A Magyar Köztársaság

Kormánya

T/3246.. számú

törvényjavaslat

a Magyar Köztársaság és Kanada között a kölcsönös

bûnügyi jogsegélyrõl szóló, Budapesten, az 1995. év december hónapjának 7.

napján aláírt szerzõdés kihirdetésérõl

Elõadó: Dr. Vastagh Pál

Budapest, 1996. október

1996. évi .... tv.

a Magyar Köztársaság és Kanada között a kölcsönös bûnügyi jogsegélyrõl szóló,

Budapesten, az 1995. év december hónapjának 7. napján aláírt szerzõdés

kihirdetésérõl

(A szerzõdés hatályba lépéséhez szükséges törvényes követelmények

teljesítésérõl a jegyzékváltás 1996. július 3-án megtörtént.)

1.§

Az Országgyûlés a Magyar Köztársaság és Kanada között a kölcsönös bûnügyi

jogsegélyrõl szóló, Budapesten, az 1995. év december hónapjának 7. napján

aláírt szerzõdést e törvénnyel kihirdeti.

2.§

A szerzõdés hiteles magyar nyelvû szövege a következõ:

SZERZÕDÉS A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG

ÉS KANADA KÖZÖTT

A KÖLCSÖNÖS BÛNÜGYl JOGSEGÉLYRÕL

A Magyar Köztársaság és Kanada

Attól az óhajtól vezérelve, hogy együttmûködés és kölcsönös jogsegély

révén javítsák a két ország hatékonyságát a bûncselekmények felderítésében,

üldözésében és elnyomásában,

Megállapodtak az alábbiakban:

I. RÉSZ - ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1 . Cikk

KÖLCSÖNÖS JOGSEGÉLYNYÚJTÁSI KÖTELEZETTSÉG

1 . A Szerzõdõ Felek büntetõ ügyekben a jelen Szerzõdésnek megfelelõen

a lehetõ legszélesebb körben kölcsönösen jogsegélyt nyújtanak egymásnak.

2. Az 1. pont alkalmazása szempontjából kölcsönös jogsegélynek minõsül

bármely olyan jogsegély, amelyet a Megkeresett Állam a Megkeresõ Államban

büntetõ ügyben folyó nyomozással vagy bírósági eljárással kapcsolatosan

nyújt, tekintet nélkül arra, hogy a jogsegélyt bíróság vagy más hatóság

kéri vagy nyújtja.

3. Az 1. pont alkalmazása szempontjából büntetõ ügyön Kanadát illetõen

parlamenti törvény vagy tartományi törvényhozás által alkotott

bûncselekménnyel kapcsolatos nyomozást vagy bírósági eljárást, Magyarországot

illetõen pedig parlamenti törvényekkel alkotott bûncselekménnyel kapcsolatos

nyomozást vagy bírósági eljárást kell érteni.

4. A jogsegély magába foglalja:

a.) személyek és dolgok feltalálási helyének megállapítását, beleértve

azonosságuk megállapítását;

b.) okiratok kézbesítését, ideértve a személyes megjelenésre szóló

felhívást tartalmazó okiratokat is;

c.) adatok, okiratok és egyéb dokumentumok megküldését, ideértve bûnügyi

nyilvántartási kivonatokat, bírósági iratokat, valamint központi és helyi

közigazgatási iratokat;

d.) dolgok megküldését, beleértve tárgyi bizonyítékok ideiglenes rendelkezésre

bocsátását;

e.) személyek tanukénti kihallgatását és nyilatkozataik beszerzését;

f.) a házkutatást, motozást és lefoglalást;

g.) közremûködést abban, hogy fogvalevõ és egyéb személyek tanukénti

vallomástétel vagy a nyomozás elõsegítése céljából rendelkezésre álljanak;

h.) intézkedéseket a bûncselekménybõl származó vagyoni elõny felkutatása,

az azzal való rendelkezés megakadályozása és elkobzása érdekében; és

i.) az egyéb olyan jogsegélyt, amely összhangban áll a jelen Szerzõdés

céljaival.

2. Cikk

A JOGSEGÉLY IRÁNTI KÉRELMEK TELJESÍTÉSE

1. A jogsegély iránti kérelmeket haladéktalanul, a Megkeresett Állam

törvényeinek megfelelõen kell teljesíteni. Amennyiben e törvények nem

tiltják, a kérelmeket a

Megkeresõ Állam által kért módon kell teljesíteni.

