MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA
T/3170.. sz.
TÖRVÉNYJAVASLAT
a fogyasztási adóról és a fogyasztói árkiegészítésrõl szóló 1991. évi LXXVIII.
törvény módosításáról
Elõadó: Dr. Medgyessy Péter
pénzügyminiszter
Budapest, 1996. szeptember
1
1996. évi ....
törvény
a fogyasztási adóról és a fogyasztói árkiegészítésrõl szóló 1991. évi LXXVIII.
törvény módosításáról
A fogyasztási adóról és a fogyasztói árkiegészítésrõl szóló - többször
módosított - 1991. évi LXXVIII. törvény (a továbbiakban: Fat.) a következõk
szerint módosul:
1. §
A Fat.1. §-a (5) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:
[(5) Mentes az (1) bekezdés b) pontja szerinti adófizetés alól továbbá]
"b) az a termékimport, amelyet a zártárusítású diplomatabolt részére hoznak
be, az 1. sz. melléklet 3. sorszámától a 14. sorszámáig megjelölt termékek
kivételével."
2. §
A Fat. 5. §-a (3) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(3) Nem minõsül belföldi értékesítésnek a zártárusítású diplomata bolt
részére történõ termékértékesítés, az 1. számú melléklet 3. sorszámától a 14.
sorszámáig megjelölt termékek kivételével."
3. §
A Fat.6. §-a (4) bekezdésének a) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:
[(4) Nem tekinthetõ használt terméknek]
"a) az 1. sz. mellékletben az 3. sorszámtól a 20/c. sorszámig szereplõ termék,
továbbá a változatlan (kijavított) állapotban már nem értékesíthetõ nemesfém
termék és drágakõ, valamint"
4. §
(1) A Fat. 7. §-a (1) bekezdés b) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:
[7. § (1) Az adóalany és az importáló]
"b) a benzin - kivéve a motorbenzint,- a benzol és homológjai, a gazolin, a
petróleum, a gázolaj - kivéve a dízelmotorokhoz való gázolajat -, a
tüzelõolaj, a paraffinos és paraffinmentes párlat"
[(az a) és b) pont a továbbiakban együtt: jövedéki termék)
belföldi értékesítése, illetve importálása esetén mentesülhet az adó
megfizetése alól.]
(2) A Fat. 7. §-a (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(3) A vevõ, illetve az importáló akkor kérhet és kaphat mentesítést az adó
alól, ha
a) a jövedéki terméket - kivéve a b) pontban megjelölt terméket - közvetlen
anyagként a saját elõállítású vagy a bérmunkában termeltetett termékéhez
használja fel, kivéve az üzemanyag (ITJ 55-13; 55-14-2; 55-15), a tüzelõolaj
(ITJ 55-16), a fûtõolaj (ITJ 55-22), a kenõolaj (ITJ 55-3), a bio-dízelolaj
(ITJ 52-12-57-9-bõl; 86-3-ból), az egyéb kõolajfeldolgozási termék (ITJ 55-9),
a gépjármû üzemeltetési segédanyag (ITJ 59-25-95), a kõolajfeldolgozóipari
vegyi segédanyag (ITJ 59-25-96) elõállításához nem kõolajfeldolgozás keretében
történõ felhasználást;
b) a sugárhajtómûvek üzemanyagát (ITJ 55-14-2) kizárólag a sugárhajtású és
gázturbina meghajtású harci repülõgép és helikopter, vagy a nemzetközi
légiforgalomban résztvevõ belföldi és külföldi lajstromjelû, sugárhajtású és
gázturbina meghajtású repülõgép hajtóanyagaként használja fel;
c) a Jszt.-ben meghatározott feltételek szerinti mentesítési kérelmet nyújt be
és mentesítést kap, teljesíti a nyilvántartási és elszámolási elõírásokat;
d) igazolja, hogy terhére az állami adóhatóság, az önkormányzati adóhatóság,
az illetékhivatal az adó-, az illetékfizetési kötelezettségének elmulasztását
vagy jelentõs késedelemmel történõ teljesítését, nagyösszegû adóhiányt
jogerõsen nem állapított meg, illetve nincs vámteher tartozása, valamint
társadalombiztosítási járulék vagy munkáltatói táppénz hozzájárulás
tartozása."
