1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG

KORMÁNYA

J/3291.. sz.

T Á J É K O Z T A T Ó

a Kormány szabadkereskedelmi politikájáról

Elõadó: ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter

Budapest, 1996. október hó

Az Országgyûlés ez év július 3-i ülésén hozott, 61/1996. (VII.9.) OGY számú

határozatával felkérte a Kormányt, hogy 1996-ban, majd azt követõen évente

tájékoztassa az Országgyûlést szabadkereskedelmi politikájáról.

I.

A kereskedelem liberalizálása, és a regionális kereskedelmi megállapodások

jelentõsége

A 90-es évek világgazdaságának, ezen belül a világkereskedelemnek meghatározó

vonása a globalizáció, az egységes világpiac kialakulása, a kereskedelem elõtt

álló akadályok lebontása útján. Az általános tendenciának nem mond ellent az a

tény, hogy esetenként megjelennek korlátozó törekvések is. A nemzetközi

kereskedelem multilaterális szabályrendszerének kibõvülése az ilyen törekvések

érvényesítését egyre inkább korlátok közé szorítja. E folyamat multilaterális

kereteit 1947-tõl az Általános Vám- és Kereskedelmi Egyezmény /a

továbbiakban: GATT/, illetve ennek utódjaként az 1995-ben létrejött

Kereskedelmi Világszervezet /WTO/ adja. A GATT/WTO szabályai lehetõvé teszik,

hogy meghatározott feltételek mellett egyes országok, illetve országcsoportok

a GATT/WTO-ban rögzítettnél gyorsabban és szélesebb körben liberalizálják

egymás közötti kereskedelmüket. Ezt a célt szolgálják az un. regionális

kereskedelmi /szabadkereskedelmi, vámuniós és egyéb preferenciális/

megállapodások. A regionális integráció folyamata a 90-es évek elején

különösen felgyorsult; a GATT hatálybalépése, 1947. óta a GATT/WTO-nál

bejelentett valamivel több, mint száz megállapodás mintegy egyharmadát ebben

az évtizedben írták alá.

A kereskedelem akadályainak lebontásával fokozatosan növekvõ piacokon javul a

gazdasági erõforrások felhasználásának hatékonysága. Az egyes országokban a

fokozódó gazdasági verseny eredményeként kialakulnak a hosszabb távon

versenyképes iparágak és optimális sorozatnagyságok. Mindez meghatározó

jelentõségû az export-vezérelt gazdasági növekedés szempontjából. Ugyanakkor a

kívülmaradók jelentõs versenyhátránnyal indulnak az egységesülõ exportpiacokra

jutásért, illetve a piacok megtartásáért folyó küzdelemben.

Három hatalmas gazdasági - kereskedelmi blokk van kialakulóban: az Európai

Unió, az USA körül, valamint az Ázsiai - Csendes-óceáni térségben. E nagy

egységeken belül az áruk, szolgáltatások, a tõke és a munkaerõ szabad áramlása

válik jellemzõvé.

A regionális kereskedelmi megállapodásokra vonatkozó fontosabb szabályok

A regionális kereskedelmi megállapodások alapvetõ formái a szabadkereskedelmi

övezet, illetve a vámunió létrehozását célzó megállapodások. A

szabadkereskedelmi övezetekben fokozatosan felszámolják a kereskedelem elött

álló vám- és nem vámjellegû akadályokat, de azok résztvevõi megõrzik a

harmadik országgal szemben alkalmazott kereskedelempolitika kialakítására

vonatkozó autonóm döntési jogukat.

A kereskedelmi integráció fejlettebb formáját jelenti a vámunió, amelyben az

egymás közötti kereskedelem liberalizálása mellett a tagországok a harmadik

országokra vonatkozó kereskedelempolitikájukat közösen alakítják ki és azt

egységesen alkalmazzák. /Ebbe a szakaszba eddig csak az Európai Unió /EU/

jutott el./

A GATT/WTO minden tagországra nézve kötelezõ multilaterális

szabályrendszerének egyik alappillére az un. legnagyobb kedvezményes elbánás

(LNK) elve. Ennek értelmében bármely ország által egy másik országból származó

bármely árunak biztosított kedvezményt azonnal és feltétel nélkül meg kell

adni minden más WTO tagországból származó hasonló termék számára is. Az LNK

elv alkalmazása alól kivételt jelentenek a regionális kereskedelmi

megállapodások. Az ezekre alkalmazandó szabályokat az árukereskedelemre

vonatkozóan a GATT XXIV. cikkelye /a fejlõdõ országok vonatkozásában a GATT

IV. része/ a szolgáltatás-kereskedelem estében a WTO keretében létrejött

Általános Szolgáltatáskereskedelmi Egyezmény /angol rövidítése: GATS/ V.

