegyzékben lévõ fajtákat a termelõi tájékoztatás

érdekében a minõsítõ intézet külön jogszabály alapján tovább vizsgálja és

Leíró Fajtajegyzékre veszi. A minõsítõ intézet a Nemzeti Fajtajegyzéket

évente, a Leíró Fajtajegyzéket pedig meghatározott idõközönként közzé teszi.

(3) A Magyar Agrárkamara és a terméktanácsok a Nemzeti Fajtajegyzékben

lévõ fajtákból a Leíró Fajtajegyzék alapján öszeállíthatják az egyes

termõhelyek természeti adottságainak megfelelõ Ajánlott Fajták Jegyzékét,

amelyet a Magyar Agrárkamara, illetve a terméktanácsok, illetve a Hegyközségek

Nemzeti Tanácsa tesznek közzé.

IV. fejezet

Növényfajták fenntartása,a fajtajogosult jogai és kötelezettségei

13. §

A fajták eredeti tulajdonságainak (DUS) és gazdasági értékének

megõrzésérõl fajtafenntartással kell gondoskodni. A fajtafenntartás

eredményességét a minõsítõ intézet ellenõrzi.

14. §

(1) A minõsítõ intézetnek az állami elismerési eljárás során vezetett

közhitelû nyilvántartásaiba a növényfajta állami elismerését, a fajta

bejelentõjét, a fajtajogosultat, illetve a képviselõt és - kérelemre - a

nemesítõ nevét is be kell jegyeznie.

(2) Aki saját jogon vagy képviselõje útján a tulajdonában lévõ

növényfajtát állami elismerésre bejelentette, a jogszabályok betartásával a

fajtával szabadon rendelkezhet.

(3) A nemesítõt megilleti az a jog, hogy a fajta nemesítõjeként

feltüntessék, illetve nyilvánosan elismerjék.

(4) A fajta használatáért a fajtajogosult díjazást kérhet, amelyrõl a

felhasználóval kötött szerzõdésben kell megállapodni. A fajta használatáért

fizetett díjból a fajta nemesítõjét és fenntartóját a fajtajogosulttal kötött

külön megállapodásban rögzített fajtajutalék illeti meg.

(5) Növényfajta szabadalmi oltalmáról külön törvény rendelkezik. A

szabadalmaztatott növényfajtát csak a Nemzeti Fajtajegyzékbe való felvételt

követõen lehet termeszteni.

V. fejezet

Vetõmagvak, szaporítóanyagok elõállítása, minõsítése és forgalmazása

Elõállítás, forgalmazás

15. §

(1) Magyarországon csak a Nemzeti Fajtajegyzékben lévõ, vagy ideiglenes

szaporításra engedélyezett fajok, fajták minõsített vetõmagját és

szaporítóanyagát lehet forgalomba hozatal céljára elõállítani, forgalmazni,

illetõleg árutermelésre felhasználni a vonatkozó külön jogszabályoknak

megfelelõen.

(2) Vetõmag-export céltermeltetés céljából az (1) bekezdésben

foglaltaknak meg nem felelõ vetõmagot, szaporítóanyagot csak abban az esetben

lehet elõállítani, ha annak szaporításából származó teljes termést

vetõmagként, illetve szaporítóanyagként kiszállítják az országból. Belföldön

tilos vetõmagként, szaporítóanyagként felhasználni a bármilyen okból

visszamaradt vetõmagot, szaporítóanyagot.

(3) Továbbszaporítás és árutermesztés céljára csak olyan vetõmag és

szaporítóanyag állítható elõ és hozható forgalomba, amely megfelel a külön

jogszabályban elõírt minõségi követelményeknek.

(4) A pszichotrop anyagok vagy kábítószerek elõállítására alkalmas

növényfajok vetõmagjának elõállítását és forgalmazását jogszabály külön

feltételekhez kötheti.

(5) A növényfajta - a fajtajogosulttal nem rendelkezõ fajták kivételével

- vetõmagjának és szaporítóanyagának továbbszaporításához, belföldi

forgalmazásához és exportálásához a fajtajogosult írásbeli engedélye

szükséges.

(6) Export esetén csak a vonatkozó nemzetközi elõírásoknak megfelelõen

ellenõrzött, a jogszabályban meghatározott kísérõ okmánnyal rendelkezõ vetõmag

és szaporítóanyag-tételt lehet bemutatni kiviteli ellenõrzésre.

(7) Belföldi felhasználás vagy forgalombahozatal céljából kizárólag a

Nemzeti Fajtajegyzékben felsorolt továbbá ideiglenes szaporításra

engedélyezett növényfajta e törvény elõírásainak megfelelõ vetõmagját,

szaporítóanyagát lehet importálni. Az importból származó vetõmagot,

szaporítóanyagot belföldön csak a belföldi vetõmag, illetve szaporítóanyag-

minõsítést követõen lehet vetõmagként, szaporítóanyagként forgalomba hozni és

felhasználni.

16. §

Vetõmag és szaporítóanyag elõállítására, illetve termeltetésére,

feldolgozására, kikészítésére, kiszerelésére, tárolására, forgalmazására a

külön jogszabályban meghatározott személyi és tárgyi feltételekkel rendelkezõ,

olyan természetes személy és szervezet jogosult, aki tagja a termékpálya

szerinti valamely terméktanácsnak.

17. §

Saját célú felhasználásra csak a fajtajogosult, illetve képviselõje

elõzetes írásbeli hozzájárulásával, a külön jogszabályban meghatározott

szaporítási fokozatig lehet vetõmagot, illetve szaporítóanyagot elõállítani és

felhasználni.

Vetõmagszaporítási zárt körzet

18. §

(1) A szántóföldi és a kertészeti növényfajok vetõmagszaporítása esetén a

külön jogszabályban meghatározott védõtávolságokat kell alkalmazni.

(2) A vetõmag elõállítója az elõírt védõtávolságon belüli termõföld

használójával a vetés megkezdése elõtt szerzõdésben állapodhat meg a

földhasználat módjáról, illetve arról, hogy a védõtávolságon belüli termõföld

használója milyen feltételekkel kötelezi magát arra, hogy a vetõmagszaporítást

veszélyeztetõ növényfajokat és fajtákat nem termeszt.

(3) A védõtávolságok betartása érdekében vetõmagszaporítási zárt

körzetet (a továbbiakban: zárt körzet) lehet kialakítani a külön jogszabályban

meghatározott feltételek szerint, ha a vetõmag elõállítója és a védõtávolságon

belüli termõföld használója között nem jön létre a (2) bekezdés

szerinti szerzõdés. A zárt körzet kialakítását a vetõmagszaporításban

érdekeltek, ha az érintett szántóterület legalább 20 %-án

vetõmagelõállítást folytatnak, kezdeményezhetik a termékpálya szerinti

terméktanácsnál. A terméktanács a kezdeményezésrõl értesíti a területi

agrárkamarát, amelynek egyezség létrehozását kell megkísérelnie a

vetõmagelõállítók, valamint a védõtávolságon belüli termõföld használói

között. A területi agrárkamara az egyezség eredményérõl értesíti a

terméktanácsot.

(4) Ha az egyezség létrehozására irányuló kísérlet nem vezet eredményre,

a terméktanácsnak a zárt körzet kialakítása iránti kérelmet kell benyújtania

a miniszter által jogszabályban kijelölt szervnek, amely azt jóváhagyás

céljából a minisztériumnak küldi meg. A jóváhagyást a minisztérium nem

tagadhatja meg, ha a kérelem megfelel a külön jogszabályban elõírt

követelményeknek. A jóváhagyott zárt körzetek jegyzékét a minisztérium

hivatalos lapjában közzé kell tenni.

