1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/3214.. számú

TÖRVÉNYJAVASLAT

az egészségügyi természetbeni ellátások finanszírozásának változásával

összefüggõ törvénymódosításokról

Elõadó: Dr. Medgyessy Péter

pénzügyminiszter

Budapest, 1996. október

1996. évi ........... törvény

az egészségügyi természetbeni ellátások finanszírozásának változásával

összefüggõ törvénymódosításokról

Az egészségügyrõl szóló 1972. évi II. törvény módosítása

1. §

Az egészségügyrõl szóló 1972. évi II. törvény (a továbbiakban: Eü.tv.) 25. §-a

helyébe a következõ rendelkezés lép:

"25. § (1) Az e törvényben szabályozott ellátások közül a járványügyi érdekbõl

elrendelt valamennyi egészségügyi tevékenység térítésmentes.

(2) Az (1) bekezdésben foglaltakon túl a Magyar Köztársaság területén élõ

magyar állampolgár (a továbbiakban: magyar állampolgár) közvetlen térítés

fizetése nélkül jogosult.

a) a betegségek megelõzését szolgáló orvosi és lélektani vizsgálat keretében,

külön jogszabályban foglaltak szerint:

aa) a felnõtt korosztály az életkornak és nemnek megfelelõ rizikófaktorok

által indukált betegségek megelõzése és korai felismerése céljából

szûrõvizsgálatra;

ab) a 18 éven aluli személyek életkoruknak megfelelõen: az anyagcsere, az

érzékszervek mûködésére, az értelmi képességre és az érzelmi állapotra

vonatkozó, valamint teljes fizikális szûrõvizsgálatra;

ac) a 18 éven aluli korosztály csoportos vagy egyéni szûrés keretében évente 2

alkalommal, a 18 éven felüli korosztály egyéni vizsgálat keretében évente 1

alkalommal fogorvosi vizsgálatra és sztomato-onkológiai szûrésre;

b) betegség esetén az egészségügyi alapellátás keretében:

ba) háziorvosi és házi gyermekorvosi alapellátásra;

bb) fogorvosi ellátás keretén belül

- sürgõsségi ellátásra,

- fogkõ-eltávolításra és ínyelváltozások kezelésére,

- fogsebészeti ellátásra,

- 18 éven aluliak megelõzõ ellátásra, teljes körû alap és szakellátásra,

valamint a fogtechnikai költségeknek és fogszabályozó készülékeknek a

Kormány rendeletében meghatározott támogatásra,

- a sorkatonai szolgálatot teljesítõ, az öregségi nyugellátásra jogosító

életkor és a közgyógyellátott személy fogorvosi alapellátásra, és a

rágóképesség helyreállítása érdekében meghatározott típusú fogpótlások

elkészítésének és ezek fogtechnikai költségeinek támogatására a Kormány

rendeletében meghatározottak szerint;

c) betegsége esetén járóbeteg szakellátásra;

d) kórházi (klinikai) ellátás keretén belül:

da) orvos elõírása szerinti gyógykezelésre, ideértve a szükséges mûtéteket is,

db) ápolásra,

dc) a gyógykezeléshez szükséges gyógyszerre, kötszerre, ideiglenes gyógyászati

segédeszközre,

dd) étkezésre, ideértve az orvos által rendelt diétát is,

de) a rendelkezésre álló, az ellátás szakmai követelményeinek megfelelõ

színvonalú (komfortfokozatú) férõhelyen történõ elhelyezésre, arra az

idõtartamra, amíg az elhelyezés orvosilag indokolt;

e) szülészeti ellátás keretén belül

ea) szülészeti ellátásra,

eb) orvosi indikáció alapján terhesség-megszakításra,

ec) orvosi indikáció alapján - külön jogszabályban meghatározottak szerint -

mesterséges megtermékenyítésre, legfeljebb 3 alkalommal,

f) az orvosi rehabilitáció keretén belül:

fa) orvosi vizsgálatra és kezelésre,

fb) az orvos által rendelet egyéb terápiára,

fc) szanatóriumi ellátásra,

fd) a d) pontban említett ellátásokra, ha a rehabilitációra fekvõbeteg-

intézményben kerül sor,

g) szenvedélybetegekkel foglalkozó - az illetékes orvosszakmai kollégiumok

által elismert - rehabilitációs ellátásra,

h) kórházi ápolást kiváltó otthoni szakápolásra,

i) mentõszállítás keretében:

ia) mentésre,

ib) külön jogszabályban foglalt feltételek esetén betegszállításra.