cikkelye tartalmazza. A megállapodások bejelentésére vonatkozó kötelezettségek

mellett ezek közül a legfontosabbak, hogy a szabadkereskedelmi

megállapodásoknak "lényegében a kereskedelem egészére" ki kell terjedniük,

vámunió esetében ezen kívül a vámunió eredményeként kialakult "kereskedelmi

korlátozások szintje összességében nem lehet magasabb vagy korlátozóbb", mint

a vámunió alakítása elõtt volt. A multilaterális szabályok lehetõséget

biztosítanak a szabadkereskedelmi övezet, illetve vámunió fokozatos

kialakítására is. Ebben az esetben, legfeljebb tízéves átmeneti idõszakra,

menetrendet kell készíteni a kereskedelmi akadályok leépítésének ütemezésérõl

és a WTO tagországok jóváhagyását kell kérni.

A megállapodások terjedelme

A GATT körtárgyalások eredményeként a klasszikus kereskedelmi korlátozó

eszközök az importvámok szintje világméretekben fokozatosan csökken. /A

legutóbbi körtárgyalás az un. Uruguay-i Forduló során tett nemzeti

kötelezettségvállalások teljesítésének eredményeként a fejlett országok

behozatalának 43%-a vámmentességet fog élvezni, a fennmaradó vámok átlaga

pedig csupán 6.6% lesz./ A vámcsökkentéssel egyidejûleg fokozatosan növekszik

a kereskedelem nem vámjellegû akadályainak jelentõsége. A legtöbb regionális

megállapodás ezért a vámok megszüntetésén kivül tartalmaz a nem vámjellegû

kereskedelmi akadályok leépitésére vonatkozó elemet is. Az EU Egységes Belsõ

Piacáról szóló megállapodás, az Észak-Amerikai Szabadkereskedelmi Megállapodás

/NAFTA/, az Ausztrália és Új-Zéland között létrejött Szorosabb Gazdasági

Kapcsolatokról szóló kereskedelmi megállapodás /CER/, az Argentinát,

Braziliát, Paraguay-t és Uruguay-t tömörítõ Déli Közöspiac /MERCOSUR/ például

a szolgáltatáskereskedelemre, a NAFTA a szellemi tulajdonjogokra és

környezetvédelemre, az EU és az Európai Szabadkereskedelmi Társulás /EFTA/

tagjait felölelõ Európai Gazdasági Térséget /EGT/ létrehozó megállapodás a

szabványok kölcsönös elismerésére, a kormánybeszerzésekre, a gazdasági

versenyszabályok összehangolására, a fogyasztóvédelemre vonatkozó szabályokat

is tartalmaz.

Az EGT és a CER tagállamai a gazdasági versenyszabályozás összehangolásának

eredményeként olyan kötelezettségeket is vállaltak, hogy - saját övezetükön

belül - nem alkalmaznak egymással szemben antidömping eljárást. A legtöbb

szabadkereskedelmi megállapodás lehetõséget biztosít egyes "érzékeny" ágazatok

/pl. textilipar, kohászat/ - átmeneti - védelmére. Az agrárkereskedelmet

általában eltérõ módon kezelik. Sem az EFTA, sem az EGT nem irányozza elõ ezen

a téren szabadkereskedelmet és az EU sem köt

ilyen megállapodásokat csupán mennyiségileg is behatárolt, különbözõ kölcsönös

feltételekhez kötött kedvezmények nyújtására kerül sor.

A regionális megállapodások fontos elemei a származási szabályok, amelyek

meghatározzák, hogy mely termékek kereskedelmére alkalmazhatóak a

megállapodásban foglalt kedvezmények. Ezek általában a felhasznált

nyersanyagok, félkész termékek preferenciális forrásból származó minimális

arányát és/vagy a szerzõdõ országok területén végzendõ minimális feldolgozási

követelményeket határozzák meg.

II.

