MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/3170.. sz.

TÖRVÉNYJAVASLAT

a fogyasztási adóról és a fogyasztói árkiegészítésrõl szóló 1991. évi LXXVIII.

törvény módosításáról

Elõadó: Dr. Medgyessy Péter

pénzügyminiszter

Budapest, 1996. szeptember

1

1996. évi ....

törvény

a fogyasztási adóról és a fogyasztói árkiegészítésrõl szóló 1991. évi LXXVIII.

törvény módosításáról

A fogyasztási adóról és a fogyasztói árkiegészítésrõl szóló - többször

módosított - 1991. évi LXXVIII. törvény (a továbbiakban: Fat.) a következõk

szerint módosul:

1. §

A Fat.1. §-a (5) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

[(5) Mentes az (1) bekezdés b) pontja szerinti adófizetés alól továbbá]

"b) az a termékimport, amelyet a zártárusítású diplomatabolt részére hoznak

be, az 1. sz. melléklet 3. sorszámától a 14. sorszámáig megjelölt termékek

kivételével."

2. §

A Fat. 5. §-a (3) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) Nem minõsül belföldi értékesítésnek a zártárusítású diplomata bolt

részére történõ termékértékesítés, az 1. számú melléklet 3. sorszámától a 14.

sorszámáig megjelölt termékek kivételével."

3. §

A Fat.6. §-a (4) bekezdésének a) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

[(4) Nem tekinthetõ használt terméknek]

"a) az 1. sz. mellékletben az 3. sorszámtól a 20/c. sorszámig szereplõ termék,

továbbá a változatlan (kijavított) állapotban már nem értékesíthetõ nemesfém

termék és drágakõ, valamint"

4. §

(1) A Fat. 7. §-a (1) bekezdés b) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

[7. § (1) Az adóalany és az importáló]

"b) a benzin - kivéve a motorbenzint,- a benzol és homológjai, a gazolin, a

petróleum, a gázolaj - kivéve a dízelmotorokhoz való gázolajat -, a

tüzelõolaj, a paraffinos és paraffinmentes párlat"

[(az a) és b) pont a továbbiakban együtt: jövedéki termék)

belföldi értékesítése, illetve importálása esetén mentesülhet az adó

megfizetése alól.]

(2) A Fat. 7. §-a (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A vevõ, illetve az importáló akkor kérhet és kaphat mentesítést az adó

alól, ha

a) a jövedéki terméket - kivéve a b) pontban megjelölt terméket - közvetlen

anyagként a saját elõállítású vagy a bérmunkában termeltetett termékéhez

használja fel, kivéve az üzemanyag (ITJ 55-13; 55-14-2; 55-15), a tüzelõolaj

(ITJ 55-16), a fûtõolaj (ITJ 55-22), a kenõolaj (ITJ 55-3), a bio-dízelolaj

(ITJ 52-12-57-9-bõl; 86-3-ból), az egyéb kõolajfeldolgozási termék (ITJ 55-9),

a gépjármû üzemeltetési segédanyag (ITJ 59-25-95), a kõolajfeldolgozóipari

vegyi segédanyag (ITJ 59-25-96) elõállításához nem kõolajfeldolgozás keretében

történõ felhasználást;

b) a sugárhajtómûvek üzemanyagát (ITJ 55-14-2) kizárólag a sugárhajtású és

gázturbina meghajtású harci repülõgép és helikopter, vagy a nemzetközi

légiforgalomban résztvevõ belföldi és külföldi lajstromjelû, sugárhajtású és

gázturbina meghajtású repülõgép hajtóanyagaként használja fel;

c) a Jszt.-ben meghatározott feltételek szerinti mentesítési kérelmet nyújt be

és mentesítést kap, teljesíti a nyilvántartási és elszámolási elõírásokat;

d) igazolja, hogy terhére az állami adóhatóság, az önkormányzati adóhatóság,

az illetékhivatal az adó-, az illetékfizetési kötelezettségének elmulasztását

vagy jelentõs késedelemmel történõ teljesítését, nagyösszegû adóhiányt

jogerõsen nem állapított meg, illetve nincs vámteher tartozása, valamint

társadalombiztosítási járulék vagy munkáltatói táppénz hozzájárulás

tartozása."