2. A Megkeresett Állam kérelemre köteles tájékoztatni a Megkeresõ

Államot a jogsegély iránti kérelem teljesítésének idejérõl és helyérõl.

3. A Megkeresett Állam az esetleg banktitok tárgyát képezõ banki

okiratokat, dokumentumokat és adatokat ugyanolyan körben és ugyanolyan

feltételekkel köteles rendelkezésre bocsátani, mint ahogyan azok saját

jogalkalmazó és igazságügyi hatóságai részére tehetõk hozzáférhetõvé.

3. Cikk

A JOGSEGÉLY MEGTAGADÁSA VAGY ELHALASZTÁSA

1. A jogsegély megtagadható, ha a Megkeresett Állam megítélése szerint a

kérelem teljesítése sértené szuverenitását, biztonságát, közrendjét, vagy

lényeges közérdekbe ütközne, vagy bármely személy biztonságát veszélyeztetné.

2. A jogsegély megtagadható, ha a bûncselekményt a Megkeresett Állam

kizárólag katonai bûncselekménynek tekinti.

3. A jogsegély teljesítését a Megkeresett Állam elhalaszthatja, ha a

kérelem teljesítése a Megkeresett Államban folyamatban levõ nyomozást vagy

ügyészi eljárást akadályozná.

4. A Megkeresett Állam a jogsegélykérelem teljesítésének teljes vagy

részleges megtagadásáról vagy elhalasztásáról szóló határozatát köteles

haladéktalanul közölni a Megkeresõ Állammal, és azt köteles megindokolni.

5. A jogsegély megtagadása vagy elhalasztása elõtt a Megkeresett Állam

köteles mérlegelni annak lehetõségét, hogy a jogsegély az általa

szükségesnek ítélt feltételekhez kötötten teljesíthetõ-e. Ha a Megkeresõ

Állam elfogadja, hogy jogsegély iránti kérelmét ilyen feltételekhez kötötten

teljesítsék, e feltételeknek eleget kell tennie.

II. RÉSZ - KÜLÖNÖS RENDELKEZÉSEK

4. Cikk

SZEMÉLYEK ÉS TÁRGYAK FELTALÁLÁSI HELYÉNEK VAGY

SZEMÉLYAZONOSSÁGÁNAK MEGÁLLAPÍTÁSA

A Megkeresett Állam illetékes hatóságai kötelesek minden tõlük

telhetõt megtenni a jogsegély iránti kérelemben megjelölt személyek

feltalálási helyének és személyazonosságának megállapítása érdekében.

5. Cikk

OKIRATOK KÉZBESÍTÉSE

1. A Megkeresett Állam bármely kézbesítés végett számára megküldött

okiratot kézbesíteni köteles.

2. A Megkeresõ Állam a választ igénylõ vagy a Megkeresõ Államban

személyes megjelenést célzó okirat kézbesítése iránti kérelmet köteles a

válaszra vagy a megjelenésre kitûzött idõpontot megelõzõen kellõ idõben

megküldeni.

3. A Megkeresett Állam a kézbesítés megtörténtének bizonyítékait

köteles a Megkeresõ Állam által kért módon visszaküldeni.

6. Cikk

OKIRATOK ÉS TÁRGYAK MEGKÜLDÉSE

1. Ha a jogsegély iránti kérelem ügyiratok és okiratok megküldésére

vonatkozik, a Megkeresett Állam megküldheti azok hiteles másolatát, kivéve, ha

a Megkeresõ Állam kifejezetten az eredeti példányok megküldését kéri.

2. A Megkeresõ Állam számára megküldött eredeti ügyiratokat vagy

okiratokat, illetve tárgyakat a lehetõ legrövidebb idõn belül vissza kell

küldeni a Megkeresett Államnak, amennyiben ez utóbbi azt kéri.

3. Amennyiben a Megkeresett Állam törvénye nem tiltja, az ügyiratokat,

okiratokat vagy tárgyakat olyan formában vagy olyan tanúsítvány

kíséretében kell megküldeni, amilyet a Megkeresõ Állam adott esetben kér

annak érdekében, hogy azok a Megkeresõ Állam törvénye szerint bizonyítékként

elfogadhatók legyenek.