Magyarország a 80-as évek végéig csupán Finnországgal kötött

szabadkereskedelmi megállapodást. Ennek azonban gyakorlati kihatása a

forgalomra korlátozott volt. Csupán a rendszerváltást követõen és a

piacgazdaság feltételeinek kialakulásával vált lehetõvé, hogy hazánk nagyobb

számban kössön fejlett országokkal ilyen megállapodásokat. Kulcskérdéssé vált

ugyanis, hogy a magyar áruk piacrajutási feltételeit legfontosabb piacainkon

javítsuk, ami egyuttal a hazai piac fokozatos megnyitását is megköveteli: a

kilencvenes évek kezdetétõl elõször a Közös Piaccal sikerült társulási

megállapodást létrehozni, majd az EFTA-val kötöttük meg a szabadkereskedelmi

megállapodást. Magyar kezdeményezésre jött létre a Közép-Európai

Szabadkereskedelmi Megállapodás /általánosan használt angol rövidítése:

CEFTA/. Ezen megállapodások eredményeként külkereskedelmünk közel háromnegyede

jelenleg szabadkereskedelmi feltételek mellett folyik. A szabadkereskedelmi

megállapodások nyújtotta vám- és korlátozásmentes bejutás nagyon jelentõs

vonzerõt képvisel a külföldi mûködõtõke számára és a kedvezõ piacrajutási

feltételek bizonyára számottevõ szerepet játszottak a külföldi tõke bevonása

terén elért nemzetközileg is figyelemre méltó jó teljesítményünkben.

A vázolt nemzetközi keretekben és a fenti célkitûzések jegyében jöttek létre

Magyarország szabadkereskedelmi megállapodásai.

Az Európai Megállapodás

A Magyar Köztársaság és a Közösségek és azok tagállamai közötti társulási

szerzõdés (Európai Megállapodás) 1994. február 1-jén lépett hatályba, bár a

Megállapodás kereskedelmi rendelkezései már 1992. március 1-jétõl alkalmazásra

kerültek. Az Európai Megállapodást további szerzõdések egészítik ki, illetve

módosítják, mint a textil- és textilruházati kereskedelem mennyiségi

rendszerérõl, a borkereskedelem kedvezményes feltételeirõl, a

boreredetvédelemrõl, a piacrajutási feltételek további javításáról, a

származási szabályokat tartalmazó jegyzõkönyv módosításáról, a textil- és

textilruházati kereskedelmet szabályozó rendelkezéseknek a három volt EFTA

tagállam (Ausztria, Finnország, Svédország) csatlakozása miatti

kiigazításáról.

A mezõgazdasági termékek kedvezményes kereskedelmére vonatkozó rendelkezések

az EU új tagállamokkal történt kibõvülése és a GATT Uruguay-i Fordulója

határozatainak végrehajtása következtében módosítást igényelnek. Az erre

vonatkozó ún. adaptációs tárgyalások még nem zárultak le, ezért a felek

jelenleg autonóm, ideiglenes jelleggel nyújtanak egymásnak koncessziókat.

Az Európai Megállapodás célja, hogy elõkészítõ szakaszt biztosítson

Magyarország teljes jogú EU tagsága érdekében. Ezért a megállapodás az ipari

termékek szabadkereskedelmének megvalósításán túl számos integrációs elemet

tartalmaz, mint pl. jogi harmonizáció, különbözõ kooperációs formák. A

klasszikus szabadkereskedelmi megállapodások tartalmát meghaladóan a társulási

szerzõdés a munkaerõ, a határon átnyúló szolgáltatások, a tõke mozgása és a

letelepedés szabadsága tekintetében is tartalmaz az átmeneti idõszakban

irányadó kötelezettségeket, de nem célkitûzése az alapszabadság teljes

megvalósítása ezen területeken.

A megállapodás tartalmazza az aszimmetria elvét, vagyis a Közösség idõben

gyorsabban nyújtja a kedvezményeket, míg Magyarország felkészülési idõt nyerve

késõbb viszonozza azokat.

Az ipari termékek területén az Európai Unió és Magyarország között 2000.

december 31-ig teljes szabadkereskedelem jön létre. A magyar ipari termékek

teljes köre jelenleg is már vámmentesen és mennyiségi keretekhez nem kötötten

exportálható a Közösség tagállamaiba. (Kivétel: magyar textiltermékek,

amelyeknél a vámok 1996. december 31-én kerülnek felszámolásra, a mennyiségi

kontingensek pedig 1997. december 31-ig szûnnek meg. A textilbérmunka

vámmentes.)

