- 1 -

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/3212.. számú

TÖRVÉNYJAVASLAT

a társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény

módosításáról

Elõadó: Dr. Medgyessy Péter

pénzügyminiszter

Budapest, 1996. október

1996. évi ...................

t ö r v é n y

a társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény

módosításáról

A társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény (a

továbbiakban: T.) a következõk szerint módosul:

1. §

(1) A T. 10. §-a (1) bekezdésének f)-g) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

[E törvény alapján biztosított]

"f) az egyéni vállalkozói tevékenység gyakorlásában rendszeresen

közremûködõ segítõ családtag, továbbá a jogi személyiséggel nem

rendelkezõ gazdasági társaság - ide nem értve a jogi személy

felelõsségvállalásával mûködõ gazdasági munkaközösséget - természetes

személy tagjának a társaságban rendszeresen munkát végzõ segítõ

családtagja, kivéve azt, aki e törvény vagy külön jogszabály, illetõleg

államközi egyezmény alapján öregségi (ideértve a korengedményes

nyugdíjban, az elõnyugdíjban, a bányásznyugdíjban, az egyes mûvészeti

tevékenységet folytatók öregségi nyugdíjában, valamint a szolgálati

nyugdíjban részesülõ személyt), rokkantsági, baleseti rokkantsági

nyugdíjban részesül.

g) keresetpótló juttatásban, munkanélküli járadékban részesülõ

munkanélküli személy."

(2) A T. 10. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) Az (1) - (2) bekezdésben említett személyeken túl a biztosítás

kiterjed

a) a bedolgozóra,

b) a megbízási, valamint a 103/D. § (1) bekezdésének hatálya alá nem

tartozó vállalkozási jellegû jogviszony keretében személyesen munkát

végzõ személyre,

c) az alapítvány, a társadalmi szervezet, a társadalmi szervezetek

szövetsége, a társasház-közösség, az egyesület, a köztestület, a

közhasznú társaság, a kamara, a biztosítási önkormányzat, a gazdálkodó

szerv - ide nem értve a korlátolt felelõsségû társaság esetében a 10. §

(2) bekezdés d) pontja szerint biztosított tagot, továbbá a 11. § (1)

bekezdésének b) - c) pontjában említett külföldi állampolgárokat -

választott tisztségviselõjére, a választott bíróság bírájára, továbbá a

helyi (települési) önkormányzat választott képviselõjére

(tisztségviselõjére) és a társadalmi megbízatású polgármesterre."

2. §

A T. a következõ 10/A. §-sal egészül ki:

"10/A. § Az egyidejûleg több jogviszonyban álló személy

biztosításának a fennállását mindegyik jogviszonyában külön-külön kell

elbírálni."

3. §

A T. 11. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"11. § A biztosítás nem terjed ki:

a) a külföldi állam diplomáciai képviselõjére, a képviselet

személyzetének külföldi állampolgárságú tagjára, a diplomáciai

mentességet élvezõ nemzetközi szerv külföldi állampolgárságú

képviselõjére, (munkatársára), a diplomáciai mentességet élvezõ szerv

külföldi állampolgárságú alkalmazottjára, valamint az említett személyek

külföldi állampolgárságú alkalmazottjára,

b) a külföldi munkáltató által a Magyar Köztársaság területén

foglalkoztatott, a devizajogszabályok szerint külföldinek minõsülõ

személyre (a továbbiakban: külföldi),

c) a külföldi részvétellel mûködõ gazdasági társaságnak a Magyar

Köztársaság területén foglalkoztatott - a 14. § (2) bekezdésének hatálya

alá nem tartozó - arra a természetes személy munkavállalójára (tagjára),

aki külföldinek minõsül."

4. §

A T. a következõ 11/A. §-sal egészül ki:

"11/A. § E törvény alkalmazásánál

a) munkáltatónak kell tekinteni:

1. a biztosítottakat (T. 10. § (1) bekezdés a)-b) és f) pont és

(3) bekezdés) foglalkoztató jogi személyt, illetõleg jogi

személyiség nélküli gazdasági szervezetet, magánszemélyt,

költségvetés alapján gazdálkodó szervezetet, továbbá egyéb

szervezeteket,

2. a tanulószerzõdéssel szakképzõ iskolai tanulót, vagy

ösztöndíjas szakmunkástanulót foglalkoztató gazdálkodó

szervezetet - ideértve az egyéni vállalkozót is -,

3. a társas vállalkozás (T. 103/E. § (1) bekezdés) tagja

esetében a társas vállalkozást,

4. a T. 10. §-a (1) bekezdésének g) pontjában említett

magánszemélyek esetében a munkanélküli-ellátást folyósító

szervet,

5. a gyermeknevelési támogatásban vagy ápolási díjban részesülõ

személyek esetében a támogatást, illetõleg a díjat folyósító

szervet.

b) adóköteles jövedelem: a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi

CXVII. törvény (továbbiakban: SZJA) szerint az összevont adóalapba

tartozó, az önálló tevékenységbõl és a nem önálló tevékenységbõl származó

jövedelem, és az egyéb jövedelem azon része, amelyet az adóelõleg

számításánál jövedelemként kell figyelembe venni, továbbá az SZJA 69. §-a

szerint természetbeni juttatásnak minõsülõ adóköteles jövedelem azon

része."

5. §

A T. 15. §-a helyébe a következô rendelkezés lép:

"15. § A biztosítottat betegségi és anyasági ellátásként táppénz és

terhességi-gyermekágyi segély illeti meg."

6. §

A T. 22/A. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"22/A. § A táppénz napi összegének megállapításánál jövedelemként azt

az összeget kell figyelembe venni, amely után az irányadó idõszakban a

biztosított 4 százalékos mértékû egészségbiztosítási járulékot fizetett."

