1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/3213.. számú

TÖRVÉNYJAVASLAT

az egészségügyi hozzájárulásról

Elõadó: Dr. Medgyessy Péter

pénzügyminiszter

Budapest, 1996. október

1996. évi ............

t ö r v é n y

az egészségügyi hozzájárulásról

Az egészségügyi ellátásokhoz szükséges pénzügyi források megteremtése

érdekében az Országgyûlés a következõ törvényt alkotja:

1. §

Az egészségügyrõl szóló törvényben meghatározott, közvetlen térítés

fizetése nélkül, vagy részleges térítés ellenében igénybevehetõ egészségügyi

ellátások, támogatások fedezetére egészségügyi hozzájárulást kell fizetni.

2. §

(1) A munkáltató az általa munkavégzésre, közremûködésre, ügyellátásra,

vagy munkával elérhetõ eredmény létrehozására irányuló szerzõdés

(megállapodás) alapján foglalkoztatott személy - ide nem értve az egyéni

vállalkozót, továbbá a társadalombiztosításról szóló törvény (a továbbiakban:

T.) 11. §-ában említett személyeket - részére kifizetett, elszámolt

társadalombiztosítási járulékalapot képezõ jövedelme után 13 százalékos

mértékû, de legalább havi 4500 forint összegû egészségügyi hozzájárulást

köteles fizetni.

(2) Az egyéni vállalkozó a T. 103/D. § (2) és (4) bekezdésében

meghatározott társadalombiztosítási járulékalapot képezõ jövedelme, illetõleg

a T. 119/A. §-ában meghatározott baleseti járulékalapot képezõ jövedelme után

13 százalékos mértékû, de legalábbi havi 4500 forint összegû egészségügyi

hozzájárulást köteles fizetni.

(3) Az (1)-(2) bekezdésben foglaltaktól eltérõen nem kell egészségügyi

hozzájárulást fizetni arra az idõtartamra, amely alatt a foglalkoztatottnak

társadalombiztosítási járulékalapot képezõ jövedelme nem volt, illetve az

egyéni vállalkozó társadalombiztosítási járulék, vagy baleseti járulék

fizetésére nem kötelezett.

(4) Ha az egészségügyi hozzájárulás fizetési kötelezettség nem áll fenn a

hónap teljes idõtartama alatt, a hozzájárulás legkisebb összege naptári

naponként 150 forint.

(5) Ha az (1)-(2) bekezdésben elõírt 13 százalékos egészségügyi

hozzájárulás nem éri el a legkisebb összeget, azt ki kell egészíteni havi 4500

(napi 150) forintra.

(6) Részmunkaidõs foglalkoztatás esetén az egészségügyi hozzájárulás napi

összegét idõarányosan kell megállapítani, de a napi összeg ez esetben is,

legalább naptári naponként 75 forint.

3. §

A munkanélküliek jövedelempótló támogatásában részesülõ, valamint az

egészségügyi ellátásokra érvényes közgyógyellátási igazolvánnyal rendelkezõ

személy után a támogatást folyósító, illetõleg a közgyógyellátási igazolványt

kiállító települési önkormányzat köteles havi 4.500 (napi 150) forint összegû

egészségügyi hozzájárulást fizetni.

4. §

(1) Az a személy, aki személyi igazolvánnyal rendelkezik, vagy azzal

jogszabály alapján rendelkeznie kellene és aki után a 2. § (1) bekezdése,

illetve a 3. § szerint egészségügyi hozzájárulást nem fizetnek és nem minõsül

egyéni vállalkozónak, havi 4500 (napi 150) forint összegû egészségügyi

hozzájárulást köteles fizetni.