A Közösségbõl származó ipari termékek esetében a 0 %-os vámkulcs általános

alkalmazása a fokozatos vámlebontás után azonban csak 2000. december 31-én

következik be.

A mennyiségi korlátozásokat, illetve ezekkel egyenértékû intézkedéseket a

Közösség - a textil- és textilruházati termékek, mint egyetlen lényeges

terület kivételével - 1992. március 1-jén eltörölte, míg a magyar fél az

1995-2001. közötti idõszakban számolja fel azokat.

A mezõgazdasági termékek importjára a két fél - Magyarország javára

aszimmetrikus módon - specifikus, preferenciális jellegû piacrajutási

kedvezményeket nyújt egymásnak, tehát a teljes szabadkereskedelem kialakítása

a mezõgazdasági politikák és az eltérõ érdekek miatt nem célja a

megállapodásnak.

A szerzõdés egyoldalúan és kölcsönösen, általánosan és szektorálisan

alkalmazható védelmi intézkedéseket is tartalmaz, mint pl. fizetési mérleg

intézkedések, a születõ iparágak, vagy szerkezeti átalakítás alatt álló

iparágak védelme, antidömping és szubvenció ellenes intézkedések.

Az Európai Megállapodás nagymértékben elõsegítette a magyar külkereskedelmi

forgalom viszonylati átalakítását, az elveszett keleti piacok helyett új

értékesítési lehetõségek megteremtését. Az EU korábban 30 % körül részesedett

a magyar külkereskedelmi forgalomban. 1991-ben a magyar export 46,8 %-a

irányult az akkor 12 országból álló Közös Piacra és 42,2 % érkezett onnan.

1995-ben ez a 12 ország esetében 51,3, illetve 47,4 %-ot tett ki, a 15-re

kibõvült kör, pedig 62,8 %-kal, illetve 61,5-kal % volt képviselve a magyar

exportban, illetve importban.

Magyar-EFTA szabadkereskedelmi megállapodás

A magyar-EFTA szabadkereskedelmi megállapodás és a kapcsolódó bilaterális

agrárkereskedelmi megállapodások 1993. március 29-én, Genfben kerültek

aláírásra és az eltérõ ratifikációs idõpontok miatt hatálybalépésük több

lépcsõben valósult meg 1993. október 1. és 1994. július 1. között.

Az EFTA országok a megállapodás életbe lépésekor a legtöbb ipari termékre

azonnal biztosították Magyarország számára a teljes szabadkereskedelmet, a

vámok és egyéb akadályok eltörlése révén. A feldolgozott élelmiszeripari

cikkeknél a termékek értékének feldolgozóipari hányadát érintõ vámokat

szüntették meg. Lassított vámlebontást elõirányzó, ún. érzékeny listát csak

néhány ország tartott fenn egyes textil-, acél- és vegyi termékekre, mennyiségi

behatárolás nélkül (mennyiségi korlátozást egyedül Norvégia tartott fenn a

textilszektorban). Magyar oldalon a vámlebontás aszimmetrikus ütemezése

megegyezik az Európai Megállapodásban szereplõ ütemezéssel, a mennyiségi

korlátozások felszámolása is azonos határidõig történik. Országonként eltérõ

mértékben, a kétoldalú mezõgazdasági megállapodások tartalmától függõen

nyújtott a magyar fél ipari fogyasztási cikkekre, élelmiszeripari és halászati

termékekre mennyiségileg behatárolt kedvezményeket. Az EFTA a mezõgazdasági

kereskedelmet nem öleli fel. Az egyes EFTA országokkal kötött bilaterális

agrárkereskedelmi megállapodások a két fél által vállalt piacnyitási

kötelezettségeket tekintve tartalmilag nagymértékben eltérnek egymástól,

tekintettel az egyes országok eltérõ adottságaira, agrárpolitikájuk

különbözõségére, illetve a tárgyalások eredményeként kialakult gazdasági

egyensúlyra.