7. §

(1) A T. 44. § (1) bekezdésének elsõ három mondata helyébe a következõ

szövegrész lép:

"Az öregségi nyugdíj összegét 1988. január 1-jétõl a nyugdíj

megállapításának kezdõ napjáig elért keresetnek - 1987. december 31.

utáni és 1997. január 1-je elõtti idõtartam alatt a fõfoglalkozás

keretében elért keresetnek (az ezen idõszak alatt kifizetett év végi

részesedésnek, prémiumnak, jutalomnak) - , jövedelemnek a havi átlaga

alapján kell megállapítani. Kereset alatt a kifizetés idõpontjában

érvényes rendelkezések szerinti nyugdíjjárulék-köteles keresetet,

jövedelem alatt pedig a 103/D-E. §-ok szerinti nyugdíjbiztosítási-,

illetõleg nyugdíjjárulék-köteles jövedelmet kell érteni. Ha a

nyugdíjjárulékot jogszabályban meghatározott összeg után kell fizetni, ez

az összeg számít keresetnek. Az 1996. december 31-ét követõen elért,

nyugdíjjárulék-köteles keresetet, jövedelmet az e törvényben

meghatározott [103/B. § (2) bek., 103/D. § (2) és (4)-(5) bek., 103/E. §

(2) és (4)-(5) bek.] összeghatárig együttesen kell figyelembe venni. A

nyugdíj alapját képezõ kereseteket (jövedelmeket) a magánszemélyek

jövedelemadójának - kormányrendeletben meghatározottak szerint számított

(képzett) - összegével csökkenteni kell."

(2) A T. 44. §-a (3) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) Az 1988-ban elért keresetet 3,651-del, az 1989-ben elért

keresetet 3,123-del, az 1990-ben elért keresetet 2,568-del, az 1991-ben

elért keresetet 2,046-del, az 1992-ben elért keresetet 1,687-del, az

1993-ban elért keresetet 1,433-del kell szorozni, ha az ellátást 1996.

december 31-ét követõ és 1998. január 1-jét megelõzõ idõponttól kell

megállapítani."

(3) A T. 44. §-a (6) bekezdésének elsõ mondata helyébe a következõ

szövegrész lép:

"Ha az (1)-(5) bekezdés szerint az öregségi nyugdíj alapját képezõ

havi átlagkereset nem állapítható meg, illetve kereseteit az igénylõ nem

tudja igazolni, azoknak a napoknak a számát, amelyekre az igénylõnek

keresete volt - a külön jogszabályban általánosan meghatározott -, annak

a minimálbérnek az alapulvételével kell 1620 napra kiegészíteni, amely

azt a napot megelõzõ naptári hónapban érvényes, amelytõl a nyugdíjat

megállapítják. Az 1997. december 31-e utáni idõponttól megállapításra

kerülõ nyugellátások esetén az 1620 napot naptári évenként további 180-

180 nappal kell növelni."

8. §

A T. 54. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép és

az alábbi (6) bekezdéssel egészül ki:

"(2) Szolgálati idõnek számít a katonai szolgálatban és a polgári

szolgálatban töltött idõ.

(6) Ha a 10. §-a (1) bekezdésének a)-b) pontjaiban és a (3)

bekezdésben említett biztosítottnak a biztosítási kötelezettséggel járó

jogviszonya keretében elért nyugdíjjárulék-alapot képezõ keresete

(jövedelme) a külön jogszabályban meghatározott minimális bérnél

kevesebb, akkor a biztosítási idõnek is csak az arányos idõtartama vehetõ

figyelembe szolgálati idõként. A szolgálati idõ és a biztosítási idõ

aránya azonos a nyugdíjjárulék-köteles kereset (jövedelem) és a mindenkor

érvényes minimálbér arányával."

9. §

A T. 98. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"98. § A társadalombiztosítási ellátást szóban vagy írásban, egyes

ellátásokat csak írásban lehet igényelni. Az igényt visszamenõleg

legfeljebb hat hónapra lehet érvényesíteni."

10. §

A T. 103. §-a (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A társadalombiztosítás kiadásainak fedezetére a munkáltató,

valamint a 103/D. § (1) bekezdésében említett személy, továbbá a 103/C.

§-ban említett szerv 24,5 százalékos mértékû nyugdíjbiztosítási és 3,5

százalékos mértékû egészségbiztosítási járulékot (a továbbiakban együtt:

társadalombiztosítási járulék) köteles fizetni."

11. §

A T. 103/A. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"103/A. § (1) A munkáltató a 10. § (1) bekezdésének a)-b) és e)-f)

pontjában, továbbá a (3) bekezdésében említett biztosított részére a

biztosítási kötelezettséggel járó jogviszony alapján adott (elszámolt)

adóköteles jövedelem, valamint az adózott eredménybõl juttatott osztalék

után a 103. § (1) bekezdésében meghatározott mértékû

társadalombiztosítási járulékot köteles fizetni.

(2) Az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérõen nem képezi a

társadalombiztosítási járulék alapját:

1. a munkáltató által megállapított és folyósított

társadalombiztosítási, valamint szociális ellátásnak nem a munkáltatót

terhelõ összege;

2. a magánszemély munkáltatója által az önkéntes kölcsönös biztosító

pénztárba a tag javára történõ befizetés a havonta fizetett tagdíj

összegének erejéig, de legfeljebb havi 20.000 forintig.

3. az adózott eredménybõl juttatott osztalék 10, illetõleg 20

százalékos személyi jövedelemadót viselõ része.

(3) Az egyéni vállalkozó [103/D. § (1) bekezdés] és a jogi

személyiséggel nem rendelkezõ gazdasági társaság természetes személy

tagja, segítõ családtagja [10. § (1) bek. f) pontja] után a tárgyhónapot

megelõzõ hónap elsõ napján érvényes minimálbér alapulvételével a 103. §

(1) bekezdése szerinti társadalombiztosítási járulékot köteles fizetni.

Nem kell társadalombiztosítási járulékot fizetni a táppénz, a terhességi-

gyermekágyi segély, a gyermekgondozási díj, a gyermekgondozási segély, a

gyermeknevelési támogatás és a baleseti táppénz folyósításának

idõtartamára, valamint a katonai szolgálat idejére. Azokra a naptári

napokra, amelyekre a járulékfizetési kötelezettség fennáll, a havi

járulékalap harmincad részét kell figyelembe venni.

(4) Az egyéni vállalkozó és a jogi személyiséggel nem rendelkezõ

gazdasági társaság természetes személy tagja kérelmére az (5) bekezdésben

említett segítõ családtag után engedélyezni kell

a magasabb összegû - legfeljebb azonban havi 99.000 (napi 3300) forint

alapján - társadalombiztosítási járulék fizetését, ha a kérelem

benyújtásakor a segítõ családtag nõ a 45., férfi az 50. életévét még nem

töltötte be.

(5) Az ösztöndíjas szakmunkástanulók után fizetendõ

társadalombiztosítási járulék összege - amely az egészségbiztosítási és a

nyugdíjjárulékot is magában foglalja - havi 480 (napi 16) forint.

(6) A gyermeknevelési támogatást, az ápolási díjat folyósító szerv az

említett juttatások után a 103. § (1) bekezdése szerinti

nyugdíjbiztosítási járulékot köteles fizetni."