(2) Az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérõen nem kell egészségügyi

hozzájárulást fizetnie annak, aki

a) öregségi nyugdíjban (ideértve a korengedményes nyugdíjban, az

elõnyugdíjban, a bányásznyugdíjban, az egyes mûvészeti tevékenységet folytatók

öregségi nyugdíjában, valamint a szolgálati nyugdíjban részesülõ személyt),

rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíjban, ideiglenes vagy állandó özvegyi

nyugdíjban, árvaellátásban, szülõi nyugdíjban,

b) táppénzben, baleseti táppénzben, terhességi-gyermekágyi segélyben,

c) gyermekgondozási díjban, gyermekgondozási segélyben,

d) öregségi, munkaképtelenségi, özvegyi járadékban, növelt összegû

öregségi, munkaképtelenségi, özvegyi járadékban, átmeneti járadékban,

rendszeres szociális járadékban, egészségkárosodási járadékban, rokkantsági

járadékban,

e) nemzeti gondozási díjban (pótlékban),

f) bányászati keresetkiegészítésben,

g) rendszeres szociális segélyben, ápolási díjban, gyermeknevelési

támogatásban,

h) Magyarországon nyilvántartásba vett egyháztól, felekezettõl nyugdíjban,

i) hadigondozotti ellátásban

részesül,

j) három évesnél fiatalabb, vagy tíz évesnél fiatalabb beteg gyermek

gondozása céljából fizetésnélküli szabadságon van.

(3) Nem vonatkozik a hozzájárulás fizetési kötelezettség arra sem, aki

a) nevelési- oktatási intézmény és felsõoktatási intézmény nappali

tagozatán tanulmányokat folytató magyar állampolgár,

b) sorkatonai (polgári) szolgálatot teljesít,

c) a Magyar Alkotómûvészek Országos Egyesületének tagja,

d) a Magyarországon nyilvántartásba vett egyháznál, felekezetnél

tevékenykedõ egyházi személy,

e) 1997. december 31-ig nem vonatkozik a hozzájárulás fizetési

kötelezettség arra sem, aki a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról

szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 54.-55. §-a alapján e

törvény hatálybalépését megelõzõ napon szociális rászorultság címén a

társadalombiztosítás keretében egészségügyi szolgáltatás igénybevételére

jogosult volt, kivéve ha a rászorultság megszûnését a települési önkormányzat

jegyzõje 1997. december 31. elõtt megállapítja.

f) a 2. § (1)-(2) bekezdésében, valamint az (1)-(2) bekezdésben és az a)-

e) pontokban felsorolt személyek eltartott hozzátartozója,

g) a Magyar Köztársaság területén lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel

rendelkezõ kiskorú magyar állampolgár,

h) személyes gondoskodást nyújtó bentlakásos szociális intézményben

elhelyezett személy (ide nem értve a külföldi állampolgárt),

i) hajléktalan és a rászorultságát a tartózkodási helye szerint illetékes

települési önkormányzat jegyzõje megállapította,

j) fogvatartott (õrizetbe vett, elõzetesen letartóztatott, elzárásra utalt,

szabadságvesztés büntetést töltõ személy).

5. §

(1) A T. 11. §-ában meghatározott külföldi állampolgár és Magyarországon

nevelési oktatási intézmény, vagy felsõoktatási intézmény nappali tagozatán

tanulmányokat folytató külföldi állampolgár az 1. §-ban említett egészségügyi

ellátásokra való jogosultság megszerzése érdekében vállalhatja a havi 4500

(napi 150) forint összegû egészségügyi hozzájárulás fizetését.

(2) Az (1) bekezdésben említett külföldi állampolgár az egészségügyi

hozzájárulás fizetését vállalhatja a Magyar Köztársaság területén tartózkodó

házastársa és gyermeke után is, annak egészségügyi ellátása érdekében.

6. §

Az egészségügyi hozzájárulás bevallását és befizetését

a) a 2. § (1)-(2) bekezdésében, továbbá a 3. §-ban említett esetben a

társadalombiztosítási járulékokra elõírt szabályok,

b) a 4. § (1) bekezdésében és az 5. §-ban említett esetekben pedig a

kormányrendeletben elõírtak

szerint kell teljesíteni.

7. §

Az egészségügyi hozzájárulás beszedésével, behajtásával és végrehajtásával

kapcsolatos feladatokat az Egészségbiztosítási Önkormányzat központi hivatali

szerve és annak igazgatási szervei látják el.

8. §

Az egészségügyi hozzájárulás ellenõrzésére, bevallására, a bevallás és a

befizetés elmulasztására, késedelmes teljesítésére, a követelés

érvényesítésére, a felelõsségi szabályokra, továbbá a jogorvoslatra a T.

járulékra elõírt szabályait kell megfelelõen alkalmazni.