7. Cikk

AZ ELJÁRÁSSAL ÉRINTETT SZEMÉLYEK JELENLÉTE A

MEGKERESETT ÁLLAMBAN

1. A Megkeresett Államban tanukénti vallomástételre és okiratok,

dokumentumok vagy egyéb tárgyi bizonyítékok bemutatására kért személyt

szükség esetén a Megkeresett Állam törvényi elõírásainak megfelelõen

idézéssel vagy végzéssel kell rászorítani a megjelenésre és vallomástételre,

valamint az ilyen okiratok, dokumentumok vagy egyéb tárgyi bizonyítékok

bemutatására.

2. Amennyiben a Megkeresett Állam törvénye nem tiltja, a Megkeresõ

Állam bírái és tisztségviselõi, továbbá a nyomozásban vagy bírósági

eljárásban érdekelt más személyek számára engedélyezni kell, hogy a

Megkeresett Államban jelen legyenek a jogsegélykérelem teljesítésénél és részt

vegyenek az eljárásban.

3. Az eljárásban részvétel joga magába foglalja bármely jelenlevõ

személy jogát kérdések feltevésére. A jogsegélykérelem teljesítésénél

jelenlevõ személyek számára engedélyezni kell, hogy szó szerinti

jegyzõkönyvet készítsenek az eljárásról. Az ilyen szó szerinti jegyzõkönyv

elkészítéséhez a technikai eszközök használatát engedélyezni kell.

8. Cikk

FELHÍVÁS A MEGKERESÕ ÁLLAMBAN

TÖRTÉNÕ MEGJELENÉSRE

1. A Megkeresõ Állam kérheti, hogy valamely személy megjelenésérõl

gondoskodjanak tanukénti vallomástétel vagy a nyomozás elõmozdítása céljából.

2. A Megkeresett Állam az ilyen személyt köteles felhívni a nyomozás

elõsegítésére vagy az eljárásban tanukénti megjelenésre, és törekednie kell

beleegyezése elnyerésére. A fizetendõ térítésekrõl és díjakról az ilyen

személyt tájékoztatni kell.

3. A Megkeresett Állam köteles haladéktalanul tájékoztatni a Megkeresõ

Államot az érintett személynek a felhívásra adott válaszáról.

9. Cikk

HÁZKUTATÁS, MOTOZÁS ÉS LEFOGLALÁS

1. A Megkeresett Állam köteles teljesíteni a házkutatásra, motozásra,

lefoglalásra és valamely dolog - egyebek között okirat, dokumentum vagy

tárgyi bizonyíték - átadására irányuló kérelmet, ha a kérelem tartalmazza

azokat az adatokat, amelyek alapján ilyen eljárási cselekmény a Megkeresett

Állam joga szerint indokolt.

2. Az az illetékes hatóság, amely a házkutatásra, motozásra és

lefoglalásra irányuló jogsegélykérelmet végrehajtotta, a Megkeresõ Állam

esetleges kérelmére köteles minden tájékoztatást megadni, egyebek között

azokat, amelyek a lefoglalt okiratok, dokumentumok és dolgok azonosságára,

állapotára, sértetlenségére és a birtokban tartás folyamatosságára, valamint

a lefoglalás körülményeire vonatkoznak.

3. A Megkeresett Állam kérheti a Megkeresõ Állam beleegyezését harmadik

személynek az átadandó dologgal kapcsolatos érdekeit szolgáló kikötések és

feltételek megállapításához.

4. A Megkeresõ Állam köteles eleget tenni a Megkeresett Állam által a

számára átadott lefoglalt okiratokkal, dokumentumokkal és dolgokkal

kapcsolatosan megszabott feltételeknek.

10. Cikk

FOGVALEVÕ SZEMÉLYEK ÁTSZÁLLÍTÁSA

1. A Megkeresett Államban fogvatartott személyt a Megkeresõ Állam

kérelmére a nyomozati eljárás elõmozdítása vagy vallomástétel céljából

ideiglenesen át kell szállítani a Megkeresõ Államba, feltéve, hogy az

átszállításhoz e személy és a Megkeresett Állam egyaránt hozzájárul.

2. A Megkeresõ Állam köteles az átszállított személyt a Megkeresett

Állam õrizetébe visszaszállítani, amint azt a körülmények engedik vagy

aszerint, ahogy ebben egyébként megállapodtak.

3. A Megkeresett Állam joga és kötelessége az átszállított személy

fogvatartása, hacsak a Megkeresett Állam nem ad ettõl eltérõ felhatalmazást,

mely esetben a személyt olyan elbánásban kell részesíteni, mint a Megkeresõ

Államban a 8. Cikk alapján jelen lévõ személyt.

