1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

Fidesz-Magyar Polgári Párt

Képviselõcsoportja

T/3210..

Képviselõi önálló indítvány

1996. évi ........... törvény

a közbeszerzésekrõl szóló

1995. évi XL. törvény módosításáról

1.§

A közbeszerzésekrõl szóló 1995. évi XL. törvény 1. §-a a következõ g) ponttal

egészül ki:

"g) az Állami Privatizációs és Vagyonkezelõ Részvénytársaság."

2. §

Ez a törvény a kihirdetése napján lép hatályba.

I N D O K O L Á S

Az Országgyûlés 1995. május 9.-én alkotta meg a közbeszerzésekrõl szóló 1995.

évi XL. törvényt.

A szabályozás fõ célja akkor az volt, hogy biztosítsa az államháztartás

alrendszerei vagyongazdálkodásának hatékonyságát és átláthatóságát, különös

tekintettel arra, hogy több tízmilliárd forintra becsülhetõ a

közbeszerzéseknek az államháztartás kiadásain belüli éves részaránya. A

javaslat ugyanakkor a közpénzek hatékony felhasználása mellett a hazai

ajánlattevõket is - igaz csak mérsékelten - preferálta.

A törvény ennek megfelelõen úgy került megalkotásra, hogy az tartalmazza a

közbeszerzések racionális költségkihatását elõsegítõ eljárás szabályait és a

közpénzbõl beszerzett javak optimális minõségét, biztosítja az államháztartási

forrásokból lebonyolított beszerzések átláthatóságát, a verseny megvalósulását

és - a nemzetközi szerzõdésekben vállalt kötelezettségeink teljesítése

mellett, illetve a fennálló viszonosság keretei között - a magyar gazdaság

érdekeinek érvényesítését.

A javaslat személyi hatálya e fenti célokkal összhangban úgy került

meghatározásra, hogy az alá különbözõ szervezetek, szervezettípusok tartoznak.

A személyi hatály meghatározásának egyik szempontja az volt, hogy a

közpénzekbõl, illetve a közpénzekbõl történõ támogatás segítségével

gazdálkodók a javaslat tárgyi hatálya alá tartozó beszerzéseik során kötelesek

legyenek a javaslat versenyeztetési eljárási szabályai szerint eljárni.

Semmi sem indokolta már akkor sem és semmi sem indokolja ma sem, hogy az

Állami Privatizációs és Vagyonkezelõ Rt.-t nem vonták a közbeszerzési törvény

hatálya alá, hiszen az ÁPV. Rt. legfõbb feladata az állam tulajdonában álló

részvények és üzletrészek, illetve egyéb vagyon mielõbbi értékesítése

magántulajdonosok részére, illetve amíg ez megtörténik addig az ÁPV Rt.

gondoskodik a vagyon hasznosításáról.

Az állami tulajdonnal kapcsolatos fenti feladatok során az ÁPV Rt.-re

értelemszerûen ugyanolyan elveknek kell vonatkoznia mint amelyeket a

közbeszerzési törvény - fent már hivatkozott - preambuluma fogalmaz meg.

Vitathatatlan tény ugyanis, hogy

- az államháztartás kiadásainak ésszerûsítése,

- a közpénzek felhasználása átláthatóságának és széles körû nyilvános

ellenõrizhetõségének megteremtése,

- a közbeszerzések során a verseny tisztaságának biztosítása

mind olyan célok, amelyeket nem indokolt csak az államháztartás alrendszereit

alkotó költségvetési szervekre szûkíteni, hanem ezeknek az elveknek a mentén

kell mûködni azoknak a szervezeteknek is amelyek az állami vagyont csak

"kezelik". Az ÁPV Rt. ugyanis nem gazdálkodik az állami vagyonnal, csak azt

kezeli és lényegében csak szervezeti formájában különbözik a költségvetési

szervektõl. Az ÁPV Rt. egyik jogelõdje az Állami Vagyonügynökség pl. korábban

is költségvetési szervként mûködött. Jogosan mondható tehát, hogy az ÁPV Rt.

csak "quasi" gazdálkodó szervezet, és más gazdasági társaságokhoz képes

mûködése is sajátos, speciális, ezért rá beszerzései tekintetében is speciális

szabályok vonatkozhatnak.

Hasonló indokok miatt tartoznak egyébként a törvény hatálya alá pl. a

közalapítványok, vagy a korábban intézményi formában, ma már gazdasági

társaságként mûködõ közszolgálati mûsorszolgáltatók is, mint pl. a Magyar

Televízió, Magyar Rádió.

Az is vitathatatlan tény, hogy mindazok az anyagi források, melyeket az ÁPV

Rt. akár saját szervezetének mûködtetése céljából, akár a portfoliójába

tartozó cégek pl. reorganizációja céljából felhasznál ugyanolyan közpénzek,

mint a költségvetési szerveké.

Ugyanakkor az tarthatatlan állapot, hogy amíg az ÁPV Rt. privatizációs

eljárásainak nyilvánosságát törvény szabályozza, addig ezzel szemben a

beszerzéseinek nyilvánossága, ilyen esetben a közpénzek áttekinthetõsége, és

ennek során a verseny tisztasága jogszabállyal nincs biztosítva.

Az önálló indítvány fentiek miatt javasolja az ÁPV Rt. esetében is, hogy az a

közbeszerzési törvény hatálya alá tartozzon.

A közbeszerzési törvény tárgyi hatálya alá a törvény személyi hatálya szerinti

szervezetek árubeszerzései, építési beruházásai és részükrõl szolgáltatások

megrendelése tartoznak, feltéve, ha a beszerzés értéke eléri vagy meghaladja a

külön meghatározott értékhatárt.

E tekintetben szintén nem indokolt különbséget tenni az ÁPV Rt. esetében más

szervezetektõl. Sem az ÁPV Rt. árubeszerzései sem építési beruházásai esetében

ilyen kétségek nem is merülhetnek fel. Problémát jelenthetnének viszont az

ÁPV Rt. azon szerzõdései, melyek a szolgáltatások körébe tartoznak. Különösen

igaz ez az 1995. évi XXXIX. tv. V. fejezete által szabályozott vagyonkezelési

szerzõdések esetében. Ugyanakkor a közbeszerzési törvénynek a 9. § (2)

bekezdése ezt a dilemmát megoldja, hiszen annak b) pontja kimondja, hogy a

törvény hatálya nem terjed ki azokra a szolgáltatásokra melyeknél "a

szolgáltatás végzésére kizárólag - más jogszabályban - meghatározott

feltételek mellett köthetõ szerzõdés."

Tekintettel arra, hogy a privatizációs törvény V. fejezete ilyen szerzõdéseket

szabályoz ezekre tehát a közbeszerzési törvény hatálya valójában nem

vonatkozna, egyéb szerzõdésekre azonban, amelyek a szervezet más irányú

mûködését érintik viszont igen.

Budapest, 1996. október 4.

Deutsch Tamás

Fidesz-Magyar Polgári Párt

Eleje Honlap