- 1 -

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3329..

Képviselõi önálló indítvány!

Dr. Gál Zoltán Úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr !

A Magyar Köztársaság Országgyûlésének Házszabályairól szóló 46/1994. (IX.30.)

O.Gy. határozat 84. § (1) bekezdésének a.) pontja, valamint 85. § (2)

bekezdésének d.) pontja alapján a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény

módosítására az alábbi

t ö r v é n y j a v a s l a t o t

terjesztem elõ:

1. §

A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény 3. §-ának (2) bekezdése helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"(2) Adómentes az (1) bekezdés b.)-c.) pontjában felsorolt adóalanyok közül a

társadalmi szervezet, az egyház, az alapítvány, a köztestület, a közhasznú

társaság, az önkéntes kölcsönös biztosító pénztár és a költségvetési szerv

abban az évben, amelyet megelõzõ naptári évben folytatott vállalkozási

tevékenységébõl származó jövedelme (nyeresége) után társasági adófizetési

kötelezettsége, illetve -költségvetési szerv esetében- eredménye után a

központi költségvetésbe befizetési kötelezettsége nem keletkezett. E feltétel

meglétérõl az adóalany írásban köteles nyilatkozni az adóhatóságnak."

2. §

A Htv. 13. §-ának f.) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

(Mentes az adó alól:)

"f.) a költségvetési szerv, valamint az egyházi tulajdonban álló építmény,"

3. §

A Htv. 52. § 22. pontjának b.) és c.) alpontjai helyébe a következõ

rendelkezések lépnek:

(nettó árbevétel:)

"b.) a pénzintézeteknél: a kapott kamatok és kamatjellegû bevételeknek az

egyéb pénzintézeti tevékenység bevételeinek a nem pénzintézeti tevékenység

nettó árbevételének együttes összege,

c.) a biztosítóknál: a biztosítástechnikai bevételek a biztosítástechnikai

tartalékok csökkenésébõl származó bevétel kivételével, a nem biztosítási

tevékenység bevételei, továbbá a kapott kamatok és kamatjellegû bevételek

együttes összege,"

4. §

"Ez a törvény 1997. január 1-jén lép hatályba."

I n d o k o l á s

A benyújtott törvényjavaslatban szereplõ, a pénzintézetek és a biztosítók

vonatkozásában speciálisan meghatározott nettó árbevétel fogalma megegyezik az

1992. évi LXXVI. törvényben meghatározott nettó árbevétel megfogalmazásával,

amelyet az 1995. évi IV. tv. változtatott meg az önkormányzatok számára

hátrányos módon, mivel a pénzintézetek és a biztosító intézetek adófizetési

kötelezettségét jelentõs mértékben csökkentette.

Általános, hogy a módosítás bevezetését követõen a pénzintézetek és biztosítók

által fizetett helyi iparûzési adó felére-harmadára csökkent a korábban

fizetett adóösszeghez képest. Ezt az állítást alátámasztja az Állami

Számvevõszéknek a helyi önkormányzatok adóztatási tevékenységének

ellenõrzésérõl szóló tájékoztatója is. (Az Á.Sz. vizsgálatai kimutatták, hogy

V. városban az érintett adózók nyilatkozata alapján a pénzintézeteknél 62,4 %-

kal, biztosító intézeteknél 66,8 %-kal csökkent a befizetett iparûzési adó az

1995-ös évben.)

Mivel az önkormányzati feladatok anyagi-pénzügyi hátterének megteremtésében -

a központi költségvetési irányelvek szerint is- egyre inkább a helyi

forrásoknak kell döntõ szerepet játszaniuk, így az elmúlt évi módosítás a

bevételkiesésen kívül hátrányosan befolyásolja a központi gazdaságpolitika

célkitûzéseit is.

Mind a pénzintézetek, mind a biztosító társaságok olyan jelentõs bevételekkel

rendelkeznek, hogy az eredeti szabályozás visszaállítása nem jelentené

adóterheik elviselhetetlen növekedését, ugyanakkor az önkormányzati

feladatellátás biztosítása szempontjából az önkormányzati oldal tekintetében

meghatározó jelentõsége lehet.

Köztudott, hogy az állami normatívák a feladatellátás anyagi hátterének csak

egy részét biztosítják, ezeken felül pedig kevés az olyan bevétel, amelyet az

önkormányzat "tetszése szerint", felhasználási kötöttség nélkül fordíthat

feladatai ellátására. Reálisan nézve a helyi iparûzési adó az a helyi

adóforma, amely az önkormányzatok számára a legjelentõsebb bevételt jelenti.

Figyelembe kell venni azt is, hogy a pénzintézetek nagyrészt a településen élõ

polgárok, illetve ott székhellyel rendelkezõ egyéni és társas vállalkozások

pénzével gazdálkodnak, számukra végeznek pénzintézeti tevékenységet, ezért is

indokolt, hogy az önkormányzatok -melyek saját lakosaik és a területükön

elhelyezkedõ vállalkozások igényeit kell, hogy figyelembe vegyék- jelentõsebb

adóbevételhez jussanak.

A Htv. 1993. január 1-jétõl hatályos szabályozása a közszolgáltató szervezetek

adófizetési kötelezettségét feltételessé tette. A szabályozás szerint ugyanis

adómentes a közszolgáltató szervezet abban az évben, amelyet megelõzõ évben

folytatott tevékenysége után társasági adókötelezettsége nem keletkezett.

Külön is mentességet biztosít ezen szervezetek számára a törvény az

építményadó megfizetése alól.

A törvény 52. § 22. pontjának 35. alpontja határozza meg a közszolgáltató

szervezetek fogalmát.

Mivel ezen csoportba tartozó szervezetek egy része (így a gáz- és

villamosenergia-szolgáltatók is) privatizálásra került, míg más részük (Magyar

Rádió, Magyar Televízió, Magyar Posta) már részvénytársaságként mûködnek, vagy

a jövõben részvénytársaságként fognak mûködni, így piaci alapokon álló -

nyereségérdekelt- tevékenységet folytatnak, illetve fognak folytatni, így

helyi adómentességük fenntartása nem indokolt (annál is inkább, mivel a

központi adóként mûködõ társasági adót nem kell megfizetniük, ha az adótörvény

szerint számított adóalapjuk negatív), ugyanakkor a települési önkormányzatok

számára az adóztatás bevezetése jelentõs bevételnövekedéssel járhat.

Összefoglalva megállapítható, hogy a javasolt módosítás elfogadásával nõne a

helyi iparûzési adóból -és kisebb mértékben az építményadóból is- származó

bevételek nagysága, s ezzel az önkormányzati feladatellátás anyagi -pénzügyi

háttere is biztosítottabbá válna.

B u d a p e s t, 1996. október 14.

Dr. Rapcsák András

országgyûlési képviselõ

KDNP

Eleje Honlap