4. A Megkeresõ Államban fogvatartásban töltött idõt be kell számítani

a Megkeresett Államban kiszabott büntetésbe.

11. Cikk

SZABAD ELTÁVOZÁS

1. A 10. cikk 3. pontjában foglalt eseten kívül a személyes megjelenés

iránt elõterjesztett jogsegélykérelem alapján a Megkeresõ Államban

tartózkodó személy ezen Államban büntetõ eljárás alá nem vonható, õrizetbe

nem vehetõ és személyes szabadságában egyéb módon nem korlátozható a

Megkeresett Államból történt elindulása elõtt megvalósított tevékenység

vagy mulasztás miatt, és nem kötelezhetõ arra sem, hogy azon az eljáráson

kívül, amelyre a jogsegélykérelem vonatkozik, más eljárásban vallomást

tegyen.

2. A jelen cikk 1. pontja nem alkalmazható, ha a személynek 30 nap állt

rendelkezésére a Megkeresõ Államból történõ szabad távozásra attól a naptól

számítva, amelyen õt hivatalosan értesítették arról, hogy jelenlétére már

nem tartanak igényt, ennek ellenére nem hagyta el a Megkeresõ Államot, vagy

elhagyta ugyan, de oda utóbb önként visszatért.

3. Azzal a személlyel szemben, aki a Megkeresõ Államban nem jelenik

meg, a Megkeresett Államban semmiféle szankció vagy kényszerítõ

intézkedés nem alkalmazható.

12. Cikk

A BÛNCSELEKMÉNYBÕL SZÁRMAZÓ VAGYONI ELÕNY

1. A Megkeresett Állam kérelemre köteles erõfeszítéseket tenni annak

megállapítása érdekében, hogy a joghatósága alá tartozó területen

található-e bûncselekménybõl származó vagyoni elõny, és köteles a vizsgálat

eredményérõl a Megkeresõ Államot értesíteni. A Megkeresõ Állam a jogsegély

iránti kérelem elõterjesztésekor köteles tájékoztatni a Megkeresett Államot

arról, hogy mire alapozva véli úgy, hogy az utóbbi joghatósága alá esõ

területen feltehetõen bûncselekménybõl származó vagyoni elõny található.

2. Ha a jelen cikk 1. pontjában írtak eredményeként gyaníthatóan

bûncselekménybõl származó vagyoni elõnyt derítettek fel, a Megkeresett Állam

köteles azokat az intézkedéseket megtenni, amelyeket saját törvénye lehetõvé

tesz az ilyen vagyoni elõny zárolása, lefoglalása és elkobzása érdekében.

III. RÉSZ - ELJÁRÁS

13. Cikk

A JOGSEGÉLY IRÁNTI KÉRELMEK TARTALMA

1. A jogsegély iránti kérelmeknek minden esetben tartalmazniuk kell:

a.) azt az illetékes hatóságot, amely azt a nyomozást vagy eljárást folytatja

amellyel kapcsolatban a jogsegélyt kérik;

b.) a nyomozás vagy az eljárás lényegének ismertetését, ideértve a tényállás

ismertetését, és másolatot vagy leírást az alkalmazandó jogszabályokról;

c.) azt, hogy milyen célból kérik a jogsegélyt, és a kért jogsegély lényegét;

d.) az esetleges titkosan kezelendõségre vonatkozó kívánalmakat és ezek

indokait; és

e.) azt a határidõt, amelyen belül a kérelem teljesítését kívánják.

2. A jogsegély iránti kérelmeknek a következõ adatokat ugyancsak

tartalmazniuk kell:

a.) amennyiben lehetséges, azon személy vagy személyek személyi adatait,

állampolgárságát és feltalálási helyét, aki vagy akik tárgyai a

nyomozásnak vagy az eljárásnak;

b.) szükség esetén részletes közlését bármely olyan különleges eljárásjogi

elõírásnak vagy követelménynek, amelynek betartását a Megkeresõ Állam

kívánja, és annak indokait;

c.) tanúkihallgatásra, házkutatásra, motozásra és lefoglalásra irányuló

kérelem esetén annak közlését, hogy mire alapozva vélhetõ úgy, hogy a

Megkeresett Állam joghatósága alá esõ területen bizonyíték található;