9. §

A 13 százalékos mértékû egészségügyi hozzájárulás társadalombiztosítási

tartozás esetén a kiegyenlítési sorrendben a társadalombiztosítási járulékkal

esik egy tekintet alá. Az egészségügyi hozzájárulás legkisebb összegére

történõ kiegészítés pedig a kiegyenlítési sorrendben a T. 105/C. § (1)

bekezdésének alkalmazásánál a társadalombiztosítási járulékot, a T. 105/C. §

(2) bekezdésének alkalmazásánál pedig a biztosítottat terhelõ

egészségbiztosítási és nyugdíjjárulékot követi.

10. §

E törvény alkalmazásában:

a) munkáltató: a T. 11/A. §-ában felsorolt szerv, személy;

b) eltartott hozzátartozó: az eltartó háztartásában élõ kiskorú gyermek,

továbbá az a házastárs, vérszerinti-, örökbefogadó-, mostoha- és a

nevelõszülõ, akinek a jövedelme havonta nem éri el az öregségi nyugdíj

legkisebb összegét;

c) egyéni vállalkozó: a T. 103/D. § (1) bekezdésében említett személy.

A külföldiek magyarországi befektetéseirõl szóló 1988. évi XXIV. törvény

módosítása

11. §

A külföldiek magyarországi befektetéseirõl szóló 1988. évi XXIV. törvény

26. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A társaság a munkavállalók részére kifizetett munkabérek után

ugyanolyan mértékû társadalombiztosítási járulékot és egészségügyi

hozzájárulást fizet, mint más belföldi gazdálkodó szervezet."

A kivándorlásról szóló 1989. évi XXIX. törvény módosítása

12. §

A kivándorlásról szóló 1989. évi XXIX. törvény 4. §-a (1) bekezdésének c)

pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

/Nem vándorolhat ki:/

"c) az, akinek köztartozása van - adó, társadalombiztosítási járulék,

egészségügyi hozzájárulás - amíg azt nem fizette ki vagy a megfizetését nem

biztosította,"

Az országgyûlési képviselõk jogállásáról szóló 1990. évi LV. törvény

módosítása

13. §

Az országgyûlési képviselõk jogállásáról szóló 1990. évi LV. törvény 11. §-

ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A képviselõ társadalombiztosítási jogállására a munkaviszonyban

állókra vonatkozó szabályok az irányadók azzal, hogy a képviselõk

tiszteletdíja társadalombiztosítási járulék alapjául szolgáló jövedelem. Az

illetmény után fizetendõ egészségügyi hozzájárulás fizetésére az 1996. évi

.... törvényben foglaltakat kell alkalmazni. A járulék-, illetve hozzájárulás

fizetést, illetõleg elszámolást, valamint a nyilvántartást és

adatszolgáltatást az Országgyûlés Hivatalának az Országos Egészségbiztosítási

Pénztárral kötött megállapodásában kell rendezni."

Az állampolgári jogok országgyûlési biztosáról szóló 1993. évi LIX. törvény

módosítása

14. §

Az állampolgári jogok országgyûlési biztosáról szóló 1993. évi LIX. törvény

10. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Az országgyûlési biztos társadalombiztosítási jogállására a

munkaviszonyban állókra vonatkozó szabályok az irányadók azzal, hogy

illetménye társadalombiztosítási- és nyugdíjjárulék alapjául szolgáló

jövedelem. Az illetménye után fizetendõ egészségügyi hozzájárulás fizetésére

az 1996. évi ... törvényben foglaltakat kell alkalmazni. A járulék-, illetve

hozzájárulás fizetést, továbbá az elszámolást, valamint a nyilvántartást és

adatszolgáltatást az Országgyûlési Biztos Hivatalának az Országos

Egészségbiztosítási Pénztárral kötött megállapodásában kell rendezni."

A rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény módosítása

15. §

A rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény 32. §-a (8)

bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(8) A Testület tagja társadalombiztosítási jogállására a munkaviszonyban

állókra vonatkozó szabályok az irányadók azzal, hogy illetménye

társadalombiztosítási- és nyugdíjjárulék alapjául szolgáló jövedelem. Az

illetménye után fizetendõ egészségügyi hozzájárulás fizetésére az 1996. évi

... törvényben foglaltakat kell alkalmazni. A járulék-, illetve hozzájárulás

fizetést, továbbá az elszámolást, valamint a nyilvántartást és

adatszolgáltatást a Testület Irodájának az Országos Egészségbiztosítási

Pénztárral, valamint az Országos Nyugdíjbiztosítási Fõigazgatósággal kötött

megállapodásában kell rendezni."