(3) A Fat. 7. §-ának (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
(4) A (3) bekezdés d) pontjában foglaltak alkalmazásában jelentõs késedelemnek
az adó-, az illetékfizetési kötelezettség törvényben elõírt esedékességi
idejének 90 napot meghaladó késedelemmel történõ teljesítése, nagyösszegû
adóhiánynak az adónemben, adójellegû befizetésben keletkezett éves
adókötelezettség 20 %-át meghaladó hiány minõsül."
5. §
A Fat. 11. §-a (1) bekezdése f) pontja fd) alpontjának helyébe a következõ
rendelkezés lép:
[11. § (1) Az önadózás keretében (17. § (1) bekezdés) megállapított fizetendõ
adóból levonhatja, vagy az állami adóhatóságtól visszaigényelheti a terméket
terhelõ adót
e) a vevõ, ha az 1. számú melléklet 21. pontjában megjelölt termékeket adóval
növelt áron szerezte be, de azokat közvetlen anyagként a saját elõállítású
vagy bérmunkában termeltetett termékéhez használja fel, kivéve az ételhez és a
cukrászipari termékhez történõ felhasználást,
f) az e) pontban foglaltak alkalmazásában]
"fd) az 1.számú melléklet 21. pontja b) alpontjában szereplõ gázolajból a
dízelmotorokhoz való gázolajnak (55-15-1) kizárólag az SZJ 0911 vasúti
szállítási tevékenységhez, illetve a magyar hajólajstromban vagy
hajójegyzékben nyilvántartott, áru-vagy személyszállítást végzõ hajón
(ideértve a kompot is) az SZJ 0922 belvízi szállítási tevékenységhez
üzemanyagként történõ felhasználása"
[minõsül közvetlen anyagfelhasználásnak.]
6. §
(1) A Fat. 1. számú melléklete helyébe e törvény 1. számú melléklete lép.
(2) A Fat. 2. számú melléklete e törvény 2. számú melléklete szerint módosul.
7. §
(1) E törvény 1997. január 1-jén lép hatályba. Rendelkezéseit azokban az
esetekben kell alkalmazni elõször, amelyekben az adófizetési kötelezettség,
illetve az árkiegészítés igénybevételi lehetõség 1996. december 31-ét követõen
keletkezik.
(2) A környezetvédelmi termékdíjról, továbbá egyes termékek környezetvédelmi
termékdíjáról szóló 1995. évi LVI. törvény (a továbbiakban: Kt.) 2. §-ának (1)
bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"2. § (1) A (3) bekezdésben meghatározott termékdíjköteles termékek -
beleértve más termékekkel együtt vagy más termékek részeként forgalombahozott
terméket is - után
a) a belföldi elõállítású termékdíjköteles termék elsõ belföldi forgalomba
hozója vagy saját célú felhasználója, valamint
b) a termékdíjköteles termék importálója (a továbbiakban a) és b) együtt:
kötelezett)
környezetvédelmi termékdíjat (a továbbiakban: termékdíj) köteles fizetni e
törvény szerint, illetve az üzemanyag esetén a fogyasztási adóról és
fogyasztói árkiegészítésrõl szóló 1991. évi LXXVIII. törvény rendelkezéseinek
alkalmazásával."
(3) A Kt. 17. § (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(2) Az Ükt. termékdíjtételeit a fogyasztási adóról és a fogyasztói
árkiegészítésrõl szóló 1991. évi LXXVIII.törvény 1. számú melléklete
tartalmazza."
(4) A Kt. 5. számú melléklete hatályát veszti."