(3) A Fat. 7. §-ának (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

(4) A (3) bekezdés d) pontjában foglaltak alkalmazásában jelentõs késedelemnek

az adó-, az illetékfizetési kötelezettség törvényben elõírt esedékességi

idejének 90 napot meghaladó késedelemmel történõ teljesítése, nagyösszegû

adóhiánynak az adónemben, adójellegû befizetésben keletkezett éves

adókötelezettség 20 %-át meghaladó hiány minõsül."

5. §

A Fat. 11. §-a (1) bekezdése f) pontja fd) alpontjának helyébe a következõ

rendelkezés lép:

[11. § (1) Az önadózás keretében (17. § (1) bekezdés) megállapított fizetendõ

adóból levonhatja, vagy az állami adóhatóságtól visszaigényelheti a terméket

terhelõ adót

e) a vevõ, ha az 1. számú melléklet 21. pontjában megjelölt termékeket adóval

növelt áron szerezte be, de azokat közvetlen anyagként a saját elõállítású

vagy bérmunkában termeltetett termékéhez használja fel, kivéve az ételhez és a

cukrászipari termékhez történõ felhasználást,

f) az e) pontban foglaltak alkalmazásában]

"fd) az 1.számú melléklet 21. pontja b) alpontjában szereplõ gázolajból a

dízelmotorokhoz való gázolajnak (55-15-1) kizárólag az SZJ 0911 vasúti

szállítási tevékenységhez, illetve a magyar hajólajstromban vagy

hajójegyzékben nyilvántartott, áru-vagy személyszállítást végzõ hajón

(ideértve a kompot is) az SZJ 0922 belvízi szállítási tevékenységhez

üzemanyagként történõ felhasználása"

[minõsül közvetlen anyagfelhasználásnak.]

6. §

(1) A Fat. 1. számú melléklete helyébe e törvény 1. számú melléklete lép.

(2) A Fat. 2. számú melléklete e törvény 2. számú melléklete szerint módosul.

7. §

(1) E törvény 1997. január 1-jén lép hatályba. Rendelkezéseit azokban az

esetekben kell alkalmazni elõször, amelyekben az adófizetési kötelezettség,

illetve az árkiegészítés igénybevételi lehetõség 1996. december 31-ét követõen

keletkezik.

(2) A környezetvédelmi termékdíjról, továbbá egyes termékek környezetvédelmi

termékdíjáról szóló 1995. évi LVI. törvény (a továbbiakban: Kt.) 2. §-ának (1)

bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"2. § (1) A (3) bekezdésben meghatározott termékdíjköteles termékek -

beleértve más termékekkel együtt vagy más termékek részeként forgalombahozott

terméket is - után

a) a belföldi elõállítású termékdíjköteles termék elsõ belföldi forgalomba

hozója vagy saját célú felhasználója, valamint

b) a termékdíjköteles termék importálója (a továbbiakban a) és b) együtt:

kötelezett)

környezetvédelmi termékdíjat (a továbbiakban: termékdíj) köteles fizetni e

törvény szerint, illetve az üzemanyag esetén a fogyasztási adóról és

fogyasztói árkiegészítésrõl szóló 1991. évi LXXVIII. törvény rendelkezéseinek

alkalmazásával."

(3) A Kt. 17. § (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Az Ükt. termékdíjtételeit a fogyasztási adóról és a fogyasztói

árkiegészítésrõl szóló 1991. évi LXXVIII.törvény 1. számú melléklete

tartalmazza."

(4) A Kt. 5. számú melléklete hatályát veszti."

