1

1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁYA

T/3171.. számú

törvényjavaslat

a Magyar Nemzeti Bankról szóló 1991. évi

LX. törvény módosításáról

Elõadó: dr.Medgyessy Péter

pénzügyminiszter

Budapest, 1996. szeptember

1996. évi törvény

a Magyar Nemzeti Bankról szóló 1991. évi LX. törvény

módosításáról

Az Országgyûlés a Magyar Nemzeti Bankról szóló, az 1991. évi LXIX.

törvénnyel, az 1992. évi LXX. törvénnyel, az 1993. évi CXI. törvénnyel, az

1994. évi IV. törvénnyel és az 1995. évi CV. törvénnyel módosított 1991. évi

LX. törvényt a következõk szerint módosítja:

1. §

A Magyar Nemzeti Bankról szóló 1991. évi LX. törvény (a

továbbiakban: MNBtv.) 10. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(2) Az MNB a hitelintézetek különbözõ típusaira, illetõleg a

hitelintézetek különbözõ típusú forrásaira eltérõ mértékû tartalékrátát

írhat elõ."

2. §

(1) Az MNBtv. 19. §-ának (1)-(3) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(1) Az MNB az államháztartás alrendszerei közül finanszírozási

kapcsolatot kizárólag a központi költségvetéssel tarthat.

(2) Az MNB az államháztartással való finanszírozási kapcsolatokat

illetõen az Országgyûlésnek felelõsséggel tartozik.

(3) Az MNB a központi költségvetésnek hitelt - a (4) bekezdésben

említett kivétellel - nem nyújthat. Az MNB állampapírt nyíltpiaci mûveletei

keretében vásárolhat. Az MNB állampapírt közvetlenül az államtól nem

vásárolhat."

(2) Az MNBtv. 19. §-a (4) bekezdésének elsõ mondata helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"Az MNB a kincstári egységes számla átmeneti likviditási

nehézségeinek áthidalására - legfeljebb a központi költségvetés adott évi

tervezett bevételeinek két százaléka erejéig - likviditási hitelt nyújthat."

(3) Az MNBtv. 19. §-ának (6) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(6) A privatizációs bevételekbõl legalább akkora részt, mint

amelyre az MNB az állami vagyon értékesítéséhez hitelt nyújtott, az MNB-

vel szemben fennálló államadósság csökkentésére kell fordítani."

3. §

Az MNBtv. 20. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"20. § Az MNB-nek a külföldi pénznemben fennálló követeléseit és

tartozásait érintõ napi átértékelésbõl származó árfolyamnyeresége vagy -

vesztesége naponta, közvetlenül az elkülönített eredménytartalékot növeli,

illetõleg csökkenti."

4. §

Az MNBtv. 21. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"21. § A pénzbevonási nyereséget - a kibocsátott és a meghirdetett

bevonási határidõig forgalomban lévõre át nem cserélt pénz összegének

különbségét - az MNB-vel szemben a Magyar Köztársaság 1991. évi állami

költségvetésérõl és az államháztartás vitelének 1991. évi szabályairól

szóló 1990. évi CIV. törvény 7. §-ának (2) bekezdése alapján fennálló

államadósság csökkentésére kell fordítani."

5. §

Az MNBtv. 24. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"24. § Az MNB az állam devizában történõ hitelfelvételei - ide nem

értve a kormányhiteleket és a nemzetközi fejlesztési intézményektõl

történõ hitelfelvételeket - és külföldi értékpapír-kibocsátásai

tekintetében az állam megbízottjaként jár el, kivéve, ha az MNB és az állam

másként állapodik meg."

6. §

Az MNBtv. 26. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Az MNB vezeti - ha más hitelintézetet nem hatalmaz fel - a

hitelintézetek pénzforgalmi számláját.

(2) Az MNB vezeti az elszámolóházak pénzforgalmi számláját.

(3) Az MNB vezeti az Országos Betétbiztosítási Alap és a Befektetõ-

védelmi Alap pénzforgalmi számláját."

7. §

Az MNBtv. a 33. § után a következõ 33/A. §-sal egészül ki:

"33/A. § (1) Az MNB jóváhagyása szükséges az elszámolás-forgalom

lebonyolítását végzõ elektronikus átutalási rendszert mûködtetõ hitelintézeti

elszámolóház üzletszabályzatának, illetõleg módosításának hatályba lépéséhez,

amelyet a hitelintézeti elszámolóház a Pénzügyi Közlönyben közzétesz.

(2) Az MNB a hitelintézeti elszámolóház számára kockázati alap

képzését kötelezõvé teheti, illetve az alap képzésének módjára,

mértékére, felhasználásra vonatkozóan kötelezõ elõírásokat adhat."

8. §

Az MNBtv. a 34. § elõtt a következõ 33/B. §-sal és elõtte a következõ

címmel egészül ki:

"Pénzügyi szolgáltatás és kiegészítõ pénzügyi szolgáltatások

végzésének engedélyezése

33/B. § (1) Az MNB engedélyezi a készpénz-helyettesítõ fizetési

eszközök kibocsátása és az ezzel kapcsolatos szolgáltatás nyújtása pénzügyi

szolgáltatási tevékenység végzését.

(2) Az MNB engedélyezi a következõ kiegészítõ pénzügyi

szolgáltatások végzését:

a) pénzváltási tevékenység,

b) az elszámolás-forgalom lebonyolítását végzõ elektronikus átutalási

rendszerek mûködtetése (elszámolás-forgalmi ügylet),

c) pénzfeldolgozási tevékenység,

d) arany pénzérme kereskedelem."

9. §

Az MNBtv. 35. §-a (1) bekezdésének elsõ mondata helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"A jegybanki ellenõrzés a pénzügyi intézmények és a pénzügyi intézménynek

nem minõsülõ, kiegészítõ pénzügyi szolgáltatást végzõ jogi személyek,

valamint a befektetési szolgáltatók és az elszámolóházak tekintetében e

törvény, a pénzforgalomról és a devizáról szóló jogszabályok, valamint a

végrehajtásukra kiadott jegybanki elõírások megtartására terjed ki."

10. §

Az MNBtv. 37. §-ának (6) bekezdése a következõ új második mondattal

egészül ki:

"A hitelintézetek a hiányos (csonka) forintbankjegyet az MNB-nél

történõ becserélésre átveszik."

11. §

Az MNBtv. 38. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"38. § Az MNB a bankjegy- és érmeelõállítás költségeit ráfordításai

között számolja el."

12. §

Az MNBtv. 39. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"39. § Az MNB, a hitelintézetek és a posta pénztárai pénzérmét

- címletenként legfeljebb 100 darabot - más címletû pénzérmére, illetõleg

bankjegyre, bankjegyet pedig más címletû - címletenként legfeljebb 100

darab - bankjegyre, illetõleg pénzérmére díj-, jutalék- és

költségmentesen kötelesek átváltani."

13. §

Az MNBtv. 52. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"52. § (1) Az MNB elõzetes véleményének kikérésével engedélyezi az

Állami Pénz- és Tõkepiaci Felügyelet a következõ pénzügyi szolgáltatási,

illetõleg kiegészítõ pénzügyi szolgáltatási tevékenységek végzését:

a) pénzforgalmi szolgáltatások nyújtása,

b) pénzügyi szolgáltatásnak devizában, valutában való végzése,

c) pénzügyi ügynöki tevékenység a bankközi piacon.

(2) Az MNB egyetértése szükséges ahhoz, hogy az Állami Pénz- és Tõkepiaci

Felügyelet az értékpapírok forgalomba hozataláról, a befektetési

szolgáltatásokról és az értékpapír-tõzsdérõl szóló 1996. évi ... törvény

(a továbbiakban: Épt.) 204. §-a szerinti elszámolóházi tevékenység végzéséhez

engedélyt adjon.

(3) Az MNB egyetértése szükséges ahhoz, hogy az Állami Pénz- és Tõkepiaci

Felügyelet a hitelintézet, a befektetési társaság és az Épt. szerinti

elszámolóház tevékenységi (mûködési) engedélyét visszavonja."

14. §

(1) Az MNBtv. 57. §-a (3) bekezdésének c) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

(A jegybanktanács tagjai:)

"c) további - az MNB alelnökeinek számával megegyezõ számú - tag, akiket

a miniszterelnöknek - az MNB elnöke véleményének kikérésével tett -

javaslatára a köztársasági elnök három évre nevez ki, illetõleg ment fel."

(2) Az MNBtv. 57. §-ának (5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(5) A jegybanktanács határoz

a) az MNB éves monetáris politikai irányelveirõl;

b) az árfolyampolitikával kapcsolatos jegybanki álláspontról;

c) a jegybanki politika eszközeinek jelentõsebb, az elfogadott monetáris

politika - ide értve az árfolyam-politikát is - kereteit meghaladó

változtatásairól."

15. §

Az MNBtv. 58. §-a a következõ új (3) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg

a jelenlegi (3)-(8) bekezdés megjelölése (4)-(9) bekezdésre változik:

"(3) Az MNB elnökévé az a magyar állampolgár nevezhetõ ki, aki

monetáris, pénzügyi, illetõleg a hitelintézeti tevékenységgel kapcsolatos

kérdésekben kiemelkedõ elméleti, illetõleg gyakorlati szakmai ismeretekkel

rendelkezik."

16. §

Az MNBtv. 59. §-ának (1)-(2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(1) Az MNB legfeljebb öt alelnökét a köztársasági elnök nevezi ki,

illetõleg menti fel. A javaslatot az MNB elnöke teszi meg, amelyet -

egyetértése esetén - a miniszterelnök terjeszt elõ a köztársasági elnöknek.

(2) Az MNB alelnökeinek megbízatása hat évre szól."

17. §

Az MNBtv. 60. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"60. § Az 58. § (3)-(8) bekezdését az 57. § (3) bekezdése c) pontjában

említett személyek tekintetében is alkalmazni kell. Az 57. § (3) bekezdésének

c) pontjában említett személy az is lehet, aki a gazdaság valamely ágában

kiemelkedõ elméleti, illetõleg gyakorlati ismeretekkel rendelkezik és a

pénzügyi kérdésekben jártas."

18. §

Az MNBtv. 63. §-a a következõ mondattal egészül ki:

"Ha az új Országgyûlés az említett határidõig az új felügyelõ bizottsági

tagokat nem választja meg, a felügyelõ bizottság mûködése mindaddig tart,

amíg az új Országgyûlés a felügyelõ bizottsági tagokat megválasztja."

19. §

Az MNBtv. 69. § után a következõ 69/A §-sal egészül ki:

"69/A § Az MNB jegybanktanácsának az 57. § (3) bekezdésének c) pontja

szerinti tagja és felügyelõ bizottságának tagja hitelintézetnél vezetõ

tisztségviselõ, felügyelõ bizottsági tag vagy alkalmazott nem lehet."

20. §

Az MNBtv. 70. § után a következõ 70/A. §-sal egészül ki:

"70/A. § Az MNB könyvvizsgálója nem választható újra."