12. §

A T. 103/B. § helyébe a következô rendelkezés lép:

"103/B. § (1) A 103. § (2) bekezdésében említett egészségbiztosítási

és nyugdíjjárulék alapját képezô jövedelemként kell figyelembe venni a

10. § (1) bekezdésének a)-b) és e)-f) pontjában, valamint a (3)

bekezdésben említett biztosított munkáltatójától a biztosítási

kötelezettséggel járó jogviszony alapján kapott (elszámolt) és

társadalombiztosítási járulékalapot képezõ adóköteles jövedelmet.

(2) A biztosított a 103. § (2) bekezdése szerinti egészségbiztosítási

és nyugdíjjárulékot az (1) bekezdésben meghatározott jövedelem,

legfeljebb azonban a napi 3300 forint naptári évre számított összege után

köteles megfizetni.

(3) A naptári évi összeghatár megállapításánál figyelmen kívül kell

hagyni annak az idõtartamnak a naptári napjait, amely alatt a

biztosítottnak társadalombiztosítási járulékalapot képezõ adóköteles

jövedelme nem volt.

(4) Az a biztosított, aki egyidejûleg több a 10. § (1)-(3)

bekezdésében említett biztosítással járó jogviszonyban áll, mindegyik

jogviszonyából származó - járulékalapot képezõ - jövedelem, legfeljebb

azonban együttesen napi 3300 forint naptári évre számított összege után

köteles az egészségbiztosítási járulékot fizetni, ha foglalkoztatása

egyik jogviszonyában sem éri el a heti 36 órát. Ha a foglalkoztatás az

egyik jogviszonyban eléri a heti 36 órát, a további jogviszonyokból

származó járulékalapot képezõ juttatások után nem kell

egészségbiztosítási járulékot fizetni.

(5) Az a biztosított, aki egyidejûleg több biztosítással járó

jogviszonyban áll, mindegyik jogviszonyából származó és nyugdíjjárulék-

alapot képezõ jövedelme együttes figyelembevételével köteles

nyugdíjjárulékot fizetni, legfeljebb azonban a (2) bekezdésben

meghatározott összeg után. A biztosított mindaddig köteles

nyugdíjjárulékot fizetni, illetõleg a munkáltató a nyugdíjjárulék-alapot

képezõ jövedelmeibõl a nyugdíjjárulékot levonni, ameddig a biztosított

nem igazolja, hogy a nyugdíjjárulék-alapot képezõ juttatásai együttesen

elérték a (2) bekezdésben meghatározott összeget.

(6) Az e törvény, vagy külön jogszabály, illetõleg államközi

egyezmény alapján öregségi nyugdíjban (ideértve a korengedményes

nyugdíjban, az elõnyugdíjban, a bányásznyugdíjban, az egyes mûvészeti

tevékenységet folytatók öregségi nyugdíjában, valamint a szolgálati

nyugdíjban részesülõ személyt), a rokkantsági és a baleseti rokkantsági

nyugdíjban, továbbá a növelt összegû öregségi és munkaképtelenségi

járadékban részesülõ biztosítottnak a 103. § (2) bekezdése szerinti

egészségbiztosítási és nyugdíjjárulékot nem kell fizetnie.

(7) A gyermeknevelési támogatásban vagy ápolási díjban részesülõ

személy az említett szociális ellátások összege után a 103. § (2)

bekezdése szerinti nyugdíjjárulékot köteles fizetni. Az ellátásokat

folyósító szerv a nyugdíjjárulékot köteles az ellátások összegébõl

levonni, és azt a nyugdíjbiztosítási járulékkal együtt havonta az elõírt

határidõig az illetékes társadalombiztosítási igazgatási szervhez

átutalni.

(8) A gyermekgondozási segélyben részesülõ személy az ellátás összege

után a 103. § (2) bekezdése szerinti nyugdíjjárulékot köteles fizetni, ha

az ellátást az egyes szociális ellátásokkal kapcsolatos törvények

módosításáról szóló 1996. évi XXII. törvénnyel módosított, a családi

pótlékról és a családok támogatásáról szóló 1990. évi XXV. törvény

alapján állapították meg. Az ellátást folyósító szerv a nyugdíjjárulékot

köteles az ellátás összegébõl levonni, és azt havonta az elõírt

határidõig az illetékes társadalombiztosítási igazgatási szervhez

átutalni."

13. §

A T. 103/C. §-a helyébe a következô rendelkezés lép:

"103/C. § (1) A munkanélküli járadékot, a keresetpótló juttatást

folyósító szerv az említett juttatások után a 103. § (1) bekezdése

szerinti társadalombiztosítási járulékot köteles fizetni.

(2) A munkanélküli ellátásban részesülõ biztosított a keresetpótló

juttatás, továbbá a munkanélküli járadék után a 103. § (2) bekezdése

szerinti nyugdíjjárulékot köteles fizetni.

(3) A munkanélküli ellátást folyósító szerv a nyugdíjjárulékot

köteles a biztosítottól levonni és azt a társadalombiztosítási járulékkal

együtt az illetékes megyei (fõvárosi) egészségbiztosítási pénztárhoz,

kirendeltséghez (a továbbiakban együtt: MEP) átutalni.

(4) A munkanélküli ellátást folyósító szerv a foglalkoztatás

elõsegítésérôl és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV.

törvény 27. § (6) bekezdésében meghatározott idõtartamra a munkanélküli

járadék megállapított összege után a társadalombiztosítási járulékot és a

nyugdíjjárulékot a keresetpótló juttatásban és munkanélküli járadékban

részesülô személyek járulékaival és a kiegészítéssel együtt a

Munkaerõpiaci Alapból köteles havonta az elôírt határidõig átutalni az

illetékes MEP-nek.

(5) Az egyházi személyként és szerzetesrendi tagként szerzett

szolgálati idõ nyugdíjköltségeinek fedezetére a központi költségvetés a

nyugdíjbiztosítási járulékot az érintett személyek havi átlagos létszáma

alapján a tárgyhónapot megelõzõ hónap elsõ napján érvényes minimálbér

30,5 százalékának megfelelõ összegben fizeti. A részletes szabályokat a

Kormány rendeletben állapítja meg."