1

1. számú melléklet

az 1996. évi .... számú törvényhez

"1. számú melléklet az 1991. évi LXXVIII. törvényhez

Azon termékek köre, amelyek után fogyasztási adót

kell fizetni

Sorszám A termék megnevezése és Fogyasztási adó

ITJ száma mértéke

1/a. Személygépkocsi - a katalizátor-

ral felszerelt és az elektromos

üzemû személygépkocsi kivételé-

vel - 1600 cm3-ig

(ITJ: 41-32-bõl) 22 %

1/b. Személygépkocsi - a katalizátor-

ral felszerelt és az elektromos üzemû

személygépkocsi kivételével - 1601 cm3-tõl

(ITJ: 41-32-bõl) 32 %

1/c. Katalizátorral felszerelt sze-

mélygépkocsi 1600 cm3-ig, elektro-

mos üzemû személygépkocsi

(ITJ: 41-32-bõl) 10 %

1/d. Katalizátorral felszerelt személy-

gépkocsi 1601 cm3-tõl

(ITJ: 41-32-bõl) 20 %

2. Nem ezüst nemesfémbõl készült termék, nemes-

kõbõl készült ékszer, csiszolt nemeskövek,

nem ezüst nemesfém egyéb ékszerek és nem

ezüst nemesfémtermék- és ékszeralkatrész

(ITJ: 29-31-1-bõl, 29-32-1-bõl,

29-46-ból, 29-71-11-bõl,

69-31-1, 69-31-3, 69-31-5,

69-31-81, 69-31-9-bõl, 69-31-10-bõl

69-33-1-bõl, 69-33-10-bõl és

69-95-7-bõl) 35 %

3. Sûrített vagy cseppfolyós föld-

gáz, üzemanyagcéljára

(ITJ: 11-3-ból) 33,00 Ft/nm3

4. Cseppfolyósított gáztermék,

üzemanyag céljára

(ITJ: 55-11-bõl) 53,00 Ft/kg

5/a. Ólmozatlan motorbenzin

(ITJ: 55-13-13, 55-13-14

és 55-13-15) 48,30 Ft/l

5/b. Ólmozott motorbenzin

(ITJ: 55-13-11 és 55-13-12) 54,00 Ft/l

5/c. Egyéb benzin, ideértve a nem szab-

ványos benzint is 71,40 Ft/l

(ITJ: 55-13-0, 55-13-18, 55-13-2,

55-13-3, 55-13-4 és 55-13-9)

6. Benzol és homológjai

(ITJ:52-21-11) 71,40 Ft/l

7. Gazolin

(ITJ: 55-12) 71,40 Ft/l

8. Petróleum

(ITJ: 55-14) 71,40 Ft/l

9. Egyéb kõolajfeldolgozási termék

(ITJ:55-9) 70 Ft/kg

10. Gázolaj dízelmotorokhoz

(ITJ:55-15-1) 40,00 Ft/l

11. Egyéb gázolaj, ideértve a nem szab-

ványos gázolajat is

(ITJ: 55-15-0, 55-15-2, 55-15-3

és55-15-9) 57,40 Ft/l

12. Tüzelõolaj, ideértve a nem szab-

ványos tüzelõolajat is

(ITJ: 55-16) 57,40 Ft/l

13. Paraffinos és paraffinmentes párlat

(ITJ:55-24 és 55-25) 51,60 Ft/kg

14. Bio-dízelolaj

(ITJ:52-12-57-9-bõl;

86-3-ból) 57,40 Ft/l

15/a. Etilalkohol (két szénatomos,

egyenértékû alifás alkohol)

(ITJ: 52-12-11-2-bõl) 1150/hlf

Kivéve:

15/b. Analitikai vagy spektroszkó-

piai tisztaságú (minimum 99,8

%-os töménységû) etilalkohol

(ITJ: 52-12-11-2-bõl) 640 Ft/l

16. Pörköltkávé, valódi kávékivonat

(ITJ: 87-81, 87-82-1) 12 %

17/a. Szeszgyártási termékek és szeszes

italok - a denaturált szesz és az

egyéb szeszgyártási termékek

(88-14 és 88-19) kivételével

(ITJ: 88-1-bõl és 88-2-bõl) 1150 Ft/hlf

Kivéve:

17/b. Sósborszesz

(ITJ: 88-19-bõl) 60 %

17/c. Borpárlat

(ITJ: 88-21) 860 Ft/hlf

17/d. Valódi gyümölcspálinka

(ITJ: 88-22-1) 860 Ft/hlf

18/a. Szõlõbor - a likõrbor ki-

vételével

(ITJ: 88-31-4) 11 %

18/b. Likõrbor szõlõborból, -gyü-

mölcsborból

(ITJ: 88-31-41-4, 88-31-42-4

és88-39-41) 45 %

18/c. Pezsgõ szõlõborból

(ITJ: 88-31-5) 50 Ft/l

19. Az 1,5 % alkoholtartalmat megha-

ladó fõzött sör és fejtett sör,

ideértve a szûretlen sört is

(ITJ: 88-43 és 88-45) 2300 Ft/hl+ 15 %

20/a. Fogyasztási dohány- a rúddá

formált félkész cigaretta ki-

vételével

(ITJ: 89-21-bõl) 75 %

20/b. Szivar

(ITJ: 89-22) 55 %

20/c. Cigaretta, ideértve a rúddá

formált félkész cigarettát is

(ITJ: 89-23, 89-21-bõl) 1560 Ft/1000 db

és 75 %

21. Az 5. § (2) bekezdésben foglaltak figyelembevételével a 11. § (1) bekezdés

e) és f) pontjának rendelkezése alkalmazható

a) a 15/a., 15/b., 16., 17/a., 17/b., 17/c., 17/d., 18/a., 18/b. és 19.

sorszám alatti termékek,

b) az 5/c., kivéve: repülõgép-benzin (ITJ: 55-13-18), a 6., 7., 8., 9., 11.,

12., 13. sorszám alatti termékek,

c) a 2. sorszám alatti termékek közül a nemesfémbõl készült ékszer

alkatrészek és a nemesfémbõl készült egyéb termék alkatrészek közvetlen

anyagként történõ felhasználása esetén, kivéve, ha a b) pontban megjelölt

termékeket üzemanyag (ITJ 55-13; 55-14-2; 55-15), tüzelõolaj (ITJ 55-16),

fûtõolaj (ITJ 55-22), kenõolaj (ITJ 55-3), bio-dízelolaj (ITJ 52-12-57-9-

bõl; 86-3-ból), egyéb kõolajfeldolgozási termék (ITJ 55-9), gépjármû

üzemeltetési segédanyag (ITJ 59-25-95), kõolajfeldolgozóipari vegyi

segédanyag (ITJ 59-25-96) elõállításához, nem kõolajfeldolgozás keretében

használják fel.

22. Az 5/a., 5/b., 5/c., 6., 7., 8., 10., 11. és 12. sorszám alatti termékek

után a fizetendõ adót az értékesített termék 15°C hõmérséklethez tartozó

térfogatmennyiségére (literre) átszámolva kell megfizetni.

23. Az Útalapról szóló 1992. évi XXX. törvény 3. §-ában meghatározott

üzemanyagok után - az 5/a., 5/b. és a 10. sorszám alatti adómértéken felül

15,40 Ft/liter, a 3. sorszám alatti adómértéken felül 15,40 Ft/nm3, a 4.

sorszám alatti adómértéken felül 20,30 Ft/kg összegû -útalap-hozzájárulást

is fizetni kell, az e törvényben az adófizetési kötelezettségre elõírt

rendelkezések szerint. Az adóalany az általa megállapított, illetve -

importált termék esetén - a vámhatóság az általa határozattal megállapított

és hozzá befolyt, az Útalapot megilletõ hozzájárulást az útalap üzemanyag

befizetési lebonyolítási számla javára köteles megállapítani és megfizetni.