21. §

(1) Az MNBtv. 71. §-a (1) bekezdésének bevezetõ mondata helyébe a

következõ rendelkezés lép, egyidejûleg e bekezdés a következõ g) ponttal

egészül ki:

"Az MNB a jogszabályok keretei között a pénzügyi intézmények és a

pénzügyi intézménynek nem minõsülõ, kiegészítõ pénzügyi szolgáltatást végzõ

jogi személyek, valamint a befektetési szolgáltatók és az elszámolóházak

számára jegybanki rendelkezésben kötelezõ elõírásokat adhat, így szabályozza"

"g) az engedélyezési hatáskörébe tartozó pénzügyi szolgáltatási és

kiegészítõ pénzügyi szolgáltatási tevékenységek végzését, tárgyi

feltételeit."

(2) Az MNBtv. 71. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) A befektetési szolgáltatók és az Épt. szerinti el-számolóházak

számára az MNB jegybanki rendelkezésben kötelezõ elõírásokat az (1) bekezdés

c) pontjának esetében adhat."

22. §

Az MNBtv. 72. §-ának (6) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(6) Az MNB az állam által kibocsátott hitelviszonyt megtestesítõ

értékpapírok tekintetében értékpapír-bizományosi, értékpapír-kereskedelmi,

értékpapír forgalomba hozatalának szervezése és az ehhez kapcsolódó

szolgáltatási, értékpapír-letétkezelési és értékpapír-számlavezetési

befektetési szolgáltatási, illetõleg kiegészítõ befektetési szolgáltatási

tevékenységet végezhet. Az MNB e tevékenységeire az értékpapírok

forgalomba hozataláról, a befektetési szolgáltatásról és az értékpapír-

tõzsdérõl szóló 1996. évi ... törvény rendelkezéseit kell alkalmazni."

23. §

Az MNBtv. 78. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"78 § (1) Az MNB bevételei és ráfordításai alapján számított tárgyévi

eredményének a közgyûlés által meghatározott hányadát - a fejlesztésre,

tartalékolásra, valamint egyéb célra visszatartott összeget meghaladó részt -

osztalékként fizeti be a központi költségvetésbe.

(2) Az MNB és a központi költségvetés az éves közgyûlés által

osztalékként megállapított és az - elkülönített eredménytartalék igénybevétele

nélkül- osztalékelõlegként megfizetett összeg különbözetét a közgyûlést követõ

8 napon belül rendezi.

(3) A közgyûlés az éves nyereség felosztása és a költségvetési befizetés

megállapítása során köteles gondoskodni arról, hogy az MNB saját tõkéje ne

legyen kevesebb, mint a tárgyévi mérlegében kimutatott, a forgalomban lévõ

bankjegy és érmeállomány, valamint a hitelintézeteknek az MNB-nél bármilyen

jogcímen elhelyezett forintbetétei összegeként megállapított monetáris bázis

5%-a.

(4) Ha a tárgyhavi bevételek és ráfordítások alapján számított eredmény

pozitív, az MNB a tárgyhónapot követõ hónap 15. napjáig e nyereségének

megfelelõ osztalékelõleget fizet.

(5) Ha a tárgyhó utolsó napján a saját tõke - ideértve az elkülönített

eredménytartalék összegét is- összege meghaladja a tárgyhó utolsó napján

számított monetáris bázis 5 %-át, az MNB a tárgyhót követõ hónap 15. napjáig a

többletet, de legfeljebb a 20.§ szerint képzett elkülönített

eredménytartalékot, osztalékelõlegként köteles a központi költségvetésbe

befizetni. Az igénybe vett elkülönített eredménytartalékból történõ

osztalékfizetési kötelezettséget a (4) bekezdés szerinti osztalékelõleg

fizetési kötelezettségtõl elkülönítetten kell kezelni.

(6) Ha a tárgyhavi bevételek és ráfordítások alapján számított eredmény

negatív, a központi költségvetés a felmerült veszteséget a tárgyhónapot követõ

hónap 15. napjáig az MNB-nek megtéríti.

(7) Ha a tárgyhó utolsó napján a saját tõke - ideértve az elkülönített

eredménytartalékot is - kisebb, mint a tárgyhó utolsó napján számított

monetáris bázis 5 %-a , a központi költségvetés a különbözetet a tárgyhónapot

követõ hónap 15. napjáig az MNB-nek megtéríti.

(8) Ha a tárgyhó utolsó napján a (4)-(7) bekezdés alapján az MNB-t és a

központi költségvetést is fizetési kötelezettség terheli, a teljesítendõ

befizetést, illetve visszatérítést a kötelezettségek egyenlegeként kell

megállapítani, és a tárgyhónapot követõ hó 15. napjáig teljesíteni.

(9) Az MNB saját tõkéjének a (3) bekezdésben meghatározott összeget

legkésõbb 2000. december 31. napján el kell érnie.

(10) Addig, ameddig az MNB saját tõkéje nem éri el a (3) bekezdésben

meghatározott összeget, a központi költségvetésnek a (7) bekezdés alapján

fizetési kötelezettsége nem keletkezik és az elkülönített eredménytartalékban

lévõ átértékelési eredmény nem vonható el.

(11) Addig, ameddig a (10) bekezdés alapján a központi költségvetésnek

megtérítési kötelezettsége nincs, és a tárgyhó utolsó napján az elkülönített

eredménytartalék egyenlege negatív, azt a központi költségvetés az

elkülönített eredménytartalék javára a tárgyhót követõ hónap 15. napjáig az

MNB-nek megtéríti.

(12) A (8) bekezdés alkalmazása során a (11) bekezdés szerinti

megtérítési kötelezettséget is figyelembe kell venni."

24. §

Az MNBtv. 79. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(1) Az MNB számára feladatot a pénzforgalommal, a

devizagazdálkodással és a hatáskörébe tartozó pénzügyi szolgáltatási és

kiegészítõ pénzügyi szolgáltatási tevékenységek engedélyezésével kapcsolatos

feladatkörében törvény vagy kormányrendelet állapíthat meg. Az ilyen

kormányrendeletet az MNB véleményét kikérve kell kiadni."

25. §

(1) Ez a törvény 1997. január 1. napján lép hatályba.

(2) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg az MNBtv. 4. §-ának (4)

bekezdése, 11. §-a és elõtte a "Napi likviditási tartalék" cím, 12. §-ából az

"és a likviditási ráta" szövegrész, 22. §-a, 25. §-a, 29. §-ának (1)

bekezdésében a "pénzintézet devizamûveletet az MNB-nek - az Állami

Bankfelügyelettel egyetértésben adott - felhatalmazása alapján végezhet"

szövegrész, 30. §-ának (1) bekezdése, 31. §-a, 71. §-a (1) bekezdésének a)

pontjában az "és a likviditási tartalék" szövegrész, 72. §-a (2) bekezdésének

b)-c) pontja, 80-81. §-a és 83. §-a hatályukat vesztik.

(3) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg

a) az MNBtv. 9. §-ának (2) bekezdésében, 17. §-ában, 36. §-ának (1)-(3)

bekezdésében és 70. §-ának (2)-(3) bekezdésében a "pénzintézet" szövegrész

helyébe "hitelintézet" szöveg,

b) az MNBtv. 5. §-ának (1) bekezdésében, 8. §-ában, 10. §-a (1)

bekezdésében, 14. §-ában (2) bekezdésében, 16. §-ában, 26. §-a (1)

bekezdésének elsõ mondatában, 29. §-ának (2)-(3) bekezdésében, 34. §-ának (4)

bekezdésében, 37. §-ának (3)-(4) bekezdésében és 84. §-a (3) bekezdésének a)

pontjában a "pénzintézetek" szövegrész helyébe "hitelintézetek" szöveg,

c) az MNBtv. 26. §-a (1) bekezdésének elsõ mondatában és 36. §-ának (2)

bekezdésében a "pénzintézetet" szövegrész helyébe a "hitelintézetet" szöveg,

d) az MNBtv. 17. §-ában a "pénzintézetnek" szövegrész helyébe a

"hitelintézetnek" szöveg,

e) az MNBtv. 29. §-a (1) bekezdésének elsõ mondatában és 29. §-ának (3)

bekezdésében a "pénzintézeteknek" szövegrész helyébe a "hitelintézeteknek"

szöveg,

f) az MNBtv. 70. §-ának (1)-(3) bekezdésében a "pénzin-tézetnél"

szövegrész helyébe a "hitelintézetnél" szöveg,

g) az MNBtv. 35. §-a (4) bekezdésének b) pontjában a "pénzintézet és a

pénzintézeti tevékenységet is végzõ jogi személy" szövegrész helyébe a

"pénzügyi intézmény és a pénzügyi intézménynek nem minõsülõ, kiegészítõ

pénzügyi szolgáltatást végzõ jogi személy, valamint a befektetési

szolgáltató és az elszámolóház" szöveg lép,

h) az MNBtv. 34. §-ának (1) bekezdésében és 53. §-ában a

"pénzintézetek és a pénzintézeti tevékenységet is végzõ egyéb jogi

személyek" szövegrész helyébe a "pénzügyi intézmények és a pénzügyi

intézménynek nem minõsülõ, kiegészítõ pénzügyi szolgáltatást végzõ jogi

személyek, valamint a befektetési szolgáltatók és az elszámolóházak" szöveg

lép,

i) az MNBtv. 29. §-a (1) bekezdésének elsõ mondatában a

"pénzintézeti tevékenységet is végzõ jogi személyeknek" szövegrész helyébe a

"pénzügyi vállalkozásoknak és pénzügyi intézménynek nem minõsülõ, kiegészítõ

pénzügyi szolgáltatást végzõ jogi személyeknek" szöveg,

j) az MNBtv. 34. §-ának (1) bekezdésében és 84. §-a (3) bekezdésének

c) pontjában a "pénzintézeti" szövegrész helyébe a "hitelintézeti" szöveg,

k) az MNBtv. 71. §-a (1) bekezdésének e) pontjában, valamint 72. §-ának

(1)-(2) és (5) bekezdésében a "pénzintézeti tevékenység" szövegrész helyébe

a "pénzügyi szolgáltatási tevékenység" szöveg,

l) az MNBtv. 72. §-ának (3) bekezdésében a "pénzintézeti

szolgáltatásokat" szövegrész helyébe a "pénzügyi szolgáltatásokat, kiegészítõ

pénzügyi szolgáltatásokat, valamint az állam által kibocsátott hitelviszonyt

megtestesítõ értékpapírok tekintetében befektetési szolgáltatásokat" szöveg,

m) az MNBtv. 29. §-ának (1) bekezdésében "- az Állami Bankfelügyelettel

egyetértésben -" szövegrész helyébe "- az Állami Pénz- és Tõkepiaci

Felügyelettel egyetértésben -", 51. §-a (1)-(2) bekezdésében és az 51. §

elõtti címben az "az Állami Bankfelügyelettel, az Állami

Értékpapírfelügyelettel" szövegrész helyébe az "az Állami Pénz- és Tõkepiaci

Felügyelettel" szöveg, 53. §-ában az "az Állami Bankfelügyelet, illetõleg

Állami Értékpapírfelügyelet" szövegrész helyébe az "az Állami Pénz- és

Tõkepiaci Felügyelet" szöveg,

n) az MNBtv. 28. §-ának második mondatában "a devizagazdálkodásról szóló

jogszabályok" szövegrész helyébe "a devizáról szóló jogszabályok" szöveg,

o) az MNBtv. 35. §-a (4) bekezdésének bevezetõ mondatában a

"Jogszabálysértés" szövegrész helyébe a "Jogszabálysértés, illetõleg a

jegybanki elõírások megsértésének" szöveg,

p) az MNBtv. 29. §-ának (1) bekezdésében és 71. §-a (1)

bekezdésének e) pontjában a "nemesfémekkel" szövegrész helyébe

"aranyérmével" szöveg lép,

r) az MNBtv. 56. §-ában a "könyvvizsgálók" szövegrészek helyébe

"könyvvizsgáló" szöveg,

s) az MNB tv. 59. §-ának (3) bekezdésében az "58. § (3)-(7) bekezdését"

szövegrész helyébe az "58. § (3)-(8) bekezdését" szöveg lép.

