ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3255..

Képviselõi önálló inditvány!

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

Mellékelten - a Házszabály 85. § (2) bekezdése alapján - benyújtjuk az alábbi

törvényjavaslatunkat:

az állam tulajdonában lévõ vállakozói vagyon értékesitésérõl szóló 1995. évi

XXXIX. törvény módositásáról

1. §. Az állam tulajdonában lévõ vállalkozói vagyon értékesitésérõl szóló

1995. évi XXXIX. törvény (a továbbiakban: Tv) mellékletében felsorolt tartós

állami tulajdonú társaságok közül az alábbiak esetében a tulajdonosi jogokat

gyakorló és a tartós állami részesedés legalacsonyabb mértéke a következõkre

változzon:

Társaság neve: Tartós állami részesedés

legalacsonyabb mértéke:

Tulajdonosi jogokat gyakorló miniszter:

ipari és kereskedelmi miniszter

Magyar Villamosmûvek Rt. 90 %

Paksi Atomerõmû RT. 90 %

Országos Villamostávvezeték Rt. 90 %

2. §. A Tv. 8. §. (2) bekezdésének szövege helyébe a következõ lépjen:

"(2) A nemzetgazdaság mûködõképessége szempontjából jelentõs társaságok

privatizációs koncepciójáról - a Kormány elõterjesztése alapján - az

Országgyûlés dönt. (E társaságokat az Országgyûlés 62/1996. (VII. 9.) OGY

határozata sorolja fel.)"

3.§. A törvény a kihírdetés követõ 15. napon lép hatályba.

Indokolás

ad. 1. §.

Az MVM Rt, az OVIT Rt és a Paksi Atomerõmû Rt. a hazai villamosenergiarendszer

legfontosabb vállalatai. Az OVIT Rt és a Paksi Atomerõmû Rt részvényeinek több

mint 90 %-a az MVM Rt portfóliójában van. A Villamos Energia Törvényben (VET)

szállitói jogositványokkal felruházott MVM Rt gyakorolja a terheléselosztást

és a rendszerirányitást, a tulajdonában és az OVIT Rt kezelésében lévõ

alaphálózat segitségével, amelyen nemzetközi villamosenergiakereskedelmet

(exportot és importot) is folytat. Alapvetõ nemzeti érdek, hogy az alaphálózat

tulajdonjoga és kezelõjoga állami tulajdonban maradjon, abból külföldiek ne

szerezhessenek tulajdonrészt, ugyanis külföldi tulajdonlás esetén az eddigi

privatizációval kialakult tulajdonosi struktúra viszonyai között a

rendszerirányitás kiszolgáltatott helyzetbe kerülne.

Az alaphálózat az OECD tagországok többségében is az állam, illetve az

önkormányzatok tulajdonában van. Az alaphálózat külföldi tulajdonlása gátolná

a nemzeti érdekû rendszermûködtetést és meghiúsitaná a nemzetközi

villamosenergia-kereskedelemben való elõnyös részvételünket.

Az ellátásbiztonság fenntartása a szállitó MVM Rt kellõ tõkeerejét, gazdasági

stabilitását és hitelképességét is feltételezi.

A hazai termelés 40 %-át biztositó Paksi Atomerõmû Rt-nek az MVM Rt-rõl való

leválasztásával és privatizálásával nem csak a rendszer ellátásbiztonsága

gyengülne, hanem az MVM Rt tõkeereje is 1/3-ára csökkenne, vagyis kisebb lenne

a legnagyobb áramszolgáltatóénál. Ennek következtében az MVM Rt. gyakorlatilag

elvesztené hitel- és kockázatviselõ képességét. Hovatovább még a

rendszerirányitáshoz elengedhetetlenül szükséges szekunder tartalék- és

csúcskapacitások létesitésére sem lenne alkalmas, nem is beszélve arról, hogy

megfelelõ tõkeerõ nélkül az ellátásbiztonság érdekében szükséges

erõmûépitéseket sem tudná érdemben befolyásolni. Az erõmû épitésre vállalkozó

befektetõk csak alapterhelésû erõmû épitésében érdekeltek, s természetesen

nincsenek tekintettel sem az ellátásbiztonságra, sem a legkisebb költséggel

történõ szolgáltatásra.

A privatizált erõmûvek (termelõk) és áramszolgáltatók között ezért csak is egy

tõkeerõs és hitelképes szállitó tud a VET elõirásainak érvényt szerezni mind

az ellátásbiztonságban, mind a legkisebb költségû

villamosenergiaszolgáltatásban. Ehhez az szükséges, hogy a Paksi Atomerõmû Rt.

az MVM Rt.-vel és az OVIT Rt.-vel együtt tartósan állami tulajdonban maradjon.

Szükséges megjegyezni, hogy atomerõmûvek a világ legtöbb országában állami

tulajdonban vannak.

Mivel az emlitett társaságokban az állam közvetett vagy közvetlen tulajdoni

részaránya ma még 90 %-nál nagyobb, a kitûzött cél elérhetõ, ha a törvény a

tartós állami részesedés legalacsonyabb mértékét e társaságokban 90 %-ban

határozza meg.

ad. 2. §.

A törvény 8. §. (2) bekezdése szerint a nemzetgazdaság mûködõképessége

szempontjából jelentõs társaságok

- körét a privatizációért felelõs tárca nélküli miniszter és a

pénzügyminiszter elõterjesztése alapján az Országgyûlés határozza meg.

Ezt az elõterjesztést az Országgyûlés 62/1996. (VII.9.) OGY határozata

tartalmazza "a nemzetgazdaság mûködõképessége szempontjából jelentõs gazdasági

társaságok körének az 1995. évi XXXIX. törvény alapján történõ

meghatározásáról".

- privatizációs koncepciójáról a Kormány dönt, amit jóváhagyásra az

Országgyûlés elé terjeszthet.

Bár a törvényalkotó fontosnak tartotta ezt a társaság-csoportot külön

kiemelni, a feltételes fogalmazással lényegében mégis kizárta a Országgyûlést

a döntésbõl.

A törvényalkotó eredeti szándékából kiindulva elõször is a privatizációs

törvényben (mellékletében) szükséges definiálni e társaságok körét.

Álláspontunk szerint ide a nemzeti alap-infrastruktúrát alkotó társaságok

tartoznak.

Ezeknek a társaságoknak a mûködése olyan fontos az ország szuverenitása és

mûködõképessége szempontjából, hogy ezek privatizációs koncepciójáról az

Országgyûlésnek kell dönteni!

A villamosenergia-ipari társaságok esetében ez a javaslat összhangban van a

VET 4. §. (aa) pontjával, amely a 600 MW-nál nagyobb teljesitményû erõmû

(alaperõmû) és az atomerõmû létesitését az Országgyûlés jóváhagyásához köti.

Ezt figyelembe véve megengedhetetlen, hogy az atomerõmû és a 7000 MW

kapacitású erõmûrendszer alaphálózata, továbbá a rendszerirányitási

jogositványokkal rendelkezõ MVM Rt. eladása kormányhatáskörben végrehajtható

legyen.

Budapest, 1996. október 1.

Dr. Latorcai János Ivanics István

KDNP KDNP

Eleje Honlap