24. A környezetvédelmi termékdíjról, továbbá egyes termékek környezetvédelmi

termékdíjáról szóló 1995. LVI. törvény hatálya alá tartozó üzemanyagok után

- az 5/a., 5/b. és 10. sorszám alatti adómértéken felül 2 Ft/liter összegû -

környezetvédelmi termékdíjat is fizetni kell, az e törvényben az adófizetési

kötelezettségre elõírt rendelkezések szerint. Az adóalany az általa

megállapított, illetve -importált termék esetén - a vámhatóság az általa

határozattal megállapított és hozzá befolyt környezetvédelmi termékdíjat a

Központi Környezetvédelmi Alapba köteles befizetni."

1

2. számú melléklet

az 1996. évi ..... számú törvényhez

A Fat. 2. számú mellékletének 2., 3., 4., 7., 9., 12. és 15. pontjai helyébe a

következõ rendelkezések lépnek:

[Azon szolgáltatások köre, amelyek után fogyasztói árkiegészítés vehetõ

igénybe]

Sorszám A szolgáltatás megnevezése és SZJ száma Fogyasztói árkiegészítés mértéke

"2. 67,5 %-os vasúti kedvezmény

(SZJ: 09112-bõl)208 %

3. 90 %-os vasúti kedvezmény,

ideértve a budapesti agglo-

merációban a HÉV-re váltott

tanuló- és nyugdíjas bérlet-

jegy, illetve a hadköteles

katonák HÉV-re váltott me-

netjegye kedvezményét is

(SZJ: 09112-bõl és 091214-bõl) 900 %

4. Tanulók vasúti bérletjegye

(SZJ: 09112-bõl) 900 %

7. 67,5 %-os távolsági autóbusz ked-

vezmény (SZJ: 9122-bõl) 208 %

9. Tanulók távolsági autóbusz ked-

vezménye (SZJ: 9122-bõl) 614 %

12. Helyi tanuló és nyugdíjas bérlet-

jegy (SZJ: 09121-bõl és 09124-bõl) 208 %

15. Révközlekedés tanuló és nyugdíjas

bérletjegye (SZJ: 9223-ból) 208 %"

1

Általános indokolás

A törvényjavaslat elsõdlegesen az 1997. évi költségvetés elõirányzatainak

megalapozásához kapcsolódóan javasolja a fix összegû, tételes fogyasztási adók

emelését, továbbá az utazási kedvezményeket finanszírozó fogyasztói

árkiegészítés csökkentését. 1997. január 1-jétõl a kõolajtermékek, a szesz és

szeszes italok, a sör és a cigaretta fix adótételei átlagosan 14,4 %-kal - a

jövõ évre tervezett infláció szintje alatti mértékben - emelkednek. A

valorizációból az állami költségvetés éves szinten 28-29 Md Ft többletbevételt

realizálhat, amelybõl 20-21 Md Ft a kõolajtermékek, 8 Md Ft az élvezeti cikkek

után számszerûsíthetõ. Az adóemelés fogyasztói árszintre gyakorolt közvetlen

hatása - figyelembevéve az áfa vonzatot is - mintegy 0,9-1,0 %.

A költségvetés utazási kedvezményekhez kapcsolódó kiadásainak csökkentése,

illetve ezen kiadások növekedési ütemének mérséklése céljából a fogyasztói

árkiegészítési kulcsok csökkennek. Ennek következtében a távolsági

közlekedésben a tanulók vasúti és autóbusz bérletjegyének 92, illetve 88 %-os

kedvezménye 2 %-ponttal, a helyi tanuló, nyugdíjas bérletjegy 70 %-os

kedvezménye 2,5 %-ponttal mérséklõdik, ami 7-25 % közötti díjemeléssel jár

együtt. A fogyasztói árkiegészítési kulcsok csökkentése 1,1 Md Ft

megtakarítást jelent a költségvetés számára.