14. §

A T. 103/D. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"103/D. § (1) E törvény alkalmazásában egyéni vállalkozó:

a) a vállalkozói igazolvánnyal rendelkezõ személy - ideértve a külön

jogszabály alapján egészségügyi és szociális vállalkozást, orvosi,

klinikai, szakpszichológusi, továbbá magánállatorvosi, illetve egyéb

egészségügyi és szociális, továbbá gyógyszerészi magántevékenységet

folytató személyt is -,

b) az egyéni vállalkozásról szóló törvény hatálybalépését megelõzõ

jogszabályok alapján kisiparosnak, magánkereskedõnek minõsülõ természetes

személy,

c) az egyéni ügyvéd, az egyéni szabadalmi ügyvivõ,

d) a közjegyzõ és az önálló bírósági végrehajtó,

e) az SZJA törvény szerint mezõgazdasági õstermelést, illetve

kistermelést folytató természetes személy, ha SZJA fizetésére kötelezett.

(2) Az egyéni vállalkozó - a kiegészítõ tevékenységet folytató

(118/A. §), valamint a tevékenységet kezdõnek minõsülõ kivételével - az e

tevékenységébõl származó és a tárgyévet közvetlenül megelõzõ naptári

évben elért személyi jövedelemadó alapot képezõ jövedelme, továbbá a

vállalkozói osztalékalap után, átalányadózó esetén az átalányadó alapját

képezõ jövedelem egytizenketted része, de legalább a tárgyhónapot

megelõzõ hónap elsõ napján érvényes minimálbérnek megfelelõ összeg után

köteles havonta a 103. § (1) bekezdése szerinti társadalombiztosítási

járulékot fizetni.

(3) A (2) bekezdésben foglaltaktól eltérõen nem képezi a

társadalombiztosítási járulék alapját a vállakozói osztalékalap 10,

illetõleg 20 százalékos személyi jövedelemadót viselõ része.

(4) Az egyéni vállalkozó - a kiegészítõ tevékenységet folytató

(118/A. §) és a tevékenységet kezdõnek minõsülõ kivételével - a (2)-(3)

bekezdések szerint meghatározott összeg után, de legfeljebb havi 99.000

forint (napi 3300 forint) jövedelem után köteles havonta a 103. § (2)

bekezdése szerinti egészségbiztosítási és nyugdíjjárulékot megfizetni.

(5) Ha a biztosításra kötelezett egyéni vállalkozó egyidejûleg több,

a 10. § (1)-(3) bekezdésében említett biztosítással járó jogviszonyban

áll, mindegyik jogviszonyából származó járulékalapot képezõ adóköteles

jövedelme, legfeljebb azonban együttesen napi 3300 forint naptári évre

számított összege után köteles az egészségbiztosítási járulékot fizetni,

ha foglalkoztatása egyik jogviszonyában sem éri el a heti 36 órát. Ha a

foglalkoztatás az egyik jogviszonyban eléri a heti 36 órát, a további

jogviszonyokból származó járulékalapot képezõ jövedelem után nem kell

egészségbiztosítási járulékot fizetnie.

(6) Ha a biztosításra kötelezett egyéni vállalkozó egyidejûleg több

biztosítással járó jogviszonyban áll, mindegyik jogviszonyából származó

és társadalombiztosítási járulékalapot képezõ jövedelem együttes

figyelembevételével köteles a nyugdíjjárulékot fizetni, legfeljebb

azonban napi 3300 forint naptári évre számított összege után. A

biztosított mindaddig köteles nyugdíjjárulékot fizetni, amíg nem

igazolja, hogy a nyugdíjjárulék-alapot képezõ juttatásai (jövedelmei)

együttesen elérték a napi 3300 forint naptári évre számított összegét.

(7) A tevékenységét kezdõ egyéni vállalkozó - a kiegészítõ

tevékenységet folytató (118/A. §) kivételével - a járulékfizetési

kötelezettség kezdetének napjától az év december 31. napjáig havonta a

103. § (1)-(2) bekezdésében meghatározott mértékû társadalombiztosítási,

egészségbiztosítási és nyugdíjjárulékot köteles fizetni a tárgyhónapot

megelõzõ hónap elsõ napján érvényes minimálbér összege után.

(8) Az egyéni vállalkozó nem köteles társadalombiztosítási,

egészségbiztosítási és nyugdíjjárulékot fizetni arra az idõtartamra,

amely alatt:

a) táppénzben, baleseti táppénzben, terhességi-gyermekágyi segélyben,

gyermekgondozási díjban, gyermekgondozási segélyben, gyermeknevelési

támogatásban, ápolási díjban részesül, kivéve, ha a gyermekgondozási

segély vagy a gyermeknevelési támogatás folyósításának idõtartama alatt a

vállalkozói tevékenységét személyesen folytatja,

b) katonai, vagy polgári szolgálatot teljesít,

c) elõzetes letartóztatásban van, szabadságvesztést tölt,

d) az ügyvéd az ügyvédi kamarai tagságát szünetelteti.

(9) Az egyéni vállalkozónak a (4) bekezdésben említett százalékos

egészségbiztosítási járulék helyett 2,5 százalékot kell fizetni, ha a

táppénzt, terhességi-gyermekágyi segélyt nem kívánja igénybe venni. A

lemondás részletes szabályait a Kormány rendeletben állapítja meg.

(10) Az egyéni vállalkozó a társadalombiztosítási,

egészségbiztosítási és nyugdíjjárulékot

a) az (1) bekezdés a)-b) pontja szerinti esetben a vállalkozói

igazolvány (engedély) átvétele napjától, annak visszaadása, jogerõs

visszavonása napjáig, a vállalkozói tevékenység gyakorlásától eltiltó

bírósági határozat jogerõre emelkedéséig,

b) az (1) bekezdés c) pontja szerinti esetben az ügyvédi kamarai

tagság kezdetétõl, annak megszûnéséig,

c) az (1) bekezdés d) pontjában említett közjegyzõ és az önálló

bírósági végrehajtó, a közjegyzõi, illetve az önálló bírósági végrehajtói

szolgálat keletkezésének idõpontjától, annak megszûnéséig,

d) az (1) bekezdés e) pontjában említett mezõgazdasági õstermelõ,

kistermelõ az õstermelõi igazolvány átvétele napját követõen attól a

naptól kezdõdõen, amelytõl a mezõgazdasági õstermelésbõl származó

bevétele meghaladja a 100.000 forintot, az õstermelõi igazolvány

visszaadása, jogerõs visszavonása napjáig, a vállalkozói tevékenység

gyakorlásától eltiltó bírósági határozat jogerõre emelkedéséig

köteles fizetni.