(4) E törvény 15-17. §-át és 19. §-át az e törvény hatálybalépése után

kinevezett, illetõleg megválasztott személyekre kell alkalmazni.

(5) A jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény 51/A. §-ában az "a

pénzintézetekre és a pénzintézeti tevékenységet is végzõ egyéb jogi

személyekre, valamint az ilyen tevékenységet végzõ jogi személyiség

nélküli gazdasági társaságokra és egyéni vállalkozókra" szövegrész

helyébe az "a pénzügyi intézményekre és a pénzügyi intézménynek nem

minõsülõ, kiegészítõ pénzügyi szolgáltatást végzõ jogi személyekre,

valamint a befektetési szolgáltatókra és az értékpapírok forgalomba

hozataláról, a befektetési szolgáltatásokról és az értékpapír-tõzsdérõl

szóló 1996. évi ... törvény 204. §-a szerinti elszámolóházakra" szöveg lép.

(6) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg a devizáról szóló 1995.

évi XCV. törvény 75. §-ának (7)-(10) bekezdése és 89. §-a (2) bekezdésének f)

pontja hatályát veszti.

A Magyar Nemzeti Bankról szóló 1991. évi LX. törvény

módosítására irányuló törvényjavaslat indokolása

Á l t a l á n o s i n d o k o l á s

1. A Magyar Nemzeti Bankról szóló 1991. évi LX. törvényt (a

továbbiakban: MNBtv., jegybanktörvény) 1991 októberében fogadta el az

Országgyûlés, és az 1991. december elsején lépett hatályba.

2. Az MNBtv.-t elfogadása óta az Országgyûlés többízben módosította,

fõként az MNB és a központi költségvetés kapcsolatának idõnkénti módosulása

miatt. A legnagyobb mértékû változtatást a jegybanktörvényen az 1994. évi IV.

törvény tette, amely a központi költségvetéssel összefüggõ néhány kérdés

szabályozása, illetõleg újraszabályozása mellett szûkítette az MNB azon

tevékenységi körét, amely kereskedelmi banki tevékenységnek minõsíthetõ.

3. A Javaslat tovább tisztítja az MNB által ellátandó funkciókat, annak

érdekében, hogy inkább tisztán jegybanki -azaz az MNBtv.-ben megfogalmazott

alapfeladatának megfelelõ - funkciókat lásson el. A Javaslat legfontosabb

részét ezért azok a szabályok alkotják, amelyek az MNB és a központi

költségvetés közötti finanszírozás újraszabályozását jelentik (Javaslat 2-5.

§, 23. §).

A Magyar Nemzeti Bank mérlegében a devizában felvett források összege

mindezideig jelentõs mértékben meghaladta a devizaeszközök összegét. A

forint leértékelése e nettó devizatartozás forintban mért értékét folyamatosan

növelte, és ezt a növekményt a jegybanknak célszerûbb lett volna

veszteségként elkönyvelnie és kimutatnia, ehelyett azonban ennek

ellentételezésére a központi költségvetés MNB-vel szemben fennálló, lejárat

nélküli, kamatmentes hiteltartozás formájában került sor. A központi

költségvetés és a jegybank közötti elszámolásnak ez a módja az MNB

mérlegének torzulásán túl elfedte a központi költségvetés hiánya

finanszírozásának valós költségeit, félreorientálta a gazdaságpolitikát,

és paradox módon épp akkor eredményezi a jegybank eredményének jelentõs

romlását, amikor csökken az MNB nettó devizatartozása. E helyzet kezelésére

az MNBtv. eddig is tartalmazta azt a rendelkezést, amely szerint a nettó

devizatartozás csökkenés mértékében a nem kamatozó államadósságot piaci

kamatozású ún. államadóssági kötvénnyé kell átalakítani.

Ez a törvényben is rögzített eljárás mindig az elõzõ évben

bekövetkezett nettó devizatartozás csökkenéséhez kötötte a tárgyévben az MNB

közgyûlését követõ 30 napon belül végrehajtandó kötvényesítést. A felgyorsult

mûködõ tõke beáramlás és a nem állami szféra forrásbevonása nyomán

keletkezõ többletlikviditás jegybanki eszközökkel történõ részleges és

azonnali semlegesítését ez a módszer képtelen volt kezelni.

A jegybanktörvényben rögzített eddigi eljárás a kötvényesítés

mellett fenntartotta a leértékelési veszteségeknek nem kamatozó államadósság

növelése formájában történõ elismerését. Azzal számolt, hogy a külföldi

forrásokat az állam helyett továbbra is a jegybank vonja be saját

nevében, majd ezeket a kereskedelmi bankoknak refinanszírozási hiteleken

keresztül nyújtott és a költségvetésnek nyújtott hitelek formájában eljuttatja

a gazdaságba.

A gazdasági helyzetben ebbõl a szempontból bekövetkezett kedvezõ

változás lehetõvé teszi, hogy a jegybank az elkövetkezõ években csak csökkenõ

mértékben újítsa meg külföldi tartozásait, és ezt követõen a Magyar Állam

saját nevében, s ne az MNB mérlegén keresztül vonjon be külföldi,

devizában denominált forrást. E tevékenységben a jegybank az állam

megbízottjaként fog eljárni.

A cél azonban elsõsorban nem ez, hanem az, hogy az államháztartás

finanszírozási igényét a belföldi tõkepiacon elégítse ki, részben -

összefüggésben a forint konvertibilitásával - külföldiek által is

vásárolható, forintban denominált állampapírok kibocsátásával. Ezáltal az

árfolyamkockázatot nem az MNB vagy az állam, hanem a befektetõk fogják

viselni.

Az államadósság forintban finanszírozott arányának növekedése és a

devizakamatokhoz képest magasabb nominális forintkamatok következtében

átmenetileg megnõnek a központi költségvetés kimutatott kiadásai, és nagyobb

költségvetési hiány fog megjelenni. Ennek finanszírozása azonban a

megnövekedett hazai pénzügyi megtakarítás miatt további gazdaságpolitikai

kiigazítás nélkül is lehetséges.

A jelenlegi feltételrendszerben a tõkebeáramlás miatti

többletlikviditás egy részének semlegesítése, a hazai megtakarítások

lekötése elsõsorban monetáris politikai eszközök alkalmazásával valósul meg,

és emiatt a költségvetési pozíció romlása elõször az MNB eredményében, a

jegybank veszteségessé válásában nyilvánul meg. Valójában arról van szó,

hogy az eddig a folyó eredményben el nem számolt vagyonvesztés helyébe

látható kiadás lép.

Az MNB és a központi költségvetés között létrejött szövevényes,

nehezen áttekinthetõ finanszírozási kapcsolat helyébe 1997. januárjától olyan

rendszer lép, amelyben a központi költségvetés az MNB külföldi

tartozásainak jelentõs részét a központi költségvetésnek az MNB-vel

szembeni devizatartozása formájában ismeri el. E költségvetési

devizatartozás az 1996 végén meglévõ nem kamatozó államadósság és - részben

- az átalakítás nyomán keletkezett államadóssági kötvény formájában

fennálló tartozás helyébe lép. A rendezés részleteit az 1997. évi állami

költségvetésrõl szóló törvény fogja tartalmazni.

A rendezés következtében a forint árfolyamváltozásából adódó

adósságváltozás közvetlenül a központi költségvetésnél fog megjelenni.

Nem lesz többé szükség a nem kamatozó államadósság képzésének a

jegybanktörvény 20. §-ában leírt mechanizmusára, és nem lesz szükség a 22. §-

ban rögzített átalakítási mechanizmusra sem.

Az MNB azonban - ha és amennyiben ez szükséges - továbbra is

elsõsorban a devizatartalékok megfelelõ szinten való tartása érdekében vesz

fel devizahiteleket, és a központi költségvetés és az MNB együttes,

konszolidált devizapozíciójának figyelembevételével kockázat kezelésére,

illetve részben a Magyar Államkincstár megbízásából fedezeti mûveleteket

végez. E tételek továbbra is naponta kerülnek átértékelésre. Ezentúl az

MNB az árfolyam változásából adódó nyereségeket és veszteségeket a

jegybanktörvénynek a Javaslat által módosított 20. §-ában leírt módon,

elkülönített eredménytartalékként mutatja ki.

A Javaslat értelmében az MNB saját tõkéje nem lehet kevesebb, mint a

mérleg fordulónapján a forgalomban levõ bankjegy- és érmeállomány, valamint

a hitelintézeteknek az MNB-nél bármely jogcímen elhelyezett forintbetétei

összegeként meghatározott monetáris bázis 5 %-a. Ez a saját tõke összeg

jelenleg nem áll rendelkezésre, így ennek egyszeri feltöltése a

költségvetés számára jelentõs többletterhet jelentene, mely most nem

vállalható, így az általános és hosszabb idõre szóló szabályok mellett

átmeneti rendelkezésekre is szükség van.

Az átmeneti rendelkezés az MNB feltõkésítésének végsõ határnapját 2000.

december 31. napjában jelöli meg. Amíg az MNB saját tõkéje a megkívánt

értéket nem éri el, a központi költségvetésnek csak akkor keletkezik

fizetési kötelezettsége, ha a tárgyévben az elkülönített eredménytartalék

negatív, ha - az átértékelési eredményt tartalmazó - elkülönített

eredménytartalék pozitív, annak összege a saját tõkét növeli.

A folyó bevételek és kiadások alapján számított eredményt a jegybank

havonként osztalékelõleg formájában befizeti a költségvetésbe, illetve

veszteség esetén ezt ugyancsak havonta a költségvetés megtéríti az MNB-nek.

Az eredmény felosztásáról és a költségvetési befizetési kötelezettség

megállapításáról továbbra is az MNB közgyûlése dönt, de ennek során

biztosítania kell az MNB sajáttõke-követelményének teljesülését.