(3) A magyar állampolgárok részleges térítési díj megfizetése mellett

jogosultak

a) külön jogszabályban foglalt egyes fogorvosi ellátásokra,

b) egyes szanatóriumi ellátásokra,

c) tartós ápolásra, amennyiben a fekvõbeteg gyógyintézeti elhelyezésére nem

orvosi indikáció alapján kerül sor.

(4) A magyar állampolgár részére orvosilag indokolt esetben és szükséges

mértékben rendelt gyógyszer, gyógyászati segédeszköz árához támogatás jár. A

gyógyászati céllal rendelet gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök árához

támogatás akkor jár, ha azt az egészségügyi szolgáltatás nyújtására

finanszírozási szerzõdést kötött intézmény kijelölt orvosa, vagy a gyógyszerek

gyógyászati segédeszközök támogatással való rendelésére az Egészségbiztosítási

Alap kezelõje (a továbbiakban: E. Alap kezelõje) illetékes szervével

szerzõdést kötött orvos rendeli. A támogatással rendelhetõ gyógyszerek,

illetõleg gyógyászati segédeszközök körét és a támogatás mértékét (összegét)

külön jogszabály állapítja meg.

(5) A (2) bekezdésben említett egészségügyi szolgáltatások - az egészségügyi

alapellátás kivételével -, továbbá a gyógyászati segédeszköz, a

gyógypedagógiai nevelési-oktatási intézmény, a korai fejlesztést és gondozást,

a fejlesztõ felkészítést nyújtó intézmény és a rehabilitációs célú

szakszolgálat igénybevételével kapcsolatban felmerült utazási költséghez

támogatás jár. (A (2)-(5) bekezdésben felsorolt ellátások, támogatások,

térítések a továbbiakban együtt: egészségügyi szolgáltatások.)

(6) A magyar állampolgár a (2) bekezdésben foglalt ellátások az E. Alap

kezelõje illetékes szervével - külön jogszabályban meghatározottak szerint -

szerzõdésben álló, illetõleg finanszírozási megállapodás alapján együttmûködõ

egészségügyi szolgáltatásnál térítés nélkül veheti igénybe az alábbiak

szerint:

a) a háziorvosi és házi gyermekorvosi alapellátást, az általa választott,

területi ellátási kötelezettséggel rendelkezõ háziorvosnál, illetõleg

gyermekorvosnál azzal, ha a választott orvos nem az állandó tartózkodási helye

szerinti illetékes önkormányzat területén mûködik, az igénybevétellel

kapcsolatos többlet útiköltséget az E. Alap kezelõje nem téríti;

b) az egészségügyi szakellátás igénybevételére a magyar állampolgár -

amennyiben jogszabály másként nem rendelkezik - az alapellátás orvosának

beutalása alapján jogosult. A beutalás szakmai rendjétõl eltérõ

igénybevételbõl eredõ többletköltséget az E. Alap kezelõje nem téríti.

(7) A tartósan külföldön foglalkoztatott magyar állampolgár és a vele együtt

külföldön tartózkodó házastársa és gyermeke által indokoltan igénybe vett és

igazolt egészségügyi ellátásnak, továbbá a külföldön munkát vállalóként vagy

egyéb jogcímen külföldön tartózkodó magyar állampolgár sürgõs szükségbõl

felmerült egészségügyi ellátásának költségét az E. Alap kezelõje a belföldi

ellátás költségeinek megfelelõ összegben megtéríti.

(8) A (7) bekezdésben foglaltaktól eltérõen a közszolgálati és közalkalmazotti

jogviszonyban álló, tartósan külföldön foglalkoztatott magyar állampolgár és a

vele együtt külföldön tartózkodó házastársa és gyermeke által indokoltan

igénybe vett egészségügyi ellátás külföldön felmerült és igazolt költségének

nyolcvanöt százalékát az E. Alap kezelõje téríti.

(9) A (7)-(8) bekezdés alkalmazásában tartósan külföldön foglalkoztatott az a

személy, akinek a külföldön történõ, elõre meghatározott idõtartamú

foglalkoztatása a három hónapot meghaladja."