16. §

(1) Ez a törvény 1997. január 1-jén lép hatályba, egyidejûleg a külföldiek

magyarországi befektetéseirõl szóló 1988. évi XXIV. törvény 26. §-ának (2)

bekezdése hatályát veszti.

(2) A hozzájárulási kötelezettséget elsõ ízben az 1997. január havi

jövedelmekre kell alkalmazni.

(3) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy az egészségügyi hozzájárulás

részletes szabályait rendeletben szabályozza.

(4) Ahol jogszabály társadalombiztosítási járulékot említ, azon - a

társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény kivételével - jogszabály

eltérõ rendelkezése hiányában, e törvény hatályba lépésétõl kezdve, az e

törvény szerinti egészségügyi hozzájárulást is érteni kell.

INDOKOLÁS

az egészségügyi hozzájárulásról szóló

törvényjavaslathoz

Általános indokolás

A magyar társadalombiztosítás évek óta finanszírozási problémákkal terhelt,

ellátórendszerében rendkívül sok ellentmondás van, technikai-ügyviteli

színvonala alulfejlett. Mindezt csak tetõzi, hogy a kiadásait szolgáló

járulékmértékek világviszonylatban is kiemelkednek, a magyar GDP-hez képest

7pedig - az adókat és egyéb adószerû kötelezettségeket is figyelembe véve -

talán a legmagasabbak. Ráadásul a társadalom is elégedetlen a nyújtott

szolgáltatások színvonalával, a szolgáltatások hozzájutásának

szervezettségével.

A társadalombiztosítás a szociális biztonság egyik alapeleme (a másik a

munkavégzési lehetõség) és olyan szerzett jogként foglalható össze, amelynek

megreformálása mindenkor és mindenhol a világon a legnehezebb kormányzati

feladatok egyike. Magyarországon elkerülhetetlenül szükséges a társadalmi-

gazdasági átalakuláshoz való igazítása, a társadalmi igazságosságnak való jobb

megfeleltetése. A társadalombiztosítási alapok együttesen az államháztartás

egyik legnagyobb alrendszere, bevételi oldalról pedig a járulék a legnagyobb

volumenû centralizációs eszköz. Míg a tervezett személyi jövedelemadó bevétel

1997. évre mintegy 520 milliárd Ft, addig a társadalombiztosítási

járulékokból származó bevétel jövõre elérheti az 1100 milliárd Ft-ot.

A járulékbevételeknek a mai rendszerben évek óta megállíthatatlannak tûnõ

erodálása miatt folyamatosan szembe kell nézni a tervezettet meghaladó

hiánnyal és a kiadási oldal feszültségeivel.

A kormányzati felelõsség miatt a társadalombiztosítási alapok állandósult

krónikus válsághelyzete nem fogadható el. Az alapok kiadásainak, illetve

hiányának dinamikus növekedése az ország gazdasági és társadalmi fejlõdését

veszélyezteti.

Nemzetközi tapasztalatok egyértelmûen alátámasztják, hogy ahol a

társadalombiztosítás állami elkötelezettsége viszonylag magas, s ahol az

öngondoskodás, a magánbiztosítási formák nem vesznek részt a kötelezõ, illetve

kiegészítõ társadalombiztosításban, ott mindenütt finanszírozási problémák

jelentkeznek, többek között a demográfiai változások, a lakosság elöregedése

miatt. Nálunk jóval gazdagabb országok is súlyos szigorító intézkedésekre,

kényszerültek, illetve kényszerülnek.

Érdemi reformok nélkül már 1997-ben a társadalombiztosítási alapok hiányának

olyan aránya alakulhat ki, amely az államháztartás egésze szempontjából

kezelhetetlen lenne. 50-100 milliárd Ft-os további szigorítást a központi

költségvetésben az állami feladatok ellátásának súlyos sérelme nélkül nem

lehet elképzelni, míg a társadalombiztosítás ilyen arányú további visszafogása

már szociális oldalról is kezelhetetlen feszültségeket eredményezne.