Ha a fenti határnap után az - elkülönített eredménytartalékot is

tartalmazó - saját tõke összege eltér a sajáttõke-követelménytõl, akkor a

többletet az MNB havonta befizeti a költségvetésbe, a hiányt a költségvetés

ugyancsak havonta megtéríti az MNB-nek.

Eddig a központi költségvetés közvetlen jegybanki finanszírozását - a nem

kamatozó államadósságon kívül - az MNBtv. 19. §-ának (3) bekezdése tette

lehetõvé, olyan formában, hogy egy átmeneti idõszak után, 1995-tõl az MNB

költségvetési hitel- és állampapír-állományának növekedése a tárgyév

egyetlen napján sem haladhatja meg a költségvetés bevételi fõösszegének 3 %-

át. Ebbe nem számít bele a határidõs mûveletek keretében az MNB-hez

jutott állampapír-állomány.

Ez a szabály valóban korlátozta a költségvetési hiány jegybanki

finanszírozását, de ugyanakkor korlátot szabott a jegybank monetáris

politikai indítékú másodpiaci tevékenységének is. A javasolt új szabályozás

az MNB másodpiaci mûveleteit nem korlátozza, de ugyanakkor megtiltja a

jegybank elsõdleges állampapír-kibocsátásból történõ vásárlásait. Az új

szabályozás bevezetését az tette lehetõvé, hogy a költségvetési hiány ma már

a jegybank beiktatása nélkül is finanszírozható a hazai tõkepiacon.

Az Európai Unió Maastrichti Szerzõdésében lefektetett elvekhez is

közelít az új szabályozás. Ezek ugyanis nem a költségvetés jegybanki

finanszírozását tiltják, hanem azt, hogy ez a tõkepiac megkerülésével

történjék. Ezek az elvek az Európai Unió országaiban is annak elkerülését

szolgálják, hogy torz információk miatt téves gazdaságpolitikai döntések

szülessenek. Ugyanakkor a jegybankok számára a másodpiaci mûveletek végzése

terén biztosított mozgástér kizárólag a monetáris politika céljainak

elérése érdekében használandó ki, ez nem szolgálhatja a központi költségvetés

közvetlen finanszírozására vonatkozó tilalom megkerülését. Az MNB - a

Javaslat által módosított - jegybanktörvény alapján ilyen szellemben fog

tevékenykedni.

4. A Javaslat rendelkezéseinek második csoportja - erõsítendõ a

jegybanknak 1991-ben biztosított jogi státusát - az MNB szervezetével,

testületeivel és vezetõ tisztségviselõivel, valamint a könyvvizsgálóval

kapcsolatos szabályokat, követelményeket állapít meg.

a) A Javaslat az MNBtv. 59. §-ának a jegybanktanács hatáskörét

meghatározó (5) bekezdését akként módosítja, hogy egyrészt kifejezetten

kibõvíti a hatáskört az árfolyampolitikával kapcsolatos jegybanki álláspontról

való döntéssel - itt természetesen figyelembe kell venni az MNBtv. 13. §-

ának (2) bekezdését, amely azt írja elõ, hogy az árfolyampolitikai

kérdésekben a Kormánynak és az MNB-nek közös nevezõre kell jutnia -, másrészt

a jegybanki politika eszközeinek csak jelentõsebb, az elfogadott monetáris

politika kereteit meghaladó változtatásait utalja a jegybanktanács

hatáskörébe (Javaslat 14. § (2) bek.).

b) Az MNBtv. 59. §-ának hatályos (1)-(2) bekezdése értelmében az MNB

legfeljebb öt alelnökét a miniszterelnök javaslatára a köztársasági elnök

nevezi ki három évre, és a köztársasági elnök menti fel õket.

A Javaslat 16. §-a egyrészt - figyelembe véve az államtitkárok

jogállásának átmeneti szabályozásáról szóló 1990. évi XXIII. törvényben a

közigazgatási államtitkárra meghatározottakat - biztosítja az MNB elnökének

az alelnökökre vonatkozó személyi javaslat megtételénél a kezdeményezõ

szerepet, azaz a javaslatot az MNB elnöke teszi meg, amelyet - egyetértése

esetén - a miniszterelnök terjeszt elõ a köztársasági elnöknek, másrészt - a

tapasztalatokra alapozva - az alelnökök megbízatásának idejét három évrõl hat

évre emeli.

c) A jegybanktanács az MNB legfõbb monetáris politikai irányító

szerve. Tekintettel a jegybanktanács mint testület kiemelendõ fontosságú

feladataira, továbbá arra, hogy a jegybanktanács elnöke az MNB elnöke,

indokolt, hogy a jegybanktanács ún. külsõ tagjaira vonatkozó, a köztársasági

elnöknek megteendõ személyi javaslata elõtt a miniszterelnök kikérje az MNB

elnökének véleményét (Javaslat 14. § (1) bek.).

d) A Javaslat személyi-szakmai követelményeket támaszt az MNB

elnökével, alelnökeivel és a jegybanktanács tagjaival szemben (Javaslat 15.

§, 17. §).

e) Figyelemmel arra, hogy a tapasztalatok azt mutatják, hogy az új

Országgyûlés mûködésének elsõ három hónapja alatt általában nem tudja

napirendre tûzni azt a kérdést, hogy megválassza az MNB felügyelõ

bizottságának a hatáskörébe tartozó négy tagját, indokolt törvényileg

intézkedni az iránt, hogy az MNB felügyelõ bizottságának mûködése

mindaddig tartson, amíg az új Országgyûlés a felügyelõ bizottsági tagokat

megválasztja (Javaslat 18. §).

f) A Javaslat szabályozza az MNB jegybanktanácsa ún. külsõ tagjainak és

felügyelõ bizottsági tagjainak összeférhetetlenségét, azzal, hogy akként

intézkedik, hogy az MNB jegybanktanácsa ún. külsõ tagja és felügyelõ

bizottságának tagja hitelintézetnél vezetõ tisztségviselõ, felügyelõ

bizottsági tag vagy alkalmazott nem lehet (Javaslat 19. §).

g) A Javaslat garanciális szabályként kimondja, hogy az MNB

könyvvizsgálója - az egyébként irányadó társasági jogi szabályoktól

eltérõen - nem választható újra (Javaslat 20. §).

5. A Kormány benyújtotta az Országgyûléshez a hitelintézetekrõl és a

pénzügyi vállalkozásokról szóló T/2842.. számú törvényjavaslatot, az

értékpapírok forgalomba hozataláról, a befektetési szolgáltatásokról és az

értékpapír-tõzsdérõl szóló T/2843.. számú törvényjavaslatot, valamint az

Állami Pénz- és Tõkepiaci Felügyeletrõl szóló T/2844.. számú

törvényjavaslatot. Az összefüggések folytán az említett törvényjavaslatok

számos rendelkezését kell keresztül vezetni a jegybanktörvényen (6-9. §, 13.

§, 21-22. §, 24. §, 25. § (3) bek.).

6. Részben az 5. pontban mondottakkal függenek össze a Javaslatnak

azok a rendelkezései, amelyek változtatást hoznak a jegybank monetáris

politikai eszközeiben.

Tekintettel arra, hogy a hitelintézetek likviditásának

szabályozásának kidolgozását, illetõleg megfigyelését átveszi az Állami Pénz-

és Tõkepiaci Felügyelet, a jegybanktörvénybõl elmarad az a lehetõsége a

jegybanknak, hogy a hitelintézetek számára napi likviditási tartalékot

írhasson elõ (a Javaslat 25. §-ának (1) bekezdése hatályon kívül helyezi az

MNBtv. 11. §-át).

Emellett a Javaslat lehetõséget ad arra, hogy az MNB ne csak a

hitelintézetek különbözõ típusú forrásaira, hanem a hitelintézetek különbözõ

típusaira is eltérõ mértékû kötelezõ jegybanki tartalék rátát írhasson elõ

(1. §).

7. Az MNB 1997. január elsejével átszervezi vidéki hálózatát, a

jelenlegi 18 megyei igazgatóságból (Pest megyében az MNB-nek már jelenleg

sincs megyei igazgatósága), 8 területi igazgatóság alakul. A Javaslat 10.

§-a és 25. §-a (6) bekezdése ezzel az átszervezéssel összefüggõ módosításokat

tartalmaz.

R é s z l e t e s i n d o k o l á s

Az 1. §-hoz:

Az MNBtv. 10. §-ának hatályos (2) bekezdése értelmében az MNB a

pénzintézetek különbözõ típusú forrásaira eltérõ mértékû tartalék rátát

írhat elõ.

Indokolt megteremteni annak törvényi lehetõségét, hogy a jegybank ne

csak a pénzintézetek különbözõ típusú forrásaira, hanem a pénzintézetek

egy-egy meghatározott típusára is eltérõ mértékû tartalék rátát írhasson

elõ. A hitelintézetekrõl és a pénzügyi vállalkozásokról szóló T/2842.. számú

törvényjavaslat a hitelintézet következõ típusait ismeri: bank,

szakosított hitelintézet, szövetkezeti hitelintézet. A jegybank tehát ezekre

a hitelintézeti típusokra - s nem az egyes hitelintézetekre - írhat elõ a

Javaslat értelmében eltérõ mértékû tartalék rátát.

A 2. §-hoz:

1. Az MNBtv. 19. §-ának hatályos (1)-(2) bekezdése kimondja, hogy az

MNB az államháztartással finanszírozási kapcsolatot kizárólag a központi

költségvetésen keresztül tarthat; az MNB az államháztartással való

hitelkapcsolatokat illetõen az Országgyûlésnek felelõsséggel tartozik.

Az MNBtv. 19. §-ának hatályos (3) bekezdése egyrészt tükrözi a

jegybanktörvény elfogadásakor fennállt azt a gyakorlatot, hogy az MNB a

központi költségvetés finanszírozását hitelnyújtás formájában

(hitelszerzõdések alapján) folytatta, másrészt korlátozza a központi

költségvetésnek nyújtható hitelek mértékét, azaz kimondja, hogy az adott évben

a központi költségvetésnek nyújtott hitelek állományának növekedése az év

egyetlen napján sem haladhatja meg a központi költségvetés adott évi tervezett

bevételeinek három százalékát.

2. A jegybanktörvény meghozatalának egyik célja éppen az volt, hogy

korlátozza, illetõleg átláthatóvá tegye a központi költségvetésnek az MNB

által történõ hitelezését. A pénz- és tõkepiac idõközben bekövetkezett

fejlõdésének köszönhetõen ma az MNB a költségvetésnek - ide nem értve az

MNBtv. 19. §-ának (4) bekezdése szerinti likviditási hitelezést - hitelt

nem nyújt, a központi költségvetésnek finanszírozást az állam által

kibocsátott kötvényeknek a kibocsátó államtól közvetlenül, azaz az ún.

elsõdleges piacon történõ megvásárlásával nyújt.

Az európai jegybankok tevékenysége ma a maastrichti elveknek megfelelõen

fejlõdik; ezek az elvek tiltják a központi bankoknak egyrészt azt, hogy a

központi költségvetésnek hitelt nyújtsanak, másrészt azt, hogy közvetlenül a

kibocsátó államtól, azaz az ún. elsõdleges piacon történõ állampapírt

vásároljanak.