(11) Ha a járulékfizetési kötelezettség a (8) és a (10) bekezdés

alapján nem teljes naptári hónapban áll fenn, egy naptári napra a havi

járulékalap harmincad részét kell figyelembe venni.

(12) Az egyéni vállalkozó a tárgyévet követõen a személyi

jövedelemadó bevallására elõírt határidõig köteles az illetékes

társadalombiztosítási igazgatási szervhez a társadalombiztosítási

folyószámlaszámra (törzsszámra) hivatkozással az e tevékenységébõl

származó személyi jövedelemadó alapját képezõ jövedelmét bevallani. A

társadalombiztosítási, egészségbiztosítási és nyugdíjjárulékot - a

január, február, március havi járulék kivételével - havonta utólag, a

tárgyhónapot követõ hónap 10. napjáig kell megfizetni. A január, február

és március havi járulékot április 20. napjáig kell megfizetni."

15. §

A T. 103/E. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

" 103/E. § (1) E törvény alkalmazásában társas vállalkozás: a

közkereseti társaság, a betéti társaság, a korlátolt felelõsségû

társaság, a közhasznú társaság, a szabadalmi ügyvivõi társaság, az

ügyvédi iroda, a gépjármûvezetõ-képzõ munkaközösség, az oktatói

munkaközösség.

(2) A társas vállalkozás a 10. § (2) bekezdésben említett tagjának -

a kiegészítõ tevékenységet folytató tag (118/A. §) kivételével - a

személyes közremûködés alapján kiosztott adóköteles jövedelem és a

vállalkozás adózott eredményébõl juttatott osztalék után, de legalább a

tárgyhónapot megelõzõ hónap elsõ napján érvényes minimálbér után a 103. §

(1) bekezdése szerinti társadalombiztosítási járulékot köteles fizetni.

Ha a járulékfizetési kötelezettség a naptári hónap teljes tartama alatt

nem áll fenn, egy naptári napra a minimálbér harmincad részét kell

figyelembe venni.

(3) A (2) bekezdésben foglaltaktól eltérõen nem képezi a

társadalombiztosítási járulék alapját a vállalkozás adózott eredményébõl

juttatott osztalék 10, illetõleg 20 százalékos személyi jövedelemadót

viselõ része.

(4) A társas vállalkozás tagja [10. § (2) bek.] - a kiegészítõ

tevékenységet folytató tag (118/A. §) kivételével - a (2)-(3) bekezdések

szerint megállapított társadalombiztosítási járulék alapjául szolgáló

jövedelem, legfeljebb azonban a napi 3300 forint naptári évre számított

összege után köteles a 103. § (2) bekezdése szerinti egészségbiztosítási

és nyugdíjjárulékot fizetni.

(5) Ha a társas vállalkozás tagja egyidejûleg több, a 10. § (1)-(3)

bekezdésében említett biztosítással járó jogviszonyban áll, mindegyik

jogviszonyából származó - járulékalapot képezõ - jövedelme, legfeljebb

azonban együttesen napi 3300 forint naptári évre számított összege után

köteles az egészségbiztosítási járulékot fizetni, ha foglalkoztatása

egyik jogviszonyában sem éri el a heti 36 órát. Ha a foglalkoztatás egyik

jogviszonyban eléri a heti 36 órát, a további jogviszonyokból származó

járulékalapot képezõ juttatások után nem kell egészségbiztosítási

járulékot fizetni.

(6) Ha a társas vállalkozás biztosításra kötelezett tagja egyidejûleg

több biztosítással járó jogviszonyban áll, mindegyik jogviszonyából

származó és járulékalapot képezõ jövedelem együttes figyelembevételével

köteles a nyugdíjjárulékot fizetni, legfeljebb azonban a napi 3300 forint

naptári évre számított összege után. A biztosított mindaddig köteles

nyugdíjjárulékot fizetni, amíg nem igazolja, hogy a járulékalapot képezõ

juttatásai (jövedelmei) együttesen elérték a napi 3300 forint naptári

évre számított összegét.

(7) Ha a társas vállalkozás tagjának biztosítása a naptári év teljes

tartama alatt nem áll fenn, a (3) bekezdés szerinti járulékalap

legmagasabb összegének megállapításánál naptári naponként 3300 forintot

kell figyelembe venni.

(8) A (2) és (4)-(6) bekezdésben meghatározott legalacsonyabb és

legmagasabb járulékalapot azzal az idõtartammal arányosan csökkenteni

kell, amely alatt a társas vállalkozás tagja:

a) táppénzben, baleseti táppénzben, terhességi-gyermekágyi segélyben,

gyermekgondozási díjban, gyermekgondozási segélyben, gyermeknevelési

támogatásban, ápolási díjban részesül,

b) katonai, polgári szolgálatot teljesít,

c) elõzetes letartóztatásban van, szabadságvesztést tölt,

d) ügyvédként az ügyvédi kamarai tagságát szünetelteti.

(9) A társadalombiztosítási járulékot, illetõleg az

egészségbiztosítási és a nyugdíjjárulékot a biztosítási jogviszony

megszûnését követõen kiosztott jövedelem után is meg kell fizetni."

16. §

(1) A T. 105/C. §-a (1) bekezdésének helyébe a következô rendelkezés

lép:

"(1) A társadalombiztosítási tartozásra befizetett összeget elôször a

megtérítendô ellátásra, a járulékbírságra és mulasztási bírságra,

rendbírságra, a késedelmi pótlékra, a végrehajtási költségre, az eljárás

költségére, ezt követõen - jogszabályban meghatározott részarányban - a

biztosítottat terhelõ (a biztosítottól levont) egészségbiztosítási

járulékra és nyugdíjjárulékra, a társadalombiztosítási járulékra, a 103.

§ (3) bekezdésében említett táppénz hozzájárulásra, végül a baleseti

járulékra kell elszámolni.

Az egyéni vállalkozó és a társas vállalkozás esetében a

társadalombiztosítási tartozásra befizetett összeget - az említett

kiegyenlítési sorrend alkalmazásával - elôbb a biztosítottat terhelõ,

egészségbiztosítási és nyugdíjjárulékra, a foglalkoztatott biztosítottak

után fizetendô társadalombiztosítási járulékra, majd az egyéni

vállalkozót vagy a társas vállalkozás tagját terhelõ egészségbiztosítási

és nyugdíjjárulékra, ezt követõen az egyéni vállalkozót, illetõleg a

társas vállalkozást terhelõ társadalombiztosítási járulékra, társas

vállalkozás esetén a 103. § (3) bekezdésében említett hozzájárulásra,

végül a baleseti járulékra kell elszámolni."