Külkereskedelmi forgalmunkban az eredetileg hét országból álló EFTA-blokk

részaránya 14-19% volt; amely 1995-ben - Ausztria, Finnország és Svédország EU-

hoz való csatlakozásával - az exportban 1,5 %-ra, az importban pedig 2,6 %-ra

csökkent. /Az EFTA tagjai jelenleg: Izland, Lichtenstein, Norvégia, Svájc/

Az EFTA megállapodás általános feltételei megegyeznek az EU-val kötött

megállapodással, azonban attól eltérõen csak az áruforgalomra terjed ki és nem

ölel fel egyéb területeket /pl. munkaerõ, szolgáltatások stb./

A CEFTA megállapodás

A Közép-Európai Szabadkereskedelmi Megállapodást (CEFTA) az alapító országok

(Csehország, Magyarország, Lengyelország, Szlovákia) 1992. december 21-én írták

alá, 1993. márciusa óta alkalmaztuk, s 1994. július 1-jétõl de jure is hatályba

lépett. Az 1995. szeptember 11-én aláírt un. Módosító Megállapodás további

európai államok csatlakozásának elvi lehetõségét biztosító cikkellyel

egészítette ki a megállapodást. Szlovénia 1996. január 1-jétõl a CEFTA tagjává

vált.

A CEFTA is kizárólag az árukereskedelem feltételeivel foglalkozik, a gazdasági

együttmûködés egyéb területeit nem érinti.

Az Egyezmény felépítése, általános rendelkezéseinek tartalma, összhangban van

az EU-val kötött megállapodásokkal. Lényeges eltérés ugyanakkor, hogy míg a

társulási megállapodás a kereskedelmi kedvezmények vonatkozásában

aszimmetrikus, addig a CEFTA alapján az adott és kapott kedvezményeknél a

globális egyensúlyt biztosító szimmetria elve érvényesült.

A CEFTA hatálya valamennyi ipari, mezõgazdasági és élelmiszeripari termékre

kiterjed, ezen belül azonban az ipari és az agrár termékek eltérõ elbírálás alá

esnek. Az ipari termékek kereskedelmében a vámok, az azokkal egyenértékû terhek

és a vámon kívüli akadályok fokozatos, az átmeneti idõszak végéig (2001. január

1.) történõ teljes mértékû felszámolását irányozta elõ. Az agrártermékeket

illetõen ugyanakkor csak egyes termékeket érintõ, többnyire mennyiségileg

korlátozott kedvezmények nyújtására került sor, s a kereskedelem teljes

liberalizációja a távlati célkitûzések között sem szerepelt.

A létrehozó országok már a megállapodás aláírásakor elkötelezték magukat a

liberalizáció fokozása, illetve az együttmûködés továbbfejlesztése

lehetõségeinek vizsgálata mellett. A tárgyalások eredményeként a kedvezmények

módosításra kerültek. Az 1996. január 1-jétõl érvényes feltételek szerint az

ipari termék-kereskedelemben a forgalom közel 80 %-a már 0 %-os vámkulccsal

valósul meg, s 1997-tõl további 10 %-ánál szûnnek meg a vámok.

A fennmaradó rész esetében a vámokat az eredetileg rögzített határidõnél egy

évvel korábban, 2000. január 1-jétõl számoljuk fel. (Ez alól a lengyel

viszonylat a kivétel, ahol - alapvetõen a gépjármûveket érintõen - a vámok csak

2001-2002-ben szûnnek meg.)

Az agrárkereskedelemben is lényeges elõrelépésre került sor, s a jelenleg

érvényes feltételek szerint a Csehországgal, Lengyelországgal, Szlovákiával

megvalósított agrárforgalom mintegy 80 %-át érinti már valamilyen mértékû

kedvezmény. A jelenlegi megállapodás ugyanakkor a teljes liberalizációt

változatlanul nem irányozza elõ ezen a területen.

A CEFTA alkalmazásának köszönhetõen a CEFTA-országokkal megvalósult

külkereskedelmünk az elmúlt években dinamikusan fejlõdött. 1995-ben az export

és az import összértéke az elõzõ évinél 20 %-kal többet tett ki. Ezen belül a

kivitel 33 %-kal nõtt. A növekedés üteme meghaladta a teljes magyar

külkereskedelemét, amelynek következtében CEFTA országok részesedése a teljes

magyar külkereskedelembõl kismértékben tovább növekedett, s jelenleg

megközelíti a 8 %-ot.