A Javaslat 2. §-a a maastrichti elveknek megfelelõen egyrészt

megtiltja az MNB-nek azt, hogy a központi költségvetésnek hitelt - ide nem

értve az említett likviditási hitelezést - nyújtson.

Másrészt a Javaslat 2. §-a - az MNBtv. 22. §-ának módosításával,

illetõleg a módosított szövegnek az MNBtv. 19. §-ának (3) bekezdésébe

történõ áthelyezésével - megtiltja az MNB-nek azt, hogy állampapírt

közvetlenül az államtól, azaz az ún. elsõdleges értékpapír-piacon

vásároljon. Az így a 19. § (3) bekezdésében megjelenõ szöveg szerint

nincs akadálya azonban annak, hogy az MNB - monetáris politikai céljait

követve - az ún. másodlagos értékpapír-piacon, nyílt piaci mûvelet

keretében állampapírt vásároljon.

A központi költségvetés jelenlegi helyzetében nincs mód arra, hogy

megszûntessük az MNB számára azt a lehetõséget, hogy a központi

költségvetésnek likviditási hitelt nyújtson. A cél azonban nyilvánvalóan

az, hogy jelenleg pontosan meg nem határozható idõpontban, de középtávon

az MNBtv.-nek a likviditási hitelezésre vonatkozó elõírását is hatályon kívül

helyezzük.

3. Az MNBtv. 22. §-ának hatályos (2)-(5) bekezdése az MNB-nek külföldi

pénznemben fennálló követeléseit és tartozásait érintõ, a forintnak a külföldi

pénznemekhez viszonyított hivatalos árfolyama változásából eredõ veszteség

finanszírozására a jelenlegi 20. § (3) bekezdése alapján nyújtott kamatmentes

hitelbõl keletkezett államadósság piaci kamatozású értékpapírrá történõ

átalakításáról szól. A szóban forgó rendelkezéseket az 1994. évi IV. törvény

5. §-a iktatta a jegybanktörvénybe. Ezek a rendelkezések határozzák meg az

államadósság adott része piaci kamatozású értékpapírrá történõ átalakításának

mértékét, e mérték kiszámításának módját és az átalakítás rendjét.

Az MNB és a központi költségvetés közötti finanszírozási kapcsolat

újraszabályozása tárgytalanná teszi a szóban forgó rendelkezéseket.

4. Az MNBtv. 19. §-ának a Javaslat 2. §-ával megállapítandó új (2)

bekezdésének szövege összhangba hozza a jegybanktörvény szóhasználatát az

MNBtv. 19. §-ának (1) bekezdésével.

5. A Javaslat 2. §-ának (2) bekezdése a kincstári egységes számla

bevezetésével kapcsolatos szövegmódosítást tartalmaz.

6. A Javaslat 2. §-ának (3) bekezdése módosítja az MNBtv. 19. §-ának

(6) bekezdését, amelyet az eredeti szöveghez képest az 1994. évi IV. törvény

3. §-a iktatott be a jegybanktörvénybe. E bekezdés azt mondja ki, hogy a

privatizációs bevételekbõl legalább akkora részt, mint amelyre az MNB

az állami vagyon értékesítéséhez hitelt nyújtott, a kamatozó államadósság

csökkentésére kell fordítani.

Tekintettel arra, hogy az MNB és a központi költségvetés közötti

finanszírozási kapcsolat újraszabályozásával megszûnt a kamatozó és a nem

kamatozó államadósság közötti különbségtétel, a Javaslat a privatizációs

bevételekbõl befolyó bevételek szóban forgó részét az MNB-vel szemben

fennálló államadósság csökkentésére rendeli.

A 3. §-hoz:

Az MNB és a központi költségvetés közötti finanszírozási kapcsolat

újraszabályozása megszünteti a kamatmentes államadósságot.

Az MNB a devizatartalék-gazdálkodás keretében továbbra is vesz fel a

saját nevében devizahiteleket, illetve tart állományában devizát és valutát

is. E tételeket az MNB ezután is naponta fogja átértékelni, és az

átértékelésbõl származó árfolyamnyereség, illetve árfolyamveszteség

közvetlenül az elkülönített eredménytartalékot növeli, illetve csökkenti.

A 4. §-hoz:

Az MNBtv. hatályos 21. §-a értelmében a pénzkibocsátási nyereséget

- a kibocsátott és a bevonási határidõig forgalomban lévõre át nem cserélt

pénz összegének különbségét - az államadósság csökkentésére kell fordítani.

A Javaslat 4. §-a a pénzkibocsátási nyereség terminológiáját pénzbevonási

nyereségre változtatja, mivel a gyakorlatban meghatározott címletû bankjegy

vagy pénzérme bevonását nem szükségszerûen kíséri új pénz kibocsátása; a

keletkezõ nyereség nem is a pénzkibocsátáskor, hanem a pénz bevonásakor

mutatható ki.

A terminológia megváltoztatásán túlmenõen a Javaslat meghatározza az

államadósságnak azt a részét is, amelynek csökkentésére kell fordítani a

pénzbevonási nyereséget, ezt az MNBtv. 82. §-ának (1) bekezdésében említett, a

Magyar Köztársaság 1991. évi állami költségvetésérõl és az államháztartás

vitelének 1991. évi szabályairól szóló 1990. évi CIV. törvény 7. §-ának

(2) bekezdésében meghatározott hosszú lejáratú jegybanki hitellel

határozza meg.

A Javaslat lehetõvé teszi továbbá, hogy a pénzbevonási nyereségnek

az államadósság törlesztésére történõ fordítása az MNB-nek a pénz

bevonásáról szóló hirdetményében meghatározott bevonási határidõvel

megtörténhessék.

Az 5. §-hoz:

Az MNBtv. hatályos 24. §-a szerint az MNB az állam külföldi

hitelfelvételei és garanciavállalásai, értékpapír kibocsátásai, valamint a

nemzetközi szervezetektõl felveendõ hitelek tekintetében a Kormány

meghatalmazása alapján járhat el.

A Javaslat 5. §-a összefüggésben van az MNB és a központi költségvetés

közötti finanszírozási kapcsolat újraszabályozásával.

E § arra irányul, hogy abban az esetben, ha az állam devizában venne fel

hitelt, illetõleg külföldre értékpapírt bocsátana ki, biztosítsa azt, hogy

ezek tekintetében az MNB az állam megbízottjaként jár el. E szabályt

indokolja az MNB-nek a korábbi évtizedek alatt szerzett tapasztalata,

szakember-állománya, a nemzetközi pénz- és tõkepiacokon kiépített

kapcsolatrendszere.

A szóban forgó esetekben a külföldi hitel felvevõje nem az MNB lenne,

hanem az állam. A hitelfeltételeknek az állam és az MNB közötti egyeztetése

után az állam megbízást adna az MNB-nek a hitelfelvétel megszervezésére és

gyakorlati lebonyolítására. A hitellel kapcsolatos kamatok, költségek

megfizetését, illetõleg a tõke visszafizetését az állam nevében és

megbízásából, annak számlája terhére az MNB teljesítené a külföldi

hitelezõknek.

A mondottak megfelelõen irányadóak az állam külföldi értékpapír-

kibocsátásaira is.

A Javaslat értelmében az MNB megbízotti funkciója nem érvényesülne

a Kormány által külföldi államok kormányaitól felveendõ hitelekre

(kormányközi hitelek) és a nemzetközi fejlesztési intézményektõl (pl.

Világbank, Európai Beruházási és Fejlesztési Bank) felveendõ hitelekre. Az

MNB megbízotti funkciója tehát lényegében azokra az esetekre vonatkoznék,

amikor az állam a tõkepiacról venne fel devizahitelt.

Végül a Javaslat azt is lehetõvé teszi, hogy az MNB és az állam

megállapodhassék arról, hogy az állam ne az MNB-t, hanem más megbízottat

vegyen igénybe az említett, tõkepiacról történõ devizahitel felvételéhez.

A 6. §-hoz:

A Javaslat az MNBtv.-nek a jegybank számlavezetési tevékenységérõl szóló

címe alatt található 26. §-át azzal egészíti ki, hogy az MNB vezeti az

elszámolóházak, továbbá az Országos Betétbiztosítási Alap és a Befektetõ-

védelmi Alap pénzforgalmi számláját.

A Javaslat a hitelintézetekrõl és a pénzügyi vállalkozásokról szóló

T/2842.. számú, illetõleg az értékpapírok forgalombahozataláról, a befektetési

szolgáltatásokról és az értékpapír-tõzsdérõl szóló T/2843.. számú

törvényjavaslaton alapul.

A hitelintézeti törvényjavaslat 118. §-ának (1) bekezdése kimondja,

hogy az Országos Betétbiztosítási Alap pénzforgalmi számláját az MNB

vezeti.

Az értékpapírtörvény javaslata 167. §-ának (1) bekezdése értelmében a

Befektetõ-védelmi Alap számláját az MNB vezeti, 209. §-ának (5) bekezdése

pedig azt mondja ki, hogy az elszámolóház pénzforgalmi számláját vezeti az

MNB.

A Javaslat - jogszabályszerkesztési okokból - az MNBtv. teljes 26.

§-át újrafogalmazza; az MNB természetesen eddig is vezette - ha más

hitelintézetet nem hatalmazott fel - a hitelintézetek pénzforgalmi

számláját.

A 7. §-hoz:

A Javaslat 7. §-a - az értékpapírok forgalomba hozataláról, a

befektetési szolgáltatásokról és az értékpapír-tõzsdérõl szóló T/2843.. számú

törvényjavaslat 205. §-ának (6) bekezdésének analógiájára - akként

rendelkezik, hogy az MNB jóváhagyása szükséges a hitelintézeti

elszámolóház, azaz az elszámolás-forgalom lebonyolítását végzõ elektronikus

átutalási rendszert mûködtetõ intézmény üzletszabályzatának, illetõleg

módosításának hatályba lépéséhez. A hitelintézeti elszámolóház

üzletszabályzatát, illetõleg annak módosítását köteles a Pénzügyi Közlönyben

közzétenni.

A Javaslat 7. §-a azt is lehetõvé teszi, hogy az MNB a

hitelintézeti elszámolóház számára kockázati alap képzését kötelezõvé tegye.

Kockázati alap képzésének szükségessége elsõsorban akkor merül fel, ha a

hitelintézetek közötti elszámolás nem bruttó módon, azaz tételenkénti

külön-külön fedezetvizsgálattal, hanem nettó módon, elõzetes

fedezetvizsgálat nélkül történik. Ilyenkor ugyanis fennáll annak a

veszélye, hogy az elszámolást követõen a megfelelõ fedezet hiányában a

tartozás kiegyenlítése ténylegesen mégsem történik meg. Erre az esetre

szolgál biztosítékul a kockázati alap, amelybõl az elszámolási rendszer

résztvevõi kielégítést kereshetnek.

