ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

I/3270..

I N T E R P E L L Á C I Ó

Az interpelláció tárgya: A települési önkormányzatok munkaadói járulék

fizetési kötelezettsége

Az interpelláció címzettje: Dr. Medgyessy Péter pénzügyminiszter az 50/1990.

(IX.15.) Korm. rendelet és a 46/1994.(IX.30.) OGY

határozat 115.§. (1) bekezdése alapján.

Tisztelt Miniszter Úr !

A Magyar Köztársaság 1996. évi költségvetésérõl szóló 1995. évi CXXI.tv. 77.

§.-ának (2) bekezdése -igencsak burkolt megfogalmazásban- tette kötelezõvé a

helyi önkormányzatok számára a munkaadói járulék fizetésének kötelezettségét.

Ez országos viszonylatban több milliárdos kiadást jelent a helyi

önkormányzatoknál, amelynek teljesítése -a reálértékben csökkenõ állami

támogatások, a feladatok folyamatos növekedése, a beszûkülõ gazdasági

mozgástér és a vagyon kényszerû felélése miatt- komoly, s egyre nehezebben

teljesíthetõ kötelezettséget jelent.

Vagyis egyszerûen képtelenné válnak az önkormányzatok a munkaadói járulék

fizetésére, de a gyakorlati nehézségeken kívül elvi-elméleti síkon is

megkérdõjelezhetõ a munkaadói járulék önkormányzatokra történõ hárítása.

Ugyanis az önkormányzati törvény, valamint az ágazati jogszabályok egyre több

olyan feladatot jelölnek meg az önkormányzatok számára, amelyet valamilyen

módon el kell látniuk, ugyanakkor többletforrás nincs biztosítva számukra.

Az oktatás, a kultúrális feladatok ellátása, az egészségügyi, a gyermek- és

ifjúságvédelmi feladatok megfelelõ szintû képviselete mind-mind olyan

feladatok, amelyekhez az önkormányzatoknak közalkalmazottakat kell

foglalkoztatniuk, vagyis jogszabály alapján kötelezõ számukra a

közalkalmazottak, illetve köztisztviselõk foglalkoztatása.

Így nem elegendõ az, hogy növekszik a feladatok száma, s állami normatíva

nincs, vagy csak részlegesen van mellérendelve ezen feladatoknak, hanem

további kötelezettséggel, a munkaadói járulékkal is sújtják a feladatellátó

önkormányzatokat. Hiába próbálnak az önkormányzatok racionalizálási

törekvésekkel létszámot leépíteni, intézményeket bezárni, ha a megtakarítások

eredményét nem tudják a túlterheltté váló közszolgálatban állók

javadalmazására fordítani, hanem kénytelenek azt a munkaadói járulék

teljesítésére felhasználni. Nem csoda, hogy az államigazgatásból, s a

közszolgálati szférából tömegesen vándorolnak el a jól képzett, megbecsülésre

méltó, de félelmetesen alulfizetett alkalmazottak a lényegesen jobb

megélhetést biztosító gazdasági szféra irányába.

Könnyû belátni, hogy a közszolgálatban maradók sem tekintik életcéljuknak a

feladatok minõségi megoldását, hiszen nincs reményük életfeltételeik

javítására, így pedig az államigazgatási-közalkalmazotti munka minõsége is

alatta maradhat a kívánatosnak.

- 2 -

Sajnos azt kell mondani, hogy mindez a központi költségvetés "falánksága",

tehetetlensége miatt, amely képes az egész helyi közigazgatást elsilányítani

annak érdekében, hogy néhány milliárd forintos plusz bevételre tegyen szert.

Ezzel azonban az egész társadalom tekintetében elsõrendû fontosságú

jogbiztonságot is ingatag talajra helyezi.

Mindezek alapján arra kérek magyarázatot, hogy:

a.) Miképpen tartja a Kormány összeegyeztethetõnek a foglalkoztatási

kötelezettség elõírását,

s egyidõben az önkormányzatok munkaadói járulék fizetési

kötelezettségének kötelezõvé

tételét, hiszen ezzel több jogcímen is kiuzsorázza az intézményfenntartó

önkormányzato-

kat ?

b.) Tervez-e a Kormány valamilyen intézkedést e lehetetlen állapot

megszûntetésére ?

c.) Mikor lesz már vége az állami feladatok -megfelelõ normatív állami

hozzájárulást nél-

külözõ- önkormányzati feladatkörbe történõ áthelyezésének ?

B u d a p e s t, 1996. október 07.

Dr. Rapcsák András

országgyûlési képviselõ

KDNP

I N T E R P E L L Á C I Ó

Az interpelláció tárgya: A kisebbségi önkormányzatok elhelyezésével

kapcsolatos kompen-

zációs igények kielégítése, pontosabban

az igénykielégítés elmara-

dása.

Az interpelláció címzettje: Horn Gyula miniszterelnök a 20/1995. (III.3.)

Korm. rend. 17. §.

(4) bekezdése, valamint a 46/1994

(IX.30.) OGY. határozat 115. §.

(4) bekezdése alapján

Tisztelt Miniszterelnök Úr !

A nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló 1993. évi LXXVII. tv.

(Nek.tv.) 59. §. (1)-(2) bekezdése alapján a települési önkormányzat feladata,

hogy a helyi kisebbségi önkormányzat mûködéséhez szükséges ingatlant a helyi

kisebbségi önkormányzat rendelkezésére bocsássa.