(5) A zárt körzeten belül a vetõmagtermelés elsõdlegességét biztosítani

kell. Ennek érdekében - eltérõ megállapodás hiányában kártalanítás ellenében -

egyes idegen beporzást, vagy növényegészségügyi fertõzést elõidézõ

növényfajok, -fajták termelése korlátozható, megtiltható, megsemmisíthetõ. A

kártalanítás mértéke nem haladhatja meg a korlátozással vagy tilalommal

érintett növényfaj árutermelésébõl származó átlagos jövedelmet.

(6) A zárt körzeten belüli termõföld használója köteles tûrni az

(5) bekezdés szerinti korlátozás ellenõrzését, illetve végrehajtását.

Törzsültetvények

19. §

(1) Az állami elismerésben részesített szõlõ-, gyümölcs-, dísznövény-,

és erdészeti növényfajták szaporításra kijelölt növényi állományát

törzskönyvezés céljából be kell jelenteni a minõsítõ intézetnek.

(2) Szõlõ-, gyümölcs, dísznövény és erdészeti növényfajták

szaporítóanyagának elõállítása céljából a külön jogszabályban meghatározott

feltételek szerint törzsültetvényt kell létesíteni.

(3) Forgalomba hozatal céljából - a külön jogszabályban meghatározott

kivétellel - csak törzsültetvénybõl származó alapanyag felhasználásával és

csak engedélyezett árutermelõ szõlõ-, gyümölcs, komló és díszfaiskolában,

illetõleg csemetekertben a növényegészségügyi jogszabályok betartásával lehet

szaporítóanyagot elõállítani.

Vetõmag-, és szaporítóanyag-minõsítés

20. §

(1) A vetõmagot és szaporítóanyagot külön jogszabályban meghatározott

követelmények szerint kell minõsíteni. A minõsítés meghatározott ideig

érvényes. A lejárt minõsítésû vetõmag-, illetve szaporítóanyag tétel csak a

minõsítés megújítását követõen hozható forgalomba.

(2) A minõsítés a minõsítõ intézet hatáskörébe tartozik. Külön

jogszabályban meghatározott szaporítási fokozatú, illetve az árutermelés

alapját képezõ, saját tulajdonú és továbbszaporításra nem kerülõ

vetõmagtételeket belföldi felhasználás, illetve forgalomba hozatal céljából -

a hibrid növényfajták kivételével - az elõírt szükséges személyi és tárgyi

feltételekkel rendelkezõ vetõmagelõállítók a fajtajogosult hozzájárulásával, a

minõsítõ intézet engedélyével és folyamatos ellenõrzése mellett minõsíthetik.

A minõsítõ intézet az engedélyt a minõség veszélyeztetése esetén

visszavonhatja.

(3) A minõsítõ intézet, illetve a minõsítésre vonatkozó engedéllyel

rendelkezõ vetõmagelõállító a minõsítés eredményérõl igazoló okiratot állít

ki, a tételeket fémzárolja, illetõleg fémzárértékû (eltávolításkor

megsemmisülõ) azonosító jellel (cimke) látja el.

A vetõmag csomagolása, jelölése

21. §

(1) Vetõmagot csak olyan csomagolóanyagban lehet forgalomba hozni, amely

biztosítja a vetõmag minõségének megóvását, valamint nem teszi lehetõvé a

vetõmag kivételét, kicserélését a csomagolóanyag megsértése nélkül.

(2) A vetõmag, illetve szaporítóanyag tétel egységeit úgy kell cimkével

ellátni, hogy az sérülés nélkül ne legyen eltávolítható.

(3) A cimkén, illetve a csomagolóanyagon fel kell tüntetni a vetõmag,

illetve szaporítóanyag azonosításához szükséges adatokat, különösen:

a) a növényfajt és a növényfajtát,

b) a szaporítási fokozatot,

c) a minõséget,

d) a tétel azonosítási jelét (fémzárolási szám, fémzárolás idõpontja)

e) a nettó tömeget, vagy egyéb mértékegységet,

f) a csávázás tényét a hatóanyag megnevezésével,

g) a minõsítés érvényességi idejét.

VI. fejezet

Az állami elismeréssel, a vetõmagok és szaporítóanyagok elõállításával

kapcsolatos hatósági feladatok, a szakigazgatás szervezete

22. §

A minisztérium

a) irányítja a növényfajták állami elismerésével, valamint a vetõmagvak

és szaporítóanyagok elõállításával, minõsítésével és forgalmazásával

kapcsolatos tevékenységet,

b) dönt a növényfajták állami elismerésérõl, annak meghosszabbításáról,

illetve az állami elismerés idõtartamának lejárta elõtt a fajtának a Nemzeti

Fajtajegyzékbõl való törlésrõl,

c) engedélyezi az állami elismerésre bejelentett növényfajták ideiglenes

szaporítását,

d) jóváhagyja a vetõmagszaporítási zárt körzetek kialakítását.

23. §

A minõsítõ intézet

a) elvégzi az állami elismerésre, illetve a szabadalmi oltalomra

bejelentett növényfajták kisérleti vizsgálatát,

b) ellátja az Országos Mezõgazdasági Fajtaminõsítõ Tanács titkársági

feladatait,

c) elõterjesztést készít az Országos Mezõgazdasági Fajtaminõsítõ Tanács

részére a növényfajták állami elismerésére, annak meghosszabbítására, illetve

visszavonására,

d) vezeti és közzéteszi a Nemzeti Fajtajegyzéket, valamint a Leíró

Fajtajegyzéket, továbbá az ideiglenes szaporításra engedélyezett fajták

jegyzékét,

e) vizsgálja és minõsíti a vetõmagvakat szaporítóanyagokat,

törzsültetvényeket,

f) engedélyezi

1. az elõírt minõségi követelményeknek meg nem felelõ vetõmag, illetve

szaporítóanyag forgalombahozatalát,

2. a vetõmag és szaporítóanyagtételek minõsítését,

3. a fémzárolt vetõmagtételek kiszerelését,

4. a törzsültetvények létesítését, megszüntetését,

5. a faiskola létesítését.

g) ellenõrzi

1. a növényfajták fajtafenntartásának eredményességét,

2. a vetõmagvak és szaporítóanyagok elõállítását, feldolgozását, saj

átjogú forgalmazását, valamint

h) kiszabja a minõségvédelmi bírságot.

VII. fejezet.

A törvényben meghatározott állami feladatok pénzügyi fedezete

24. §

(1) A 4. § (1) bekezdésében meghatározott genetikai anyagok megõrzése és

fenntartása állami feladat, amelynek finanszírozását központi költségvetési

forrásból kell fedezni.

(2) Törzsültetvények létesítése, fejlesztése, fenntartása a növényfajták

és klónok vírusmentesítése nemzeti érdek, ezért állami feladat.

Finanszírozását központi költségvetésbõl kell biztosítani.

25.§

(1) A 9. § (1) bekezdésében és a 12. § (1) és (2) bekezdéseiben

meghatározott feladatok és vizsgálatok költségét részben a központi

költségvetés, részben a bejelentõ fedezi.

(2) Az állami elismeréshez, illetve a szabadalmi eljárás céljából

elvégzett vizsgálatokért a minõsítõ intézet külön jogszabályban meghatározott

mértékû díjat számít fel.