(2) A T. 105/C. § (3) bekezdésének elsõ mondata helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"Az illetékes egészségbiztosítási pénztár a járulékfizetésre

kötelezettet folyószámlájának augusztus 31-i egyenlegérõl, továbbá a

tartozásai után fennálló késedelmi pótlékról, ha azok együttes összege

meghaladja az 500 forintot, október 31-ig köteles értesíteni."

17. §

A T. 112. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"112. § A fizetésre kötelezett a mulasztása miatt felmerült eljárás

költségeit köteles megtéríteni. Az eljárás költségeinek a megtérítési

módját, mértékét (összegét) a Kormány rendeletben szabályozza."

18. §

A T. a következõ 117/A. §-sal egészül ki:

"117/A. § (1) Ha az igény elbírálása, illetõleg követelés

érvényesítése után megállapítást nyer, hogy a bíróság által el nem bírált

határozat (fizetési meghagyás) jogszabályt sért, vagy az igényt tévesen

utasították el, illetve az ellátás (követelés) összegét tévesen

állapították meg, az ellátást tévesen folyósították, az illetékes

társadalombiztosítási szerv a határozat (fizetési meghagyás)közlésétõl

számított öt éven belül a határozatot (fizetési meghagyást) módosítja,

illetõleg visszavonja.

(2) Az ellátás összegének utólagos kifizetésére a 100. § (1)

bekezdése, a követelés érvényesítésére a 113. §, a visszafizetési és a

megtérítési kötelezettségre a 105-109. §-ok rendelkezéseit kell

alkalmazni."

19. §

A T. 118/A. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"118/A. § A 103/D. § (1) bekezdés a)-e) pontjában említett egyéni

vállalkozót, továbbá a társas vállalkozás tagját akkor kell kiegészítõ

tevékenységet folytatónak tekinteni, ha egyidejûleg e törvény, vagy külön

jogszabály, illetõleg államközi egyezmény alapján öregségi (ideértve a

korengedményes nyugdíjban, az elõnyugdíjban, a bányásznyugdíjban, az egyes

mûvészeti tevékenységet folytatók öregségi nyugdíjában, valamint a szolgálati

nyugdíjban részesülõ személyt), rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíjban,

vagy növelt összegû öregségi, munkaképtelenségi járadékban, rokkantsági

járadékban részesül."

20. §

(1) A T. 119/A. §-a (1) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés

lép, és a § kiegészül a következõ (2) bekezdéssel, ezzel egyidejûleg a

jelenlegi (2) bekezdés számozása (3) bekezdésre változik:

"(1) A kiegészítõ tevékenységet folytató egyéni vállalkozó - a

tevékenységet kezdõnek minõsülõ kivételével - az e tevékenységébõl származó

és a tárgyévet közvetlenül megelõzõ naptári évben elért adóköteles

jövedelme, valamint a vállalkozói osztalékalap után, átalányadó esetén az

átalányadó alapját képezõ jövedelem egytizenketted része - legfeljebb

azonban évi 1.204.500 forint (havi 99.000 forint, napi 3300 forint) - után

baleseti járulékot köteles havonta fizetni.

(2) Az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérõen nem képezi a

társadalombiztosítási járulék alapját a vállalkozói osztalékalap 10,

illetõleg 20 százalékos személyi jövedelemadót viselõ része."

(2) A T. 119/A. §-a (3) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés

lép, egyidejûleg a jelenlegi (3)-(5) bekezdés számozása (4)-(6) bekezdésre

változik:

"(4) A 103/D. § (8), (10)-(11) bekezdéseinek rendelkezéseit a

kiegészítõ tevékenységet folytató egyéni vállalkozóra is alkalmazni kell

azzal az eltéréssel, hogy az igazolt keresõképtelensége vagy kórházi

ápolása idõtartamára sem köteles járulékot fizetni. "

21. §

A T. 119/B. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"119/B. § (1) A társas vállalkozás a kiegészítõ tevékenységet

folytató tagnak személyes közremûködése alapján kiosztott adóköteles

jövedelem és a vállalkozás adózott eredményébõl juttatott osztalék után 10

százalékos mértékû baleseti járulékot köteles fizetni. A baleseti járulékot

a tagsági viszony megszûnését követõen kiosztott jövedelem után is meg kell

fizetni.

(2) Az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérõen nem képezi a

társadalombiztosítási járulék alapját a vállalkozás adózott eredményébõl

juttatott osztalék 10, illetõleg 20 százalékos személyi jövedelemadót

viselõ része."

22. §

A T. 119/D. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"119/D. § (1) A Magyar Köztársaság területén lakóhellyel rendelkezõ,

biztosítási kötelezettséggel járó jogviszonyban nem álló nagykorú magyar

állampolgár a lakóhelye szerint illetékes MEP-el szolgálati idõ megszerzésére

35 százalékos mértékû nyugdíjbiztosítási járulék fizetésének vállalása

mellett megállapodást köthet.

(2) A járulékfizetés alapja a megállapodást kötõ által megjelölt

jövedelem, de legalább a megállapodás megkötését megelõzõ hónap elsõ napján

érvényes minimálbér összege. Ha a megállapodást a minimálbér összegének

figyelembevételével kötik meg, annak változása esetén a megállapodásban

meghatározott összeg a változást követõ hónap elsõ napjától módosul.

(3) A (1) bekezdésben említett nyugdíjbiztosítási járulék alapjaként

megjelölt összeg nem lehet több havi 99.000 forintnál.

(4) Az (1) bekezdésben említett személlyel megállapodás csak annak

megkötését követõ hónap elsõ napjától kezdõdõ hatállyal az elsõ hónapra

esedékes járulék egyidejû befizetése mellett köthetõ. Ezt követõen a

tárgyhavi járulékot a következõ hónap 10. napjáig kell megfizetni. A

befizetés elmulasztása a megállapodás megszûnését vonja maga után.

(5) A megállapodásnak tartalmaznia kell a fizetendõ járulék alapját,

továbbá a nyilvántartásra, adatszolgáltatásra vonatkozó szabályokat. A

megállapodás alapján szerezhetõ szolgálati idõre egyebekben a IV. fejezet

rendelkezéseit kell alkalmazni."

23. §

A T. 119/E. §-a (1) bekezdés b) pontjában, valamint a (2) bekezdésében

említett folyószámlaszám bevezetése 1997. január 1-jétõl folyamatosan

történik. A teljes körû bevezetésig a korábbi folyószámla azonosítót is

alkalmazni lehet.