2. §

Az Eü.tv. a következõ 25/A. §-al egészül ki:

"25/A. §

(1) A magyar állampolgárokra vonatkozó rendelkezések szerint vehetik igénybe

Magyarországon az egészségügyi szolgáltatásokat azok a külföldiek, akik

a) személyi igazolvánnyal rendelkeznek, vagy azzal jogszabály alapján

rendelkezniük kellene,

b) után az egészségügyi hozzájárulásról szóló törvény 2. § (1) bekezdésében

meghatározott munkáltató egészségügyi hozzájárulást fizet,

c) az egészségügyi hozzájárulásról szóló törvény 5. §-a alapján vállalják az

egészségügyi hozzájárulás megfizetését,

d) a társadalombiztosítási törvény alapján Magyarországon nyugellátásban

részesülnek,

e) az a)-b) és d) pontokban felsoroltak kiskorú gyermekei.

(2) A (1) bekezdésben nem említett külföldiek térítési díj megfizetése

ellenében vehetik igénybe az egészségügyi szolgáltatásokat, kivéve ha

nemzetközi egyezmény eltérõen rendelkezik.

3. §

Az Eü. tv. a következõ 25/B. §-al egészül ki:

"25/B. §

(1) Az egészségügyi szolgáltatás igénybevételekor a jogosult bemutatja a

Társadalombiztosítási Azonosító Jelet (a továbbiakban: TAJ szám) igazoló

hatósági igazolványt vagy hatósági bizonyítványt, illetõleg

Társadalombiztosítási Igazolványt. A 25/A. § (1) bekezdés c)-e) pontjaiban

felsorolt külföldiek jogosultságának igazolásra vonatkozó szabályokat a

Kormány rendeletben állapítja meg.

A társadalombiztosítás önkormányzati igazgatásáról szóló 1991. évi LXXXIV.

törvény módosítása

4. §

A társadalombiztosítás önkormányzati igazgatásáról szóló 1991. évi LXXXIV.

törvény (a továbbiakban: Öit.) 3. § (2) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(2) Az Egészségbiztosítási Önkormányzat feladatai az Egészségbiztosítási

Alapból fedezett társadalombiztosítási és egészségügyi ellátásokra és

térítésekre terjednek ki."

5. §

Az Öit. 5. § elsõ mondatának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"A biztosítási önkormányzat igazgatási feladatait, a biztosítási ágba tartozó

hatósági ügyintézést, továbbá jogszabály által a biztosítási önkormányzathoz

és szerveihez utalt egyéb igazgatási feladatokat a közgyûlés irányítása alatt

álló hivatali szervezet végzi."

6. §

Az Öit. 9. § (1) bekezdésének o) pontja a következõ szövegrésszel egészül ki:

"az egészségbiztosítási önkormányzat közgyûlése az irányítása alatt álló

igazgatási szervezetben megszervezi az általa kezelt alapból fedezett

egészségügyi ellátások finanszírozásával összefüggésben - külön jogszabályban

- meghatározott igazgatási feladatokat,"

7. §

Az Öit. 21. § (2) bekezdés b) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

/Az Országgyûlés a felügyeleti jogkörében/

"b) beszámoltatja a biztosítási önkormányzatot a biztosítási ág helyzetérõl, a

biztosítási ágba, illetõleg az általa kezelt alap felhasználásával összefüggõ

igazgatási feladatok ellátásról;"

8. §

Az Öit. 21. § (3) bekezdése helyébe a következõ szöveg lép:

"(3) Az Országgyûlés a biztosítási önkormányzat közgyûlésének feloszlatása

esetén az új közgyûlés megalakulásáig biztost nevez ki a biztosítási

önkormányzat közgyûlése és elnöksége által ellátott feladatok elvégzésére. Az

új közgyûlés elsõ ülését a biztos hívja össze."

A felsõoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény módosítása

9. §

A felsõoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény 116. §-a (2) bekezdésének

helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Az egészségügyi felsõoktatási intézmények az Egészségbiztosítási Alap

kezelõjével kötött finanszírozási szerzõdésben foglaltak szerint

a) egészségügyi szolgáltatást nyújtanak az ellátási területükhöz tartozók

számára;

b) ellátják a jogszabályokból és a passzív betegellátásból rájuk háruló

feladatokat."