Az elmúlt években hagyománnyá vált, hogy a CEFTA-országok kormányfõi minden

évben találkoznak, hogy áttekintsék a CEFTA keretében folyó együttmûködés

helyzetét és körülhatárolják azokat a területeket, amelyeken a továbblépés

lehetõségei kiemelten vizsgálandók. Az ez évi, szeptember 13-i, a szlovákiai

Jasnában megrendezett találkozó alkalmával a miniszterelnökök - üdvözölve a

CEFTA származási szabályainak korszerûsítését jelentõ, valamint az ipari

termék kereskedelemben érvényes koncessziók aktualizálását tartalmazó

dokumentumok aláírását - elõirányozták

a szlovén agrár-megállapodások többi CEFTA-ország között érvényes

feltételrendszerrel való összhangjának megteremtését célzó tárgyalások

felgyorsítását, illetve 1996. végéig történõ befejezését;

a minõségi tanúsítványok, illetve a vizsgálati eredmények kölcsönös elis-

merésérõl folytatott konzultációk meggyorsítását;

a szolgáltatáskereskedelem és a tõkeáramlás liberalizálásának lehetõségeit

vizsgáló együttmûködés folytatását;

a CEFTA szervezeti-mûködési rendjének korszerûsítési lehetõségeinek

vizsgálatát.

A fenti kérdések vizsgálata a külgazdaságért felelõs minisztériumok irányítása

mellett szakértõi szinten folyik. A szlovén agrártárgyalások várhatóan még

ebben az évben befejezõdnek. A többi témakört illetõen -tekintettel a kérdések

bonyolultságára, összetettségére - a konzultációk hosszabb idõt vesznek

igénybe, s ennek megfelelõen rövid távon nem lehet az egyeztetések

befejezésével számolni.

A szabadkereskedelmi egyezményekkel szemben általános elvárás, hogy

ösztönözzék a partnerek közötti gazdasági kapcsolatokat, elõsegítsék a

külkereskedelmi forgalom bõvülését. A megállapodások természetesen csak

keretfeltételeket teremtenek, az elvi elõnyök gyakorlati realizálása nagyban

függ a részes országok általános gazdasági helyzetétõl, illetve a piaci

szereplõk magatartásától. Mindezt elõrebocsátva, EU, EFTA és CEFTA

megállapodásaink mûködésének eddigi tapasztalatai összességében kedvezõek.

Elmondható, hogy a piacrajutási feltételek javulása a magyar külkereskedelem

meghatározó részét jelentõ nyugat- és közép-európai régióban jelentõsen járult

hozzá a piacgazdasági átalakulás folyamatában felmerülõ nehézségek

enyhítéséhez. Az érintett országkör részaránya az 1992. évi 50 %-ról

fokozatosan nõtt és jelenleg a teljes magyar kivitel háromnegyedét teszi ki.

Hasonló mértékû változás mutatkozik a behozatal terén. A szabadkereskedelmi

egyezmények nemcsak forgalomterelõ, hanem bõvítõ hatással is jártak, amit

mutat, hogy a szabadkereskedelmi partnerországokba irányuló exportunk

növekedési üteme meghaladta az összkivitelét.

Az ipari termelésen belül az utóbbi években folyamatosan növekszik az

exportcélú gyártás részaránya és már meghaladja a 30 %-ot. A belföldi kereslet

visszaesésének idõszakában különösen fontos, hogy az ipari termékek külpiaci

értékesítésének akadályai mérséklõdjenek, illetve megszünjenek. A gépipar

1993. óta tartó termelésbõvülését is az export értékesítések növekedése

határozta meg. Különösen dinamikus volt az iroda- és számítógépek, a

közszükségleti híradástechnikai termékek, valamint a közúti jármûvek

kivitelének emelkedése. A textil és ruházati cikkek esetében a jelentõs súlyt

képviselõ bérmunka exportunk vámmentessége a nyugat-európai piacokon fontos

stabilizáló tényezõ.

Az agrárgazdasági termékeknél a megállapodások nem irányozzák elõ a teljes

szabadkereskedelmet, így az elért és nyújtott koncessziók összhatása is

kisebb. Ezzel együtt több termékcsoportban jelentõsen sikerült fokozni nyugat-

és közép-európai exportunk volumenét (pl. baromfi, zöldség-gyümölcs) az utóbbi

évek során. Fontos elem, hogy az agrárgazdaság külkereskedelmi aktívumképzõ

szerepe fennmaradt.