1
1. számú melléklet
az 1996. évi .... számú törvényhez
"1. számú melléklet az 1991. évi LXXVIII. törvényhez
Azon termékek köre, amelyek után fogyasztási adót
kell fizetni
Sorszám A termék megnevezése és Fogyasztási adó
ITJ száma mértéke
1/a. Személygépkocsi - a katalizátor-
ral felszerelt és az elektromos
üzemû személygépkocsi kivételé-
vel - 1600 cm3-ig
(ITJ: 41-32-bõl) 22 %
1/b. Személygépkocsi - a katalizátor-
ral felszerelt és az elektromos üzemû
személygépkocsi kivételével - 1601 cm3-tõl
(ITJ: 41-32-bõl) 32 %
1/c. Katalizátorral felszerelt sze-
mélygépkocsi 1600 cm3-ig, elektro-
mos üzemû személygépkocsi
(ITJ: 41-32-bõl) 10 %
1/d. Katalizátorral felszerelt személy-
gépkocsi 1601 cm3-tõl
(ITJ: 41-32-bõl) 20 %
2. Nem ezüst nemesfémbõl készült termék, nemes-
kõbõl készült ékszer, csiszolt nemeskövek,
nem ezüst nemesfém egyéb ékszerek és nem
ezüst nemesfémtermék- és ékszeralkatrész
(ITJ: 29-31-1-bõl, 29-32-1-bõl,
29-46-ból, 29-71-11-bõl,
69-31-1, 69-31-3, 69-31-5,
69-31-81, 69-31-9-bõl, 69-31-10-bõl
69-33-1-bõl, 69-33-10-bõl és
69-95-7-bõl) 35 %
3. Sûrített vagy cseppfolyós föld-
gáz, üzemanyagcéljára
(ITJ: 11-3-ból) 33,00 Ft/nm3
4. Cseppfolyósított gáztermék,
üzemanyag céljára
(ITJ: 55-11-bõl) 53,00 Ft/kg
5/a. Ólmozatlan motorbenzin
(ITJ: 55-13-13, 55-13-14
és 55-13-15) 48,30 Ft/l
5/b. Ólmozott motorbenzin
(ITJ: 55-13-11 és 55-13-12) 54,00 Ft/l
5/c. Egyéb benzin, ideértve a nem szab-
ványos benzint is 71,40 Ft/l
(ITJ: 55-13-0, 55-13-18, 55-13-2,
55-13-3, 55-13-4 és 55-13-9)
6. Benzol és homológjai
(ITJ:52-21-11) 71,40 Ft/l
7. Gazolin
(ITJ: 55-12) 71,40 Ft/l
8. Petróleum
(ITJ: 55-14) 71,40 Ft/l
9. Egyéb kõolajfeldolgozási termék
(ITJ:55-9) 70 Ft/kg
10. Gázolaj dízelmotorokhoz
(ITJ:55-15-1) 40,00 Ft/l
11. Egyéb gázolaj, ideértve a nem szab-
ványos gázolajat is
(ITJ: 55-15-0, 55-15-2, 55-15-3
és55-15-9) 57,40 Ft/l
12. Tüzelõolaj, ideértve a nem szab-
ványos tüzelõolajat is
(ITJ: 55-16) 57,40 Ft/l
13. Paraffinos és paraffinmentes párlat
(ITJ:55-24 és 55-25) 51,60 Ft/kg
14. Bio-dízelolaj
(ITJ:52-12-57-9-bõl;
86-3-ból) 57,40 Ft/l
15/a. Etilalkohol (két szénatomos,
egyenértékû alifás alkohol)
(ITJ: 52-12-11-2-bõl) 1150/hlf
Kivéve:
15/b. Analitikai vagy spektroszkó-
piai tisztaságú (minimum 99,8
%-os töménységû) etilalkohol
(ITJ: 52-12-11-2-bõl) 640 Ft/l
16. Pörköltkávé, valódi kávékivonat
(ITJ: 87-81, 87-82-1) 12 %
17/a. Szeszgyártási termékek és szeszes
italok - a denaturált szesz és az
egyéb szeszgyártási termékek
(88-14 és 88-19) kivételével
(ITJ: 88-1-bõl és 88-2-bõl) 1150 Ft/hlf