A társadalombiztosítás területén folyó reformok közül a járulékrendszer

átalakításáról szóló törvényjavaslatoktól nemcsak az várható, hogy a

társadalombiztosítási alapok 1997. évi költségvetése egyensúlyba kerül, hanem

az elfogadott intézkedések hosszabb távra szólnak, a nyugdíjak és az

egészségügyi szolgáltatások finanszírozhatóságának stabilizálását segítik elõ.

Természetesen ez nem egyik napról a másik napra érhetõ el, további szívós

munka szükséges ahhoz, hogy a társadalombiztosítás beszedési és nyilvántartási

rendszereinek technikai színvonala olyanná legyen, hogy a jogos bevételek

beszedhetõk legyenek és csak a jogos kiadások merüljenek fel.

A javasolt változtatások a már évek óta felismert, de meg nem oldott

problémák fokozatos megszüntetését eredményezhetik: ez a járulékelkerülés és a

jövedelem eltitkolás. A járulékrendszer változtatásáról két törvény, illetve

törvénymódosítás rendelkezik, az ezzel egyidejûleg benyújtott harmadik

törvényjavaslat az egészségügyi hozzájárulás bevezetésével összefüggésben

igényel törvénymódosításokat.

1./ A társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény módosítása

tartalmazza azt, hogy a járulék alapja mind a munkáltató, mind pedig a

munkavállaló esetében az a jövedelem, ami után személyi jövedelemadót

fizetnek. Ez az intézkedés a járulékalap kiszélesítését jelenti annak

érdekében, hogy a különféle jövedelemtipusok ne "versengjenek" egymással. A

munkáltató (önfoglalkoztató) ne az alapján döntsön amikor fizet, (vagy

jövedelmet vesz fel), hogy melyik jövedelemtipusnak mekkora az adó és

járulékterhelése, s ilyen módon az arányos teherviselés követelményét

megkerülhesse.

Emelkedik az egyéni járulékfizetés felsõ határa, havi 75.000 Ft-ról 99.000

Ft-ra (napi 3.300 Ft-ra). A járulékalap szélesítés és a plafonemelés

természetesen együtt jár az érte nyújtott szolgáltatásokkal. A munkáltatónak

az alap szélesítése miatti tehernövekedését a járulékok 1,5%-pontos

csökkentése ellensúlyozza.

2./ A járulékmechanizmus átalakításának másik reformértékû lépését a

jelen törvényjavaslat tartalmazza. Ez az egészségügyi finanszírozás területén

jelentkezõ feszültségek olyan megoldására tesz javaslatot, mely szerint 1997.

január 1-jétõl az egészségügyi természetbeni szolgáltatásokra jogosultság már

nem biztosítási jogviszony alapján jár. A javasolt konstrukció szerint az

állampolgári jogosultság adójellegû egészségügyi hozzájárulás megfizetéséhez

kötõdik, minimum fizetési kötelezettséggel együtt. Annak érdekében, hogy a

gazdálkodó szervezeteknél és az érintett személyeknél ne következzen be

indokolatlan terhelés, a számítások a havi minimum-hozzájárulás összegét 4.500

Ft-ban (napi 150 Ft) alapozták meg.

A döntésnél azt kellett mérlegelni, hogy meg tudjuk-e õrizni a teljes körû

egészségügyi ellátási rendszerünket, illetve az egészségügyi szolgáltatások

alapvetõen közfinanszírozási jellegét. Ehhez ezek a lépések elkerülhetetlenek.

Nem tartható fenn az a gyakorlat, hogy 400-600 ezer fõre becsült fizetõképes

aktív személy helyett - akik ma járulékfizetés nélkül veszik igénybe az

egészségügyi szolgáltatásokat - a terheket a tisztességesen fizetõ

állampolgárok viseljék.

A Kormány feltett szándéka az, hogy a nemzetközi szinten is igen magas

járulékterhelést - a közös teherviselés jobb érvényesítésével együtt - tovább

mérsékli. Az ellenõrzés fokozásával és a szükséges nyilvántartások

fejlesztésével a Kormánynak mindent meg kell tenni azért, hogy a járulékokat

beszedjék. Ha a járulékfizetési fegyelem javulása a befolyó járulékok

növekedését eredményezi, sor kerül a járulékmértékek további csökkentésére.