Szabadkereskedelmi egyezményeink áttételesen azzal is hozzájárulnak a hazai

termelés és kivitel fejlõdéséhez, hogy a külpiaci akadályok lebomlásával

kedvezõbbé váló exportlehetõségek a külföldi befektetõk számára több ágazatban

is vonzó célországgá tették Magyarországot. Ezt példázza a személygépkocsi és

jármûalkatrész ipar különösen dinamikus fejlõdése. Az exportbevételek mellett

a termelõ beruházások foglalkoztatási szempontból is jelentõsek és a gazdaság

strukturális alkalmazkodási folyamatában komoly szerepet játszanak.

Tárgyalások új megállapodásokról

Európában kibontakozóban van egy olyan új szabadkereskedelmi zóna, amelynek

magja az EU és magába foglalja az EFTA-t és a CEFTA-t, továbbá azokat az

országokat, amelyekkel az EU-nak társulási megállapodása van. Ez utóbbiak közé

tartozik például Románia, Bulgária, Törökország, Izrael.

Az elmúlt idõszakban, figyelembe véve a magyar gazdasági érdekeket, közülük

egyesekkel tárgyalás kezdõdött vagy elõrehaladott stádiumba jutott

szabadkereskedelmi megállapodás megkötésérõl. Érdeklõdés mutatkozik olyan

országok részérõl is, amelyek az EU-val várhatóan hosszabb távon is más tipusú

együttmûködést alakítanak ki mint az elõbbiek.

A további egyezmények létrehozásakor abból indulunk ki, hogy azok, azon kívül,

hogy nyújtsanak érdemi segítséget a magyar áruk piacrajutási feltételeinek

javításához, ne hátráltassák törekvéseinket, hogy az EU kibõvítésének már az

elsõ hullámban részesei lehessünk. Így a potenciális partnerek kiválasztásakor

egyrészt figyelembe kell venni a piacgazdaság kiépítésében tett elõrehaladást,

másrészt, hogy az adott országnak van-e szabadkereskedelmi megállapodása az

EU-val. A partnerországok kiválasztásakor az is tekintetbe veendõ, hogy

Európában egységes szabadkereskedelmi övezet jöjjön létre, amelyen belül az

áruk szabad áramlásának semmilyen akadálya nem lenne. Ilyen módon az övezeten

belül a különbözõ eredetû részegységek szabadon lennének felhasználhatók a

késztermékek gyártásához. Az aláírandó szerzõdés szövegének e megfontolásokat

tükröznie kell.

Törökország 1963-ban kötött az Európai Közösséggel /EK/ társulási

megállapodást, az EFTA-val pedig 1991-ben szabadkereskedelmi megállapodást. A

magyar-török szabadkereskedelmi tárgyalások megkezdését 1992-ben a török

kormány javasolta és a magyar kormány 1993. végén adott felhatalmazást a

tárgyalások megkezdésére. Az EU-török vámunióról folytatott tárgyalások

lelassulása miatt megállapodtunk tárgyalásaink felfüggesztésében a vámunió

hatálybalépéséig, ami végül is 1996. január 1-én következett be. A

közelmúltban a török iparcikkimportra vonatkozó érzékeny listák végleges

összetételére és vámlebontásának ütemezésére is létrejött a megegyezés. Az

egyezmény aláírására a közeljövõben sor kerülhet.

A megállapodásban a Felek biztosítják egymásnak a más preferenciális

partnereiknek - döntõen az EU-nak - nyújtott elbánást. Így a magyar ipari

termékek döntõ többségére, a fent említett érzékeny listák kivételével, amely

azonban nem érint volumenhordozó magyar exporttermékeket, vámmentes bevitelt

tesz lehetõvé. A török iparcikkek tekintetében pedig fenntartja - a

Magyarországra irányuló iparcikkexportjuk 60%-át érintõ - az EU-val szemben

alkalmazott ún. lassítólistát és az abban foglalt termékek 2001-ig fokozatosan

megszûnõ vámvédelmét. A megállapodás egyéb tekintetben is -

általános

szabályrendszer, származási szabályok - az EU-val létrejött megállapodáson

alapul.

Nem tartoznak a megállapodás hatálya alá a mezõgazdasági termékek. A

mezõgazdaság terén a egyéb szabadkereskedelmi megállapodásokhoz hasonlóan

kiegyensúlyozott kölcsönös koncessziók nyújtására került sor.