A hazai fogyasztási adórendszernek az európai-unióbeli rendszerhez való

közelítése céljából, a jogharmonizáció megindítása keretében sor kerül a

fogyasztási adós termékkör szûkítésére is. Az adóbevételek szempontjából

csekély jelentõségû termékek (pl. játékkártya) esetében, illetve azoknál a

termékeknél, ahol a feketepiaci részarány a környezõ országokból származó

illegális import következtében magas (csokoládé, rágógumi, kozmetikumok),

megszûnik a fogyasztási adó. Hasonló indíttatással a nemesfémek és a kávé

esetében az adó mintegy a felére csökken. Az intézkedés hatásaként a legális

forgalom jelentõs mértékû növekedése prognosztizálható, amelynek áfa bevételi

többlete a megszûnõ, illetve csökkenõ fogyasztási adót ellensúlyozhatja. Így

összességében a költségvetés nem esik el bevételtõl.

A törvényjavaslat szerint a hatékonyabb adóbeszedés és az EU jogharmonizáció

érdekében az üzemanyagok után a környezetvédelmi termékdíj is - hasonlóan az

útalap-hozzájáruláshoz -a fogyasztási adó fizetés szabályai szerint kerül

beszedésre, és a fogyasztási adó törvény tartalmazza a környezetvédelmi

termékdíj konkrét mértékét is.

Része a javaslatnak egyes fogyasztási adós termékek adómentes beszerzésére és

felhasználására vonatkozó szabályok módosítása, szigorítása is.

Részletes indokolás

az 1-3. §-hoz

A módosítások a hivatkozott termékeknek a törvény új 1. számú melléklete

szerinti beazonosítása érdekében szükséges pontosításokat tartalmazzák.

a 4. §-hoz

Az (1) bekezdésben foglalt módosítással átvezetésre kerülnek az új 1. számú

mellékletben használt, a hatályoshoz képest némileg változó termékcsoport

megnevezések.

A (2) bekezdés az adómentes beszerzés szabályait módosítja. Az adómentes

beszerzés jelenlegi általános szabálya, hogy a fogyasztási adós terméket egy

másik termék elõállításához (közvetlen anyagként) kell felhasználni az

adómentességi jogosultság érvényesítéséhez. A Javaslat szerint a

kõolajszármazékok esetében ez a szabály csak korlátozottan érvényesülne. Ha a

felhasználási cél ugyanis olyan termék elõállítása, amely az üzemanyag

manipulációk által "érintett" - a rendelkezésben felsorolt valamely - termék,

akkor ehhez a felhasználási célhoz nem lehet adómentesen vásárolni, kivéve, ha

az elõállítás kõolajfeldolgozási tevékenység keretében történik. A

módosítással megszûnik annak lehetõsége, hogy adómentesen beszerezhetõ

összetevõkbõl keveréssel pl. adalékanyagnak nevezett, de valójában olyan

termékeket állítsanak elõ, amelyek üzemanyagként is felhasználhatók. A másik

változást az jelenti, hogy szigorodnak az adómentes engedély megszerzésének

feltételei. A Javaslat szerint csak az jogosult adómentes beszerzésre, aki

(amely) valamennyi köztehertartozását rendezte, így pl. TB-járulék vagy helyi

adó tartozása sincs. A (3) bekezdés az utóbbi változtatás miatt szükséges

pontosítást tartalmazza.

az 5. §-hoz

A Javaslat az EU jogharmonizáció irányába való elmozdulás érdekében a gázolaj

fogyasztási adójának visszatérítését kiterjeszti a belvízi hajózásra is. A

belföldi illetõségû hajók által az áru- és személyszállítási tevékenységben

felhasznált gázolaj fogyasztási adója visszaigényelhetõ.

a 6. §-hoz

A Javaslat 1. számú melléklete tartalmazza a törvény új 1. számú mellékletét,

az 1997. január 1-jétõl hatályos adómértékekkel. A melléklet kiegészült egy új

24. ponttal, amelyben az üzemanyagok utáni környezetvédelmi termékdíj mértéke

és az ennek fizetésére vonatkozó szabályok kerültek meghatározásra. Az utóbbi

értelmében a környezetvédelmi termékdíjra is a fogyasztási adó fizetésének

szabályait kell alkalmazni, biztosítva ezáltal, hogy az üzemanyagokat terhelõ

valamennyi elvonás anyagi-jogi szabályai - a legtöbb garanciát biztosító

fogyasztási adó szabályai szerint - egységessé váljanak.