Kivéve:
17/b. Sósborszesz
(ITJ: 88-19-bõl) 60 %
17/c. Borpárlat
(ITJ: 88-21) 860 Ft/hlf
17/d. Valódi gyümölcspálinka
(ITJ: 88-22-1) 860 Ft/hlf
18/a. Szõlõbor - a likõrbor ki-
vételével
(ITJ: 88-31-4) 11 %
18/b. Likõrbor szõlõborból, -gyü-
mölcsborból
(ITJ: 88-31-41-4, 88-31-42-4
és88-39-41) 45 %
18/c. Pezsgõ szõlõborból
(ITJ: 88-31-5) 50 Ft/l
19. Az 1,5 % alkoholtartalmat megha-
ladó fõzött sör és fejtett sör,
ideértve a szûretlen sört is
(ITJ: 88-43 és 88-45) 2300 Ft/hl+ 15 %
20/a. Fogyasztási dohány- a rúddá
formált félkész cigaretta ki-
vételével
(ITJ: 89-21-bõl) 75 %
20/b. Szivar
(ITJ: 89-22) 55 %
20/c. Cigaretta, ideértve a rúddá
formált félkész cigarettát is
(ITJ: 89-23, 89-21-bõl) 1560 Ft/1000 db
és 75 %
21. Az 5. § (2) bekezdésben foglaltak figyelembevételével a 11. § (1) bekezdés
e) és f) pontjának rendelkezése alkalmazható
a) a 15/a., 15/b., 16., 17/a., 17/b., 17/c., 17/d., 18/a., 18/b. és 19.
sorszám alatti termékek,
b) az 5/c., kivéve: repülõgép-benzin (ITJ: 55-13-18), a 6., 7., 8., 9., 11.,
12., 13. sorszám alatti termékek,
c) a 2. sorszám alatti termékek közül a nemesfémbõl készült ékszer
alkatrészek és a nemesfémbõl készült egyéb termék alkatrészek közvetlen
anyagként történõ felhasználása esetén, kivéve, ha a b) pontban megjelölt
termékeket üzemanyag (ITJ 55-13; 55-14-2; 55-15), tüzelõolaj (ITJ 55-16),
fûtõolaj (ITJ 55-22), kenõolaj (ITJ 55-3), bio-dízelolaj (ITJ 52-12-57-9-
bõl; 86-3-ból), egyéb kõolajfeldolgozási termék (ITJ 55-9), gépjármû
üzemeltetési segédanyag (ITJ 59-25-95), kõolajfeldolgozóipari vegyi
segédanyag (ITJ 59-25-96) elõállításához, nem kõolajfeldolgozás keretében
használják fel.
22. Az 5/a., 5/b., 5/c., 6., 7., 8., 10., 11. és 12. sorszám alatti termékek
után a fizetendõ adót az értékesített termék 15°C hõmérséklethez tartozó
térfogatmennyiségére (literre) átszámolva kell megfizetni.
23. Az Útalapról szóló 1992. évi XXX. törvény 3. §-ában meghatározott
üzemanyagok után - az 5/a., 5/b. és a 10. sorszám alatti adómértéken felül
15,40 Ft/liter, a 3. sorszám alatti adómértéken felül 15,40 Ft/nm3, a 4.
sorszám alatti adómértéken felül 20,30 Ft/kg összegû -útalap-hozzájárulást
is fizetni kell, az e törvényben az adófizetési kötelezettségre elõírt
rendelkezések szerint. Az adóalany az általa megállapított, illetve -
importált termék esetén - a vámhatóság az általa határozattal megállapított
és hozzá befolyt, az Útalapot megilletõ hozzájárulást az útalap üzemanyag
befizetési lebonyolítási számla javára köteles megállapítani és megfizetni.