A 8. §-hoz:

Az MNBtv. rendszerében - a hatályos szöveg szerint - az MNB-nek a

pénzintézeti rendszerre vonatkozó, az engedélyezési hatáskörök gyakorlásában

való részvételét az 52. § határozza meg.

A hitelintézetekrõl és a pénzügyi vállalkozásokról szóló T/2842..

számú törvényjavaslat az MNB-nek a pénzügyi szolgáltatások végzése

engedélyezése körében részben önálló engedélyezési hatáskört, részben pedig

a pénzügyi szolgáltatások engedélyezésére irányuló, az Állami Pénz- és

Tõkepiaci Felügyelet elõtti eljárásban vélemény-nyilvánítási, illetõleg

egyetértési jogot ad.

A Javaslat 8. §-a az MNBtv.-t új 33/B. §-sal egészíti ki, amely az

említett feladatok közül az MNB önálló engedélyezési jogkörét rögzíti,

tükrözve a hitelintézeti törvényjavaslat rendelkezéseit.

A hitelintézeti törvényjavaslat 3. §-ának (6) bekezdése értelmében

pénzügyi szolgáltatásnak devizában, valutában való végzését, valamint a

törvényjavaslat 3. §-a (1) bekezdésének e) pontjában meghatározott pénzügyi

szolgáltatási tevékenységet (készpénz-helyettesítõ fizetési eszköz

kibocsátása és az ezzel kapcsolatos szolgáltatás nyújtása) és a (2)

bekezdésének a)-d) pontjában meghatározott tevékenységeket (pénzváltási

tevékenység, az elszámolás-forgalom lebonyolítását végzõ elektronikus

átutalási rendszerek mûködtetése - elszámolás-forgalmi ügylet,

pénzfeldolgozási tevékenység, arany pénzérme kereskedelem) az MNB engedélyezi,

illetve az ilyen engedélyt az MNB vonja vissza.

A 9. §-hoz:

Az MNBtv. 35. §-a (1) bekezdésének elsõ mondata a jegybanki ellenõrzés

személyi (szervi) és tárgyi hatályát határozza meg. A hatályos szöveg szerint

a jegybanki ellenõrzés a pénzintézetek és a pénzintézeti tevékenységet is

végzõ egyéb jogi személyek tekintetében a pénzforgalomról és a bankhitelrõl,

valamint a devizagazdálkodásról szóló jogszabályok és a végrehajtásukra

kiadott jegybanki elõírások megtartására terjed ki.

A Javaslat 9. §-a egyrészt átvezeti azt a terminológiai

változtatást, amelyet a hitelintézetekrõl és a pénzügyi vállalkozásokról

szóló T/2842.. számú törvényjavaslat vezet be a hitelintézeti rendszert

illetõen, azaz pénzintézet helyett hitelintézetrõl, pénzintézeti

tevékenységet is végzõ egyéb jogi személy helyett pénzügyi vállalkozásról és

pénzügyi intézménynek nem minõsülõ, kiegészítõ pénzügyi szolgáltatást

végzõ jogi személyrõl szól.

A Javaslat 9. §-a másrészt kiterjeszti a jegybanki ellenõrzés

személyi (szervi) hatályát a befektetési szolgáltatóra és az elszámolóházra.

Az értékpapírok forgalomba hozataláról, a befektetési szolgáltatásokról és

az értékpapír-tõzsdérõl szóló T/2843.. számú törvényjavaslat 127. §-ának (4)

bekezdése kimondja ugyanis, hogy a befektetési szolgáltató köteles a

tevékenységérõl, az általa megkötött ügyletekrõl jegybanki rendelkezésben

meghatározott módon, tartalommal és gyakorisággal az MNB-nek adatot

szolgáltatni. Az értékpapírtörvény javaslata 210. §-ának (4) bekezdése

pedig az elszámolóház tekintetében mondja ki az MNB-vel szemben fennálló

adatszolgáltatási kötelezettséget; az elszámolóház az MNB által elõírt

rendszerességgel, tartalommal és formában adatot szolgáltat az MNB-nek.

Tekintettel arra, hogy a jegybanki ellenõrzés tárgya az

adatszolgáltatásra kötelezettek jegybanki rendelkezésben elõírt

adatszolgáltatási kötelezettségének - akár az MNBtv. 35. §-ának 2)

bekezdésében említett helyszíni ellenõrzés útján történõ - ellenõrzése, a

Javaslat a felsorolt jogszabályok és a végrehajtásukra kiadott jegybanki

elõírások megtartására irányuló jegybanki ellenõrzés személyi (szervi)

hatályát a befektetési szolgáltatókra és az elszámolóházakra is kiterjeszti.

A 10. §-hoz:

Az MNBtv. 37. §-ának hatályos (6) bekezdése értelmében a hiányos

(csonka) forintbankjegyért az MNB ellenértéket akkor térít, ha a

bankjegynek felénél nagyobb részét benyújtják. A sérült bankjegyek

becserélését az MNB költségmentesen végzi. A csonka vagy sérült forintérmékért

az MNB ellenértéket nem térít, kivéve, ha azoknak nemesfémtartalma van.

Mint a hatályos szövegbõl kitûnik, az MNBtv. nem ad szerepet a hiányos

(csonka) bankjegyek becserélésében a hitelintézeteknek, holott e szervezetek

állnak mindennapos kapcsolatban az ügyfelek széles körével. Mindebbõl tehát

az következik, hogy - csak a jogszabályt nézve - kizárólag az MNB

pénztárainál lenne lehetséges a hiányos (csonka) forintbankjegyek teljes

értékû bankjegyre történõ becserélése. Más kérdés az, hogy néhány

pénzintézet folytat olyan gyakorlatot, hogy átveszik ügyfeleiktõl a hiányos

(csonka) bankjegyeket az MNB-nél történõ becserélés végett.

Az MNBtv. hatályos szövegén azért is indokolt változtatni, mert a

törvény szóban forgó 37. §-ának (4) bekezdése értelmében a pénzintézeteknek a

rendeltetésszerû használat következtében súlyúkban jelentõsen megfogyott

vagy nehezen felismerhetõ pénzérmék átcserélése tekintetében van szerepük;

ezeket a pénzérméket fizetésül vagy átváltásra elfogadják, és az MNB-nél

beváltják.

Az MNB 1997. január elsejével átszervezi vidéki hálózatát, a jelenlegi 18

megyei igazgatóságból (Pest megyében az MNB-nek már jelenleg sincs megyei

igazgatósága), 8 területi igazgatóság alakul. Az MNB pénztárszolgálata

tehát az ügyfelek számára - Budapesten kívül - az országban 8 helyen

lesz elérhetõ. Ilyen körülmények között a hitelintézeteknek részt kell

vállalniuk a hiányos (csonka) forintbankjegyeknek teljes értékû

forintbankjegyekre történõ átcserélésében, a Javaslat 10. §-a ezt foglalja a

törvénybe.

A 11. §-hoz:

Az MNBtv. hatályos 38. §-a értelmében az MNB gondoskodik a bankjegy-

és érmegyártás feltételeirõl; ennek költségeit nyereségébõl fedezi.

A mai körülmények között nem indokolt az, hogy a jegybanktörvény elõírja

azt, hogy az MNB a bankjegy- és érme elõállíttatás körében a gyártás

feltételeit maga teremti-e meg, vagy a beszerzés milyen módját választja.

Továbbra is célszerû azonban az, hogy a törvény rendelkezzék - a

számviteli törvény elõírásaival összhangban folytatott gyakorlatot

figyelembe véve - arról, hogy a bankjegy- és érmeelõállítás költségeit az

MNB fedezi.

A 12. §-hoz:

Az MNBtv. hatályos 39. §-a értelmében a pénzintézetek és a posta

pénztárai díj-, jutalék- és költségmentesen kötelesek pénzérmét más

címletû pénzérmére és bankjegyre, bankjegyet pedig más címletû bankjegyre és

pénzérmére átváltani.

Mind a hitelintézeteknél, mind a postánál a bankjegyek és pénzérmék

átváltásával kapcsolatban költségek keletkeznek, amelyeket az átváltást végzõ

szervezeteknek fedezniük kell. Másrészt indokolt kizárni a bankjegyek és

pénzérméknek a jegybanktörvény szóban forgó §-ában meghatározott átváltási

körébõl azokat a tételeket, amelyek mennyiségüknél fogva már a

pénzfeldolgozás fogalmi körébe tartozhatnak.

A Javaslat a bankjegyek és pénzérmék kötelezõ ingyenes átváltását

mennyiségi korláthoz köti, nevezetesen pénzérmébõl a felváltandó összeg

címletenként legfeljebb 100 darab lehet, bankjegy felváltása esetén pedig

a felváltott összegben nem lehet több, mint címletenként 100 darab.

A Javaslat ezzel a szabályozással - az állampolgári szférára gondolva -

azt kívánja elérni, hogy a szívességinek nevezhetõ körben a hitelintézetek

és a posta pénztárai a bankjegyek és pénzérmék átváltását továbbra is

ingyenesen végezzék.

A Javaslat ugyanezeket a szabályokat az MNB-re is alkalmazni rendeli.

A 13. §-hoz:

Az MNBtv. rendszerében - a hatályos szöveg szerint - az MNB-nek a

pénzintézeti rendszerre vonatkozó, az engedélyezési hatáskörök gyakorlásában

való részvételét az 52. § határozza meg.

A hitelintézetekrõl és a pénzügyi vállalkozásokról szóló T/2842..

számú törvényjavaslat az MNB-nek a pénzügyi szolgáltatások engedélyezése

körében részben önálló engedélyezési hatáskört, részben pedig a pénzügyi

szolgáltatások engedélyezésére irányuló, az Állami Pénz- és Tõkepiaci

Felügyelet elõtti eljárásban vélemény-nyilvánítási, illetõleg egyetértési

jogot ad.

Míg a Javaslat 8. §-a - az MNBtv.-t új 33/A. §-sal kiegészítve - az

említett feladatok közül az MNB önálló engedélyezési jogkörét rögzíti, a

Javaslat 13. §-a - tükrözve a hitelintézetekrõl és a pénzügyi

vállalkozásokról szóló T/2842.. számú törvényjavaslat, illetve az

értékpapírok forgalomba hozataláról, a befektetési szolgáltatásokról és

az értékpapír-tõzsdérõl szóló T/2843.. számú törvényjavaslat megfelelõ

rendelkezéseit - részben azokat a pénzügyi szolgáltatási, illetõleg

kiegészítõ pénzügyi szolgáltatási tevékenységeket sorolja fel, amelyek

engedélyezésére irányuló eljárásban az Állami Pénz- és Tõkepiaci Felügyelet

köteles kikérni az MNB véleményét, másrészt megállapítja azokat az eseteket

is, amelyekben meghatározott tevékenység végzésének engedélyezéséhez,

illetõleg a kiadott engedély visszavonásához az MNB egyetértése szükséges.