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III.

törvény módosítása

10. §

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III.

törvény (a továbbiakban: Szt.) 49. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"49. § (1) A szociálisan rászorult személy részére az egészségi állapot

megõrzéséhez és helyreállításához kapcsolódó kiadásainak csökkentésére,

és/vagy az egészségügyi hozzájárulás megfizetése alóli mentesítésére

közgyógyellátási igazolvány (a továbbiakban: igazolvány) állítható ki.

(2) Az igazolvánnyal rendelkezõ személy

a) térítésmentesen jogosult egyes gyógyszerekre és gyógyászati

segédeszközökre, protetikai és fogszabályozó eszközökre, ideértve ez utóbbiak

javításának költségeit is, valamint a járóbeteg szakellátás keretében

gyógyfürdõben nyújtott fizioterápiás kezelésre (a továbbiakban együtt:

gyógyszer) és/vagy

b) mentesül az egészségügyi hozzájárulás megfizetése alól."

11. §

Az Szt. 50. §-a a következõ új (4) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a (4)

és (5) bekezdések számozása (5) és (6) bekezdésre módosul:

"(4) A települési önkormányzat polgármestere egészségügyi hozzájárulás

megfizetése alóli mentesítésre való jogosultságot állapít meg annak a

szociálisan rászorult személynek, akinek a saját havi jövedelme, valamint a

családjában az egy fõre jutó havi jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj

mindenkori legkisebb összegét."

12. §

Az Szt. 53. §-a a következõ (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) Az 50. § (4) bekezdése alapján kiállított igazolvány után a települési

önkormányzat havi 4.500 (napi 150) forint összegû egészségügyi hozzájárulást

köteles fizetni az önkormányzat székhelye szerint illetékes megyei (fõvárosi)

egészségbiztosítási pénztárnak.

13. §

Az Szt. 124. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) A települési önkormányzat polgármestere által az 50. § (4) bekezdése

alapján az egészségügyi hozzájárulás megfizetése alól mentesített személy után

befizetett összegbõl havi 3.000 (napi 100) forint összeget a központi

költségvetés megtérít.

A csõdeljárásról, a felszámolási eljárásról és a végelszámolásról szóló 1991.

évi IL. törvény módosítása

14. §

"(1) A csõdeljárásról, a felszámolási eljárásról és a végelszámolásról szóló

1991. évi IL. törvény (a továbbiakban: Cstv.) 12. §-a (1) bekezdésének a)

pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

/fizetési haladék/

"a) a csõdeljárás kezdõ idõpontjában fennálló és kezdõ idõpontja után

keletkezett követelésen alapuló munkabér és bérjellegû egyéb juttatások, az

ezeket terhelõ személyi jövedelemadó-elõleg, egészségbiztosítási és

nyugdíjjárulék, társadalombiztosítási járulék, baleseti járulék, egészségügyi

hozzájárulás, a foglalkoztatás elõsegítésérõl és a munkanélküliek ellátásáról

szóló törvény alapján fizetendõ járulék, végkielégítés, tartásdíj,

életjáradék, kártérítési járadék, bányászati kereset-kiegészítés, szakképzési

hozzájárulási kötelezettség, szakképzésben részt vevõ tanulóknak járó

juttatások és kedvezmények, továbbá a külön jogszabályban meghatározott

szolgáltatási kötelezettség alapján járó víz- és csatornadíj, illetve a

vagyonfelügyelõnek a 17. § (2) bekezdése alapján felszámított költségei,

továbbá"

/kifizetése alól nem mentesít./

15. §

A Cstv. 57. §-a (2) bekezdésének a) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

/A felszámolási költségek a következõk:/

"a) az adóst terhelõ munkabér és egyéb bérjellegû juttatások - ideértve a

munkaviszony megszûnésekor járó végkielégítést is, ha a felszámolás kezdõ

idõpontját megelõzõen esedékessé vált munkabért és egyéb bérjellegû

juttatásokat a felszámolás kezdõ idõpontja után fizették ki, az ezeket terhelõ

adó és járulékfizetési kötelezettség is (ideértve az egészségügyi

hozzájárulást is),"