24. A környezetvédelmi termékdíjról, továbbá egyes termékek környezetvédelmi
termékdíjáról szóló 1995. LVI. törvény hatálya alá tartozó üzemanyagok után
- az 5/a., 5/b. és 10. sorszám alatti adómértéken felül 2 Ft/liter összegû -
környezetvédelmi termékdíjat is fizetni kell, az e törvényben az adófizetési
kötelezettségre elõírt rendelkezések szerint. Az adóalany az általa
megállapított, illetve -importált termék esetén - a vámhatóság az általa
határozattal megállapított és hozzá befolyt környezetvédelmi termékdíjat a
Központi Környezetvédelmi Alapba köteles befizetni."
1
2. számú melléklet
az 1996. évi ..... számú törvényhez
A Fat. 2. számú mellékletének 2., 3., 4., 7., 9., 12. és 15. pontjai helyébe a
következõ rendelkezések lépnek:
[Azon szolgáltatások köre, amelyek után fogyasztói árkiegészítés vehetõ
igénybe]
Sorszám A szolgáltatás megnevezése és SZJ száma Fogyasztói árkiegészítés mértéke
"2. 67,5 %-os vasúti kedvezmény
(SZJ: 09112-bõl)208 %
3. 90 %-os vasúti kedvezmény,
ideértve a budapesti agglo-
merációban a HÉV-re váltott
tanuló- és nyugdíjas bérlet-
jegy, illetve a hadköteles
katonák HÉV-re váltott me-
netjegye kedvezményét is
(SZJ: 09112-bõl és 091214-bõl) 900 %
4. Tanulók vasúti bérletjegye
(SZJ: 09112-bõl) 900 %
7. 67,5 %-os távolsági autóbusz ked-
vezmény (SZJ: 9122-bõl) 208 %
9. Tanulók távolsági autóbusz ked-
vezménye (SZJ: 9122-bõl) 614 %
12. Helyi tanuló és nyugdíjas bérlet-
jegy (SZJ: 09121-bõl és 09124-bõl) 208 %
15. Révközlekedés tanuló és nyugdíjas
bérletjegye (SZJ: 9223-ból) 208 %"
1
Általános indokolás
A törvényjavaslat elsõdlegesen az 1997. évi költségvetés elõirányzatainak
megalapozásához kapcsolódóan javasolja a fix összegû, tételes fogyasztási adók
emelését, továbbá az utazási kedvezményeket finanszírozó fogyasztói
árkiegészítés csökkentését. 1997. január 1-jétõl a kõolajtermékek, a szesz és
szeszes italok, a sör és a cigaretta fix adótételei átlagosan 14,4 %-kal - a
jövõ évre tervezett infláció szintje alatti mértékben - emelkednek. A
valorizációból az állami költségvetés éves szinten 28-29 Md Ft többletbevételt
realizálhat, amelybõl 20-21 Md Ft a kõolajtermékek, 8 Md Ft az élvezeti cikkek
után számszerûsíthetõ. Az adóemelés fogyasztói árszintre gyakorolt közvetlen
hatása - figyelembevéve az áfa vonzatot is - mintegy 0,9-1,0 %.
A költségvetés utazási kedvezményekhez kapcsolódó kiadásainak csökkentése,
illetve ezen kiadások növekedési ütemének mérséklése céljából a fogyasztói
árkiegészítési kulcsok csökkennek. Ennek következtében a távolsági
közlekedésben a tanulók vasúti és autóbusz bérletjegyének 92, illetve 88 %-os
kedvezménye 2 %-ponttal, a helyi tanuló, nyugdíjas bérletjegy 70 %-os
kedvezménye 2,5 %-ponttal mérséklõdik, ami 7-25 % közötti díjemeléssel jár
együtt. A fogyasztói árkiegészítési kulcsok csökkentése 1,1 Md Ft
megtakarítást jelent a költségvetés számára.