26. §

(1) A minõsítõ intézet a vetõmag és szaporítóanyag minõsítõ

tevékenységéért külön jogszabályban meghatározott mértékû díjat számít fel.

(2) A vetõmag és szaporítóanyag hatósági ellenõrzésének költségét részben

a központi költségvetésbõl kell fedezni.

VIII. fejezet

Szankciók

27. §

Aki a vetõmag és szaporítóanyag elõállítói-, felhasználói-, illetve

forgalmazói tevékenysége során e törvény rendelkezéseit szándékosan vagy

gondatlanságból megszegi, azzal szemben a minõsítõ intézet vizsgálatot

kezdeményez és a vizsgálat eredményétõl függõen jogosult:

a) a 15. § szerinti minõségi követelményeknek nem megfelelõ vetõmag,-

szaporítóanyag tételt, illetve növényállomány magtermését, szaporítóanyagát

vetõmagkénti szaporítóanyagkénti saját célú felhasználástól és

forgalombahozataltól eltiltani, illetve a jogosulatlanul elõállított

vetõmagot, szaporítóanyagot zár alá venni,

b) szigorított fémzárolást elrendelni,

c) a más célra fel nem használható vetõmag és szaporítóanyag

megsemmisítését az elõállító költségére elrendelni,

d) e törvény elõírásait megszegõk tevékenységét meghatározott idõre

megtiltani és azt közzétenni,

e) az eredetet igazoló bizonylattal nem rendelkezõ növényfajta használata

esetén a szõlõ-, és faiskolai engedélyt visszavonni,

f) minõségvédelmi bírságot kiszabni,

g) szabálysértési eljárást, vagy súlyosabbnak minõsülõ esetben büntetõ

eljárást kezdeményezni.

Minõségvédelmi bírság

28.§

(1) A minõsítõ intézet minõségvédelmi bírságot szab ki, ha megállapítja,

hogy az elõállított, illetve forgalomba hozott vetõmag, illetve szaporítóanyag

nem felel meg a követelményeknek, vagy az adott tételt a vonatkozó

rendelkezéseknek nem megfelelõ, megtévesztésre alkalmas bizonylattal hozták

forgalomba.

(2) A minõségvédelmi bírság mértéke - a kifogásolt tétel mennyiségétõl,

értékétõl és a hiba jellegétõl is függõen - legalább a vetõmag, szaporítóanyag

tétel értéke kétszeresének, legfeljebb tízszeresének megfelelõ összeg.

(3) A minõségvédelmi bírságot a minõsítõ intézet elõirányzat

felhasználási keretszámlájára kell befizetni. A befolyt összeget a

minisztérium döntése alapján csak a vizsgálati módszerek korszerûsítésére, a

vetõmagvak és szaporítóanyagok minõségének javítására, valamint a hatósági

ellenõrzést elõsegítõ intézkedésekre lehet felhasználni.

IX. fejezet

Záró rendelkezések

29. §

(1) Ez a törvény 1997. január 1. napján lép hatályba, egyidejûleg

hatályát veszti

a) a vetõmagvakról és egyéb növényi szaporítóanyagokról szóló 1968. évi

22. törvényerejû rendelet, továbbá

b) a növényfajták állami minõsítésérõl szóló 19/1980. (VI.6.) MT

rendelet, valamint az azt módosító 2/1983. (I.19.) MT, a 24/1984. (VII.1.) MT

és a 99/1994. (VI.28.) MT rendelet.

(2) E törvény III. fejezetének rendelkezéseit a folyamatban lévõ

ügyekben is alkamazni kell.

(3) Az e törvény hatályba lépését megelõzõen állami minõsítésben

részesített növényfajták állami minõsítése határozott idejûvé válik és 2007-ig

érvényes. Azon növényfajták esetében, amelyeknél 2007-ig nem teljesülnek a 11.

§ (2) bekezdésében foglaltak, az állami minõsítés idõtartama a megadásától

számított 15 év, illetve szõlõ, gyümölcs és erdészeti növényfajok esetében 18

év. E növényfajtáknál a bejelentõt, a nemesítõt, honosítót és a

fajtafenntartót megilleti a korábbi jogszabályok szerint számított

fajtahasználati díj, illetve fajtajutalék.

(4) A korábban kiadott faiskolai engedélyek 1997. december 31. napjával

érvényüket vesztik.

(5) E törvény felhatalmazza a földmûvelésügyi minisztert, hogy

rendeletben állapítsa meg:

a) az állami elismerés eljárási rendjét, - különösen a kísérleti

vizsgálatokat, - a növényfajták ideiglenes engedély alapján való

szaporításának, továbbá a fajtafenntartás eredményessége ellenõrzésének

feltételeit,

b) a vetõmag és szaporítóanyag minõsítés eljárási rendjét, a mintavétel

szabályait,

c) a vetõmagelõállítók által végzett vetõmag-, és szaporítóanyag

minõsítés, feldolgozásának, kiszerelésének és forgalmazás személyi és tárgyi

feltételeit,

d) a továbbszaporítás és az árutermelés céljára szolgáló szántóföldi,

kertészeti, szõlõ-, gyümölcs-, dísznövény-, erdészeti növényfajták vetõmagja

és szaporítóanyaga elõállításának, feldolgozásának, kiszerelésének és

forgalmazásának személyi és tárgyi feltételeit.

e) a vetõmagszaporítási zárt körzetek kialakításának feltételeit,

f) a törzsültetvények és a faiskolák létesítésének feltételeit,

g) a génmegõrzési feladatokat, a genetikai anyagok védelme szempontjából

jelentõs növényfajokat, továbbá azok átadásának feltételeit és díjait,

kijelölje a genetikai anyagok megõrzéséért felelõs intézményeket, valamint

ezek eljárási rendjét,

h) az állami elismerés, a vetõmag és szaporítóanyagminõsítés díjtételeit,

i) a minõségvédelmi bírság mértékét és kiszabásának rendjét.

(6) Ahol jogszabály

a) a növényfajták állami minõsítését említi, azon állami elismerést,

b) Államilag Minõsített Fajták Jegyzékét említi, azon a Nemzeti

Fajtajegyzéket

kell érteni.

30. §

E törvény a Magyar Köztársaság és az Európai Közösségek, valamint azok

tagállamai között társulás létesítésérõl szóló, Brüsszelben, 1991. december

16-án aláírt Európai Megállapodás kihirdetésérõl szóló 1994. évi I. törvény

alapján az Európai Közösségek következõ jogszabályainak lényegi rendelkezéseit

veszi át:

a) A Tanács 66/400 EGK irányelve a Bétarépa vetõmag forgalmazásáról,

b) A Tanács 66/401 EGK irányelve a takarmánynövények vetõmagjának

forgalmáról,

c) A Tanács 66/402 EGK irányelve a gabonafélék vetõmagjának

forgalmazásáról,

d) A Tanács 66/403 EGK irányelve a vetõburgonya forgalmazásáról,

e) A Tanács 66/404 EGK irányelve az erdészeti szaporítóanyagok

forgalmazásáról,

f) A Tanács 68/193. EGK irányelve a szõlõ vegetatív szaporítóanyagának

forgalmazásáról,

g) A Tanács 69/208 EGK irányelve az olaj- és rostnövények vetõmagjának

forgalmazásáról,

h) A Tanács 70/458 EGK irányelve a zöldség vetõmagvak forgalmazásáról,

i) A Tanács 91/682 EGK irányelve a növények és dísznövények

szaporítóanyagának forgalmazásáról,

j) A Tanács 92/33 EGK irányelve a zöldség növényi részek és

szaporítóanyagok - a vetõmag kivételével - forgalmazásáról,

k) A Tanács 92/34 EGK irányelve a gyümölcsfajták szaporítóanyagának és

növényi részeinek forgalmazásáról,

l) A Bizottság 93/48 EGK irányelve a Tanács 92/34 EGK irányelve szerinti

gyümölcstermelésre szolgáló gyümölcsfajok szaporítóanyaga és növényi részei

követelményeinek meghatározásáról,

m) A Bizottság 93/49 EGK irányelve a Tanács 91/682 EGK irányelve szerinti

dísznövényfajok szaporítóanyaga és növényi részei követelményeinek

meghatározásáról,

n) A Bizottság 93/62 EGK irányelve a vetõmagvak kivételével a zöldség

növényfajok szaporítóanyaga és növényi részei forgalomba hozataláról szóló a

Tanács 92/33 EGK irányelve szerinti intézmények ellenõrzésének végrehajtási

szabályairól,

o) A Bizottság 93/63 EGK irányelve a dísznövények szaporítóanyagának és

növényi részeinek forgalomba hozataláról szóló a Tanács 91/682 EGK irányelve

szerinti intézmények ellenõrzésének végrehajtási szabályairól,

p) A Bizottság 93/64 EGK irányelve a gyümölcsfajták szaporító-anyagának

és növényi részeinek forgalmazásáról szóló a Tanács 92/34. EGK irányelve

szerinti ellenõrzés végrehajtásáról

Általános indokolás

A szántóföldi növény-, zöldség-, szõlõ-, gyümölcs-, gyógy- és

disznövénytermesztés (továbbiakban: növénytermelés) színvonalát és

eredményességét a biológiai háttér (genetikai anyagok, fajták, vetõmag és

szaporítóanyag, ezek minõsége, stb.), a termelés természeti feltételei

alapvetõen meghatározzák.

A magyar növénytermelés és nemesítés kutatóhálózata a század elsõ felében

alakult ki. Ezekben az intézetekben olyan neves, világhírnévre is szert tett

kutatók, nemesítõk dolgoztak, akiknek az eredményei még ma is hatnak a

növénytermelési kutatásokra. Ezzel egyidejûleg - kihasználva azt, hogy kedvezõ

ökológiai adottságaink különösen alkalmassá teszik hazánkat a jó minõségû

vetõmag elõállítására - erõteljes fejlõdésnek indult a vetõmagtermelés is. A

két világháború közötti idõszakban már európai hírû cégek termeltettek és

szállítottak vetõmagvakat a disznövényektõl kezdve a zöldségféléken át a

gabona és takarmánynövényekig a hazai mezõgazdaság, Európa, sõt a tengerentúli

országok megrendelõi részére is. Párhuzamosan kialakult és megerõsödött a

jogszabályokon nyugvó fajtavizsgálat és vetõmagtermesztés állami

ellenõrzésének intézményrendszere, amely már akkoriban is a nemzetközi

elõírások szerint mûködött.

A II. világháború okozta károk miatt a növénytermelés színvonala

mélypontra süllyedt, és csak az 1960-as évek második felében indult újra

fejlõdésnek. A nyitott, de korrekt és szigorú fajtapolitika egyrészt versenyre

késztette a hazai nemesítést, kutatást, másrészt lehetõvé tette, hogy a világ

legnagyobb nemesítõi, vetõmag-termeltetõ cégei legjobb fajtáikkal

megjelenjenek és versenyezzenek a hazai piacon. Ez serkentõleg hatott a hazai

nemesítésre és vetõmagtermelésre is. Magyarország az 1980-as évek elejére

Európa egyik legjelentõsebb vetõmagtermelõ, exportáló országává lépett elõ,

ahol hazai és világcégek termeltetnek vetõmagot, szaporítóanyagot belföldre és

külföldre. Mindez csak az európai minõségi követelmények, szabványok

betartásával - szigorú, nemzetközi elõírások szerint mûködõ állami ellenõrzés

mellett - valósulhatott meg.

A vetõmag és szaporítóanyag-termelés gazdasági jelentõségét mutatja, hogy

a vetõmag elõállítás területe évi 180-200 ezer hektár, amely a szántóterület

mintegy 3,8-4,2%-a. Az ezen a területen elõállított vetõmag és szaporítóanyag

értéke meghaladja a 50 Mrd Ft-ot, amely növénytermelési szakágazat bruttó

termelési értékének mintegy 10-12 %-át teszi ki. Az exportra kerülõ vetõmag és

szaporítóanyag értéke az elmúlt években meghaladta a 90 Millió USD-t, amely a

teljes agrárexportnak mintegy 3,6 %-a, a mezõgazdasági ágazat exportjának

mintegy 13 %-a.

Gazdaságilag nem elhanyagolható az a tény sem, hogy a vetõmagtermelés az

átlagos mezõgazdasági termelésnél több kézimunkát, nagyobb szakmai

felkészültséget igényel, ezért a foglalkoztatás szempontjából is több

figyelmet érdemel az árutermelésnél, mivel mintegy 30-40 ezer embernek ad

biztos foglalkoztatási lehetõséget.

A mezõgazdaságban végbemenõ szerkezeti átalakulással, a nagyobb területû

gazdaságok aprózódásával a vetõmagtermelésben is átmeneti visszaesés

következett be. Ennek okai, hogy a megváltozott birtokviszonyok mellett nehéz

az elõírt szigetelési (izolációs) távolság betartása; csökkent az egy tételben

elõállítható vetõmag mennyisége; nehezebb az ellenõrzés; a finanszírozási

nehézségek és a fizetõképes kereslet csökkenése a vetõmagtermelõket is nehéz

helyzetbe hozta.

Ezért a vetõmagtermelés színvonalának megõrzése, az azt megalapozó

gazdasági, jogi feltételek kialakítása az agrárágazat fontos feladatai közé

sorolhatók.

Az Európai Unióhoz történõ csatlakozási szándékunk, annak

követelményrendszere igényli a növényfajták állami elismerésének, a növényi

génforrások fenntartásának, a vetõmag és egyéb szaporítóanyag elõállításának,

a forgalmazás és felhasználás hatósági ellenõrzésének - az általános

nemzetközi gyakorlatnak megfelelõ - törvényi szabályozását.

A törvényjavaslat hatálya alá tartozó jogterületeket jelenleg

- a növényfajták állami minõsítésérõl szóló 19/1980. (VI.6.)/MT rendelet,

valamint a végrehajtására kiadott 4/1988.(IV.26.)MÉM rendelet,

- a vetõmagvakról és szaporítóanyagokról szóló 1968. évi 22. törvényerejû

rendelet és a végrehajtására kiadott 6/1990.(III.31.)MÉM rendelet,

- a találmányok szabadalmi oltalmáról szóló 1995. évi XXXIII. törvény,

valamint az új növényfajták oltalmára létesült Nemzetközi Egyezményhez (UPOV)

történõ csatlakozásról szóló 1983. évi 15. tvr.

A belföldi és nemzetközi igényeknek megfelelõen az állami minõsítésre,

valamint a vetõmagvak és szaporítóanyagok elõállítására vonatkozó jogszabályok

többször módosultak a vetõmag és szaporítóanyag ágazat megfelelõ mûködése

érdekében.