Hangsúlyozni kell, hogy a változás a jelenlegihez képest azoknál a

személyeknél jelent valójában többlet-befizetési kötelezettséget, akik

valamilyen ok miatt nem vesznek részt a legális munkaerõ piacon. Ugyanis a

gyermekekre, tanulókra nyugdíjasokra, sorkatonákra és valamennyi szociálisan

érintett rétegre nem vonatkozik a minimumfizetési kötelezettség. Az

állampolgárokat a fizetési kötelezettségrõl az Országos Egészségbiztosítási

Pénztár fogja értesíteni.

Összességében az intézkedések nem járnak együtt munka-erõpiaci kiszorító

hatással, figyelembe véve a Munkaerõpiaci Alap aktív foglalkoztatáspolitikai

eszközei között megtervezett 400 millió Ft-os kompenzálási keretet is, melyhez

pályázat útján juthatnak hozzá azok a munkaadók, akiknél a reform

eredményeképpen terhelésnövekedés mutatkozik.

A járulékrendszer átalakításának számszerû összefüggéseit az 1-6.sz.

táblázatok tartalmazzák.

A törvényjavaslat részletes indoklása

az 1. §-hoz

Az egészségügyrõl szóló törvényben részletesen meghatározott egészségügyi

szolgáltatások finanszírozásának fedezetére az e törvény szerinti egészségügyi

hozzájárulást kell megfizetni.

a 2. §-hoz

E jogszabályhely határozza meg az egészségügyi hozzájárulás fizetésére

kötelezettek körét és a hozzájárulás mértékét.

a 3. §-hoz

A munkanélküliek jövedelempótló támogatásban és a szociális törvény alapján a

közgyógyellátás keretében egészségügyi hozzájárulás fizetési támogatásban

részesülõ személy után a támogatást a helyi önkormányzat fizeti meg.

a 4. §-hoz

E jogszabályhely rendezi azok egészségügyi hozzájárulás fizetésének kérdését,

akik a mai biztosítási jogviszonyhoz kötött jogosultsági rendszerben

nincsenek jelen, s várható, hogy az új szisztéma alapján megjelennek az

ellátást nyújtó intézményeknél.

Itt kerül meghatározásra az a személyi kör is, akire nem vonatkozik az

egészségügyi hozzájárulás fizetési kötelezettség.

az 5. §-hoz

E jogszabályhely rendezi a Magyarországon tartózkodó külföldi állampolgár

egészségügyi ellátásának feltételeit.

a 6. §-hoz

E jogszabályhely alapján az egészségügyi hozzájárulás bevallását és

befizetését a társadalombiztosítási járulékra vonatkozó szabályok szerint kell

teljesíteni.

a 7. §-hoz

Felhatalmazást kap az Egészségbiztosítási Önkormányzat és végrehajtási

szervezete, hogy az egészségügyi hozzájárulást beszedje, behajtsa.

a 8. §-hoz

Az egészségügyi hozzájárulás ellenõrzésére, bevallására, a késedelmes

teljesítés szankcionálására, illetve a jogorvoslatra a törvényhely a

társadalombiztosítási járulékra vonatkozó szabályozást rendeli alkalmazni.

a 9. §-hoz

E jogszabályhely szabályozza az egészségügyi hozzájárulás helyét a

társadalombiztosítási tartozás kiegyenlítési sorrendjében.

a 10. §-hoz

E jogszabályhely tartalmazza a törvény értelmezõ rendelkezéseit.

a 11-15. §-hoz

E jogszabályhelyek tartalmazzák az egészségügyi hozzájárulási kötelezettség

bevezetése miatt feltétlenül szükséges más törvényi rendelkezések

módosításait.

a 16. §-hoz

E jogszabályhely szabályozza a törvény hatálybalépési idõpontját, illetve azt,

hogy a hozzájárulási kötelezettséget mely idõponttól kifizetett jövedelmekre

kell alkalmazni, továbbá felhatalmazást ad a Kormány számára a további

részletes szabályok meghatározására. Emellett általában rendezi, hogy azokban

a törvényekben, ahol társadalombiztosítási járulék kifejezés szerepel, azon a

jövõben egészségügyi hozzájárulást is érteni kell.

Eleje Honlap