d.) valamely személy tanukénti kihallgatására vonatkozó kérelem esetén

nyilatkozatot arról, hogy eskü alatt vagy az igazmondás ünnepélyes

deklarálásával tett vallomás szükséges-e, és annak megjelölését, hogy mire

nézve kell vallomást vagy nyilatkozatot tenni;

e.) tárgyi bizonyítékok ideiglenes rendelkezésre bocsátása esetén azt a

személyt vagy személyi kört, amely a tárgyi bizonyítékot õrizetében fogja

tartani, azt a helyet, ahová a tárgyi bizonyítékot szállítani fogják, a rajta

elvégzendõ vizsgálatokat, és azt a határidõt, amelyen belül a tárgyi

bizonyítékot vissza fogják küldeni;

f.) fogvalevõ személy rendelkezésre bocsátása esetén azt a személyt vagy

személyi kört, amely az átszállítás során e személyt õrizetben tartja, a

helyet, ahová szállítani kívánják, és viszszaszállításának idõpontját.

3. Ha a Megkeresett Állam úgy ítéli meg, hogy a kérelem által

tartalmazott adatok nem elegendõek a kérelem elintézéséhez, e Fél kérheti

további részletek közlését.

4. A jogsegély iránti kérelmet írásban kell elõterjeszteni. Sürgõs

esetekben vagy ha a Megkeresett Állam ahhoz egyébként hozzájárul, a

kérelem szóban is elõterjeszthetõ, de ilyen esetben haladéktalanul írásban

meg kell erõsíteni.

14. Cikk

KÖZPONTI HATÓSÁGOK

A jelen Szerzõdés alkalmazása során minden jogsegély iránti kérelmet és

arra adott választ a Központi Hatóságok küldenek meg és fogadnak. A Magyar

Köztársaság Központi Hatósága az Igazságügyminiszter és a Legfõbb Ügyész, vagy

az általuk kijelölt tisztségviselõk; Kanada Központi Hatósága az

Igazságügyminiszter vagy az álala kijelölt tisztségviselõ.

15. Cikk

TITKOSAN KEZELÉS

1. A Megkeresett Állam a Megkeresõ Állammal folytatott elõzetes

konzultáció után kérheti, hogy az átadott információt vagy bizonyítékot, vagy

az információ vagy bizonyíték forrását titkosan kezeljék, vagy csak az általa

meghatározott feltételek és kikötések szerint tegyék hozzáférhetõvé vagy

használják fel.

2. A Megkeresett Állam a jogsegélykérelem tényét, annak tartalmát,

mellékleteit és a jogsegélykérelem alapján tett bármely lépést a kérelem

által megjelölt mértékben köteles titkosan kezelni, ami alól csak a

jogsegélykérelem teljesítéséhez szükséges mértékben tehetõ kivétel.

16. Cikk

A FELHASZNÁLÁS KORLÁTAI

A Megkeresett Állam központi hatóságának elõzetes hozzájárulása nélkül

az átadott információt és tárgyi bizonyítékot a Megkeresõ Állam nem hozhatja

nyilvánosságra, és nem használhatja fel a jogsegélykérelemben megjelölttõl

eltérõ célra.

17. Cikk

HITELESÍTÉS

A jelen Szerzõdés alapján átadott bizonyítékok és okiratok a 6. cikkben

meghatározott eseten kívül hitelesítést semmiféle formában nem igényelnek.

18. Cikk

NYELVHASZNÁLAT

A kérelmeket és mellékleteiket a Megkeresett Állam egyik hivatalos

nyelvén készült fordítással kell ellátni.

19. Cikk

KONZULI TISZTVISELÕK

Konzuli tisztviselõk a konzuli kapcsolatokról szóló bécsi egyezmény 5.

cikke j.) pontjának megfelelõen tanúként kihallgathatnak vallomástételre

önként hajlandó személyt formális jogsegélykérelem nélkül. A fogadó államot

elõzetesen értesíteni kell. A fogadó állam a hozzájárulást a 3. cikkben

felsorolt bármely okból megtagadhatja.

20. Cikk

KÖLTSÉGEK

1. A Megkeresett Állam viseli a jogsegély iránti kérelem teljesítésének

költségeit, kivéve a következõ eseteket:

a.) a Megkeresõ Állam viseli bármely személynek a Megkeresõ Állam kérelme

alapján a Megkeresett Állam területére utazásával vagy onnan való

elutazásával kapcsolatos költségeket, és az ilyen személynek a jelen

Szerzõdés 8. és 10. cikke alapján elõterjesztett kérelem folytán a

Megkeresõ Államban tartózkodása idejére fizetendõ díjakat és

költségtérítéseket; és

b.) a szakértõknek akár a Megkeresett Államban, akár a Megkeresõ Államban

felmerült költségeit és díjait.