Magyarország tagja a Vetõmagvizsgálók Nemzetközi Szövetségének (ISTA) az

1924. évi megalapítása óta, a Gazdasági Együttmûködési és Fejlesztési

Szervezet (OECD) különbözõ szekcióinak 1970 óta, a növényfajták oltalmára

létesült Nemzetközi Egyezménynek (UPOV) 1983 óta. Ezekben a szervezetekben az

Országos Mezõgazdasági Minõsítõ Intézet, mint akkreditált intézmény képviseli

hazánkat. A génforrások megõrzésében együttmûködünk a FAO Növényi Génforrások

Nemzetközi Testületének szervezetével (IBPGR). Hazánkat ezen a területen a

Tápiószelei Agrobotanikai Intézet megfelelõ színvonalon képviseli.

Harmonizáció az Európai Unió jogszabályaival

A Magyar Köztársaság és az Európai Közösségek és azok tagállamai között

társulás létesítésérõl szóló Brüsszelben 1991. december 16-án aláírt Európai

Megállapodás alapján a vetõmagvakra és a szaporítóanyagokra vonatkozó

rendelkezéseinket is harmonizálni kell a közösségi szabályokkal.

A belsõ piaci integrációnkra vonatkozó Fehér Könyvvel összefüggõ

feladatok végrehajtásáról szóló 2403/1995. (XII.12.) Korm. határozat

mellékletének 5.2. B 1. "Vetõmag és szaporítóanyag" alfejezete sorolja fel

azokat a közösségi irányelveket és határozatokat, amelyeket a törvénynek és

végrehajtási rendeleteinek tartalmazniuk kell.

Az EU az egységes belsõ piac létrehozásával kapcsolatban a vetõmagvak és

szaporítóanyagok szabad forgalmazása érdekében harmonizálta a minõségi

követelményeket, a jelölésre és az ellenõrzésre vonatkozó szabályokat.

A vetõmagvak és szaporítóanyagok elõállításával kapcsolatban is alapvetõ

követelmény a hatósági ellenõrzés, amely többek között a szántóföldi

szemlékre, a laboratóriumi vizsgálatokra, a fajtakitermesztésre terjed ki.

A vetõmagvak és szaporítóanyagok forgalomba hozatala esetében az egyes

tételeket a közösségi elõírásoknak megfelelõen kell jelölni és dokumentálni.

A Fehér Könyv két szakaszra bontva a következõ irányelveket tartalmazza:

A Tanács 66/400 EGK irányelve a Bétarépa vetõmag forgalmazásáról

A Tanács 66/401 EGK irányelve a takarmánynövények vetõmagjának forgalmáról

A Tanács 66/402 EGK irányelve a gabonafélék vetõmagjának forgalmazásáról

A Tanács 66/403. EGK irányelve a vetõburgonya forgalmazásáról

A Tanács 69/208 EGK irányelve az olaj- és rostnövények vetõmagjának

forgalmazásáról

A Tanács 70/457 EGK irányelve a szántóföldi növényfajták Közösségi

Fajtajegyzékérõl

A Tanács 70/458 EGK irányelve a zöldség vetõmagvak forgalmazásáról

A Tanács 66/404 EGK irányelve az erdészeti szaporítóanyagok

forgalmazásáról

A Tanács 71/161 EGK irányelve az erdészeti szaporítóanyagok külsõ

minõségének normáiról

A Tanács 68/193 EGK irányelve a szõlõ vegetatív szaporítóanyagának

forgalmazásáról

A Tanács 91/682 EGK irányelve a növények és dísznövények

szaporítóanyagának forgalmazásáról A Tanács 92/33 EGK irányelve a zöldség

növényi részek és szaporítóanyagok - a vetõmag kivételével - forgalmazásáról

A Tanács 92/34 EGK irányelve a gyümölcsfajták szaporítóanyagának és

növényi részeinek forgalmazásáról

A Bizottság 93/64 EGK irányelve a gyümölcsfajták szaporító-anyagának és

növényi részeinek forgalmazásáról szóló a Tanács 92/34. EGK irányelve szerinti

ellenõrzés végrehajtásáról

A I. szakasz azt a 12 alap irányelvet tartalmazza, amelyek a vetõmagvak

és szaporító anyagok ellenõrzése szempontjából jelentõsek. Az egyes irányelvek

az adott növényfaj specialitásainak megfelelõen határozzák meg a vetõmag és

szaporító anyag elõállításának szabályait. Az elõállítás szempontjából

lényeges, hogy a vetõmag, illetve a szaporítóanyag a termeszthetõ fajok

jegyzékében szerepeljen és az elõállítás során a vonatkozó termelési és

ellenõrzési

A Bizottság 75/502 EGK irányelve a réti perje (Poa pratensis L.) vetõmag

forgalmazásának a hivatalosan bázisvetõmagként, vagy certifikált vetõmagként

elismert vetõmagra való korlátozásáról A Bizottság 80/755 EGK irányelve a

gabonavetõmag csomagolása elõírásszerû jelölésének engedélyezésérõl A

Bizottság 81/675 döntése meghatározott lezárási módoknak a Tanács 66/400 EGK,

66/401 EGK, 66/402 EGK, 69/208 EGK és 70/458 EGK irányelvei szerinti ismét fel

nem használható lezárási módként való elismerésérõl A Bizottság 86/109 EGK

irányelve a takarmány-, az olaj- és rostnövény vetõmagvak forgalmazásának a

hivatalosan bázisvetõmagként vagy certifikált vetõmagként elismert

vetõmagvakra való korlátozásáról A Bizottság 87/309 EGK döntése

meghatározott takarmánynövények vetõmagja csomagolása elõírásszerû jelölésének

engedélyezésérõl A Bizottság 89/14 EGK irányelve a Tanács 70/458 EGK, a

zöldségvetõmagvak forgalmazásáról szóló irányelv 1. mellékletében

meghatározott mangold és cékla zöldségfajok vetõmagjának elõállításához

szükséges izolációs távolság meghatározásáról

A Bizottság 89/374 EGK határozata gabonamagvak kereskedelmérõl

A Bizottság 89/540 EGK határozata vetõmag és szaporítóanyag

kereskedelmére vonatkozó határozott idejû kísérletek végrehajtásáról

A Bizottság 90/639 EGK döntése a Bizottság 89/7 EGK döntésében felsorolt

zöldségfajtákból elõállított fajták jelölésérõl

A Bizottság 92/231 EGK határozata burgonya bázis-szaporítóanyag közösségi

osztályozására vonatkozó követelményekrõl és jelölésrõl

A Bizottság 93/17 EGK döntése a burgonya bázis-szaporító anyag közösségi

osztályozásáról, valamint a vonatkozó követelményekrõl és jelölésrõl A

Bizottság 93/213 EGK döntése a szójabab vetõmag szennyezõdésének maximális

mennyiségérõl A Bizottság 93/48 EGK irányelve a Tanács 92/34 EGK irányelve

szerinti gyümölcstermelésre szolgáló gyümölcsfajok szaporítóanyaga és növényi

részei követelményeinek meghatározásáról

A Bizottság 93/49 EGK irányelve a Tanács 91/682 EGK irányelve szerinti

dísznövényfajok szaporítóanyaga és növényi részei követelményeinek

meghatározásáról

A Bizottság 93/61 EGK irányelve a Tanács 92/33 EGK irányelve szerinti

vetõmag kivételével a zöldség növényfajok szaporítóanyaga és növényi részei

követelményeinek meghatározásáról

A Bizottság 93/62 EGK irányelve a vetõmagvak kivételével a zöldség

növényfajok szaporítóanyaga és növényi részei forgalombahozataláról szóló a

Tanács 92/33 EGK irányelve szerinti intézmények ellenõrzésének végrehajtási

szabályairól A Bizottság 93/63 EGK irányelve a dísznövények

szaporítóanyagának és növényi részeinek forgalombahozataláról szóló a Tanács

91/682 EGK irányelve szerinti intézmények ellenõrzésének végrehajtási

szabályairól A Bizottság 93/64 EGK irányelve a gyümölcstermelésre szolgáló

gyümölcsfajok szaporítóanyagának és növényi részeinek forgalombahozataláról

szóló 92/34 EGK irányelve szerinti intézmények ellenõrzésének végrehajtási

szabályairól

A Bizottság 93/78 EGK irányelve növények és dísznövények szaporító

anyagának forgalomba hozataláról szóló 91/682 EGK irányelv módosításáról

A Bizottság 93/79 EGK irányelve gyümölcstermelést szolgáló gyümölcsfajták

szaporító anyagának forgalombahozataláról szóló 92/34 EGK irányelv

módosításáról

A Bizottság 94/650 EGK döntése a végsõ felhasználónak szánt

vetõmagtételek határidõs kísérletérõl

A felsorolt irányelvek átvétele

A szántóföldi növények esetében a hatályban lévõ jogszabályok is az EU

rendelkezéseinek megfelelõen határozzák meg a vetõmagvak elõállításának,

szántóföldi szemléjének, fémzárolásának szabályait.

A szõlõ, gyümölcs, dísznövény és erdészeti szaporító anyagok esetében a

minõsítésre (certifikációra) vonatkozó rendelkezések is megfelelnek az EU

szabályainak. A szaporító anyagok vonatkozásában a vírusmentességre vonatkozó

szabályozás kialakításával válik teljessé a jogharmonizáció. E szabályokat a

törvényjavaslat tartalmazza.

A növényfajták állami elismerésére, valamint a vetõmagvak és

szaporítóanyagok elõállítására vonatkozó hazai szabályaink így alapvetõen

jelenleg is megfelelnek az EU elõírásainak. Ezt az a tény is igazolja, hogy

Magyarország a világ vetõmagexportõrei között a 7. helyen van.

A Fehér Könyvben felsorolt irányelvek az egyes növényfajok vetõmag- és

szaporítóanyag elõállításával kapcsolatban a szántóföldi szemlére, a

vetõmagvak tisztaságára, a védõtávolságokra, a csomagolásra, a jelölésre, az

ellenõrzésre, a mintavételre és a vizsgálati módszerekre vonatkozóan fõleg

olyan technikai jellegû szabályokat tartalmaznak, amelyeket nem indokolt

szószerint átvenni a törvényjavaslatban.

A törvényjavaslatnak az állami elismerésre, valamint a Nemzeti

Fajtajegyzékre vonatkozó szabályai megfelelnek az Európai Unió irányelveinek.

A törvényjavaslatnak a vetõmagvak és szaporítóanyagok elõállításával,

csomagolásával, jelölésével és hatósági ellenõrzésével kapcsolatos szabályai

valamennyi növényfajra vonatkozóan alapvetõ követelményként veszik át az

Európai Unió irányelveinek azokat a rendelkezéseit, amelyeket azok minden

egyes növényfaj vonatkozásában külön-külön határoznak meg. E szabályokat a

törvényjavaslat 15-23. §-ai tartalmazzák.

A szántóföldi, erdészeti, zöldség-, szõlõ-, gyümölcs-, dísznövény

növényfajokra vonatkozó speciális szabályokat a törvényjavaslat végrehajtási

rendeletei tartalmazzák.

Részletes indokolás

(Az 1-2. §-okhoz)

A törvényjavaslat célja a növénytermelés biológiai alapjainak megõrzése,

javítása, valamint a nemesítõk, fajtajogosultak, vetõmagtermelõk, forgalmazók

és felhasználók érdekeinek védelme,

A törvényjavaslat hatálya kiterjed a genetikai anyagok megõrzésére, a

szántóföldi, kertészeti, erdészeti, gyógy-, fûszer-, és dísznövény fajták

állami elismerésére, fajtafenntartására, a vetõmagvak és a vegetatív

szaporítóanyagok elõállítására, továbbá az ezekkel foglalkozó természetes és

jogi személyekre.

(A 3. §-hoz)

A 3. § a törvényjavaslatban használt fogalmakat határozza meg.

(A 4. §-hoz)

A genetikai anyagok megõrzésérõl a jogszabályok eddig nem rendelkeztek. A

génforrások megõrzése alapvetõ nemzeti érdek, amelyet nemzetközi

kötelezettségeink (a Rió-i Biodiverzitás Egyezmény, FAO Génmegõrzési

Egyezmény) is indokolnak. Ennek megfelelõen ez fontos állami feladat, melyet

törvényben kell szabályozni.

A törvényjavaslat elõírja a növénytermelés genetikai anyagainak védelme

érdekében a hazai fajok és fajták, változatok és vad rokonfajok.

- mint génforrások - megõrzését. A genetikai tartalékként megõrzött

növényanyagokat és az ezekre vonatkozó teljes információt nemesítési, oktatási

és kutatási célra meghatározott térítési díj ellenében hozzáférhetõvé kell

tenni.

A törvényjavaslat felhatalmazza a földmûvelésügyi minisztert, hogy

rendeletben jelölje ki a génforrások megõrzéséért felelõs intézményeket. A

génmegõrzési feladat anyagi forrásait - tekintettel arra, hogy az alapvetõen

nem gazdálkodási érdekeket szolgál - a központi költségvetésbõl kell fedezni.

(Az 5-6. §-okhoz)

Magyarországon csak állami elismerésben részesített, ideiglenes

szaporításra engedélyezett vagy export céltermeltetésre, kizárólag szaporítás

céljából bejelentett növényfaj és növényfajta termeszthetõ árutermelés és

forgalomba hozatal céljából.

A növényfajták állami elismerésének célja és feladata a vetõmagvakat és

szaporítóanyagokat felhasználók védelme, valamint a növénytermelés és

feldolgozó ipar számára megfelelõ értékû növényfajták kiválasztása, ezért ez

alapvetõen állami feladat.

Az Európai Unió tagállamainak elõírásaival összhangban állami

elismerésben az a növényfajta részesíthetõ, amely megkülönböztethetõ, egynemû,

állandó és bejegyezhetõ fajtanévvel rendelkezik, továbbá a jogszabályban

meghatározott növényfajok fajtái pedig megfelelõ gazdasági értékkel is

rendelkeznek.

A jelenleg hatályos jogszabályokhoz képest a törvényjavaslat a nemzetközi

gyakorlatnak megfelelõen módosítja, szigorítja, illetve részben egyszerûsíti a

növényfajták állami elismerésének rendjét. A törvényjavaslat ugyanis lehetõvé

teszi, hogy az állami elismerés feltételei növényfajonként, illetõleg a

növényfajon belüli felhasználási cél szerint eltérõek legyenek.

(A 7-8. §-okhoz)

A törvényjavaslat meghatározza, hogy ki tehet bejelentést a növényfajta

állami elismerése iránt. A növényfajtát a fajtajogosult, a fajtával

kizárólagosan rendelkezõ jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkezõ

gazdasági társaság és természetes személy jelentheti be állami elismerésre.