A devizáról szóló 1995. évi XCV. törvény módosítása

16. §

A devizáról szóló 1995. évi XCV. törvény 31. §-a (1) bekezdésének e) pontja

helyébe a következõ rendelkezés lép:

(A devizabelföldinek - a (3) bekezdésben foglaltak kivételével - külföldön

vállalkozást alapítani, már meglévõ vállalkozásban részesedést szerezni, vagy

ilyen vállalkozásban tõkét emelnie, külföldön fiókot alapítania, bõvítenie

(továbbiakban: közvetlen vállalkozás szerzése) akkor lehet, ha)

"e) adó, vám, illeték vagy ezekkel kapcsolatos pótlék, egészségügyi

hozzájárulás, nyugdíj-, egészségbiztosítási vagy társadalombiztosítási járulék

fizetési tartozása nincs,"

A foglalkoztatás elõsegítésérõl és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991.

évi IV. törvény módosítása

17. §

A foglalkoztatás elõsegítésérõl és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991.

évi IV. törvény (a továbbiakban: Flt.) 39.§-a (3) bekezdésének a.)-b.) pontja

helyébe a következõ rendelkezések lépnek:

/(3) A Munkaerõpiaci Alapon belül - a pénzeszközök felhasználásának célja

szerint - a következõ alaprészeket kell elkülöníteni:/

"a) szolidaritási alaprészt, a munkanélkülieket e törvény alapján megilletõ

ellátások /munkanélküli járadék, pályakezdõk munkanélküli segélye, elõnyugdíj,

nyugdíj elõtti munkanélküli segély, költségtérítés (31.§)/, valamint ezek és a

képzésben részt vevõk keresetpótló juttatásával kapcsolatos postaköltség, a

27.§ (6) bekezdésében meghatározott idõtartamra fizetett társadalombiztosítási

és nyugdíjjárulék, továbbá a kifizetett ellátásokat terhelõ

társadalombiztosítási szabályokban meghatározott járulék és a külön törvényben

meghatározott egészségügyi hozzájárulás finanszírozására;

b) jövedelempótló támogatás alaprészt

1. a munkanélküliek jövedelempótló támogatása, valamint azt külön törvény

szerint terhelõ egészségügyi hozzájárulás hetvenöt százalékának, hajléktalan

munkanélküli esetében teljes összegének, továbbá

2. a munkanélküliek jövedelempótló támogatására jogosult személy közhasznú

munkavégzés keretében történõ foglalkoztatása esetén a szociális

igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 36.§-

ában meghatározott összeg hetvenöt százalékának

finanszírozására;"

18. §

Az Flt. 40.§-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A munkaadó munkaadói járulékként a munkavállaló részére, munkaviszonya

alapján teljesített - a társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény

103/A. §-ának (1)-(2) bekezdése szerint - társadalombiztosítási

járulékfizetési kötelezettség alá esõ kifizetés 4,2 százalékát köteles

fizetni."

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

19. §

(1) E törvény 1997. január 1-jén lép hatályba, egyidejûleg a fegyveres szervek

hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII.

törvény 179. §-ának (2) bekezdése, valamint a Szt. 54.-55. §-ai hatályukat

vesztik.

ÁLTALÁNOS INDOKLÁS

E törvényjavaslat tartalmazza azokat a törvénymódosításokat, amelyek az

egészségügyi hozzájárulásról szóló törvénybõl adódóan feltétlenül szükségesek.

Ezek konkrétan a következõk:

- az egészségügyrõl szóló 1972. évi II. törvény;

- a társadalombiztosítás önkormányzati igazgatásáról szóló 1991. évi LXXXIV.

törvény;

- a felsõoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény;

- a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III.

törvény;

- a csõdeljárásról, a felszámolási eljárásról a végelszámolásról szóló 1991.

évi IL. törvény;

- a devizáról szóló 1995. évi XCV. törvény;

- a foglalkoztatás elõsegítésérõl és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991.

IV. törvény.

A törvénymódosítások azt célozzák, hogy az egészségügyi hozzájárulás - mint

fogalom - a vonatkozó törvényekben megfelelõ helyre beépítésre kerüljön,

illetve a hozzájárulás alóli mentesítés intézményileg megoldást nyerjen.