A hazai fogyasztási adórendszernek az európai-unióbeli rendszerhez való
közelítése céljából, a jogharmonizáció megindítása keretében sor kerül a
fogyasztási adós termékkör szûkítésére is. Az adóbevételek szempontjából
csekély jelentõségû termékek (pl. játékkártya) esetében, illetve azoknál a
termékeknél, ahol a feketepiaci részarány a környezõ országokból származó
illegális import következtében magas (csokoládé, rágógumi, kozmetikumok),
megszûnik a fogyasztási adó. Hasonló indíttatással a nemesfémek és a kávé
esetében az adó mintegy a felére csökken. Az intézkedés hatásaként a legális
forgalom jelentõs mértékû növekedése prognosztizálható, amelynek áfa bevételi
többlete a megszûnõ, illetve csökkenõ fogyasztási adót ellensúlyozhatja. Így
összességében a költségvetés nem esik el bevételtõl.
A törvényjavaslat szerint a hatékonyabb adóbeszedés és az EU jogharmonizáció
érdekében az üzemanyagok után a környezetvédelmi termékdíj is - hasonlóan az
útalap-hozzájáruláshoz -a fogyasztási adó fizetés szabályai szerint kerül
beszedésre, és a fogyasztási adó törvény tartalmazza a környezetvédelmi
termékdíj konkrét mértékét is.
Része a javaslatnak egyes fogyasztási adós termékek adómentes beszerzésére és
felhasználására vonatkozó szabályok módosítása, szigorítása is.
Részletes indokolás
az 1-3. §-hoz
A módosítások a hivatkozott termékeknek a törvény új 1. számú melléklete
szerinti beazonosítása érdekében szükséges pontosításokat tartalmazzák.
a 4. §-hoz
Az (1) bekezdésben foglalt módosítással átvezetésre kerülnek az új 1. számú
mellékletben használt, a hatályoshoz képest némileg változó termékcsoport
megnevezések.
A (2) bekezdés az adómentes beszerzés szabályait módosítja. Az adómentes
beszerzés jelenlegi általános szabálya, hogy a fogyasztási adós terméket egy
másik termék elõállításához (közvetlen anyagként) kell felhasználni az
adómentességi jogosultság érvényesítéséhez. A Javaslat szerint a
kõolajszármazékok esetében ez a szabály csak korlátozottan érvényesülne. Ha a
felhasználási cél ugyanis olyan termék elõállítása, amely az üzemanyag
manipulációk által "érintett" - a rendelkezésben felsorolt valamely - termék,
akkor ehhez a felhasználási célhoz nem lehet adómentesen vásárolni, kivéve, ha
az elõállítás kõolajfeldolgozási tevékenység keretében történik. A
módosítással megszûnik annak lehetõsége, hogy adómentesen beszerezhetõ
összetevõkbõl keveréssel pl. adalékanyagnak nevezett, de valójában olyan
termékeket állítsanak elõ, amelyek üzemanyagként is felhasználhatók. A másik
változást az jelenti, hogy szigorodnak az adómentes engedély megszerzésének
feltételei. A Javaslat szerint csak az jogosult adómentes beszerzésre, aki
(amely) valamennyi köztehertartozását rendezte, így pl. TB-járulék vagy helyi
adó tartozása sincs. A (3) bekezdés az utóbbi változtatás miatt szükséges
pontosítást tartalmazza.
az 5. §-hoz
A Javaslat az EU jogharmonizáció irányába való elmozdulás érdekében a gázolaj
fogyasztási adójának visszatérítését kiterjeszti a belvízi hajózásra is. A
belföldi illetõségû hajók által az áru- és személyszállítási tevékenységben
felhasznált gázolaj fogyasztási adója visszaigényelhetõ.
a 6. §-hoz
A Javaslat 1. számú melléklete tartalmazza a törvény új 1. számú mellékletét,
az 1997. január 1-jétõl hatályos adómértékekkel. A melléklet kiegészült egy új
24. ponttal, amelyben az üzemanyagok utáni környezetvédelmi termékdíj mértéke
és az ennek fizetésére vonatkozó szabályok kerültek meghatározásra. Az utóbbi
értelmében a környezetvédelmi termékdíjra is a fogyasztási adó fizetésének
szabályait kell alkalmazni, biztosítva ezáltal, hogy az üzemanyagokat terhelõ
valamennyi elvonás anyagi-jogi szabályai - a legtöbb garanciát biztosító
fogyasztási adó szabályai szerint - egységessé váljanak.