A hitelintézeti törvényjavaslat 3. §-ának (5) bekezdése értelmében

pénzügyi szolgáltatásnak devizában, valutában való végzését, valamint a

törvényjavaslat 3. §-a (1) bekezdésének d) pontjában meghatározott pénzügyi

szolgáltatási tevékenységet (pénzforgalmi szolgáltatások nyújtása) és (2)

bekezdésének e) pontjában meghatározott kiegészítõ pénzügyi szolgáltatási

tevékenységet (pénzügyi ügynöki tevékenység a bankközi piacon) az Állami

Pénz- és Tõkepiaci Felügyelet az MNB elõzetes véleményének kikérésével

engedélyezi.

Az értékpapírtörvény javaslata 205. §-ának (1) bekezdése értelmében

az elszámolás-forgalmi tevékenység végzéséhez szükséges engedélyt az Állami

Pénz- és Tõkepiaci Felügyelet az MNB elnökének egyetértésével adja meg.

A hitelintézeti törvényjavaslat 30. §-ának (3) bekezdése értelmében

hitelintézeti tevékenység engedélyezését az Állami Pénz- és Tõkepiaci

Felügyelet az MNB elnökének jóváhagyásával vonhatja vissza. Az

értékpapírtörvény javaslata 13. §-a (2) bekezdésének, illetõleg 205. §-a

(6) bekezdésének értelmében a befektetési társaság tevékenységi (mûködési)

engedélyét, illetõleg az elszámolóház tevékenységi engedélyét az Állami

Pénz- és Tõkepiaci Felügyelet az MNB elnökének jóváhagyásával vonhatja

vissza.

14. §-hoz:

1. Az MNB legfõbb monetáris politikai irányító szervének, a

jegybanktanácsnak - az MNB elnökén kívül - tagjai az MNB alelnökei és további

- az MNB alelnökeinek számával megegyezõ számú - tag. Az MNBtv. 57. §-a

(3) bekezdésének hatályos c) pontja értelmében a jegybanktanács ún. külsõ

tagjait a miniszterelnök javaslatára a köztársasági elnök nevezi ki három

évre.

Tekintettel a jegybanktanács mint testület kiemelkedõ fontosságú

feladataira, továbbá arra, hogy a jegybanktanács elnöke az MNB elnöke,

indokolt, hogy a miniszterelnök személyi javaslatának megtétele elõtt - az

eddigi gyakorlatnak megfelelõen - kikérje az MNB elnökének véleményét.

2. Az MNBtv. 57. §-ának hatályos (5) bekezdése akként rendelkezik, hogy

a jegybanktanács határoz

a) az MNB éves monetáris politikai irányelveirõl,

b) a jegybanki politika eszközeinek módosításáról, ide értve az

árfolyampolitikai intézkedéseket is.

A Javaslat 14. §-ának (2) bekezdése az MNBtv. 59. §-ának a

jegybanktanács hatáskörét meghatározó (5) bekezdését akként módosítja,

hogy egyrészt kifejezetten kibõvíti a hatáskört az árfolyampolitikával

kapcsolatos jegybanki álláspontról való döntéssel - itt természetesen

figyelembe kell venni az MNBtv. 13. §-ának (2) bekezdését, amely azt írja

elõ, hogy az árfolyampolitikai kérdésekben a Kormánynak és az MNB-nek közös

nevezõre kell jutnia -, másrészt a jegybanki politika eszközeinek csak

jelentõsebb, az elfogadott monetáris politika kereteit meghaladó

változtatásait utalja a jegybanktanács hatáskörébe.

A 15. §-hoz:

A Javaslat 15. §-a - más országok jegybanktörvényeinek mintájára -

személyi-szakmai követelményeket támaszt az MNB elnökévé kinevezendõ

személlyel szemben.

E szerint az MNB elnökévé az a magyar állampolgár nevezhetõ ki, aki

monetáris, pénzügyi, illetõleg a pénzintézeti tevékenységgel kapcsolatos

kérdésekben kiemelkedõ elméleti, illetõleg gyakorlati szakmai ismeretekkel

rendelkezik.

Ezek a követelmények a jegybanktörvény 60. §-ának utaló szabálya

folytán az MNB alelnökeire, sõt - a Javaslat 17. §-ának figyelembevételével

- a jegybanktanács ún. külsõ tagjaira is vonatkoznak.

A 16. §-hoz:

Az MNBtv. 59. §-ának hatályos (1)-(2) bekezdése értelmében az MNB

legfeljebb öt alelnökét a miniszterelnök javaslatára a köztársasági elnök

nevezi ki három évre, és a köztársasági elnök is menti fel õket.

A Javaslat 16. §-a egyrészt - figyelembe véve az államtitkárok

jogállásának átmeneti szabályozásáról szóló 1990. évi XXXIII. törvényben a

közigazgatási államtitkárra meghatározottakat - biztosítja az MNB elnökének

az alelnökökre vonatkozó személyi javaslat megtételénél a kezdeményezõ

szerepet, azaz a javaslatot az MNB elnöke teszi meg, amelyet - egyetértése

esetén - a miniszterelnök terjeszt elõ a köztársasági elnöknek, másrészt -

a tapasztalatokra alapozva - az alelnökök megbízatásának idejét három évrõl

hat évre emeli.

A 17. §-hoz:

A Javaslat 17. §-a egyrészt módosítja az MNBtv. 60. §-a elsõ mondatban

foglalt utaló szabályt; kiterjeszti az MNB elnökére a Javaslat 15. §-a (2)

bekezdésében meghatározott személyi-szakmai követelményeket az MNB

alelnökeire és a jegybanktanács ún. külsõ tagjaira.

A Javaslat szóban forgó §-a másrészt lehetõvé teszi az MNB

jegybanktanácsa ún. külsõ tagjai tekintetében azt is, hogy ezen személyek

személyi-alkalmassága ne a Javaslat 15. §-a (2) bekezdésében megállapítandó

feltételek, hanem más követelmények alapján legyen elbírálható. E szerint a

jegybanktanács ún. külsõ tagja olyan személy is lehet, aki a gazdaság

valamely ágában kiemelkedõ elméleti, illetõleg gyakorlati ismeretekkel

rendelkezik és a pénzügyi kérdésekben jártas. Mint látható, ezek a

személyi-szakmai feltételek teszik lehetõvé azt, hogy ne kifejezetten

pénzügyi, hanem a gazdaság valamely ágában (pl. ipar) elismert szakember

is tagja lehessen a jegybanktanácsnak.

A 18. §-hoz:

Az MNBtv. 63. §-a az MNB felügyelõ bizottsága megbízatásának idõtartamát

- mivel a felügyelõ bizottságnak négy tagját, s ezek között az elnököt az

Országgyûlés választja - lényegében az Országgyûlés megbízatásának

idõtartamához köti. A 63. § második mondata továbbá úgy rendelkezik, hogy

az MNB felügyelõ bizottságának mûködése addig tart, amíg az új

Országgyûlés az alakuló üléstõl számított három hónapon belül az új

felügyelõ bizottsági tagokat megválasztja.

Tekintettel arra, hogy a tapasztalatok azt mutatják, hogy az új

Országgyûlés mûködésének elsõ három hónapja alatt általában nem tudja

napirendre tûzni azt a kérdést, hogy megválassza az MNB felügyelõ

bizottságának a hatáskörébe tartozó négy tagját, indokolt törvényileg

intézkedni az iránt, hogy a felügyelõ bizottság mûködése mindaddig tartson,

amíg az új Országgyûlés a felügyelõ bizottsági tagokat megválasztja.

A Javaslat elfogadása esetén is egyértelmû az, hogy az új

Országgyûlésnek - az általa meghatározott idõpontban ugyan, de - kell

választania új MNB felügyelõ bizottsági tagokat.

A 19. §-hoz:

A jegybanktörvény 69-70. §-a szabályozza az MNB elnökének,

alelnökeinek, az MNB igazgatósági tagjainak és a jegybanktanács ún. külsõ

tagjainak összeférhetetlenségét, a 69. §-a a politikai összeférhetetlenséget,

a 70. §-a pedig a gazdasági összeférhetetlenséget.

A tapasztalatokra alapozva indokolt további összeférhetetlenségi

esetekrõl rendelkezni.

A Javaslat 19. §-a új 69/A §-sal egészíti ki a jegybanktörvényt,

szabályozza az MNB jegybanktanácsa ún. külsõ tagjainak és felügyelõ

bizottsági tagjainak összeférhetetlenségét, azzal, hogy akként intézkedik,

hogy az MNB jegybanktanácsa ún. külsõ tagja és felügyelõ bizottságának

tagja pénzintézetnél vezetõ tisztségviselõ, felügyelõ bizottsági tag vagy

alkalmazott nem lehet.

A Javaslat a hatályba léptetõ rendelkezéseket tartalmazó 25. §-ában

kimondja, hogy a Javaslat 19. §-át a törvény hatálybalépése után kinevezett,

illetõleg megválasztott személyekre kell alkalmazni.

A 20. §-hoz:

Az MNBtv. 85. §-a értelmében a gazdasági társaságokról szóló 1988. évi

VI. törvény rendelkezéseit az MNB tekintetében a jegybanktörvényben

meghatározott eltérésekkel kell alkalmazni. Ez azt jelenti, ha az MNBtv. az

adott tárgykörben eltérõ rendelkezést nem tartalmaz, a gazdasági

társaságokról szóló törvény szabályai az irányadóak.

A gazdasági társaságokról szóló 1988. évi VI. törvény 30. §-a

kimondja, hogy a könyvvizsgálókat határozott idõre, de legfeljebb öt évre

kell választani; újraválaszthatók és bármikor visszahívhatók. Az MNB

alapszabálya értelmében a közgyûlés jelenleg a könyvvizsgálót három évre

választja.

A Javaslat 20. §-a új 70/A. §-sal egészíti ki a jegybanktörvényt, amely

- az MNB speciális feladatára, felelõsségére és státusára tekintettel -

garanciális szabályként kimondja, hogy az MNB könyvvizsgálója nem választható

újra. Ez azt jelenti, ha a könyvvizsgáló megbízatásának idõtartama lejár, az

MNB közgyûlésének másik könyvvizsgálót kell választania. Nem kizárt azonban

az, hogy a lejárt megbízatású könyvvizsgálót a közgyûlés - egy vagy több olyan

idõszak elteltével, amelyben más könyvvizsgálója volt az MNB-nek - ismét

megválassza könyvvizsgálónak.

A 21. §-hoz:

Az MNBtv. 71. §-ának (1) bekezdése meghatározza azokat a tárgyakat,

amelyekben az MNB a jogszabályok keretei között jegybanki rendelkezést adhat

ki.

Tekintettel arra, hogy a hitelintézetekrõl és a pénzügyi

vállalkozásokról szóló T/2842.. számú törvényjavaslat egyes pénzügyi

szolgáltatási, illetõleg kiegészítõ pénzügyi szolgáltatási tevékenységekkel

kapcsolatos feladatokat az MNB hatáskörébe utalt, a Javaslat 21. §-a

kiegészíti azokat a tárgyakat, amelyekben az MNB jegybanki rendelkezést

adhat ki, az engedélyezési hatáskörébe tartozó pénzügyi szolgáltatási és

kiegészítõ pénzügyi szolgáltatási tevékenységek (az MNBtv.-nek a Javaslat 8.