A Javaslat 2. számú melléklete a fogyasztói árkiegészítési kulcsok egyes

utazások esetében történõ módosítását tartalmazza.

a 7. §-hoz

A Javaslat rendelkezései 1997. január 1-jével lépnek hatályba azzal, hogy

azokat elõször azokban az esetekben kell alkalmazni, amelyekben az adófizetési

kötelezettség, illetve az árkiegészítés igénybevételének lehetõsége 1996.

december 31-ét követõen keletkezik.

A (2)-(4) bekezdések az üzemanyagok környezetvédelmi termékdíjára vonatkozó

szabályozásnak a fogyasztási adó törvénybe történõ "átemelése" miatt a

környezetvédelmi termékdíjról szóló törvényben szükségessé váló módosításokat

tartalmazzák.

1

Tájékoztató

a fogyasztási adóról és a fogyasztói árkiegészítésrõl szóló 1991. évi LXXVIII.

törvény módosításáról

A törvénymódosítás elsõdlegesen az 1997. évi költségvetés elõirányzatainak

megalapozásához kapcsolódó intézkedéseket tartalmazza.

Ennek keretében javasolja a fix összegû, tételes fogyasztási adók emelését. Az

üzemanyagoknál és az egyéb kõolajtermékeknél 15 %, a cigarettáknál 12 %, az

egyéb élvezeti cikkeknél 14 %-ot némileg meghaladó a javasolt valorizációs

mérték. Mindez átlagosan 14,4 %-os valorizációt jelent, amely a jövõ évre

tervezett infláció szintje alatt marad. Egy-egy termékcsoporton belül az

adóarányok nem változnak. Az ólommentes és az ólmozott benzin adómértéke

közötti rés viszont a javaslat szerint tovább szûkül, egyrészt az eltérõ

adómértékek miatti visszaélésekre tekintettel, másrészt a forgalmi arányok

változásával összefüggésben. A javaslat szerint a szesz, a szeszes italok és a

pezsgõ esetében a jelenlegi kételemû adó tételes adóvá alakul. A töményszesz

után hektoliterfokra a pezsgõ után pedig literre megállapított tételes adók

érvényesülnek.

A valorizációból az állami költségvetés éves szinten 28-29 Md Ft

többletbevételt realizálhat, amelybõl 20-21 Md Ft a kõolajtermékek, 8 Md Ft az

élvezeti cikkek után számszerûsíthetõ. Az adóemelés fogyasztói árszintre

gyakorolt közvetlen hatása - figyelembevéve az áfa vonzatot is - mintegy 0,9-

1,0 %.

Az 1997. évi költségvetéshez kapcsolódó másik intézkedés az utazási

kedvezményeket finanszírozó fogyasztói árkiegészítés csökkentése. A javaslat

szerint a kedvezmények csökkentése szélesebb körre terül, annak érdekében,

hogy hatása ne legyen jelentõs mértékû. A fogyasztói árkiegészítési kulcsok

csökkentése a távolsági közlekedésben a tanulók vasúti és autóbusz

bérletjegyének 92, illetve 88 %-os kedvezményét 2 %-ponttal, a helyi tanuló,

nyugdíjas bérletjegy 70 %-os kedvezményét 2,5 %-ponttal mérsékli. Ez 7-25 %

közötti díjemeléssel jár együtt. Nem változik viszont a vasúti és a távolsági

autóbuszközlekedésben a nyugdíjasok, a nagycsaládosok és a sorkatonák 90 %-os

kedvezménye, valamint a közalkalmazottak 50 %-os vasúti kedvezménye.