Emellett a Munkaerõpiaci Alap esetében egyrészt a munkanélküliek

jövedelempótló támogatása utáni tehervállalás a vonatkozó törvényben

szabályozást nyerjen, másrészt a társadalombiztosítási járulék alapján

változásához igazodóan módosuljon a munkaadói járulék alapja is.

Részletes indoklás

az 1-3.§-hoz

A természetbeni egészségügyi szolgáltatások fedezetét képezõ

egészségbiztosítási járulék helyébe lépõ egészségügyi hozzájárulás

szükségszerû következménye a biztosítási jogviszony keretében járó ellátások

felváltása az állampolgári jogon igénybevehetõ ellátások rendszerével, így a

szolgáltatási csomag át kell, hogy kerüljön a társadalombiztosításról szóló

1975. évi II. törvénybõl az egészségügyi törvénybe.

A szolgáltatási csomag változatlan tartalommal történõ átemelése mellett

a módosítás rendezi a külföldi állampolgárok ellátásra való jogosultságát,

valamint a szolgáltatások finanszírozásához szükséges azonosító jel

alkalmazását.

a 4-8. §-hoz

A természetbeni egészségügyi ellátások fedezetére szolgáló új bevételi forrás

bevezetése szükségessé teszi az Egészségbiztosítási Alapból finanszírozott, de

kétféle forrásra épülõ ellátásfajták - társadalombiztosítási ellátások és a

nem biztosítási jogviszonyra épülõ egészségügyi szolgáltatások -, valamint az

ezekhez kapcsolódó eltérõ feladatok megkülönböztetését. Ez a különbségtétel

fogalmazódik meg az Egészségbiztosítási Önkormányzat és szervezetei által

ellátott igazgatási feladatok meghatározásában, illetõleg az

Egészségbiztosítási Önkormányzat országgyûlési beszámoltatásának

tárgyköreiben.

a 9.§-hoz

A felsõoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény módosítása azért szükséges,

mivel e törvényben is kezelni kell az egészségügyi természetbeni

szolgáltatások finanszírozásának változásával összefüggõ helyzetet. Ez azt

jelenti, hogy az egészségügyi felsõoktatási intézmények a jövõben nem a

progresszív, hanem a passzív betegellátásból rájuk háruló feladatokat látják

el.

a 10-13.§-hoz

A közgyógyellátási igazolvány - a gyógyszerek és gyógyászati segédeszközök

térítésmentes igénybevétele mellett - a jövõben az egészségügyi hozzájárulás

megfizetése alóli mentesítés céljából is kiállítható. A mentesítésben - a

törvényben meghatározott feltételek szerint - a szociálisan rászoruló

személyek részesülnek. a mentesített személyek esetén az egészségügyi

hozzájárulás befizetését az önkormányzat átvállalja, melynek kétharmad részét

a központi költségvetés megtéríti.

a 14-15.§-hoz

A törvénymódosítás a fizetési haladék és a felszámolási költségek

szempontjából a társadalombiztosítási járulékkal egyformán kezeli az

egészségügyi hozzájárulást.

a 16.§-hoz

A törvénymódosítás alapján a devizabelföldinek a külföldi vállalkozás

alapításakor, meglévõ vállalkozásban történõ részesedés szerzés esetén, vagy

ilyen vállalkozásban történõ tõkeemelés külföldi fiók alapítás, bõvítés esetén

a jövõben azt is igazolnia kell, hogy egészségügyi hozzájárulás tartozása

nincs.

a 17-18.§-hoz

A foglalkoztatás elõsegítésérõl és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991.

évi IV. törvény módosítása azt célozza, hogy a Munkaerõpiaci Alap a jövõben

az Alapból finanszírozott munkanélküli ellátások utáni egészségügyi

hozzájárulás finanszírozására is felhasználható legyen, illetve a

munkanélküliek jövedelempótló támogatása után az egészségügyi hozzájárulás

75%-át is az Alap finanszírozza.

Emellett - összefüggésben a munkáltatói társadalombiztosítási járulékfizetés

alapjának változásával - szükség van a munkaadói járulék alapjának

változtatására is.

a 19.§-hoz

A törvényjavaslat zárórendelkezése rendelkezik a hatálybalépésrõl, illetve

néhány kapcsolódó jogszabály rendelkezésének hatályon kívül helyezésérõl.

Eleje Honlap