§-ával megállapítandó új 33/A. §-a) végzésének, tárgyi feltételeinek

szabályozásával.

A 22. §-hoz:

Az MNBtv. 72. §-ának hatályos (6) bekezdése értelmében az MNB

értékpapír-forgalmazási tevékenységére külön törvény az irányadó. Ez a

külön törvény az egyes értékpapírok nyilvános forgalomba hozataláról és

forgalmazásáról, valamint az értékpapír-tõzsdérõl szóló 1990. évi VI. törvény

(Épt.).

Az Épt.-t felváltó, az értékpapírok forgalomba hozataláról, a

befektetési szolgáltatásokról és az értékpapír-tõzsdérõl szóló T/2843.. számú

törvényjavaslat 8. §-ának (8) bekezdése azt tartalmazza, hogy az MNB a

törvényjavaslat 4. §-ában meghatározott befektetési szolgáltatási és

kiegészítõ befektetési szolgáltatási tevékenységet a rá vonatkozó külön

törvény alapján, az ott meghatározott körben folytathat. Ebbõl következik,

hogy a jegybanktörvénynek rendelkeznie kell az MNB befektetési szolgáltatási

és kiegészítõ befektetési szolgáltatási tevékenységérõl, meghatározva egyúttal

e tevékenység körét, korlátait.

A Javaslat 22. §-a - felhasználva az értékpapírtörvény javaslatának

a Magyar Államkincstár tekintetében az államháztartásról szóló 1992. évi

XXXVIII. törvényt kiegészítõ 234. §-át - akként rendelkezik, hogy az MNB

értékpapír-bizományosi, értékpapír-kereskedelmi, értékpapír forgalomba

hozatalának szervezése és ehhez kapcsolódó szolgáltatási, értékpapír-

letétkezelési és értékpapír-számlavezetési befektetési szolgáltatási,

illetõleg kiegészítõ befektetési szolgáltatási tevékenységet az állam

által kibocsátott hitelviszonyt megtestesítõ értékpapírok tekintetében

végezhet.

A 23. §-hoz:

A Javaslat 23. §-a az MNBtv. új 78. §-ának (1)-(3) bekezdésében az MNB

jövedelem-szabályozásán belül a teljes gazdasági évre vonatkozó szabályokat,

(4)-(8) bekezdésében pedig az ezek végrehajtását elõsegítõ évközi

szabályokat rögzíti, végül a (9)-(12) bekezdés a saját tõke megkívánt

mértékének eléréséig átmeneti szabályokat állapít meg.

A Javaslat a már sok problémát okozó nyereségadó helyett bevezeti az

osztalék intézményét. Az MNB költségvetési befizetése a megállapítás módjára

tekintettel közelebb áll az osztalékhoz mint a nyereségadóhoz.

A Javaslat szerint a megállapított osztalékról szóló közgyûlési

határozatot 8 napon belül kell végrehajtani, figyelembe véve az MNB által

fizetett osztalékelõleget és a központi költségvetés által az év közben

kimutatott veszteség vagy az átértékelésbõl származó saját tõke

csökkenés alapján átutalt összeget is, függetlenül attól, hogy az MNB-nek

vagy a központi költségvetésnek van-e fizetési kötelezettsége.

A Javaslat szerint a közgyûlés feladata annak biztosítása, hogy a

gazdasági év lezárása után az MNB saját tõkéjének összege ne legyen kevesebb

mint a mérleg fordulónapján számított monetáris bázis 5 %. A Javaslat szövege

lehetõvé teszi, hogy a közgyûlés ettõl az összegtõl felfelé eltérjen. A

Javaslat meghatározza a monetáris bázist, mégpedig a forgalomban levõ

bankjegy és érmeállomány, valamint a hitelintézeteknek az MNB-nél elhelyezett

forintbetéteinek összegeként, jogcímre tekintet nélkül, így a kötelezõ

tartalék mellett a hitelintézetek pénzforgalmi bankszámlájának szabad

egyenlege is e körbe tartozik.

A Javaslat szerint az MNB és a központi költségvetés a folyó eredmény és

az átértékelésbõl származó elkülönített eredménytartalék alakulásának

megfelelõen minden hónapot követõ hónap 15. napjáig elszámol.

Az MNB-t fizetési kötelezettség terheli, ha az MNB folyó eredménye

pozitív, illetve ha az átértékelésbõl származó elkülönített eredménytartalék

alakulása miatt a saját tõke összege a megjelölt határt meghaladja. A

központi költségvetést megtérítési kötelezettség terheli akkor, ha az MNB

eredménye negatív, illetve ha a saját tõke összege az átértékelésbõl

származó elkülönített eredménytartalék alakulása miatt a megkívánt érték alá

csökken.

Az évközi elszámolási szabályok biztosítják, hogy a saját tõke ne

legyen magasabb az indokolt értéknél, azaz a saját tõke megkívánt értéket

meghaladó hányada ne legyen magasabb, mint a folyó évi veszteség. Az ezt

meghaladó összeget az MNB osztalékelõlegként befizeti.

A Javaslat átmeneti idõtartamot biztosít arra, hogy a saját tõke a

megkívánt értéket elérje. Amíg a saját tõke a megkívánt értéket el nem éri,

a központi költségvetésnek csak akkor keletkezik fizetési kötelezettsége az

átértékelés miatt, ha az átértékelésbõl származó elkülönített

eredménytartalék a saját tõke összegét csökkenti, ha viszont az elkülönített

eredménytartalék a saját tõke összegét növeli, azt a közgyûlés nem vonhatja

el.

A 24. §-hoz:

Az MNBtv. 79. §-ának hatályos (1) bekezdése kimondja, hogy az MNB

számára feladatot a pénzforgalommal kapcsolatos feladatkörében törvény vagy

kormányrendelet, a devizagazdálkodással kapcsolatos feladatkörében pedig

törvény, kormányrendelet és miniszteri rendelet állapíthat meg; az ilyen

kormányrendeletet az MNB véleményét kikérve, az ilyen miniszteri rendeletet

pedig az MNB-vel egyetértésben kell kiadni.

A devizáról szóló 1995. évi XCV. törvénynek a végrehajtási jogszabályok

kiadására vonatkozó felhatalmazásokat tartalmazó 89. §-a nem tartalmaz

olyan esetet, amelyben a pénzügyminiszter rendeletet adhatna ki a

devizagazdálkodás körében.

A Javaslat 25. §-a - újra megállapítva az MNBtv. 79. §-ának (1)

bekezdését - a devizatörvénnyel összhangban elhagyja a szövegbõl azt a

lehetõséget, hogy a devizagazdálkodás körében pénzügyminiszteri szintû

szabályozás jelenhessék meg.

A hitelintézetekrõl és a pénzügyi vállalkozásokról szóló T/2832..

számú törvényjavaslat 235. §-ának (1) bekezdése felhatalmazza a Kormányt arra,

hogy rendeletben állapítson meg a pénzügyi szolgáltatásokra, illetõleg a

kiegészítõ pénzügyi szolgáltatásokra vonatkozó egyes szabályokat. Ezek a

szabályok érinthetik az MNBtv.-nek a Javaslat 8. §-ával megállapított 33/B. §-

át is, amely az MNB-nek - a hitelintézeti törvényjavaslat megfelelõ

elõírásainak tükrözésével - a pénzügyi, illetõleg a kiegészítõ pénzügyi

szolgáltatások végzése körében engedélyezési hatáskört biztosít. Ezért

szükséges kiegészíteni azokat a tárgyakat, amelyekben az MNB számára

feladatot - törvény mellett - kormányrendelet is megállapíthat, az MNB-

nek a pénzügyi szolgáltatási és kiegészítõ pénzügyi szolgáltatási

tevékenységek engedélyezésével kapcsolatos feladatkörével.

A 25. §-hoz:

1. A Javaslat 25. §-a a Javaslat hatálybalépésének határidejét 1996.

január 1. napjában határozza meg.

2. A Magyar Államkincstár létrehozatalával a társadalombiztosítási alapok

pénzforgalmi számláját a Kincstár vezeti, illetõleg az elkülönített állami

pénzalapok fizetéseit a Kincstár - az egységes kincstári számlán -

bonyolítja le. Ennek megfelelõen a Javaslat hatályon kívül helyezi az MNBtv.

25. §-át amely lehetõvé tette az MNB-nek, hogy a társadalombiztosítási

alapok és az elkülönített állami pénzalapok pénzforgalmi számláját

vezethesse.

3. A devizagazdálkodás rendszerében folyamatosan bekövetkezett

változások - különösen az Országgyûlés által elfogadott, a devizáról szóló

1995. évi XCV. törvény - indokolttá teszik az MNBtv. 30. §-a (1)

bekezdésének, azaz az MNB "devizaellátási kötelezettségének" hatályon kívül

helyezését, amelynek értelmében az MNB gondoskodik arról, hogy a külföldi

fizetések lebonyolításához és az ország devizális biztonságához

megfelelõ mennyiségû külföldi fizetõeszköz álljon rendelkezésre.

4. A Javaslat keresztül vezeti a jegybanktörvényen a hitelintézetekrõl

és a pénzügyi vállalkozásokról szóló T/2842.. számú törvényjavaslatból, az

értékpapírok forgalomba hozataláról, a befektetési szolgáltatásokról és az

értékpapír-tõzsdérõl szóló T/2843.. számú törvényjavaslatból és az Állami

Pénz- és Tõkepiaci Felügyeletrõl szóló T/2844.. számú törvényjavaslatból

következõ terminológiai változtatásokat.

5. A Javaslat 9. §-ának indokolásánál ismertetett, az értékpapírok

forgalomba hozataláról, a befektetési szolgáltatásokról és az értékpapír-

tõzsdérõl szóló T/2843.. számú törvényjavaslatban megfogalmazott, az MNB-nek

történõ adatszolgáltatás kötelezettségével érintett befektetési

szolgáltatókra és elszámolóházakra is kiterjeszti a jegybanki

információs rendszer elõírásait.

6. A Javaslat 25.§-ának (5) bekezdése - a 4-5. pontban megfogalmazottak

alapján, összhangban a Javaslat 21. §-ának az MNBtv. 71. §-a (1) bekezdésének

bevezetõ mondatát módosító (1) bekezdésével - keresztül vezeti a jogalkotásról

szóló 1987. évi XI. törvény 51. §-án a jegybanki rendelkezés személyi hatályát

érintõ változtatásokat.

7. A Javaslat a 10. §-nál mondottak figyelembevételével módosítja a

devizáról szóló 1995. évi XCV. törvényt, hatályon kívül helyezi a

devizahatósági ügyekben elsõ fokon eljáró MNB igazgatóságok illetékesség

szabályait; az illetékességi szabályok megállapításáról a devizatörvényt

végrehajtó 161/1995. (XII.26.) Korm. rendelet kiegészítésével történik

intézkedés.

Eleje Honlap