2. Ha nyilvánvalóvá válik, hogy a kérelem teljesítése rendkívüli

mértékû költséggel jár, a Szerzõdõ Felek konzultálni kötelesek annak

meghatározása céljából, hogy a kért jogsegély milyen kikötésekkel és

feltételekkel adható meg.

IV. RÉSZ - ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

21 . Cikk

EGYÉB JOGSEGÉLY

A jelen Szerzõdés nem csorbítja a Szerzõdõ Felek között más szerzõdések,

megállapodások alapján vagy egyébként fennálló kötelezettségeket, és nem

gátolja a Szerzõdõ Feleket abban, hogy más szerzõdések, megállapodások alapján

vagy egyéb módon jogsegélyt nyújtsanak egymásnak, vagy azt a továbbiakban is

folytassák.

22. Cikk

HATÁLY

A jelen Szerzõdést a hatálybalépést követõen elõterjesztett jogsegély

iránti kérelmekre kell alkalmazni, függetlenül attól, hogy az ügy alapját

képezõ tevékenység vagy mulasztás ezen idõpont elõtt valósult-e meg.

23. Cikk

KONZULTÁCIÓK

A Szerzõdõ Felek bármelyik Fél kérésére a jelen Szerzõdés értelmezésével

és alkalmazásával kapcsolatban haladéktalanul konzultálni kötelesek.

24. Cikk

HATÁLYBALÉPÉS ÉS FELMONDÁS

1. A jelen Szerzõdés azt a napot követõ második hónap elsõ napján lép

hatályba, amelyen a Szerzõdõ Felek arról értesítették egymást, hogy a rájuk

vonatkozó törvényes követelményeknek eleget tettek.

2. A jelen Szerzõdést bármelyik Szerzõdõ Fél felmondhatja. A felmondás

attól a naptól számított egy év elteltével válik hatályossá, amelyen a

felmondásról szóló nyilatkozat közlése a másik Szerzõdõ Féllel megtörtént.

A fentiek hiteléül a Kormányaik által kellõen felhatalmazott alulírottak a

jelen Szerzõdést aláírták.

Készült Budapesten, az 1995. év december hónapjának 7. napján, két

példányban, magyar, angol és francia nyelven; mindegyik szöveg egyaránt

hiteles.

3.§

Ez a törvény a kihirdetését követõ 8. napon lép hatályba, de rendelkezéseit

1996. szeptember 1. napjától kell alkalmazni.

INDOKOLÁS

1995. december 7-én írták alá Budapesten a Magyar Köztársaság és Kanada

közötti bûnügyi jogsegélyszerzõdést, és az Országgyûlés az 50/1996. (VI.

19.) OGY számú határozatával erõsítette meg azt.

A szerzõdés - annak 24. cikkének értelmében - azt a napot követõ

második hónap elsõ napján lép hatályba, amelyen a szerzõdõ felek

értesítették egymást, hogy a rájuk vonatkozó törvényes követelményeknek

eleget tettek. Kanada budapesti nagykövetsége 1996. június 27-én kelt

0690/96. számú szóbeli jegyzékében adott arról tájékoztatást, hogy eleget

tett a szerzõdés hatályba lépéséhez szükséges törvényes követelményeknek; a

Külügyminisztérium a szükséges értesítést 1996. július 3-án kelt szóbeli

jegyzékében adta meg a kanadai félnek. A szerzõdés tehát 1996. szeptember 1-

jén lép hatályba.

A szerzõdés különös jelentõségét az adja, hogy a két állam között korábban

nem volt ilyen jellegû jogsegély kapcsolat. A szerzõdés lehetõvé teszi, hogy

a büntetõ ügyekben eljáró magyar és kanadai hatóságok segítséget kérjenek

és nyújtsanak egymásnak bûncselekmények felderítésében és az elkövetõ

felelõsségre vonásában; szabályozza a jogsegély kérésének és nyújtásának

feltételeit.

A nemzetközi szerzõdésekkel kapcsolatos eljárásról szóló 1982. évi 27. tvr.

13.§-ának /1/ bekezdése alapján az Országgyûlés által megerõsített nemzetközi

szerzõdéseket törvénnyel kell kihirdetni.

Eleje Honlap