24. §

A T. 124. § (2) bekezdése a következõ e) ponttal egészül ki:

(A Kormány felhatalmazást kap arra, hogy)

"e) a nem a Nyugdíjbiztosítási Alapból finanszírozott korengedményes

nyugdíjazásra vonatkozó szabályokat e törvény rendelkezéseitõl eltérõen

megállapíthassa."

25. §

(1) Ez a törvény 1997. január 1. napján lép hatályba, egyidejûleg a T.

14. §-ának (3) bekezdése, a 16/A-D. §-ok, a 19. §-ának (3) bekezdésébõl a "a

táppénzfolyósítás idejének meghosszabbítása esetén két" szövegrész, a 22. §

(6) bekezdése, a 76. §-ának (2) bekezdésébõl a "baleseti egészségügyi

szolgáltatás" szövegrész, a 79/A. §-a, a 80. § (4) bekezdésébõl az "illetõleg

az (5) bekezdésben" szövegrész, a 118. §-ának (1)-(2) bekezdése, a (3)

bekezdésébõl "és baleseti egészségügyi szolgáltatásra" szövegrész, továbbá a

119. §-ának (1)-(2) bekezdése, a 121/A. §-ból az "és szolgáltatásoknak

(támogatásoknak, térítéseknek)" szövegrész hatályát veszti.

(2) A 8. § rendelkezéseit az 1996. december 31-e után szerzett szolgálati

idõ számítására kell alkalmazni.

(3) E törvény 10.-15., §-ait és 20.-21. §-ait elsõ ízben az 1997. január

hónapra vonatkozóan fizetendõ társadalombiztosítási, egészségbiztosítási és

nyugdíjjárulékra, baleseti járulékra kell alkalmazni.

(4) A T. 119/D. §-a alapján e törvény hatálybalépését megelõzõen megkötött

megállapodásokat 1997. március 1-jéig e törvény 22. §-ában foglaltaknak

megfelelõen módosítani kell vagy meg kell szüntetni.

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

az 1975. évi II. törvény módosításához

A társadalombiztosítási alapok ismétlõdõ hiányának egyik alapvetõ oka, hogy egyre inkább terjed a különbözõ járulékelkerülési "technikák" használata. Erre a társadalombiztosítási szabályozás széles körben lehetõséget is ad, mivel rendkívül nagy az a jövedelmi kör, amely mentes a társadalombiztosítási járulékfizetés alól (munkahelyi szociális juttatások, szerzõi jogdíjak, költségtérítések, választott tisztségviselõk tiszteletdíjai, stb.).

E problémák kiküszöbölésére a társadalombiztosítási törvény módosítása azt tartalmazza, hogy 1997. január 1-jétõl a munkáltató által történõ társadalombiztosítási járulékfizetés a biztosítási kötelezettséggel járó jogviszony alapján adott adóköteles jövedelemre vonatkozik. Ez alól összesen két kivétel van

· a munkáltató által megállapított és folyósított társadalombiztosítási, valamint szociális ellátásnak nem a munkáltatót terhelõ összege és

· a magánszemély munkáltatója által az önkéntes kölcsönös biztosító pénztárba a

tag javára történõ befizetés a havonta fizetett tagdíj összegének erejéig, de legfeljebb havi 20.000 forintig.

Ez azt jelenti, hogy mind az egyéni, mind a munkáltatói járulékfizetés alapja megegyezik az SZJA alappal, vagyis megszûnik az elõbbiek részletezett jövedelem típusok járulékmentessége. Ugyanakkor a társadalombiztosítási járulék fizetésnél érvényesülnek mindazok a kedvezmények, amelyek az adóelõleg levonásra vonatkoznak. Tehát pl. a szerzõi jogvédelem alá tartozó jövedelem esetén a járulékfizetés alapja megegyezik az adóelõlegével (vagyis mód nyílik a költségek érvényesítésére). Itt jegyezzük meg, hogy az 1997. évi központi költségvetési javaslat 2 milliárd forinttal számol az intézményi rendszer érintõen a társadalombiztosítási járulékrendszer változtatásának bizonyos mértékû kompenzálásával.

A vállalkozás, illetve az egyéni vállalkozó adózott eredményének az a része, amelyet az új SZJA szabályok lényegében a bérrel azonos módon kezelnek, a járulékfizetés alapjává válik. Ez azt jelenti, hogy a törvénymódosítási javaslat szerint mind az egyéni, mind a társas vállalkozói körben járulékot kell fizetni a vállalkozói osztalékalap 27 százalékos mértékû személyi jövedelemadót viselõ része után is. E szabály azonban ténylegesen csak 1998. január 1-jétõl érvényesül, tehát a társadalombiztosítási alapoknál ebbõl járulék-bevételi többlet csak 1998. évre realizálódik.

Az egészségügyi szolgáltatás állami feladattá válik, így az arra vonatkozó szabályok hatályon kívül helyezésre kerülnek a törvény szövegébõl. A munkáltató által fizetendõ 3,5 százalékos és a dolgozó által fizetendõ 4 százalékos egészségbiztosítási járulék kizárólag a pénzbeli egészségügyi és anyasági ellátások fedezetéül szolgál.

A járulékrendszer átalakításáról bõvebben az egészségügyi hozzájárulásról szóló új törvényjavaslat ad információt.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

1. §-hoz

A T. 10. §-ának módosítását elsõsorban a szerzõi díjas és tiszteletdíjas tevékenységet folytató személyek biztosítási jogainak és kötelezettségeinek megalapozása teszi indokolttá.

A nyugdíjhoz szükséges szolgálati idõ arányos figyelembevétele (8. §), lehetõvé teszi a megbízási és vállalkozás jellegû jogviszonyban vagy bedolgozóként munkát végzõk esetén a biztosítási összeghatár elhagyását.

A segítõ családtag foglalkoztatás esetén indokolatlan fenntartani azt a szabályt, hogy a segítõ családtagi státus csak önállóan keletkeztet biztosítási jogviszonyt. A tervezet szerint az egyéb biztosítási jogviszony fennállása mellett is biztosításra kötelezett lehet a segítõ családtag.

A munkanélküli ellátások körének változása miatt a reájuk vonatkozó társadalombiztosítási rendelkezés pontosítása szükséges.

2. §

Az egyidejûleg több jogviszonyban álló személyek biztosítási kötelezettségének jogviszonykénti elbírálását az eddigi rendeleti szabályozás helyett a törvényben kell deklarálni, mivel a biztosítási kötelezettség törvényi szabályozást igényel.