A fogyasztói árkiegészítési kulcsok csökkentése 1,1 Md Ft megtakarítást jelent

a költségvetés számára.

A törvényjavaslat szerint a hatékonyabb adóbeszedés és az EU jogharmonizáció

érdekében az üzemanyagok után a környezetvédelmi termékdíj is - hasonlóan az

útalap-hozzájáruláshoz - a fogyasztási adó fizetés szabályai szerint kerül

beszedésre, és a fogyasztási adó törvény tartalmazza a környezetvédelmi

termékdíj konkrét mértékét is. Ezáltal az üzemanyagok után különbözõ

jogcímeken történõ elvonások anyagi-jogi szabályai egységessé válnak, a

legtöbb garanciát biztosító fogyasztási adó szabályai szerint. A javasolt

változtatás a Környezetvédelmi Alap esetében sem érinti a jelenlegi

elszámolási és forrásképzési szabályokat.

Az EU jogharmonizáció jegyében, a hazai fogyasztási adórendszernek az európai-

unióbeli rendszerhez való közelítése céljából a törvényjavaslat szerint sor

kerül a fogyasztási adós termékkör szûkítésére. Megszûnik a fogyasztási adó a

rágógumi, a játékkártya, a kozmetikumok, a csokoládé és a fûszerpaprika

esetében. Emellett két termékkörben, a nemesfémeknél és a kávénál a

fogyasztási adó szintje csökken. Ennek keretében az ezüst 30 %-os fogyasztási

adója megszûnik, az egyéb nemesfémeké pedig közel a felére csökken (a

jelenlegi 65 %-os adó helyébe 35 %-os adó lép). A kávétermékeknél egységesen

12 %-os adómérték érvényesül, a pörkölt kávé jelenlegi 20, illetve a

kávékivonatok 30 %-os adója helyett. Az adó megszüntetése, illetve csökkentése

az adóbevételek szempontjából csekély jelentõségû termékeket, illetve azokat a

termékeket érinti, ahol a feketepiaci részarány a környezõ országokból

származó illegális import következtében magas. Az intézkedés hatásaként a

legális forgalom jelentõs mértékû növekedése prognosztizálható, amelynek áfa

bevételi többlete a megszûnõ, illetve csökkenõ fogyasztási adót

ellensúlyozhatja. Így összességében a költségvetés nem esik el bevételtõl.

Az EU jogharmonizációval összefüggésben kiterjesztésre kerül a fogyasztási adó

visszatérítés a belvízi hajózásra is, a személy- és áruszállításban

felhasznált gázolaj után. A módosítás költségvetési kihatásában nem túl

jelentõs (0,1-0,2 Md Ft).

Változnak az adómentes beszerzés és felhasználás szabályai is. Ennek keretében

az adómentes beszerzésre szóló jogosultság feltételei - a jövedéki törvénnyel

szinkronban - módosulnak. Ennek lényege, hogy valamennyi köztehertartozás

rendezése szükséges az adómentesség érvényesítéséhez. A másik változást az

jelenti, hogy a kõolajszármazékok esetében csak korlátozottan érvényesülne az

adómentes beszerzés jelenlegi általános szabálya, vagyis az, hogy a

fogyasztási adós terméket egy másik termék elõállításához, közvetlen anyagként

kell felhasználni az adómentességi jogosultság érvényesítéséhez. A

kõolajszármazékoknál viszont - a javaslat szerint -ha a felhasználási cél

olyan termék elõállítása, amely az üzemanyag manipulációk által "érintett"

(pl. adalékanyag, kenõolaj), akkor ehhez a felhasználási célhoz nem lehet

adómentesen vásárolni. A módosítással megszûnik annak lehetõsége, hogy

adómentesen beszerezhetõ összetevõkbõl keveréssel pl. adalékanyagnak

nevezett, de valójában olyan termékeket állítsanak elõ, amelyek üzemanyagként

is felhasználhatók.

Eleje Honlap