ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

I/3312..

I n t e r p e l l á c i ó

Az interpelláció tárgya: A villamos hálózat - fejlesztési hozzájárulás,

mint a részben külföldi tulajdonba került villamos energia

- szolgáltató társaságok burkolt juttatása.

Az interpelláció cimzettje: Dr. Suchmann Tamás ipari és kereskedelmi

miniszter a 149/1994.(XI.17.) Korm. rend., valamint a

46/1994. (IX.30.) Ogy. határozat 115. §. /1/ bekezdése

alapján

Tisztelt Miniszter Úr!

A 26/1995.(VII.25.) IKM rendeletben szabályozott villamosházlózat fejlesztési

hozzájárulással kapcsolatban magyarázatát kérem az alábbiak miatt:

A rendelet az új fogyasztó villamos teljesítmény iránti igényének, valamint az

áramszolgáltatásba bekapcsolt fogyasztó többletteljesítmény iránti igényének a

közcélú elosztóhálózatról történõ kielégítése érdekében a szolgáltatót

feljogosítja hálózatfejlesztési hozzájárulás megállapítására.

A rendelet értelmében a hálózatfejlesztési hozzájárulás mértéke a tényleges

fejlesztési költség 70 %-a, vagyis a fogyasztó a költségeknek több, mint 2/3

részét viseli, ugyanakkor a hozzájárulással létesített hálózat ennek arányában

nem kerül a fogyasztó tulajdonába, sõt közös tulajdonba sem, hanem a

szolgáltató kizárólagos tulajdonát képezi. Így - teljesen ellentétesen a

piacgazdaság, a számvitel, de még a polgári jog alapelveivel is /ti., hogy

szolgáltatásért megfelelõ ellenszolgáltatás jár/ - létrejön egy olyan állapot,

amikor az egyik fél által létrehozott érték, beruházási eredmény egy másik

fél, másik gazdasági társaság vagyonát növeli ellenszolgáltatás nélkül. /Az

áramszolgáltató társaság ugyanis nem a hozzájárulás, hanem a rendszeres

díjfizetés ellenében szolgáltat áramot a fogyasztónak, így a fogyasztó

befektetése részben sem kerül kompenzálásra./

A vázolt megoldással természetesen valamennyi fogyasztó, így a polgárok,

vállalkozások, stb. zsebébõl is kihúzzák a pénzt, a legrosszabb helyzetbe

azonban az önkormányzatok kerülnek, mivel nincs választásuk, ugyanis a helyi

önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. tv. 8. §. /1/ bekezdése szerint a

települési önkormányzat - többek között - közremûködik a helyi

energiaszolgáltatásban, ugyanezen paragrafus /4/ bekezdése szerint pedig

köteles gondoskodni a közvilágításról.

A két jogszabály összevetésébõl pedig az következik, hogy az önkormányzatok

mintegy "satuba szorulnak": gondoskodniuk kell a közvilágításról, így

hálózatot kell fejleszteniük, de ehhez a fejlesztés anyagi hátterének 70 %-át

elõ kell teremteniük, s ha szûkös anyagi helyzetük ellenére eleget tudnak

tenni törvényi kötelezettségüknek, akkor pedig a hálózat formájában testet

öltött vagyonukat egyszerûen és ellenszolgáltatás nélkül elveszik tõlük!

Itt egy joghézagra is rá kell világítanunk:

a./ A Polgári Törvénykönyv 172. §-ának g./ pontja szerint kizárólagos állami

tulajdonban vannak a közcélú villamosmûvek, az energiaszolgáltatás és

szállítás országos távvezetékhálózata.

b./ A Ptk. 173. §-a szerint a kizárólag állami tulajdonban álló dolgok

forgalomképtelenek, s így elidegenítésük semmis.

c./ A villamosenergiáról szóló 1962. évi IV. törvény is deklarálta a

villamoshálózat kizárólagos állami tulajdoni jellegét, az új villamosenergia

törvény (1994. évi XLVIII.tv.) azonban már nem említi a kizárólagos állami

tulajdont, a Ptk-t azonban nem módosítja, így továbbra is fennmarad a

kizárólagos tulajdoni jelleg.

d./ Mindezek ellenére azonban a kizárólagos állami tulajdoban álló

villamoshálózatot - annak forgalomképtelensége ellenére - az állam az

áramszolgáltató társaságokba apportálta, ezzel megszüntetve annak kizárólagos

állami tulajdoni helyzetét. (A cégbírósági bejegyzések ezt alátámasztják.)

Vagyis mára kialakult az a helyzet, hogy a hálózafejlesztési hozzájárulással

kiépített hálózati rendszer nem az állam (s így mögöttesen valamennyi

állampolgár) tulajdonába, hanem egy - részben külföldi tulajdonban álló -

gazdasági társaság tulajdonába kerül, kizárólag a társaság tulajdonosainak

érdekeit szolgálva.

Megjegyzést érdemel az is, hogy az energiavagyon önkormányzatok részére

történõ kiadását azért tagadta meg, mivel kizárólagos állami tulajdonról van

szó, de a fenti okfejtés ennek ellentmond, vagy ha nem akkor az

áramszolgáltató társaságokba történõ vagyonbevitel törvénysértõ, s ezért

semmis.

Vagyis a Kormány - pillanatnyi privatizációs érdekeinek megfelelõen - tetszése

szerint értelmezi a jogszabályokat, s rendelkezik az állami tulajdon

tárgyaival. (Egyszerûbben: egyik esetben forgalomképesként rendelkezik

azokkal, más esetben tagadja azok forgalomképességét.)

Két logikus megoldással is fel lehet oldani az ellentmondást: vagy az

áramszolgáltató társaság létesíti a hálózatot hálózatfejlesztési hozzájárulás

fizetése nélkül, s ez kizárólagos tulajdonában marad, vagy a

hálózatfejlesztési hozzájárulás segítségével létesített hálózatot a társaság a

hozzájárulást fizetõktõl megvásárolja vagy a beruházás arányában részvényt

biztosit számára, s így szerzi meg a hálózat tulajdonjogát.

Nem ártana ezeket a megoldásokat átgondolni, s nem minden eszközzel a külföldi

befektetõk kedvét lesni!

Továbbá figyelemmel kellene lenni arra is, hogy sem az állampolgárok, sem az

önkormányzatok számára nem lehet ajándékozási kötelezettséget(!) elõírni, vagy

terhükre "dézsmát" bevezetni!

Mindezek alapján kérdéseim a következõk:

a./Tervezi-e az IKM a sérelmezett rendelet felülvizsgálatát, módosítását?

b./Hogyan tartja összeegyeztethetõnek Miniszter Úr a piacgazdaság elveivel

azt, hogy a privatizált áramszolgáltató társaságok ellenérték nélkül és a

hozzájárulást fizetõk rovására jutnak jelentõs nagyságú vagyonhoz?

c./Miniszter Úr szerint a Kormányt nem kötik a törvények és más jogszabályok,

avagy tetszése szerint értelmezheti és alkalmazhatja azokat?

Budapest, 1996. október 10.

Dr. Rapcsák András

országgyûlési képviselõ

KDNP

Eleje Honlap