Ha a fajtajogosult külföldi, akkor csak hazai képviselõ útján jelentheti

be a növényfajtát állami elismerésre.

A növényfajták állami elismeréséhez szükséges kísérleti vizsgálatokat

végzõ mezõgazdasági minõsítõ feladatokat ellátó intézettel (a továbbiakban:

minõsítõ intézet) közszolgálati jogviszonyban lévõ személy, jogviszonyának

megszûnéséig, illetve az azt követõ 3 évben, továbbá az Országos Mezõgazdasági

Fajtaminõsítõ Tanács tagja nem jelenthet be növényfajtát állami elismerésre.

Az új növényfajták nemesítése során egyre inkább elterjednek a

biotechnológiai módszerek. Ezért a törvényjavaslat értelmében a bejelentéskor

külön kell nyilatkozni arról, hogy az új növényfajta genetikailag módosított

szervezet-e, és a módosítás milyen célra irányul.

(A 9. §-okhoz)

A növényfajták állami elismeréséhez szükséges vizsgálatokat a minõsítõ

intézet végzi. Az egyes növényfajok fajtáinak állami elismeréséhez szükséges

kísérleti vizsgálatok számát és idõtartamát jogszabály határozza meg.

Az állami elismerésre bejelentett növényfajta jogszabályban elõírt

vizsgálatának eredményeit a minõsítõ intézet javaslatával együtt - a

növényfajtát állami elismerésre javasoló szakértõi testület - az Országos

Mezõgazdasági Fajtaminõsítõ Tanács elé terjeszti.

(A 10. §-hoz)

Az Országos Mezõgazdasági Fajtaminõsítõ Tanács tagjai a Magyar

Agrárkamara, a terméktanácsok és a szakmai érdekképviseletek, a Hegyközségek

Nemzeti Tanácsa, valamint az agrárkutató és felsõoktatási intézmények, továbbá

a Földmûvelésügyi Minisztérium és a minõsítõ intézet képviselõi.

Az Országos Mezõgazdasági Fajtaminõsítõ Tanács elnökét és titkárát a

földmûvelésügyi miniszter nevezi ki, a tagjait pedig az elnök bízza meg.

(A 11. §-hoz)

A minõsítõ intézet által végzett fajtakísérletek eredményei alapján az új

növényfajta határozott idejû állami elismerésérõl, annak törlésérõl, illetve

az állami elismerés meghosszabbításáról az Országos Mezõgazdasági

Fajtaminõsítõ Tanács javaslatára a Földmûvelésügyi Minisztérium dönt.

Az állami elismerés idõtartama szõlõ-, gyümölcs-, és erdészeti

növényfajták esetében a megadástól számított 18. év végéig, egyéb növényfajták

esetében a megadástól számított 15. év végéig tart. Ez az idõtartam a

bejelentõ kérelmére meghosszabbítható.

(A 12. §-hoz)

Az állami elismerésben részesített növényfajtákat a Nemzeti

Fajtajegyzékbe kell bejegyezni. A Nemzeti Fajtajegyzékben lévõ fajtákat a

minõsítõ intézet bõvebb termelõi információk szerzése érdekében tovább

vizsgálja, amelynek alapján részletes, termesztési tulajdonságokat tartalmazó

Leíró Fajtajegyzéket ad ki. A Magyar Agrárkamara, a terméktanácsok, valamint a

Hegyközségek Nemzeti Tanácsa e vizsgálatok alapján Ajánlati Fajtajegyzéket

készíthetnek a termelõk számára.

(A 13. §-hoz)

A fajták eredeti tulajdonoságainak (DUS) és gazdasági értékének

megõrzésérõl fajtafenntartással kell gondoskodni, amelynek eredményességét a

minõsítõ intézet ellenõrzi.

(A 14. §-hoz)

A minõsítõ intézet közhitelû nyilvántartásaiba a növényfajta állami

elismerésén kívül be kell jegyezni a fajta bejelentõjét, a fajtajogosultat, a

képviselõt és kérelemre a nemesítõ nevét is.

A jogszabályok betartásával a fajtával szabadon rendelkezhet az aki a

tulajdonában lévõ növényfajtát állami elismerésre bejelentette.

A törvényjavaslat szerint megszûnik az eddig kötelezõ, a nemzetközi

gyakorlatban nem alkalmazott fajtahasználati díj fizetésének rendszere. A

fajta használatáért fizetendõ díj mértékében a fajtajogosult, a forgalmazó és

a felhasználó szabadon állapodnak meg. A nemesítõ részére fizetendõ

fajtajutalék összegét pedig a fajtajogosult és a nemesítõ között kötendõ

szerzõdés keretébe utalja a törvényjavaslat.

A törvényjavaslat a fajtahasználati díjjal kapcsolatban az átmeneti

rendelkezéseknél, az új rendszerre való megfelelõ áttérés érdekében

meghatározott ideig lehetõvé teszi a korábban állami minõsítésben részesített

növényfajták állami minõsítése érvényessége idõtartamáig valamennyi

növényfajta esetében a jelenlegi rendszer szerint számított fajtahasználati

díj fizetését.

Magyarországon az új növényfajtákat 1969 óta lehet szabadalmi oltalomban

részesíteni. A növényfajtákat a találmányok szabadalmi oltalmáról szóló 1995.

évi XXXIII. törvény alapján lehet szabadalmazni.

A jelenlegi szabályozásnak megfelelõen a szabadalmi oltalom a Magyar

Szabadalmi Hivatal hatáskörébe tartozik, amely a szabadalmi oltalmat a

minõsítõ intézet kísérleti vizsgálatai alapján adja meg.

(A 15. §-hoz)

A vetõmagvak, szaporítóanyagok elõállítása, minõsítése és forgalmazása az

OECD, illetve ISTA nemzetközi elõírásainak megfelelõen állami ellenõrzés,

illetve felügyelet alatt áll.

Magyarországon csak a Nemzeti Fajtajegyzékben lévõ, vagy ideiglenes

szaporításra engedélyezett, illetve az export céltermeltetésre kizárólag

szaporítás céljából bejelentett fajok, fajták vetõmagját és szaporítóanyagát

lehet elõállítani, illetve forgalmazni.

Továbbszaporítás és árutermesztés céljára csak olyan vetõmag és

szaporítóanyag állítható elõ és hozható forgalomba, amely megfelel a

jogszabályban meghatározott feltételeknek.

A kábítószerek elõállítására alkalmas növényfajok (pl. mák, kender)

vetõmagjának elõállítását és forgalmazását külön feltételekhez lehet kötni.

(A 16. §-hoz)

A vetõmag és szaporítóanyag elõállításához fûzõdõ nemzetgazdasági érdek

szükségessé teszi, hogy jogszabály határozza meg a vetõmag és szaporítóanyag

elõállítás termeltetés, kikészítés, kiszerelés, tárolás és forgalmazás

személyi és tárgyi feltételeit.

(A 17. §-hoz)

Csak a fajtajogosultnak, illetve képviselõjének az elõzetes írásbeli

hozzájárulásával és meghatározott szaporítási fokozatig lehet saját célú

felhasználásra vetõmagot, szaporítóanyagot elõállítani, felhasználni.

