ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

H/3254..

Képviselõi önálló inditvány!

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

Mellékelten - a Házszabály 87. § (2) bekezdése alapján - benyújtjuk

az OGY Határozati javaslatot az

Országgyûlés 62/1996. (VII.9.) OGY. Határozat a nemzetgazdaság

mûködõképességének szempontjából jelentõs gazdasági társaságok körének az

1995. évi XXXIX. törvény alapján történõ meghatározásáról

szóló OGY határozat módosítására.

1. § A határozat 3-ik francia bekezdése az alábbiak szerint változzon:

- Magyar Villamosmûvek RT.

- Országos Villamostávvezeték RT.

- Paksi Atomerõmû RT.

2. §. A határozat a kihírdetést követõ 15. napon lép hatályba.

Indokolás

Az MVM Rt., az OVIT Rt és a Paksi Atomerõmû Rt. a hazai

villamosenergiarendszer legfontosabb vállalatai. Az OVIT Rt és a Paksi

Atomerõmû Rt részvényeinek több mint 90 %-a az MVM Rt portfóliójában van. A

Villamos Energia Törvényben (VET) szállitói jogositványokkal felruházott MVM

Rt gyakorolja a terheléselosztást és a rendszerirányitást, a tulajdonában és

az OVIT Rt kezelésében lévõ alaphálózat segitségével, amelyen nemzetközi

villamosenergiakereskedelmet (exportot és importot) is folytat. Alapvetõ

nemzeti érdek, hogy az alaphálózat tulajdonjoga és kezelõjoga állami

tulajdonban maradjon, abból külföldiek ne szerezhessenek tulajdonrészt,

ugyanis külföldi tulajdonlás esetén az eddigi privatizációval kialakult új

tulajdonosi struktúra viszonyai között a rendszerirányitás kiszolgáltatott

helyzetbe kerülne.

Az alaphálózat az OECD tagországok többségében is az állam, illetve az

önkormányzatok tulajdonában van. Az alaphálózat külföldi tulajdonlása gátolná

a nemzeti érdekû rendszermûködtetést és meghiúsitaná a nemzetközi

villamosenergia-kereskedelemben való elõnyös részvételünket.

Az ellátásbiztonság fenntartása a szállitó MVM Rt kellõ tõkeerejét, gazdasági

stabilitását és hitelképességét is feltételezi.

A hazai termelés 40 %-át biztositó Paksi Atomerõmû Rt-nek az MVM Rt-rõl való

leválasztásával és privatizálásával nem csak a rendszer ellátásbiztonsága

gyengülne, hanem az MVM Rt tõkeereje is 1/3-ára csökkenne, vagyis kisebb lenne

a legnagyobb áramszolgáltatóénál. Ennek következtében az MVM Rt gyakorlatilag

elvesztené hitel- és kockázatviselõ képességét, hovatovább még a

rendszerirányitáshoz elengedhetetlenül szükséges szekunder tartalék- és

csúcskapacitások létesitésére sem lenne alkalmas, nem is beszélve arról, hogy

megfelelõ tõkeerõ nélkül az ellátásbiztonság érdekében szükséges

erõmûépitéseket sem tudná érdemben befolyásolni. Az erõmû épitésre vállalkozó

befektetõk ugyanis csak alapterhelésû erõmû épitésében érdekeltek, s

természetesen nincsenek tekintettel sem az ellátásbiztonságra, sem a legkisebb

költséggel történõ szolgáltatásra.

A privatizált erõmûvek (termelõk) és az áramszolgálatók között ezért csakis

egy tõkeerõs és hitelképes szállitó tud a VET elõirásainak érvényt szerezni,

mind az ellátásbiztonságban, mind a legkisebb költségû

villamosenergiaszolgáltatásban. Ehhez az szükséges, hogy a Paksi Atomerõmû Rt.

az MVM Rt.-vel és az OVIT Rt.-vel együtt tartósan állami tulajdonban maradjon.

Az atomerõmûvek a világ legtöbb országában állami tulajdonban vannak.

Budapest, 1996. október 1.

Dr. Latorcai János Ivanics

István

KDNP

KDNP

Eleje Honlap