A Javaslat 2. számú melléklete a fogyasztói árkiegészítési kulcsok egyes
utazások esetében történõ módosítását tartalmazza.
a 7. §-hoz
A Javaslat rendelkezései 1997. január 1-jével lépnek hatályba azzal, hogy
azokat elõször azokban az esetekben kell alkalmazni, amelyekben az adófizetési
kötelezettség, illetve az árkiegészítés igénybevételének lehetõsége 1996.
december 31-ét követõen keletkezik.
A (2)-(4) bekezdések az üzemanyagok környezetvédelmi termékdíjára vonatkozó
szabályozásnak a fogyasztási adó törvénybe történõ "átemelése" miatt a
környezetvédelmi termékdíjról szóló törvényben szükségessé váló módosításokat
tartalmazzák.
1
Tájékoztató
a fogyasztási adóról és a fogyasztói árkiegészítésrõl szóló 1991. évi LXXVIII.
törvény módosításáról
A törvénymódosítás elsõdlegesen az 1997. évi költségvetés elõirányzatainak
megalapozásához kapcsolódó intézkedéseket tartalmazza.
Ennek keretében javasolja a fix összegû, tételes fogyasztási adók emelését. Az
üzemanyagoknál és az egyéb kõolajtermékeknél 15 %, a cigarettáknál 12 %, az
egyéb élvezeti cikkeknél 14 %-ot némileg meghaladó a javasolt valorizációs
mérték. Mindez átlagosan 14,4 %-os valorizációt jelent, amely a jövõ évre
tervezett infláció szintje alatt marad. Egy-egy termékcsoporton belül az
adóarányok nem változnak. Az ólommentes és az ólmozott benzin adómértéke
közötti rés viszont a javaslat szerint tovább szûkül, egyrészt az eltérõ
adómértékek miatti visszaélésekre tekintettel, másrészt a forgalmi arányok
változásával összefüggésben. A javaslat szerint a szesz, a szeszes italok és a
pezsgõ esetében a jelenlegi kételemû adó tételes adóvá alakul. A töményszesz
után hektoliterfokra a pezsgõ után pedig literre megállapított tételes adók
érvényesülnek.
A valorizációból az állami költségvetés éves szinten 28-29 Md Ft
többletbevételt realizálhat, amelybõl 20-21 Md Ft a kõolajtermékek, 8 Md Ft az
élvezeti cikkek után számszerûsíthetõ. Az adóemelés fogyasztói árszintre
gyakorolt közvetlen hatása - figyelembevéve az áfa vonzatot is - mintegy 0,9-
1,0 %.
Az 1997. évi költségvetéshez kapcsolódó másik intézkedés az utazási
kedvezményeket finanszírozó fogyasztói árkiegészítés csökkentése. A javaslat
szerint a kedvezmények csökkentése szélesebb körre terül, annak érdekében,
hogy hatása ne legyen jelentõs mértékû. A fogyasztói árkiegészítési kulcsok
csökkentése a távolsági közlekedésben a tanulók vasúti és autóbusz
bérletjegyének 92, illetve 88 %-os kedvezményét 2 %-ponttal, a helyi tanuló,
nyugdíjas bérletjegy 70 %-os kedvezményét 2,5 %-ponttal mérsékli. Ez 7-25 %
közötti díjemeléssel jár együtt. Nem változik viszont a vasúti és a távolsági
autóbuszközlekedésben a nyugdíjasok, a nagycsaládosok és a sorkatonák 90 %-os
kedvezménye, valamint a közalkalmazottak 50 %-os vasúti kedvezménye.