Izraelnek az EK-val 1975-óta társulási megállapodása van, amelyet 1995-tõl a

közép- és kelet-európai országokéhoz hasonló megállapodás váltott fel, az

EFTA-val pedig szabadkereskedelmi megállapodás alapján folyik a kereskedelem.

A magyar kormány 1993. elején adott felhatalmazást tárgyalások

kezdeményezésére Izraellel esetleges szabadkereskedelmi megállapodás

kötésérõl. /Hasonló tárgyalásokat folytatnak az izraeliekkel a CEFTA többi

tagországai is./ A részletes tárgyalások 1995. januárjában kezdõdtek a

következõ célkitûzésekkel:

hagyományos árukereskedelemre vonatkozó szabadkereskedelmi megállapodás

létrehozása, amely az ipari termékek esetében a vámok és nem vámjellegû

akadályok lebontásának olyan ütemezését jelenti, amely a felek által az EU-

nak adott piacrajutási lehetõségeket kiterjeszti egymás felé;

a mezõgazdasági termékeknél olyan kölcsönös piacrajutási könnyítéseket

jelent, amely figyelembe veszi a hazai termelõk szükséges védelmét és az

exportlehetõségek növelését is.

A tárgyalások befejezés elõtt állnak a legtöbb területen. Az ipari termékekrõl

a két fél lényegében megegyezett.

A mezõgazdasági termékekre adandó koncessziók tárgyában még szükséges a felek

álláspontjának közelítése. A tárgyalások várhatóan októberben befejezõdhetnek

a magyar és izraeli fél között.

A különbözõ magasabb szintû fórumokon megfogalmazott szándék szerint a CEFTA

további tagokkal való bõvítése is változatlanul napirenden szerepel. A többi

CEFTA-országgal közös állásfoglalás szerint az újonnan belépni szándékozó

európai országgal szemben támasztott alapvetõ követelmény, hogy tagja legyen a

WTO-nak és rendelkezzen társulási megállapodással az EU-val, továbbá vállalja a

tagok által már egymás között kialakított feltételeket. E feltételeket a

csatlakozási szándékát ez év tavaszán hivatalosan is bejelentõ Románia

teljesítette, így a közeljövõben megkezdõdnek vele a csatlakozási tárgyalások.

Bulgária ugyancsak hivatalosan kérte felvételét a CEFTA-ba. Tekintettel azonban

arra, hogy az említett alapfeltételeket egyelõre még nem teljesíti, a

csatlakozási tárgyalások megkezdésére az ország WTO-ba történt felvételét

követõen kerülhet sor. Más országok részérõl is mutatkozik érdeklõdés a CEFTA-

hoz való csatlakozásra, de egyrészt ilyen értelmû hivatalos kérelmet még nem

terjesztettek elõ, másrészt a csatlakozással járó követelményeknek nem tudnak

eleget tenni (Litvánia, illetve Horvátország, Jugoszlávia, Macedónia), így ezen

országokkal a csatlakozási tárgyalások nincsenek napirenden. A CEFTA-ba való

felvételüket nem kérõ, illetve a követelményeket nem teljesítõ országok

esetében kölcsönös gazdasági érdekek alapján vizsgáljuk kétoldalú

szabadkereskedelmi megállapodás lehetõségét. Magyar részérõl ebben a

vonatkozásban is alapvetõen a CEFTA csatlakozási feltételek teljesítését

tekintjük irányadónak.

A szovjet utódállamok közül ukrán részrõl vetõdött fel szabadkereskedelmi

megállapodás létrehozása, ezzel kapcsolatban pozitív elvi választ adtunk az

ország WTO tagsága és a fent említett általános szempontok függvényében.

Hasonló felvetés várható orosz relációban, továbbá moldáv részrõl jeleztek

szabadkereskedelmi tárgyalási igényt.

Összefoglalva, a Kormány szabadkereskedelmi politikáját egyrészt a magyar

külgazdasági érdekek, másrészt a nemzetközi összefüggések - különös tekintettel

az európai integrációs szempontokra - határozzák meg. Az egyes

partnerországokkal a tárgyalások megkezdésérõl, illetve a létrehozandó

megállapodások tartalmáról, feltételeirõl e megfontolásokat figyelembe véve

alakítja ki a Kormány állásfoglalását.

Eleje Honlap