A kisebbségi önkormányzatok költségvetésének, gazdálkodásának,

vagyonjuttatásának egyes kérdéseirõl szóló 20/1995. (III.3.) Korm.r. 17. §-a,

valamint a Nek. tv. 62. § (2) bekezdése lehetõséget biztosít arra, hogy a

települési önkormányzat az elhelyezéssel kapcsolatban kompenzációért

folyamodjon a Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Hivatal elnöke által létrehozott

kompenzációs bizottsághoz.

Hódmezõvásárhely Megyei Jogú Város Önkormányzata még 1995. májusában

benyújtotta kompenzációs igényét, de a támogatás kérdésében csak ez év

szeptemberében tartott a kompenzációs bizottság ülést.

A bizottság összetétele ismert: tagja a Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Hivatal

Elnöke, A Miniszterelnöki Hivatal, a Belügyminisztérium és

Pénzügyminisztérium képviselõi, továbbá az érintett kisebbség országos

önkormányzatának, valamint az érintett helyi önkormányzat által megjelölt

országos önkormányzati érdekképviseleti szervezet ( jelen esetben a Megyei

Jogú Városok Szövetsége ) képviselõje is. Tanácskozási joggal vesz részt az

érintett helyi önkormányzat és érintett helyi kisebbségi önkormányzat

képviselõje.

A kompenzációs bizottság elsõ ülésén megütközéssel vettük tudomásul, hogy a

bizottság már döntött az eredeti kérelem kérdésében: mivel a

Pénzügyminisztérium mereven elzárkózott az igény teljesítésétõl, így a

bizottság már eleve elutasításra ítélte az eredeti kompenzációs igényt. Ezt

követõen telefonhívások következtek a Hivatal részérõl azért, hogy

kompenzációs igényüket mind alacsonyabb és alacsonyabb összegre szállítsuk le.

- 2 -

A tisztánlátás végett el kell mondani, hogy Hódmezõvásárhely megközelítõleg

50.000 fõs lakosságából 2250 fõ a cigány származású, s a kompenzációs igény

egy olyan projektre vonatkozott, amelynek megvalósítása esetén az öttagú

kisebbségi önkormányzat valóban megfelelõ ingatlanban tudta volna a kisebbségi

ügyeket intézni, lehetõség nyílt volna a cigány kisebbség közösségi életének

biztosítására is.

A Nek. tv. elõírásai szerint a költségvetési törvényben a kisebbségi

önkormányzatok elhelyezésére 500 millió forintos keretösszeg lett beállítva.

A Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Hivatal elnökének tájékoztatása szerint a

helyi kisebbségi önkormányzatok elhelyezésével kapcsolatos kompenzáció

érdekében a 3200 helyi önkormányzat közül még száz sem nyújtotta be igényét,

az igényelt összeg pedig 250 millió Ft volt, vagyis az igényeket a

félmilliárdos keretösszeg fedezni tudta volna.

A megyei jogú városok közül csak három nyújtott be kompenzációs igényt:

Hódmezõvásárhelynek az igényelt 10,2 millió forintos kompenzáció helyett

376.000.-Ft-ot javasol a kompenzációs bizottság, Szombathelynek a 10 millió

forint helyett 2 millió forintot 4 kisebbségi önkormányzat elhelyezésére,

Szegednek pedig az igényelt 34 millió forint helyett 2,4 millió forintot 6

kisebbségi önkormányzat elhelyezésére.

Vagyis a bizottság által javasolt összegek csupán töredékét fedezik az

igényeknek, s nem valószínû, hogy a döntési kompetencióval rendelkezõ

önkormányzatbarátnak egyáltalán nem nevezhetõ Kormány ennél többet "ítélne

meg" kompenzációs keretként. Hódmezõvásárhely viszonylatában a cigány

kisebbséghez tartozók esetében ez 167.-Ft/fõ támogatást jelent, amely kb. 4 db

ügyirat levelezési költségét jelenti.

Nyilvánvaló, hogy a Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Hivatal, továbbá a

kompenzációs bizottság egyéb állami fõhatóságokat képviselõ tagjai egyetlen

dolgot, a pénz megtakarítását, visszatartását tekintették céljuknak, s

egyáltalán nem törõdtek a kisebbségi jogokkal, a kisebbségi jogokkal, a

kisebbségi önkormányzatok megfelelõ mûködésének biztosításával. Ez leginkább a

Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Hivatal viszonylatában sérelmezhetõ.

Mindezek alapján arra kérek magyarázatot, hogy

a.) Miért határozhatja meg a Pénzügyminisztérium -mint a kompenzációs

bizottság egyik, s egy szavazattal bíró tagja- a kompenzációs igény összegét

egymagában,

b.) A Nemzeti és Etnikai Kisebbségi hivatal elnöke miért fogadja el a Kormány

utasításait kisebbségi ügyekben, miért nem függetleníti magát a kormányzati

nyomásgyakorlástól,

c.) Mi lesz a kompenzációs keretbõl fennmaradó összeg sorsa,

d.) Talán a kompenzációs bizottság tagjai ( s köztük a NEK H. elnöke is ! ) -

akárcsak az ÁPV által megbízott Tocsik Márta- sikerdíjban részesülnek az

általuk lefaragott kompenzációs igények összege után,

- 3 -

e.) Mit tervez a Kormány annak érdekében, hogy a helyi kisebbségi

önkormányzatok valóban el tudják végre látni funkcióikat ?

B u d a p e s t, 1996. október 07.

Dr. Rapcsák András

országgyûlési képviselõ

KDNP

Eleje Honlap