A fogyasztói árkiegészítési kulcsok csökkentése 1,1 Md Ft megtakarítást jelent
a költségvetés számára.
A törvényjavaslat szerint a hatékonyabb adóbeszedés és az EU jogharmonizáció
érdekében az üzemanyagok után a környezetvédelmi termékdíj is - hasonlóan az
útalap-hozzájáruláshoz - a fogyasztási adó fizetés szabályai szerint kerül
beszedésre, és a fogyasztási adó törvény tartalmazza a környezetvédelmi
termékdíj konkrét mértékét is. Ezáltal az üzemanyagok után különbözõ
jogcímeken történõ elvonások anyagi-jogi szabályai egységessé válnak, a
legtöbb garanciát biztosító fogyasztási adó szabályai szerint. A javasolt
változtatás a Környezetvédelmi Alap esetében sem érinti a jelenlegi
elszámolási és forrásképzési szabályokat.
Az EU jogharmonizáció jegyében, a hazai fogyasztási adórendszernek az európai-
unióbeli rendszerhez való közelítése céljából a törvényjavaslat szerint sor
kerül a fogyasztási adós termékkör szûkítésére. Megszûnik a fogyasztási adó a
rágógumi, a játékkártya, a kozmetikumok, a csokoládé és a fûszerpaprika
esetében. Emellett két termékkörben, a nemesfémeknél és a kávénál a
fogyasztási adó szintje csökken. Ennek keretében az ezüst 30 %-os fogyasztási
adója megszûnik, az egyéb nemesfémeké pedig közel a felére csökken (a
jelenlegi 65 %-os adó helyébe 35 %-os adó lép). A kávétermékeknél egységesen
12 %-os adómérték érvényesül, a pörkölt kávé jelenlegi 20, illetve a
kávékivonatok 30 %-os adója helyett. Az adó megszüntetése, illetve csökkentése
az adóbevételek szempontjából csekély jelentõségû termékeket, illetve azokat a
termékeket érinti, ahol a feketepiaci részarány a környezõ országokból
származó illegális import következtében magas. Az intézkedés hatásaként a
legális forgalom jelentõs mértékû növekedése prognosztizálható, amelynek áfa
bevételi többlete a megszûnõ, illetve csökkenõ fogyasztási adót
ellensúlyozhatja. Így összességében a költségvetés nem esik el bevételtõl.
Az EU jogharmonizációval összefüggésben kiterjesztésre kerül a fogyasztási adó
visszatérítés a belvízi hajózásra is, a személy- és áruszállításban
felhasznált gázolaj után. A módosítás költségvetési kihatásában nem túl
jelentõs (0,1-0,2 Md Ft).
Változnak az adómentes beszerzés és felhasználás szabályai is. Ennek keretében
az adómentes beszerzésre szóló jogosultság feltételei - a jövedéki törvénnyel
szinkronban - módosulnak. Ennek lényege, hogy valamennyi köztehertartozás
rendezése szükséges az adómentesség érvényesítéséhez. A másik változást az
jelenti, hogy a kõolajszármazékok esetében csak korlátozottan érvényesülne az
adómentes beszerzés jelenlegi általános szabálya, vagyis az, hogy a
fogyasztási adós terméket egy másik termék elõállításához, közvetlen anyagként
kell felhasználni az adómentességi jogosultság érvényesítéséhez. A
kõolajszármazékoknál viszont - a javaslat szerint -ha a felhasználási cél
olyan termék elõállítása, amely az üzemanyag manipulációk által "érintett"
(pl. adalékanyag, kenõolaj), akkor ehhez a felhasználási célhoz nem lehet
adómentesen vásárolni. A módosítással megszûnik annak lehetõsége, hogy
adómentesen beszerezhetõ összetevõkbõl keveréssel pl. adalékanyagnak
nevezett, de valójában olyan termékeket állítsanak elõ, amelyek üzemanyagként
is felhasználhatók.