(A 18. §-hoz)

A törvényjavaslat - a vetõmagtermelés biztonsága és a termelés

volumenének megõrzése, növelése érdekében - a vetõmagszaporítás gazdasági

jelentõségére figyelemmel szabályozza a vetõmag elõállítója és a

vetõmagszaporításhoz elõírt védõtávolságon belüli termõföld használója közötti

megállapodást.

A vetõmag elõállítójának meg kell állapodnia a védõtávolságon belüli

termõföld használójával, hogy az milyen feltételekkel kötelezi magát a

vetõmagszaporítást veszélyeztetõ növényfajok és fajták termesztésérõl való

lemondásra.

A törvényjavaslat lehetõvé teszi vetõmagszaporítási zárt körzet

kialakítását, ha a vetõmag elõállítója és a termõföld használója között nem

jön létre szerzõdés. A zárt körzet kialakítását akkor lehet kezdeményezni, ha

az érintett szántóterület legalább 20 %-án vetõmagelõállítást folytatnak.

A vetõmagszaporítási zárt körzeten belül az egyes idegen beporzást, vagy

betegségterjesztés elõidézõ növényfajok vagy fajták termesztését korlátozni,

tiltani, vagy megsemmisíteni lehet.

A zárt körzet kialakítását a vetõmagszaporításban érdekeltek

kezdeményezik a terméktanácsnál. A zárt körzet egyeztetési kötelezettséggel,

önszervezõdéses alapon jön létre. A zárt körzet kialakításához szükséges

egyeztetést a területi agrárkamara folytatja le. Ha az egyezség létrehozására

irányuló kísérlet nem vezet eredményre a terméktanácsnak a zárt körzet

kialakítása iránti kérelmet a miniszter által jogszabályban kijelölt szervhez

kell benyújtania, amely azt jóváhagyás céljából a Földmûvelésügyi

Minisztériumnak küldi meg. A jóváhagyást a minisztérium nem tagadhatja meg, ha

a kérelem megfelel az elõírt követelményeknek.

A zárt körzeten belül a vetõmagtermelés elsõdlegességének biztosítása

érdekében elrendelt korlátozásért és tilalomért az érintett termõföldek

használóit eltérõ megállapodás hiányában kártalanítani kell. A kártalanítás

mértéke nem haladhatja meg a korlátozással vagy tilalommal érintett növényfaj

árutermelésébõl származó átlagos jövedelmet.

A védõtávolságon belüli termõföld használója köteles tûrni az

ellenõrzést, illetve korlátozást, amelyért a vetõmagszaporításban érdekeltek a

korlátozással arányos külön jogszabályban meghatározott mértékû kártalanítást

nyújtanak.

(A 19. §-hoz)

A törvényjavaslat meghatározza a szõlõ-, gyümölcs-, dísznövény és

erdészeti növényfajták szaporítóanyagának elõállításához szükséges

törzsültetvények létesítésének szabályait is.

(A 20. §-hoz)

A vetõmagot és a szaporítóanyagot a minõsítõ intézetnek kell minõsítenie.

A minõsítés határozott ideig érvényes.

A nemzetközi gyakorlatnak megfelelõen szélesíti a törvény a

vetõmagtermelõk sajátjogú, ún. céggaranciás vetõmag-minõsítését. Ugyanakkor az

EU joggyakorlatának megfelelõen szigorítja a vetõmag elõállítás, minõsítés és

forgalmazás állami hatósági ellenõrzését.

(A 21. §-hoz)

A törvényjavaslat az EU rendelkezéseivel összhangban meghatározza a

vetõmag csomagolásának, jelölésének szabályait is.

(A 22-23. §-okhoz)

A vetõmagvak és szaporítóanyagok elõállításával kapcsolatos hatósági

feladatokat a Földmûvelésügyi Minisztérium és a minõsítõ intézet látja el.

A jogosulatlan fajtahasználat, a vetõmag és vegetatív szaporítóanyag

hamisítása, a felhasználót megtévesztõ, az eredetre, fajra, fajtára, minõségre

és azonosságra vonatkozó félrevezetõ adatok közlése, illetve ilyen adatok

alapján történõ forgalmazás tilos. A szaporítóanyag minõségének

elõállításának, forgalmazásának és felhasználásának ellenõrzését az FM által

kijelölt szervezet - állami feladatként - hatósági jogkörben végzi, amelyet a

fejlett országok gyakorlatának megfelelõen erõsíteni kíván a törvény.

(A 24-26. §-okhoz)

A tervezet rögzíti, hogy a genetikai anyagok megõrzése, fenntartása

állami feladat, ezért annak finanszírozását központi költségvetésbõl kell

biztosítani.

Az új növényfajták állami elismeréséhez, a Nemzeti Fajtajegyzékre

kerüléshez szükséges vizsgálatok költségét részben a központi költségvetés,

részben a bejelentõ fedezi.

A törzsültetvények létesítésével, fejlesztésével, fenntartásával, a

növényfajták és klónok vírusmentesítésével kapcsolatos állami feladatok

finanszírozását központi költségvetésbõl kell biztosítani.

A vetõmag és vegetatív szaporítóanyag minõsítését a minõsítõ intézet

külön miniszteri rendeletben meghatározott díjtételek alapján végzi.

A vetõmag és szaporítóanyag hivatalból végzett hatósági ellenõrzésének

költségeit a központi költségvetésbõl kell fedezni.

(A 27. §-hoz)

Az EU gyakorlatának megfelelõen - a saját jogú, céggaranciás

szaporítóanyag minõsítés és a forgalmazás körének bõvülésével, - erõsíti a

tervezet a szaporítóanyag termelés, minõsítés, forgalmazás állami -hatósági

ellenõrzését, szankcionálását.

A minõsítõ intézet az ellenõrzés során többek között az alkalmatlannak

minõsített szaporítóanyagot a forgalmazástól eltilthatja, zár alá helyezheti,

a más célra fel nem használható szaporítóanyag megsemmisítését elrendelheti.

Szigorítja a tervezet a törvény rendelkezéseit megsértõk ellen

alkalmazható szankciókat, (szabálysértési, súlyosabb esetben bûntetõ eljárás

kezdeményezése, engedély visszavonása, stb.).

(A 28. §-hoz)

Bevezeti a törvényjavaslat a nem megfelelõ minõségû szaporítóanyagot

elõállító és forgalmazókkal szemben a minõségvédelmi birság jogintézményét.

A minõségvédelmi bírságot akkor kell fizetni, ha a minõsítõ intézet az

ellenõrzés során megállapítja, hogy az elõállított, illetve forgalomba hozott

vetõmag, illetve szaporítóanyag nem felel meg az elõírt minõségi

követelményeknek vagy az adott tételt a rendelkezéseknek nem megfelelõ,

megtévesztésre alkalmas bizonylattal hozták forgalomba.

A minõségvédelmi bírság mértéke legalább a kifogásolt tétel értéke

kétszeresének, legfeljebb tízszeresének megfelelõ összeg.

A minõségvédelmi bírságból befolyt összeg felhasználásáról a minisztérium

dönt.

(A 29. §-hoz)

A törvényjavaslat záró rendelkezései a hatályba lépésre, valamint az

átmenetre vonatkozó szabályokat és a végrehajtási rendeletek kiadására

vonatkozó felhatalmazást tartalmazzák.

(A 30. §-hoz)

A törvényjavaslat 31. §-a azokat a közösségi irányelveket sorolja fel,

amelyeknek rendelkezéseit a törvényjavaslat lényegében átveszi.

Eleje Honlap