3. §-hoz

A munkajogi szabályokra tekintettel nem tartható fenn tovább az a rendelkezés,

amely a munkáltató által munkaszerzõdéssel foglalkoztatott házastársat kizárja a biztosítottak körébõl.

4. §-hoz

A T. egyes rendelkezéseinek értelmezéséhez feltétlenül indokolt a munkáltató és az adóköteles jövedelem fogalmának meghatározása.

5. §-hoz

Az egészségügyi törvény tervezett módosítása, valamint a gyermekgondozási díj megszüntetése indokolja a betegségi és anyasági ellátások körének újraszabályozását.

6. §-hoz

Mivel a táppénz és a terhességi-gyermekágyi segély fedezete alapvetõen a biztosított által fizetett 4 százalékos mértékû egészségbiztosítási járulék, egyértelmû törvényi szabályozást igényel, hogy a táppénz és a terhességi- gyermekágyi segély összegének megállapításánál azokat a jövedelmeket kell figyelembe venni, melyek után a biztosított egészségbiztosítási járulékot fizet.

7. §-hoz

Az öregségi nyugdíj összegének kiszámítására vonatkozó rendelkezés módosítását, az egyidejûleg fennálló különbözõ jogviszonyból származó keresetek az 1996. december 31-ét követõ egybeszámítása indokolja. Továbbá rendelkezni kell a nyugdíjazást megelõzõ második év elõtti, naptári években elért keresetek valorizálásáról.

8. §-hoz

A szolgálati idõ számításának javasolt szabályozása arra irányul, hogy a minimálbérnél kevesebb bérrel foglalkoztatottaknál a járulékfizetéssel arányosan csökkentett szolgálati idõ kerüljön elismerésre. (Pl. A minimálbér fele után történõ járulékfizetés esetén az elismert szolgálati idõ 30 nap helyett csak 15 nap lesz.)

9. §-hoz

Ha az egészségügyi szolgáltatás kikerül a társadalombiztosítási szolgáltatások körébõl, úgy az igénybevétel módját az egészségügyi törvényben kell szabályozni.

10-15. §-hoz

A munkáltatót terhelõ egészségbiztosítási járulék 1,5 százalék ponttal való mérséklése és az egészségügyi szolgáltatás fedezetét biztosító - 13 százalékos mértékû - járulék egészségbiztosítási hozzájárulásra történõ átalakítása miatt az egészségbiztosítási járulék mértéke 18 százalékról 3,5 százalékra csökkent.

A munkáltatók által fizetett egészségbiztosítási járulék alapját indokolt a

személyi jövedelemadó elõleg alapjával lényegében azonossá tenni a munkajövedelmek vonatkozásában.

A biztosított által fizetendõ egészségbiztosítási és nyugdíjjárulék alapját is ez az összeg képezné, de felsõ határa 3300 forintra emelkedne. A biztosítottat terhelõ járulék mértéke nem változik, azonban az egyidejûleg több jogviszonyban álló személy eltérõen fizetne nyugdíjbiztosítási járulékot és egészségbiztosítási járulékot. A nyugdíjbiztosítási járulékot mindegyik jogviszonyban meg kell fizetni napi 3300 forintig. Az egészségbiztosítási járulékfizetési kötelezettség a jelenlegi szabályozással összhangban csak abban esetben terhelné, ha nincs heti 36 órai foglalkoztatással járó jogviszonya. Az egyéni vállakozónak 2,5 százalékos egészségbiztosítási járulékot fizetni, ha lemond a táppénzrõl és a terhességi- gyermekágyi segélyrõl.

Az egyéni vállalkozók köre a törvényjavaslat szerint kiegészül a mezõgazdasági õstermelést folytató személyekkel.

16. §-hoz

A kiegyenlítési sorrend újraszabályozását az 1996. január 1-jétõl bevezetett táppénz-hozzájárulás, valamint a rendbírság nevesítése teszi indokolttá.

A számla egyenlegrõl történõ értesítési kötelezettséget - az ügyviteli költségek enyhítése miatt - kívánatos egy minimális összegben meghatározni.

17. §-hoz

A T. 112. §-ának kiegészítésével lehetõvé válik, hogy az eljárás költségei megtérítésének szabályait a Kormány határozza meg.

18. §-hoz

A járulék bevallásának elmulasztása esetén járulékot 5 évre visszamenõleg ki lehet róni, ugyanakkor nincs rendelkezés arról, hogy amennyiben az ellátás iránti igényt tévesen utasították el, vagy ellátást nem folyósították, az erre vonatkozó határozatot is 5 éven belül kell visszavonni, vagy módosítani. Ezért indokolt a T. kiegészítése erre vonatkozó szabállyal.

19. §-hoz

A kiegészítõ tevékenységet folytatók körének szûkítését tartalmazza a tervezet, tekintettel arra, hogy e társadalombiztosítási jogintézmény lehetõséget teremtett a járulékfizetés megkerülésére. A tervezet szerint kizárólag a nyugdíj mellett egyéni vállalkozói tevékenységet végzõk minõsülnek kiegészítõ tevékenységet folytatónak.

20-21. §-hoz

A kiegészítõ tevékenységet folytatók járulékfizetésének szabályait az egyéni vállalkozókra és a társas vállalkozókra vonatkozó szabályokhoz indokolt igazítani.

22. §-hoz

A javaslat az önkéntes megállapodás kötésére jogosultak körét kizárólag Magyarországon lakóhellyel rendelkezõ magyar állampolgárokra szûkíti, mert az egészségügyi szolgáltatás kikerül a társadalombiztosítási ellátások körébõl. Megállapodás alapján kizárólag szolgálati idõt szerezhetnének a megállapodást kötõ személyek.

23. §-hoz

Az 1996. évi LXVI. törvény szakazonosítóként 1997. január 1-jétõl bevezette a folyószámlaszámot. A munkáltatók és járulékfizetésre kötelezett egyéb szervek, személyek részére az új folyószámlaszám egyidejû kiadása rendkívül nagy terhet jelent és az ehhez szükséges technikai feltételek sem adottak. Mindezekre tekintettel indokolt a folyószámlaszám folyamatos bevezetéséig a jelenlegi folyószámla azonosító (törzsszám) alkalmazását lehetõvé tenni.

25. §-hoz

Az egészségügyi szolgáltatás állampolgári jogú ellátásként történõ biztosítása a T. vonatkozó rendelkezésének hatályon kívül helyezését igényli.

Eleje Honlap